CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Mete Erker Trio overdondert met pure jazz

CONCERTRECENSIE. Mete Erker Trio, Paradox Tilburg, 3 december 2016
beeld: Nicole Maas-Melis

Mete Erker roemde op het podium van de Paradox de vrije muziek in Tilburg. De stad waar hij muzikaal opgroeide tussen de kopstukken van de hedendaagse jazz voordat hij naar Arnhem vertrok. In die stad nam hij ook zijn nieuwe en tweede trio-album op, ‘Live’, in het café annex muziekpodium Stella by Starlight. Zonder overdubs en recht voor zijn raap; een bonte mengeling composities waarin vooral de vrijheid van de jazz wordt gevierd.

Mete Erker Trio speelde in Tilburg werk van het nieuwe album 'Live'.

Richard Bona pakt publiek moeiteloos in

CONCERTRECENSIE. Richard Bona & Mandekan Cubano, Concertzaal Tilburg, 1 december
beeld: Nicole Maas-Melis

Met invloeden uit de jazz en pop vermengd met ritmische invloeden uit West-Afrika, Brazilië en het Caribische gebied, begeeft de uit Kameroen afkomstige singer songwriter Richard Bona zich al zo’n twintig jaar op het pad van de wereldmuziek. Met zijn nieuwe band Mandekan Cubano koppelt de bassist muziek uit West-Afrika aan Cubaanse ritmen, zoals te horen op het album ‘Heritage’ dat dit jaar verscheen.

Richard Bona en Mandekan Cubano dompelen Tilburgse Concertzaal in Cubaanse sferen.

Limburgse bescheidenheid siert afgeladen EUJAZZ Night

CONCERTRECENSIE. EUJAZZ Night, AINSI Maastricht, 17 november 2016
beeld: Sid Clemens
door: Robert van der Padt

EUJAZZ Night is een nieuw tweejaarlijks minifestival geïnitieerd door Jazz Maastricht en Theater aan het Vrijthof. De partijen slaan hun handen ineen voor een vruchtbare leeromgeving voor de nieuwe generatie jazzmuzikanten in niet alleen Maastricht, maar de hele Euregio met een prominente rol voor kleurrijke muzikanten en bands uit dit gebied en het Conservatorium Maastricht. De eerste editie bestond uit drie onverwachte combinaties die optraden in de oude fabriekshal AINSI.

Efraim Trujilo dirigeert de Conservatorium Maastricht Big Band, trompettist Frederik Köster van Analog Smog, en contrabassist Jo Didderen temidden van l’Equipe de Reve.

Pianotrio VEIN klasse apart

CONCERTRECENSIE. VEIN & Greg Osby, Paradox Tilburg, 18 november 2016
beeld: Stef Mennens

Na eerdere schermutselingen en een album met rietblazer Dave Liebman, toert het Zwitserse pianotrio VEIN met tussenposen al geruime tijd met de Amerikaanse altsaxofonist Greg Osby. Bracht VEIN recentelijk het album ‘The Chamber Music Effect’ op de markt, ook ‘The Studioconcert’ waarop het trio te horen is met Osby, zag het licht.

Het Zwitsers pianotrio VEIN sloot een Europese tournee met saxofonist Greg Osby af in de Paradox in Tilburg.

Lionel Loueke steelt de show in Bimhuis

CONCERTRECENSIE. Aziza: Dave Holland, Chris Potter, Lionel Loueke & Eric Harland, Bimhuis, Amsterdam, 18 november 2016

De in Engeland geboren bassist Dave Holland (1946) startte zijn carrière in de Britse scene rond gitarist John McLaughlin, saxofonist John Surman, toetsenist Chris McGregor en drummer John Stevens. In 1968 hoorde Miles Davis hem spelen in de Londense Ronnie Scott’s Jazz Club. Davis was op zoek naar een bassist die de nieuwe rockritmes kon spelen en Holland had hier al veel ervaring mee.

Lionel Loueke, Dave Holland, Chris Potter en Eric Harland eerder deze maand tijdens een concert in Tampere, Finland. Foto © Maikki Kantola.

