CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Sjoerd van Eijck’s OAK – Aurora

CD-RECENSIE

Sjoerd van Eijck’s OAK  – Aurora
bezetting: Koen Smits trompet; Sjoerd van Eijck piano;
Alessandro Fongaro contrabas; Willem Romers drums
opgenomen: februari 2021, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 2 september 2021
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 48’55
website: sjoerdvaneick.nl - zennezrecords.com 
door: Mathijs van den Berg



Pianist Sjoerd van Eijck (1992) noemde zijn kwartet ‘OAK’ naar zichzelf en neemt de symboliek van de eik als uitgangspunt voor zijn debuutalbum. De boom staat behalve voor kracht ook voor spiritualiteit: hij heeft volgens de hoestekst een bijzondere antenne voor het infrarood van de dageraad. De titel van het album is daarom ‘Aurora’, die weer voor Van Eijcks muzikale inspiratie staat. Een van de nummers heet ‘eick’. De begeleidende tekst is op eikenhout geprint. Gaat dit ensemble dus alleen maar over Van Eijck? Nee, hoewel hij wel alle composities heeft geschreven. Gelukkig is ‘OAK’ een ensemble waarin de rollen gelijkelijk zijn verdeeld.


Daniel Herskedal – Harbour

CD-RECENSIE 

Daniel Herskedal – Harbour
bezetting: Daniel Herskedal tuba, bastrompet; Eyolf Dale piano, celesta; Helge Andreas Norbakken drums, marimba
opgenomen: 4 – 6 december 2020, Ocean Sound Recordings 
uitgebracht: 2 juli 2021
label: Edition Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 45’18
website:   danielherskedal.com - editionrecords.com      
door: Mathijs van den Berg



Tubaspeler Daniel Herskedal heeft al een aantal prachtige platen op zijn naam staan. Naast zijn vaste begeleiders, pianist Eyolf Dale en drummer Helge Andreas Norbakken, waren hierop diverse gastmuzikanten te horen. Viool, cello, octobas, oud of zelfs een compleet strijkorkest gaven zijn muziek extra sfeer, diepte en kleur. Op het vorig jaar verschenen ‘Call for Winter’ liet Herskedal horen ook solo een indrukwekkend album te kunnen maken. Op ‘Harbour’ speelt hij alleen met zijn vaste trio.


Alexander Beets – Big Sounds

CD-RECENSIE 

Alexander Beets – Big Sounds
bezetting: Ellister van der Molen trompet, Alexander Beets tenorsaxofoon, Miguel Rodriguez/Sebastiaan van Bavel piano, Marius Beets contrabas, Tim Hennekes/Sven Rozier drums
opgenomen: 28 en 29 december 2020 & 25 maart 2021, Studio Smederij, Zeist
uitgebracht: september 2021
label: Maxanter Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 55’06
website: peterbeets.com - maxanter.nl
door: Cyriel Pluimakers


De gebroeders Beets vormen de nationale lijfwacht van de mainstream jazz. Het zijn goed opgevoede mannen die hun klassiekers uit en te na kennen. Marius Beets (1966), de oudste, is de meest gevraagde contrabassist van Nederland en Peter (1971), de jongste, is de meest succesvolle pianist van zijn generatie. Alexander (1968), de middelste broer, is de gewiekste zakenman die ook nog eens aardig tenorsaxofoon kan spelen. Naast het runnen van Maxanter Records, is hij de drijvende kracht achter Amersfoort Jazz, lid van de Raad van Toezicht van Buma Stemra en marketing docent aan de Fontys Rockacademie. Kortom, een bezig baasje!


Les Chroniques de l’Inutile – L’occurrence (concert takes)

CD-RECENSIE

Les Chroniques de l’Inutile – L’occurrence (concert takes)
bezetting: Benjamin Sauzereau gitaar; Pierre Bernard fluit; Erik Bogaerts saxofoons; Eric Bribosia piano, toetsen; Lennart Heyndels bas; Jens Bouttery drums, toetsen
opgenomen: 6 april 201, De Krook, Gent en 30 oktober 2019, Jazzstation, Brussel
uitgebracht: 1 oktober 2021
label: ~suite/el NEGOCITO
aantal stukken: 9
tijdsduur: 63’13
website: leschroniquesdelinutile.com - elnegocitorecords.com 
door: Georges Tonla Briquet


Wie het Brusselse sextet Les Chroniques de l’Inutile nog nooit live aan het werk hoorde, kan deze schade nu deels inhalen door een verzameling concertopnamen opgebouwd als een ‘roman fleuve’.


