CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Jazz Middelheim viert 50-jarig jubileum uitbundig

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen, 15 en 16 augustus 2019
beeld: Olga Beumer

Het Jazz Middelheim Festival in Antwerpen beleeft dit jaar zijn 50-jarig jubileum. Een grote prestatie en een goede reden om flink uit te pakken. Met name op donderdag 15 en vrijdag 16 augustus zijn veel musici geprogrammeerd die bijgedragen hebben aan de rijke geschiedenis van dit bijzondere evenement.

Enrico Rava, Pharoah Sanders en Ambrose Akinmusire op de jubileumeditie van het Antwerpse festival Jazz Middelheim.

Dinant Jazz Festival: driemaal Monty Alexander op zijn best

CONCERTRECENSIE. Dinant Jazz Festival, Dinant, België, 26 t/m 28 juli 2019
beeld: Serge Braem

Gedurende drie dagen moesten de religieuze bezigheden in de abdij van Leffe wijken voor werelds vertier, beter gezegd voor Dinant Jazz Festival. Dankzij een gospelmis zondagvoormiddag werd de kerk mooi in het midden gehouden. “Saturday night fever and sunday morning prayer” in het Belgische Dinant, met voor de gelegenheid Monty Alexander als hoofdabt.

De Cubaanse pianist Harold Lopez-Nussa, Kenny Garrett en Monty Alexander waren te vinden op Dinant Jazz.

Wonderfeel is het festival van de toekomst

CONCERTRECENSIE. Wonderfeel, landgoed Schaep en Burgh, ’s-Graveland, 19, 20 en 21 juli
beeld: Ton van Leeuwen

Het jonge Wonderfeel festival beleeft inmiddels haar vijfde editie. Jaarlijks pakken liefhebbers van klassieke muziek zich in het derde weekend van juli samen op het landgoed Schaep en Burgh bij ’s-Graveland. Het evenement heeft negen podia die in het bos verspreid zijn. Trok de eerste lichting nog 3500 bezoekers, nu hield de teller op bij 9200. Er waren maar liefst 130 optredens en de programmering ging van klassiek naar jazz, wereldmuziek en hedendaags. Voor de kinderen waren er workshops en wie wilde kon ook nog een boswandeling maken of deelnemen aan een vleermuisexcursie.

Zangeres Mahsa Vahdat, Quartet NL en de uit Zimbabwe afkomstige legende Stella Chiweshe op het driedaagse festival Wonderfeel in ’s-Graveland.

Hiphop laat sporen na op North Sea Jazz

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 12, 13, 14 juli 2019
beeld: Olga Beumer
door: Ron Holman

De programmeurs van North Sea Jazz Festival hebben met de keuze van pianist Robert Glasper als ‘artist in residence’ geen betere artiest kunnen kiezen die de muziek van nu belichaamt in het huidige jazzspectrum. De Amerikaan geniet wereldwijde bekendheid met zijn aanstekelijke mix van hiphop, funk, soul en jazz. In Ahoy mag hij deze mix drie dagen ten gehore brengen aan een uitzinnig publiek dat duidelijk eerder is opgegroeid met hiphop dan met jazz. In zijn kielzog treden meerdere musici op met een vergelijkbare achtergrond en die de typische laidback-ritmes laten doorklinken in hun muziek.

Artist in residence Robert Glasper en de bands Tower of Power en Greyheads op North Sea Jazz in Rotterdam.

Verdieping kenmerkt North Sea Jazz 2019

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 13 en 14 juli 2019
beeld: Olga Beumer

Het is duidelijk dat het North Sea Jazz Festival 2019 op veel niveaus een nieuwe richting inslaat: niet alleen is er meer aandacht voor nieuwe ontwikkelingen maar ook is er een vergroening opgetreden in het facilitair gebeuren. Er is veel vegetarisch en biologisch eten, het afval wordt gescheiden en alleen bij de verstrekking van de drankjes is er nog sprake van plastic. Met het programma komt het evenement weer dichtbij de oorsprong: het geniale artistieke idee dat ooit ingezaaid werd door de grote Paul Acket, met een mooi evenwicht tussen mega acts, vernieuwers en oude legendes.