Ambrose Akinmusire laat muziek klinken als een mantra

CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, Bimhuis Amsterdam, 14 november 2016
beeld: Thomas Huisman
door: Jochem le Cointre

Het Bimhuis vult zich met talloze jazzfanaten en studenten van het Amsterdam Conservatorium om de Amerikaanse trompettist Ambrose Akinmusire aan het werk te zien. Zelfs de gangpaden zijn bezet, om vooral dicht op de band te zitten. Naast de trompettist bestaat het kwartet uit pianist Sam Harris, contrabassist Harish Raghavan, en slagwerker Justin Brown.

Sfeervol concert Ambrose Akinmusire Quartet in Bimhuis.

November Music kroonjuweel van de Nederlandse muziekfestivals

CONCERTRECENSIE: November Music. Ensembles Steve Coleman en Rembrandt Frerichs. Verkadefabriek ’s Hertogenbosch, 12 & 13 november 2016
beeld: Ton van Leeuwen

Maar liefst tien dagen duurde deze editie van November Music, met een programma dat als een staalkaart kon gelden voor de relevante internationale artistieke ontwikkelingen. Waar het Utrechtse Le Guess Who, dat zich in dezelfde periode afspeelt, mikt op overvloed, richt November Music zich op inhoud en kwaliteit. Nieuwe artistieke samenwerkingen worden geïnitieerd en verse composities zien er voor het eerst het daglicht. Dit alles met een kleine staf die alles zorgvuldig produceert en goed over alle stappen nadenkt. Veel concert spelen zich af in volle zalen en overal in het centrum van ’s Hertogenbosch klinkt actuele muziek.

Rembrandt Frerichs en Steve Coleman traden op met grote ensembles tijdens het slotweekeinde van November Music.

Colours of Improvisation verraderlijk verrassend

CONCERTRECENSIE. November Music, Colours of Improvisation, ‘s Hertogenbosch, 11 nov.
beeld: Liesbeth Keder

Vaste prik tijdens festival November Music, muziek van nu door de makers van nu, is het drieluik Colours of Improvisation. Tijdens deze concertavond in de Bossche Verkadefabriek gaan muzikanten uit de jazz en wereldmuziek een eerste en nauwelijks voorbereide samenwerking aan. Een zowel voor publiek als musici spanningsvol uitgangspunt. Op het programma stonden een duo-concert van de pianisten Jeroen van Vliet en de Zwitser Colin Vallon, het Yuri Honing Acoustic Quartet met de Noorse trompettist Mathias Eick, en een optreden van de Libanese ud-speler Rabih Abou-Khalil en zijn trio.

Jeroen van Vliet en Colin Vallon, Yuri Honing Acoustic Quartet met Mathias Eick, en Rabih Abou-Khalil Trio traden op tijdens Colours of Improvisation.

Volmaakt concert Brad Mehldau en Joshua Redman

CONCERTRECENSIE. Joshua Redman & Brad Mehldau, Muziekgebouw aan 't IJ, 11 november

Joshua Redman en pianist Brad Mehldau traden begin jaren ’90 voor het eerst samen op in het legendarische kwartet van de saxofonist. Een formatie die een zegetocht maakte over de hele wereld. Mehldau verdween daarna enige tijd uit beeld, waarna beide musici elkaar in het nieuwe millennium hervonden. En hoe? Was de samenwerking in het kwartet al voorbeeldig, hun optredens als duo zijn helemaal uit de kunst. De weergaloze linkerhand van Mehldau vormt een ritmesectie op zichzelf en de saxofonist krijgt alle ruimte.

Brad Mehldau en Joshua Redman eerder dit jaar tijdens een concert in Blue Note Tokyo. ©Takuo Sato.

So What’s Next Downtown is schot in de roos

CONCERTRECENSIE. Festival So What’s Next Downtown, Eindhoven, 6 november
beeld: Karen van Gilst
door: Robert van der Padt, Karen van Gilst (EvenSanne)

Na drie succesvolle edities van festival So What’s Next? in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven, waagde de organisatie zich dit jaar aan een tweede festivaldag: So What’s Next Downtown. Twintig acts van aanstormende jazzmusici met een eigentijds geluid is de formule, al doen enkele pronkende publiekstrekkers die optreden op verschillende locaties in de stad, twijfelen over het gehalte ‘aanstormend’.

