bezetting: Dominic Ingham viool; Jonny Mansfield vibrafoon; David Swan piano; Will Sach contrabas; Boz Martin-Jones drums
opgenomen: 18 en 19 mei 2019, Livingstone Studios, Londen
uitgebracht: 12 juni 2020
label: Ingham Records
tijdsduur: 43’04
website: dominicingham.com

‘Role Models’ is het debuutalbum van de Engelse violist Dominic Ingham. Je vraagt je bij de titel meteen af wie zijn rolmodellen zijn, aangezien jazzviolisten dun gezaaid zijn. Volgens het persbericht moet je dit dan ook breed zien, van grote namen als Pat Metheny en Ambrose Akinmusire tot aan zijn (jonge!) medemusici. Een andere artiest die van grote invloed op hem was, is de Chileense jazzgitariste Camilla Meza met wie Ingham in 2018 optrad. Ook drummer James Maddren, die het album produceerde, was een inspiratiebron.

Barend Middelhoff – Fair Play

Barend Middelhoff – Fair Play
bezetting: Barend Middelhoff tenorsaxofoon, Peter Bernstein gitaar, Clovis Nicolas contrabas, Jason Tiemann drums
opgenomen: 20 juni 2019, Acoustic Recording, Brooklyn, New York
uitgebracht: juni 2020
label: Jazz Tribes
tijdsduur: 43’36
website: barendmiddelhoff.com - jazztribes.net

De in Nederland geboren tenorsaxofonist Barend Middelhoff (1965) woont al geruime tijd in Italië, waar hij onder meer doceert aan een aantal conservatoria. Middelhoff werd met name bekend door zijn jarenlange lidmaatschap van The Houdini’s. Als blazer heeft hij een stevige recht voor zijn raap stijl, die aansluit bij de jazztraditie. Je zult hem niet betrappen op een flirt met minimal music, easy tune of wereldmuziek. Middelhoff staat met beide benen in de grond van de echte jazz.

Songs Of Tales – Life Is A Gong Show

Songs Of Tales – Life Is A Gong Show
bezetting: Petr Cancura saxofoons, toetsen; Jean Martin drums, electronics, vibrafoon; Jesse Zubot viool, bas, synthesizer, congas; Gordon Grdina gitaar, oud, bas
opgenomen: 20-22 november 2019, Afterlife Studio, Vancouver
uitgebracht: 1 mei 2020
label: Roots2Boot Recordings
tijdsduur: 48’58
website: petrcancura.com - roots2boot.com

Tegenwoordig komt er heel wat interessant werk overgewaaid uit Canada. De groep Songs Of Tales levert daar met ‘Life Is Gong Show’ een nieuw kleurrijk bewijs van.

Antti Lötjönen – Quintet East

Antti Lötjönen – Quintet East
bezetting: Antti Lötjönen bas; Verneri Pohjola trompet, zaktrompet; Jussi Kannaste tenorsaxofoon; Mikko Innanen alt-, bariton- en sopraninosaxofoon; Joonas Riipa drums
opgenomen: 18, 19 december 2019
uitgebracht: 17 april 2020
label: We Jazz Records
tijdsduur: 41’10
website: wejazzrecords.bandcamp.com/album

Bassist Antti Lötjönen is een bijna onmisbare figuur in de Finse jazzscene met tal van bijdragen aan diverse formaties. Hij was een van de leden van het illustere Five Corners Quintet en maakt onder andere deel uit van het Aki Rissanen Trio, 3TM en het Ilmiliekki Quartet. Hij had zich voorgenomen voor zijn veertigste te debuteren als componist en bandleider. Dat is hem gelukt. De line-up van zijn nieuwe groep ‘Quintet East’ bevat naast drummer Joonas Riipa drie blazers: trompettist Verneri Pohjola en saxofonisten Jussi Kannaste (3TM) en Mikko Innanen (Koma Saxo). Allemaal bekende namen uit de Finse jazz.

Sun-Mi Hong Quintet – A Self-Strewn Portrait

bezetting: Alistair Payne trompet, Nicolò Ricci tenorsaxofoon, Young-Woo Lee piano, Alessandro Fongaro contrabas, Sun-Mi Hong drums en percussie, Song-Yi Jeon zang en effecten, Fuensanta Méndez stem
opgenomen: 2019, Fattoria Musico Osnabrück en Bimhuis
uitgebracht: mei 2020
label: Zennez Records
tijdsduur: 45’49
website: sunmihong.com - zennezrecords.com

Slagwerkster Sun-Mi Hong werd geboren in Korea in een streng religieus gezin. Als kind wilde ze niets liever dan drums leren spelen en tegen de wil van haar ouders volgde ze ook nog eens een opleiding aan het Amsterdams Conservatorium. Inmiddels heeft ze zich ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende musici van de jonge generatie. In 2018 won ze met haar kwintet de Dutch Jazz Competion, waarna een geslaagde landelijke tournee als Young Vip volgde. Ze beschikt over een elegante en percussieve stijl van drums spelen en is ook compositorisch bijzonder vaardig. Haar debuut ‘Page 1’, dat ze in eigen beheer uitgaf, werd enthousiast ontvangen. Onlangs verscheen haar tweede album ‘A Self-Strewn Portrait’ op het spraakmakende Zennez Records.

