CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Fusion op North Sea Jazz verguisd én bemind

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, 7, 8 en 9 juli 2017
beeld: Karen van Gilst, Ron Beenen, Eric van Nieuwland, Ronald Rijntjes
door: Ron Holman

Vaste prik op North Sea Jazz Festival is de komst van muzikanten die in de jaren zeventig en daarna grote naam hebben gemaakt in de fusion, een genre dat lange tijd vooral bij jazzpuristen een besmette muziekstijl is geweest. Die vonden, bij de opkomst daarvan eind jaren zestig, het gebruik van elektrische instrumenten maar niks en zeker de kruisbestuiving met de pop en de rock werd verfoeid.

Fusion van onder meer Cory Henry, Herbie Hancock en Lee Ritenour op North Sea Jazz.

North Sea Jazz worstelend op zoek naar vernieuwing

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 8 en 9 juli 2017
beeld: Karen van Gilst

De Rotterdamse trompettist Eric Vloeimans mag inmiddels hét visitekaartje van de Nederlandse jazz genoemd worden. Met zijn warmbloedige geluid en aansprekende composities weet hij vriend en vijand van dit genre te verleiden. Het is dan ook een meesterzet om hem op de tweede dag van het North Sea Jazz Festival 2017 te combineren met de Marinierskapel, een orkest dat veel meer in zijn mars heeft dan het spelen van marsen.

Cécile McLorin Salvant trad op met Woman To Woman, Eric Vloeimans met de Marinierskapel en Matthew Herbert met zijn Brexit Big Band.

North Sea Jazz 2017 eert de jazzklassiekers

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 7 juli 2017
beeld: Karen van Gilst

Al maandenlang is de 2017-editie van het North Sea Jazz Festival uitverkocht. Met 70.000 bezoekers in drie dagen heeft het evenement in de Rotterdamse Ahoy zijn maximum bereikt, qua ruimte en organisatie. Een waar leger van beveiligers zorgt ervoor dat de bezoekers zich safe voelen, met de recente aanslagen in andere Europese steden in gedachten. Niemand heeft het erover, maar het is duidelijk dat het management niets aan het toeval overlaat.

Dhafer Youssef, Monk’Estra onder leiding van John Beasley en altsaxofonist Greg Ward op de openingsdag van North Sea Jazz 2017.

InJazz bijzonder kostbaar jazzfeest, maar wat levert het op?

INJAZZ. Conferentie & Festival, Lantaren Venster & Kantine Walhalla, R’dam, 22-23 juni
beeld: Ton van Leeuwen, Eric van Nieuwland, Melanie van Zweeden

Het twee dagen durende InJazz in Rotterdam heeft zich ontwikkeld tot een belangrijk netwerkevenement, met naast de Nederlanders ook veel buitenlandse gasten. Voor de lichting 2017 geven de tellers aan het einde zo’n 450 bezoekers aan.

Showcases van onder meer Molino en Kika Sprangers op netwerkevenement InJazz in Rotterdam.

Snarky Puppy onweerstaanbaar uitbundig

CONCERTRECENSIE. Snarky Puppy en Banda Magda, Muziekgebouw Eindhoven, 7 juni 2017
beeld: Dick Rennings
door: Mathilde Löffler

De wereldwijde triomftocht van het Amerikaanse collectief Snarky Puppy gaat ook in 2017 onverminderd door. Grammy’s voor het album ‘Sylva’ - een samenwerking met het Metropole Orkest - en voor het instrumentale album ‘Cucha Vulcha’ zijn recente wapenfeiten van de fusion-jazz- en funkformatie van basgitarist en bandleider Michael League. Een concert in het Muziekgebouw Eindhoven vormde de afsluiter van een tournee van tien weken door Japan en Europa.

Dubbelconcert Banda Magda (l) en Snarky Puppy met bandleider Michael League in Muziekgebouw Eindhoven.

