CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Artvark Saxophone Quartet laat zich niet in hokjes stoppen

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden










Mete Erker over tien jaar Artvark en toekomstige projecten van het saxofoonkwartet. Foto © Gemma van der Heyden.


Het Artvark Saxophone Quartet bestaat tien jaar. Die periode hebben de vier saxofonisten gevuld met de meest uiteenlopende projecten. Het laatste is vooralsnog dat met flamencogitarist Eric Vaarzon Morel.


‘Muziek is een spel met een onbestemde factor’

INTERVIEW
door: Maud Mentink









Ronald Snijders: ‘De kunst die vandaag wordt gepresenteerd is
die van gisteren’. Foto © Rob Brakel.



Wie zich verdiept in de muzikale loopbaan van begenadigd fluitist en componist Ronald Snijders (63) kan maar één conclusie trekken: we hebben hier niet te maken met een fluitist of een musicus, maar met een alles-kunstenaar. Want naast zijn muzikale loopbaan van alweer bijna 45 jaar mag Snijders graag een boek schrijven, studeren, dichten en filosoferen. Indrukwekkend is zijn muzikaliteit, zelfkennis en gedachtegoed.  


Grootste kick voor Bart Wirtz is als de muziek samenvalt

INTERVIEW
door: Maud Mentink









‘Ik kan echt chagrijnig worden als ik lang niet heb gespeeld’.


Het Bimhuis gonst op de zaterdagavond waarop Bart Wirtz zijn nieuwe album ‘Interview’ presenteert. Er wordt geklapt, gefloten en gejoeld. En de oe’s en a’s van het publiek zinderen van opgewonden klanken in een mensenlichaam. Afgelopen maand deed Bart Wirtz een korte tour met tien concerten door Nederland. Tijd om eens met hem te gaan praten. Op de vraag hoe hij die tour zelf ervoer, antwoordt hij kort maar krachtig: “Daarvoor moet ik je eerst uitleggen wat er aan vooraf ging.”


De kruisbestuivingen van Tin Men & the Telephone

INTERVIEW
door: Maud Mentink









Tony Roe: "De mogelijkheid om een app te gebruiken heeft zoveel deuren voor ons geopend." Foto © Eddy Westveer.
 


Composities met kreunende tennissers en de klantenservicelijn van KPN, vrije-jazzimprovisaties en sexy-front-lady Eve. Conservatief is het trio Tin Men & the Telephone allerminst. De band, met pianist Tony Roe, bassist Lucas Dols en drummer Bobby Petrov, bracht een half jaar geleden een app uit in plaats van een album. 


Het gereedschap van Jeroen van Vliet is intuïtie

INTERVIEW
door Rinus van der Heijden










“Musiceren bestaat bij de gratie van de luisteraar.”

Foto © Gemma van der Heyden.


‘We zouden altijd moeten beseffen dat gevoeligheid en emotie de ware inhoud vormen van een kunstwerk’. Dit is een uitspraak van Claude Debussy. Een andere komt van Maurice Ravel: ‘Muziek moet op de eerste plaats emotioneel zijn en dan pas intellectueel.’


Voor Louk Boudesteijn is jazz een speeltuin

INTERVIEW
door: Maud Mentink










‘Met mijn trombone voel ik mij steeds meer als een
vis in het water’. Foto © Lorenzo.



“Door mijn muzikale carrière heb ik geleerd te overwinnen. Ga me niet vragen een toespraak te houden, maar met mijn trombone op het podium voel ik mij steeds meer als een vis in het water.” Louk Boudesteijn (36), trombonist en componist bij onder andere FULLDUPLEXX en het New Rotterdam Jazz Orchestra, vertelt over de belangrijke rol van muziek in zijn leven.


Joost Lijbaart wil nog meer ruimte voelen tussen de tellen

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









“Timing is een soort spiegel van je leven en verandert
dus telkens.” Foto © Gemma Kessels



Hij is een van de inventiefste slagwerkers van Nederland, maar behoort ook tot de categorie ‘nogal teruggetrokken’. Met tenorsaxofonist Yuri Honing werkt hij al 27 jaar samen, bereist met hem vele buitenlanden. Maar waarom is hij niet even bekend als Han Bennink, om maar eens een naam te noemen? Voor Joost Lijbaart hoeft er geen antwoord op te volgen.


Hiromi Uehara probeert elke dag nieuw landschap te vinden

INTERVIEW
door: Quint Italianer









Hiromi Uehara: “Als je met een trio speelt, weet je nooit van
wie de bal komt”. Foto © Ron Beenen.



