CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Lars Danielsson & Paolo Fresu - Summerwind

CD-RECENSIES

Lars Danielsson & Paolo Fresu - Summerwind
bezetting: Paolo Fresu trompet en flugelhorn, Lars Danielsson bas en cello
opgenomen: 14 en 15 mei 2018, Nilento Studio, Gothenburg
uitgebracht: september 2018
label: ACT
aantal stukken: 15
tijdsduur: 49’24
website: lars-danielsson.com - paolofresu.it - actmusic.com
door: Cyriel Pluimakers



Een van de grote muzikale verrassingen van de laatste tijd komt van het Duitse ACT-label. Een ontmoeting tussen twee van de grootste West-Europese jazzmusici: trompettist Paolo Fresu en bassist Lars Danielsson. Beiden zijn grootmeesters op hun instrument, maar tot een echte ontmoeting was het nog niet gekomen.


Spoken Saxophone Quartet + 2 - Arctic Monsoon

CD-RECENSIE 

Spoken Saxophone Quartet + 2 - Arctic Monsoon
bezetting: Stephanie Francke sopraan- en altsaxofoon; Wietse Voermans altsaxofoon; Jasper van Damme tenorsaxofoon; Ruben Verbruggen baritonsaxofoon. Met Sanne Huijbregts zang, loopstation, xylofoon; Friso van Wijck drums/percussie
opgenomen: ACE Studio
uitgebracht: juli 2018
label: eigen beheer
aantal stukken: 10
tijdsduur: 40’16
website: www.spokenquartet.nl
door: Erno Elsinga

Het Nederlands-Belgische saxofoonkwartet Spoken aangevuld met zangeres Sanne Huijbregts (EvenSanne) en drummer Friso van Wijck, won in 2017 de Keep An Eye Jazz Award waardoor het mogelijk werd het debuutalbum ‘Arctic Monsoon’ te realiseren. Een albumtitel die even ongrijpbaar is als de muziek.


Phil France - Circle

CD-RECENSIE

Phil France - Circle
bezetting: Phil France keyboards, synthesizers, programmering, elektrische bas; Jon Scott drums
uitgebracht: 31 augustus 2018
label: Gondwana Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 37’05
website: www.philfrancemusic.com - www.gondwanarecords.com
door: Mathijs van den Berg



Phil France was bassist van het invloedrijke The Cinematic Orchestra en componeerde mee aan het grootste deel van de muziek, die hij ook arrangeerde en mede produceerde. In 2013 bracht hij met ‘The Swimmer’ zijn eerste soloalbum uit waarop hij de lijn van The Cinematic Orchestra doortrok: ook hierop was een duidelijke invloed te horen van de minimal music van Philip Glass en Brian Eno en van filmscores. De muziek was zelfs bedoeld als ‘de soundtrack van een film die nog gemaakt moest worden’. Opvallend was dat de bas niet meer zo’n grote rol speelde en keyboards en synthesizer voor France de belangrijkste instrumenten waren geworden.


Mateusz Sobiechowski Quintet – Vital Music

CD-RECENSIE

Mateusz Sobiechowski Quintet – Vital Music
bezetting: Mateusz Sobiechowski piano; Marcin Kaletka tenorsaxofoon; Szymon Mika elektrische gitaar; Adam Tadel contrabas; Grzegorz Patka drums
opgenomen: 22 en 23 november 2016
uitgebracht: 4 oktober 2018
label: Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 68’13
website: www.sobiechowski.com - www.challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg


‘Vital Music’ is het debuut van vijf jonge honden uit Polen. Bandleider en pianist Mateusz Sobiechowski studeerde een tijdje aan het Conservatorium van Amsterdam en ook andere groepsleden sloegen hun vleugels over de grenzen uit. Polen is een land met een interessante en groeiende jazzscene, vandaar dat dit album enige aandacht verdient. Sobiechowski wordt als een aanstormend talent gezien en op de hoes aangeprezen door niemand minder dan Enrico Pieranunzi.


Amsterdam Big Band – Nederland Swingt

CD-RECENSIE

Amsterdam Big Band – Nederland Swingt
bezetting: Amsterdam Big Band o.l.v. arrangeur, dirigent Simon Lutz met o.a. Heleen Karsdorp en Pepijn de Wit (achtergrond)zang*  
uitgebracht: 7 september 2018
label: eigen beheer d.m.v. publieksondersteuning
aantal stukken: 8
tijd: 35:19
website: www.amsterdambigband.nl
door: David Cohen



Nederlandstalige jazz is wonderlijk genoeg een zeldzame verschijning in de wereld van de swing. De eerste plaat in onze moerstaal werd in 1967 door Edwin Rutten en Rogier van Otterloo uitgebracht en heette ‘Rutten Troef’. Alleen al de wondermooie ballade ‘Met Mij’ zou moeten volstaan om de grootste scepticus te overtuigen van de combinatie van oorspronkelijk Amerikaanse muziek en Nederlandstalige zang. Toch staat jazz in het Nederlands vijftig jaar na ‘Rutten Troef’ nog steeds in de kinderschoenen; ook het Oscar Kerkman Kwintet heeft met zijn bossa nova in onze taal geen navolging gekregen. Het is frappant dat wat inmiddels voor hiphop doodnormaal is voor jazz nog als zonderling geldt.


