INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
"Een ding is zeker, we moeten als kunstenaar de regie terugpakken.” Foto © Michael Weintrob.
De afgelopen maanden woedt er een forse discussie over het huidige culturele subsidiesysteem. Duidelijk is dat er in de systematiek de nodige weeffouten zitten en dat kunstenaars en kunstorganisaties hiervan de dupe zijn. In de muziekwereld proberen subsidieaanvragers krampachtig hun plannen te plooien naar de criteria van de culturele fondsen: de afstand tussen de musici en de overheid en zijn beleidsmakers is steeds groter geworden. Sterker nog: het lijken wel parallelle werelden. Ondertussen is er een nieuwe regering geïnstalleerd en de toekomst voor cultuur ziet er niet best uit.
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
'Het voelt alsof ik, als buitenlandse muzikant, tegen een gesloten circuit moet opboksen.' Foto © Noah Shaye.
De Israëlische pianist, componist en producer Avishai Darash (1986) maakte in Nederland naam met het Marmoucha Orchestra, maar zijn artistieke pad nam een nieuwe wending met zijn solocarrière. Zijn album ‘Between Hope and Despair’ (ConCreate Productions), gemaakt in samenwerking met de Spaans-Russische trompettist Antonio Moreno Glazkov, Cubaanse bassist Ivan Ruiz Machado en Iraanse drummer Shayan Fathi, markeert zijn doorbraak in de internationale jazzscene. Mathijs van den Berg (Jazzenzo) noemt het "een sterk album met potentie voor een groter publiek," terwijl Neil Duggan (All About Jazz) schrijft: "Darash laat licht en schaduw zijn persoonlijke perspectieven uitdrukken; zijn medemuzikanten delen zijn passie en gevoeligheid, wat resulteert in een album met uitstekende composities, fijne arrangementen en voortreffelijk spel."
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
Hein Van de Geyn weer even terug in Nederland.
Foto © CP.
Hein Van de Geyn (Schijndel, 1956) zit nooit stil. Ooit genoot hij grote bekendheid als een van de beste contrabassisten van West-Europa en mede-eigenaar van Challenge Records. Hij reisde de hele wereld over of het nu met Toots Thielemans, Dee Dee Bridgewater, Philip Catherine of John Abercrombie was. Met zijn kenmerkende stevige toon en dito timing stond hij letterlijk en figuurlijk boven de muzikale materie. Zijn imposante gestalte deed de rest. Sinds 2010 woont hij met zijn vrouw Cyrille en dochter Lulu in Zuid-Afrika, waar hij jarenlang een Lodge had en nu nog steeds een bakkerij in zuurdesembrood runt. Een ondernemer pur sang is hij.
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
“Miljonair ben ik niet geworden van deze uit de hand gelopen hobby.” Foto © CP.
De jazz telt vele kleine platenlabels die erin slagen om met beperkte middelen iets bijzonders neer te zetten. Het Nederlandse Daybreak is zo’n parel in het muzikale landschap. In 1979 opgericht door de in Amsterdam wonende liefhebber Fred Dubiez (1937) is de mooie catalogus onlangs overgedragen aan Wim Wigt van Timeless, die dit mooie label zal voortzetten in de geest van de oprichter. Binnenkort zullen er ook een aantal nieuwe releases volgen. Met Dubiez kijken we in zijn huiskamer terug op de rijke oogst van Daybreak.
INTERVIEW
door: George Tonla Briquet
Mijn composities zijn cellen waar ik vrij mee kan omspringen.
Foto © Charlotte Lybaert.
Bij Aspen Edities houden ze van kunstzinnige hoezen en bijzondere soloprojecten. Deze keer is het contrabassist Nils Vermeulen die de uitdaging aanging en de Opera van Gent uitkoos als opnamelocatie. Het resultaat, ‘Variations’, verscheen in april op ouderwets vinyl.
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
Han Bennink: “Wat vaak ontbreekt in veel muziek van tegenwoordig is humor.” Foto © Olga Beumer.
Drie dagen lang trad Han Bennink op in De Roode Bioscoop ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag. Hij gaf concerten met musici waarmee hij een band heeft opgebouwd, zoals Greetje Bijma, Mary Oliver, Nora Mulder, Joris Roelofs, Oscar Jan Hoogland, Reinier Baas, Ben van Gelder, Terrie Ex en uiteraard het ICP Orchestra. Een eigen festival dat, opmerkelijk genoeg, niet in het Bimhuis plaatsvindt. Voorafgaand aan het evenement had ik een gesprek met de meest bijzondere slagwerker, die ons kikkerlandje ooit heeft gekend.
