CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Vriendendag Nederlands Jazz Archief weinig sprankelend

VRIENDENDAG NEDERLANDS JAZZ ARCHIEF, Muziekcentrum v.d. Omroep, Hilversum, 16 juni
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De jaarlijkse Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief (NJA) werd dit keer georganiseerd in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Een gebouw dat bijna heilige grond vormt vanwege de vele jazzopnamen die er gemaakt zijn van onder meer Eric Dolphy, Albert Ayler, Bill Evans, The Diamond Five en bij West Montgomery met Clark Terry.

  
Veel lezingen en optredens van Edwin Rutten en Rein de Graaff voor een overwegend 'grijs' publiek tijdens Vriendendag NJA.


Jimmy Haslip en Scott Kinsey doen Weather Report herleven

CONCERTRECENSIE. Jimmy Haslip en Scott Kinsey: The Jaco Pastorius/Weather Report Tribute. Red Light Jazz Festival Amsterdam (8 juni) en Jazz in Duketown ’s Hertogenbosch, 10 juni '19
beeld: Nico Brons
door: Ron Holman

‘Waarom organiseer ik niet een concert om de meest legendarische bassist op de elektrische bas te eren?’ vroeg percussionist Jeroen de Rijk zich een jaar geleden af. ‘En waarom vraag ik daar Jimmy Haslip niet voor?’, waar hij al eerder mee samenspeelde. Dus ging er een mailtje richting de VS en hij kreeg zowaar een bevestigend antwoord van de voormalig bassist van Yellowjackets terug. Haslip wilde de taak van Jaco Pastorius (1951-1987) wel op zich nemen.

  
Jimmy Haslip en Scott Kinsey brachten met een Nederlandse band een eerbetoon aan Jaco Pastorius en Weather Report.


Moers Festival buitenbeentje in Europa

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers, Duitsland, 7 t/m 9 juni 2019
beeld: Moers Festival
door: Georges Tonla Briquet, Marleen Arnouts

De achtenveertigste editie van het Duitse Moers Festival had voor de derde keer op rij plaats onder leiding van artistiek directeur Tim Isfort. Scatter The Atoms That Remain, Sambanzo, Global Improvisers Orchestra en Anton Eger zorgden voor de meest beklijvende concerten.

  
Marshall Allen, de band Scatter The Atoms That Remain en Sun Ra Arkestra op de podia van Festival Moers.


Music Meeting weer terug bij oorspronkelijke DNA

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkenstein Nijmegen, 8 t/m 10 juni 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het openluchtfestival Music Meeting, in het Park Brakkenstein te Nijmegen, is al jarenlang internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek.  De afgelopen edities zagen we echter ook uitstapjes richting soul, minimal music en theatervoorstellingen. Dit keer zijn twee jonge programmeurs aan het team toegevoegd: Maite Hontelé en Kay Krijnen. Oudgediende Wim Westerveld heeft de supervisie over het artistieke verhaal.

  
Artist In Focus Eliane Correa, kwartet met Paul van Kemenade en Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba op de podia van Music Meeting 2019.


Benny Golson intrigeert met spel en herinneringen

CONCERTRECENSIE. Benny Golson Quartet, Bimhuis Amsterdam, 27 mei 2019
beeld: Olga Beumer
door: Marko van der Wal

Het interview dat Benny Golson voorafgaand geeft is slechts een voorproefje voor de anekdotes die hij later die avond zal ophalen. Hij gaat gedoseerd in op de vragen van saxofonist en journalist Koen Schouten. Golson lijkt zowaar verrast en ontroerd wanneer er een filmpje van zijn grote voorbeeld Arnett Cobb verschijnt. De beelden uit de jaren veertig, van sleutelfiguren uit de hoogtijdagen van de bebop, zorgen ervoor dat we meteen op een trip down memory lane gaan.

   
Tenorsaxofonist Benny Golson gaf in Bimhuis een eenmalig concert in Nederland.


