CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Ben van Gelder verzet met Amerikaans kwartet muzikale bakens

CONCERTRECENSIE. Ben van Gelder Quartet, TivoliVredenburg, ClubNine, Utrecht, 19 januari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Altsaxofonist Ben van Gelder (1988) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een musicus die niet alleen nationaal bekend is, maar ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan hoge ogen gooit. Lee Konitz (1927) mag dan zijn grote voorbeeld zijn, aan de stijl van deze grootmeester voegt hij een extra dimensie toe waarin hij regelmatig de grenzen van de tonaliteit opzoekt. Na drie spraakmakende cd-producties behoort hij tot de top van de internationale jazz.

  
Saxofonist Ben van Gelder met contrabassist Joe Sanders en slagwerker Craig Weinrib in Utrecht.


Schitterende jubileumeditie Stranger Than Paranoia

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Paradox en Theaters Tilburg, 27 en 28 december
beeld: Stef Mennens
door: Erno Elsinga

Uitblinken op je eigen festival. Het afscheidsconcert van Paul van Kemenade Classic Quintet, dat voor een laatste maal in de oorspronkelijke bezetting optrad, raakte de grenzen van het onweerstaanbare. Waarbij het de vraag opriep hoe het mogelijk is dat een kwintet van een dergelijk bizar hoog niveau, de lyriek snijdend door hart en ziel, ophoudt te bestaan.

  
Paul van Kemenade Classic Quintet, Metropole Orkest & Jameszoo en Jasper Høiby Fellow Creatures op de jubileumeditie van Stranger Than Paranoia.


Stranger Than Paranoia na 25 jaar nog springlevend

CONCERTRECENSIE. 25e Stranger Than Paranoia, openingsavond, Paradox Tilburg, 23 dec.
beeld: Karla Hoffman
door: Erno Elsinga

Het was Paul van Kemenade zelf die met een solostuk de 25e editie van Stranger Than Paranoia inluidde. De opmaat van de jubileumeditie van het van oorsprong Tilburgse jazz- en improvisatiefestival dat in meerdere steden grond onder de voeten heeft, kreeg met Van Kemenade’s Quintet 3.0, het Italiaanse kwartet OttoMani en het Brabants Jazz Orkest onder leiding van Jeroen Doomernik een buitengewoon en gevarieerd muzikaal vervolg.

  
Paul van Kemenade Quintet 3.0, OttoMani en Brabants Jazz Orkest op de openingsavond van festival Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Stemkunstenaar Jaap Blonk in grootse vorm

CONCERTRECENSIE. Carte Blanche voor Jaap Blonk, Bimhuis Amsterdam, 21 december 2017
beeld: Hans Tibben
door: Cyriel Pluimakers

Stemkunstenaar Jaap Blonk (1953) vormt een unieke figuur in de internationale improvisatiemuziek. In de jaren tachtig maakte hij furore met de ‘Ursonate’ van Kurt Schwitters, om vervolgens samenwerkingen aan te gaan met musici als John Tchicai, Tristan Honsinger en Mats Gustafsson. Succes had hij ook met zijn eigen ensembles Splinks en Braaxtaal. De laatste jaren heeft hij aanzienlijk meer werk in het buitenland dan in Nederland.

  
Stemkunstenaar Jaap Blonk vulde zijn carte blance in Bimhuis met de Duitse tubaïst Carl Ludwig Hübsch en een Nederlands blazerskwartet.


Utrecht weer toe aan muzikale werkplaats

CONCERTRECENSIE. U Jazz Festival 2017, TivoliVredenburg Utrecht, 16 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium, de smeltkroes van de Utrechtse jazz, doet de vereniging U-Jazz haar best om het vlammetje van dit genre in de Domstad brandend te houden. De organisatie initieert concerten, workshops en een jaarlijks festival. Verspreid door de stad ontstaan er links en rechts kleine broedplaatsen die drijven op vrijwilligers.

