CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Jelle Van Giel Group – Third Story

CD-RECENSIE & CONCERT

Jelle Van Giel Group – Third Story
bezetting: Jelle Van Giel drums; Thomas Mayade trompet, flugelhorn; Tom Bourgeois altsaxofoon, basklarinet; Egor Doubay tenorsaxofoon; Tim Finoulst gitaar, pedal steel; Bram Weijters piano, toetsen; Janos Bruneel contrabas
opgenomen: 14 & 15 april 2021, Jet Studio, Brussel
uitgebracht: 6 november 2021
label: Hevhetia
aantal stukken: 14
tijdsduur: 65’13
website: jellevangiel.be

‘Third Story’ is het derde album van de Jelle Van Giel Group met wederom enkele verrassende elementen, maar het is bovenal de ijzersterke bezetting die van zowel de opname als van de concerten een flinke aanrader maakt.

Aruán Ortiz Ensemble laat Muziekgebouw aan ’t IJ swingen

FESTIVALRECENSIE FLAMENCO BIËNNALE. Met: Aruán Ortiz Ensemble, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam, 14 november 2021
beeld: Ton van Leeuwen

De in Cuba geboren en in New York woonachtige pianist Aruán Ortiz (1973) stelde op verzoek van de Flamenco Biënnale een speciale formatie samen om de wortels van de flamenco te onderzoeken. Ortiz is een bijzonder veelzijdig musicus die moeiteloos pendelt tussen wereldmuziek en vrije improvisatie. In ‘Flamenco Criollo’ laten musici uit Marokko, Palestina, Cuba, Spanje en de Verenigde Staten horen hoe de Moorse melodieën via Spanje in de zeventiende en achttiende eeuw naar Cuba reisden en daar een belangrijk element gingen vormen in de culturele smeltkroes. Muziek die bovendien gonst van de Afrikaanse ritmes en de melancholieke klanken uit Andalusië. ‘Flamenco Criollo’ vormt een zoektocht naar de wortels van de flamenco.

Pianist Aruán Ortiz en zijn ensemble gingen tijdens de Flamenco Biënnale op zoek naar de wortels van de flamenco.

Vijay Iyer geeft nieuwe impuls aan fenomeen pianotrio

FESTIVALRECENSIE NOVEMBER MUSIC. Vijay Iyer Trio, ‘s-Hertogenbosch, 10 november 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Het Festival November Music in Den Bosch nodigt elk jaar ook de nodige trendsettende jazzmusici uit. Dit jaar zijn er onder meer optredens van Vijay Iyer, Brad Mehldau en Aruán Ortiz. Iyer treedt met zijn trio op in een nieuwe locatie: de Azijnfabriek, gelegen nabij De Parade. Een uitstekende plek, met een verse Yamaha vleugel. Het is jammer dat de zichtlijnen beperkt zijn, omdat de vrij diepe zaal geen verhoging heeft. Een punt dat echt om verbetering vraagt.

Bassiste Linda May Han Oh, slagwerker Tyshawn Sorey en pianist Vijay Iyer traden tijdens November Music op in de Azijnfabriek in 's-Hertogenbosch.

Melissa Aldana maakt verpletterende indruk

FESTIVALRECENSIE JAZZ INTERNATIONAL NIJMEGEN: met Joel Ross ‘Good Vibes’ en Melissa Aldana, Lux, 31 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Festival Jazz International Nijmegen wordt al jarenlang in samenwerking met de Rotterdamse evenknie georganiseerd. Het evenement biedt een mooie mix van jong talent, Nederlandse jazz en de internationale top. Het festival sluit af met concerten van vibrafonist Joel Ross en tenorsaxofoniste Melissa Aldana, een veelbelovende apotheose.

Vibrafonist Joel Ross speelde voorafgaand aan het concert van Melissa Aldana.

Tenorsaxofonist Noah Preminger zoekt voortdurend het avontuur

CONCERTRECENSIE. Noah Preminger Quartet, Bimhuis, 24 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen

De Amerikaanse tenorsaxofonist Noah Preminger (1986) bracht al zo’n veertien albums uit onder eigen naam. Toch is hij in Europa nog relatief onbekend. Voor het Nederlandse Criss Cross label maakte hij inmiddels een tweetal zeer goed ontvangen albums: ‘Genuinity’ en ‘After Life’. Op het Deense Steeplechase verscheen vorig jaar de avontuurlijke productie ‘Contemptment’. Preminger is een intelligente blazer die het nooit zoekt in effectbejag, maar in zijn solo’s echte verhalen vertelt met een zorgvuldig afgewogen vorm en inhoud.

