CONCERTRECENSIE. ZomerJazzFietsTour, Groningen, 31 augustus 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
38 jaar bestaat de ZomerJazzFietsTour al, die door het Groningse Reitdiepdal voert. Helaas zijn de avonturiers van toen inmiddels moegestreden en heeft de jonge generatie een andere kijk op de toekomst van de improvisatiemuziek. Ook subsidiëring en fondsenwerving zijn een lastige aangelegenheid geworden. Nog eenmaal wordt met veel energie dit internationale evenement, dat bezoekers uit heel Europa trekt, neergezet. Deze editie zal de laatste vormen uit een lange reeks, maar gelukkig zijn er al geluiden dat er gedacht wordt aan een doorstart in een andere vorm.
Alexander von Schlippenbach, Trio Grande en String Trio met Jasper le Clerq en Dion Nijland op de allerlaatste editie van ZomerJazzFietsTour.
CONCERTRECENSIE. Amersfoort World Jazz Festival, 14, 15 en 16 augustus, 2024
beeld: Cees Wouda, Peter Putters, Paul Beijerling
door: Cyriel Pluimakers
Het Amersfoort Jazzfestival beleeft dit jaar zijn 45ste editie. Grote veranderingen komen eraan in 2025, vanwege verhuizing naar een nieuwe locatie en het wegvallen van de vierjaarlijkse subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Organisator Alexander Beets ziet in alles nieuwe kansen en mogelijkheden en laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. De toekomst ziet hij optimistisch in.
Tenorsaxofonist Miguel Ramírez, Goldstein & Silver met de Zuid-Afrikaanse trompettist Darren English, en Deborah Brown met Houston Person stonden op de podia van Amersfoort Jazz.
CONCERTRECENSIE. Dinant Jazz Festival, 26, 27 en 28 juli 2024, Dinant, België
beeld: Hugo Lefèvre
door: Georges Tonla Briquet
Jazzcats met een uitgelezen smaak hadden vorig weekend hun jaarlijkse afspraak bij festival Dinant Jazz, in de tuin van de abdij van Leffe. Met op het affiche onder meer Chris Potter, Manu Katché, Lionel Loueke, Grégoire Maret en Mino Cinelu passeerde een pleiade van grote namen de revue. De hoge verwachtingen werden ingelost mede dankzij de vertrouwde familiale sfeer in het bucolische kader.
Het Mathys/Idris Quartet met trompettist Noah Halpern, Sax Summit met onder meer Chris Potter en Sophie Alour, en saxofonist Stefano Di Battista met trompettist Matteo Cutello.
CONCERTRECENSIE. Festival Wonderfeel, ’s-Graveland, 19, 20 en 21 juli 2024
beeld: Olga Beumer (1 t/m 14), Ton van Leeuwen (15 t/m 21)
door: Cyriel Pluimakers
Het Wonderfeel Festival beleeft haar tiende en feestelijke editie. Tevens is het de laatste op het landgoed Schaep en Burgh bij ’s-Graveland, want volgend jaar verhuist het evenement naar het terrein rond Kasteel Groenenveld in Baarn. Op maar liefst negen podia valt er weer een bonte mix van genres en cross-overs te zien, waarin klassieke muziek iets minder dan in eerdere edities de boventoon voert. Tijdens het festival gaan maar liefst tien nieuwe werken in première van evenzoveel jonge componisten. Ook de kinderen komen weer aan hun trekken in diverse workshops
Slagwerkgroep HIIIT, de legendarische Ustad Noor Baksh uit Balochistan en trompettiste Maite Hontelé met pianist Ramón Valle bevolkten ondermeer de podia van Wonderfeel.
CONCERTRECENSIE. Common Ground met Pietro Mirabassi, Enrico Le Noci, Bob Wijnen en Eric Ineke , 7 juli 2024, Farmstead Jazzclub, Westbroek
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Zesmaal per jaar organiseert jazzliefhebber en IT-manager René Frankena concerten in zijn ‘FarmStead’ woonboerderij in het landelijke Westbroek, vlak boven Utrecht. Het is een geweldige plek met alle benodigde voorzieningen aan boord. Al zo’n vijf jaar lang timmert hij met dit mooie initiatief aan de weg met een passende, vooral op mainstream gerichte, programmering.