Bij Houston Person is elke noot raak

CONCERTRECENSIE. Houston Person & Trio Peter Beets, Amersfoort Jazz, Theater De Lieve Vrouw, 8 juni 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Vier dagen lang is hij de Artist in Residence bij Amersfoort Jazz: tenorsaxofonist Houston Person (1934), een van de laatste overlevenden van de Texas Tenors. Een school die legendarische tenorsaxofonisten opleverde als Arnett Cobb, Illinois Jacquet, David ‘Fathead’ Newman en Buddy Tate. Musici die met bezieling spelen, beschikken over een imposant geluid en dito podiumpersoonlijkheid. Rauwe blazers die elke Texaanse storm of orkaan overleven.

Tenorsaxofonist Houston Person met Trio Peter Beets op Amersfoort Jazz Festival.

Moers Festival buitenbeentje onder jazzfestivals

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers Duitsland. Gezien: 3 en 4 juni 2017
beeld: Kurt Rade

Met een volledig nieuwe ploeg aan het roer stond Moers Festival voor een grootse uitdaging. De vernieuwde aanpak met zowel publiekstrekkers waaronder Anthony Braxton en The Bad Plus en een uiterst gevarieerd aanbod van randactiviteiten, maakte van deze zesenveertigste editie alleszins een succes.

Anthony Braxton, The Bad Plus en de IJslandse band ADHD met saxofonist Óskar Guðjónsson bevolkten onder meer de podia van Moers Festival.

Music Meeting brengt experimentele wereld samen

CONCERTRECENSIE. Festival Music Meeting, Nijmegen. Gezien: 4 en 5 juni 2017
beeld: Rijno Boon, Steven Trooster, Gerard Verschooten
door: Ron Holman

‘Bram Stadhouders schuwt het experiment niet’. Zo wordt de gitarist met gevoel voor understatement op de laatste dag van festival Music Meeting aangekondigd. Stadhouders treedt op met een immens vooroorlogs dansorgel dat werd gebruikt als een soort voorloper van de jukebox en nu door de Tilburger middels zijn gitaar midi wordt aangestuurd. Een bijzonder concert dat prima binnen het thema van Music Meeting 2017 past: experimentele muziek uit alle delen van de wereld en dus ook gewoon uit Nederland.

Ben Williams, Brian Blade en Bram Stadhouders met orgel traden in Nijmegen op tijdens Music Meeting.

Nationaal Jeugd Jazz Orkest volwassen bigband

CONCERTRECENSIE. Nationaal Jeugd Jazz Orkest o.l.v. Anton Goudsmit, Bimhuis 26 mei
beeld: Ruud Zinzen
door: Robert van der Padt

De vierde editie van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) onder leiding van Martin Fondse vorig jaar, heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe samenwerkingen en bekendheid. Orkest en Fondse wonnen de Zilveren Notekraker 2016, maakten deel uit van de Three Nations Under One Groove en speelden onder andere bij DWDD en op het North Sea Jazz Festival. Afgelopen vrijdag trad een nieuwe lichting aan tijdens de première van de vijfde editie, nu met artistiek leider Anton Goudsmit.

Première Nationaal Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Anton Goudsmit in Bimhuis.

Estafest komt maar moeizaam tot leven

CONCERTRECENSIE. Estafest, Paradox Tilburg, 19 mei 2017
beeld: Liesbeth Keder

Gevuld met composities ontstaan vanuit een thema of improvisatie, bracht het onconventionele kwartet Estafest met ‘Bayachrimae’ recent zijn derde album uit. Opgenomen in Boedapest nam het drum- en basloze gezelschap vooraf ruim de tijd om de basis van de stukken van nuances en finesses te voorzien, als rijke voedingsbodem voor de live-uitvoeringen waarin de optelsom van de vier muzikale karakters moet leiden tot levendig collectief improvisatiespel.

Estafest met Jeroen van Vliet, Mete Erker, Anton Goudsmit en Oene van Geel in de Tilburgse Paradox.

