CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Rogier Telderman grote verbinder tussen Baldych en Courtois

CONCERTRECENSIE. Baldych-Courtois-Telderman, TivoliVredenburg, Utrecht, 14 februari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Een jaar geleden stond het trio van de Poolse violist Adam Baldych, de Franse cellist Vincent Courtois en de Nederlander Rogier Telderman voor het eerst met elkaar op het podium tijdens het in Breda georganiseerde festival Sound Of Europe. Een première die een buitengewone muzikale verrassing vormde en kon rekenen op enthousiaste recensies in de landelijke pers. Duidelijk was dat deze gelegenheidscombinatie naar meer smaakte en om een reprise vroeg.

  
Violist Adam Baldych, cellist Vincent Courtois en pianist Rogier Telderman op het podium van Cloud Nine van Tivoli Vredenburg.


Mats Eilertsen Trio mengt kleur en variatie tot abstract schilderij

CONCERTRECENSIE. Mats Eilertsen Trio, Bimhuis, Amsterdam, 7 februari 2019
beeld: Ron Beenen
door: Mathijs van den Berg

Een week na het verschijnen van zijn nieuwe album ‘And Then Comes The Night’ bij ECM deed bassist Mats Eilertsen met zijn trio een paar Nederlandse podia aan. Het was enige tijd geleden dat hij een plaat opnam met zijn pianotrio (‘Sails Set’ uit 2013), dat verder bestaat uit pianist Harmen Fraanje en drummer/percussionist Thomas Strønen. Uit het concert in het Bimhuis bleek weer dat deze drie muzikanten onderling een bijzondere chemie hebben.

  
Harmen Fraanje, Thomas Strønen en Mats Eilertsen in Bimhuis.


Ambrose Akinmusire blaast trompet de toekomst in

CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, TivoliVredenburg Utrecht, 18 januari 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Trompettist Ambrose Akinmusire is een van de meest uitgesproken persoonlijkheden van de jonge generatie. Voortdurend is hij op zoek naar nieuwe uitdagingen en gaat hij fusies aan met uiteenlopende genres als hiphop, rap, spoken word, experimentele popmuziek en hedendaags klassiek. Durf en daadkracht kenmerken zijn muzikale visie. Bij hem geen gegoochel met effectapparatuur of digitale echo, maar een eerlijk trompetgeluid dat recht uit het hart komt.

  
Ambrose Akinmusire Quartet trad op in Cloud Nine van het Utrechtse Tivoli Vredenburg.


Ultieme verfijning bij Aaron Diehl Trio

CONCERTRECENSIE. Aaron Diehl Trio, Lantaren/Venster, Rotterdam, 12  januari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De Amerikaanse pianist Aaron Diehl vergaarde wereldroem als eminent begeleider van zangeres Cécile McLorin Salvant, een rol die hem op het lijf geschreven is. Als een van de weinigen verstaat Diehl het bijzondere métier van de perfecte muzikale ondersteuning. Een rol die in het verleden vertolkt werd door pianisten als Lou Levy, Hank Jones, Ray Bryant en Tommy Flanagan.

  
Pianist Aaron Diehl, Paul Sikivie en Gregory Hutchinson in het Rotterdamse Lantaren Venster.


Stranger Than Paranoia luidt 2018 subliem uit

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Slotavond. Met: JOC, Cappella Pratensis & Sanne Rambags, Duo Gerd Dudek/Stefan Heidtmann. Paradox Tilburg, 29 december 2018
beeld: Karla Hoffman
door: Erno Elsinga

Met drie concerten van topniveau met een intensiteit zo hoog dat je in de Tilburgse Paradox de hele avond een speld kon horen vallen, werd de 26e editie van het kleinschalige festival Stranger Than Paranoia afgesloten. Met een goed gevulde zaal liet ook het publiek het niet afweten.

  
Saxofonist Gerd Dudek, Sanne Rambags met Cappella Pratensis, en Jazz Orchestra of the Concertgebouw sloten Stranger Than Paranoia in Tilburg af.


Poolse jazz op Paranoia maakt weinig indruk

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Polish Night. Met: Grzegorz Karnas Formula, Krzystof Kobylinsky en het Laboratorium Quintet. Paradox, Tilburg, 28 december 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Italian Night van Stranger Than Paranoia 2018 was zonder meer een succes. Voor de Poolse avond zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. Zullen ze worden waargemaakt?

  
Zanger Grzegorz Karnas van de band Formula, saxofonist Marek Stryszowski van Labaratorium en pianist Krzystof Kobylinsky vertegenwoordigden de Poolse jazz op Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Italië verovert Stranger Than Paranoia

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Italian Night. Met: Niccola Fazzini XY Quartet, Antonello Salis en Francesco Diodati Yellow Squeeds, Paradox, Tilburg, 27 december 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het bekende Stranger Than Paranoia festival is een van de leukste muziekfestivals in Nederland. Dit jaar beleeft het evenement zijn 26ste jaargang met extra edities in Nijmegen en Amsterdam. Werd het evenement in het verleden nog wel eens geplaagd door subsidieperikelen, dit jaar is het vol gas voor interessante binnen- en buitenlandse ontwikkelingen. In Tilburg zijn een tweetal avonden ingeruimd voor Italiaanse en Poolse jazz.

