CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Émile Parisien musiceert als een danser

CONCERTRECENSIE. Émile Parisien Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 11 april 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Er zijn van die jazzmusici die een artistieke meerwaarde hebben en een ambassadeur vormen voor het genre. De uit Cahors afkomstige Fransman Émile Parisien is zo iemand. Hij beweegt als een danser over het podium en hij maakt voortdurend contact met zijn medemusici en het publiek. Op sopraansaxofoon is hij uniek en hij heeft zijn prestaties op dit weerbarstige instrument op een niveau gebracht dat we tot kort voor onmogelijk hielden.

  
Émile Parisien Quartet presenteerde in Bimhuis werk van hun laatste album Double Screening.


Transition 2019: veel optredens ingetogen van sfeer

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 6 april 2019
beeld: Ron Beenen
door: Ron Holman

Een ingetogen sfeer overheerst bij veel concerten tijdens het vierde Transition festival in het Utrechtse TivoliVredenburg dat door bijna vierduizend mensen werd bezocht. Af en toe wordt er stevig geswingd en zijn er flinke geluidsuitbarstingen, maar over het algemeen zijn de meeste van de uitgekozen concerten stemmig en sober van toon.

  
Donny McCaslin met Metropole Orkest, Kit Downes op barokorgel en cellist Erik Friedlander op de vierde editie van Transition in Utrecht.


Belgian Jazz Meeting laat cultuurrijk Gent jazz ademen

CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, Handelsbeurs, Bijloke, KROOK, Club Telex, Gent, 5 en 6 april 2019
beeld: Hugo Lefèvre
door: Cyriel Pluimakers

De tweejaarlijkse Belgian Jazz Meeting beleefde afgelopen dagen zijn vijfde editie in Gent. Een stad die meer dan uitstekend geschikt is voor een dergelijk internationaal evenement, waar organisatoren uit Europa en de rest van de wereld elkaar ontmoeten. De meeste showcases vinden plaats in de Handelbeurs, een gebouw met een bijna onwerkelijke allure. Afwisselend vinden de optredens plaats in de concertzaal en de brasserie. Na afloop is er op diverse plekken in het centrum nog een Late Night programma.

  
Lynn Cassiers Imaginary Band, FUNDAMENT, The Wrong Object en vele anderen speelden tijdens de Belgian Jazz Meeting in Gent.


Weergaloos Phronesis speelt Bimhuis plat

CONCERTRECENSIE. Phronesis, Bimhuis, Amsterdam, 30 maart 2019
beeld: Ron Beenen
door: Mathijs van den Berg

Het vermaarde powertrio Phronesis doet niet vaak ons land aan. Dus als de groep weer eens geprogrammeerd staat, moet je ervoor zorgen dat je erbij bent. Het Bimhuis was daarom afgelopen zaterdagavond afgeladen. De band maakte zijn live-reputatie meer dan waar. Nadat de Italiaanse support act Floors met de ongewone combinatie van elektrische gitaar, contrabas en trombone de zaal in een subtiel warm klankbad had gedompeld, zorgde Phronesis voor een stomende aaneengesloten set van anderhalf uur die louter bestond uit hoogtepunten.

  
Phronesis speelde werk van hun laatste album ‘We Are All’ en oudere nummers in een nieuwe uitvoering.


Artvark en Apollo Saxophone Quartet een verfijnd huwelijk

CONCERTRECENSIE. Artvark en Apollo Saxophone Quartet, Club Doelen, Rotterdam, 29 maart
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Artvark is een van de meest prominente saxofoonkwartetten binnen de actuele Nederlandse jazz. Het uit Manchester afkomstige Apollo Saxophone Quartet is een klassiek ensemble met een herkenbaar geluid en een fabelachtige techniek. Ze hebben gewerkt met toonaangevende componisten als Richard Rodney Bennett, Michael Nyman, Graham Fitkin en Michael Torke. Ook gingen ze verbintenissen aan met jazzmusici als Django Bates, Kenny Wheeler, Chick Corea, Iain Ballamy en Julian Arguelles.

