CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Contrastrijk Thelonious 4 toont hedendaagse Monk

CONCERTRECENSIE. Thelonious 4 meets Tony Miceli, TivoliVredenburg Utrecht, Café Miles Amersfoort, 27 februari en 1 maart 2015
beeld: Ron Beenen
door: Armand van Wijck

Thelonious 4 heeft zich volledig toegewijd aan het repertoire van de gelijknamige jazzlegende. Afgelopen weekeinde was het 4+1, want vibrafonist Tony Miceli was te gast voor drie concerten in Nederland. De formatie bewees zonder meer dat Thelonious Monk ook nog van deze tijd is.

  
Thelonious 4 met saxofonist Iman Spaargaren, gitarist Guillermo Celano en gastspeler Tony Miceli in TivoliVredenburg. 


Publiek wil bloed zien van Bruut!

CONCERTRECENSIE: Bruut!, TivoliVredenburg Utrecht, 27 februari 2015
beeld: Ron Beenen
door: Max van Deurzen

Cloud Nine doet soms klinisch aan. De jazzzaal van TivoliVredenburg in Utrecht bevindt zich helemaal in de nok van het gebouw. Het is er ruim met een mooi groot schoon podium in het midden. Daardoor voelde het onwennig om juist daar een van de vuilste jazzbands van Nederland in actie te zien. Toch speelde Bruut! het dak eraf.

  
Het enerverende Bruut! trad op in Cloud Nine van TivoliVredenburg. 


Chris Potter boeit maar beklijft met mate

CONCERTRECENSIE. Chris Potter Underground, Bimhuis Amsterdam, 26 februari 2015
beeld: Maurits van Hout
door: Stefan de Graaf

Alsof in één frase de encyclopedie van de jazz zich ontvouwt, zo klinkt het geluid van tenorsaxofonist Chris Potter. Of vergelijk het met een kristal dat helder wit licht divergeert tot het spectrum aan kleuren waar wit licht uit opgebouwd is. In zijn beheerste en gearticuleerde spel hoor je namelijk alle gradaties, kleuringen en intonaties. Variërend van een free jazzachtige rauwheid van een Pharoah Sanders tot een rond, beheerst en ingetogen geluid zoals bij zijn vroege inspirator Paul Desmond.

  
Chris Potter Underground met gitarist Adam Rogers in het Bimhuis.


Mathias Eick geboren vertolker van beeldrijke melodieën

CONCERTRECENSIE. Mathias Eick Sextet, North Sea Jazz Club Amsterdam, 21 februari 2015
beeld: Ron Beenen
door: David Cohen

“Enorm leuk om hier te zijn! Ik ben blij om te zien dat u genoeg gegeten hebt, dat voelt altijd goed.” Inderdaad waren de toeschouwers in de North Sea Jazz Club net klaar met dineren, toen het sextet van Mathias Eick het openingsnummer inzette. De trompettist zou de hele avond een vriendelijke en humoristische gastheer blijken voor zijn Amsterdamse publiek.

  
Het sextet van trompettist Mathias Eick op het podium van de North Sea Jazz Club. 


Yuri Honings verlangen groots en meeslepend

CONCERTRECENSIE, Yuri Honing Acoustic Quartet, cd-presentatie ‘Desire’, Paradox Tilburg, 20 februari 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga 

‘Een instrumentale opera in acht delen’. Zo typeert Yuri Honing zijn nieuwe album ‘Desire’ die hij met zijn akoestisch kwartet opnam. Net terug uit Iran en aan de vooravond van de officiële cd-presentatie in het Bimhuis, viel het Tilburgse jazzpodium Paradox de Nederlandse primeur ten deel.

  
Yuri Honing Acoustic Quartet presenteerde in Paradox Tilburg het nieuwe album 'Desire'. 