  
Antonello Salis en de ensembles van altsaxofonist Nicola Fazzini en gitarist Francesco Diodati brachten de Italiaanse jazz voor het voetlicht op de donderdag van Stranger Than Paranoia.


Millennium Jazz Orchestra schittert met Bernstein programma

CONCERTRECENSIE. Millennium Jazz Orchestra o.l.v. Joan Reinders: ‘Bernstein Celebration' met zangeres Laura Bohn, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 22 december 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Millennium Jazz Orchestra vormt een van de meest interessante Nederlandse jazzorkesten. Meer dan 25 jaar heeft leider Joan Reinders inmiddels geslepen aan deze ruwe diamant, die een kweekvijver vormt voor jazztalent.

  
Zangeres Laura Bohn te midden van Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reinders met werk van Leonard Bernstein.


Tegenstellingen overbrugd op benefietconcert Jazz Archief

BENEFIETCONCERT Nederlands Jazz Archief, Bimhuis Amsterdam, 16 december 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het jaarlijkse benefietconcert voor het Nederlands Jazz Archief heeft dit jaar een duidelijk thema: oud en jong staan samen op het podium en artistieke tegenstellingen worden overbrugd. Oude vijandschappen worden voor eens en altijd weggewuifd.

  
Benjamin Herman en Mo van der Does, Dutch Swing College Band met Clara Bakker, en Martin Fondse met harpist Remy van Kesteren stonden onder meer op het benefietpodium in Bimhuis.


Prijswinnaar Jasper van ’t Hof bewijst internationale allure

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2018, Bimhuis, 6 december
beeld: Olga Beumer en Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zelden was de gunfactor voor de prestigieuze BUMA Boy Edgar Prijs groter dan bij de toekenning aan Jasper van ’t Hof (1947). De toetsenist en bandleider heeft zich tijdens zijn indrukwekkende carrière steeds ver buiten de Amsterdamse grachtengordel bewogen, maar nu – decennia later – is dan toch eindelijk het moment aangebroken om hem te huldigen.

  
Jasper van 't Hof ontving in Bimhuis de Buma Boy Edgar Prijs en vierde een muzikaal feestje. Onder andere met Tineke Postma en Paul van Kemenade (m) en Philip Catherine (r).


Nostalgisch concert I Compani in Roode Bioscoop

CONCERTRECENSIE. I Compani, dubbelprogramma ‘A Paris’ en ‘Felliniamo’, Roode Bioscoop, Amsterdam, 16 november 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Dit seizoen brengt het jazz- en filmmuziek ensemble I Compani een ode aan Fellini, een van de belangrijkste naoorlogse Italiaanse filmregisseurs. Federico Fellini overleed 25 jaar geleden en al ruim 33 jaar voert bandleider Bo van de Graaf met overtuiging muziek uit diens films uit. 

  
I Compani speelde in de Roode Bioscoop de werken 'A Paris' en ‘Felliniamo’. 


James Brandon Lewis verplettert Paradiso

CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Trio +1 , Paradiso, Amsterdam, 14 november 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het meerdaagse Amsterdamse festival Super Sonic Jazz brengt een gevarieerd aanbod, dat gelijktijdig de mainstream en de randgebieden van de jazz verkent. Er zijn onder meer concerten van Archie Shepp, Tigran Hamasyan, Beverly Glenn-Copeland, Bill Laurance en Ryan Porter. Ook de Amerikaanse tenorsaxofonist James Brandon Lewis, een van de grootste beloftes van de actuele jazz, heeft een plek in het programma gekregen. Hij heeft zijn vaste trio – met bassist Luke Stewart en drummer Warren Crudup – uitgebreid met gitarist Anthony Pirog.

  
James Brandon Lewis Trio trad op in Paradiso met gitarist Anthony Pirog.


Sanne Rambags ‘Frieze Of Life’ mist heldere dramatische lijn

CONCERTRECENSIE. November Music. Sanne Rambags 'Frieze Of Life’, 9 november 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zangeres Sanne Rambags (1994) vormt een van de grootste talenten die de afgelopen jaren in de Nederlandse geïmproviseerde muziek voor het voetlicht zijn gekomen. Ze heeft een mooie, zuivere en wendbare stem en is niet benauwd voor artistieke experimenten. Ze werkte al met avontuurlijke musici als Martin Fondse, Bram Stadhouders en Joost Lijbaart.

  
Sanne Rambags presenteerde haar nieuwe project 'Frieze Of Life' in de Verkadefabriek in 's Hertogenbosch tijdens November Music.


John Zorn bewijst meesterschap op November Music

CONCERTRECENSIE. November Music 2018, John Zorn in ’s-Hertogenbosch, 5 november
door: Cyriel Pluimakers

Voor de tweede keer heeft November Music alleskunner John Zorn (1953) uitgenodigd om een dag in Den Bosch te programmeren. Net zoals in 2017 start hij ’s middags met een orgelconcert in de Sint-Janskathedraal. In zijn improvisatie staan de uitersten centraal, met veel geweld in de lage registers en agressief hoog aan de andere kant. Zo nu en dan zijn er subtielere vogelgeluiden te horen. Ook laat hij zich hier en daar op altsaxofoon horen. Het majestueuze orgel beeft en siddert onder de dissonante notenclusters.