Common Ground met gitarist Enrico Le Noci en saxofonist Pietro Mirabassi in Westbroek.
CONCERTRECENSIE. The Bridge, met Rodrigo Amado, Alexander von Schlippenbach, Ingebrigt Håker Flaten en Gerry Hemingway, De Singer Rijkevorsel, 4 juni 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Vorig jaar april gaf The Bridge – het internationale kwartet met tenorsaxofonist Rodrigo Amado, pianist Alexander von Schlippebach, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Gerry Hemingway – een indrukwekkend optreden in het Amsterdamse Bimhuis. Nu staat het freejazz ensemble in De Singer in het Belgische Rijkevorsel. In de tussentijd bracht het kwartet ook nog het fraaie album ‘Beyond The Margins’ (Trost Records) uit dat wereldwijd kon rekenen op lovende recensies. Hun naam mag dan ontleend zijn aan een beroemde langspeler van Sonny Rollins, hun muziek is zo vrij als een vogel.
The Bridge vormt een bijzondere combinatie, met vier generaties musici die elk beschouwd mogen worden als grensverleggers.
FESTIVALRECENSIE. Moers Festival, Moers Duitsland, 17 t/m 20 mei 2024
beeld: diverse fotografen*
door: Georges Tonla Briquet en Leentje Arnouts
Wars van alle hippe stromingen en overheersende maatschappelijke stellingen varen artistiek directeur Tim Isfort en zijn ploeg nog steeds een eigengereide koers. Hun uitgesproken visie werd voor de 53ste editie van Moers Festival extra in de verf gezet met een affiche boordevol karikaturale superhelden, de slagzin “Jazzfestival for music, scense-ification, politics, superheroes and: togetherness!” en een programmaboek bulkend van aanverwante verwijzingen gebaseerd op teksten van de Duitse auteur Hanns Dieter Hüsch.
Trio Sankaku, VAX en Jambinai op de 53ste editie van Moers Festival.
CONCERTRECENSIE. Suzan Veneman, U-Jazz in DUMS Utrecht, 3 mei 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Trompettiste Suzan Veneman (1990) is aan een forse opmars bezig. In 2022 verscheen op ZenneZ Records haar debuut ‘Migrations of the Mind’ en in de tussentijd maakte ze ook indruk met haar begeesterde spel op ‘NO FILL3R’ van Zack Lober en ‘Between Two Worlds’ van Efraim Schulz-Wackenbarth. Haar spel is lyrisch, buitengewoon verfijnd en op de juiste momenten doortastend.
Trompettiste Suzan Veneman presenteerde haar nieuwe album 'Zinder', met trompettisten Gidon Nunes Vaz, Alvaro Artime Jimenez en haar leraar Kurt Weiss.
CONCERTRECENSIE. David Murray Quartet, Lantaren Venster Rotterdam, 2 mei 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Bijna tien jaar geleden is het dat David Murray, de icoon van de loft jazz uit de jaren zeventig, optrad in Lantaren Venster Rotterdam. De brutale jonge hond van toen is een wijze oudere man geworden, die het authentieke verhaal van de black music nog steeds met verve uitdraagt. Precies een jaar geleden maakte hij nog een korte tournee met zijn trio, waarbij we verslag deden van een concert in het Belgische Rijkevorsel.
David Murray met zijn nieuwe kwartet met de uit Spanje afkomstige Marta Sanchez aan de piano.
CONCERTRECENSIE. Scott Hamilton Quartet, Theater de Willem Papendrecht, 24 april 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Tien optredens heeft Scott Hamilton deze tournee maar liefst, kriskras door Nederland en België. Ook onverwachte plekken zitten ertussen, zoals De Nieuwe Kerk in Zierikzee en Theater de Willem in Papendrecht. Uiteraard ontbreken ook bekende locaties als het Muziekgebouw Eindhoven en het Utrechtse TivoliVredenburg niet. Maar liefst twee dagen staat hij in het Bimhuis.
