CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

“Pijnlijk dat ze bij Bimhuis het belang van improvisatiemuziek niet meer inzien”

INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers 








Han Bennink: “Wat vaak ontbreekt in veel muziek van tegenwoordig is humor.” 
Foto © Olga Beumer.


Drie dagen lang trad Han Bennink op in De Roode Bioscoop ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag. Hij gaf concerten met musici waarmee hij een band heeft opgebouwd, zoals Greetje Bijma, Mary Oliver, Nora Mulder, Joris Roelofs, Oscar Jan Hoogland, Reinier Baas, Ben van Gelder, Terrie Ex en uiteraard het ICP Orchestra. Een eigen festival dat, opmerkelijk genoeg, niet in het Bimhuis plaatsvindt. Voorafgaand aan het evenement had ik een gesprek met de meest bijzondere slagwerker, die ons kikkerlandje ooit heeft gekend.


Nathan Daems over Magma, de nieuwe plaat van Black Flower

INTERVIEW 
door: Georges Tonla Briquet









Nathan Daems: "de wereld is groot maar wat eronder schuilt is immens groter". 


Met het nieuwe album waarvan de titel ‘Magma’ luidt, zet saxofonist, fluitist en componist Nathan Daems met zijn groep Black Flower zijn saga over Ethiopische muziek lustig verder. Zij het dat na vier volwaardige albums hier meer aan de hand is. Inspiratie en invloeden komen nu eveneens uit andere onverwachte hoeken. “Magma is het hoofdbestanddeel van de planeet. Essentieel bij dit alles is dat wij chemisch gezien gemaakt zijn van dezelfde materie”.


‘Ik hoop dat mijn muziek de luisteraar optilt’

INTERVIEW
Tekst en beeld: Ronald Sterk









Jazzgitarist Richard Doodkorte.




Een eigenzinnige cocktail van melodie, harmonie en timing is de kern van het gitaarspel van Richard Doodkorte. Als autodidact komt hij op het conservatorium waar hij zich ontwikkelt tot een gitarist met een geheel eigen stem. “Jazz zit in mijn ruggenmerg.”


Aspen Edities, meer dan een label

INTERVIEW
door: Georges Tonla Briquet









Ruben Machtelinckx is musicus en mede-oprichter van het Belgische Aspen Edities. Foto © Mark Rietveld.



Met ‘’ka:mos’ van het duo Nathan Wouters/Aino Peltomaa en ‘Porous Structures’ van het kwartet Machtelinckx/Badenhorst/Cools/Gouband brengt Aspen Edities wederom twee nieuwe releases uit die volledig aansluiten bij de visie van het label: vinyl met kunstzinnige uitklapbare hoes en niet te catalogeren muziek. Een gesprek met muzikant en medeoprichter Ruben Machtelinckx.


Jazz Tribes: een nieuwe loot aan de stam

INTERVIEW/RECENSIES
door: Cyriel Pluimakers









John Weijers: “Jazz is voor mij een gevoel van buiten de
gebaande paden treden.”  (©privéfoto)



Sinds kort kent de jazzwereld een nieuw internationaal label: Jazz Tribes. Een initiatief van de Amersfoortse culturele ondernemer John Weijers (Hilversum, 1958). In juli jl. werd zijn andere label ZenneZ Records, dat veel Nederlandse en Belgische musici onder zijn hoede heeft, nog overladen met Edisons. Weijers blijkt een gelukkige greep te hebben in de keuze van zijn artiesten en met het nieuwe Jazz Tribes richt hij zich op de Amerikaanse jazz.


“Ik voel mij thuis bij swingende muziek, waar de blues in zit”

INTERVIEW
door: Boy Bultsma









Rein de Graaff in zijn thuisstudio in Veendam.
Foto © Boy Bultsma.


Rein de Graaff stopt met optreden. Na zestig jaar spelen en een ernstige ziekte vorig jaar, die hij gelukkig heeft overwonnen, is het voor hem mooi geweest.


North Sea Jazz volgens Cees Schrama

INTERVIEW
door: Mathijs van den Berg









“Het is heel belangrijk dat de oude garde jonge musici met hun optredens blijft inspireren.” Foto © Joke Schot.


Vlak voor het begin van de 43ste editie van het North Sea Jazz Festival spreek ik met Cees Schrama, die vanaf begin jaren zeventig bij het festival betrokken was als presentator, bestuurslid en lid van de programmacommissie. Vanwege gezondheidsproblemen kan hij er helaas niet meer bij zijn, maar hij laat – onder het genot van een goede sigaar - graag nog een keer zijn licht schijnen over het belangrijkste jazzfestival van Nederland en spreekt daarbij en passant over de stand van zaken in de hedendaagse jazz.