Pianiste Hiromi Uehara (34) tourt al tien jaar over de wereld, maar is nog lang niet uitgeoefend. “Wanneer ik twintig uur op een dag aan het reizen ben, kan ik niet echt spelen. Maar wanneer ik vrij ben, oefen ik bijna de hele dag. Op tour probeer ik een paar uur eerder naar de stad te komen om ergens een piano te huren, zodat ik kan spelen.”


Jazz Academy: muziek én kilometers maken

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









Jeroen Doomernik: "Ik richt me vooral op jongeren die verder
willen of willen onderzoeken." Foto © Gemma Kessels.



Een plek bieden waar fouten mogen worden gemaakt. En niet één waar je per se goed moet zijn. Veel onderzoeken en uitproberen. Ziedaar de doelstelling van de Jazz Academy in Den Bosch. Bedenker en uitvoerder is Jeroen Doomernik. Trompettist, docent, bandleider, workshopleider, producent en programmeur.


Oene van Geel streeft naar eigen universum in muziek

INTERVIEW
door: Mischa Beckers









Oene van Geel: "Ik ben altijd nieuwsgierig".

Foto © Eddy Westveer.


De VPRO/Boy Edgar Prijs 2013 is voor altviolist, componist en arrangeur Oene van Geel. Van Geel representeert een indrukwekkende muzikaliteit die muziek als kunstvorm weer centraal stelt, meldde de jury. Het cv van de gedreven Van Geel bevat een grote diversiteit aan wapenfeiten.


Fusionveteraan in Zwitserland

INTERVIEW
door: Quint Italianer









Billy Cobham: ‘Ik ben niet goed in hielenlikkerij’
Foto © Anton Antonov


“Ze klinken goed vandaag”, zegt Billy Cobham tevreden, als hij een voor een zijn toms test bij de soundcheck voor zijn optreden in Zoetermeer. Daarna neemt hij nog snel een drumfilmpje op voor de site van zijn eigen online-drumschool. In mei wordt Cobham 69 jaar, maar hij blijft met slagwerk aan de gang.


Hiphop, jazz en de zeven hoofdzonden

INTERVIEW
door: Quint Italianer









Soweto Kinch: ‘Ik wilde erachter komen hoe opborrelende wrok klinkt.’


De Londense altsaxofonist en rapper Soweto Kinch (1979) vermengt jazz en hiphop tot een organisch geheel. De winnaar van twee BBC-Radio Jazz Awards is al jaren een smaakmaker in de Britse jazz- en hiphopscene. Vlak voor zijn optreden in Podium Mozaïek in Amsterdam beantwoordt hij een paar vragen over zijn nieuwe album ‘The legend of Mike Smith’.


Over troost – de ziekte tot de dood

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









Ton Vermunt: ‘Woorden in muziek zijn niet belangrijk, de melodie wel’. Foto © Gemma Kessels.



Of muziek troost biedt? Misschien voor een enkeling niet, maar al sinds mensenheugenis voor de meesten wél. Maar in welke mate? Ton Vermunt is de man die er het juiste antwoord op weet. De stafmedewerker van muziekpodium Paradox in Tilburg en groot muziekliefhebber, lijdt aan uitgezaaide kanker en heeft nog maar kort te leven.


‘Ik heb het altijd leuk gevonden aan knopjes te zitten’

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









Lekker improviseren met de laptop, zo omschrijft Bram Stadhouders zijn muzikale ontwikkeling. Foto © Gemma Kessels.


Ineens behoort hij tot de (tamelijk) Bekende Nederlanders. Vorig jaar speelde Bram Stadhouders met de Noorse slagwerker Terje Isungset in het project ‘Ice Music’ op een gitaar van ijs op het North Sea Jazz Festival (NSJF). Ook werd hij dat jaar geselecteerd om deel te nemen aan het Europese artiestenbevorderingstraject ‘Take Five: Europe’. En nu heeft het NSJF hem uitgenodigd voor  een compositie-opdracht. Met zijn 25 jaar is de Tilburger de jongste componist ooit die zo’n opdracht mocht aanvaarden.


North Sea Jazz Club on-Nederlandse beleving

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf








Zakelijk leider Klaas Beumer (foto) en programmeur Niels Nieuborg over de kosmopolitische opzet van de North Sea Jazz Club.


Zwoel, warm, sexy en kosmopolitisch. Dat is de sfeer die de onlangs geopende North Sea Jazz club het meest recht doet volgens initiatiefnemer en zakelijk leider Klaas Beumer. Maar de programmering is serieus en heeft in haar brede spectrum veel weg van het North Sea Jazz Festival, vertelt programmeur Niels Nieuborg.