  
Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet, Martin Fondse Orchestra, en Archipel met saxofonist Ad Colen en Fondse op het U Jazz Festival in Utrecht.


Boy Edgar prijsuitreiking Martin Fondse vol muzikale verrassingen

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2017, Bimhuis, 6 december
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Het zal niet vaak voorkomen dat een winnaar van de BUMA Boy Edgar Prijs al een ovationeel applaus krijgt voordat hij een noot gespeeld heeft. Zelden was de gunfactor zo hoog als bij de sympathieke en humorvolle Martin Fondse (1967). De componist die zich de afgelopen jaren bewezen heeft als een buitengewoon vaardig arrangeur, origineel componist en muzikaal verbinder bij uitstek. Niemand in Nederland slaagt er beter in dan hij om klassiek, jazz en wereldmuziek met elkaar te verbinden. Virtuoos weet hij Oost en West aan elkaar te koppelen.

  
Martin Fondse krijgt de Buma Boy Edgarprijs uitgereikt door Wim Vos, geflankeerd door cellist Jörg Brinkmann en de Braziliaanse singer-songwriter Lenine.


Ken Vandermark Made To Break allesbehalve subtiel

CONCERTRECENSIE. Ken Vandermark ‘Made To Break’, TivoliVredenburg, Utrecht, 24 november
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Van alle musici die eind vorige eeuw als jong talent uit de Chicago-scene voortkwamen, is Ken Vandermark de meest opvallende. Op tenorsaxofoon is hij een van de spectaculairste blazers uit de actuele jazz en ook op klarinet is hij een kracht om rekening mee te houden.

  
Ken Vandermark Made To Break met drummer Tim Daisy en gitarist Jasper Stadhouders in Club Nine in TivoliVredenburg.


Marcus Miller vlamt als vanouds in 013

CONCERTRECENSIE. Marcus Miller Afrodeezia Tour, Poppodium 013, Tilburg, 14 november
beeld: Liesbeth Keder
door: Ron Holman

Basfenomeen Marcus Miller speelt regelmatig in Nederland. Is hij niet op North Sea Jazz te zien, dan nog worden tijdens Europese tournees verschillende steden in ons land aangedaan. Ook nu, met concerten in Utrecht, Nijmegen, Amsterdam, Den Haag en Tilburg. Een fiks aantal en waarschijnlijk de reden dat de goedgevulde zaal van poppodium 013 in Tilburg niet geheel uitverkocht.

  
Marcus Miller op het podium van 013 in Tilburg met trompettist Marquis Hill.


Avontuurlijk Rockit versmelt stijlen en generaties

CONCERTRECENSIE. Rockit Festival, De Oosterpoort Groningen, 11 november 2017
beeld: Niels Cornelis Meijer
door: Ron Holman

‘A Journey into Jazz and Beyond’, dat is de ondertitel van Rockit, een nieuw festival van North Sea Jazz in samenwerking met De Oosterpoort in Groningen waar gevestigde namen en rijzende sterren in de jazz- en cross-over muziek optraden.

  
Herbie Hancock, saxofonist Donny McCaslin, en vocaliste Merrill Garbus van de band tUnE-yArDs betraden onder meer het podium van festival Rockit in Groningen.


Pat Metheny niet te evenaren grootmeester

CONCERTRECENSIE. An Evening With Pat Metheny, TivoliVredenburg, Utrecht, 7 november
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Pat Metheny (1954) vormt al heel wat decennia een trendsetter binnen de gitaarwereld. Met zijn aanstekelijke mix van jazz, folk, fusion en latin is hij bijna onverslaanbaar. Zijn producties verkopen nog steeds opperbest en in het internationale prijzencircus was hij onder meer goed voor drie gouden albums en maar liefst twintig Grammy Awards.

  
Pat Metheny verzorgde een energieke set van twee uur in de Grote Zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg.


