CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Kronos Quartet en Trio Da Kali ultieme verbinding culturen

CONCERTRECENSIE. Holland Festival, Trio Da Kali & Kronos Quartet, Muziekgebouw aan het IJ, 17 juni 2018
beeld: Holland Festival

Het Amerikaanse Kronos Quartet is een trendsetter in het samenwerken met andere culturen en genres. In het verleden werd hun muziek regelmatig voorzien van elementen uit de Afrikaanse en Aziatische muziek. Ook werden hun producties doordrenkt met elementen uit de pop en jazz.

Het Amerikaanse Kronos Quartet trad op het Holland Festival op met het Malinese Trio Da Kali.

Theo Loevendie - Memoires van een componist

BOEKBESPREKING

Uitgebracht: mei 2018
Uitgever: Prometheus Amsterdam
Omvang: 285 pagina’s
Door: Cyriel Pluimakers

Theo Loevendie (1930) heeft een dubbelcarrière gemaakt als vernieuwend jazzmusicus en componist. In zijn muziek verenigt hij vaak de westerse traditie met elementen uit andere culturen. In deze verbinding is hij een van de grote pioniers. Nu zijn ook zijn – uiterst leesbare - memoires verschenen, waarin hij een levendig beeld schetst van zijn jeugd en zijn groei tot succesvol kunstenaar. Een publicatie die leest als een spannend jongensboek: van arme sloeber tot gevierd componist.

Rudie Kagie - Jazzvogels

BOEKBESPREKING

Rudie Kagie - Jazzvogels
De sterkste story’s uit de swingpolder
Portretten van Leo de Ruiter, Theo Deken, Joop Korzelius, Tony Vos, Cees See, Kid Dynamite, Tom Dissevelt, Nina Simone, Chet Baker, Michel Samson, Nedly Elstak, Willem Breuker en Misha Mengelberg
Uitgebracht: 15 mei 2018
Uitgever: Just Publishers BV
Omvang: 279 pagina’s
Door: Cyriel Pluimakers

Journalist Rudie Kagie (1950) staat bekend als een auteur die grote belangstelling heeft voor de jazz. Steeds slaagt hij er in zijn publicaties in om musici echt tot leven te wekken: hij portretteert ze als ‘echte mensen’ met hun goede, minder goede en ronduit slechte kanten. Natuurlijk is een zekere belangstelling voor de bijverschijnselen van de jazz, zoals het gebruik van alcohol en drugs, de auteur niet vreemd. Er was tenslotte ooit een periode dat het eerder regel dan uitzondering was, dat jazzmusici ergens aan verslaafd waren.

Trommel van alle nieuwe jazzfestivals het meest sympathieke

CONCERTRECENSIE. Trommel festival, Jazzkerk, Aartswoud, 2 juni 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Sinds 2017 organiseert drummer Joost Patocka in zijn woonplaats Aartswoud het jaarlijkse Trommel festival. Ook de tweede editie vindt plaats in de Jazzkerk, een locatie die prachtig is verbouwd en qua ligging en sfeer een unieke plek in de kop van Noord-Holland vormt. Waar in sommige andere steden de jazz met moeite het hoofd boven water houdt, is hier een uitermate vitaal initiatief ontstaan dat bezoekers van heinde en verre trekt.

Jorge Rossy op vibrafoon. Drummer Tim Hennekes krijgt het Gouden Slifje uitgereikt. Jim Black en saxofonist Sebastian Gille.

Jarige Hans Dulfer brengt Melkweg tot kookpunt

CONCERTRECENSIE. Dulfer 78!, Melkweg, Amsterdam, 28 mei 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Als er iemand een bekende jazzmusicus is dan is het wel tenorsaxofonist Hans Dulfer. Bovendien is hij bijzonder veelzijdig, met een carrière die zich meer dan eens beweegt binnen de popmuziek, zowel vintage als actueel. Zijn bands De Perikels, Tough Tenors, Reflud en Big Boy vormen belangrijke momenten in de Nederlandse muziek. Zowel in Nederland als in Japan wist hij gouden platen te behalen. Met zijn lekker rauwe geluid maakt hij letterlijk van elk concert een feest. Zo ook op zijn 78ste verjaardag die hij uitbundig viert in de Amsterdamse Melkweg met zijn muzikale vrienden.