Belgische W.E.R.F.-label brengt honderdste cd uit

INTERVIEW
door: Georges Tonla Briquet









Coördinator jazzafdeling Rik Bevernage over het label W.E.R.F. en de jazz in België.


Het Brugse Kunstencentrum De Werf bestaat 25 jaar en het eigen jazzlabel W.E.R.F. brengt op 18 februari officieel de honderdste release uit. Een mooie gelegenheid om een feestje te bouwen in het imposante Brugse concertgebouw dat tien jaar geleden zijn deuren opende. Met op het affiche het Brussels Jazz Orchestra featuring Bert Joris, Nathan Daems Quintet, Rêve d’Eléphant Orchestra, Nathalie Loriers New Trio, Cezariusz Gadzina Quartet, Tuur Florizoone & Mixtuur en het Kris Defoort Trio wordt het voor elk wat wils.


'Wie hoort er nog een contrabas akoestisch terwijl je er zelfs naast zit'

INTERVIEW
door: Tim Sprangers









Contrabassist Tony Overwater is gastprogrammeur van Festival Jazz International Rotterdam dat vrijdag van start gaat.


Met een goede portie eigenwijsheid bereik je een hoop, mits de uitgangspunten gegrond zijn. Bassist Tony Overwater (1965) begreep in zijn conservatoriumtijd niets van de scherpe scheiding tussen de jazzo's en de impro's. Waarom toch die wederzijdse arrogantie, mag bebop niet lenen van vrije improvisatie (of andersom)? Hij richtte zijn eigen platenlabel op en verzamelde muzikanten om zich heen met een gemeenschappelijk, onafhankelijk gedachtegoed. Overwater raakte betrokken bij jazzinstanties en staat bekend als een organisator en denktank. Niet raar dat de vriendelijke, oprechte Rotterdammer is gevraagd als gastprogrammeur van het Festival Jazz International Rotterdam 2011.


Vrolijk democratisch en anarchistisch tegelijk zijn

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









‘Ik wilde eigenzinnige mensen, dus geen begeleidingsband die zou
doen wat ik zeg’. Foto © Francesca Patella



Twintig jaar bestaat het Ab Baars Trio. Ter gelegenheid daarvan gaan de drie mét gasten Fay Victor en Vincent Chancey, door Europa toeren. Dan presenteren zij nieuwe composities van leider Baars, die zijn geïnspireerd door werk van een aantal dichters. Onder hen William Carlos Williams, Charles Bukowski, Hans Faverey, Anneke Brassinga, Joyce Carol Oates, Emily Dickinson, William Butler Yeats en Seamus Heaney. Het jubileum is ook de aanleiding voor een vijfdelige cd-box: ‘Ab Baars Trio 20 years: 1991-2011’. De albums ‘3900 Carol Court’, ‘A Free Step’, ‘Songs’ en ‘Party at the Bimhuis’ kwamen eerder uit, ‘Gawky Stride’ is nieuw. Wie er een recensie over wil lezen, kan elders terecht op Jazzenzo.


Frank McComb laat geen enkele kans meer voorbij gaan

INTERVIEW
door: Marloes Jager












Hoewel hij eigenlijk automonteur wilde worden maar zijn handen wilde sparen voor het pianospelen, is Frank McComb regelmatig te horen op de radio en gaf hij acte de présence tijdens het The Hague Jazz Festival en een voorgaande editie van het North Sea Jazz Festival. Toch is er tot nu toe geen sprake van een doorbraak bij het grote publiek.


Simin Tander houdt van vrijheid en avontuur

INTERVIEW
door: Mischa Beckers









"Het improviseren met de stem sluit heel goed aan bij wie ik ben".


De carrière van de jonge Duits-Afghaanse zangeres Simin Tander verloopt voorspoedig. Vorig jaar won ze de Young VIP Award en volgde de bijbehorende tournee, ze deed een Jazzimpuls tour en stond in binnen– en buitenland op gevestigde podia en festivals met onder meer Eric Vloeimans en Jeroen van Vliet en natuurlijk met haar eigen kwartet. Haar debuutalbum ‘Wagma’ verscheen in april en ontving lovende recensies. Vrijdag opent Simin Tander met haar kwartet het jazzseizoen van Porgy en Bess in Terneuzen. Daarna gaat het richting China voor een tournee. Druk dus, maar ze legt graag uit hoe haar bijzondere manier van zingen tot stand kwam.