CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Nijmegen laat I Compani in de steek

OPINIE
door: Cyriel Pluimakers









Bo van de Graaf is een spil in de Nijmeegse jazzscene.

Foto © Olga Beumer.


Het is een publiek geheim dat Nijmegen van alle grote steden per inwoner het minste geld aan cultuur uitgeeft. Toch heeft de stad aan de Waal een grote naam op het gebied van popmuziek en festivals. Maar de jazz komt er sinds jaar en dag bekaaid vanaf. Het genre ontvangt maar mondjesmaat subsidie en de gemeente voert een opmerkelijke verdeel-en-heers politiek.


Bel Jazz Fest overtreft alle verwachtingen

CONCERTRECENSIE. Bel Jazz Fest, Flagey Brussel, 29 en 30 mei 2020
beeld: Shamrockraver en Michel van Rhijn
door: Cyriel Pluimakers

Het corona-virus dwingt culturele organisaties en festivals wereldwijd om radicaal het roer om te gooien. In Nederland wordt er veel gezucht en geklaagd, terwijl de meeste horeca en middenstand al voortvarend nieuwe scenario’s hebben ontwikkeld. Sommige podia zetten inmiddels de deur voorzichtig op een kier, anderen proberen de grenzen van de mogelijkheden binnen de nieuwe werkelijkheid op te zoeken.

  
An Pierlé, Mâäk Quintet, De Beren Gieren en vele anderen traden op tijdens het eerste Bel Jazz Fest dat live werd gestreamd.


Paul van Kemenade raakt met overweldigende oerkreet

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade: Three Horns And A Bass en Budha Building, Livestream vanuit Paradox Tilburg, 22 mei 2020
beeld: livestream
door: Cyriel Pluimakers

In coronatijden zoeken vele musici naar oplossingen om hun creativiteit te laten horen. Een aantal podia faciliteren deze artistieke behoefte zoals De Doelen in Rotterdam, het Amsterdamse Concertgebouw en Paradox in Tilburg. Maar bij veel gerenommeerde podia is een akelige radiostilte ingetreden of ze vertonen op internet ingeblikt materiaal dat al enige tijd op de plank ligt.

  
Paul van Kemenade gaf een concert met Three Horns And A Bass en presenteerde met elektronica specialist Hans Timmermans (alias Budha Building) de nieuwe cd Russian Roads.


Het tegendraadse geluid van VLEK

ACHTERGROND
door: Cyriel Pluimakers









Bart van Dongen: "De muziek gaat bij ons automatisch door het VLEK filter."  Foto © Paul Janssen.



Een hoogtepunt tijdens het in oktober 2019 gevierde 40-jarige jubileum van Paradox Tilburg was het optreden van het septet VLEK. Een ensemble waarin stevige beats, heavy metal, blues, pakkende grooves en hartverscheurend mooie melodieën voorbijkomen. Een vaak tegendraads geluid waarin muzikale tegenstellingen worden opgeheven en leiden tot een vaak overvloedig artistiek resultaat.


Millennium Jazz Orchestra begeleidt belangrijk stuk jazzgeschiedenis

ACHTERGROND
door: Cyriel Pluimakers









Millennium Jazz Orchestra staat sinds de oprichting onder leiding van Joan Reinders. 
Foto © Hardy Klink.


Het in Zwolle gevestigde Millennium Jazz Orchestra (MJO) bestaat een stuk langer dan je in eerste instantie zou denken. De bigband werd niet opgericht rond de eeuwwisseling, maar bestaat al vanaf 1985. Begonnen als Big Barchem Band maakte het orkest onder de bezielende leiding van Joan Reinders (1959) een transformatie door tot een initiatief van nationaal niveau. Sinds 1990 geeft het MJO elke eerste zondag van de maand een concert in Theater Bouwkunde in Deventer. Door de coronacrisis zal de geplande viering van het jubileum in mei niet doorgaan, maar welllicht zal er virtueel aandacht aan gegeven worden. Met ingang van het nieuwe seizoen zal het MJO zijn optredens verplaatsen naar het nieuwe, aan de IJssel gelegen, Theater Mimik.


