CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Bart Defoort Quintet nog te braaf

CONCERTRECENSIE. Bart Defoort Quintet, De Werf, Brugge, 20 mei 2016
beeld: Guy van de Poel, Jean-Luc Goffinet
door: Bartel Debbaut

Bruggeling Bart Defoort draait als tenorsaxofonist al meer dan twintig jaar mee in de Belgische jazzscene. Zo maakt hij sinds het prille begin deel uit van het Brussels Jazz Orchestra. Als bandleider bracht hij recent met ‘Inner Waves’ zijn vierde album uit. “Zieleroerselen”, die hij in De Werf presenteerde met zijn trouwe sparringpartner Hans Van Oost op gitaar en drie nieuwelingen binnen het kwintet: pianist Ewout Pierreux, contrabassist Christophe Devisscher en percussionist Toni Vitacolonna.

  
Archiefbeeld van pianist Ewout Pierreux, saxofonist Bart Defoort en gitarist Hans van Oost.


Dick de Graaf New Quartet wacht grootse toekomst

CONCERTRECENSIE. Dick de Graaf New Quartet, Vredenburg, Club Nine, Utrecht, 20 mei
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Saxofonist Dick de Graaf (1954) behoort al heel wat jaren tot de top van de Nederlandse jazzscene. Naast aan de bebop gerelateerde muziek, speelt hij ook graag cross-overs met tango, Afrikaanse muziek, klassieke muziek en rock. In zijn nieuwe kwartet integreert hij diverse muzikale invloeden. De presentatie vindt plaats in de gezellige Club Nine, in de nok van het gigantische TivoliVredenburg.

  
Saxofonist Dick de Graaf met de Italiaanse gitarist Federico Castelli en contrabassist Stefan Lievestro. 


Moers Festival koestert pure improvisatie

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers, Duitsland, 13 - 16 mei 2016
beeld: Elisa Essex
door: Georges Tonla Briquet

Opvallend wederom hoe rijk en gevarieerd improvisatie en vrije muziek kunnen klinken op het Duitse Moers Festival, mede door de vertakkingen van Keulen tot Afrika en van Scandinavië tot Cuba. Absoluut hoogtepunt van deze festivaleditie was het concert van de Belgisch-Noorse groep Warped Dreamer.

  
Duo Kaja Draksler en Susana Santos Silva, de band Warped Dreamer en Cassandra Wilson die optrad met het trio Harriet Tubman op de podia van Moers Festival.


Geslaagde Music Meeting, ondanks matig weer

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkestein Nijmegen, 14 en 15 mei 2016
beeld: Gerard Verschooten, Ron Beenen (zw/w)
door: Cyriel Pluimakers

De Nijmeegse Music Meeting is al jarenlang internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek.  In het verleden werden ook de nodige compositieopdrachten verstrekt, maar dat was bij deze editie niet het geval. Het evenement speelt zich af in het sfeervolle Park Brakkenstein, een plek die zich uitstekend leent voor rollende keukens, stands, looporkesten en andere vormen van gezelligheid. 

  
Toetsenist Cory Henry, Konono No. 1 & Batida en de Griekse zangeres Savina Yannatou op de podia van Music Meeting. 


MATAK verkent onbevreesd muzikale grenzen

CONCERTRECENSIE. MATAK, Intro in Situ, Maastricht, 3 mei 2016
beeld: Erwin Penners
door: Mathilde Löffler

Zich openstellen, clichés uit het hoofd zetten en samen ruim baan geven aan de inspiratie van het moment door in vrije improvisaties elkaars grenzen te verkennen. Dat is de leidraad van MATAK, een ensemble waar niets te gek is en waar zonder voorbehoud wordt gemusiceerd.

  
Zangeres Isabel Bermejo, trombonist Tim Daemen en bassist Mateusz Malcharek. 


Enrico Rava begint twijfelend en eindigt grandioos

CONCERTRECENSIE. Enrico Rava New 4tet, Bimhuis, 5 mei 2016
door: David Cohen

Wanneer de 76-jarige Italiaanse peetvader van de jazz opkomt, is zijn uitstraling zo jeugdig en energiek, dat pas later tot je doordringt dat zijn gitarist, contrabassist en drummer samen waarschijnlijk jonger zijn dan hij. Hij kijkt om zich heen en besluit zonder aankondiging het eerste nummer in te zetten. De lange grijze haren vallen naar achteren en schudden wanneer hij met verwaarloosbare moeite zijn bugel aan zijn lippen zet.

  
Archiefbeeld Enrico Rava New 4tet tijdens een concert in Italië. Foto © Dan Codazzi. 


Oliver’s Cinema raakt de ziel

CONCERTRECENSIE. Oliver’s Cinema, Porgy & Bess, Terneuzen, 1 mei 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Bartel Debbaut

Als laatste jazzconcert van dit seizoen stond in Porgy & Bess Oliver’s Cinema op het programma, het trio van trompettist Eric Vloeimans, accordeonist Tuur Florizoone en cellist Jörg Brinkmann. Een goede keuze als afsluiter, zo bleek.