Cees Schrama warm mens met groot jazzhart

IN MEMORIAM
door: Mathijs van den Berg









Cees Schrama op 82-jarige leeftijd overleden.
Foto © Joke Schot.


Woensdag overleed in zijn woonplaats Baarn op 82-jarige leeftijd Cees Schrama. Zijn betekenis voor de jazzmuziek is nauwelijks in woorden te vatten. Schrama was vanaf de jaren vijftig muzikaal actief. Zo trad hij tot in het begin van de jaren zestig op als pianist met het Ted Easton Combo op diverse Amerikaanse legerbases door heel Europa, een heel vrije periode waar hij graag en veel over vertelde. Schrama was sowieso een vat vol anekdotes, die hij tot in de kleinste details kon opdissen. Hij wist van elke plaat en concert de bezettingen.


The Junction geeft krachtige nieuwe vorm aan repertoire Sting

CONCERTRECENSIE. The Junction, Theater Kikker Utrecht, 12 mei 2019
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers

The Junction is een vocaal ensemble dat in 2013 werd opgericht om een nieuwe impuls te geven aan a capella muziek: een term voor zingen zonder instrumentale begeleiding. Deze manier van uitvoeren heeft haar wortels in de christelijke kerkmuziek. De eerste a capella stijl in de lichte muziek - zonder religieus karakter - was Barbershop: gemakkelijk in het gehoor liggende vocale muziek uitgevoerd door mannelijke zangers uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap, zoals de Mills Brothers. Barbershops waren belangrijke ontmoetingsplaatsen waar de mannelijke klanten, wachtend op een knip- en scheerbeurt, de tijd doodden door samen te zingen.

  
Vocaal ensemble The Junction zong repertoire van Sting in het Utrechtse Theater Kikker.


Ruins & Remains emotionele ode aan veerkracht van de mens

CONCERTRECENSIE. Wolfert Brederode, Joost Lijbaart & Matangi Quartet ‘Ruins & Remains’, Junushof, Wageningen, 3 mei 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Meer dan honderd jaar geleden is het dat de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd, een tragedie die internationaal diepe wonden sloeg en de overgang markeert van het ‘oude’ naar het ‘nieuwe’ Europa. Geïnspireerd door dit gegeven componeerde Wolfert Brederode ´Ruins & Remains´, een suite uit tien aaneengesloten delen voor piano, percussie en strijkkwartet. Een muzikale contemplatie over de destructieve kant van de mens en tevens een ode aan zijn veerkracht.

  
Wolfert Brederode, Joost Lijbaart en Matangi Quartet brachten in Wageningen de tiendelige suite Ruins & Remains.


De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek

MANIFEST
door: Bob Hagen









Bob Hagen (85) uit zijn kritiek op de Raad van Culltuur en
overheid en doet een beroep op jazzmusici en liefhebbers.



De Raad van Cultuur is de waarborginstantie in ons land die los van politieke voorkeuren en ongeacht commerciële wensen met haar raadgevingen het ministerie van OCW adviseert, opdat onze overheid culturele en artistieke kwaliteit zo hoog mogelijk in haar trotse vaandel zal blijven dragen.


Émile Parisien musiceert als een danser

CONCERTRECENSIE. Émile Parisien Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 11 april 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Er zijn van die jazzmusici die een artistieke meerwaarde hebben en een ambassadeur vormen voor het genre. De uit Cahors afkomstige Fransman Émile Parisien is zo iemand. Hij beweegt als een danser over het podium en hij maakt voortdurend contact met zijn medemusici en het publiek. Op sopraansaxofoon is hij uniek en hij heeft zijn prestaties op dit weerbarstige instrument op een niveau gebracht dat we tot kort voor onmogelijk hielden.

  
Émile Parisien Quartet presenteerde in Bimhuis werk van hun laatste album Double Screening.


Transition 2019: veel optredens ingetogen van sfeer

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 6 april 2019
beeld: Ron Beenen
door: Ron Holman

Een ingetogen sfeer overheerst bij veel concerten tijdens het vierde Transition festival in het Utrechtse TivoliVredenburg dat door bijna vierduizend mensen werd bezocht. Af en toe wordt er stevig geswingd en zijn er flinke geluidsuitbarstingen, maar over het algemeen zijn de meeste van de uitgekozen concerten stemmig en sober van toon.