Trombonist Andy Hunter geeft glans aan Millennium Jazz Orchestra

CONCERTRECENSIE. The Millennium Jazz Orchestra featuring Andy Hunter, Theater Bouwkunde, Deventer, 1 maart 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Millennium Jazz Orchestra (MJO) geeft al dertig jaar lang concerten in het knusse Theater Bouwkunde in Deventer. Volgend seizoen zal het orkest verhuizen naar de nieuwe locatie Mimik, een combinatie van bioscoop en theater. Joan Reinders is de bezielde leider van de bigband en met zijn ambitieuze projecten kan hij rekenen op enthousiaste reactie van pers en publiek. De afgelopen jaren timmerde hij aan de weg met projecten rond Bernstein en Gershwin. Grote namen hebben met de bigband opgetreden, zoals Charlie Mariano, Bobby Shew, Lew Tabackin, Dick Oatts, Kenny Wheeler, Philip Catherine en Ronnie Cuber.

  
Millenium Jazz Orchestra onder leding van Joan Reinders met trombonist Andy Hunter, saxofonist Gerlo Hesselink, pianist Dirk Balthuis en vocalist Herman Nijkamp in Deventer.


Voor haar publiek is Marokkaanse Oum een ware heldin

CONCERTRECENSIE. Oum, Bimhuis, Amsterdam, 27 februari 2020
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Toen de politiek een aantal jaren geleden besloot om het Tropeninstituut te ontmantelen en van zijn theater en bibliotheek te ontdoen, raakte de wereldmuziek in Amsterdam dakloos. Achteraf bekeken kan deze rigoureuze operatie alleen maar gedefinieerd worden als een culturele misdaad. Sindsdien kreeg dit genre huisvesting op diverse locaties, waarbij onder meer regelmatig gebruik gemaakt werd van het Bimhuis. Nota bene de locatie die ooit opgericht werd voor de jazz en improvisatiemuziek, maar sinds de verhuizing naar de IJ-oever worstelt met zijn identiteit en exploitatie. De programmering kent, sinds de wisseling van management, een zekere richtingloosheid en echte vernieuwende artistieke ontwikkelingen komen nog maar sporadisch voor. Je vraagt je af waar het Bimhuis tegenwoordig voor staat.

  
Oum speelde in een uitverkocht Bimhuis werk van haar laatste album 'Daba'.


Enrico Pieranunzi Trio allerminst op het scherpst van de snede

CONCERTRECENSIE. Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen & Jorge Rossy, Bimhuis, 21 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaan Enrico Pieranunzi (1949) is een van de belangrijkste jazzpianisten van de West-Europese scene. Als een goed bewaard geheim trad hij decennialang met name op in zijn geboorteland, maar tegenwoordig zien we hem ook regelmatig verschijnen in de rest van de wereld. Pieranunzi is iemand die de jazztraditie in zijn binnenzak heeft en met zijn enigszins op de legendarische Bill Evans geënte spel, weet hij de luisteraar in het hart te raken. Hij is een lyricus pur sang, maar ook ritmisch is hij erg sterk. Zijn gevoel voor swing is bijzonder natuurlijk en zijn melodische fantasie is bijna grenzeloos.

  
Enrico Pieranunzi, Jorge Rossy en Jasper Somsen speelden in Bimhuis werk van hun nieuwe cd ‘Common View’.


Twee jonge pianisten met durf

2 CD-RECENSIES
door: Mathijs van den Berg

Pablo Held featuring Nelson Veras – Ascent
bezetting: Pablo Held piano; Robert Landfermann  contrabas; Jonas Burgwinkel  drums; Nelson Veras  gitaar. Gastbijdragen: Veronika Morscher  zang; Jeremy Viner  klarinet
opgenomen: 25 – 27 juni 2019
uitgebracht: 7 februari 2020
label: Edition Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 46’53
website: pabloheld.com - editionrecords.com 


Het Britse Edition Records staat voor kwaliteit en weet de meest interessante artiesten aan zich te binden. Zowel van naam en faam, als relatief onbekend. Het Pablo Held Trio had al negen albums gemaakt voordat ze tekenden bij Edition, maar bestaat uit nog jonge musici. Pablo Held (1986) is een avontuurlijke pianist die graag samenwerkingsverbanden aangaat om nieuwe invalshoeken in zijn muziek te ontdekken. Zo treedt hij dit jaar op met het kwartet van saxofonist Jasper Blom in het kader van diens Polyphony-reeks.


Trio Baldych, Courtois, Telderman balsem voor de ziel

CONCERTRECENSIE. Baldych-Courtois-Telderman, Parnassos, Utrecht, 14 februari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Exact een jaar geleden gaf het trio van Rogier Telderman, Adam Baldych en Vincent Courtois een spraakmakend optreden in de Club Nine zaal van TivoliVredenburg. Nu staan ze op het podium in de theaterzaal van het culturele centrum Parnassos: een uitermate sfeervolle locatie aan de rand van het Utrechtse centrum.