  
Eric Vloeimans, Tuur Florizoone en Jörg Brinkmann brachten een sfeervol concert in Porgy en Bess. 


Three Al's absurdistisch verbond tussen volwassen mannen

CONCERTRECENSIE. De Three Al’s, Kennismakerij Spoorzone, Tilburg, 28 april
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Gefascineerd door de leugen, beseffende dat de leugen niet zonder de waarheid kan. Het lijkt de kern van de Three Al’s, een absurdistisch verbond tussen drie volwassen mannen die in woord en muziek met de verbeelding spelen zonder dat je er vat op krijgt.

  
Albert van Veenendaal, Alan Purves en A.L. Snijders in het kader van paraBIEBop in de Tilburgse Kennismakerij. 


Glansrol voor Young VIP Vinnie Vibes

CONCERTRECENSIE. Young VIPs Tournee met Rogier Telderman Trio & Vinnie Vibes, Club Nine, TivoliVredenburg, Utrecht, 28 april 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia koos dit jaar twee jonge ensembles uit om een landelijke tournee te maken: het Rogier Telderman Trio en Vinnie Vibes.

  
Pianist Rogier Telderman en vibrafonist Vincent Houdijk met Vinnie Vibes op het Young VIP-podium in Utrecht. 


Omer Avital redt concert op sfeer

CONCERTRECENSIE. Omer Avital Quintet, TivoliVredenburg, Cloud Nine, 25 april
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De Israëlische bassist Omer Avital is een van de smaakmakers van de rijke New Yorkse jazzscene. Zijn muziek is een aantrekkelijke cocktail van jazz, klezmer en Arabische muziek. De meest ingewikkelde ritmes tovert hij uit zijn contrabas en daarnaast beschikt hij ook nog over een lekker vette toon. Als bandleider en animator is Avital onovertroffen.

  
Contrabassist Omer Avital presenteerde in Cloud Nine zijn nieuwe album Abutbul Music. 


Spring Jazz Festival toont de toekomst van de jazz

CONCERTRECENSIE. Spring Jazz Festival, AINSI, Maastricht, 21 april 2016
beeld: Kris Riem
door: Mathilde Löffler

Wie op donderdagavond het hippe industriële AINSI-complex in Maastricht bezocht, werd getrakteerd op een bruisende avond vol creativiteit, ongebreideld speelplezier, experimenten en open muzikale ontmoetingen tussen muzikanten van internationale statuur en aanstormende studenten van het plaatselijke Conservatorium.

  
Het JOC (l) en studenten van Conservatorium Maastricht zoals Jazzical met dirigent in opleiding Mayya Aprossine en bassiste Haein Joe presenteren zich tijdens het Spring Jazz Festival.


Jef Neve improviseert zichzelf voorbij

CONCERTRECENSIE. Jef Neve, solopiano, Paradox, Tilburg, 22 april
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Een dag na het overlijden van Prince kon geen muzikant die het podium op moest eromheen. Terwijl bekende gebouwen wereldwijd paars kleurden klonk in de Tilburgse Paradox ‘Purple Rain’ gespeeld door pianist Jef Neve, die meende dat de funklegende uit Minneapolis op het gebied van compositie ‘de Bach en Mozart’ was van onze tijd.

  
Pianist Jef Neve tijdens zijn soloconcert in de Tilburgse Paradox. 


Tineke Postma Sonic Halo modern en krachtig

CONCERTRECENSIE. Tineke Postma Sonic Halo ft. Greg Osby, Schouwburg Tilburg, 17 april
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

‘Hollandse nuchterheid’ en ‘internationale carrière’ zijn enkele steekwoorden uit het juryrapport die de Buma Boy Edgarprijs bij Tineke Postma deed belanden. Postma koos er dan ook voor om de bijbehorende Nederlandse tournee met haar Amerikaanse band Sonic Halo te doen waarmee ze twee jaar terug een gelijknamig album uitbracht, in samenwerking met sopraan- en altsaxofonist Greg Osby.

 
Tineke Postma Sonic Halo met Florian Weber, Linda Oh en Greg Osby eerder gefotografeerd tijdens de Boy Edgar Tournee in Middelburg. 


Jon Irabagon avonturier op de altsaxofoon

CONCERTRECENSIE. Jon Irabagon Trio, Bimhuis Amsterdam, 15 april 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Saxofonist Jon Irabagon (1979) timmert al jaren aan de weg en werd hier met name bekend door zijn samenwerking met trompettist Dave Douglas en het kwartet Mostly Other People Do the Killing, een ensemble dat er onder meer in slaagde een perfecte ‘remake’ van Miles Davis’ fameuze ‘Kind of Blue’ af te leveren. Ook Irabagon zijn eigen producties mogen er zijn met postmoderne pastiches van onder meer Sonny Rollins en Ornette Coleman. Ook schrikt hij niet terug voor extreme muzikale escapades: zijn vorig jaar verschenen cd ‘Inaction Is an Action’ bestaat uit meer dan 38 minuten solospel op de sopraninosaxofoon. Irabagon is thuis op de hele saxofoonfamilie, maar beperkt zich meestal tot de alt- en tenorsaxofoon.

