CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Weinig muzikale durf bij Joshua Redman

CONCERTRECENSIE. Joshua Redman met Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Concertzaal Tilburg, 22 januari 2020
beeld: Olga Beumer

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw timmert al jarenlang aan de weg met interessante projecten, waarvoor regelmatig buitenlandse musici en arrangeurs worden uitgenodigd. Bijzonder is dat het orkest erin geslaagd is om de grote Joshua Redman voor een aantal dagen te strikken met de fameuze arrangeur en dirigent Jim McNeely. Een initiatief dat geleid heeft tot een drietal Nederlandse optredens in Heerlen, Arnhem en Tilburg. Een lijstje, waarop de Randstad nu eens een keer ontbreekt.

In Concertzaal Tilburg trad Joshua Redman op met Jazz Orchestra of the Concertgebouw onder leiding van Jim McNeely.

Michael Moore Fragile Quartet imponeert met subtiele aanpak

CONCERTRECENSIE. Michael Moore Fragile Quartet, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 januari 2020
beeld: Ton van Leeuwen

Altsaxofonist en klarinettist Michael Moore (1954) wordt wereldwijd geroemd om zijn bijzonder subtiele toon. Zijn muzikale oeuvre strekt zich uit van Amerikaanse roots muziek tot de impro van de Instant Composers Pool. De in Californië geboren blazer refereert niet alleen graag aan zijn muzikale wortels maar kan ook bij tijd en wijle behoorlijk dissonant uit de hoek komen.

Michael Moore Fragile Quartet met pianist Harmen Fraanje en slagwerker Gerry Hemingway, speelde in Utrecht werk van het recent verschenen album ‘Cretan Dialogues’.

Ack van Rooyen onderscheiden bij grandioos verjaardagsconcert

CONCERTRECENSIE. Ack van Rooyen 90 jaar, Bimhuis Amsterdam, 3 januari 2020
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer

Waaruit blijkt muzikaal meesterschap? Als het publiek na een virtuoze pianosolo van een topmusicus, in dit geval Juraj Stanik op het nummer ‘My Ideal’, losbarst in applaus en daar even gauw weer mee ophoudt om maar geen noot te missen van de solo die daarop volgt, adembenemend zacht en trefzeker gespeeld door de jubilaris van de avond, de 90-jarige Ack van Rooyen, dan wordt de speciale band tussen de nestor van de Nederlandse jazz en zijn publiek zichtbaar én hoorbaar.

Ack van Rooyen werd via de Amsterdamse locoburgemeester Simone Kukenheim benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Zangeres  Fay Claassen was een van de muzikale gasten.

Stranger Than Paranoia onmisbaar in Nederlands jazzlandschap

FESTIVALRECENSIE. Met: Duo Stevko Busch & Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en Peter Beets & Electric Band ‘Beets Bothers 25 Jaar’, Paradox, Tilburg, 27 december 2019
beeld: Olga Beumer

De tweede Tilburgse dag van Stranger Than Paranoia bevat net zoals de openingsavond de nodige muzikale verrassingen. Paul van Kemenade presenteert zijn nieuwe cd met pianist Stevko Busch, geven vier baritonsaxofonisten een concert en presenteren de Beets Brothers hun Electric Band.

Stevko Busch en Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en de Beets Brothers met trompettist Ruud Breuls vulden de derde dag van festival Stranger Than Paranoia.

Stranger Than Paranoia meer dan avontuurlijk

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia met: MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam ‘El XYZ de Son’, Paradox, Tilburg, 23 december 2019
beeld: Olga Beumer

Waar op andere Nederlandse jazzfestivals vaak dezelfde acts staan, zorgt Stranger Than Paranoia nog telkens voor avontuur en vernieuwing. Een evenement waar het niet gaat om de rinkelende kassa, maar waarin de artistieke kwaliteit leidend is. Vanaf het begin is de energieke Paul van Kemenade de programmeur en dit jaar beleeft het evenement zijn 27ste editie. Naast drie avonden in Paradox is er op kerstavond ook een editie in Brebl Nijmegen.

MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam openden de 27e editie van Stranger Than Paranoia in Tilburg.

