bezetting: Nils Wrasse saxofoon; Benjamin Geyer piano; Thomas Kolarczyk contrabas; Philip Dornbusch drums
opgenomen: 15, 16 mei 2017
uitgebracht: 8 maart 2019
label: Double Moon Records / Challenge Records
tijdsduur: 58’11
website: benjamingeyer.com - challengerecords.com

Pianist Benjamin Geyer van het jonge Berlijnse Flying Cakes heeft maling aan tradities. Hij is zowel geïnteresseerd in moderne elektronica als in akoestische jazz, waaronder Flying Cakes valt. De band past in het rijtje hedendaagse jazzbands waarin het om het groepsgeluid gaat en bandleden niet in dienst staan van bepaalde vedetten. Dit wordt vaak tot uitdrukking gebracht in de groepsnaam: GoGo Penguin, Phronesis, Mammal Hands of Rymden. Geyer zag de naam Flying Cakes eens op een muur in India staan. De horizontale, democratische opzet maakt deze groepen al meteen enorm sympathiek. ’19 Ways To Rain’ verschijnt in de Next Generation-serie van het Duitse blad Jazz Thing met veelbelovende jonge bands.

Mark Lockheart – Days On Earth

Mark Lockheart – Days On Earth
bezetting: Mark Lockheart tenorsaxofoon; Alice Leggett altsaxofoon; Lian Moble piano; John Parricelli gitaar; Tom Herbert bas; Sebastian Rochfort drums; Orkest o.l.v. John Ashton Thomas
opgenomen: 13 en 14 december 2017, British Groove Studios, Londen
uitgebracht: 18 januari 2019
label: Edition Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 50’26
website: marklockheart.co.uk - editionrecords.com

Als medeoprichter van de legendarische Britse bigband Loose Tubes uit de jaren tachtig, brengt de jongere generatie jazzliefhebbers tenorsaxofonist Mark Lockheart (1961) beter in verband met Polar Bear, de eigenzinnige en experimentele jazzband rond bandleider en drummer Sebastian Rochfort. Op ‘Days On Earth’ komen beide werelden samen en bezegelen ze het 25-jarig muzikantenbestaan van de saxofonist.

Joey Baron, Bram De Looze, Robin Verheyen - MiXMONK

Joey Baron, Bram De Looze & Robin Verheyen - MiXMONK
bezetting: Rob Verheyen tenor- en sopraansaxofoon, Bram De Looze piano, Joey Baron drums
opgenomen: 5 en 6 oktober 2018, MotorMusic Studios, Mechelen
uitgebracht: maart 2019
label: Universal
tijdsduur: 52’39
website: robinverheyen.be - bramdelooze.be -  universalmusic.nl

Saxofonist Robin Verheyen en pianist Bram de Looze behoren tot de top van de Belgische jazzscene. Voor hun net verschenen hommage aan de grote vernieuwer Thelonious Monk (1917-1982) werken ze samen met de Amerikaanse drummer Joey Baron. Iemand die het slagwerk eigenhandig heeft vernieuwd en bij wie elke tik op klap een statement is.

Elliot Galvin – Modern Times

Elliot Galvin – Modern Times
bezetting: Elliot Galvin piano; Tom McCredie contrabas; Corrie
Dick drums
opgenomen: 6 december 2018, Artone Studio, Haarlem
uitgebracht: 19 april 2019
label: Edition Records
tijdsduur: 41’42
website: elliotgalvin.com - editionrecords.com

Naast zijn betrokkenheid bij Dinosaur als toetsenman heeft de jonge Brit Elliot Galvin een eigen trio, waarin overigens ook Dinosaur-drummer Corrie Dick speelt. Terwijl Galvin met Dinosaur elektronische muziek speelt, gaat hij met zijn trio op hun derde album geheel op de akoestische tour. Hij wil hier zelfs een statement mee maken, getuige ook de albumtitel die verwijst naar Chaplins beroemde protest tegen de geïndustrialiseerde wereld. In Galvins geval de gedigitaliseerde wereld. ‘Modern Times’ werd in één take met allerlei vintage analoge opnameapparatuur vastgelegd in de Artone Studio in Haarlem door Rinus Hooning en Martijn Schoutzen.

Mete Erker & Jeroen van Vliet - Pluis

Mete Erker & Jeroen van Vliet - Pluis
bezetting: Jeroen van Vliet piano; Mete Erker tenor- en sopraansaxofoon
opgenomen: 6 en 7 december 2018, Beauforthuis Austerlitz
uitgebracht: 1 april 2019
label: Induplo Music
tijdsduur: 56’37
website: jeroenvanvliet.commete.nlinduplomusic.com

Muzikaal opgegroeid in Tilburg, werken pianist Jeroen van Vliet (1965) en saxofonist Mete Erker (1971) nu dertig jaar samen. Tegenwoordig in de band Estafest en voorheen in uiteenlopende producties zoals Conny Janssen Danst, met het klassieke ensemble Asko|Schönberg in het mede door Erker geïnitieerde project Near East Up North, een hommageproject aan trompettist Feya Faku en in de door Van Vliet gecomponeerde Zeeland Suite Revisited. Eenmaal eerder namen ze een duoalbum op, het in 2005 verschenen ‘Unseen Land’.