Muziek Misha Mengelberg leeft voort in Berlijn

CONCERTRECENSIE. ‘MULLET+ spielt MENGELBERG’. Aufsturz, Berlijn, 19 mei 2017
beeld: Tristan Fuhrmann/Micha Knuth

Een ensemble onder leiding van saxofonist Tobias Delius speelde
in Berlijn muziek van Misha Mengelberg.

Sinds een paar dagen is de Berlijnse zomer in al zijn hevigheid losgebroken. De uitbaters van de jazzclub ‘Aufsturz’ (de omgekeerde r in het clublogo staat in het Russisch, dat velen in de tijd van de DDR nog verplicht op school moesten leren, voor de klank ‘ja’, zodat men in het logo letterlijk ‘Aufstu-jazz’ kan lezen) verwachten voor deze avond weinig publiek. Maar wijlen Misha Mengelberg, aan wie de avond gewijd is, staat ook van gene zijde garant voor onverwachte ontwikkelingen.

Chris Potter spiritueel en ademloos perfect

CONCERTRECENSIE. Chris Potter Quartet, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 14 mei

In 1991 stonden er drie tenorsaxofonisten in de finale van de prestigieuze Amerikaanse Thelonious Monk Award: Joshua Redman, Eric Alexander en Chris Pottter. Redman won de hoofdprijs en had de meest geslaagde carrière. Maar Potter, die toen derde werd, is een blazer die meer avontuurlijk is aangelegd.

Chris Potter Quartet gaf een weergaloos concert in TivoliVredenburg Utrecht.

Chick Corea weinig geïnspireerd

CONCERTRECENSIE. Chick Corea, Eddie Gomez, Brian Blade. Concertgebouw A’dam, 10 mei

De 75-jarige Chick Corea is dit jaar Artist in Residence op North Sea Jazz en zal er optreden met zijn Elektric Band, met banjospeler Béla Fleck en het Trondheim Jazz Orchestra. Aan de vooravond van de Europese festivals maakt hij ook nog eens een tournee met zijn akoestische trio, een formatie die al decennialang een vaste waarde vormt in de actuele jazz.

Chick Corea met contrabassist Eddie Gomez en drummer Brian Blade in het Concertgebouw.

Xavi Torres maakt Young VIP-belofte volledig waar

CONCERTRECENSIE. Young VIP Tour: Okabe Family & Xavi Torres Trio, Paradox, 28 april
beeld: Nicole Maas-Melis

VIP staat in dit geval niet voor very important person maar voor Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia. Een vereniging waarvan de programmeurs jaarlijks twee talenten kiezen die middels dubbelconcerten een seizoen lang Nederland doorkruisen. Niet per se Nederlanders, getuige de talenten van dit jaar: de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe en de Spaanse pianist Xavi Torres.

Pianist Xavi Torres en zijn trio en de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe traden onder de vlag van Young VIP in Tilburg op.

Waarom we een jazzclub als Persepolis nodig hebben

ODE AAN PERSEPOLIS. Culturele Zondag 50-75, In De Ruimte, Utrecht, 23 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Jaïr Tchong

Wonderlijk verhaal: Utrecht had tussen 1957 en 1967 een beroemde jazzclub. Hij was – inclusief eierdozen op het gewelf – opgericht door jazz-minnende tieners. Daar trad niet alleen de fine fleur van de Nederlandse jazz op, maar ook menige internationale grote naam. In het kader van de Utrechtse Culturele Zondagen werd afgelopen zondag in een werfkelder aan de Oude Gracht die bijzondere geschiedenis succesvol opgeroepen door drie Nederlandse jazz ensembles van faam.

Een sessie met o.a. Rein de Graaff en Ack van Rooijen, het ICP Octet, en een tribute aan Wayne Shorter met saxofonist Ad Colen gaven de Ode aan Persepolis gestalte.