  
Donny McCaslin met Metropole Orkest, Kit Downes op barokorgel en cellist Erik Friedlander op de vierde editie van Transition in Utrecht.


Belgian Jazz Meeting laat cultuurrijk Gent jazz ademen

CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, Handelsbeurs, Bijloke, KROOK, Club Telex, Gent, 5 en 6 april 2019
beeld: Hugo Lefèvre
door: Cyriel Pluimakers

De tweejaarlijkse Belgian Jazz Meeting beleefde afgelopen dagen zijn vijfde editie in Gent. Een stad die meer dan uitstekend geschikt is voor een dergelijk internationaal evenement, waar organisatoren uit Europa en de rest van de wereld elkaar ontmoeten. De meeste showcases vinden plaats in de Handelbeurs, een gebouw met een bijna onwerkelijke allure. Afwisselend vinden de optredens plaats in de concertzaal en de brasserie. Na afloop is er op diverse plekken in het centrum nog een Late Night programma.

  
Lynn Cassiers Imaginary Band, FUNDAMENT, The Wrong Object en vele anderen speelden tijdens de Belgian Jazz Meeting in Gent.


Weergaloos Phronesis speelt Bimhuis plat

CONCERTRECENSIE. Phronesis, Bimhuis, Amsterdam, 30 maart 2019
beeld: Ron Beenen
door: Mathijs van den Berg

Het vermaarde powertrio Phronesis doet niet vaak ons land aan. Dus als de groep weer eens geprogrammeerd staat, moet je ervoor zorgen dat je erbij bent. Het Bimhuis was daarom afgelopen zaterdagavond afgeladen. De band maakte zijn live-reputatie meer dan waar. Nadat de Italiaanse support act Floors met de ongewone combinatie van elektrische gitaar, contrabas en trombone de zaal in een subtiel warm klankbad had gedompeld, zorgde Phronesis voor een stomende aaneengesloten set van anderhalf uur die louter bestond uit hoogtepunten.

  
Phronesis speelde werk van hun laatste album ‘We Are All’ en oudere nummers in een nieuwe uitvoering.


Artvark en Apollo Saxophone Quartet een verfijnd huwelijk

CONCERTRECENSIE. Artvark en Apollo Saxophone Quartet, Club Doelen, Rotterdam, 29 maart
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Artvark is een van de meest prominente saxofoonkwartetten binnen de actuele Nederlandse jazz. Het uit Manchester afkomstige Apollo Saxophone Quartet is een klassiek ensemble met een herkenbaar geluid en een fabelachtige techniek. Ze hebben gewerkt met toonaangevende componisten als Richard Rodney Bennett, Michael Nyman, Graham Fitkin en Michael Torke. Ook gingen ze verbintenissen aan met jazzmusici als Django Bates, Kenny Wheeler, Chick Corea, Iain Ballamy en Julian Arguelles.

  
Artvark en Apollo Saxophone Quartet presenteerden in Rotterdam hun nieuwe cd ‘Two Sax Quartets Collide and Merge’.


Sanne Rambags meerwaarde tienjarig Estafest

CONCERTRECENSIE. Estafest & Sanne Rambags, TivoliVredenburg, Utrecht, 7 maart 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het kwartet Estafest is een van de avontuurlijkste ensembles van de Nederlandse jazzscene. Violist Oene van Geel, saxofonist Mete Erker, gitarist Anton Goudsmit en pianist Jeroen van Vliet vormen met hun talenten een bijzondere eenheid, waarin de traditionele bassist en drummer ontbreken. Een concept dat ruimte biedt voor de meest onverwachte invallen en improvisaties. Waar veel musici in een valkuil van egotripperij zouden vallen, draagt bij Estafest elke noot bij aan de constructie van een uniek muzikaal bouwwerk.

  
Het jubilerende Estafest trad in Utrecht op met vocaliste Sanne Rambags.


