CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Als percussionist sta ik open voor alles om me heen

INTERVIEW
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf









Percussionist en docent Marijn Korff de Gidts over creatieve zoektochten en muziekonderwijs.



Wie zo nu en dan buiten de eigen comfortzone treedt ontdekt nieuwe dingen en wie vaste routines doorbreekt stelt zich open voor nieuwe ervaringen. Muziek en improvisatie kunnen daarbij helpen. We spreken percussionist, improvisator en docent Marijn Korff de Gidts in Podium Mozaïek in Amsterdam-West. Zijn fascinatie voor alles wat geluid maakt wordt tijdens het tafelgesprek ter plekke gedemonstreerd: “Als percussionist beperk je je niet tot je eigen instrument, je kunt alles als je instrument zien, ook dit peperstel, deze lepel of kop muntthee.” Muziek is van en voor iedereen, zo lijkt Korff de Gidts te willen benadrukken. Immers iedereen kan muziek maken door zich te oefenen in het luisteren en door te leren improviseren.


De engelen van Dr. Lonnie Smith

INTERVIEW
door: Cyriel Pluimakers










"Ik musiceer op mijn gehoor, nooit van het blad."
Foto © Ton van Leeuwen.


Dr. Lonnie Smith gaf afgelopen week in Nederland vier concerten met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw ter promotie van hun album 'I Didn’t Know What Time It Was’. Naar aanleiding van de concerten en de uitgave van de LP sprak Jazzenzo de Hammondorganist in Amsterdam.


Improvisatie is een gezamenlijke activiteit

INTERVIEW
beeld: Karen van Gilst
door: Stefan de Graaf








Arnold Dooyeweerd leidt al meer dan veertig jaar de workshop
in het Bimhuis.



Anderen in moeilijke situaties brengen om ze vervolgens creatief op zoek te laten gaan naar oplossingen. Dat is kernachtig wat bassist en ras improvisator Arnold Dooyeweerd al meer dan veertig jaar met zijn improvisatieworkshop in het Bimhuis beoogt. “Uit ervaring weet ik wat wel en wat niet werkt. Het zijn geen regels maar eerder natuurwetten die je moet volgen”, aldus de workshopleider. “Je krijgt de beste resultaten als je een paar vallen zet en de mensen er vrijwillig in laat trappen."


Spelen vanuit rust is de essentie

INTERVIEW
beeld: Peter Valckx
door: Stefan de Graaf








Thomas Kwakernaat: 'Om vrij te kunnen spelen zijn er barrières die overwonnen moeten worden.'



We treffen bassist, workshopleider, muziekcoach én Hang-speler Thomas Kwakernaat in een pittoresk gebouwtje aan de Nieuwe Meer in Badhoevedorp. Wat ooit als kerkje dienst deed heeft nu een bestemming gekregen als buurthuis. Vandaag wordt hier een band gecoacht. In een oase van concentratie en rust wordt de laatste hand gelegd aan I'll remember April. Bandcoach Thomas Kwakernaat straalt rust en betrokkenheid: “Spelen vanuit rust is de essentie”.


Muziek heeft een sterke vormende kracht

INTERVIEW
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf








Vincent Henar: "Nederland staat in de marge van de multiculturele muziekcultuur."


Vincent Henar, bassist en oprichter van Fra Fra Sound, verhuist binnenkort naar de Bijlmer, de plek waar hij als jongen van twaalf vanuit Suriname kwam te wonen. Het is tevens de bakermat van Fra Fra Sound. In zijn appartement in Amsterdam-Oost wijst Henar naar een zwart-wit foto waarop de groep te zien is in een tot de nok gevuld Concertgebouw: “Mensen vroegen waarom er geen posters in de stad hingen, maar het concert was al uitverkocht dus dat was wat overbodig.”


Muziek is voor mij een middel, geen doel

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf









Lucas Dols: 'Ik ben me gaan richten op wat je met muziek kunt doen, hoe je het kunt inzetten.'


Voor Lucas Dols is muziek of muziektheater geen core business maar een middel om iets in gang te zetten. En dat kunnen ook tranen zijn. Dols: “Muziek maken gaat over connectie. Het begint met elkaar. Dat is de basis. Muziek kan daarbij een middel zijn.” Die grondhouding verklaart meteen zijn brede kijk op muziek. Als voormalig bassist van Tin Men and the Telephone en daarvoor Room Eleven, als trainer bij Musicians without Borders, als workshopleider bij Fort van de Verbeelding, als sessieleider bij Jam de la Crème of als mens om te werken met vluchtelingenkinderen in het Midden-Oosten. En dat blijkt slechts een greep.


Muziek draait voor mij om communicatie

INTERVIEW
door: David Cohen









Konrad Koselleck: "Bij veel musici hoor ik niet terug waarom ze doen wat ze doen."