5 x typical Benjamin Herman

Tekst en beeld: Karen van Gilst













Benjamin Herman viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en brengt ter gelegenheid daarvan drie albums uit. ‘Project S’ is na ‘Bughouse’ de tweede in die reeks en wordt 13 juli op North Sea Jazz Festival gepresenteerd. In de rubriek 5 x typical presenteert Herman vijf saxofoonnummers van anderen en legt uit waarom die tot zijn favorieten behoren.


5 x typical Kika Sprangers

Tekst en beeld: Karen van Gilst













Saxofoniste en componiste Kika Sprangers (1994) bracht dit jaar haar debuut-EP 'Leaves of Lily' uit dat ze opnam met haar Large Ensemble - een uitbreiding van haar kwintet met drie zangeressen en een vierkoppige blazerssectie. Daarnaast speelt ze onder meer in trio met toetsenist Martin Fondse en cellist Jörg Brinkmann en werd ze uitgeroepen tot Young VIP 2018.


Paul van Kemenade: authenticiteit wint altijd

INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers










"Als componist ben ik de afgelopen jaren enorm gegroeid."
Foto © Ton van Leeuwen.



Altsaxofonist Paul van Kemenade (1957) zit inmiddels 40 jaar in het muzikantenvak. Al decennialang vormt hij de spil van de Tilburgse jazzscene als instrumentalist, componist, bandleider en programmeur. Alle reden om uitgebreid aandacht te geven aan dit jubileum.


5 x typical Philippe Lemm

Tekst en beeld: Karen van Gilst













De Nederlandse drummer Philippe Lemm (1985) woont in New York. Dit jaar verscheen van het Philippe Lemm Trio het goed ontvangen 'New Amsterdam', met pianist Angelo Di Loreto en contrabassist Jeff Koch. Op 7 juli speelt het trio op North Sea Jazz. Philippe Lemm is de eerste gast in 5xtypical, een nieuwe rubriek van fotografe en tekstschrijfster Karen van Gilst.


Je bent zo goed als je laatste solo

INTERVIEW met Avishai Cohen en Mark Guiliana
door: Robert van der Padt








Avishai Cohen en Mark Guiliana gaven in Maastricht een masterclass aan studenten van Conservatorium Maastricht.



Trompettist Avishai Cohen en drummer Mark Guiliana gaven in januari enkele dubbelconcerten in Nederland waaronder Maastricht. Aan het Conservatorium Maastricht verzorgden beide musici daarnaast onafhankelijk van elkaar een masterclass. Robert van der Padt bezocht voor Jazzenzo de muzikale bijeenkomsten en interviewde beide musici na afloop.


Een label moet de visie van de producent belichamen

INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers









Een gesprek met Gerry Teekens, oprichter en nog altijd
producent van het befaamde Criss Cross Jazz label.



Een van de meest actieve producenten in de internationale jazzwereld is de voormalige drummer Gerry Teekens (1935). Op zijn bekende Criss Cross Jazz label bracht hij sinds 1982 bijna 400 producties uit. Artiesten als Kenny Garrett, Ralph Moore, Eric Alexander, John Swana en Mark Turner maakten er hun debuut. Criss Cross geniet een wereldwijde faam bij de fijnproevers en met name in de Verenigde Staten en Japan staat het label hoog in aanzien. Voor zijn vele verdiensten ontving Gerry Teekens in 2000 op het North Sea Jazz Festival de Bird Award.


Muziek is een ultieme vorm van verrijking

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf









Erik Scherder: "Muziek heeft een unieke waarde en levert een unieke bijdrage aan het brein." Foto © Bob Bronshoff.


Het is een wat regenachtige ochtend en waar de meesten het openbaar vervoer of de auto zouden nemen naar het werk neemt Professor Erik Scherder (1951) de fiets. Bewegen is goed voor het brein en daar is zelfs deze dagelijkse fietstocht niet genoeg voor. We moeten ons brein continu uitdagen, stelt hij, en dat doen we niet alleen door voldoende te bewegen maar ook bijvoorbeeld door muziek te maken en naar muziek te luisteren. We spreken Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit en bekend van DWDD en Universiteit van Nederland, over wat muziek doet voor ons brein, over het brein van de musicus die improviseert, het belang van muziek voor je empathische vermogens en de bijdrage van muziek aan je gezondheid én die van organisaties.