L’Âme Des Poètes – Le Métèque

L’Âme Des Poètes – Le Métèque
bezetting: Pierre Vaiana sopraansaxofoon; Fabien Degryse akoestische gitaar; Jean-Louis Rassinfosse contrabas
opgenomen: april 2019, Igloo Studio, Brussel
uitgebracht: 15 juni 2020
label: Igloo
aantal stukken: 12
tijdsduur: 61’35

Heeft het Franse chanson waarde zonder de teksten? Het jazztrio L’Âme Des Poètes bewijst al een paar decennia van wel, zij het weliswaar met de nodige aandacht voor melodie, harmonie, dat tikkeltje swing en de nodige improvisatie.

GoGo Penguin – GoGo Penguin

GoGo Penguin – GoGo Penguin
bezetting: Chris Illingworth piano; Nick Blacka contrabas; Rob Turner drums
opgenomen: 16 – 27 september 2019
uitgebracht: 12 juni 2020
label: Blue Note Records
tijdsduur:43’49
website: gogopenguin.co.uk - bluenote.com

GoGo Penguin is een van de meest innovatieve en toonaangevende bands uit de moderne jazz. Met hun energieke en melodieuze muziek bereikten ze inmiddels een groot publiek en stapten daarmee in de voetsporen van hun grote voorbeeld EST. Vanaf het toetreden van bassist Nick Blacka in 2013 levert de groep een constant hoge kwaliteit waarbij ze steeds meer toegroeide naar een eigen geluid. Dit leek zijn definitieve vorm te hebben gekregen met het geweldige ‘A Humdrum Star’ uit 2018. Met dit nieuwe album, dat geen titel kreeg en waarvan de hoes alleen het logo van de band toont, doen ze er echter nog een schepje bovenop.

Juraj Stanik – Inside Out

Juraj Stanik – Inside Out
bezetting: Juraj Stank piano, Frans van der Hoeven contrabas, Roberto Pistolesi drums
opgenomen: 2 en 3 november 2019, MCO Hilversum
uitgebracht: mei 2020
label: Challenge Records
tijdsduur: 35’01
website: jurajstanik.com - challengerecords.com

Juraj Stanik (1969) is een van de beste Nederlandse jazzpianisten. Hij slaagde cum laude voor het Koninklijk Conservatorium, was finalist van het Wessel Ilcken Concours en won met het kwintet Five Up High de Leverkusen Jazz Award. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat zijn voorkeur bij bebop en aanverwante stijlen ligt. Staniks nieuwste productie is opgedragen aan Rob Madna (1931-2003), een pianist en arrangeur die ook over onze grenzen op grote waardering kon rekenen. Zo vroeg trompettist Thad Jones hem ooit om mee te spelen met het wereldberoemde Thad Jones /Mel Lewis Orchestra, waarvoor Madna ook een aantal arrangementen mocht schrijven.

Reijseger, Fraanje, Sylla – We Were There

bezetting: Ernst Reijseger cello; Harmen Fraanje piano; Mola Sylla zang, percussie (xalam, m’bira)
opgenomen: 2020
uitgebracht: 4 juli, 2020
label: Just Listen Records
tijdsduur: 56’29
website: reijsegerfraanjesylla.com - justlisten-records.com

Klassiek, wereldmuziek en improvisatie verstrengelen zich in meditatieve en spirituele klanken. Pianist Harmen Fraanje, cellist Ernst Reijseger en zanger en percussionist Mola Sylla verstaan de kunst de luisteraar naar een andere, onbekende wereld te tillen waar avontuur een bevrijding is. Op hun derde album ‘We Were There’, uitgebracht door Just Listen Records, is dat niet anders.

Jon Balke – Discourses

Jon Balke – Discourses
bezetting: Jon Balke – piano, sound processing
opgenomen: december 2019
uitgebracht: 15 mei 2020
label: ECM Records
aantal stukken: 16
tijdsduur: 43’43
website: magnetic.no - ecmrecords.com

‘Discourses’ is de derde soloplaat van pianist Jon Balke. Net als op voorganger ‘Warp’ (2016) vult de Noor het geluid aan met elektronica, die de composities een ruimtelijk karakter geven. Het betreft een conceptalbum en is bedoeld als pleidooi voor meer dialoog in een verharde samenleving vol polariserende retoriek. Het werk bestaat uit zestien miniaturen die titels hebben als ‘the assumptions’, ‘the why’, ‘the how’ en ‘the mutuality’ (alle gespeld met kleine letters) en aanzetten tot reflectie.