Atzko Kohashi – Virgo

Atzko Kohashi – Virgo
bezetting:  Atzko Kohashi  piano; Angelo Verploegen flugelhorn; Tony Overwater contrabas
opgenomen: 29 maart 2018, Studio 2, MCO Hilversum
uitgebracht: 5 april 2019
label: Jazz in Motion Records / Challenge Records
tijdsduur: 48’31
website: atzkokohashi.com - challengerecords.com

Het album ‘Virgo’ komt voort uit het samenwerkingsverband van de Japanse pianiste Atzko Kohashi, contrabassist Tony Overwater en blazer Angelo Verploegen die op dit album flugelhorn speelt. De titel verwijst naar de spelopvatting van dit trio: de muziek moet puur klinken. Deze filosofie is ook te herleiden tot de culturele achtergrond van de pianiste. In de liner notes gaat ze uitgebreid in op het Japanse Zen-Boeddhisme en de bijbehorende esthetiek waarin eenvoud en spontaniteit belangrijke begrippen zijn. Ook de keuze voor een analoge opname en voor live-publiek sluit aan bij dit principe.

Joost Lijbaart, Sanne Rambags, Bram Stadhouders - TRINITY

bezetting: Sanne Rambags zang, Bram Stadhouders gitaar en elektronica, Joost Lijbaart drums en percussie
opgenomen: gedurende 2018 op diverse locaties
uitgebracht: maart 2019
label: Challenge Records
tijdsduur: 62’22
website: sannerambags.com - challengerecords.com

Sanne Rambags is een van de meest in het oog springende vocale talenten van de actuele Nederlandse jazz. Haar eerste productie ‘Under The Surface’ (Challenge Records) mocht rekenen op een meer dan enthousiaste ontvangst. Met haar prachtige stem weet ze haar publiek voor zich in te nemen en in haar improvisaties gaat ze soms ver. Samen met gitarist Bram Stadhouders en slagwerker Joost Lijbaart vormt ze een hecht trio, waarin de musici elkaar naadloos volgen en aansturen.

Een handvol Criss Cross Jazz

CD-RECENSIES

Will Vinson - It's Alright With Three.

Als er een jazzlabel internationaal hoog aangeschreven staat, dan is het wel het Nederlandse Criss Cross. Drie jaar geleden sprak producent en eigenaar Gerry Teekens de volgende woorden uit: “Elk jaar stuur ik mijn cd’s op naar de programmeurs van North Sea Jazz maar sinds 2000 toen ik uit handen van de organisatie de Bird Award ontving, boeken ze mijn artiesten niet meer. Kon ik in dat jaar in een speciale zaal nog een heel dagprogramma met Criss Cross Jazz vullen, nu krijgt bijna niemand meer een podium.”

Kali – Riot

Kali – Riot
bezetting:  Raphael Loher piano; Nicolas Stocker drums; Urs Müller gitaar
opgenomen: juli 2017
uitgebracht: 22 maart 2019
label: Ronin Rhythm Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 51’16
website: raphaelloher.com  - roninrhythmrecords.com

De Zwitserse pianist en zen-funker Nik Bärtsch richtte in 2006 het label Ronin Rhythm Records op, bedoeld voor – zoals op de site staat vermeld - ‘creatieve muziek tussen new, minimal, funk en ritual groove music’. Kortom, muziek die in het verlengde ligt van wat Bärtsch zelf solo en met zijn groepen Ronin en Mobile maakt. De meest recente uitgave is het album ‘Riot’ van de groep Kali, bestaande uit Mobile-drummer Nicolas Stocker, pianist Raphael Loher en gitarist Urs Müller.

Private Time Machine - One

LP/CD-RECENSIE

Private Time Machine - One
bezetting: Eric van der Westen bas, zang; Jimmy Rage spoken word; Koen Smits en Joël Botma trompet; Efe Erdem trombone; Donald Simoen altsaxofoon; Guido Nijs tenorsaxofoon; Aron Raams gitaar; Martin Fondse synthesizers; Jeroen van Vliet Fender Rhodes; Marc Schenk drums
opgenomen: 13 en 14 december 2017, 3 januari 2018, Studio Cell4, Rossum
uitgebracht: maart 2019
abel: EWM
aantal stukken: 7 (en 1 download)
tijdsduur: 79’23
website: ericvanderwesten.com - green-bag.nl

Eric van der Westen (1963) vormt al heel wat jaren een belangrijke spil binnen de Tilburgse jazzscene als bassist, bandleider en organisator. Ooit begonnen in de hardrock en new wave, hebben we hem vooral leren kennen als jazzmusicus. Zijn carrière zou je ruwweg kunnen opdelen in een drietal periodes: tot 1993 richt hij zijn focus op de actuele jazz, van 1994 tot 2002 verlegt hij zijn aandacht naar de Zuid-Afrikaanse muziek en in de 21e eeuw hebben elektronica en samples zijn grote belangstelling.