  
Artvark en Apollo Saxophone Quartet presenteerden in Rotterdam hun nieuwe cd ‘Two Sax Quartets Collide and Merge’.


Sanne Rambags meerwaarde tienjarig Estafest

CONCERTRECENSIE. Estafest & Sanne Rambags, TivoliVredenburg, Utrecht, 7 maart 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het kwartet Estafest is een van de avontuurlijkste ensembles van de Nederlandse jazzscene. Violist Oene van Geel, saxofonist Mete Erker, gitarist Anton Goudsmit en pianist Jeroen van Vliet vormen met hun talenten een bijzondere eenheid, waarin de traditionele bassist en drummer ontbreken. Een concept dat ruimte biedt voor de meest onverwachte invallen en improvisaties. Waar veel musici in een valkuil van egotripperij zouden vallen, draagt bij Estafest elke noot bij aan de constructie van een uniek muzikaal bouwwerk.

  
Het jubilerende Estafest trad in Utrecht op met vocaliste Sanne Rambags.


Bevlogen afscheidsconcert Rein de Graaff

CONCERTRECENSIE. Rein de Graaff Trio met Ronnie Cuber, Benjamin Herman en Maarten Hoogenhuis, TivoliVredenburg, Utrecht, 3 maart 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

In het Utrechtse TivoliVredenburg vormde jazzpianist Rein de Graaff, sinds de opening in 1979, een graag geziene gast. Meerdere keren per seizoen trad hij er op, vaak vergezeld van Amerikaanse jazzgrootheden. Soms waren het bekende namen, andere keren bijna vergeten iconen uit het rijke jazzverleden. Met zijn jarenlange Stoomcursus Bebop liet De Graaff een andere kant van zichzelf zien: die van een gedreven docent met een hartstochtelijk verhaal over de naoorlogse jazz. Het publiek hing voortdurend aan zijn lippen en de concertserie was steevast uitverkocht.

  
Pianist Rein de Graaff neemt afscheid, met Ronnie Cuber, Benjamin Herman en Maarten Hoogenhuis in Utrecht.


Pas op voor ‘fotograaf’ Alphons Nieuwenhuis

COLUMN
door: Erno Elsinga









Een aasgier.



Mensen die het hardst schreeuwen kunnen het minst. Vaak ijdel, meten ze zich een ego aan waaraan ze niet kunnen voldoen. Alphons Nieuwenhuis is zo iemand. Een kleurloze gemeenteambtenaar uit Amsterdam die in het bezit is van een fototoestel en zich daarom fotograaf noemt. Een hebzuchtige bovendien: met één enkele foto denkt hij Jazzenzo een paar duizend euro lichter te maken.


Tord Gustavsen altijd op zoek naar het onverwachte

CONCERTRECENSIE. Tord Gustavsen Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 21 februari 2019
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Van alle Scandinavische pianisten is de Noor Tord Gustavsen misschien wel de meest lyrische. Zijn muziek balanceert voortdurend op het randje van de breekbaarheid en net wanneer je denkt dat zijn improvisaties te zoet worden, weet hij het al te bekende spoor rigoureus te doorbreken. Op zijn nieuwste cd voor het ECM-label horen we ook hoe hij elektronica naadloos in zijn spel weet te integreren.

  
Tord Gustavsen Trio in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg.


Rogier Telderman grote verbinder tussen Baldych en Courtois

CONCERTRECENSIE. Baldych-Courtois-Telderman, TivoliVredenburg, Utrecht, 14 februari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Een jaar geleden stond het trio van de Poolse violist Adam Baldych, de Franse cellist Vincent Courtois en de Nederlander Rogier Telderman voor het eerst met elkaar op het podium tijdens het in Breda georganiseerde festival Sound Of Europe. Een première die een buitengewone muzikale verrassing vormde en kon rekenen op enthousiaste recensies in de landelijke pers. Duidelijk was dat deze gelegenheidscombinatie naar meer smaakte en om een reprise vroeg.