I Compani 35 – Fellini 100

I Compani 35 – Fellini 100
bezetting: Peter Freijsen en Serena Jansen zang, Paul Vlieks trompet, Arjen Reeser trombone, Bo van de Graaf saxofoons, Frank Nielander tenorsaxofoon, Inga Rothammel baritonsaxofoon, Friedmar Hitzer en Aili Deiwiks viool, Saskia Meijs altviool, Gert Wantenaar accordeon, Leo Bouwmeester Guus Janssen en Kees Molhoek piano en keyboard, Carel van Rijn basgitaar, Arjen Gorter contrabas, Rob Verdurmen en Thomas Jaspers drums
opgenomen: 19 januari 2020, LUX Nijmegen
uitgebracht: mei 2020
label: idisc
tijdsduur: 66’01

Inmiddels is het een eeuw geleden dat Federico Fellini (1920-1993) werd geboren, misschien wel de grootste filmregisseur die Italië ooit gekend heeft. Een cineast die niet alleen overvloedig aandacht besteedde aan de beeldende kant, maar ook aan de muziek van zijn films. Samen met componist Nino Rota (1911-1979) vormde hij een soort twee-eenheid die zorgde voor onvergetelijke artistieke ervaringen. De aankondiging van een nieuwe productie, betekende dat de harten van de toeschouwers wereldwijd al bij voorbaat harder gingen kloppen.

Jeroen van Vliet Moon Trio - Monochromes

bezetting: Jeroen van Vliet piano, elektronica; Cord Heineking contrabas, elektronica; Mark Schilders drums, analoge effecten
opgenomen: november 2019, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 1 mei, 2020
label: eigen beheer/Dutch Performing Arts Fund
aantal stukken: 13
tijdsduur: 56’43

Pianist Jeroen van Vliet (1965) oogst bewondering vanwege zijn lyrische spel dat gevormd wordt door een bijzondere timing, toucher en intonatie. Doordachte klanken in verschillende lagen die sfeervol of groovend tot wasdom komen. Verbonden aan uiteenlopende projecten verschijnt met regelmaat eigen werk zoals het in mei uitgebrachte ‘Monochromes’, het tweede album van Moon Trio met Cord Heineking op contrabas en drummer Mark Schilders.

Ernst Glerum en Jaap Blonk brengen meer dan muziek alleen

2 CD-BOEK RECENSIES

Ernst Glerum - Album
bezetting: Ernst Glerum piano, orgel en contrabas, Emilie Glerum xylofoon en zang, Han Bennink snaredrum
opgenomen: thuis, Bimhuis en Conservatorium van Amsterdam
uitgebracht: april 2020
label: Favorit Records
aantal stukken: 23
tijdsduur: 60’17

Nu de cd als geluidsdrager allengs uit beeld lijkt te verdwijnen, proberen musici naar nieuwe manieren te zoeken om de aantrekkelijkheid van het medium te vergroten. Uitgaves in boekvorm voorzien van beeldmateriaal vormen een heel wat betere optie dan de liefdeloze plastic doosjes waarmee we al decennialang worden doodgegooid.

Glass Museum – Reykjavik

Glass Museum – Reykjavik
bezetting: Antoine Flipo piano, keyboards; Martin Gregoire drums, percussie
uitgebracht: 24 april 2020
label: Sdban Records
tijdsduur: 39’50
website: glassmuseum.be - sdbanrecords.com

Het Belgische Glass Museum bestaat uit slechts twee leden: toetsenist Antoine Flipo en slagwerker Martin Gregoire. Op hun tweede release ‘Reykjavik’ brengen ze muziek die zowel verwijst naar de moderne jazz van bands als GoGo Penguin en Portico Quartet als naar de elektronische muziek van Floating Points en Jon Hopkins. Inspiratie wordt verder gehaald uit de natuur, getuige titels als ‘Nimbus’ en ‘Abyss’. Een bezoek aan IJsland maakte veel indruk, vandaar de albumtitel.

Aksak Maboul - Figures

Aksak Maboul - Figures
bezetting: Marc Hollander toetsen, saxofoon, klarinet, percussie, programming; Véronique Vincent zang; Faustine Hollander bas, gitaar; Lucien Fraipont gitaar; Erik Heestermans drums
opgenomen: maart 2018 - september 2019 in Maboul Manor, Les Ateliers Claus, Studio Pyramide en Studio Mont de Piété
uitgebracht: 22 mei 2020
label: Crammed Discs
aantal stukken: 22
tijdsduur: 75’44
website: aksakmaboul.bandcamp.com - crammed.be

Aan de hand van twee spraakmakende platen, ‘Onze Danses Pour Combattre La Migraine’ (1977) en ‘Un Peu De L’âme Des Bandits’ (1980), katapulteerde de Brusselse groep Aksak Maboul zich indertijd naar de top van de alternatieve scene. Daarna niets meer. Tot de kleine opflakkering in 2014 met ‘Ex-Futur Album’. Dat was dan nog een recyclage en bijwerken van onafgewerkt materiaal uit het verleden. Anno 2020 zijn Marc Hollander en Véronique Vincent echter helemaal terug met een heuse dubbel-cd/dubbel-lp. Gewoontegetrouw opnieuw een vervreemdende mix van pop, jazz, prog, elektro, hedendaags klassiek, film en literatuur.