Als percussionist sta ik open voor alles om me heen

INTERVIEW
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf









Percussionist en docent Marijn Korff de Gidts over creatieve zoektochten en muziekonderwijs.



Wie zo nu en dan buiten de eigen comfortzone treedt ontdekt nieuwe dingen en wie vaste routines doorbreekt stelt zich open voor nieuwe ervaringen. Muziek en improvisatie kunnen daarbij helpen. We spreken percussionist, improvisator en docent Marijn Korff de Gidts in Podium Mozaïek in Amsterdam-West. Zijn fascinatie voor alles wat geluid maakt wordt tijdens het tafelgesprek ter plekke gedemonstreerd: “Als percussionist beperk je je niet tot je eigen instrument, je kunt alles als je instrument zien, ook dit peperstel, deze lepel of kop muntthee.” Muziek is van en voor iedereen, zo lijkt Korff de Gidts te willen benadrukken. Immers iedereen kan muziek maken door zich te oefenen in het luisteren en door te leren improviseren.


De engelen van Dr. Lonnie Smith

INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers










"Ik musiceer op mijn gehoor, nooit van het blad."
Foto © Ton van Leeuwen.


Dr. Lonnie Smith gaf afgelopen week in Nederland vier concerten met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw ter promotie van hun album 'I Didn’t Know What Time It Was’. Naar aanleiding van de concerten en de uitgave van de LP sprak Jazzenzo de Hammondorganist in Amsterdam.


Improvisatie is een gezamenlijke activiteit

INTERVIEW
beeld: Karen van Gilst
door: Stefan de Graaf








Arnold Dooyeweerd leidt al meer dan veertig jaar de workshop
in het Bimhuis.



Anderen in moeilijke situaties brengen om ze vervolgens creatief op zoek te laten gaan naar oplossingen. Dat is kernachtig wat bassist en ras improvisator Arnold Dooyeweerd al meer dan veertig jaar met zijn improvisatieworkshop in het Bimhuis beoogt. “Uit ervaring weet ik wat wel en wat niet werkt. Het zijn geen regels maar eerder natuurwetten die je moet volgen”, aldus de workshopleider. “Je krijgt de beste resultaten als je een paar vallen zet en de mensen er vrijwillig in laat trappen."


Spelen vanuit rust is de essentie

INTERVIEW
beeld: Peter Valckx
door: Stefan de Graaf








Thomas Kwakernaat: 'Om vrij te kunnen spelen zijn er barrières die overwonnen moeten worden.'



We treffen bassist, workshopleider, muziekcoach én Hang-speler Thomas Kwakernaat in een pittoresk gebouwtje aan de Nieuwe Meer in Badhoevedorp. Wat ooit als kerkje dienst deed heeft nu een bestemming gekregen als buurthuis. Vandaag wordt hier een band gecoacht. In een oase van concentratie en rust wordt de laatste hand gelegd aan I'll remember April. Bandcoach Thomas Kwakernaat straalt rust en betrokkenheid: “Spelen vanuit rust is de essentie”.


Muziek heeft een sterke vormende kracht

INTERVIEW
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf








Vincent Henar: "Nederland staat in de marge van de multiculturele muziekcultuur."


Vincent Henar, bassist en oprichter van Fra Fra Sound, verhuist binnenkort naar de Bijlmer, de plek waar hij als jongen van twaalf vanuit Suriname kwam te wonen. Het is tevens de bakermat van Fra Fra Sound. In zijn appartement in Amsterdam-Oost wijst Henar naar een zwart-wit foto waarop de groep te zien is in een tot de nok gevuld Concertgebouw: “Mensen vroegen waarom er geen posters in de stad hingen, maar het concert was al uitverkocht dus dat was wat overbodig.”


Muziek is voor mij een middel, geen doel

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf









Lucas Dols: 'Ik ben me gaan richten op wat je met muziek kunt doen, hoe je het kunt inzetten.'


Voor Lucas Dols is muziek of muziektheater geen core business maar een middel om iets in gang te zetten. En dat kunnen ook tranen zijn. Dols: “Muziek maken gaat over connectie. Het begint met elkaar. Dat is de basis. Muziek kan daarbij een middel zijn.” Die grondhouding verklaart meteen zijn brede kijk op muziek. Als voormalig bassist van Tin Men and the Telephone en daarvoor Room Eleven, als trainer bij Musicians without Borders, als workshopleider bij Fort van de Verbeelding, als sessieleider bij Jam de la Crème of als mens om te werken met vluchtelingenkinderen in het Midden-Oosten. En dat blijkt slechts een greep.