CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Engagement speerpunt Moers Festival in veranderende wereld

FESTIVALRECENSIE. Moers Festival, Moers Duitsland, 17 t/m 20 mei 2024
beeld: diverse fotografen*
door: Georges Tonla Briquet en Leentje Arnouts

Wars van alle hippe stromingen en overheersende maatschappelijke stellingen varen artistiek directeur Tim Isfort en zijn ploeg nog steeds een eigengereide koers. Hun uitgesproken visie werd voor de 53ste editie van Moers Festival extra in de verf gezet met een affiche boordevol karikaturale superhelden, de slagzin “Jazzfestival for music, scense-ification, politics, superheroes and: togetherness!” en een programmaboek bulkend van aanverwante verwijzingen gebaseerd op teksten van de Duitse auteur Hanns Dieter Hüsch.

Trio Sankaku, VAX en Jambinai op de 53ste editie van Moers Festival.

Suzan Veneman verrast en verbijstert

CONCERTRECENSIE. Suzan Veneman, U-Jazz in DUMS Utrecht, 3 mei 2024
beeld: Ton van Leeuwen

Trompettiste Suzan Veneman (1990) is aan een forse opmars bezig. In 2022 verscheen op ZenneZ Records haar debuut ‘Migrations of the Mind’ en in de tussentijd maakte ze ook indruk met haar begeesterde spel op ‘NO FILL3R’ van Zack Lober en ‘Between Two Worlds’ van Efraim Schulz-Wackenbarth. Haar spel is lyrisch, buitengewoon verfijnd en op de juiste momenten doortastend.

Trompettiste Suzan Veneman presenteerde haar nieuwe album 'Zinder', met trompettisten Gidon Nunes Vaz, Alvaro Artime Jimenez en haar leraar Kurt Weiss.

David Murray onverwoestbaar en vol karakter

CONCERTRECENSIE. David Murray Quartet, Lantaren Venster Rotterdam, 2 mei 2024
beeld: Olga Beumer

Bijna tien jaar geleden is het dat David Murray, de icoon van de loft jazz uit de jaren zeventig, optrad in Lantaren Venster Rotterdam. De brutale jonge hond van toen is een wijze oudere man geworden, die het authentieke verhaal van de black music nog steeds met verve uitdraagt. Precies een jaar geleden maakte hij nog een korte tournee met zijn trio, waarbij we verslag deden van een concert in het Belgische Rijkevorsel.

David Murray met zijn nieuwe kwartet met de uit Spanje afkomstige Marta Sanchez aan de piano.

Swingende jazz Scott Hamilton zorgt voor geluksgevoel

CONCERTRECENSIE. Scott Hamilton Quartet, Theater de Willem Papendrecht, 24 april 2024
beeld: Olga Beumer

Tien optredens heeft Scott Hamilton deze tournee maar liefst, kriskras door Nederland en België. Ook onverwachte plekken zitten ertussen, zoals De Nieuwe Kerk in Zierikzee en Theater de Willem in Papendrecht. Uiteraard ontbreken ook bekende locaties als het Muziekgebouw Eindhoven en het Utrechtse TivoliVredenburg niet. Maar liefst twee dagen staat hij in het Bimhuis.

Scott Hamilton met bassist Marius Beets, drummer Eric Ineke en pianist Timothy Banchet.

James Brandon Lewis Quartet zet Bimhuis in vuur en vlam

CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 19 april 2024
beeld: Dirk Neven

Tenorsaxofonist James Brandon Lewis heeft de afgelopen jaren furore gemaakt met zijn spirituele saxofoonspel dat voortborduurt op grote voorbeelden als John Coltrane, Pharoah Sanders, Frank Wright en Albert Ayler. Hij vormt een unieke stem binnen een jazzwereld waarin braafheid regeert.

De muziek van het James Brandon Lewis Quartet heeft een aangenaam soort dwarsheid.

Vrijheid voert boventoon bij Joe Lovano’s Trio Tapestry

CONCERTRECENSIE. Joe Lovano Trio Tapestry, LantarenVenster Rotterdam, 6 april 2024
beeld: Olga Beumer

Waar veel actuele jazz neigt naar voorspelbaarheid, kwam saxofonist Joe Lovano vlak voor de coronapandemie met een uniek concept: Trio Tapestry. Samen met pianiste Marilyn Crispell en drummer Carmen Castaldi maakt hij een muziek, waarin vrijheid de boventoon voert.

Joe Lovano met pianiste Marilyn Crispell en drummer Carmen Castaldi in Rotterdam.