Mark Turner & Ethan Iverson – Temporary Kings

CD-RECENSIE 

Mark Turner & Ethan Iverson – Temporary Kings
bezetting: Mark Turner tenorsaxofoon, Ethan Iverson piano
opgenomen: juni 2017, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: augustus 2018
label: ECM / Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 53’51
website: markturnerjazz.com - ethaniverson.com
door: Cyriel Pluimakers




Tenorsaxofonist Mark Turner en pianist Ethan Iverson behoren tot de top van de huidige jazzscene. Met name de enigszins intellectuele stijl van Turner kent inmiddels vele navolgers op conservatoria en daarbuiten. Bijzonder is verder dat Iverson onlangs een punt zette achter zijn succesvolle samenwerking met The Bad Plus, een van de meest populaire pianotrio’s van de afgelopen jaren. Dit om zijn focus definitief te richten op zijn solocarrière en nieuwe wegen in te slaan.


Shai Maestro – The Dream Thief

CD-RECENSIE 

Shai Maestro – The Dream Thief
bezetting: Shai Maestro piano; Jorge Roeder contrabas; Ofri Nehemya drums
uitgebracht: 27 september 2018
label: ECM Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 48’12
website: www.shaimaestro.com - www.challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg




Pianist Shai Maestro leerde op piepjonge leeftijd het vak in het trio van bassist Avishai Cohen. Met ‘The Dream Thief’ levert hij alweer zijn vijfde album onder eigen naam af, ditmaal voor ECM. Zelf geeft hij nu de kans aan de jonge Israëlische drummer Ofri Nehemya, die routiné Ziv Ravitz vervangt, die een eigen trio begonnen is.


The Preacher Men - Blue

CD-RECENSIE

The Preacher Men - Blue
bezetting: Efraïm Trujillo tenorsaxofoon; Rob Mostert Hammond Orgel; Chris Strik drums. Gasten: Michael Varekamp trompet;
Eline Gemerts zang; Rory Ronde gitaar
opgenomen: 2018, Abbey Road Institute Amsterdam
uitgebracht: 16 augustus 2018
label: Zennez Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’53
website: www.preachermen.com - www.zennezrecords.com
door: Erno Elsinga


Terug naar de rokerige jazzclubs van Chicago en New York. Terug naar de fameuze Hammond-trio’s uit de jaren zestig en zeventig met het soulvolle en funky geluid van Jimmy Smith, Jimmy McGriff en saxofonisten als Lou Donaldson en Stanley Turrentine. Beter kun je The Preacher Men niet duiden, een trio bestaande uit Efraïm Trujillo, Rob Mostert en Chris Strik dat met zijn tweede album ‘Blue’ een ode aan de blues brengt.


Marcin Wasilewski Trio - Live

CD-RECENSIE

Marcin Wasilewski Trio - Live
bezetting: Marcin Wasilewski piano; Slawomir Kurkiewicz contrabas; Michal Miskiewicz drums
opgenomen: augustus 2016, Jazz Middelheim, Antwerpen
uitgebracht: 13 september 2018
label: ECM Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 64’18
website: www.marcinwasilewskitrio.com - www.ecmrecords.com
door: Mathijs van den Berg



De mannen van het Marcin Wasilewski Trio spelen al vijfentwintig jaar samen, aanvankelijk onder de naam Simple Acoustic Trio. Ook maakten ze deel uit van het Tomasz Stanko Quartet. Dit is pas hun eerste live-album. Het betreft opnamen die gemaakt werden tijdens het Antwerpse festival Jazz Middelheim in 2016 en laat op zes flink uitgesponnen nummers een uiterst bezield trio horen.


Philippe Lemm Trio – City Birds

CD-RECENSIE

Philippe Lemm Trio – City Birds
bezetting: Philippe Lemm drums; Angelo Di Loreto piano; Jeff Koch contrabas
opgenomen: Power Sound Studios en Wedgeview Studios
uitgebracht: 7 september 2018
label: Outside In Music
aantal stukken: 9
tijdsduur: 49’08
website: www.philippelemm.com
door: Erno Elsinga



De Nederlandse drummer Philippe Lemm (1985) woont sinds 2011 in New York waar hij een trio vormt met voormalige Amerikaanse studiegenoten, pianist Angelo Di Loreto en contrabassist Jeff Koch. In 2016 verscheen met ‘New Amsterdam’ het goed ontvangen debuut van dit levendige trio en precies twee jaar later ligt opvolger ‘City Birds’ in de schappen.