  
Jon Irabagon met de veteranen Mark Helias op contrabas en slagwerker Barry Altschul in Bimhuis. 


Dr. Lonnie Smith: de hogepriester van de Hammond

CONCERTRECENSIE. Jazz Orchestra of the Concertgebouw ft. Dr. Lonnie Smith, TivoliVredenburg Utrecht, 14 april 2016
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De start van de presentatietournee van de nieuwe lp ‘I Didn’t Know What Time it Was’ van het Jazz Orchestra of Concertgebouw (J.O.C.) is in TivoliVredenburg. Een verlate release met Hammond-organist Dr. Lonnie Smith als gast, want het materiaal heeft maar liefst zes jaar op de plank gelegen. Naast de première in Utrecht zijn er ook concerten in Arnhem, Den Haag en Haarlem. Jammer dat er niet meer podia meedoen.

  
Dr. Lonnie Smith met vocaliste Sarah Jane en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in Cloud Nine in Utrecht. 


Exotische ritmen met de flexibiliteit van rubber

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen Trio, Concertzaal Tilburg, 30 maart 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Exotische ritmen geplukt uit de wereldmuziek met invloeden uit de jazz en klassieke muziek vormen sinds begin jaren negentig de basis van het succes van Avishai Cohen, de Israëlische contrabassist die zijn optredens graag van een showelement voorziet.

  
Avishai Cohen Trio met pianist Omri Mor en slagwerker Daniel Dor in Tilburg. 


Transition avontuurlijk jazzfestival zonder popmuziek

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 26 maart 2016
beeld: Ronald Rijntjes e.a.
door: Cyriel Pluimakers

In samenwerking met twee programmeurs van de staf van North Sea Jazz, lanceerde TivoliVredenburg het nieuwe jazzfestival Transition in Utrecht. “Jazz is in beweging. In het nieuwe millennium is een duidelijke kentering gaande. De iconen van de vorige eeuw en de grondleggers van de jazz zijn nagenoeg van het toneel verdwenen en de nieuwe helden winnen snel terrein. Het zijn Transition Years”, meldt de programmastaf.

  
Eric Revis Trio, Ibrahim Maalouf en gitaarduo Jesse van Ruller en Reinier Baas tijdens festival Transition in Utrecht. 


Transition is jong, modern en kosmopolitisch

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg, Utrecht, 26 maart 2016
beeld: Ronald Rijntjes e.a.
door: Martijn van Geffen

‘Jazz is in beweging’, stond op de webpagina van het gloednieuwe jazzfestival Transition dat voor de eerste keer plaatsnam in de Utrechtse TivoliVredenburg. De programmering was dan ook erg modern. Kenmerkend was de weinige traditionele jazz en het diverse aanbod van jong nieuw talent die zich liet inspireren door verschillende uithoeken van de wereld. Een goede keuze want de zalen zaten goed vol, de sfeer zat er goed in en er was niets om niet te verlangen naar meer. De organisatie kondigde dan ook met trots een vervolg aan voor volgend jaar.

  
Avishai Cohen, Yuri Honing (© Brigitte Soffner) en de band van Gideon van Gelder op de eerste editie van Transition in TivoliVredenburg. 


Ava Mendoza: grilligheid als essentie

VOORBESCHOUWING
door: Mischa Andriessen









Gitariste Ava Mendoza speelt 31 maart in Rasa Utrecht en
1 april in Bimhuis Amsterdam.



Na het Transition Festival in Utrecht afgelopen weekend is moeilijk een andere conclusie te trekken dan dat jazz in beweging is. Dat is niet alleen maar goed nieuws want ten minste een deel van de jazz beweegt zich in de richting van een op hoog niveau uitgevoerde herhalingsoefening. Bij de bar vertelde iemand enthousiast over het optreden van het Mark Guiliana Jazz Quartet. ‘Het was bijna exact gelijk aan hun optreden in het Bimhuis.’ Daar scheiden zich de geesten. Voor de een is jazz in de eerste plaats een vormbeginsel, voor de ander een mentaliteit. Voor de een komt het aan op vakmanschap en vernuft, voor de ander op ideeën en durf.


Jazz Maastricht Festival eindigt in feestje

CONCERTRECENSIE. Jazz Maastricht Festival, Theater aan het Vrijthof, 19 maart 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler

Maastricht was zaterdag voor even een hotspot van internationale allure. De antiekbeurs TEFAF zorgde voor een bijzonder decor en een polowedstrijd op het Vrijthof zette bij de entree van het Jazz Maastricht Festival een wereldse sfeer neer voor een gemêleerd publiek van alle leeftijden.

  
Shai Maestro, Laura Mvula en Joe Lovano vormden de hoofdmoot van Jazz Maastricht Festival.