Morten Ramsbøl – True North

Morten Ramsbøl – True North
bezetting: Morten Ramsbøl contrabas; Jacob Karlzon piano; Reini Schmölzer drums; Julian Argüelles saxofoons; Katja Finsel cello; Igmar Jenner viool; Andreas Semlitsch viool; Delphine Krenn-
Viard altviool
opgenomen: 24, 25 mei 2018
uitgebracht: 11 januari 2019
label: Challenge Records
tijdsduur: 42’19
website: mortenramsboel.dk - challengerecords.com

Zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens, moet bassist Morten Ramsbøl gedacht hebben toen hij vanuit Graz, Oostenrijk waar hij contrabas doceert, terugkwam in thuisland Denemarken. Het inspireerde hem namelijk tot zijn nieuwe album ‘True North’. De muziek hiervoor liet hij arrangeren door de Oostenrijkse drummer en componist en goede vriend Reini Schmölzer, die ook op de plaat meespeelt. Schmölzer leverde verder de partijen van de strijkers die op enkele van de composities meedoen.

VEIN & Norrbotten Big Band – Symphonic Bop

bezetting: Michael Arbenz piano, Thomas Lähns contrabas, Florian Arbenz drums (Vein) en Norrbotten Big Band o.l.v. Joakim Milder
opgenomen: oktober 2018, NOSPR Katovice
uitgebracht: maart 2019
label: Double Moon Records
tijdsduur: 51’57
website: vein.ch - challengerecords.com

Het Zwitserse VEIN is een van de meest bijzondere pianotrio’s van de Europese jazzscene. De tweeling Michel en Florian Arbenz op respectievelijk piano en drums, vergezeld van contrabassist Thomas Lähns, vormt een onweerstaanbare combinatie. Legden ze zich in hun vorige album toe op een herinterpretatie van het werk van de klassieke componist Maurice Ravel, nu gaan ze de samenwerking aan met de avontuurlijke Zweedse Norrbotten Big Band onder leiding van Joakim Milder. Een combinatie die op papier al veel belooft en op cd zonder meer verrassend uitpakt.

Rich Pellegrin - Down

Rich Pellegrin - Down
bezetting: R. Scott Morning trompet, Neil Welch tenorsaxofoon, Rich Pellegrin piano, Evan Flory-Barnes bas, Chris Icasiano drums
opgenomen: 16 januari 2014, London Bridge Studio, Seattle en 25 oktober 2014, Memorial Baptist Church, Columbia
uitgebracht: 11 februari 2019
label: OA2
aantal stukken: 7
tijdsduur: 53’40
website: originarts.com - challengerecords.com

Met zijn vorige cd’s ‘Three-Part Odyssey’ en ‘Episode IV-VI’ bewees de Amerikaanse pianist Rich Pellegrin een en ander in zijn mars te hebben. ‘Down’ is de bevestiging van al dat goede. Met in de rangen tenorsaxofonist Neil Welch en drummer Chris Icasiano, bekend van Bad Luck.

David Torn - Sun of Goldfinger

David Torn - Sun of Goldfinger
bezetting: David Torn gitaar; elektronica; Tim Berne altsaxofoon; Ches Smith drums, elektronica, tanbou
opgenomen: september 2015, augustus 2018
uitgebracht: februari 2019
label: ECM Records
aantal stukken: 3
tijdsduur: 1.08’33
website: davidtorn.net - challengerecords.com
door: Ron Holman

‘Sun of Goldfinger’ van de Amerikaanse gitarist David Torn (1953) komt uit op ECM, het Duitse label dat bekend staat om dromerige kosmische albums die vooral rust en ruimte uitstralen. Laat één ding duidelijk zijn, dat is hier niet het geval. Ook al word je bij het eerste van de drie lange stukken die het album rijk is, nog op het verkeerde been gezet.

Rein de Graaff – Early Morning Blues

Rein de Graaff – Early Morning Blues
bezetting: Rein de Graaff piano, Marius Beets contrabas, Eric
Ineke drums
opgenomen: 27 en 28 juni 2018, Zeist
uitgebracht: februari 2019
label: Timeless Records
aantal stukken: 13
tijdsduur: 52’32
website: timeless-records.com

Het afscheid van jazzpianist Rein de Graaff heeft de afgelopen maanden ruimschoots aandacht gekregen tijdens een tournee langs zijn favoriete Nederlandse podia. Veel jazzperiodieken schonken er aandacht aan en tijdens de bekende Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief op 16 juni aanstaande zal hij de centrale gast zijn. Je zou bijna vergeten dat aan de vooravond van zijn tournee een bijzondere cd het levenslicht zag, waarop we de nationale hogepriester van de bebop in volle glorie kunnen horen. Als vanouds begeleid door contrabassist Marius Beets en drummer Eric Ineke. Een ijzersterk ritmetandem, dat solist De Graaff stuwt en aanvuurt.