Henry Threadgill's Zooid, Ambrose Akinmusere's Origami Harvest en altsaxofonist Gary Bartz betraden de podia van North Sea Jazz in Rotterdam.

North Sea Jazz 2019 geeft ruimte aan muzikale vernieuwing

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 12 juli 2019
beeld: Olga Beumer

North Sea Jazz is natuurlijk al decennialang het festival van de publiekstrekkers. Ook dit jaar is er op de eerste dag een programma met topartiesten als Diana Krall, Burt Bacharach, Gilberto Gil, José James en Anita Baker. Daarnaast is er gelukkig een volwassen programma met muzikale vernieuwers als Robert Glasper, Rymden, Ben Wendel en James Brandon Lewis. De iconische John Zorn presenteert een marathon met zijn ‘Bagatelles’: compacte composities in diverse bezettingen.

John Zorn's Masada en Nova Quartet en saxofoniste Melissa Aldana op de openingsdag van North Sea Jazz.

Evenwichtig showcaseprogramma kenmerkt InJazz 2019

INJAZZ, Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla, Room Mate Bruno en Foodhallen, Rotterdam, 27 en 28 juni 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Het jaarlijkse InJazz Rotterdam presenteert ook in 2019 een breed overzicht van de jongere en jongste jazzgeneratie. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend - eigenlijk net zoals in eerdere edities - maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele ontwikkelingen in de jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel Nederlandse bands, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit de rest van Europa.

Boy Edgar Prijs winnaar Jasper Blom, Guy Salamon Group en Teus Nobel op InJazz 2019.

Vriendendag Nederlands Jazz Archief weinig sprankelend

VRIENDENDAG NEDERLANDS JAZZ ARCHIEF, Muziekcentrum v.d. Omroep, Hilversum, 16 juni
beeld: Ton van Leeuwen

De jaarlijkse Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief (NJA) werd dit keer georganiseerd in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Een gebouw dat bijna heilige grond vormt vanwege de vele jazzopnamen die er gemaakt zijn van onder meer Eric Dolphy, Albert Ayler, Bill Evans, The Diamond Five en bij West Montgomery met Clark Terry.

Veel lezingen en optredens van Edwin Rutten en Rein de Graaff voor een overwegend 'grijs' publiek tijdens Vriendendag NJA.

Jimmy Haslip en Scott Kinsey doen Weather Report herleven

CONCERTRECENSIE. Jimmy Haslip en Scott Kinsey: The Jaco Pastorius/Weather Report Tribute. Red Light Jazz Festival Amsterdam (8 juni) en Jazz in Duketown ’s Hertogenbosch, 10 juni '19
beeld: Nico Brons
door: Ron Holman

‘Waarom organiseer ik niet een concert om de meest legendarische bassist op de elektrische bas te eren?’ vroeg percussionist Jeroen de Rijk zich een jaar geleden af. ‘En waarom vraag ik daar Jimmy Haslip niet voor?’, waar hij al eerder mee samenspeelde. Dus ging er een mailtje richting de VS en hij kreeg zowaar een bevestigend antwoord van de voormalig bassist van Yellowjackets terug. Haslip wilde de taak van Jaco Pastorius (1951-1987) wel op zich nemen.

Jimmy Haslip en Scott Kinsey brachten met een Nederlandse band een eerbetoon aan Jaco Pastorius en Weather Report.

Moers Festival buitenbeentje in Europa

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers, Duitsland, 7 t/m 9 juni 2019
beeld: Moers Festival
door: Georges Tonla Briquet, Marleen Arnouts

De achtenveertigste editie van het Duitse Moers Festival had voor de derde keer op rij plaats onder leiding van artistiek directeur Tim Isfort. Scatter The Atoms That Remain, Sambanzo, Global Improvisers Orchestra en Anton Eger zorgden voor de meest beklijvende concerten.

