CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Buitensporig Moers festival van extremen

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Festivalhalle Moers Duitsland, 22, 23, 24 mei 2015
beeld: Elisa Essex
door: Georges Tonla Briquet

Vorig jaar verhuisde Festival Moers van een circustent naar een heuse concertzaal. Een revolutie, of evolutie, maar muzikaal bleef alles bij het oude: vier dagen genieten van hedendaagse improvisatie met zo nu en dan een blik achteruit. Dit jaar ontving het festival uit handen van Europe Jazz Network de 'Award for Adventurous Programming'. Het bewijs dat artistieke integriteit gewaardeerd wordt.

  
Artist in Residence Colin Stetson, Miko Innanen 10+ en Michael Mantler die optrad met The Jazz Composer's Orchestra Update.


Vijay Iyer dynamisch en veelzijdig

CONCERTRECENSIE: Vijay Iyer Trio, Bimhuis Amsterdam, 22 mei 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Martijn van Geffen

Tijdens zijn tiendaagse Europese tournee presenteert Vijay Iyer zijn in januari verschenen tweede ECM-album 'Breakstuf'. Iyer nam het op met contrabassist Stephan Crump en slagwerker Marcus Gilmor, een trio waarmee de pianist al jaren samenwerkt. In het Bimhuis, dat drie jaar moest wachten op een hernieuwde kennismaking met Iyer, speelde het trio werk van het album, alsmede oud en niet eerder uitgebracht materiaal.

  
Vijay Iyer, Marcus Gilmor en Stephan Crump in het Bimhuis.


‘Oefenen, oefenen, oefenen’

DRUMCLINIC. Robert ‘Sput’ Searight, Q-Factory, Amsterdam, 12 mei 2015
door: Sophie Conin

Vanwege concerten met het Metropole Orkest en het Bill Laurance Project, maakte Snarky Puppy-drummer Robert ‘Sput’ Searight nogal wat kilometers in Nederland de afgelopen maand. Veel tijd om te socialiseren met de gemeenschap heeft de slagwerker dan ook niet. “Een echt gesprek aangaan met andere drummers zoals jullie, daar heb ik niet zoveel kansen voor.” Een paar uur voor het eerste concert van de ‘Swift Tour’ met Bill Laurance - en ondanks een aanhoudende verkoudheid - geeft hij een drumclinic in Amsterdam.

  
Snarky Puppy-drummer Robert 'Sput' Searight gaf tussen de concertbedrijven door een drumclinic in Amsterdam. Foto's © Sophie Conin.


Snarky Puppy kent vele vervoegingen

CONCERTRECENSIE. Bill Laurance Project, Paradox Tilburg, 13 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Snarky Puppy is hip. Evenzo makkelijk als het New Yorkse collectief zalen uitverkoopt, zijn het de vele paden die de band als geheel en de bandleden afzonderlijk bewandelen. Toetsenist Bill Laurance is inmiddels aan zijn tweede album toe, ‘Swift’, dat hij tussen de Snarky Puppy-bedrijven middels drie concerten in Nederland presenteerde.

  
Bill Laurance, Michael League en Robert 'Sput' Searight met het West Side Trio en hoornist Katie Christie in de Paradox in Tilburg.


De kleurrijke rijkdom van Jazz Luik

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz Luik, Palais des Congrès, Luik, België, 8 en 9 mei
beeld: Robert Hansenne
door: Georges Tonla Briquet

Vijfentwintig concerten in twee dagen, verspreid over vijf zalen, dat betekent kiezen maar niet noodzakelijk verliezen. De rode draad in Luik: de kleurrijke rijkdom van jazz met plaats voor zowel jongeren als coryfeeën.

  
Omar Sosa, Orchestra Vivo! en Enrico Rava waren de publiekstrekkers van Festival Jazz Luik. 


Het verbond van Kenny Werner en Bert van den Brink

CONCERTRECENSIE. Kenny Werner & Bert van den Brink, Bimhuis Amsterdam, 10 mei
beeld: Onno Beukenhorst
door: Stefan de Graaf

Wie een duoconcert bezoekt van toppianisten kan nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Twee elkaar innig omhelzende vleugels op het podium staan niet per definitie garant voor meer muzikaal genot. Het kan een voorbode zijn van een stortvloed aan noten, een muzikale slapstick of een illustratie van het minieme onderscheid tussen duet en duel. Je moet ervan houden en het is een kwestie van smaak, maar wie de internationaal gelauwerde Amerikaanse pianist Kenny Werner en de Nederlandse (blinde) pianist Bert van den Brink kent, maakt zich geen zorgen.

  
Bert van den Brink en Kenny Werner brachten onder meer werk van Toots Thielemans. 


Een kwartet met de energie van een orkest

CONCERTRECENSIE. Omar Sosa Cuarteto Afro-Cubano, LantarenVenster Rotterdam, 8 mei
beeld: Eric van Nieuwland
door: David Cohen

Met een kaars betrad de Cubaanse pianist Omar Sosa de donkere, halfvolle zaal in LantarenVenster. Later op de avond zou Sosa blijk geven van uitbundig showmanschap, maar nu verkoos hij een mysterieuze opening en zette hij zich kalm, geheel in het wit gekleed, achter de vleugel en synthesizers voor een nummer van het album ‘Calma’.

