CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Oliver’s Cinema raakt de ziel

CONCERTRECENSIE. Oliver’s Cinema, Porgy & Bess, Terneuzen, 1 mei 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Bartel Debbaut

Als laatste jazzconcert van dit seizoen stond in Porgy & Bess Oliver’s Cinema op het programma, het trio van trompettist Eric Vloeimans, accordeonist Tuur Florizoone en cellist Jörg Brinkmann. Een goede keuze als afsluiter, zo bleek.

  
Eric Vloeimans, Tuur Florizoone en Jörg Brinkmann brachten een sfeervol concert in Porgy en Bess. 


Three Al's absurdistisch verbond tussen volwassen mannen

CONCERTRECENSIE. De Three Al’s, Kennismakerij Spoorzone, Tilburg, 28 april
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Gefascineerd door de leugen, beseffende dat de leugen niet zonder de waarheid kan. Het lijkt de kern van de Three Al’s, een absurdistisch verbond tussen drie volwassen mannen die in woord en muziek met de verbeelding spelen zonder dat je er vat op krijgt.

  
Albert van Veenendaal, Alan Purves en A.L. Snijders in het kader van paraBIEBop in de Tilburgse Kennismakerij. 


Glansrol voor Young VIP Vinnie Vibes

CONCERTRECENSIE. Young VIPs Tournee met Rogier Telderman Trio & Vinnie Vibes, Club Nine, TivoliVredenburg, Utrecht, 28 april 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia koos dit jaar twee jonge ensembles uit om een landelijke tournee te maken: het Rogier Telderman Trio en Vinnie Vibes.

  
Pianist Rogier Telderman en vibrafonist Vincent Houdijk met Vinnie Vibes op het Young VIP-podium in Utrecht. 


Omer Avital redt concert op sfeer

CONCERTRECENSIE. Omer Avital Quintet, TivoliVredenburg, Cloud Nine, 25 april
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De Israëlische bassist Omer Avital is een van de smaakmakers van de rijke New Yorkse jazzscene. Zijn muziek is een aantrekkelijke cocktail van jazz, klezmer en Arabische muziek. De meest ingewikkelde ritmes tovert hij uit zijn contrabas en daarnaast beschikt hij ook nog over een lekker vette toon. Als bandleider en animator is Avital onovertroffen.

  
Contrabassist Omer Avital presenteerde in Cloud Nine zijn nieuwe album Abutbul Music. 


Spring Jazz Festival toont de toekomst van de jazz

CONCERTRECENSIE. Spring Jazz Festival, AINSI, Maastricht, 21 april 2016
beeld: Kris Riem
door: Mathilde Löffler

Wie op donderdagavond het hippe industriële AINSI-complex in Maastricht bezocht, werd getrakteerd op een bruisende avond vol creativiteit, ongebreideld speelplezier, experimenten en open muzikale ontmoetingen tussen muzikanten van internationale statuur en aanstormende studenten van het plaatselijke Conservatorium.

  
Het JOC (l) en studenten van Conservatorium Maastricht zoals Jazzical met dirigent in opleiding Mayya Aprossine en bassiste Haein Joe presenteren zich tijdens het Spring Jazz Festival.


Jef Neve improviseert zichzelf voorbij

CONCERTRECENSIE. Jef Neve, solopiano, Paradox, Tilburg, 22 april
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Een dag na het overlijden van Prince kon geen muzikant die het podium op moest eromheen. Terwijl bekende gebouwen wereldwijd paars kleurden klonk in de Tilburgse Paradox ‘Purple Rain’ gespeeld door pianist Jef Neve, die meende dat de funklegende uit Minneapolis op het gebied van compositie ‘de Bach en Mozart’ was van onze tijd.

  
Pianist Jef Neve tijdens zijn soloconcert in de Tilburgse Paradox. 


Tineke Postma Sonic Halo modern en krachtig

CONCERTRECENSIE. Tineke Postma Sonic Halo ft. Greg Osby, Schouwburg Tilburg, 17 april
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

‘Hollandse nuchterheid’ en ‘internationale carrière’ zijn enkele steekwoorden uit het juryrapport die de Buma Boy Edgarprijs bij Tineke Postma deed belanden. Postma koos er dan ook voor om de bijbehorende Nederlandse tournee met haar Amerikaanse band Sonic Halo te doen waarmee ze twee jaar terug een gelijknamig album uitbracht, in samenwerking met sopraan- en altsaxofonist Greg Osby.

 
Tineke Postma Sonic Halo met Florian Weber, Linda Oh en Greg Osby eerder gefotografeerd tijdens de Boy Edgar Tournee in Middelburg. 