Noah Preminger op de planken van Bimhuis, met onder meer gitarist Max Light.

Maciej Obara Quartet belichaming van muzikale vrijheid

CONCERTRECENSIE. Maciej Obara Quartet, Muziekpodium Paradox, Tilburg, 8 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen

De Poolse saxofonist Maciej Obara (1981) kreeg de afgelopen jaren grote bekendheid door twee formidabele producties voor het Duitse ECM: ‘Unloved’ (2017) en ‘Three Crowns’ (2019). Met zijn vaste kwartet - met pianist Dominik Wania, contrabassist Ole Morten Vagan en drummer Gard Nilssen – heeft hij een geheel eigen improvisatietaal ontwikkeld waarin elementen uit de Amerikaanse jazz hand in hand gaan met muzikale invloeden uit de Scandinavische en Poolse traditie.

Amerikaanse jazz gaat hand in hand met muzikale invloeden uit de Scandinavische en Poolse traditie.

Ensemblegeluid met de kwaliteit van een verfijnd pijporgel

CONCERTRECENSIE. Artvark Saxophone Quartet & Leo van Oostrom, ZOHO, Rotterdam, 21 september 2021
beeld: Olga Beumer

Het Artvark Saxophone Quartet staat bekend om zijn avontuurlijke aanpak. Voor elk nieuw album kiezen ze een nieuwe invalshoek. De presentatie van de jongste loot aan de stam ‘Mother of Thousand’ vindt plaats in het industriële ZOHO-complex, een locatie die een belichaming is van de Rotterdamse ondernemersgeest. Hun nieuwe album is ontstaan in coronatijd, voor de musici een periode van zelfreflectie en artistieke verdieping.

Artvark Saxophone Quartet speelde werk van de nieuwe cd ‘Mother of Thousand’. Leo van Oostrom (r), op Slide-saxofoon, was te gast in Rotterdam.

Trio Happy Village en FarmStead Jazz Club maken liefhebber gelukkig

CONCERTRECENSIE. Happy Village, FarmStead Jazz Club, Westbroek, 19 september 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Ooit was het rijke Nederlandse jazzlandschap een voorbeeld voor de rest van de wereld. Meer dan 100 jazzclubs telde ons landje en de muziek werd flink door de overheid ondersteund, niet alleen de jazz maar ook klassieke kleine en middelgrote ensembles. Ronduit misdadig was het in de jaren negentig ingezette overheidsbeleid om een einde te maken aan deze veelvoud van sympathieke initiatieven. De jazz moest maar gerund worden door professionals en een plek vinden op de officiële concertpodia. Musici moesten maar de buikriem aanhalen, vond de toenmalige directie van de Stichting voor Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland.

Tenorsaxofonist Rolf Delfos, Hammond-organist Frank Montis en drummer Pim Dros op het podium van FarmStead Jazz Club in Westbroek.

Beauforthuis ideale plek improvisaties Van Geel, Rüttgers en Sola

CONCERTRECENSIE. Oene van Geel, Philipp Rüttgers, Pau Sola, Beauforthuis, 26 augustus
beeld: Ton van Leeuwen

Het idyllische Beauforthuis in Austerlitz is een volmaakte plek voor ongedwongen concerten. Omringd door de Zeister bossen ligt hier een podium met een ideale akoestiek en met precies die informaliteit waarbij jazz gedijt. Het nieuwe seizoen start met een concert van een drietal topimprovisatoren: de bekende altviolist Oene van Geel, de uit Duitsland afkomstige pianist Philipp Rüttgers en de Spaanse cellist Pau Sola.

Philipp Rüttgers, Oene van Geel en Pau Sola speelden in Beauforthuis nieuw repertoire.

Joe Lovano schrijft jazzgeschiedenis op Middelheim

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen, 15 en 16 augustus 2021
beeld: Olga Beumer

Het altijd sfeervolle Jazz Middelheim Festival in Antwerpen ging vorig jaar niet door vanwege de COVID-19-pandemie, maar dit jaar pakt de organisatie weer uit als vanouds. Het enige verschil is dat er dit keer maar gebruik wordt gemaakt van een podium. Dit betekent ook dat de compositieopdrachten aan de Belgische musici op het podium in de grote tent staan.

Op het podium van Jazz Middelheim stonden onder meer stemkunstenares Youn Sun Nah, Avishai Cohen Trio en Joe Lovano.

