Tetzepi – Seed
CD-RECENSIE
Tetzepi – Seed
bezetting: Esmée Olthuis alt- en sopraansax; Hans Leeuw trompet en Electrumpet; Bastiaan Woltjer en Dominique Brackeva trombone; Axel Schappert bastrombone; George Pancraz en Jimmy Sernesky trompet; Erik van der Weijden altsaxofoon en klarinet; Natalio Sued tenor- en sopraansaxofoon; Onno van Swigchem baritonsaxofoon; Peter Nitsch bas; Nout IngenHousz slagwerk; Charly Zastrau piano, Raphael Vanoli gitaar; Wouter Hakhoff dirigent
opgenomen: januari 2009 in Fattoria Musica Studio’s Osnabrück
release: 2009
label: TryTone
tracks: 10
tijd: 79.38
websites: www.tetzepi.nl - www.myspace.com/tetzepi - www.trytone.org
door: Rinus van der Heijden
Tetzepi zag in 1997 in Amsterdam het levenslicht. Oprichters waren Esmée Olthuis en Hans Leeuw en zij zijn het nog altijd, die dit Bigtet leiden, inspireren en telkens proberen van nieuwe impulsen te voorzien. Bij hun nieuwste cd ‘Seed’ – de vierde - doen zij dat door de Canadese componist John Korsrud te verzoeken een zaadje – Seed – te planten in de vorm van een aantal muzikale basiselementen en die door vrijheidslievende componisten verder te laten uitwerken. Als je dan namen als Corrie van Binsbergen, Jorrit Dijkstra, Hans Leeuw, Fabrizio Puglisi en John Korsrud zelf op de rol kunt zetten, dan kan het niet anders dan dat er interessant werk uit voortkomt.
De naam Tetzepi hebben Esmée Olthuis en Hans Leeuw ooit gekozen vanwege de betekenis die ze er aan meegaven: tijd voordat het begrip tijd bestond. Tijd die nog niet was ingekapseld in kaders, tijd die kon figureren in vrijheid. Dezelfde vrijheid die het muzikale concept van Tetzepi voorstaat.
Het vijftienkoppige Bigtet dat Tetzepi heet, heeft vanaf zijn geboorte vooroordelen over grote jazzbezettingen moeten bestrijden. Zo’n groot orkest, dat is natuurlijk een big band en een big band speelt conservatief, laat koper schallen, speelt in de traditie van oude meesters als de gebroeders Dorsey, Fletcher Henderson, Benny Moten en Benny Goodman. Maar daar heeft Tetzepi vanaf de allereerste noot geen boodschap aan. De kracht van de band is altijd geweest juist aan al die grenzen te ontsnappen en ‘grote’ jazzmuziek in een nieuw licht te zetten.
Met ‘Seed’ wordt een nieuwe poging gedaan. Een belangrijke rol is weggelegd voor de Electrumpet van Hans Leeuw: een trompet die is uitgebreid met sensoren en veel meer ventielen. Dit impliceert al dat Tetzepi ditmaal elektronische geluiden op ‘Seed’ een grotere rol toedicht.
Het zwaartepunt van Tetzepi ligt niet alleen in het verkennen van nieuwe muzikale terreinen, in de praktijk is vooral de individuele inbreng van de groepsleden van belang. Het collectieve geluid van vijftien musici moet de luisteraar liggen. En hoewel Tetzepi van zichzelf zegt dat zijn muziek ‘een flitsende mix is van jazz, gecomponeerd, wereldmuziek en impro’ moet je door de massieve geluidsmuren ‘heen’ luisteren om de kracht van de achterliggende, tot in details uitgewerkte ensemblestukken of solistische ideeën op te merken.
Hoe je het echter ook bekijkt of beluistert, ook op deze ‘Seed’ is weer te horen hoe Tetzepi naar nieuwe werelden wil reiken, door voorbij te gaan aan conventies en vrijheid boven alles te laten prevaleren. Dat levert eigenzinnigheid en dwarsigheid op en wil je daar deelgenoot van worden, ja, dan moet je even je best doen.
- De cd 'Seed' werd door Tetzepi op 7 september gepresenteerd in de grote zaal van Paradiso.