Transition Festival kiest te veel voor veilige weg

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 8 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Het Utrechtse Transition Festival is inmiddels toe aan de tweede editie. De vorige verkocht uit en voor deze lichting geldt hetzelfde. Met acts als GoGo Penguin, Christian Scott, Mulatu Astatke. Branford Marsalis en José James ben je verzekerd van een forse opkomst. Gelukkig wordt er in de programmering ook aandacht besteed aan de vernieuwende muziek van Kaja Draksler, Jasper Stadhouders, Mary Halverson en ALA.NI. Sympathiek is dat ook aan jonge ensembles van Kenzo Okabe, Joris Posthumus, Xavi Torres en Dominic J. Marshall een podium gegund wordt.

Transition Festival in Utrecht met onder meer Steve Coleman, Metropole Orkest en Branford Marsalis.

Eindeloos luisteren naar Carlos Bica & Azul

CONCERTRECENSIE. Carlos Bica & Azul ft. Jim Black en Frank Möbus, Paradox Tilburg, 7/4
beeld: Bartho van Straaten

De Portugese contrabassist Carlos Bica werd afgelopen jaar in eigen land uitgeroepen tot ‘muzikant van het jaar’. Naast verschillende projecten vormt zijn trio Azul met daarin de Amerikaanse drummer Jim Black en de Duitse gitarist Frank Möbus zijn voornaamste speeltje. Dit jaar verscheen ‘More Than This’, het vijfde album van het trio dat al zo’n twintig jaar samenspeelt.

Carlos Bica & Azul met Jim Black en Frank Möbus eindigden hun Europese 'More Than This' tournee in Paradox Tilburg.

Gedenkwaardige avond rond 70-jarige bopper Eric Ineke

CONCERTRECENSIE. Eric Ineke 70 Superjam, Bimhuis, Amsterdam, 1 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Eric Ineke (Haarlem, 1947) is misschien wel de meest degelijke drummer van de Nederlandse jazz. Hij maakte onder meer deel uit van het Rob Agerbeek Quintet, het Rein de Graaff/Dick Vennik Quartet, het Ben van de Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet en het Piet Noordijk Quartet. Ook speelde hij als begeleider van Amerikaanse musici als Dexter Gordon, Johnny Griffin, George Coleman, Al Cohn, Jimmy Raney, Barry Harris en Dave Liebman. Ineke is een echte bopper, die vanwege zijn authentieke spel inmiddels ook ver buiten onze grenzen beroemd is. Uit de hele wereld komen muziekstudenten bij hem de finesses van bebop-slagwerk leren.

Veel muzikale vrienden op 70e verjaardag van drummer Eric Ineke die ook de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau kreeg opgespeld.

Jan Akkerman is een icoon en iconen worden geëerd

CONCERTRECENSIE. Jan Akkerman 70 & friends, Paradox Tilburg, 24 maart 2017
beeld: Karen Lustenhouwer

“Nog eentje dan?” De klok kruipt richting middernacht als een stijf uitverkocht Paradox in Tilburg er dan al zo'n dik twee uur doortrapte blues, fusion en jazzrock op heeft zitten. Maar eentje kan nog wel. Jan Akkerman, geroemd en verguisd, is immers 70 geworden en dat vier je met familie en vrienden.

Jubileumconcert Jan Akkerman met Benjamin Herman, Bert Heerink en Laurie Akkerman in Paradox.

Chris Lightcap’s Bigmouth ongepolijst en hartstochtelijk

CONCERTRECENSIE. Chris Lightcap’s Bigmouth, Bimhuis Amsterdam, 19 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

De in New York woonachtige contrabassist Chris Lightcap vormt een van de meest actieve jazzmusici van dit moment. Hij speelt mee op meer dan zeventig albums en maakte deel uit van de bands van onder meer Marc Ribot, John Scofield, Thomasz Stanko, Mark Turner, Chris Potter en Tom Harrell. Sinds 2000 timmert hij stevig aan de weg met zijn formatie Bigmouth, met twee tenorsaxofonisten in de frontlinie, Craig Taborn aan de toetsen en Gerald Cleaver aan de drums.

Chris Lightcap’s Bigmouth met Craig Taborn, Chris Cheek en Tony Malaby in Bimhuis.