  
Naast ensembles speelde John Zorn op het orgel van de Sint-Janskathedraal, trad op met Cobra en speelde solo altsaxofoon voor de Tuin der Lusten (© C.P.)


Gitaarprofessor Wolfgang Muthspiel sprankelt allerminst

CONCERTRECENSIE. Wolfgang Muthspiel Quintet, TivoliVredenburg, 2 november 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De Oostenrijker Wolfgang Muthspiel (1965) vormt binnen de gitaarwereld een grote bekende. Hij bracht een vracht cd’s uit, speelde met veel bekende musici en pronkt op de line-up van menig jazzfestival. Muthspiel is een virtuoos die de hele jazztraditie in zijn binnenzak heeft en moeiteloos de meest ingewikkelde muziek kan spelen. 

  
Het kwintet van gitarist Wolfgang Muthspiel trad op in Club Nine van TivoliVredenburg, met onder meer Jeff Ballard en Larry Grenadier.


The Bad Plus vindt zichzelf opnieuw uit

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 oktober 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

The Bad Plus is misschien wel het meest succesvolle pianotrio van de actuele jazz. Ze hebben zich niet alleen ontwikkeld tot grootmeesters in het bewerken van popsongs, maar zorgden ook voor een geslaagde jazzvertaling van Strawinsky’s meesterwerk ‘Le Sacre du Printemps’. 

  
The Bad Plus met nieuwe pianist Orrin Evans in TivoliVredenburg.


Brussels Jazz Orchestra en Maria Schneider onverslaanbaar

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra & Maria Schneider, Celebrating 25 years!, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 14 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Afgelopen zomer was arrangeur en componiste Maria Schneider (1960) op het North Sea Jazz festival in Rotterdam te horen met het Noorse ensemble Denada. In haar werk klinkt de invloed van de grote arrangeur Gil Evans door, maar Schneider voegt daar haar eigen verhaal aan toe. De Amerikaanse ‘roots’ muziek en geluiden uit de natuur vormen vaak haar basismateriaal.

  
Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Maria Schneider, met saxofonist Kurt van Herck.


Ken Vandermark Made To Break verovert Nijmegen

CONCERTRECENSIE. Ken Vandermark ‘Made To Break’, Brebl Nijmegen, 8 oktober 2018
beeld: Olga Beumer 
door: Cyriel Pluimakers

Vorig najaar gaf Ken Vandermark met zijn ensemble ‘Made To Break’ een nogal luidruchtig concert in de Club Nine zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg, een plek waar deze extreme muziek eigenlijk niet tot zijn recht komt. Deze herfst sluiten ze hun Europese tournee af in het Nijmeegse Brebl, op initiatief van de Stichting Jazz In Nijmegen (JIN). Brebl heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uniek podium: een vrijplaats voor de kunsten. Precies in zo’n omgeving gedijt de experimentele muziek van een uitgesproken innovator als Ken Vandermark.

  
Ken Vandermark, Christof Kurzmann, Tim Daisy en Jasper Stadhouders op het podium van Brebl in Nijmegen.


James Farm kiest voor de bekende weg

CONCERTRECENSIE. James Farm, met Joshua Redman, Aaron Parks, Matt Penman en Eric Harland, TivoliVredenburg Utrecht, 6 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

James Farm is een van de meest geliefde ensembles van de actuele jazz. De all stars bezetting - met saxofonist Joshua Redman, toetsenist Aaron Parks, contrabassist Matt Penman en drummer Eric Harland - speelt wereldwijd op alle mogelijke festivals en in concertzalen van naam en faam. Het clubcircuit zijn ze al jarenlang ontgroeid. In Utrecht staat het kwartet in de Herz zaal van TivoliVredenburg, een plek bedoeld voor kamermuziek maar ook geschikt voor akoestische jazz.

  
Aaron Parks, Matt Penman, Eric Harland en Joshua Redman, alias James Farm, in Utrecht.


Bijzondere krachtmeting tussen Tom Beek en Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Tom Beek ontmoet Jasper Blom, Theaterzaal Het Wilde Westen, Utrecht, 30 september 2018
beeld: Chiel Keersemaker
door: Cyriel Pluimakers

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium heeft Utrecht geen echte muzikale werkplaats meer: een podium waar je naar hartenlust kunt experimenteren. TivoliVredenburg boekt de grote en middelgrote acts, maar jonge ensembles komen nauwelijks aan bod. In het grote gebouw vinden veel interessante concerten plaats, maar een levende jazzcultuur is er niet. De innovatie in de Utrechtse jazzscene lijkt grotendeels tot stilstand gekomen. 

  Saxofonisten Tom Beek (l) en Jasper Blom met drummer Joost van Schaik en bassist Gaddum Jr. in Utrecht.