Avishai Cohen's ‘Dark Nights’ bezielend en sfeervol

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen’s Triveni, Bimhuis Amsterdam, 19 februari ‘15
beeld: Ron Beenen
door: David Cohen

Het Bimhuis was uitverkocht op de tweede avond van Avishai Cohens ‘Dark Nights’-tournee. Na een luid welkomstapplaus zette het trio er direct vaart achter en trapte af met Don Cherry’s snelle ‘Art Deco’. Pas na het derde stuk, ‘You In All Directions’, volgde een welkomstwoord van de bandleider. Die bleek de hartelijkheid zelve: ‘zonder u allemaal zou dit maar een repetitie zijn,’ lachte Cohen. ‘Bij dit soort geïmproviseerde muziek krijg je als publiek ook datgene te horen wat je zelf geeft. Daarom bent U een belangrijk deel van deze uitvoering.’

  
Avishai Cohen's Triveni presenteerde in het Bimhuis het album 'Dark Nights'. 


Miguel Zenón versmelt muziek en identiteit tot levenssymfonie

CONCERTRECENSIE. Miguel Zenón Quartet, Bimhuis Amsterdam, 12 februari 2015
beeld: Stef Mennens
door: Stefan de Graaf

Zijn geluid alleen al. Een geluid waar je je helemaal aan kunt overgeven; een toon die je strelend losweekt en optilt uit de sleur, drukte of het getob van alledag. De muziek van het Miquel Zenón Quartet is een constante beweging van eb en vloed, van melodieus en lyrisch tot emotioneel en energiek spel. Wie het hoort, hoort een hartslag en ademhaling. Zo natuurlijk.

  
Altsaxofonist Miquel Zenón met contrabassist Jorge Roeder en slagwerker Henry Cole.


Grootmeesterschap in de wereld van de geïmproviseerde muziek

CONCERTRECENSIE. Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen, Gabriele Mirabassi, Bimhuis Amsterdam, 6 februari 2015
beeld: Joke Schot
door: David Cohen

Onberispelijk in het grijs en zwart gekleed betraden wereldpianist Enrico Pieranunzi, de Perugiaans klarinettist Gabriele Mirabassi en de Nederlandse contrabassist Jasper Somsen het podium van het Bimhuis. Zonder nadere aankondiging zetten ze op een gemiddeld tempo het nummer ‘Lighea’ in. Een fraaie klarinetmelodie bijgestaan door een rustig voortstromende piano werd door de puls van de contrabas opgetild.

  
Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen en Gabriele Mirabassi op het podium van Bimhuis. 


'Darkness Rising' spanningsboog over acht biljoen kilometer

CONCERTRECENSIE. Première Aart Strootman & TEMKO, ‘Darkness Rising’, Sonic Science Festival, Intro in Situ, Maastricht, 25 januari 2015
door: Mathilde Löffler










TEMKO met ‘Darkness Rising’ op het podium van Intro in Situ in Maastricht. Foto © Sveya Dieker


De première van ‘Darkness Rising’, een nieuwe compositie van Aart Strootman voor het ensemble TEMKO, beloofde een spannende gebeurtenis te worden. Georganiseerd in het kader van het Sonic Science Festival van de universiteit van Maastricht was voor dit concert de intieme klankwerkplaats Intro in Situ omgetoverd tot een muzieklaboratorium. Een ruimte volgestouwd met vintage versterkers, elektronica, effecten voor gitaar en basgitaar en een omvangrijk klassiek slagwerk met marimba, speciale bekkens en een indrukwekkende basedrum.


Terje Rypdal briljante kluizenaar

CONCERTRECENSIE. Terje Rypdal Trio, Paradox Tilburg, 23 januari 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Teruggetrokken levend in de bergen van Noorwegen laat Terje Rypdal zich zelden verleiden deel te nemen aan het vermoeiende concertleven dat een muzikant eigen is. In Nederland was de gitarist voor het laatst te bewonderen op het North Sea Jazz Festival van 1994 en 2004. In het Bimhuis speelde hij nog nooit. Des te opmerkelijker dat het Tilburgse podium Paradox de Noor wist te strikken voor een eenmalig concert in Nederland gedurende zijn korte tournee door Noorwegen en Duitsland.

  
Gitarist Terje Rypdal en zijn trio op het podium van de Paradox in Tilburg. 