Giovanni Guidi – Ojos de Gato

CD-RECENSIE 

Giovanni Guidi – Ojos de Gato
bezetting: James Brandon Lewis tenorsaxofoon, Gianluca Petrella trombone, Giovanni Guidi piano en Fender Rhodes, Brandon Lopez contrabas, Chad Taylor drums, Francisco Mela drums en percussie
opgenomen: februari 2020, The Samurai Hotel Recording Studio, New York, USA
uitgebracht: juli 2021
label: CAMjazz
aantal stukken: 11
tijdsduur: 46’
website: camjazz.com
door: Cyriel Pluimakers


Een muzikaal in memoriam voor de grote Argentijnse tenorsaxofonist Gato Barbieri (1932-2016)? Ja, dat werd tijd! De Italiaanse pianist Giovanni Guidi heeft zich aan dit avontuur gewaagd en met verve. Een album dat vorig jaar nog net in New York werd opgenomen, voordat de coronapandemie genadeloos toesloeg. Tenorsaxofonist James Brandon Lewis wordt ingezet voor het onsterfelijke geluid van ‘El Gato’ en de avontuurlijke trombonist Gianluca Petrella versterkt de frontline. Met een ijzersterkte ritmesectie waarin drummer Chad Taylor de dominante stem is, weet je direct dat hier iets bijzonders staat te gebeuren.


Maridalen – Maridalen

CD-RECENSIE

Maridalen – Maridalen
bezetting: Anders Hefre saxofoon, klarinet, piano; Jonas Kilmork Vemøy trompet, percussie, vocalen; Andreas Rødland Haga contrabas
opgenomen: 17, 18 juni 2019 en 10 maart 2020, Maridalen kirke, Oslo
uitgebracht: 9 april 2021
label: Jazzland Recordings
aantal stukken: 10
tijdsduur: 42’38
website: maridalentrio.com - jazzlandrec.com    
door: Mathijs van den Berg


De natuurfoto’s op de hoes brengen je meteen in de stemming: een weids, met dicht bos bekleed heuvellandschap dat half in nevelen is gehuld en een bladstil, dromerig meer met groene oevers onder een matgrijs wolkendek. Het betreft Maridalen, een vallei ten noorden van Oslo, die op het gelijknamige album bezongen wordt door een Noors trio dat zich ook nog naar dit natuurgebied heeft genoemd. Typische nordic jazz dus. Bebop-diehards met gestaalde trommelvliezen zullen nu waarschijnlijk afhaken, maar de liefhebbers van fijnzinnige, esthetische jazz zitten natuurlijk meteen op het puntje van hun stoel.


De Beren Gieren – Less Is Endless

CD-RECENSIE

De Beren Gieren – Less Is Endless
bezetting: Fulco Ottervanger piano, toetsen; Lieven Van Pée bas; Simon Segers drums
uitgebracht: 10 september 2021
label: sdban
aantal stukken: 9
tijdsduur: 58’19
website: deberengieren.be - sdbanrecords.com
door: Georges Tonla Briquet




De Beren Gieren blijven de luisteraars maar ook zichzelf eindeloos verrassen volgens hun geijkte succesformule. “We zoeken contrasten en maken er vervolgens een samenhangend verhaal van.”


Ben van den Dungen Quartet – Live at Lux & Tivoli

CD-RECENSIE

Ben van den Dungen Quartet – Live at Lux & Tivoli
bezetting: Ben van den Dungen, tenor- en sopraansaxofoon, Miguel Rodriguez piano, Marius Beets contrabas, Eric Ineke drums (1-5), Gijs Dijkhuizen drums (6 en 7)
opgenomen: LUX, 29 november 2020 (6 en 7), TivoliVredenburg,
2 februari 2021 (1-5)
uitgebracht: augustus 2021
abel: JWAjazz
aantal stukken: 7
tijdsduur: 46’26
website: benvandendungen.nl - jwajazz.nl
door: Cyriel Pluimakers


Nu er een nieuwe generatie musici opkomt, waarvan sommigen hun neus ophalen voor de verworvenheden van de pioniers van weleer, is het een verademing om zo nu en dan weer een degelijke productie te horen die verankerd is in de traditie.