Onder andere Shai Maestro & Camila Meza, LABtrio, en zangeres Sanne Huijbregts van EvenSanne traden op tijdens So What's Next Downtown in Eindhoven.

Utrecht laat Rudresh Mahanthappa in de steek

CONCERTRECENSIE. Rudresh Mahanthappa Quintet, TivoliVredenburg Utrecht, 5 november
beeld: Ton van Leeuwen

Altsaxofonist Rudresh Mahanthappa won afgelopen jaar de belangrijke Downbeat Critics Poll. Onder eigen naam maakte hij inmiddels zo’n dertien prachtige cd’s en op jazzfestivals is hij een graag geziene gast. Het Utrechtse TivoliVredenburg maakte afgelopen jaar naam met het Transition Festival, dat in nauwe samenwerking met Mojo Concerts werd georganiseerd. In hun seizoenbrochure 2016-2017 presenteerde de organisatie vervolgens de gelijknamige concertserie Transition, met bekende internationale namen maar met een helaas onduidelijk profiel.

Pianist Joshua White, Rudresh Mahanthappa en contrabassist François Moutin op het podium van Cloud Nine in Tivoli Vredenburg.

Randy Brecker nog immer virtuoos en innemend

CONCERTRECENSIE. Randy Brecker & Balaio. Lantaren Venster Rotterdam, 5 november
beeld: Karen van Gilst

Het concert van de zeventigjarige trompettist Randy Brecker begon met een lichte vertraging. De daardoor ontstane spanningsboog sloot goed aan op het begin van de uitvoering: percussionist Marco Bosco kwam als eerste op en begon met zijn uitgebreide slagwerkarsenaal de geluiden uit het Braziliaanse oerwoudgebied te imiteren. Aanvankelijk werd er nog wat gelachen, maar al snel hield het publiek de adem in. Voor de avond was een herverkenning van het album ‘Randy in Brasil’ aangekondigd, en dit sfeervolle begin-in-stijl beloofde veel goeds.

Randy Brecker met het Braziliaanse kwartet Balaio op het podium van Lantaren Venster.

Ben van Gelder imponeert met Among Verticals

CONCERTRECENSIE. Ben van Gelder Quintet, Paradox Tilburg, 2 november 2016
beeld: Bartho van Straaten

Aanleiding voor het in januari te verschijnen nieuwe album ‘Among Verticals’ van Ben van Gelder was de compositieopdracht die hij kreeg van het New Yorkse podium Jazz Gallery. Het resultaat bouwde Van Gelder verder uit tot een suite-achtig geheel die hij met Amerikaanse generatiegenoten – allen twintigers – vrijwel integraal uitvoerde in de Paradox in Tilburg.

Ben van Gelder Quintet presenteerde in Paradox het nieuwe album 'Among Verticals'.

STUFF. geeft toekomst jazz smoel

CONCERTRECENSIE. STUFF. en Oaktree, Paradox Tilburg, 22 oktober 2016
beeld: Liesbeth Keder

Na het goed onthaalde titelloze debuutalbum dat vorig jaar verscheen, speelde de Belgische band STUFF. op festivals als Lowlands, Best Kept Secret, North Sea Jazz en Jazz Middelheim waar ze moeiteloos het publiek inpakten. Geen wonder dus dat Paradox in Tilburg volstroomde met liefhebbers uit België en Nederland om het vijftal aan het werk te zien in een intieme setting.

STUFF. met Andrew Claes, Lander Gyselinck, Dries Laheye, en Joris Caluwaerts in Paradox.

The Bad Plus vormt de Harley Davidson van de pianotrio’s

CONCERTRECENSIE: The Bad Plus, Bimhuis, Amsterdam, 17 oktober 2016
beeld: Ton van Leeuwen

Een concert van The Bad Plus in het Bimhuis is steevast uitverkocht, ook op maandagavond. Het pianotrio - zonder leider - met pianist Ethan Iverson, contrabassist Reid Anderson en drummer David King vormt al jarenlang een van de meest geliefde live-acts. Hun repertoire dat bestaat uit bewerkingen van popsongs en aansprekende eigen composities slaat aan bij een breed publiek.

Ethan Iverson, Reid Anderson en David King in het Bimhuis.