Jon Irabagon avonturier op de altsaxofoon

CONCERTRECENSIE. Jon Irabagon Trio, Bimhuis Amsterdam, 15 april 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Saxofonist Jon Irabagon (1979) timmert al jaren aan de weg en werd hier met name bekend door zijn samenwerking met trompettist Dave Douglas en het kwartet Mostly Other People Do the Killing, een ensemble dat er onder meer in slaagde een perfecte ‘remake’ van Miles Davis’ fameuze ‘Kind of Blue’ af te leveren. Ook Irabagon zijn eigen producties mogen er zijn met postmoderne pastiches van onder meer Sonny Rollins en Ornette Coleman. Ook schrikt hij niet terug voor extreme muzikale escapades: zijn vorig jaar verschenen cd ‘Inaction Is an Action’ bestaat uit meer dan 38 minuten solospel op de sopraninosaxofoon. Irabagon is thuis op de hele saxofoonfamilie, maar beperkt zich meestal tot de alt- en tenorsaxofoon.

  
Jon Irabagon met de veteranen Mark Helias op contrabas en slagwerker Barry Altschul in Bimhuis. 


Dr. Lonnie Smith: de hogepriester van de Hammond

CONCERTRECENSIE. Jazz Orchestra of the Concertgebouw ft. Dr. Lonnie Smith, TivoliVredenburg Utrecht, 14 april 2016
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De start van de presentatietournee van de nieuwe lp ‘I Didn’t Know What Time it Was’ van het Jazz Orchestra of Concertgebouw (J.O.C.) is in TivoliVredenburg. Een verlate release met Hammond-organist Dr. Lonnie Smith als gast, want het materiaal heeft maar liefst zes jaar op de plank gelegen. Naast de première in Utrecht zijn er ook concerten in Arnhem, Den Haag en Haarlem. Jammer dat er niet meer podia meedoen.

  
Dr. Lonnie Smith met vocaliste Sarah Jane en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in Cloud Nine in Utrecht. 


Exotische ritmen met de flexibiliteit van rubber

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen Trio, Concertzaal Tilburg, 30 maart 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Exotische ritmen geplukt uit de wereldmuziek met invloeden uit de jazz en klassieke muziek vormen sinds begin jaren negentig de basis van het succes van Avishai Cohen, de Israëlische contrabassist die zijn optredens graag van een showelement voorziet.

  
Avishai Cohen Trio met pianist Omri Mor en slagwerker Daniel Dor in Tilburg. 


Transition avontuurlijk jazzfestival zonder popmuziek

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 26 maart 2016
beeld: Ronald Rijntjes e.a.
door: Cyriel Pluimakers

In samenwerking met twee programmeurs van de staf van North Sea Jazz, lanceerde TivoliVredenburg het nieuwe jazzfestival Transition in Utrecht. “Jazz is in beweging. In het nieuwe millennium is een duidelijke kentering gaande. De iconen van de vorige eeuw en de grondleggers van de jazz zijn nagenoeg van het toneel verdwenen en de nieuwe helden winnen snel terrein. Het zijn Transition Years”, meldt de programmastaf.

  
Eric Revis Trio, Ibrahim Maalouf en gitaarduo Jesse van Ruller en Reinier Baas tijdens festival Transition in Utrecht. 


Transition is jong, modern en kosmopolitisch

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg, Utrecht, 26 maart 2016
beeld: Ronald Rijntjes e.a.
door: Martijn van Geffen

‘Jazz is in beweging’, stond op de webpagina van het gloednieuwe jazzfestival Transition dat voor de eerste keer plaatsnam in de Utrechtse TivoliVredenburg. De programmering was dan ook erg modern. Kenmerkend was de weinige traditionele jazz en het diverse aanbod van jong nieuw talent die zich liet inspireren door verschillende uithoeken van de wereld. Een goede keuze want de zalen zaten goed vol, de sfeer zat er goed in en er was niets om niet te verlangen naar meer. De organisatie kondigde dan ook met trots een vervolg aan voor volgend jaar.

  
Avishai Cohen, Yuri Honing (© Brigitte Soffner) en de band van Gideon van Gelder op de eerste editie van Transition in TivoliVredenburg. 


Ava Mendoza: grilligheid als essentie

VOORBESCHOUWING
door: Mischa Andriessen









Gitariste Ava Mendoza speelt 31 maart in Rasa Utrecht en
1 april in Bimhuis Amsterdam.



Na het Transition Festival in Utrecht afgelopen weekend is moeilijk een andere conclusie te trekken dan dat jazz in beweging is. Dat is niet alleen maar goed nieuws want ten minste een deel van de jazz beweegt zich in de richting van een op hoog niveau uitgevoerde herhalingsoefening. Bij de bar vertelde iemand enthousiast over het optreden van het Mark Guiliana Jazz Quartet. ‘Het was bijna exact gelijk aan hun optreden in het Bimhuis.’ Daar scheiden zich de geesten. Voor de een is jazz in de eerste plaats een vormbeginsel, voor de ander een mentaliteit. Voor de een komt het aan op vakmanschap en vernuft, voor de ander op ideeën en durf.


Jazz Maastricht Festival eindigt in feestje

CONCERTRECENSIE. Jazz Maastricht Festival, Theater aan het Vrijthof, 19 maart 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler

Maastricht was zaterdag voor even een hotspot van internationale allure. De antiekbeurs TEFAF zorgde voor een bijzonder decor en een polowedstrijd op het Vrijthof zette bij de entree van het Jazz Maastricht Festival een wereldse sfeer neer voor een gemêleerd publiek van alle leeftijden.