INTERVIEW
door: Georges Tonla Briquet
Nathan Daems: "de wereld is groot maar wat eronder schuilt is immens groter".
Met het nieuwe album waarvan de titel ‘Magma’ luidt, zet saxofonist, fluitist en componist Nathan Daems met zijn groep Black Flower zijn saga over Ethiopische muziek lustig verder. Zij het dat na vier volwaardige albums hier meer aan de hand is. Inspiratie en invloeden komen nu eveneens uit andere onverwachte hoeken. “Magma is het hoofdbestanddeel van de planeet. Essentieel bij dit alles is dat wij chemisch gezien gemaakt zijn van dezelfde materie”.
INTERVIEW
Tekst en beeld: Ronald Sterk
Jazzgitarist Richard Doodkorte.
Een eigenzinnige cocktail van melodie, harmonie en timing is de kern van het gitaarspel van Richard Doodkorte. Als autodidact komt hij op het conservatorium waar hij zich ontwikkelt tot een gitarist met een geheel eigen stem. “Jazz zit in mijn ruggenmerg.”
INTERVIEW
door: Georges Tonla Briquet
Ruben Machtelinckx is musicus en mede-oprichter van het Belgische Aspen Edities. Foto © Mark Rietveld.
Met ‘’ka:mos’ van het duo Nathan Wouters/Aino Peltomaa en ‘Porous Structures’ van het kwartet Machtelinckx/Badenhorst/Cools/Gouband brengt Aspen Edities wederom twee nieuwe releases uit die volledig aansluiten bij de visie van het label: vinyl met kunstzinnige uitklapbare hoes en niet te catalogeren muziek. Een gesprek met muzikant en medeoprichter Ruben Machtelinckx.
INTERVIEW/RECENSIES
door: Cyriel Pluimakers
John Weijers: “Jazz is voor mij een gevoel van buiten de
gebaande paden treden.” (©privéfoto)
Sinds kort kent de jazzwereld een nieuw internationaal label: Jazz Tribes. Een initiatief van de Amersfoortse culturele ondernemer John Weijers (Hilversum, 1958). In juli jl. werd zijn andere label ZenneZ Records, dat veel Nederlandse en Belgische musici onder zijn hoede heeft, nog overladen met Edisons. Weijers blijkt een gelukkige greep te hebben in de keuze van zijn artiesten en met het nieuwe Jazz Tribes richt hij zich op de Amerikaanse jazz.
INTERVIEW
door: Boy Bultsma
Rein de Graaff in zijn thuisstudio in Veendam.
Foto © Boy Bultsma.
Rein de Graaff stopt met optreden. Na zestig jaar spelen en een ernstige ziekte vorig jaar, die hij gelukkig heeft overwonnen, is het voor hem mooi geweest.
INTERVIEW
door: Mathijs van den Berg
“Het is heel belangrijk dat de oude garde jonge musici met hun optredens blijft inspireren.” Foto © Joke Schot.
Vlak voor het begin van de 43ste editie van het North Sea Jazz Festival spreek ik met Cees Schrama, die vanaf begin jaren zeventig bij het festival betrokken was als presentator, bestuurslid en lid van de programmacommissie. Vanwege gezondheidsproblemen kan hij er helaas niet meer bij zijn, maar hij laat – onder het genot van een goede sigaar - graag nog een keer zijn licht schijnen over het belangrijkste jazzfestival van Nederland en spreekt daarbij en passant over de stand van zaken in de hedendaagse jazz.
Tekst en beeld: Karen van Gilst
Benjamin Herman viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en brengt ter gelegenheid daarvan drie albums uit. ‘Project S’ is na ‘Bughouse’ de tweede in die reeks en wordt 13 juli op North Sea Jazz Festival gepresenteerd. In de rubriek 5 x typical presenteert Herman vijf saxofoonnummers van anderen en legt uit waarom die tot zijn favorieten behoren.
Tekst en beeld: Karen van Gilst
Saxofoniste en componiste Kika Sprangers (1994) bracht dit jaar haar debuut-EP 'Leaves of Lily' uit dat ze opnam met haar Large Ensemble - een uitbreiding van haar kwintet met drie zangeressen en een vierkoppige blazerssectie. Daarnaast speelt ze onder meer in trio met toetsenist Martin Fondse en cellist Jörg Brinkmann en werd ze uitgeroepen tot Young VIP 2018.