Hans Dulfer vierde zijn 78ste verjaardag in de Melkweg met onder meer trombonist Joe Bowie.

Toekomst Nederlands Jazz Archief rooskleurig

VRIENDENDAG NEDERLANDS JAZZ ARCHIEF, Beauforthuis, Austerlitz, 26 mei 2018
beeld: Ton van Leeuwen

De jaarlijkse Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief werd dit keer georganiseerd in het idyllische Beauforthuis in Austerlitz. Midden in de bossen gelegen vormt dit podium al jarenlang de ultieme geheimtip van de Nederlandse jazzpodia. Een romantische plek waar de concerten altijd tot hun recht komen. Voor de Vriendendag betekent deze keuze ook een echte upgrade. Het prachtige zomerse weer doet de rest. Al vroeg hebben jazzliefhebbers van heinde en verre zich naar de Zeister bossen gespoed om zich niets te laten ontgaan van de diverse presentaties en de jazzmarkt.

Ditmer Weertman (l) in gesprek met Rudie Kagie. Paul Gompes (l) met Joan Reinders, Rob Horsting en Willem Friede. Bert Vuijsje (l) en Theo Loevendie.

Music Meeting op zoek naar vernieuwing

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkestein Nijmegen, 20 en 21 mei 2018
beeld: Olga Beumer

De Nijmeegse Music Meeting is al decennia internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek. Onder de nieuwe zakelijk directeur Sanne Grijsen heeft er ook een reorganisatie plaatsgevonden op diverse fronten: de organisatie is efficiënter gemaakt, het festivalterrein is ruimer opgezet en de programmering is verbreed. Andere nieuwe initiatieven zijn sinds vorig jaar de benoeming van een Artist In Focus en een romantische wandeling door het park. Verder zijn er minder winkeltjes, zitplekken en eetgelegenheden te bespeuren.

Artist In Focus zangeres Becca Stevens, Seun Kuti & Egypt 80 met Soweto Kinch, en trio Paul van Kemenade, Jasper van 't Hof, Mariá Portugal op Music Meeting in Nijmegen.

Moers Festival vierdaags parcours van genieten en ontdekken

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Duitsland, 18 t/m 21 mei 2018
beeld: Kurt Rade en André Symann
door: Georges Tonla Briquet en Marleen Arnouts

Het affiche met een wirwar aan namen was al een voorteken. Moers Festival barstte dit jaar volledig uit zijn voegen. De gehele stad werd betrokken bij het gebeuren door een brede waaier van (gratis) concerten en randevenementen op de meest verrassende locaties. Op het hoofdpodium in zaal Halle moesten subtoppers als Efterklang, Ethan Iverson, Peter Brötzmann, Rob Mazurek en Talibam! het betalende kennerspubliek aantrekken.

Peter Erskine trad op met de WDR Big Band, de band Efterklang met B.O.X. en Ravi Coltrane op Moers Festival.

Uitzonderlijke emotionele diepgang bij Brad Mehldau

CONCERTRECENSIE. Brad Mehldau Trio, Bimhuis, Amsterdam, 9 mei 2018
beeld: Liesbeth Keder

Van alle jazzpianisten is de uit de Verenigde Staten afkomstige Brad Mehldau een van de meest geliefde. Begon zijn carrière met de nodige persoonlijke problematiek, inmiddels heeft hij zich opgewerkt tot een onverslaanbare toetsentijger. In de huidige scene valt er niemand aan te wijzen met zo een indrukwekkende linkerhand, haarscherpe timing en feilloos ritmegevoel.

Brad Mehldau Trio met contrabassist Larry Grenadier en drummer Jeff Ballard.

Transition na drie edities volwassen

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 14 april 2018

Het Utrechtse Transition staat inmiddels bekend als een van de interessantere Nederlandse jazzfestivals. Wat op het eerste oog lijkt op een lightversie van North Sea Jazz, blijkt in de praktijk een evenement dat ook veel aandacht geeft aan meer avontuurlijke vormen van geïmproviseerde muziek. Natuurlijk zijn er ook dit keer publiektrekkers als Sons Of Kemet, Lizz Wright en Cory Henry. Maar het programma bevat gelukkig ook voldoende verfijnde muzikale uitingen.