Geïnspireerd Mark Turner Quartet maakt indruk in Rotterdam

CONCERTRECENSIE. Mark Turner Quartet, LantarenVenster Rotterdam, 29 maart 2024
beeld: Olga Beumer

Vijf jaar geleden is het dat saxofonist Mark Turner (1965) voor het laatst opgetreden heeft in het Rotterdamse LantarenVenster. Turner is een musicus die bijzonder aanslaat bij de conservatoriumstudenten en veel navolging krijgt. De zaal zit dan ook opmerkelijk vol met jonge fans van over de hele wereld, want Codarts Rotterdam trekt nu eenmaal veel buitenlandse studenten.

Het kwartet van saxofonist Mark Turner met daarin trompettist Jason Palmer op het podium van LantarenVenster.

Dave Douglas onvermoeibare vernieuwer

CONCERTRECENSIE. Dave Douglas Gifts Quintet, LantarenVenster Rotterdam, 16 maart 2024
beeld: Olga Beumer

De Amerikaanse trompettist Dave Douglas (1963) weet zijn publiek telkens weer te verrassen en is dan ook regelmatig te gast in ons land. Vorig jaar januari was hij nog te zien in het Amsterdamse Bimhuis en het Tilburgse Paradox en in augustus vormde hij met zijn Mountain Passages project een van de hoogtepunten van de Groningse ZomerJazzFietsTour. De onvermoeibare Douglas stelt zijn publiek nooit te leur en levert altijd een topprestatie, ook als de logistiek van de tournee tegenzit. Laat gearriveerd uit Berlijn, geeft hij in Lantaren Venster Rotterdam vanaf het eerste moment met zijn nieuw ensemble vol gas.

Dave Douglas Gifts Quintet met Tomeka Reid en James Brandon Lewis.

Ultiem vakmanschap omlijst ode aan George Gershwin

CONCERTRECENSIE. The Ghost, the King and I, Landgoed De Paltz, De Bilt, 24 februari 2024
beeld: Ton van Leeuwen

Pianist Rob van Bavel (1965) is een van de vaste waarden in de Nederlandse jazz. Niet alleen is hij een geweldig solist, maar ook als begeleider heeft hij een uitstekende reputatie. Als docent is hij actief op een aantal conservatoria. Ook treffen we hem vaak op tournee aan in het Verre Oosten en andere plekken op de aardbol.

Pianist Rob van Bavel met zijn trio The Ghost, the King and I bracht op het prachtige Landgoed De Paltz een eerbetoon aan Gershwin.

Cantorias hoogtepunt vocale editie U-Jazz Fest

FESTIVALRECENSIE. U-Jazz Fest, De Utrechtse Muziekschool (DUMS), Utrecht, 27 januari
beeld: Ton van Leeuwen

De vereniging U-Jazz in Utrecht houdt al jarenland de fakkel van de lokale scene in leven. Van een marginaal tegeninitiatief heeft de organisatie zich ontwikkeld tot een serieuze speler met veel leden en een trouw publiek. Ook dit jaar vindt er weer een festival met jong en gearriveerd talent plaats in De Utrechtse Muziekschool (DUMS) aan het Domplein. Thema is dit keer ‘Voluit Vocaal’. Eerder vindt er ’s middags als appetizer een concert plaats in de Domkerk met organist Jan Hage, marimba-speelster Tatiana Koleva en saxofonist Rutger van Otterloo.

Het op Braziliaanse leest geschoeide Cantorias, Denise Jannah en Nextet van zangeres Marit van der Lei op U-Jazz Fest.

Joan Reinders voorziet zware materie van lichtheid

CONCERTRECENSIE. Millennium Jazz Orchestra & Pianoduo Martijn en Stefan Blaak, Podium Hoge Woerd, Utrecht Leidsche Rijn, 16 december 2023
beeld: Ton van Leeuwen

Aan orkestleider, componist en arrangeur Joan Reinders werd onlangs de Jerry van Rooyen Award toegekend, een nieuwe prijs die hiermee een duidelijk statement maakt. Waar andere belangrijke versierselen in de jazz aan trendgevoeligheid onderhevig zijn, laat dit nieuwe initiatief uit Den Haag zien dat het Armstrong-Ellington-Parker-Monk-Mingus DNA er nog steeds toe doet. Reinders heeft met zijn Millennium Jazz Orchestra inmiddels decennialang bewezen dat de onvervalste Amerikaanse bigband-traditie beslist relevant is. Vermeldenswaard is ook dat Ack van Rooyen nog voor zijn overlijden in 2021 liet weten dat de keus bij de eerste uitreiking echt op Reinders diende te vallen.

Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reinders met pianisten Martijn en Stefan Blaak brengen jazz en klassiek bij elkaar.

James Carter virtuoos op lemen voeten

CONCERTRECENSIE. James Carter Organ Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 15 november 2023
beeld: Dirk Neven

Saxofonist James Carter (1969) brak in oktober 1993 in Nederland door met een verpletterend sextet-optreden op de toenmalige Jazzmarathon. Menig jazzliefhebber zou er heel wat voor over hebben om dat moment terug te halen. Met dat uitgebreidere ensemble maakte hij helaas nooit een album: de wereld kreeg wel een kwartet-versie gepresenteerd op  het toentertijd toonaangevende Japanse DIW (Disk In World) label. De twee cd’s die hij toen maakte - ‘JC On The Set’ (1993) en ‘Jurassic Classics’ (1994) - vormen nog steeds het alfa en omega van Carter’s muzikale stijl.

James Carter zijn oeuvre is inmiddels een lappendeken van talloze samenwerkingen.

John Zorn componist van de sprint en de korte baan

CONCERTRECENSIE. November Music, John Zorn in ’s-Hertogenbosch, 3 en 4 november 2023

Al twee keer, in 2016 en 2017, was visionair John Zorn (1953) met zijn volgelingen te gast op November Music in ’s-Hertogenbosch. Tijdens de coronapandemie ontwikkelden zich plannen voor een derde editie. Een lovenswaardig maar ook risicovol initiatief. Zorn die moeiteloos laveert tussen impro, jazz, rock en gecomponeerde muziek, zou wel eens te voorspelbaar kunnen worden. De inmiddels 70-jarige icoon van het postmodernisme heeft een programma mogen samenstellen dat maar liefst twee dagen duurt. Het is de meest omvangrijke demonstratie van zijn kunnen die er ooit op deze wereld is neergezet. Er is een avondprogramma met drie concerten op vrijdag 3 november en een omvangrijke reeks van tien activiteiten op zaterdag 4 november, met een film aan het begin en een orgelrecital aan het einde.

John Zorn met Julian Lage, Jorge Roeder, Ches Smith en Brian Marsella. Zorn solo en wachtend voor een optreden in 's Hertogenbosch. Foto 1 & 2 © CP.

Hemelse schoonheid en aardse klanken bij Daniel Herskedal Trio

CONCERTRECENSIE. Daniel Herskedal Trio, Bimhuis, Amsterdam, 2 november 2023
beeld: Filip Mertens

Het was niet hun eerste optreden in Nederland, maar wel in Amsterdam. De Noorse tubaspeler Daniel Herskedal trad in het Bimhuis aan met zijn vaste trio met pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken. Het woeste, stormachtige herfstweer was een passend decor bij de muziek van Herskedal waarin de elementen centraal staan. Het trio biedt door folk en wereldmuziek beïnvloede jazz en bracht tot nu toe vijf sterke albums uit. De constellatie van instrumenten waarbij de tuba zowel als bas en als melodie-instrument wordt ingezet maakt de muziek extra bijzonder.

Tubaspeler Daniel Herskedal in gezelschap van pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken op het podium van Bimhuis.

Noah Preminger verdient podium op North Sea Jazz

CONCERTRECENSIE. Noah Preminger Quartet, Paradox Tilburg, 21 oktober 2023
beeld: Ton van Leeuwen

Tenorsaxofonist Noah Preminger (1986) vormde jarenlang een soort geheimtip binnen de jazzwereld. Terwijl de aandacht uitging naar allerlei eendagsvliegen die modieuze fusies aangingen met andere genres, koos Preminger voor de echte jazz. Een artistieke boodschap die hij ook uitdraagt op het Nederlandse Criss Cross-label, waarvoor hij al een drietal enthousiast ontvangen albums maakte. Eveneens treffen we hem aan op het Deense SteepleChase, dat ook al zo’n degelijke reputatie heeft.

Tenorsaxofonist Noah Preminger had weinig moeite het Tilburgse publiek op de knieën te krijgen.