John Zorn zoekt uitersten op in ‘s-Hertogenbosch

CONCERTRECENSIE. November Music, John Zorn in ’s-Hertogenbosch, 4 november 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

John Zorn (1953) behoort al een aantal decennia tot de meest spraakmakende persoonlijkheden van de actuele muziek. Als musicus neemt hij allerlei gedaanten aan en moeiteloos laveert hij tussen impro, jazz, gecomponeerde muziek en rock. Diverse Europese steden nodigden hem inmiddels uit als artistiek curator en dit jaar is hij een zaterdag lang te gast op November Music in ‘s-Hertogenbosch. Het programma telt maar liefst tien onderdelen.

  
John Zorn bespeelde het orgel van de Sint-Janskathedraal. AskoISchönberg onder leiding van David Fulmer speelde werk van Zorn. Amerikaans koor voerde Madrigals Books I & II uit (met rechts Zorn).


Met themakeuze slaat Rotterdams festival nieuwe weg in

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz International Rotterdam, LantarenVenster, 28 oktober 2017
door: Cyriel Pluimakers

In de 2017 editie van het Festival Jazz International Rotterdam staat de Scandinavische muziek centraal. De spits wordt op de tweede avond dan ook afgebeten door het septet van de Noorse contrabassist Mats Eilertsen, met de Nederlander Harmen Fraanje aan de toetsen.

  
Mats Eilertsen trad op met een septet, Thomas Pol verzorgde The Pack Project en Marquis Hill beklom het podium met zijn Blacktet op de zaterdag van het Rotterdamse festival.


Festivalthema The Nordic levert verrassend frisse muziek op

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz International Rotterdam, LantarenVenster, 27 oktober 2017
beeld: Ron Beenen
door: Stijn van der Schoor

Zeg ‘Jazzfestival in Rotterdam,’ en al vrij snel komt één naam bovendrijven. Ten onrechte, want naast het North Sea Jazz Festival heeft ook het Festival Jazz International Rotterdam genoeg interessants te bieden. Zoals de intieme en gemoedelijke sfeer bijvoorbeeld, die zijn grote broer soms mist. Of de net iets gewaagdere programmering. Die draaide dit jaar overigens rond ‘The Nordic,’ oftewel Scandinavische jazz.

  
Mathias Eick Quintet, Trio Sanne Rambags, Bram Stadhouders, Joost Lijbaart, en Ellen Andrea Wang Trio op het Rotterdamse jazzfestival.


Cécile McLorin Salvant klasse apart

CONCERTRECENSIE. Cécile McLorin Salvant, Concertzaal Theaters Tilburg, 20 oktober 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Met een repertoire dat net zo uiteenlopend is als de mogelijkheden van haar stem, steeg de  Amerikaanse zangeres Cécile McLorin Salvant sinds haar debuut nog geen vijf jaar geleden in rap tempo uit boven het maaiveld van vocalisten. Met een rits aan prestigieuze prijzen en vier albums op zak, doet ze voor drie concerten Nederland aan, waaronder de Concertzaal van Theaters Tilburg.

  
Met onder meer Aaron Diehl achter de piano trad Cécile McLorin Salvant op in Tilburg.


The Thing laat Ekko op zijn grondvesten schudden

CONCERTRECENSIE. Dead Neanderthals en The Thing, EKKO, Utrecht, 20 oktober 2017
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Met het wegvallen van het SJU-jazzpodium, RASA en binnenkort ook Rumor komt de experimentele jazz in Utrecht slechts spaarzaam aan bod.  Het is goed om te zien dat het avontuurlijke poppodium EKKO in dit gat springt en meteen uitpakt met een dubbelconcert van de Nijmeegse Dead Neanderthals en het Scandinavische trio The Thing.

  
The Thing met bassist Ingebrigt Håker Flaten en saxofonist Mats Gustafsson op het podium van EKKO.