Kwaliteit en originaliteit drijfveren Gaume Jazz Festival

CONCERTRECENSIE. Gaume Jazz Festival, Rossignol, België, 6 t/m 8 augustus 2021
beeld: Hugo Lefèvre

Een week voor de volgende coronaversoepelingen in België waren de organisatoren in Rossignol klaar om de zevenendertigste editie van het Gaume Jazz Festival in te zetten. Gelukkig stond er geen rem op het muzikaal gebeuren, integendeel. Aka Moon gaf een set op wereldniveau, de Cubaanse Ana Carla Maza ontpopte zich als de revelatie van het weekend terwijl Tuur Florizoone zijn statuut van meesterverteller nog maar eens consolideerde.

De soloconcerten van celliste en zangeres Ana Carla Mazza en accordeonist Tuur Florizoone en het verrassende optreden van Aka Moon waren absolute hoogtepunten van Gaume Jazz.

Walk The Line inmiddels visitekaartje van TivoliVredenburg

CONCERTRECENSIE. Walk The Line, TivoliVredenburg, Utrecht, 25 juli 2021
beeld: Olga Beumer

De vanuit alle corona-issues ontwikkelde formule Walk The Line van het Utrechtse TivolVredenburg mag inmiddels een succes genoemd worden. Onder het motto ’Music sounds better with you’  krijgt het publiek een ouderwetse live-ervaring voorgeschoteld, met korte concerten in diverse zalen voor telkens dertig bezoekers. Bijzonder is ook dat medewerkers de gasten persoonlijk rondleiden door het gebouw. Walk The Line is inmiddels een echt visitekaartje geworden.

Trio Maria Portugal, Jasper van ’t Hof en Paul van Kemenade. Benjamin Herman speelde met Cas Jiskoot en John Engels.

Ian Cleaver en Gideon Tazelaar blazen jazztraditie nieuw leven in

CONCERTRECENSIE. Ian Cleaver / Gideon Tazelaar Sextet, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 juli
beeld: Ton van Leeuwen

Afgelopen mei brachten trompettist Ian Cleaver en tenorsaxofonist Gideon Tazelaar hun album ‘Volume 1’ (DOX records) uit, waarop ze spelen met de Deense contrabassist Felix Moseholm en de Catalaanse drummer Jorge Rossy. Muzikale gasten zijn altsaxofonist Benjamin Herman en basklarinettist Joris Roelofs. Op deze productie staat de jazztraditie centraal met muziek van onder meer Duke Ellington, Misha Mengelberg, Cole Porter, Oscar Pettiford en Hoagy Carmichael. De musici slagen erin om nieuw leven te blazen in de rijke jazztraditie.

Trompettist Ian Cleaver, bassist Felix Moseholm, tenorsaxofonist Gideon Tazelaar en basklarinettist Joris Roelofs op het podium van Cloud Nine in TivoliVredenburg.

Teus Nobel Liberty Group gaat gouden toekomst tegemoet

CONCERTRECENSIE. Teus Nobel Liberty Group, Muziekpodium Paradox, Tilburg, 22 juni 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Trompettist Teus Nobel heeft zich de afgelopen jaren flink in de kijker gespeeld en mag inmiddels gerekend worden tot de Nederlandse top. Hij heeft zich ontwikkeld tot een krachtige blazer die met volle overtuiging in de traditie staat van fenomenen als Lee Morgan, Freddie Hubbard en Woody Shaw. Met name de laatste is een blijvende invloed, die zijn spel enorm verrijkt heeft.

Teus Nobel Liberty Group nam in Paradox voor publiek een cd op die later dit jaar verschijnt.

De jaren beginnen te tellen voor Philip Catherine

CONCERTRECENSIE. Philip Catherine, Paulo Morello & Sven Faller, TivoliVredenburg, Grote Zaal, Utrecht, 13 juni 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Het is onomstreden dat de inmiddels 78-jarige, uit België afkomstige, Philip Catherine tot de grootste West-Europese gitaristen gerekend mag worden. Sinds de jaren zestig staat hij in de frontline en speelde hij met uiteenlopende grootheden als Chet Baker, Toots Thielemans, Charles Mingus, Dexter Gordon, Stéphane Grappelli en Jasper van ’t Hof. Catherine beschikt over een unieke swingende en tegelijkertijd lyrische stijl. Zijn gitaartoon is buitengewoon zangerig, met steeds dat typerende tikkeltje vibrato: een geluid waar menige vakbroeder van kan dromen.

Philip Catherine met gitarist Paulo Morello en contrabassist Sven Faller op het podium van TivoliVredenburg.