Bandleider, arrangeur en componist Konrad Koselleck ontvangt ons hartelijk in zijn appartement in Amsterdam-West. We zitten genoeglijk aan koffie en baklava, en vóór er een vraag is gesteld, blijkt het interview al begonnen. Koselleck is openhartig en illustreert wat hij zegt geregeld met beeld- en geluidmateriaal.


24 Hours Resonance doet je de kracht van muziek ervaren

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf









Merlijn Twaalfhoven: 'Muziek is verworden tot een product
om te worden geconsumeerd.'



We spreken Merlijn Twaalfhoven in de prachtige en ruimtelijke foyer van het Muziekgebouw aan ’t IJ die op 10 en 11 oktober ruimte biedt aan honderden zangers uit heel Nederland. Professionele zangsolisten, amateurzangers, verschillende koren, waaronder het Nederlands Kamerkoor, en dirigenten bieden een 24 uur durende betoverende klankervaring waar je jezelf in kunt laten onderdompelen door er aan deel te nemen of te komen luisteren.


'Jazz helpt mij het leven als een magische plek te zien'

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf 










In gesprek met Tineke Postma, winnares van de Buma Boy Edgarprijs 2015. Foto © Eric van Nieuwland.


Alsof de plek waar we Tineke Postma ontmoeten een hint is naar haar door de jury van de Buma Boy Edgarprijs bezongen kosmopolitisme: het in Chinese stijl opgetrokken Hotel Breukelen. Niets is minder waar. Het blijkt een praktische plek tussen de bedrijven door. En bovendien is de binnenkant van dit mondain ogende gebouw toch vooral comfortabel, nuchter en Hollands. Hollandse nuchterheid, de andere kant van de medaille, die de jury bewondert aan de persoon en het spel van Postma.


'Ergens ben ik een beetje Provo'

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf










Reinier Baas voert op 12 juli de North Sea Jazz Compositieopdracht 2015 uit. Foto © Thomas Huisman. 


Aan een klein tafeltje te midden van een lunchende menigte in De Ysbreeker spreken we met Reinier Baas. Bijna 30 en met een glimlach die een eeuwige jeugd verraadt én winnaar van de North Sea Jazz Compositieopdracht 2015. ‘Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix’ heet het stuk dat de officiële première beleeft op 12 juli. “Eindelijk eens geen gesprek over mijn verschillende paar sokken, maar over muziek”, vertelt Baas opgelucht halverwege het gesprek en voordat hij een broodje ossenworst besteld. Baas houdt van raadsels zoals de naam van zijn band The More Socially Relevant Music Ensemble doet vermoeden of de lukrake geit die de voorkant siert van zijn tweede album 'Mostly Improvised Instrumental Indie Music'. Zijn raadsels en zijn gevoel voor ironie zijn functioneel: “Ik houd van verwarring zaaien”.


Innerlijke stem gaat verder dan virtuositeit

INTERVIEW
door: Stefan de Graaf









“Rámon is Levitando”.
Foto © Thomas Huisman.


We treffen de van oorsprong Cubaanse pianist Ramón Valle in De Ysbreeker in Amsterdam. Het blijkt een tussenstop te zijn tussen de ochtendroutine van kinderen naar school brengen en werken aan een orkestcompositie voor het Israëlische Raananá Symphonette Orchestra waarbij jazz en klassiek elkaar de hand schudden. Roy Hargrove vatte het talent van Valle ooit samen als een uniek samengaan van subtiliteit én kracht. Dat gaat zowel op voor zijn spel als voor zijn persoon. Open, eerlijk, sympathiek, bewogen, sprankelend en energiek. Hij is één met zijn muziek.


Denise Jannah bepaalt zelf wel wat ze wil

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden










"Als je me jazzzangeres wilt noemen, ben ik er een die van alles zingt". Foto © Gemma van der Heyden.



Denise Jannah is wijd en zijd bekend als jazzzangeres. Maar zelf koppelt ze daar een verlengstukje aan. “Ik vind dat ik een allround zangeres ben. Maar als je me jazzzangeres wilt noemen, dan ben ik er een die van alles zingt.” Afgelopen jaar kwam ze weer volop in de schijnwerpers  met de voorstellingenreeks ‘ELLA!’ Ze moest er dertig A4-tjes voor uit het hoofd leren. Op 28 december treedt de vocaliste in Breda op met het Denise Jannah Quartet tijdens het festival Stranger Than Paranoia. “Ik hoop en bid dat het nooit ophoudt.”


Artvark Saxophone Quartet laat zich niet in hokjes stoppen

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden










Mete Erker over tien jaar Artvark en toekomstige projecten van het saxofoonkwartet. Foto © Gemma van der Heyden.