Humor en emotie afwezig bij Vein en Andy Sheppard

CONCERTRECENSIE. Vein ft. Andy Sheppard, TivoliVredenburg, Utrecht, 20 december 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Het Zwitserse Vein, dat al sinds 2006 bestaat, is een van de meer avontuurlijke pianotrio’s van de West-Europese jazzscene. Pianist Michael Arbenz, contrabassist Thomas Lähns en drummer Florian Arbenz ondernemen dan ook graag ontmoetingen met andere internationale musici. Zo gingen ze onder meer samenwerkingen aan met trombonist Glenn Ferris en de saxofonisten Greg Osby en Dave Liebman. In hun laatste albums slaan ze nieuwe wegen in: zo brachten ze in 2017 een productie uit die gewijd is aan de klassieke muziek van Maurice Ravel en kreeg in 2018 een samenwerking met de Norbotten Big Band gestalte.

Pianotrio Vein trad op met saxofonist Andy Sheppard in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.

Jules was, Jules is, Jules blijft

IN MEMORIAM

Jules Deelder 1944 - 2019.

Het onverwachte heengaan van Jules Deelder op 75-jarige leeftijd na een ziekbed van nog geen 24 uur, sloeg een gat in zowel sport- als jazzland. De markante Rotterdammer, nachtburgemeester en sinds zijn verjaardag afgelopen november uitgeroepen tot erfgoed van die stad, is dood.

C. Buddingh’ – West Coast Revisited

BOEKBESPREKING

C. Buddingh’ – West Coast Revisited
heruitgave geredigeerd door Wim Huijser en John Schoorl
fotografie: Eva Roefs
uitgebracht: november 2019
uitgever: Azul Press
omvang: 80 pagina’s
website: azulpress.com - wikipedia.org/c.buddingh'

Zestig jaar geleden publiceerde de dichter C. Buddingh’ (1918-1985) zijn bundel ‘West Coast’, parlando poëzie opgedragen aan de jazz van de bekende Amerikaanse kunst. In tegenstelling tot de ongemeen felle hardbop van de East Coast had zich in dit andere deel van de Verenigde Staten een meer sophisticated vorm van jazz ontwikkeld waarin het accent lag op melodie en arrangementen. C. Buddingh’ zijn bundel vormt ook een daad van verzet en wel tegen de luidruchtige Beweging Vijftig. De toon van zijn poëzie benadert de normale spreektaal en passie lijkt grotendeels afwezig. Het oorspronkelijke boekje is van bijzondere illustraties voorzien door Bouke Ylstra.

Avishai Cohen en Yonathan Avishai bereiken hemels niveau

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen & Yonathan Avishai, Lantaren/Venster, R'dam, 11 december
beeld: Olga Beumer

Net zoals in andere muzikale genres kent de jazz een aantal legendarische duo’s. De combinatie van trompettist Avishai Cohen en pianist Yonathan Avishai is er zo een. Van kindsbeen af maakten beide heren al muziek met elkaar en nu ze wereldbekende professionals zijn, zetten ze dit spoor - al meer dan dertig jaar lang - voort. Deze intieme configuratie zorgt ervoor dat het accent op de inhoud en de communicatie komt te liggen. De afwezigheid van andere instrumenten leidt tot een open karakter, waarin geïnspireerd spelen de boventoon voert.

Avishai Cohen en Yonathan Avishai speelden in een uitverkocht Lantaren Venster in Rotterdam.

Boy Edgar Prijs in goede handen bij Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2019, Bimhuis, 4 december
beeld: Olga Beumer

Als er iemand in aanmerking komt voor de BUMA Boy Edgar Prijs, dan is het wel saxofonist, componist en bandleider Jasper Blom. Sinds het midden van de jaren ’80 timmert hij aan de weg met ensembles die zich bewegen tussen fusion, hardbop en avantgarde. Blom is niet binnen een stijl te vangen en is naast zijn carrière als jazzmuzikant ook een buitengewoon geliefd docent. Conservatoriumleerlingen hangen aan zijn lippen om het verhaal van de jazz in zich op te nemen. Iets wat ook blijkt uit het onconventionele programma dat hij voor zijn prijsuitreiking in het Bimhuis heeft bedacht.

Jasper Blom ontving in Bimhuis de Boy Edgar Prijs en trad op met zijn Quartet, Tentet met zangeres Anna Serierse en een gelegenheidsband met altsaxofonist Dick Oatts.