Scott Hamilton echte crooner die fantastisch swingt

CONCERTRECENSIE. Scott Hamilton & Trio Hans Mantel, Beauforthuis Austerlitz, 11 okt. 2023
beeld: Dirk Neven

Voor de derde keer nodigen de Lions van de Utrechtse Heuvelrug tenorsaxofonist Scott Hamilton uit voor een concert in het Beauforthuis, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat: een lofwaardig initiatief. Hamilton (1954) maakte in de tweede helft van de jaren zeventig furore met zijn retro manier van spelen. In tegenstelling tot veel jazzcollega’s omarmde hij de traditie en klonk hij als een rechtstreekse opvolger van iconen als Coleman Hawkins, Ben Webster en Illinois Jacquet. Met Buddy Tate maakte hij een aantal albums voor het Concord label, naast een forse hoeveelheid aan producties met trompettist Warren Vaché. Hamilton is een echte crooner die fantastisch kan swingen.

Tenorsaxofonist Scott Hamilton met Trio Hans Mantel in Beauforthuis.

Nieuwe jazz vindt onderdak in Utrechtse Muziekschool

CONCERTRECENSIE. Marti Mitjavila Trio & Matthias van den Brande Trio, De Utrechtse Muziekschool, 6 oktober 2023
beeld: Ton van Leeuwen

Onder het motto ‘Nieuwe Jazz’ initieerde Zennez Records in samenwerking met TivoliVredenburg een serie rond zijn recente releases. De gastvrijheid van het Utrechtse muziekwarenhuis duurde helaas niet lang en inmiddels heeft het mooie initiatief een warm welkom gevonden bij Ujazz en hun concertserie in DUMS (De Utrechtse Muziekschool).

Het trio van klarinettist Marti Mitjavila met contrabassist Simon Osuna en drummer David Puime.

Speels en grillig Enemy raakt geen snaar

CONCERTRECENSIE. Enemy ft. Kit Downes, Petter Eldh, James Maddren, Bimhuis, 28 sep. '23
beeld: Filip Mertens

Pianist Kit Downes, bassist Petter Eldh en drummer James Maddren kozen volgens de inleider van het Bimhuis voor de naam Enemy omdat ze voortdurend met elkaar en hun omgeving overhoop liggen. De band maakt met zijn platen in ieder geval een wispelturige indruk.

Het optreden van Enemy in Bimhuis kende een gastoptreden van de Letse fluitiste Ketija Ringa Karahona .

Nordic Jazz kan nog wel wat hulp gebruiken

CONCERTRECENSIE. Nordic Jazz Festival, Junushof Wageningen, 22 en 23 september 2023
beeld: Dirk Neven, Ton van Leeuwen

Vorig jaar september beleefde het Nordic Jazz Festival in de Wageningse Junushof zijn eerste editie. Na een geslaagde start is het altijd spannend of het succes herhaald kan worden. Elke avond bevat een viertal optredens met een selectie van de Scandinavische jazz. Centraal staat Bugge Wesseltoft, toetsenist en grootheid binnen de elektronische muziek. De eerste avond start met een optreden van het jonge Deense talent Rasmus Sørensen: de organisatoren ontdekten hem via Spotify, volgens het programmaboekje. Zijn optreden begint energiek, maar na veertig minuten is de koek toch echt op. Omdat de sets geacht worden 75 minuten in beslag te nemen, ploetert Sørensen zich door de rest van de hem toebedeelde tijd heen.

Het trio van pianist Rasmus Sørensen, Bugge Wesseltoft (solo) en het duo Nikolaj Svaneborg en Jonas Kardyb paraat op Nordic Jazz Festival.

Freejazz Akira Sakata genadeloos en zeldzaam intens

CONCERTRECENSIE. Akira Sakata & Entasis, De Singer Rijkevorsel, 16 september 2023
beeld: Olga Beumer

Altsaxofonist en klarinettist Akira Sakata kreeg in Europa in de jaren zeventig bekendheid door zijn samenwerking met pianist Yosuke Yamashita: een ensemble dat onverschrokken freejazz speelde en de grenzen van het verdraaglijke opzocht. Sakata werd in de stad Kure in 1945 geboren, vlak voordat de atoombom op het nabijgelegen Hiroshima viel. Van origine is Sakata opgeleid als zeebioloog, maar sinds 1969 is hij professioneel actief als musicus. Zo trad hij op het Berlin Jazzz Festival in 1981 op met zijn Sakata Orchestra, maakte hij in 1986 deel uit van het door Bill Laswel opgerichte Last Exit en nam hij in 1988 met Laswell en Ronald ‘Shannon’ Jackson voor Virgin Records het album ‘Mokoo’ op.

Saxofonist Akira Sakata met het trio Entasis op het podium van De Singer.