Portico Quartet – Terrain

Portico Quartet – Terrain
bezetting: Duncan Bellamy drums, bas, hang drums, synthesizer, piano, stem, sampler, vibrafoon; Jack Wyllie saxofoon, piano, synthesizer, sampler + Francesca Ter-Berg cello; Simmy Singh viool; Pete Bennie contrabas
opgenomen: PQHQ en Fish Factory, Londen, 2020
uitgebracht: 28 mei 2021
label: Gondwana
aantal stukken: 3
tijdsduur: 38’50
website: porticoquartet.com

Het kwartet dat geen kwartet meer was maar nu terug (althans in naam), opteerde onder invloed van de pandemie voor een koerswijziging met als voornaamste ingrediënt improvisatie. Geen echt onbekend terrein en vooral wederom een slimme zet om niet te vervallen in een succesformule.

ZILT geeft toekomst aan Nederlandse jazz

CONCERTRECENSIE. ZILT (livestream), TivoliVredenburg, Utrecht, 16 mei 2021
beeld: schermafbeeldingen

Jasper Blom is niet alleen een fantastische saxofonist en bandleider, maar ook een geliefd docent. Samen met een aantal van zijn leerlingen vormt hij al geruime tijd het kwartet ZILT. Een ensemble dat zijn naam te danken heeft aan het bekende whiskycafé aan de Amsterdamse Zeedijk. Jarenlang trad hij hier op om zijn studenten podiumervaring op te laten doen. Op de lessenaar stonden vaak stukken van Misha Mengelberg en Duke Ellington. Componisten die diep in Bloms geheugen staan gegrift en die voor hem de essentie van de jazz vertegenwoordigen.

ZILT, met Ian Cleaver en Jasper Blom, start het concert met ‘Blues after Piet’ van Misha Mengelberg.

Sabrina Starke treedt met verve in voetsporen Nina Simone

CONCERTRECENSIE. Jazz Orchestra of the Concertgebouw & Sabrina Starke ‘The Story of Nina Simone’, de Doelen, Rotterdam, 20 april 2021
beeld: Fotowonders

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw timmert al heel wat jaren aan de weg met bijzondere projecten. Hun nieuwste initiatief is een themaprogramma rond Nina Simone (1933-2003), een van de iconen van de Black Music. Met haar geheel eigen stijl – een opwindende mix van blues, soul en jazz – wist ze wereldwijd velen aan zich te binden. Ze scoorde ongelooflijke hits en was een van de meest geliefde festivalartiesten, maar de glans van haar carrière verbleekte in haar latere jaren toen geestelijke problemen hun tol begonnen te eisen. Haar bipolaire stoornis en haar weigering om de juiste medicijnen te slikken, maakten dat ze te instabiel werd om nog concerten te kunnen geven.

Sabrina Starke met orkest en mét publiek speelt The Story of Nina Simone in de Rotterdamse Doelen.

Jasper Blom blaast leven in op safe spelend Bimhuis

CONCERTRECENSIE: Jasper Blom Polyphony 3, Livestream Bimhuis, 17 april 2021
beeld: schermafbeeldingen

Het coronavirus heeft de podiumkunsten een forse klap toegebracht. Veel zalen programmeren niet meer, andere podia focussen zich op livestreams of worden nog alleen maar gebruikt als repetitieruimtes. Ook het Amsterdamse Bimhuis valt nog alleen maar thuis vanaf een beeldscherm te bewonderen. Met een nogal op safe spelende programmering wordt er een aantal avonden per week een uitzending vanaf YouTube gestreamd onder het motto ‘Bimhuis TV’, een initiatief dat dankzij een externe geldschieter gestalte heeft gekregen.

Het ‘Polyphony’ project van Jasper Blom op de planken van Bimhuis, met onder meer Jesse van Ruller.

Transmission Festival mist stukje extra karakter

CONCERTRECENSIE. Transmission Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 26 t/m 28 maart 2021
beeld: schermafbeeldingen*

Het Utrechtse Transition Festival heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de belangrijkste Nederlandse jazzevenementen. Vorig jaar ging het niet door vanwege de corona-epidemie, maar dit jaar heeft de organisatie er een livestream editie van gemaakt. De naam is daarom voor een keer veranderd in Transmission. Drie avonden lang worden de jazzliefhebbers thuis ondergedompeld in een selectie van de nationale jazz, want buitenlandse optredens zitten er nog steeds niet in. Een deel van het aanbod betreft echter eerder gemaakte concertopnames, die een reprise krijgen.

Benjamin Herman Quintet met Ack van Rooijen, Brad Mehldau Quartet en Eric Vloeimans met Phion Koperblazers sierden onder meer het driedaagse festival Transmission.