Yaron Herman en Ziv Ravitz bieden muzikaal avontuur

CONCERTRECENSIE: Yaron Herman en Ziv Ravitz, AINSI, Maastricht, 11 oktober 2016
beeld: Claude Lina, Hugues Castan
door: Mathilde Löffler

Na de renaissance van de moderne power- piano trio’s lijkt nu de tijd rijp voor de power duo’s van piano en drums. Op een doordeweekse dinsdagavond was in de intieme setting van AINSI Maastricht een spraakmakend duo in optima forma te bewonderen. Yaron Herman, de 35-jarige in Frankrijk levende Israëlische pianist en de Israëlische drummer Ziv Ravitz uit New York, onder andere bekend van zijn werk met Omer Klein en Shai Maestro, speelden werk van ‘Everyday’, hun debuutalbum bij Blue Note.

Pianist Yaron Herman en drummer Ziv Ravitz, hier op archiefbeeld, gaven een indrukwekkend concert in Maastricht.

Nieuwe generatie heeft geen antwoord op vernieuwingen van weleer

CONCERTRECENSIE. October Meeting 2016, Bimhuis, Amsterdam, 7, 8 en 9 oktober
beeld: Ton van Leeuwen

Afgelopen weekend vond in het Bimhuis de October Meeting plaats, een muzikale ontmoeting tussen toonaangevende musici uit Nederland en omringende landen, georganiseerd in samenwerking met Dutch Performing Arts.

Kwartet Badenhorst, Roelofs, Taubenfeld, Baas, zangeres Sofia Jernberg en slagwerker Christian Lillinger maakten onder meer deel uit van October Meeting 2016.

W.E.R.F. Labelnight fraaie staalkaart Belgische jazz

NIEUWS & ACHTERGROND
door: Mathilde Löffler

Tien bands spelen op 8 oktober tijdens de tweede W.E.R.F.
Labelnight in Concertgebouw Brugge.

Het Brugse Concertgebouw en jazzlabel De Werf slaan aanstaande zaterdag 8 oktober de handen in elkaar voor de tweede W.E.R.F. Labelnight. Op het programma staat veel moois uit de Belgische jazzscene. Gevestigde waarden zoals het Kris Defoort Trio en het Bart Defoort Quintet, het jonge aanstormende duo SCHNTZL, een duo van saxofonist Ben Sluijs en pianist Erik Vermeulen en de grote Frans/Belgische hedendaagse formatie MikMâäk vormen maar enkele van de hoogtepunten die in vier zalen worden gepresenteerd.

Fascinatie ligt diep in eenvoud opgesloten

CONCERTRECENSIE. Fraanje, Mezzadri, Soniano, Gouband, Paradox Tilburg, 30 september
beeld: Liesbeth Keder

De lijn tussen langdradig en fascinerend is soms dun. Het trio van Harmen Fraanje met de Fransen Brice Soniano en Toma Gouband dat zich vanavond versterkt zag door de Noord-Afrikaanse fluitist Malik Mezzadri, presenteerden in de Paradox hun zojuist verschenen album ‘Nyamaropa’. Een verzameling composities onder meer geïnspireerd op de muziek van de Baka Pygmeeën uit Kameroen en muzikale ontmoetingen met de bevolkingsgroep Shona in Zimbabwe.

Trio Harmen Fraanje, Brice Soniano, Toma Gouband en fluitist Malik Mezzadri presenteerden hun album ‘Nyamaropa’.

Jazz Maastricht verkent nieuwe wegen

CONCERTRECENSIE: Cyrille Aimee, Robin Nolan Trio & Benjamin Herman, Theater aan het Vrijthof Maastricht, 29 september 2016
beeld: Sid Clemens
door: Mathilde Löffler

Jazz Maastricht gaat in het nieuwe seizoen 2016/2017 nieuwe wegen verkennen. Het traditionele festival tijdens de kunstbeurs TEFAF in maart wordt vervangen door meerdere concerten van internationale allure gedurende het jaar, door samenwerkingsverbanden met andere podia voor het gloednieuwe Cross Currents Festival en AINSI in Maastricht.

Het Robin Nolan Trio met Benjamin Herman en zangeres Cyrille Aimee openden het seizoen van Jazz Maastricht.