Forq ook zonder Michael League meeslepend

CONCERTRECENSIE. Forq, Paradox Tilburg, 15 oktober 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Ron Holman

Het aantal bezoekers viel, ondanks de hoge verwachtingen, een beetje tegen. Een kleine honderd enthousiaste fans kwamen zondagavond af op het concert van Forq in Paradox Tilburg. Misschien kwam het door het ontbreken van Snarky Puppy-bassist Michael League of doordat de band een dag eerder al in Den Haag had opgetreden. Het maakte allemaal niet uit, Forq speelde een indrukwekkende set.

  
Forq met gitarist Chris McQueen, toetsenist Heny Hey en drummer Jason ‘JT’ Thomas.


Jubilaris Bo van de Graaf schittert met 50 Tinten Jazz

CONCERTRECENSIE. Bo van de Graaf 50 Tinten Jazz, Brebl, Nijmegen, 14 oktober 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Niet alleen Paul van Kemenade zit 40 jaar in het vak maar ook de Nijmeegse saxofonist en bandleider Bo van de Graaf (1957). Hij viert zijn jubileum in samenwerking met JINJAZZ in Brebl, onderdeel van het voormalige Honig complex. Een artistieke broedplaats, die een ideaal klimaat vormt voor geïmproviseerde muziek. Van de Graaf organiseert volkomen onconventioneel, met een urenlang programma waarin het accent ligt op duo’s. Ook wordt er solo opgetreden en in triovorm.

  
Jubilaris Bo van de Graaf met drummer Rob Verdurmen. Trompettist Wouter van Bemmel met Michel Mulder (m) en Van de Graaf in het Nijmeegse Brebl.


5 x typical Kika Sprangers

Tekst en beeld: Karen van Gilst













Saxofoniste en componiste Kika Sprangers (1994) bracht dit jaar haar debuut-EP 'Leaves of Lily' uit dat ze opnam met haar Large Ensemble - een uitbreiding van haar kwintet met drie zangeressen en een vierkoppige blazerssectie. Daarnaast speelt ze onder meer in trio met toetsenist Martin Fondse en cellist Jörg Brinkmann en werd ze uitgeroepen tot Young VIP 2018.


Jubileum Van Kemenade wisselend van kwaliteit

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade 40 jaar musicus, Theaters Tilburg, 6 oktober 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Speciaal om zijn 40-jarig jubileum als muzikant extra luister bij te zetten, heeft Paul van Kemenade een hele avond geprogrammeerd in de Studiozaal van Theaters Tilburg. Een locatie die niet de huiselijke sfeer ademt van Paradox maar eerder afstandelijk aandoet. Om het evenement in de zakelijk ingerichte foyer op te vrolijken zijn er wel een aantal Dj’s ingehuurd, die in hun muziekkeuze helaas niet matchen met de concerten in de zaal.

  
Zangeres Maya Fadeeva, Paul van Kemenade met Jasper van 't Hof en Maria Portugal, en het trio van de Brit Soweto Kinch.


Thelonious Monks muziek tot op het bot gefileerd

CONCERTRECENSIE. ‘Monk 100’, Trio Robin Verheyen, Joey Baron, Bram de Looze. Paradox Tilburg, 30 september 2017
beeld: Bartho van Straaten
door: Erno Elsinga

In het huidige ‘Monk 100 jaar’ passeerden al heel wat eerbetonen aan de legendarische beboppianist en componist waarbij musici diens kenmerkende stijl naar eigen hand zetten. De wijze waarop saxofonist Robin Verheyen, pianist Bram de Looze en de Amerikaanse slagwerker Joey Baron het werk van Monk fileerden overtrof de stoutste verwachtingen waardoor het concert kon uitgroeien tot indrukwekkende proporties.

  
Saxofonist Robin Verheyen, drummer Joey Baron en pianist Bram de Looze speelden op eigen wijze werk van Monk.