Het Artvark Saxophone Quartet bestaat tien jaar. Die periode hebben de vier saxofonisten gevuld met de meest uiteenlopende projecten. Het laatste is vooralsnog dat met flamencogitarist Eric Vaarzon Morel.


‘Muziek is een spel met een onbestemde factor’

INTERVIEW
door: Maud Mentink









Ronald Snijders: ‘De kunst die vandaag wordt gepresenteerd is
die van gisteren’. Foto © Rob Brakel.



Wie zich verdiept in de muzikale loopbaan van begenadigd fluitist en componist Ronald Snijders (63) kan maar één conclusie trekken: we hebben hier niet te maken met een fluitist of een musicus, maar met een alles-kunstenaar. Want naast zijn muzikale loopbaan van alweer bijna 45 jaar mag Snijders graag een boek schrijven, studeren, dichten en filosoferen. Indrukwekkend is zijn muzikaliteit, zelfkennis en gedachtegoed.  


Grootste kick voor Bart Wirtz is als de muziek samenvalt

INTERVIEW
door: Maud Mentink









‘Ik kan echt chagrijnig worden als ik lang niet heb gespeeld’.


Het Bimhuis gonst op de zaterdagavond waarop Bart Wirtz zijn nieuwe album ‘Interview’ presenteert. Er wordt geklapt, gefloten en gejoeld. En de oe’s en a’s van het publiek zinderen van opgewonden klanken in een mensenlichaam. Afgelopen maand deed Bart Wirtz een korte tour met tien concerten door Nederland. Tijd om eens met hem te gaan praten. Op de vraag hoe hij die tour zelf ervoer, antwoordt hij kort maar krachtig: “Daarvoor moet ik je eerst uitleggen wat er aan vooraf ging.”


De kruisbestuivingen van Tin Men & the Telephone

INTERVIEW
door: Maud Mentink









Tony Roe: "De mogelijkheid om een app te gebruiken heeft zoveel deuren voor ons geopend." Foto © Eddy Westveer.
 


Composities met kreunende tennissers en de klantenservicelijn van KPN, vrije-jazzimprovisaties en sexy-front-lady Eve. Conservatief is het trio Tin Men & the Telephone allerminst. De band, met pianist Tony Roe, bassist Lucas Dols en drummer Bobby Petrov, bracht een half jaar geleden een app uit in plaats van een album. 


Het gereedschap van Jeroen van Vliet is intuïtie

INTERVIEW
door Rinus van der Heijden










“Musiceren bestaat bij de gratie van de luisteraar.”

Foto © Gemma van der Heyden.


‘We zouden altijd moeten beseffen dat gevoeligheid en emotie de ware inhoud vormen van een kunstwerk’. Dit is een uitspraak van Claude Debussy. Een andere komt van Maurice Ravel: ‘Muziek moet op de eerste plaats emotioneel zijn en dan pas intellectueel.’


Voor Louk Boudesteijn is jazz een speeltuin

INTERVIEW
door: Maud Mentink










‘Met mijn trombone voel ik mij steeds meer als een
vis in het water’. Foto © Lorenzo.



“Door mijn muzikale carrière heb ik geleerd te overwinnen. Ga me niet vragen een toespraak te houden, maar met mijn trombone op het podium voel ik mij steeds meer als een vis in het water.” Louk Boudesteijn (36), trombonist en componist bij onder andere FULLDUPLEXX en het New Rotterdam Jazz Orchestra, vertelt over de belangrijke rol van muziek in zijn leven.


Joost Lijbaart wil nog meer ruimte voelen tussen de tellen

INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden









“Timing is een soort spiegel van je leven en verandert
dus telkens.” Foto © Gemma Kessels



Hij is een van de inventiefste slagwerkers van Nederland, maar behoort ook tot de categorie ‘nogal teruggetrokken’. Met tenorsaxofonist Yuri Honing werkt hij al 27 jaar samen, bereist met hem vele buitenlanden. Maar waarom is hij niet even bekend als Han Bennink, om maar eens een naam te noemen? Voor Joost Lijbaart hoeft er geen antwoord op te volgen.


Hiromi Uehara probeert elke dag nieuw landschap te vinden

INTERVIEW
door: Quint Italianer









Hiromi Uehara: “Als je met een trio speelt, weet je nooit van
wie de bal komt”. Foto © Ron Beenen.



Pianiste Hiromi Uehara (34) tourt al tien jaar over de wereld, maar is nog lang niet uitgeoefend. “Wanneer ik twintig uur op een dag aan het reizen ben, kan ik niet echt spelen. Maar wanneer ik vrij ben, oefen ik bijna de hele dag. Op tour probeer ik een paar uur eerder naar de stad te komen om ergens een piano te huren, zodat ik kan spelen.”