  
Adam Baldych, Rogier Telderman en Vincent Courtois blinken vooral uit in het schetsen van intimiteit.


U Jazz Fest heeft nationale potentie

FESTIVALRECENSIE. U Jazz Fest, Rotsoord, Utrecht, 1 februari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds het wegvallen van het SJU Jazzpodium in 2011 is de Utrechtse jazz nog steeds op zoek naar een goede speelplek. Na een tijd onder de vleugels van TivoliVredenburg geprogrammeerd te hebben, lijkt het erop dat de organisatie tegenwoordig meer nestwarmte ontmoet op Rotsoord, een voormalige industriële locatie die onder meer huisvesting biedt aan podia als De Helling en LE:EN. In de 2020 lichting van het U Jazz Fest pakt de organisatie fors uit met een middagprogramma op diverse horecalocaties in dit gebied en een ambitieus avondprogramma.

  
Tineke Postma trad op met de HKU Big Band, trio Kapok en trombonist Bert Boeren uit het kwintet met Ilja Reijngoud.


Rembrandt Frerichs Trio versmelt invloeden tot vloeiende, originele jazz

CONCERTRECENSIE. Rembrandt Frerichs Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 30 januari 2020
beeld: Maarten Mooijman
door: Mathijs van den Berg

Het is bij het wat deftige uiterlijk van pianist Rembrandt Frerichs moeilijk voor te stellen dat hij als jongere de spuitbus hanteerde. ‘Graffiti’ wordt door hem nu gebruikt als metafoor voor de muziek op zijn nieuwste album ‘Graffiti Jazz’: grootsteeds, onconventioneel en opwindend. Het album wordt deze weken op meerdere jazzpodia gepresenteerd. Het Rembrandt Frerichs Trio bestaat verder al jarenlang uit contrabassist Tony Overwater en slagwerker Vinsent Planjer.

  
Vinsent Planjer, Tony Overwater en Rembrandt Frerichs speelden in Utrecht onder meer werk van hun nieuwe album 'Graffity Jazz'.


Weinig muzikale durf bij Joshua Redman

CONCERTRECENSIE. Joshua Redman met Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Concertzaal Tilburg, 22 januari 2020
beeld: Olga Beumer 
door: Cyriel Pluimakers

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw timmert al jarenlang aan de weg met interessante projecten, waarvoor regelmatig buitenlandse musici en arrangeurs worden uitgenodigd. Bijzonder is dat het orkest erin geslaagd is om de grote Joshua Redman voor een aantal dagen te strikken met de fameuze arrangeur en dirigent Jim McNeely. Een initiatief dat geleid heeft tot een drietal Nederlandse optredens in Heerlen, Arnhem en Tilburg. Een lijstje, waarop de Randstad nu eens een keer ontbreekt.

  
In Concertzaal Tilburg trad Joshua Redman op met Jazz Orchestra of the Concertgebouw onder leiding van Jim McNeely.


Michael Moore Fragile Quartet imponeert met subtiele aanpak

CONCERTRECENSIE. Michael Moore Fragile Quartet, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 januari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Altsaxofonist en klarinettist Michael Moore (1954) wordt wereldwijd geroemd om zijn bijzonder subtiele toon. Zijn muzikale oeuvre strekt zich uit van Amerikaanse roots muziek tot de impro van de Instant Composers Pool. De in Californië geboren blazer refereert niet alleen graag aan zijn muzikale wortels maar kan ook bij tijd en wijle behoorlijk dissonant uit de hoek komen.

  
Michael Moore Fragile Quartet met pianist Harmen Fraanje en slagwerker Gerry Hemingway, speelde in Utrecht werk van het recent verschenen album ‘Cretan Dialogues’.


Ack van Rooyen onderscheiden bij grandioos verjaardagsconcert

CONCERTRECENSIE. Ack van Rooyen 90 jaar, Bimhuis Amsterdam, 3 januari 2020
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer
door: David Cohen

Waaruit blijkt muzikaal meesterschap? Als het publiek na een virtuoze pianosolo van een topmusicus, in dit geval Juraj Stanik op het nummer ‘My Ideal’, losbarst in applaus en daar even gauw weer mee ophoudt om maar geen noot te missen van de solo die daarop volgt, adembenemend zacht en trefzeker gespeeld door de jubilaris van de avond, de 90-jarige Ack van Rooyen, dan wordt de speciale band tussen de nestor van de Nederlandse jazz en zijn publiek zichtbaar én hoorbaar.