  
Violist Adam Baldych, cellist Vincent Courtois en pianist Rogier Telderman op het podium van Cloud Nine van Tivoli Vredenburg.


Mats Eilertsen Trio mengt kleur en variatie tot abstract schilderij

CONCERTRECENSIE. Mats Eilertsen Trio, Bimhuis, Amsterdam, 7 februari 2019
beeld: Ron Beenen
door: Mathijs van den Berg

Een week na het verschijnen van zijn nieuwe album ‘And Then Comes The Night’ bij ECM deed bassist Mats Eilertsen met zijn trio een paar Nederlandse podia aan. Het was enige tijd geleden dat hij een plaat opnam met zijn pianotrio (‘Sails Set’ uit 2013), dat verder bestaat uit pianist Harmen Fraanje en drummer/percussionist Thomas Strønen. Uit het concert in het Bimhuis bleek weer dat deze drie muzikanten onderling een bijzondere chemie hebben.

  
Harmen Fraanje, Thomas Strønen en Mats Eilertsen in Bimhuis.


Ambrose Akinmusire blaast trompet de toekomst in

CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, TivoliVredenburg Utrecht, 18 januari 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Trompettist Ambrose Akinmusire is een van de meest uitgesproken persoonlijkheden van de jonge generatie. Voortdurend is hij op zoek naar nieuwe uitdagingen en gaat hij fusies aan met uiteenlopende genres als hiphop, rap, spoken word, experimentele popmuziek en hedendaags klassiek. Durf en daadkracht kenmerken zijn muzikale visie. Bij hem geen gegoochel met effectapparatuur of digitale echo, maar een eerlijk trompetgeluid dat recht uit het hart komt.

  
Ambrose Akinmusire Quartet trad op in Cloud Nine van het Utrechtse Tivoli Vredenburg.


Ultieme verfijning bij Aaron Diehl Trio

CONCERTRECENSIE. Aaron Diehl Trio, Lantaren/Venster, Rotterdam, 12  januari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De Amerikaanse pianist Aaron Diehl vergaarde wereldroem als eminent begeleider van zangeres Cécile McLorin Salvant, een rol die hem op het lijf geschreven is. Als een van de weinigen verstaat Diehl het bijzondere métier van de perfecte muzikale ondersteuning. Een rol die in het verleden vertolkt werd door pianisten als Lou Levy, Hank Jones, Ray Bryant en Tommy Flanagan.

  
Pianist Aaron Diehl, Paul Sikivie en Gregory Hutchinson in het Rotterdamse Lantaren Venster.


Stranger Than Paranoia luidt 2018 subliem uit

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Slotavond. Met: JOC, Cappella Pratensis & Sanne Rambags, Duo Gerd Dudek/Stefan Heidtmann. Paradox Tilburg, 29 december 2018
beeld: Karla Hoffman
door: Erno Elsinga

Met drie concerten van topniveau met een intensiteit zo hoog dat je in de Tilburgse Paradox de hele avond een speld kon horen vallen, werd de 26e editie van het kleinschalige festival Stranger Than Paranoia afgesloten. Met een goed gevulde zaal liet ook het publiek het niet afweten.

  
Saxofonist Gerd Dudek, Sanne Rambags met Cappella Pratensis, en Jazz Orchestra of the Concertgebouw sloten Stranger Than Paranoia in Tilburg af.


Poolse jazz op Paranoia maakt weinig indruk

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Polish Night. Met: Grzegorz Karnas Formula, Krzystof Kobylinsky en het Laboratorium Quintet. Paradox, Tilburg, 28 december 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Italian Night van Stranger Than Paranoia 2018 was zonder meer een succes. Voor de Poolse avond zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. Zullen ze worden waargemaakt?