Trygve Seim – Helsinki Songs

CD-RECENSIE

Trygve Seim – Helsinki Songs
bezetting: Trygve Seim tenor- en sopraansaxofoon; Kristjan Randalu piano; Mats Eilertsen contrabas; Markku Ounaskari drums
opgenomen: januari 2018, Rainbow Studio Oslo
uitgebracht: 30 augustus 2018
label: ECM Records / Challenge Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 63’49
website: www.trygveseim.com - www.ecmrecords.com
door: Mathijs van den Berg



Het nieuwste album van de Noorse saxofonist Trygve Seim heet ‘Helsinki Songs’, omdat hij het merendeel van de nummers schreef in de Finse hoofdstad waar hij op uitnodiging van The Society of Finish Composers was. Het bevat elf composities waarop het tempo over het algemeen laag is en invloeden te horen zijn van Bill Evans tot Stravinsky. Seim blijkt opnieuw een meester in het scheppen van sfeer.


Erroll Garner – Nightconcert

CD-RECENSIE

Erroll Garner – Nightconcert
bezetting: Erroll Garner piano, Eddie Calhoun contrabas, Kelly Martin drums
opgenomen: 7 november 1964, Concertgebouw Amsterdam
uitgebracht: juli 2018
label: Mack Avenue / Challenge Records
aantal stukken: 16
tijdsduur: 79’49
website: www.errollgarner.com - www.mackavenue.com
door: Cyriel Pluimakers



Pianist Erroll Garner (1923-1977) mag gerekend worden tot de grootste entertainers van de jazz. Sinds het wereldwijde succes van zijn lp ‘Concert By The Sea’, in tweede helft van de jaren vijftig, behoorde hij tot de meest geliefde live-artiesten. Zijn concerten leidden steevast tot uitverkochte zalen en dat was ook op 7 november 1964 in het Amsterdamse Concertgebouw het geval. Een concert dat door het Philips label werd geregistreerd maar helaas uiteindelijk op lp in verminkte vorm het licht zag. Van de beroemde intro’s was het nodige weggeknipt en maar liefst acht nummers werden niet uitgegeven.


Phronesis – We Are All

CD-RECENSIE

Phronesis – We Are All
bezetting: Jasper Høiby contrabas; Ivo Neame piano; Anton Eger drums
opgenomen: 4,5 april 2018, The Village Recording Studios, Kopenhagen
uitgebracht: 14 september 2018
label: Edition Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 40’58
website: www.phronesismusic.com - www.editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg


Het achtste album van het Britse Phronesis telt maar zes nummers en is met iets meer dan veertig minuten veruit het kortste. Wat verder opvalt is dat de band met ‘We Are All’ een boodschap wil uitdragen, namelijk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor het behoud van onze planeet, waar niet alleen mensen, maar ook dieren, planten en bomen onder vallen. De hoes bevat een citaat van de schrijver John Muir (1838 – 1914) die als een van de eerste natuurbeschermers geldt en aan de basis stond van diverse natuurparken in Amerika.


Emil Brandqvist Trio – Within a Dream

CD-RECENSIE

Emil Brandqvist Trio – Within a Dream
bezetting: Emil Brandqvist drums, percussie, klokkenspel, synthesizer; Tuomas Turunen piano, celesta; Max Thornberg contrabas. Gast: Martin Brandqvist fluit, klarinet, basklarinet, percussie
opgenomen: januari 2018
uitgebracht: 4 mei 2018
label: Skip Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 55’43
website: emilbrandqvisttrio.com
door: Mathijs van den Berg


Het Emil Brandqvist Trio, dat in Duitsland zeer succesvol is, is tot nog toe in Nederland vrij onopgemerkt gebleven. Misschien brengt het vierde album dat het trio onlangs uitbracht daar verandering in. Daarop is het geluid verder verfijnd en laat de band meer kanten van zichzelf horen.


Simon Nabatov String Trio - Situations

CD-RECENSIE

Simon Nabatov String Trio - Situations
bezetting: Simon Nabatov piano; Gareth Lubbe altviool; Ben Davis cello
opgenomen: 21 november 2015, LOFT, Keulen
uitgebracht: mei 2018
label: Leo Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 55’18
website: www.nabatov.com - www.leorecords.com 
door: Cyriel Pluimakers



Pianist Simon Nabatov heeft een klassieke achtergrond en in zijn laatste productie ‘Situations’ geeft hij ruim baan aan deze kant van zijn persoonlijkheid. Als improvisator heeft hij een heel eigen taal ontwikkeld die vaak meer aansluit bij de hedendaagse klassieke muziek dan bij de jazz. Quasi romantische muziek en atonaliteit wisselen elkaar vaak naadloos af en zachte passages worden meer dan eens wreed doorbroken met groots opgezette fortissimo’s. Nabatov bespeelt niet alleen de toetsen maar maakt zijn instrument fysiek voelbaar: hij ademt piano. Onder zijn handen wordt een vleugel gelijktijdig een charmante prinses en een wreed monster.