Marshall Allen, de band Scatter The Atoms That Remain en Sun Ra Arkestra op de podia van Festival Moers.

Music Meeting weer terug bij oorspronkelijke DNA

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkenstein Nijmegen, 8 t/m 10 juni 2019
beeld: Olga Beumer

Het openluchtfestival Music Meeting, in het Park Brakkenstein te Nijmegen, is al jarenlang internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek.  De afgelopen edities zagen we echter ook uitstapjes richting soul, minimal music en theatervoorstellingen. Dit keer zijn twee jonge programmeurs aan het team toegevoegd: Maite Hontelé en Kay Krijnen. Oudgediende Wim Westerveld heeft de supervisie over het artistieke verhaal.

Artist In Focus Eliane Correa, kwartet met Paul van Kemenade en Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba op de podia van Music Meeting 2019.

Benny Golson intrigeert met spel en herinneringen

CONCERTRECENSIE. Benny Golson Quartet, Bimhuis Amsterdam, 27 mei 2019
beeld: Olga Beumer
door: Marko van der Wal

Het interview dat Benny Golson voorafgaand geeft is slechts een voorproefje voor de anekdotes die hij later die avond zal ophalen. Hij gaat gedoseerd in op de vragen van saxofonist en journalist Koen Schouten. Golson lijkt zowaar verrast en ontroerd wanneer er een filmpje van zijn grote voorbeeld Arnett Cobb verschijnt. De beelden uit de jaren veertig, van sleutelfiguren uit de hoogtijdagen van de bebop, zorgen ervoor dat we meteen op een trip down memory lane gaan.

Tenorsaxofonist Benny Golson gaf in Bimhuis een eenmalig concert in Nederland.

Cees Schrama warm mens met groot jazzhart

IN MEMORIAM

Cees Schrama op 82-jarige leeftijd overleden.
Foto © Joke Schot.

Woensdag overleed in zijn woonplaats Baarn op 82-jarige leeftijd Cees Schrama. Zijn betekenis voor de jazzmuziek is nauwelijks in woorden te vatten. Schrama was vanaf de jaren vijftig muzikaal actief. Zo trad hij tot in het begin van de jaren zestig op als pianist met het Ted Easton Combo op diverse Amerikaanse legerbases door heel Europa, een heel vrije periode waar hij graag en veel over vertelde. Schrama was sowieso een vat vol anekdotes, die hij tot in de kleinste details kon opdissen. Hij wist van elke plaat en concert de bezettingen.

The Junction geeft krachtige nieuwe vorm aan repertoire Sting

CONCERTRECENSIE. The Junction, Theater Kikker Utrecht, 12 mei 2019
beeld: Dirk Neven

The Junction is een vocaal ensemble dat in 2013 werd opgericht om een nieuwe impuls te geven aan a capella muziek: een term voor zingen zonder instrumentale begeleiding. Deze manier van uitvoeren heeft haar wortels in de christelijke kerkmuziek. De eerste a capella stijl in de lichte muziek - zonder religieus karakter - was Barbershop: gemakkelijk in het gehoor liggende vocale muziek uitgevoerd door mannelijke zangers uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap, zoals de Mills Brothers. Barbershops waren belangrijke ontmoetingsplaatsen waar de mannelijke klanten, wachtend op een knip- en scheerbeurt, de tijd doodden door samen te zingen.

Vocaal ensemble The Junction zong repertoire van Sting in het Utrechtse Theater Kikker.

Ruins & Remains emotionele ode aan veerkracht van de mens

CONCERTRECENSIE. Wolfert Brederode, Joost Lijbaart & Matangi Quartet ‘Ruins & Remains’, Junushof, Wageningen, 3 mei 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Meer dan honderd jaar geleden is het dat de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd, een tragedie die internationaal diepe wonden sloeg en de overgang markeert van het ‘oude’ naar het ‘nieuwe’ Europa. Geïnspireerd door dit gegeven componeerde Wolfert Brederode ´Ruins & Remains´, een suite uit tien aaneengesloten delen voor piano, percussie en strijkkwartet. Een muzikale contemplatie over de destructieve kant van de mens en tevens een ode aan zijn veerkracht.