  
Zanger Grzegorz Karnas van de band Formula, saxofonist Marek Stryszowski van Labaratorium en pianist Krzystof Kobylinsky vertegenwoordigden de Poolse jazz op Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Italië verovert Stranger Than Paranoia

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Italian Night. Met: Niccola Fazzini XY Quartet, Antonello Salis en Francesco Diodati Yellow Squeeds, Paradox, Tilburg, 27 december 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het bekende Stranger Than Paranoia festival is een van de leukste muziekfestivals in Nederland. Dit jaar beleeft het evenement zijn 26ste jaargang met extra edities in Nijmegen en Amsterdam. Werd het evenement in het verleden nog wel eens geplaagd door subsidieperikelen, dit jaar is het vol gas voor interessante binnen- en buitenlandse ontwikkelingen. In Tilburg zijn een tweetal avonden ingeruimd voor Italiaanse en Poolse jazz.

  
Antonello Salis en de ensembles van altsaxofonist Nicola Fazzini en gitarist Francesco Diodati brachten de Italiaanse jazz voor het voetlicht op de donderdag van Stranger Than Paranoia.


Millennium Jazz Orchestra schittert met Bernstein programma

CONCERTRECENSIE. Millennium Jazz Orchestra o.l.v. Joan Reinders: ‘Bernstein Celebration' met zangeres Laura Bohn, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 22 december 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Millennium Jazz Orchestra vormt een van de meest interessante Nederlandse jazzorkesten. Meer dan 25 jaar heeft leider Joan Reinders inmiddels geslepen aan deze ruwe diamant, die een kweekvijver vormt voor jazztalent.

  
Zangeres Laura Bohn te midden van Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reinders met werk van Leonard Bernstein.


Tegenstellingen overbrugd op benefietconcert Jazz Archief

BENEFIETCONCERT Nederlands Jazz Archief, Bimhuis Amsterdam, 16 december 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het jaarlijkse benefietconcert voor het Nederlands Jazz Archief heeft dit jaar een duidelijk thema: oud en jong staan samen op het podium en artistieke tegenstellingen worden overbrugd. Oude vijandschappen worden voor eens en altijd weggewuifd.

  
Benjamin Herman en Mo van der Does, Dutch Swing College Band met Clara Bakker, en Martin Fondse met harpist Remy van Kesteren stonden onder meer op het benefietpodium in Bimhuis.


Prijswinnaar Jasper van ’t Hof bewijst internationale allure

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2018, Bimhuis, 6 december
beeld: Olga Beumer en Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zelden was de gunfactor voor de prestigieuze BUMA Boy Edgar Prijs groter dan bij de toekenning aan Jasper van ’t Hof (1947). De toetsenist en bandleider heeft zich tijdens zijn indrukwekkende carrière steeds ver buiten de Amsterdamse grachtengordel bewogen, maar nu – decennia later – is dan toch eindelijk het moment aangebroken om hem te huldigen.

  
Jasper van 't Hof ontving in Bimhuis de Buma Boy Edgar Prijs en vierde een muzikaal feestje. Onder andere met Tineke Postma en Paul van Kemenade (m) en Philip Catherine (r).


Nostalgisch concert I Compani in Roode Bioscoop

CONCERTRECENSIE. I Compani, dubbelprogramma ‘A Paris’ en ‘Felliniamo’, Roode Bioscoop, Amsterdam, 16 november 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Dit seizoen brengt het jazz- en filmmuziek ensemble I Compani een ode aan Fellini, een van de belangrijkste naoorlogse Italiaanse filmregisseurs. Federico Fellini overleed 25 jaar geleden en al ruim 33 jaar voert bandleider Bo van de Graaf met overtuiging muziek uit diens films uit. 

  
I Compani speelde in de Roode Bioscoop de werken 'A Paris' en ‘Felliniamo’.