  
Ack van Rooyen werd via de Amsterdamse locoburgemeester Simone Kukenheim benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Zangeres  Fay Claassen was een van de muzikale gasten.


Stranger Than Paranoia onmisbaar in Nederlands jazzlandschap

FESTIVALRECENSIE. Met: Duo Stevko Busch & Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en Peter Beets & Electric Band ‘Beets Bothers 25 Jaar’, Paradox, Tilburg, 27 december 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De tweede Tilburgse dag van Stranger Than Paranoia bevat net zoals de openingsavond de nodige muzikale verrassingen. Paul van Kemenade presenteert zijn nieuwe cd met pianist Stevko Busch, geven vier baritonsaxofonisten een concert en presenteren de Beets Brothers hun Electric Band.

  
Stevko Busch en Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en de Beets Brothers met trompettist Ruud Breuls vulden de derde dag van festival Stranger Than Paranoia.


Stranger Than Paranoia meer dan avontuurlijk

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia met: MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam ‘El XYZ de Son’, Paradox, Tilburg, 23 december 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Waar op andere Nederlandse jazzfestivals vaak dezelfde acts staan, zorgt Stranger Than Paranoia nog telkens voor avontuur en vernieuwing. Een evenement waar het niet gaat om de rinkelende kassa, maar waarin de artistieke kwaliteit leidend is. Vanaf het begin is de energieke Paul van Kemenade de programmeur en dit jaar beleeft het evenement zijn 27ste editie. Naast drie avonden in Paradox is er op kerstavond ook een editie in Brebl Nijmegen.

  
MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam openden de 27e editie van Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Humor en emotie afwezig bij Vein en Andy Sheppard

CONCERTRECENSIE. Vein ft. Andy Sheppard, TivoliVredenburg, Utrecht, 20 december 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Zwitserse Vein, dat al sinds 2006 bestaat, is een van de meer avontuurlijke pianotrio’s van de West-Europese jazzscene. Pianist Michael Arbenz, contrabassist Thomas Lähns en drummer Florian Arbenz ondernemen dan ook graag ontmoetingen met andere internationale musici. Zo gingen ze onder meer samenwerkingen aan met trombonist Glenn Ferris en de saxofonisten Greg Osby en Dave Liebman. In hun laatste albums slaan ze nieuwe wegen in: zo brachten ze in 2017 een productie uit die gewijd is aan de klassieke muziek van Maurice Ravel en kreeg in 2018 een samenwerking met de Norbotten Big Band gestalte.

  
Pianotrio Vein trad op met saxofonist Andy Sheppard in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.


Jules was, Jules is, Jules blijft

IN MEMORIAM
door: Erno Elsinga









Jules Deelder 1944 - 2019.


Het onverwachte heengaan van Jules Deelder op 75-jarige leeftijd na een ziekbed van nog geen 24 uur, sloeg een gat in zowel sport- als jazzland. De markante Rotterdammer, nachtburgemeester en sinds zijn verjaardag afgelopen november uitgeroepen tot erfgoed van die stad, is dood.


C. Buddingh’ – West Coast Revisited

BOEKBESPREKING

C. Buddingh’ – West Coast Revisited
heruitgave geredigeerd door Wim Huijser en John Schoorl
fotografie: Eva Roefs
uitgebracht: november 2019
uitgever: Azul Press
omvang: 80 pagina’s
website: azulpress.com - wikipedia.org/c.buddingh'
door: Cyriel Pluimakers





Zestig jaar geleden publiceerde de dichter C. Buddingh’ (1918-1985) zijn bundel ‘West Coast’, parlando poëzie opgedragen aan de jazz van de bekende Amerikaanse kunst. In tegenstelling tot de ongemeen felle hardbop van de East Coast had zich in dit andere deel van de Verenigde Staten een meer sophisticated vorm van jazz ontwikkeld waarin het accent lag op melodie en arrangementen. C. Buddingh’ zijn bundel vormt ook een daad van verzet en wel tegen de luidruchtige Beweging Vijftig. De toon van zijn poëzie benadert de normale spreektaal en passie lijkt grotendeels afwezig. Het oorspronkelijke boekje is van bijzondere illustraties voorzien door Bouke Ylstra.