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
"Als componist ben ik de afgelopen jaren enorm gegroeid."
Foto © Ton van Leeuwen.
Altsaxofonist Paul van Kemenade (1957) zit inmiddels 40 jaar in het muzikantenvak. Al decennialang vormt hij de spil van de Tilburgse jazzscene als instrumentalist, componist, bandleider en programmeur. Alle reden om uitgebreid aandacht te geven aan dit jubileum.
Tekst en beeld: Karen van Gilst
De Nederlandse drummer Philippe Lemm (1985) woont in New York. Dit jaar verscheen van het Philippe Lemm Trio het goed ontvangen 'New Amsterdam', met pianist Angelo Di Loreto en contrabassist Jeff Koch. Op 7 juli speelt het trio op North Sea Jazz. Philippe Lemm is de eerste gast in 5xtypical, een nieuwe rubriek van fotografe en tekstschrijfster Karen van Gilst.
INTERVIEW met Avishai Cohen en Mark Guiliana
door: Robert van der Padt
Avishai Cohen en Mark Guiliana gaven in Maastricht een masterclass aan studenten van Conservatorium Maastricht.
Trompettist Avishai Cohen en drummer Mark Guiliana gaven in januari enkele dubbelconcerten in Nederland waaronder Maastricht. Aan het Conservatorium Maastricht verzorgden beide musici daarnaast onafhankelijk van elkaar een masterclass. Robert van der Padt bezocht voor Jazzenzo de muzikale bijeenkomsten en interviewde beide musici na afloop.
INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers
Een gesprek met Gerry Teekens, oprichter en nog altijd
producent van het befaamde Criss Cross Jazz label.
Een van de meest actieve producenten in de internationale jazzwereld is de voormalige drummer Gerry Teekens (1935). Op zijn bekende Criss Cross Jazz label bracht hij sinds 1982 bijna 400 producties uit. Artiesten als Kenny Garrett, Ralph Moore, Eric Alexander, John Swana en Mark Turner maakten er hun debuut. Criss Cross geniet een wereldwijde faam bij de fijnproevers en met name in de Verenigde Staten en Japan staat het label hoog in aanzien. Voor zijn vele verdiensten ontving Gerry Teekens in 2000 op het North Sea Jazz Festival de Bird Award.
INTERVIEW
door: Stefan de Graaf
Erik Scherder: "Muziek heeft een unieke waarde en levert een unieke bijdrage aan het brein." Foto © Bob Bronshoff.
Het is een wat regenachtige ochtend en waar de meesten het openbaar vervoer of de auto zouden nemen naar het werk neemt Professor Erik Scherder (1951) de fiets. Bewegen is goed voor het brein en daar is zelfs deze dagelijkse fietstocht niet genoeg voor. We moeten ons brein continu uitdagen, stelt hij, en dat doen we niet alleen door voldoende te bewegen maar ook bijvoorbeeld door muziek te maken en naar muziek te luisteren. We spreken Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit en bekend van DWDD en Universiteit van Nederland, over wat muziek doet voor ons brein, over het brein van de musicus die improviseert, het belang van muziek voor je empathische vermogens en de bijdrage van muziek aan je gezondheid én die van organisaties.
INTERVIEW
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf
Percussionist en docent Marijn Korff de Gidts over creatieve zoektochten en muziekonderwijs.
Wie zo nu en dan buiten de eigen comfortzone treedt ontdekt nieuwe dingen en wie vaste routines doorbreekt stelt zich open voor nieuwe ervaringen. Muziek en improvisatie kunnen daarbij helpen. We spreken percussionist, improvisator en docent Marijn Korff de Gidts in Podium Mozaïek in Amsterdam-West. Zijn fascinatie voor alles wat geluid maakt wordt tijdens het tafelgesprek ter plekke gedemonstreerd: “Als percussionist beperk je je niet tot je eigen instrument, je kunt alles als je instrument zien, ook dit peperstel, deze lepel of kop muntthee.” Muziek is van en voor iedereen, zo lijkt Korff de Gidts te willen benadrukken. Immers iedereen kan muziek maken door zich te oefenen in het luisteren en door te leren improviseren.