Lizz Wright, Phronesis met Rotterdam Jazz Orchestra en Pat Martino op de podia van Transition in Utrecht.

Contrastrijk dubbelconcert Sebastiaan van Bavel en Kika Sprangers

CONCERTRECENSIE. Young Vips Tour met Sebastiaan van Bavel Trio ft. Jasper Blom en Vera Naus en Kika Sprangers Quintet, Paradox Tilburg, 13 april 2018
beeld: Liesbeth Keder

De stilte die Sebastiaan van Bavel verwerkte in zijn op verlichting en meditatie geïnspireerde composities, stonden haaks op de meer hippe en groove-gerichte klanken die Kika Sprangers ontleende aan de hedendaagse Amerikaanse jazztraditie. Een contrastrijk dubbelconcert in het kader van de Young Vips Tour waarin jong talent zich jaarlijks in de kijker speelt voor een breed publiek.

Sebastiaan van Bavel Trio met Vera Naus en Jasper Blom (l) en Kika Sprangers Quintet in Tilburg.

Experimenteerdrift overheerst bij Colin Vallon Trio

CONCERTRECENSIE. Colin Vallon Trio, Bimhuis, Amsterdam, 5 april 2018
beeld: Nicolas Masson

Het concert van het Zwitserse Colin Vallon Trio komt traag op gang. Het begint bijna als een soundcheck, waarbij Vallon en de zijnen voorzichtig klanken aan hun instrumenten ontlokken. Vallon door onder andere de pianosnaren in de vleugel te bespelen, iets wat hij gedurende het concert regelmatig zal doen. Het is het begin van een optreden dat een behoorlijk experimenteel karakter zal hebben.

Studiofoto's Colin Vallon Trio dat donderdag in Bimhuis speelde.

Knower maakt vooruitgesnelde reputatie volledig waar

CONCERTRECENSIE. Knower, Musik und Frieden, Berlijn, 25 maart 2018
beeld: Derrick K. Lee

De tweemansformatie Knower heeft een tweetal goede jaren achter zich. Het uit Los Angeles afkomstige duo van drummer en multi-instrumentalist Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi debuteerde al in 2009 met hun eerste album, maar pas sinds de samenwerking met Snarky Puppy op het album ‘Family Dinner vol. 2’ (2016) met het lied ‘I Remember’ heeft de band zich ook bij een breder publiek in de kijker gespeeld.

Knower bestaande uit drummer Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi, trad met band op in Berlijn.

Paolo Fresu laveert tussen jazz, klassiek, tango en boogiewoogie

CONCERTRECENSIE. Paolo Fresu, Mare Nostrum II, Nikolaisaal Potsdam, Duitsland, 11 maart
beeld: Wally Perusset
door: Marko van der Wal

Het sterrentrio Paolo Fresu, Richard Galliano en Jan Lundgren treedt sinds een jaar of tien op met hun programma Mare Nostrum. Deze steeds verder uitdijende ode aan de zee leverde inmiddels twee albums op en optredens in meer dan twintig landen. Mare Nostrum gaat niet, zoals Gianmaria Testa’s Da nostra parte del mare, over de Middellandse Zee en vluchtelingen die hun weg naar Europa proberen te vinden. Alle opgegroeid aan zee vonden ze hun inspiratie juist in dat oneindige water, maar dan vooral als concept: het is de verbindende factor tussen hen en hun composities, voor de wonderlijke maar des te sterkere combinatie van piano, accordeon en trompet.

Jan Lundgren, Paolo Fresu en Richard Galliano speelden in Potsdam hun programma Mare Nostrum.

Rein de Graaff, vaandeldrager van de Nederlandse bebop

CONCERTRECENSIE. Saxophone Summit, TivoliVredenburg, CloudNine, Utrecht, 4 maart 2018
beeld: Ton van Leeuwen

De formule is al decennia oud: pianist Rein de Graaff nodigt een aantal musici uit om een aantal standards uit de rijke jazzperiode van de bebop nieuw leven in te blazen. Met zijn trio, met contrabassist Marius Beets en drummer Eric Ineke, vormt hij een bijna overslaanbare ritmesectie. Waar Ineke met forse klappen zorgt voor leven in de brouwerij, vormt Beets met zijn stabiele spel de ideale verbinder met de felle bebop-piano van De Graaff. Beets opereert als een rots in de branding die zich door niets en niemand van de wijs laat brengen.