Thomas Strönen, Ayumi Tanaka, Marthe Lea – Bayou

CD-RECENSIE 

Thomas Strönen, Ayumi Tanaka, Marthe Lea – Bayou 
bezetting: Thomas Strönen drums, percussie; Ayumi Tanaka piano; Marthe Lea klarinet, vocalen, percussie
opgenomen: augustus 2018, Auditorio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: 9 april 2021
label: ECM Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 42’01
website: ayumitanakamusic.com - ecmrecords.com   
door: Mathijs van den Berg



Dit album kwam min of meer toevallig tot stand. Pianiste Ayumi Tanaka en blazer Marthe Lea oefenden al twee jaar elke week samen met drummer Thomas Strönen, hun docent aan het Norwegian Academy of Music in Oslo. Tijdens de afronding van het album ‘Lucus’ met zijn akoestische groep Time Is A Blind Guide, liet Strönen aan Manfred Eicher een opname van hun muziek horen, die hij toevallig op zijn laptop had staan. Eicher bleek onmiddellijk geïnteresseerd. Dit voorjaar kwam op ECM ‘Bayou’ uit.


Angelika Niescier & Alexander Hawkins – Soul In Plain Sight

CD-RECENSIE

Angelika Niescier & Alexander Hawkins – Soul In Plain Sight
bezetting: Angelika Niescier altsaxofoon; Alexander Hawkins piano
opgenomen: september 2020, Löft, Keulen
uitgebracht: 20 augustus 2021
label: Intakt
aantal stukken: 14
tijdsduur: 52’31
website: angelika-niescier.de - alexanderhawkinsmusic.com 
door: Georges Tonla Briquet




De eerste duo-uitgave van altsaxofoniste Angelika Niescier en pianist Alexander Hawkins, twee boegbeelden uit de improvisatie en avant-garde, opgenomen in de befaamde Löft (Keulen), een warm nest voor dergelijke samenwerkingen.


Tijn Wybenga & AM.OK – Brainteaser

LP-RECENSIE 

Tijn Wybenga & AM.OK – Brainteaser
bezetting: Alistair Payne  trompet; Kika Sprangers altsaxofoon; Federico Calcagno basklarinet; Odei Al Magut trombone; Pablo Rodriguez viool; Yanna Pelser en George Dumitriu altviool; Pau Sola cello; Teis Semey gitaar; Felix Back toetsen; Tom Pritchard vibrafoon; Alessandro Fongaro bas; Jamie Peet drums; Angelo Boltini live electronics; Tijn Wybenga dirigent 
opgenomen: 17 - 20 Augustus 2020, Bimhuis, Amsterdam
uitgebracht: 1 maart 2021
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 5
tijdsduur: 45’47
website: tijnwybenga.com - zennezrecords.com   
door: Mathijs van den Berg


De Amsterdamse componist Tijn Wybenga (1993) begon twee jaar geleden een traject in samenwerking met het Bimhuis om zijn muzikale visie te ontwikkelen. Wybenga wilde graag de sound van de hoofdstedelijke muziekscene onderzoeken en de verschillende geluiden die hij op de kleine podia hoort met elkaar verbinden. Hij richtte hiervoor het Amsterdams Modern Orkest (AM.OK) op dat veertien musici van verschillende nationaliteiten telt. De naam moet als ‘amok’ worden uitgesproken en geeft meteen de ambitie van Wybenga weer: hij wil de muziekwereld flink opschudden. Na de EP ‘Prikkel’ in kleine bezetting is er nu het debuutalbum ‘Brainteaser’ van het voltallige orkest, dat in het Bimhuis werd opgenomen en op 19 juni jl. op dezelfde plek werd gepresenteerd.