Cristina Branco bakt weinig van repertoire Cole Porter

CONCERTRECENSIE. Cristina Branco: Night Porter, Paradox Tilburg, 17 januari 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Cristina Branco, ‘de koningin van de fado’, die repertoire vertolkt van Cole Porter, een van de bekendste componisten en liedjesschrijvers van de vorige eeuw. Een aankondiging die hoge verwachtingen schept en derhalve moeiteloos zalen uitverkoopt. Zo ook het Tilburgse Paradox, waar Branco zich liet begeleiden door de Portugese pianist João Paulo Esteves da Silva.

  
Cristina Branco en João Paulo Esteves da Silva vertolkten in een bomvol Paradox werk van Cole Porter. 


Eigenzinnigheid troef met een stevige groove

CONCERTRECENSIE. Dominic J. Marshall Trio, Bimhuis Amsterdam, 8 januari 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Stefan de Graaf

Nog maar 25 jaar, al drie albums op zijn naam en één van de oogappels van Jamie Cullum. De jonge ster Dominic J. Marshall is rijzende aan het jazzfirmament. In Nederland - waar hij sinds enkele jaren woonachtig is - was de pianist al vaker te horen en wie hem niet live heeft gehoord zal het vorig jaar verschenen album 'Spirit Speech' misschien niet zijn ontgaan. Óf zijn bekroning als beste solist tijdens de Dutch Jazz Competition 2014. In het Bimhuis speelde Marshall met zijn Amsterdamse trio met Jamie Peet op drums (ook te horen op het album 'Spirit Speech') en Glenn Gaddum Jr. op basgitaar. Veelal nieuwe nummers.

  
Het Amsterdamse trio van pianist Dominic J. Marshall in het Bimhuis. 


De kleine grote tederheid van Stranger Than Paranoia

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Toonzaal ’s-Hertogenbosch, Chassé Breda, Paradox Tilburg, 27, 28, 29 december 2014.
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Het improvisatiefestival Stranger Than Paranoia bengelt al een paar jaar aan een uiterst dun financieel draadje. Hetgeen niet wil  zeggen dat er voor muziekliefhebbers niets meer te halen valt. Integendeel, de opzet van het festival – op één avond drie totaal verschillende concerten presenteren, met als gezamenlijke noemer ‘improvisatie’ – en de altijd verrassende invulling van het programma, dragen er zorg voor dat Stranger Than Paranoia vooral een muziekfestival is. Dat vele grenzen overschrijdt. Ook die van de jazz.

  
Jorge Pardo, Denise Jannah met gastzangeres Evi de Graaf en David Murray op de podia van Chassé (Breda) en de Toonzaal (Den Bosch).


De geboorte van een nieuw 'Weihnachtsoratorium' in Paradox

CONCERTRECENSIE. Openingsavond Stranger Than Paranoia, Paradox Tilburg, 24 december
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Als kerstmis muziek behoeft, dan komt altijd Bach's 'Weihnachtsoratorium' om de hoek kijken. Degene die muziek uit die hoek niet aanspreekt, had op kerstavond het best in muziekpodium Paradox kunnen zijn bij het concert van pianist Jeroen van Vliet, als onderdeel van het festival Stranger Than Paranoia. Niet dat zijn solo-exercitie directe raakvlakken had met de kerkmuziek van Johann Sebastian Bach, maar de uitwerking op het gemoed van de luisteraar moet bijna navenant zijn geweest.

 
Concerten van Jeroen van Vliet, het Podium Trio en Windkracht 7 (met saxofonist Floris van der Vlugt) vormden de ingrediënten tijdens de openingsavond van Stranger Than Paranoia.


Feest bij Rumbatá Beat Band

CONCERTRECENSIE. Rumbatá Beat Band, Porgy en Bess, Terneuzen, 19 december 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers

De Colombiaanse percussionist en componist Jaime Rodríguez kwam in 1983 naar Nederland. Hij ging verder studeren aan het conservatorium in Rotterdam. Met diverse programma’s en ensembles promootte hij Latijns-Amerikaanse muziek. Bijvoorbeeld met zijn Rumbatá Big Band. Meer recentelijk startte hij Rumbatá Beat Band. Daarmee gooit hij het muzikaal over een andere boeg. Zo liet hij horen op het debuutalbum ‘Once again’ waarvan de band dit concert alle stukken speelde.