Alan Skidmore, Benjamin Herman en Tineke Postma traden op met het Rein de Graaff Trio in Utrecht.

Gouden tijden herleven in Het Concertgebouw

CONCERTRECENSIE. Jazz at Lincoln Center Orchestra & Wynton Marsalis eren Benny Goodman, Concertgebouw Amsterdam, 21 februari 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Twee dagen lang treedt het prestigieuze Jazz at Lincoln Center Orchestra op in het Amsterdamse Concertgebouw: de eerste avond met een Duke Ellington programma en een tweede avond gewijd aan Benny Goodman, The King of Swing. Met name de hernieuwde aandacht voor de laatste is opvallend: tachtig jaar geleden trad de klarinettist op in Carnegie Hall, met een keur aan zwarte en witte musici. Een maatschappelijk en muzikaal evenement van de eerste orde in het gesegregeerde Amerika van toen.

Wynton Marsalis en Jazz at Lincoln Center Orchestra in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Han Bennink en Joris Roelofs vormen onweerstaanbaar duo

CONCERTRECENSIE. Han Bennink en Joris Roelofs, TivoliVredenburg, Utrecht, 16 februari
beeld: Ton van Leeuwen

Klarinettist en altsaxofonist Joris Roelofs (1984) vormt een van de meest avontuurlijke musici van de jonge generatie. Begonnen als een onvervalste bebopper heeft hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een veelzijdig rietblazer die ook de meest gewaagde experimenten niet uit de weg gaat. Regelmatig treedt hij op met de eeuwig jong lijkende slagwerker Han Bennink (1942), die de New Dutch Swing zo ongeveer uitgevonden heeft. Een stijl waarin avant-garde en jazztraditie elkaar omarmen en veel muzikaal risico genomen wordt.

Han Bennink en Joris Roelofs tijdens hun duoconcert in Club Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.

Ensemble Jasper Blom van on-Nederlands hoog niveau

CONCERTRECENSIE. Jasper Blom Quartet & Nils Wogram, TivoliVredenburg Utrecht, 8 februari
beeld: Ton van Leeuwen

Het kwartet van tenorsaxofonist Jasper Blom vormt een van de meest avontuurlijke ensembles van de actuele Nederlandse jazz. De band met gitarist Jesse van Ruller, contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink behoort zonder meer tot de top van de scene. Met deze bezetting bracht Blom inmiddels vier enthousiast ontvangen cd’s uit en als we hem moeten geloven gaan er nog vele volgen.

Jasper Blom, Nils Wogram en Jesse van Ruller op het podium van Cloud Nine in Utrecht.

Ben van Gelder verzet met Amerikaans kwartet muzikale bakens

CONCERTRECENSIE. Ben van Gelder Quartet, TivoliVredenburg, ClubNine, Utrecht, 19 januari
beeld: Ton van Leeuwen

Altsaxofonist Ben van Gelder (1988) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een musicus die niet alleen nationaal bekend is, maar ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan hoge ogen gooit. Lee Konitz (1927) mag dan zijn grote voorbeeld zijn, aan de stijl van deze grootmeester voegt hij een extra dimensie toe waarin hij regelmatig de grenzen van de tonaliteit opzoekt. Na drie spraakmakende cd-producties behoort hij tot de top van de internationale jazz.

Saxofonist Ben van Gelder met contrabassist Joe Sanders en slagwerker Craig Weinrib in Utrecht.

Schitterende jubileumeditie Stranger Than Paranoia

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Paradox en Theaters Tilburg, 27 en 28 december
beeld: Stef Mennens

Uitblinken op je eigen festival. Het afscheidsconcert van Paul van Kemenade Classic Quintet, dat voor een laatste maal in de oorspronkelijke bezetting optrad, raakte de grenzen van het onweerstaanbare. Waarbij het de vraag opriep hoe het mogelijk is dat een kwintet van een dergelijk bizar hoog niveau, de lyriek snijdend door hart en ziel, ophoudt te bestaan.

Paul van Kemenade Classic Quintet, Metropole Orkest & Jameszoo en Jasper Høiby Fellow Creatures op de jubileumeditie van Stranger Than Paranoia.