Scott Hamilton met bassist Marius Beets, drummer Eric Ineke en pianist Timothy Banchet.
CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 19 april 2024
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers
Tenorsaxofonist James Brandon Lewis heeft de afgelopen jaren furore gemaakt met zijn spirituele saxofoonspel dat voortborduurt op grote voorbeelden als John Coltrane, Pharoah Sanders, Frank Wright en Albert Ayler. Hij vormt een unieke stem binnen een jazzwereld waarin braafheid regeert.
De muziek van het James Brandon Lewis Quartet heeft een aangenaam soort dwarsheid.
CONCERTRECENSIE. Joe Lovano Trio Tapestry, LantarenVenster Rotterdam, 6 april 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Waar veel actuele jazz neigt naar voorspelbaarheid, kwam saxofonist Joe Lovano vlak voor de coronapandemie met een uniek concept: Trio Tapestry. Samen met pianiste Marilyn Crispell en drummer Carmen Castaldi maakt hij een muziek, waarin vrijheid de boventoon voert.
Joe Lovano met pianiste Marilyn Crispell en drummer Carmen Castaldi in Rotterdam.
CONCERTRECENSIE. Mark Turner Quartet, LantarenVenster Rotterdam, 29 maart 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Vijf jaar geleden is het dat saxofonist Mark Turner (1965) voor het laatst opgetreden heeft in het Rotterdamse LantarenVenster. Turner is een musicus die bijzonder aanslaat bij de conservatoriumstudenten en veel navolging krijgt. De zaal zit dan ook opmerkelijk vol met jonge fans van over de hele wereld, want Codarts Rotterdam trekt nu eenmaal veel buitenlandse studenten.
Het kwartet van saxofonist Mark Turner met daarin trompettist Jason Palmer op het podium van LantarenVenster.
CONCERTRECENSIE. Dave Douglas Gifts Quintet, LantarenVenster Rotterdam, 16 maart 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
De Amerikaanse trompettist Dave Douglas (1963) weet zijn publiek telkens weer te verrassen en is dan ook regelmatig te gast in ons land. Vorig jaar januari was hij nog te zien in het Amsterdamse Bimhuis en het Tilburgse Paradox en in augustus vormde hij met zijn Mountain Passages project een van de hoogtepunten van de Groningse ZomerJazzFietsTour. De onvermoeibare Douglas stelt zijn publiek nooit te leur en levert altijd een topprestatie, ook als de logistiek van de tournee tegenzit. Laat gearriveerd uit Berlijn, geeft hij in Lantaren Venster Rotterdam vanaf het eerste moment met zijn nieuw ensemble vol gas.
Dave Douglas Gifts Quintet met Tomeka Reid en James Brandon Lewis.
CONCERTRECENSIE. The Ghost, the King and I, Landgoed De Paltz, De Bilt, 24 februari 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Pianist Rob van Bavel (1965) is een van de vaste waarden in de Nederlandse jazz. Niet alleen is hij een geweldig solist, maar ook als begeleider heeft hij een uitstekende reputatie. Als docent is hij actief op een aantal conservatoria. Ook treffen we hem vaak op tournee aan in het Verre Oosten en andere plekken op de aardbol.
Pianist Rob van Bavel met zijn trio The Ghost, the King and I bracht op het prachtige Landgoed De Paltz een eerbetoon aan Gershwin.
FESTIVALRECENSIE. U-Jazz Fest, De Utrechtse Muziekschool (DUMS), Utrecht, 27 januari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
De vereniging U-Jazz in Utrecht houdt al jarenland de fakkel van de lokale scene in leven. Van een marginaal tegeninitiatief heeft de organisatie zich ontwikkeld tot een serieuze speler met veel leden en een trouw publiek. Ook dit jaar vindt er weer een festival met jong en gearriveerd talent plaats in De Utrechtse Muziekschool (DUMS) aan het Domplein. Thema is dit keer ‘Voluit Vocaal’. Eerder vindt er ’s middags als appetizer een concert plaats in de Domkerk met organist Jan Hage, marimba-speelster Tatiana Koleva en saxofonist Rutger van Otterloo.