  
Omar Sosa en zijn Afro-Cubaans kwartet beleefden veel vreugde aan het optreden in Lantaren Venster. 


Snarky Puppy en Metropole Orkest fenomenaal geheel

CONCERTRECENSIE. Snarky Puppy & Metropole Orkest, Rotterdamse Schouwburg, 1 mei
beeld: Joke Schot
door: David Cohen

Nog vóór de vierenzestig muzikanten van het Metropole Orkest en de New Yorkse fusionformatie Snarky Puppy het podium hadden betreden, werd de Rotterdamse Schouwburg al gevuld door enthousiast gejoel en gefluit. Aangezien de musici de dag tevoren al een spectaculair concert hadden verzorgd, waren de verwachtingen hooggespannen. De avond zou in het teken staan van ‘Sylva’, een album dat een jaar geleden door beide collectieven was opgenomen in Dordrecht en tijdens dit concert voor het eerst live werd vertolkt.

  
Snarky Puppy en Metropole Orkest vierden een weergaloos feest in Rotterdam. 


The Whammies blazen Steve Lacy nieuw leven in

CONCERTRECENSIE. The Whammies play the music of Steve Lacy feat. Jaap Blonk. Bimhuis Amsterdam, 29 april 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Armand van Wijck

Het Bimhuis stond woensdagavond in het teken van Steve Lacy. Repertoireband The Whammies bracht anderhalf uur lang composities ten gehore van de sopraansaxlegende. Een bijzondere beleving, die nog eens versterkt werd door een prachtig gastoptreden van stemkunstenaar Jaap Blonk.

  
The Whammies met contrabsassist Jason Roebke, stemkunstenaar Jaap Blonk, trombonist Jeb Bishop en saxofonist Jorrit Dijkstra in het Bimhuis.


Bruisend verjaardagsconcert Pierre Courbois in Bimhuis

CONCERTRECENSIE. Pierre Courbois 75 jaar, Bimhuis 23 april 2015
beeld: Onno Beukenhorst
door: David Cohen

Pierre Courbois, geboren op 23 april 1940 en volgens wijlen Willem Breuker de eerste Europeaan die systematisch experimenteerde met free jazz, nam solo plaats achter zijn eigenhandig gebouwde drumstel. Eén klap op de bekkens was voldoende om de zaal ervan te overtuigen dat Courbois in onverminderd goede conditie verkeerde en dat de onofficiële prijs die hem in de pauze werd uitgereikt meer dan gerechtvaardigd was. Na een inleidende solo trad de rest van het voor de gelegenheid tot zes man uitgebreide kwintet naar voren.

  
Pierre Courbois vierde zijn 75e verjaardag met een concert in het Bimhuis. 


Scott Henderson nog niets aan kracht verloren

CONCERTRECENSIE. Scott Henderson Trio, Paradox Tilburg, 22 april 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Met Mike Stern en Terje Rypdal nog in het achterhoofd, presenteerde Paradox woensdagavond opnieuw een grootheid op gitaargebied. Fusionspecialist Scott Henderson presenteerde voor een volle bak zijn nieuwe album ‘Vibe Station’.

  
Imponerende improvisaties van gitarist Scott Henderson in Paradox. 


The Bad Plus schrikt nergens voor terug

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus - Ornette Coleman's Science Fiction. Bimhuis Amsterdam, 17 april 2015
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf

Van Stravinski's 'Le sacre du printemps' tot covers van Nirvana en Pink Floyd. The Bad Plus schrikt nergens voor terug. Inspiratie laat zich niet indammen door stijlgrenzen. Nu is het een jazzplaat uit 1972 die het trio als uitgangspunt heeft genomen: ‘Ornette Coleman's Science Fiction’. Aangezien het originele album een aanzienlijk blazersaandeel heeft - naast Coleman onder andere Don Cherry op trompet - is het trio uitgebreid met zijn vroege inspirator altsaxofonist Tim Berne, sopraansaxofonist Sam Newsome en kornettist Ron Miles.

  
The Bad Plus trad in Bimhuis op met blazerstrio Ron Miles, Sam Newsome en Tim Berne.


Dirigent John Clayton enerverend voor student en publiek

CONCERTRECENSIE. John Clayton & ensembles Conservatorium van Amsterdam: ‘The Music, The Heart BEAT’. Bimhuis Amsterdam, 11 april 2015
door: David Cohen









Contrabassist John Clayton dirigeerde in het Bimhuis verschil-
lende ensembles van het Conservatorium van Amsterdam.



Onder het overkoepelende thema van de ‘groove’ had contrabassist John Clayton een avond georganiseerd voor en met studenten aan het Conservatorium van Amsterdam. Vooraf werd Claytons werk door het hoofd van de jazzafdeling aangekondigd als ‘een hoogtepunt in het gastdocentenprogramma’. Inderdaad zorgde hij door dit kijkje binnen de muren van het conservatorium samen met de studenten voor een spetterende, enerverende en afwisselingrijke avond.