Wolfert Brederode, Joost Lijbaart en Matangi Quartet brachten in Wageningen de tiendelige suite Ruins & Remains.

De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek

MANIFEST
door: Bob Hagen

Bob Hagen (85) uit zijn kritiek op de Raad van Culltuur en
overheid en doet een beroep op jazzmusici en liefhebbers.

De Raad van Cultuur is de waarborginstantie in ons land die los van politieke voorkeuren en ongeacht commerciële wensen met haar raadgevingen het ministerie van OCW adviseert, opdat onze overheid culturele en artistieke kwaliteit zo hoog mogelijk in haar trotse vaandel zal blijven dragen.

Émile Parisien musiceert als een danser

CONCERTRECENSIE. Émile Parisien Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 11 april 2019
beeld: Olga Beumer

Er zijn van die jazzmusici die een artistieke meerwaarde hebben en een ambassadeur vormen voor het genre. De uit Cahors afkomstige Fransman Émile Parisien is zo iemand. Hij beweegt als een danser over het podium en hij maakt voortdurend contact met zijn medemusici en het publiek. Op sopraansaxofoon is hij uniek en hij heeft zijn prestaties op dit weerbarstige instrument op een niveau gebracht dat we tot kort voor onmogelijk hielden.

Émile Parisien Quartet presenteerde in Bimhuis werk van hun laatste album Double Screening.

Transition 2019: veel optredens ingetogen van sfeer

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 6 april 2019
door: Ron Holman

Een ingetogen sfeer overheerst bij veel concerten tijdens het vierde Transition festival in het Utrechtse TivoliVredenburg dat door bijna vierduizend mensen werd bezocht. Af en toe wordt er stevig geswingd en zijn er flinke geluidsuitbarstingen, maar over het algemeen zijn de meeste van de uitgekozen concerten stemmig en sober van toon.

Donny McCaslin met Metropole Orkest, Kit Downes op barokorgel en cellist Erik Friedlander op de vierde editie van Transition in Utrecht.

Belgian Jazz Meeting laat cultuurrijk Gent jazz ademen

CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, Handelsbeurs, Bijloke, KROOK, Club Telex, Gent, 5 en 6 april 2019
beeld: Hugo Lefèvre

De tweejaarlijkse Belgian Jazz Meeting beleefde afgelopen dagen zijn vijfde editie in Gent. Een stad die meer dan uitstekend geschikt is voor een dergelijk internationaal evenement, waar organisatoren uit Europa en de rest van de wereld elkaar ontmoeten. De meeste showcases vinden plaats in de Handelbeurs, een gebouw met een bijna onwerkelijke allure. Afwisselend vinden de optredens plaats in de concertzaal en de brasserie. Na afloop is er op diverse plekken in het centrum nog een Late Night programma.

Lynn Cassiers Imaginary Band, FUNDAMENT, The Wrong Object en vele anderen speelden tijdens de Belgian Jazz Meeting in Gent.

Weergaloos Phronesis speelt Bimhuis plat

CONCERTRECENSIE. Phronesis, Bimhuis, Amsterdam, 30 maart 2019

Het vermaarde powertrio Phronesis doet niet vaak ons land aan. Dus als de groep weer eens geprogrammeerd staat, moet je ervoor zorgen dat je erbij bent. Het Bimhuis was daarom afgelopen zaterdagavond afgeladen. De band maakte zijn live-reputatie meer dan waar. Nadat de Italiaanse support act Floors met de ongewone combinatie van elektrische gitaar, contrabas en trombone de zaal in een subtiel warm klankbad had gedompeld, zorgde Phronesis voor een stomende aaneengesloten set van anderhalf uur die louter bestond uit hoogtepunten.

Phronesis speelde werk van hun laatste album ‘We Are All’ en oudere nummers in een nieuwe uitvoering.