  
De twaalfkoppige Rumbatá Beat Band onder leiding van percussionist Jaime Rodríguez (l) op het podium van Porgy en Bess. 


Jazz à Verviers maakt alle aanwezigen gelukkig

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz a Verviers, Espace Dousberg, Verviers (België), 13 december 2014. Dubbelconcert: Manu Katché Kwartet; Nathalie Loriers met Philippe Aerts en Tineke Postma
beeld: Robert Hansenne
door: Mathilde Löffler

De verrukkelijkste verrassingen zijn soms dichtbij huis te vinden. Ver weg van de Randstad, maar dichtbij Maastricht in het Franstalige Wallonië, werd voor de achtste keer het festival 'Jazz a Verviers' gehouden. Met als sluitstuk en hoogtepunt van het programma een dubbelconcert van twee heel verschillende bands: het kwartet van drumfenomeen Manu Katché en een samenwerking van de Belgische pianiste Nathalie Loriers en haar muzikale partner Philippe Aerts op contrabas met de Nederlandse altsaxofoniste Tineke Postma.

  
Manu Katché, Nathalie Loriers en Tineke Postma op festival Jazz à Verviers.


Jeroen van Vliet maakt faam meer dan waar

CONCERTRECENSIE. Uitreiking BUMA/Boy Edgarprijs, Bimhuis Amsterdam, 14 december '14
beeld: Ron Beenen, Eddy Westveer
door: David Cohen

Met de BUMA/Boy Edgarprijs 2014 won pianist Jeroen van Vliet, volgens het juryrapport een van de ‘paar grote dichters van de Nederlandse geïmproviseerde muziek’, niet alleen een geldbedrag en een plastiek van Jan Wolkers, maar ook de organisatie van een concertavond in het Bimhuis. Op deze avond kregen luisteraars een levendig idee van de enorme veelzijdigheid die de pianist eigen is.

  
Jeroen van Vliet neemt de Boy Edgar Prijs in ontvangst en speelde in het Bimhuis met onder meer trio OGU & Claudio Puntin (l) en Estafest (r).


Flat Earth Society is gewoon ongrijpbaar

CONCERTRECENSIE. Flat Earth Society, Paradox Tilburg, 12 december 2014
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

In jazz en improvisatiemuziek wordt nogal eens de aanduiding 'lijkt op' gehanteerd: de muziek van Huppelepup lijkt sprekend op die van Bill Evans bijvoorbeeld. Maar wat als de eerder genoemde term uitbreidt tot 'lijkt niet op'? Dan kom je uit bij Flat Earth Society.

  
Flat Earth Society met onder meer trompettist Jon Birdsong (l) op de planken van Paradox. 


Kwartet van Pannekeet is hechte band

CONCERTRECENSIE. Udo Pannekeet, Porgy en Bess, Terneuzen, 7 december 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers

De Nederlandse jazzbassist Udo Pannenkeet speelde in zijn Pitch Pine Project met Randy Brecker, is een sleutelfiguur in het Tim Langedijk Trio en begeleidt diverse artiesten. Onlangs kwam zijn eigen album ‘On’ uit met tenorsaxofonist Erwin Vann, drummer Pascal Vermeer en Boy Edgarprijswinnaar, pianist Jeroen van Vliet. Pannekeet schreef de muziek met deze musici in het hoofd en produceerde de plaat. Dit concert presenteerde hij ‘On’ in Porgy en Bess in Terneuzen.

  
Erwin Vann, Jeroen van Vliet, Pascal Vermeer en basgitarist Udo Pannekeet presenteerden het album 'On' in Porgy en Bess. 


Jakob Bro zuigt je meteen de muziek in

CONCERTRECENSIE. Jakob Bro Trio, ’t Schuttershof, Middelburg, 2 december 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers

De Deense jazzgitarist Jakob Bro is bekend van het Tomasz Stanko Quartet en Paul Motian’s Electric Bebop Band maar hij heeft als dertiger ook al tien albums op zijn eigen naam staan. In 2009 brak hij internationaal door toen hij ‘Balladeering’ uitbracht.

  
Gitarist Jakob Bro, drummer  Joey Baron en contrabassist Thomas Morgan op het podium van 't Schuttershof.