  
Shai Maestro, Laura Mvula en Joe Lovano vormden de hoofdmoot van Jazz Maastricht Festival. 


Nieuw Bart Wirtz Quintet hip en onbevangen

CONCERTRECENSIE. Bart Wirtz Quintet, Paradox Tilburg, 18 maart 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

Bart Wirtz valt vooralsnog niet op eenzijdigheid te betrappen. Naam gemaakt in het hardjazz ensemble Monsieur Dubois, deel uitmakend van het avontuurlijke Artvark Saxophone Quartet en met enkele uitmuntende, op hardbop gebaseerde albums onder eigen naam op zak, presenteerde de Amsterdammer in Tilburg een nieuw kwintet dat met speelse ritmen en elektronica nieuwe bronnen aanboort binnen het oeuvre van de nu bijna veertigjarige altsaxofonist.

  
Bart Wirtz presenteerde in Tilburg zijn nieuwe kwintet. 


Avishai Cohen Quartet perfect in balans

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen Quartet, Schuttershof Middelburg, 9 maart
beeld: Eddy Westveer
door: Bartel Debbaut

Met een schijnbaar ongeëvenaard gemak opent het kwartet het concert. De musici starten met vloeiende melodielijnen in hardbopstijl, neigend naar een vleugje blues. Trompettist Avishai Cohen is in Middelburg om werk te spelen van zijn recent bij ECM verschenen album ‘Into The Silence’.

  
Avishai Cohen Quartet op het podium van Schuttershof in Middelburg. 


Bilal stoere grensverlegger

CONCERTRECENSIE. Bilal Unplugged, Muziekgieterij Maastricht, 10 maart
door: Mathilde Löffler










De Amerikaanse singer-songwriter Bilal in de Muziekgieterij Maastricht. Foto © Mathilde Löffler.


Bilal Unplugged was geen doorsnee jazzconcert. Hip internationaal publiek, een ruig industrieel pand annex poppodium, een stomende zaal die gretig swingde op grensoverschrijdende neo-soul van een akoestisch trio van twee gitaren, bas en virtuoze warme zang. Hier stond een New Yorkse artiest die zich aan genregrenzen weinig gelegen liet liggen. Een stoere man met een indrukwekkende staat van dienst, bekend door samenwerkingen met onder andere Kendrick Lamar, Jay Z, Beyoncé en Robert Glasper.


Echte jazz, kom daar nog maar eens om

CONCERTRECENSIE. Rein de Graaff Trio & Eric Alexander, Paradox Tilburg, 4 maart
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Ongetwijfeld zal Rein de Graaff als zovelen geconstateerd hebben dat de jazz allang geen jazz meer is. In een tijd waarin zelfs overleden musici middels hologrammen nog concerten verzorgen, heeft de gepassioneerd beboppianist geen website en wordt een tournee per post aangekondigd. Echte jazz, komt dat zien.

  
Het Rein de Graaff Trio met tenorsaxofonist Eric Alexander op het podium van Paradox. 


Bill Laurance's constante verlangen naar de groove

CONCERTRECENSIE. Bill Laurance Quartet, Las Palmas, Rotterdam, 25 februari
beeld: Karen van Gilst
door: Martijn van Geffen

Het is niet makkelijk om als pianist bekend te staan als ‘de pianist van’ en een solocarrière te starten zonder telkens gerefereerd te worden naar dat collectief. Bill Laurance is zo’n geval. Zelfs na het winnen van een Grammy Award, het oprichten van een succesvol muziekproductiebedrijf en het produceren van drie albums wordt Laurance nog vooral gezien als de pianist van het populaire collectief Snarky Puppy. Onterecht, want het lukte Laurance om op een improvisatorisch podium in een vol Las Palmas, vanwege een ernstige lekkage in Lantaren Venster, een blij publiek voor zich te winnen.

  
Bill Laurance Quartet op het Rotterdamse podium Las Palmas.


Marcin Wasilewski Trio met Joakim Milder magisch geheel

CONCERTRECENSIE. Marcin Wasilewski Trio & Joakim Milder, Gent Jazz Club, 15 februari
beeld: Bart Menten
door: Bartel Debbaut

Het Poolse trio van pianist Marcin Wasilewski met contrabassist Slamowir Kurkiewicz en slagwerker Michal Miskiewicz slaagt er al bijna twintig jaar in eigenzinnige lyrische jazz voor het voetlicht te brengen voorzien van een intiem geluid dat zo kenmerkend is voor het ECM-label. Ook zoekt het trio de uitdaging door gastmusici te introduceren zoals eerder trompettist Tomasz Stanko en gitarist Jacob Young, en nu tenorsaxofonist Joakim Milder.

  
Marcin Wasilewski, Slamowir Kurkiewicz en de Zweedse saxofonist Joakim Milder.