Nir Felder origineel, robuust en ingetogen

CONCERTRECENSIE. Nir Felder Quartet. Paradox, Tilburg, 3 april 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Aangekondigd als de ’nieuwe gitaarsensatie’ en met een debuutalbum op zak die zowel in Europa als in Amerika veel lof vergaard, trapte Nir Felder zijn driedaagse Nederlandse tournee af in de Tilburgse Paradox.

  
Gitarist Nir Felder met contrabassist Phil Donkin en pianist Kristjan Randalu. 


Larry Goldings' orgeltrio krijgt geest niet uit de fles

CONCERTRECENSIE. Trio Larry Goldings, Peter Bernstein, Bill Stewart. Bimhuis Amsterdam, 1 april 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door David Cohen

Na anderhalf jaar had het ‘killer organ trio’ (Downbeat) van organist Larry Goldings, gitarist Peter Bernstein en drummer Bill Stewart besloten zijn Europese tournee in het Bimhuis te laten beginnen. Voor een nagenoeg uitverkochte zaal nam Goldings plaats achter het plaatselijke Hammondorgel, waarop al vele artiesten letterlijk èn figuurlijk hun handtekening hadden gezet.

  
Gitarist Peter Bernstein, Hammondorganist Larry Goldings en slagwerker Bill Stewart in een nagenoeg uitverkocht Bimhuis. 


Jazz Maastricht Festival verrassend en veelzijdig

CONCERTRECENSIE. Jazz Maastricht Festival, Theater aan het Vrijthof, 21 maart 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler

Maastricht was afgelopen zaterdag voor even een Europese culturele hoofdstad met twee evenementen van wereldformaat: de internationale kunst- en antiekbeurs TEFAF en het Jazz Maastricht Festival. Laatstgenoemde bood diepte, ambachtelijkheid, durf en experiment. 

  
Hoofdrollen voor Graig Taborn, Mulatu Astatke en Cristina Branco op Jazz Maastricht Festival. 


Marius Neset maakt faam waar

CONCERTRECENSIE. Marius Neset Quartet, Paradox Tilburg, 20 maart 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Tenor- en sopraansaxofonist Marius Neset liet er in de Tilburgse Paradox geen gras over groeien betreffende het gegeven dat hij op dertigjarige leeftijd unaniem tot de toonaangevende saxofonisten van deze tijd wordt gerekend. In twee wervelende sets die bol stonden van variëteit etaleerde de Noor niet alleen zijn fenomenale spel, maar eveneens zijn opmerkelijk compositorisch talent.

  
Een wervelend concert van het Marius Neset Quartet in de Tilburgse Paradox. 


Acquaphonica keert zich buitenstebinnen

CONCERTRECENSIE. Acquaphonica, Bethany's Jazz Club, Amsterdam, 19 maart 2015 
beeld: Charlie Crooijmans
door: Stefan de Graaf

De bandnaam Acquaphonica is op zichzelf al een treffende definitie van muziek. Probeer muziek maar eens te grijpen. Het is als water: vluchtig en ongrijpbaar. Of geluid: trillende lucht. Je kunt het niet vastpakken. Wat ze gemeen hebben is beweging. Het vijfkoppige Acquaphonica, geleid door pianiste en componiste Federica Colangelo, beweegt zich ergens tussen modern-klassiek en jazz én tussen compositie en improvisatie.

   
Acquaphonica met pianiste Federica Colangelo en sopraansaxofonist Joao Driessen. 


Virtuoos Eli Degibri garant voor avontuur

CONCERTRECENSIE. Eli Degibri Quartet: Bimhuis Amsterdam, 20 maart 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door David Cohen

Het kwartet van de Israëlische saxofonist en componist Eli Degibri was goed gekleed voor zijn eerste en enige concert in Nederland. Vier mannen, twee oudere en twee jongere, namen plaats bij hun instrumenten, en het was Degibri die op sopraansaxofoon de aftrap gaf en het nummer ‘Cuba’ inzette. Een gedragen melodie weerklonk. De klank van Degibri, die eerder met Herbie Hancock samenwerkte, was warm, consistent en rijk aan valse lucht.

  
Tenor- en sopraansaxofonist Eli Degibri met de jonge musici Gadi Lehavi en Ofri Nehemya. 


Kaja Draksler tart improvisatiekunst

CONCERTRECENSIE. Young VIPS Tournee. Kaja Draksler (met Matiss Cudars en Onno Govaert), Loran Witteveen & Kwintet. Porgy & Bess, Terneuzen, 14 maart 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

Dat pianiste Kaja Draksler de status van belofte reeds ontgroeid is, bewees de Sloveense tijdens een zinderende set in de Terneuzense Porgy & Bess. Uitgaande van uitgeschreven korte motieven oversteeg ze met haar trio de improvisatiekunst en gaf ze nieuwe richting aan het begrip instant composing.

  
Pianiste Kaja Draksler trad op met slagwerker Onno Govaert en gitarist Matiss Cudars. Pianist Loran Witteveen nam zijn Kwintet mee.