Atomic laat het oude Bimhuis herleven

CONCERTRECENSIE. Atomic, Bimhuis, Amsterdam, 23 november 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Het Scandinavische Atomic is een van die zeldzame ensembles die zich niets aantrekt van modes, marketingstrategieën en de verplichte aanwezigheid op de sociale media. Trompettist Magnus Broo, rietblazer Fredrik Ljungkvist, pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Hans Hulbækmo sluiten rechtstreeks aan bij de vrije muziek uit de jaren zestig en zeventig, met terloopse verwijzingen naar de verworvenheden van toenmalige nieuwlichters als Ornette Coleman, Don Cherry, Albert Ayler, Alexander von Schlippenbach en Misha Mengelberg.

De Scandinavische band Atomic met rietblazer Fredrik Ljungkvist en trompettist Magnus Broo op het podium van Bimhuis.

Magisch concert hogepriester Charles Lloyd

CONCERTRECENSIE. Charles Lloyd Kindred Spirits, TivoliVredenburg, Utrecht, 5 november

Tenorsaxofonist en fluitist Charles Lloyd (1938) kreeg wereldwijde bekendheid doordat hij niet alleen op jazz- maar ook op grote popfestivals optrad. Zijn op Monterey opgenomen plaat ‘Forest Flower’ is een van de meest verkochte producties uit de jaren zestig en hetzelfde geldt voor het in The Fillmore Auditorium vastgelegde ‘Love-In’. Albums die het fameuze Atlantic label beslist geen windeieren hebben gelegd. Dit succes werd hem door veel jazzcritici bijzonder kwalijk genomen: ze zagen zijn stap richting poppubliek als een vorm van verraad.

Charles Lloyd trad op in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.

Gerry Teekens eigenwijs tot het einde toe

IN MEMORIAM

Gerry Teekens (1935 - 2019)

Afgelopen vrijdag overleed Gerry Teekens, een van de belangrijkste jazzproducenten die ons land gekend heeft. Op zijn Criss Cross Jazz label bracht hij sinds 1982 meer dan 400 producties uit. Artiesten als Kenny Garrett, Ralph Moore, Eric Alexander, John Swana en Mark Turner debuteerden er. Voor zijn vele verdiensten ontving hij in 2000 op het North Sea Jazz Festival de Bird Award.

Tilburg en Paradox op naar 22ste eeuw

OPENING JUBILEUMWEEK, 40 Jaar Stichting Bevordering Muziekimprovisatie, Compositieopdracht Anthony Fiumara, VLEK, Duo Ernst Reijseger-Harmen Fraanje en Paul van Kemenade Classic Quintet, Paradox Tilburg, 12 oktober 2019
beeld: Olga Beumer

Veertig jaar geleden werd de Stichting Bevordering Muziekimprovisatie (SBM) in Tilburg opgericht. Al snel slaagde de jonge organisatie erin om financiële steun te krijgen van liefhebbers en musici om de benodigde middelen bij elkaar te verwerven voor de realisatie van een eigen podium: een crowdfunding actie avant la date. Het podium ging Paradox heten en vestigde zich, na enige omzwervingen, uiteindelijk op het huidige adres aan de Telegraafstraat. Inmiddels geniet de plek wereldwijd een uitstekende reputatie en is het een podium met een eigen gezicht.

VLEK, met gitarist Jacq Palinckx, Paul van Kemenade Classic Quintet en Ernst Reijseger in duo met Harmen Fraanje waren de ingrediënten van de openingsavond Paradox 40.

Nik Bärtsch’ Ronin komt laat op stoom

CONCERTRECENSIE. Nik Bärtsch’ Ronin, Tivoli Vredenburg, Utrecht, 12 oktober 2019

Vorig jaar nog trad Nik Bärtsch’ Ronin op in een uitverkochte Club Nine om het nieuwe album ‘Awase’ te presenteren. Er was nu gekozen voor de grotere Hertz-zaal die evenwel veel lege stoelen liet zien. Misschien kwam het doordat ze alle vier in Moskou griep hadden opgelopen, waarvan ze - zoals Bärtsch zei - nog maar net hersteld waren, dat het concert wat bleek begon. De band moest er duidelijk een beetje in komen.

Nik Bärtsch’ Ronin in de Hertz-zaal van Tivoli Vredenburg in Utrecht.

Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus

CONCERTRECENSIE. Tom Harrell Quintet, Bimhuis, Amsterdam, 29 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen, Dirk Neven

Trompettist Tom Harrell (1946) is een meester op zijn instrument, maar gaat al het grootste deel van zijn leven gebukt onder ernstige psychische en inmiddels ook fysieke problemen. Insiders weten dat hij al decennialang lijdt aan schizofrenie en dat hij een bestaan vol ups en downs kent. Het is een wonder dat Harrell nog steeds toonaangevende albums maakt en tournees onderneemt. Nu hij al 73 is, valt het reizende bestaan hem duidelijk steeds zwaarder.

Een broze Tom Harrell leverde in Bimhuis een wisselvallig concert af.

Nieuw festival Voois verlegt vocale grenzen

CONCERTRECENSIE. Voois Festival, Jazzkerk, Aartswoud, 28 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Begin 1997 won zangeres Francien van Tuinen het Nederlands Jazz Vocalisten Concours in Zwolle. Sindsdien maakte ze een mooie carrière en gaat ze al decennia door voor een van de toppers in de scene. Op diverse conservatoria is ze als docent actief en staat ze dicht bij het vuur van de nieuwste ontwikkelingen. Het bloed kruipt dan ook waar het niet gaan kan en nu staat ze aan het hoofd van haar eigen festival ‘Voois’, in de Jazzkerk van haar woonplaats Aartswoud. Ze heeft gekozen voor een grenzeloze programmering waarin alles van standards tot flamenco en electro funk aan bod komt.

María Marín met Tiempos Nuevos, Susanne Abbuehl, en organisator Francien van Tuinen openden onder andere de eerste editie van Voois Festival.

Make It Jazz Festival moet werken aan publieksopbouw

CONCERTRECENSIE. Make It Jazz Festival, Concertzaal Tilburg, 21 september 2019
beeld: Olga Beumer

Het Tilburgse Make It Jazz Festival beleefde afgelopen weekend zijn tweede editie. Op vrijdag 20 september waren er optredens in Paradox en 013 en op zaterdag 21 september speelde het evenement zich af in Theaters Tilburg. Sympathiek is dat het festival georganiseerd wordt door jonge musici voor jonge musici. Maar de keuze voor Theaters Tilburg als evenementlocatie is op zijn minst ongelukkig. Zalen liggen veel te ver van elkaar verwijderd en het nogal formele gebouw ademt allesbehalve gezelligheid. Op veel bars pronkt een bordje ‘gesloten’ en een adequate routing is afwezig, zodat het schaars aanwezige publiek voortdurend loopt te zoeken.

Gitarist Prashant Samlal, Tijs Claassen Quintet en trompettist Koen Smits die met Jeroen van Vliet optrad op de tweede editie van Make It Jazz Festival in Tilburg.

Lula Pena en de betovering van het dwalen

COLUMN

Rua de São Ciro.

Op 2 augustus leerde ik in Lissabon de magie van het dwalen. Na het bezichtigen van de monumenten in de wijk Belém aan de Taag maakte ik een plan: ik zou gaan wandelen naar de mij bekende Basílica da Estrela, maar de precieze route zou ik slechts in grote lijnen uitstippelen. Het was me al eerder duidelijk geworden dat Lissabon een stad is waar je de mooie dingen vooral vindt door er juist niet naar te zoeken, maar te varen op het toeval. Dat de naam van de beroemde Portugese volksmuziek fado voortkomt uit het Latijnse woord fatum, ‘lot’ en ‘toeval’, is vast geen… nou ja, toeval.

Merel Vercammen op weg naar nieuwe improvisatietaal

CONCERTRECENSIE. Gaudeamus Muziekweek, cd-presentatie The Zoo, met Merel Vercammen, Maya Friedman en Rembrandt Frerichs, TivoliVredenburg, Utrecht, 9 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen

De klassieke violiste Merel Vercammen is een musicienne die het avontuur opzoekt. Enige tijd geleden had ze een succesvol ensemble met saxofonist Ties Mellema en harpist Remy van Kesteren: Trio42. In het kader van de Gaudeamus Muziekweek presenteert ze haar nieuwe dubbel-cd ‘The Zoo’ voor het TRPTK-label waarop ze duo’s vormt met celliste Maya Fridman, zangeres Bernadeta Astari, saxofonist Ties Mellema, accordeonist Wilco Oomkes, organist Jaap Zwart, vibrafonist Vincent Houdijk en de pianisten Tobias Borsboom en Rembrandt Frerichs.

Violiste Merel Vercammen presenteerde in Utrecht samen met pianist Rembrandt Frerichs en celliste Maya Fridman haar nieuwe dubbel-cd The Zoo.