Het op Braziliaanse leest geschoeide Cantorias, Denise Jannah en Nextet van zangeres Marit van der Lei op U-Jazz Fest.
CONCERTRECENSIE. Millennium Jazz Orchestra & Pianoduo Martijn en Stefan Blaak, Podium Hoge Woerd, Utrecht Leidsche Rijn, 16 december 2023
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Aan orkestleider, componist en arrangeur Joan Reinders werd onlangs de Jerry van Rooyen Award toegekend, een nieuwe prijs die hiermee een duidelijk statement maakt. Waar andere belangrijke versierselen in de jazz aan trendgevoeligheid onderhevig zijn, laat dit nieuwe initiatief uit Den Haag zien dat het Armstrong-Ellington-Parker-Monk-Mingus DNA er nog steeds toe doet. Reinders heeft met zijn Millennium Jazz Orchestra inmiddels decennialang bewezen dat de onvervalste Amerikaanse bigband-traditie beslist relevant is. Vermeldenswaard is ook dat Ack van Rooyen nog voor zijn overlijden in 2021 liet weten dat de keus bij de eerste uitreiking echt op Reinders diende te vallen.
Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reinders met pianisten Martijn en Stefan Blaak brengen jazz en klassiek bij elkaar.
CONCERTRECENSIE. James Carter Organ Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 15 november 2023
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers
Saxofonist James Carter (1969) brak in oktober 1993 in Nederland door met een verpletterend sextet-optreden op de toenmalige Jazzmarathon. Menig jazzliefhebber zou er heel wat voor over hebben om dat moment terug te halen. Met dat uitgebreidere ensemble maakte hij helaas nooit een album: de wereld kreeg wel een kwartet-versie gepresenteerd op het toentertijd toonaangevende Japanse DIW (Disk In World) label. De twee cd’s die hij toen maakte - ‘JC On The Set’ (1993) en ‘Jurassic Classics’ (1994) - vormen nog steeds het alfa en omega van Carter’s muzikale stijl.
James Carter zijn oeuvre is inmiddels een lappendeken van talloze samenwerkingen.
CONCERTRECENSIE. November Music, John Zorn in ’s-Hertogenbosch, 3 en 4 november 2023
door: Cyriel Pluimakers
Al twee keer, in 2016 en 2017, was visionair John Zorn (1953) met zijn volgelingen te gast op November Music in ’s-Hertogenbosch. Tijdens de coronapandemie ontwikkelden zich plannen voor een derde editie. Een lovenswaardig maar ook risicovol initiatief. Zorn die moeiteloos laveert tussen impro, jazz, rock en gecomponeerde muziek, zou wel eens te voorspelbaar kunnen worden. De inmiddels 70-jarige icoon van het postmodernisme heeft een programma mogen samenstellen dat maar liefst twee dagen duurt. Het is de meest omvangrijke demonstratie van zijn kunnen die er ooit op deze wereld is neergezet. Er is een avondprogramma met drie concerten op vrijdag 3 november en een omvangrijke reeks van tien activiteiten op zaterdag 4 november, met een film aan het begin en een orgelrecital aan het einde.
John Zorn met Julian Lage, Jorge Roeder, Ches Smith en Brian Marsella. Zorn solo en wachtend voor een optreden in 's Hertogenbosch. Foto 1 & 2 © CP.
CONCERTRECENSIE. Daniel Herskedal Trio, Bimhuis, Amsterdam, 2 november 2023
beeld: Filip Mertens
door: Mathijs van den Berg
Het was niet hun eerste optreden in Nederland, maar wel in Amsterdam. De Noorse tubaspeler Daniel Herskedal trad in het Bimhuis aan met zijn vaste trio met pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken. Het woeste, stormachtige herfstweer was een passend decor bij de muziek van Herskedal waarin de elementen centraal staan. Het trio biedt door folk en wereldmuziek beïnvloede jazz en bracht tot nu toe vijf sterke albums uit. De constellatie van instrumenten waarbij de tuba zowel als bas en als melodie-instrument wordt ingezet maakt de muziek extra bijzonder.
Tubaspeler Daniel Herskedal in gezelschap van pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken op het podium van Bimhuis.