Bevlogen afscheidsconcert Rein de Graaff

CONCERTRECENSIE. Rein de Graaff Trio met Ronnie Cuber, Benjamin Herman en Maarten Hoogenhuis, TivoliVredenburg, Utrecht, 3 maart 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

In het Utrechtse TivoliVredenburg vormde jazzpianist Rein de Graaff, sinds de opening in 1979, een graag geziene gast. Meerdere keren per seizoen trad hij er op, vaak vergezeld van Amerikaanse jazzgrootheden. Soms waren het bekende namen, andere keren bijna vergeten iconen uit het rijke jazzverleden. Met zijn jarenlange Stoomcursus Bebop liet De Graaff een andere kant van zichzelf zien: die van een gedreven docent met een hartstochtelijk verhaal over de naoorlogse jazz. Het publiek hing voortdurend aan zijn lippen en de concertserie was steevast uitverkocht.

  
Pianist Rein de Graaff neemt afscheid, met Ronnie Cuber, Benjamin Herman en Maarten Hoogenhuis in Utrecht.


Pas op voor ‘fotograaf’ Alphons Nieuwenhuis

COLUMN
door: Erno Elsinga









Een aasgier.



Mensen die het hardst schreeuwen kunnen het minst. Vaak ijdel, meten ze zich een ego aan waaraan ze niet kunnen voldoen. Alphons Nieuwenhuis is zo iemand. Een kleurloze gemeenteambtenaar uit Amsterdam die in het bezit is van een fototoestel en zich daarom fotograaf noemt. Een hebzuchtige bovendien: met één enkele foto denkt hij Jazzenzo een paar duizend euro lichter te maken.


Tord Gustavsen altijd op zoek naar het onverwachte

CONCERTRECENSIE. Tord Gustavsen Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 21 februari 2019
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Van alle Scandinavische pianisten is de Noor Tord Gustavsen misschien wel de meest lyrische. Zijn muziek balanceert voortdurend op het randje van de breekbaarheid en net wanneer je denkt dat zijn improvisaties te zoet worden, weet hij het al te bekende spoor rigoureus te doorbreken. Op zijn nieuwste cd voor het ECM-label horen we ook hoe hij elektronica naadloos in zijn spel weet te integreren.

  
Tord Gustavsen Trio in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg.


Rogier Telderman grote verbinder tussen Baldych en Courtois

CONCERTRECENSIE. Baldych-Courtois-Telderman, TivoliVredenburg, Utrecht, 14 februari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Een jaar geleden stond het trio van de Poolse violist Adam Baldych, de Franse cellist Vincent Courtois en de Nederlander Rogier Telderman voor het eerst met elkaar op het podium tijdens het in Breda georganiseerde festival Sound Of Europe. Een première die een buitengewone muzikale verrassing vormde en kon rekenen op enthousiaste recensies in de landelijke pers. Duidelijk was dat deze gelegenheidscombinatie naar meer smaakte en om een reprise vroeg.

  
Violist Adam Baldych, cellist Vincent Courtois en pianist Rogier Telderman op het podium van Cloud Nine van Tivoli Vredenburg.


Mats Eilertsen Trio mengt kleur en variatie tot abstract schilderij

CONCERTRECENSIE. Mats Eilertsen Trio, Bimhuis, Amsterdam, 7 februari 2019
beeld: Ron Beenen
door: Mathijs van den Berg

Een week na het verschijnen van zijn nieuwe album ‘And Then Comes The Night’ bij ECM deed bassist Mats Eilertsen met zijn trio een paar Nederlandse podia aan. Het was enige tijd geleden dat hij een plaat opnam met zijn pianotrio (‘Sails Set’ uit 2013), dat verder bestaat uit pianist Harmen Fraanje en drummer/percussionist Thomas Strønen. Uit het concert in het Bimhuis bleek weer dat deze drie muzikanten onderling een bijzondere chemie hebben.

  
Harmen Fraanje, Thomas Strønen en Mats Eilertsen in Bimhuis.