Rob van Kreeveld Trio - Masterview

CD/DVD-RECENSIE

Rob van Kreeveld Trio - Masterview
bezetting: Rob van Kreeveld piano, Edwin Corzilius contrabas,
Frits Landesbergen drums en vribrafoon
opgenomen: 12 november 2017, MCO, Studio 2, Hilversum (CD);
28 maart 2019, Jazzclub The Duker, Nistelrode (DVD)
uitgebracht: mei 2021
label: ESOCD
aantal stukken: 12 / 7
tijdsduur: 62’38 (CD)
website: espcd.com
door: Cyriel Pluimakers


Jazzpianist Rob van Kreeveld (Den Haag, 1941) werd al vroeg beïnvloed door het spel van Oscar Peterson. Na een start in de Indorock, werd hij vanaf 1964 de vaste begeleider van Paul van Vliet. Hij schreef onder meer de muziek voor liedjes als ‘Veilig achterop bij vader op de fiets’ en ‘Meisjes Van 13’. Iconische muziek die in het nationale geheugen is gegrift. Van Kreeveld werkte tot 1977 bij de cabaretier en werd daarna docent aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag. Hij speelde met vele internationale musici, zoals Stan Getz, Joe Lovano, Joe Pass, Woody Shaw, Philip Catherine en Toots Thielemans. In Nederland werkte hij onder meer met Ann Burton, Greetje Kauffeld, Denise Jannah, Gerrie van der Klei en Dick de Graaf.


Pierre Bertrand – Colors

CD-RECENSIE

Pierre Bertrand – Colors
bezetting: Pierre Bertrand fluit, saxofoons; Anders Bergcrantz trompet; Pierre-Alain Goualch piano, Fender Rhodes; Christophe Wallemme contrabas; Laurent Robin drums
opgenomen: 8-11 juli 2019, Alhambra Studios, Rochefort-Sur-Mer
uitgebracht: 30 april 2021
label: Cristal Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 55’01
website: pierrebertrand.com - cristalrecords.com
door: Georges Tonla Briquet


In samenwerking met kunstschilder Jean-Antoine Hierro illustreert Pierre Bertrand op ‘Colors’ de harmonische parallellen tussen grafische kunst en muziek en hoe verborgen drijfveren voor een diepgaandere content zorgen.


Chris Potter Circuits Trio – Sunrise Reprise

CD-RECENSIE 

Chris Potter Circuits Trio – Sunrise Reprise
bezetting: Chris Potter tenor- en sopraansaxofoon, klarinet, fluit, sampler, keyboards; James Francies keyboards; Eric Harland drums
opgenomen: 19 september 2020
uitgebracht: 14 mei 2021
label: Edition Records
aantal stukken: 5
tijdsduur: 54’22
website: chrispottermusic.com - editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg



Saxofonist Chris Potter maakte in 2019 de overstap naar het Britse Edition Records met een terugkeer naar een elektrisch geluid. Dat album, ‘Circuits’, nam hij op met de jonge, talentvolle keyboardspeler James Francies en drummer Eric Harland. Dit jaar kwam hetzelfde trio onder de bandnaam ‘Circuits Trio’ met een vervolg. Het samen spelen en opnemen in een periode van lockdown was volgens Potter een verademing. Dat de Amerikaan tijdens de pandemie niet stilstond bleek eerder al uit zijn in december 2020 verschenen soloalbum ‘There Is A Tide’, waarop hij alle instrumenten, waaronder drums, gitaar en bas, zelf bespeelde. Een huzarenstuk.


Maria Kannegaard Trio – Sand i en vik

CD-RECENSIE 

Maria Kannegaard Trio – Sand i en vik
bezetting: Maria Kannegaard piano; Ole Morten Vågan contrabas; Thomas Strønen drums, percussie
opgenomen: Newtone Studio, Oslo
uitgebracht: 20 november 2020
label: Jazzland Recordings
aantal stukken: 13
tijdsduur: 72’44
website: www.jazzlandrec.com
door: Mathijs van den Berg



De Deens-Noorse Maria Kannegaard (1970), die vanuit Noorwegen opereert, wordt daar tot de beste pianisten gerekend, maar is internationaal nauwelijks bekend. Sinds 1997 heeft ze een eigen pianotrio dat vanaf 2005 de huidige bezetting kent met Ole Morten Vågan op contrabas en Thomas Strønen op drums. Het laatste album, ‘Camel Walk’, dateert echter al van 2008. Tot 2013 richtte Kannegaard zich op diverse samenwerkingsverbanden. Daarna bleef het een hele tijd stil rond haar. Totdat ze in 2019 met het soloalbum ‘Nådeslås’ terugkwam en weer met haar trio ging optreden. Een jaar later verscheen dan eindelijk een nieuwe trioplaat: ‘Sand i en vik’, dat ‘Zand in een baai’ betekent.