CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Transition Festival kiest te veel voor veilige weg

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 8 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Het Utrechtse Transition Festival is inmiddels toe aan de tweede editie. De vorige verkocht uit en voor deze lichting geldt hetzelfde. Met acts als GoGo Penguin, Christian Scott, Mulatu Astatke. Branford Marsalis en José James ben je verzekerd van een forse opkomst. Gelukkig wordt er in de programmering ook aandacht besteed aan de vernieuwende muziek van Kaja Draksler, Jasper Stadhouders, Mary Halverson en ALA.NI. Sympathiek is dat ook aan jonge ensembles van Kenzo Okabe, Joris Posthumus, Xavi Torres en Dominic J. Marshall een podium gegund wordt.

Transition Festival in Utrecht met onder meer Steve Coleman, Metropole Orkest en Branford Marsalis.

Eindeloos luisteren naar Carlos Bica & Azul

CONCERTRECENSIE. Carlos Bica & Azul ft. Jim Black en Frank Möbus, Paradox Tilburg, 7/4
beeld: Bartho van Straaten

De Portugese contrabassist Carlos Bica werd afgelopen jaar in eigen land uitgeroepen tot ‘muzikant van het jaar’. Naast verschillende projecten vormt zijn trio Azul met daarin de Amerikaanse drummer Jim Black en de Duitse gitarist Frank Möbus zijn voornaamste speeltje. Dit jaar verscheen ‘More Than This’, het vijfde album van het trio dat al zo’n twintig jaar samenspeelt.

Carlos Bica & Azul met Jim Black en Frank Möbus eindigden hun Europese 'More Than This' tournee in Paradox Tilburg.

Gedenkwaardige avond rond 70-jarige bopper Eric Ineke

CONCERTRECENSIE. Eric Ineke 70 Superjam, Bimhuis, Amsterdam, 1 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Eric Ineke (Haarlem, 1947) is misschien wel de meest degelijke drummer van de Nederlandse jazz. Hij maakte onder meer deel uit van het Rob Agerbeek Quintet, het Rein de Graaff/Dick Vennik Quartet, het Ben van de Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet en het Piet Noordijk Quartet. Ook speelde hij als begeleider van Amerikaanse musici als Dexter Gordon, Johnny Griffin, George Coleman, Al Cohn, Jimmy Raney, Barry Harris en Dave Liebman. Ineke is een echte bopper, die vanwege zijn authentieke spel inmiddels ook ver buiten onze grenzen beroemd is. Uit de hele wereld komen muziekstudenten bij hem de finesses van bebop-slagwerk leren.

Veel muzikale vrienden op 70e verjaardag van drummer Eric Ineke die ook de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau kreeg opgespeld.

Jan Akkerman is een icoon en iconen worden geëerd

CONCERTRECENSIE. Jan Akkerman 70 & friends, Paradox Tilburg, 24 maart 2017
beeld: Karen Lustenhouwer

“Nog eentje dan?” De klok kruipt richting middernacht als een stijf uitverkocht Paradox in Tilburg er dan al zo'n dik twee uur doortrapte blues, fusion en jazzrock op heeft zitten. Maar eentje kan nog wel. Jan Akkerman, geroemd en verguisd, is immers 70 geworden en dat vier je met familie en vrienden.

Jubileumconcert Jan Akkerman met Benjamin Herman, Bert Heerink en Laurie Akkerman in Paradox.

Chris Lightcap’s Bigmouth ongepolijst en hartstochtelijk

CONCERTRECENSIE. Chris Lightcap’s Bigmouth, Bimhuis Amsterdam, 19 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

De in New York woonachtige contrabassist Chris Lightcap vormt een van de meest actieve jazzmusici van dit moment. Hij speelt mee op meer dan zeventig albums en maakte deel uit van de bands van onder meer Marc Ribot, John Scofield, Thomasz Stanko, Mark Turner, Chris Potter en Tom Harrell. Sinds 2000 timmert hij stevig aan de weg met zijn formatie Bigmouth, met twee tenorsaxofonisten in de frontlinie, Craig Taborn aan de toetsen en Gerald Cleaver aan de drums.

Chris Lightcap’s Bigmouth met Craig Taborn, Chris Cheek en Tony Malaby in Bimhuis.

James Brandon Lewis geeft de jazz toekomst

CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Trio, Bimhuis, Amsterdam, 9 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

James Brandon Lewis (Buffalo, 1983) maakt al een aantal jaren de tongen los onder jazzcritici en liefhebbers. In eigen beheer bracht hij in 2010 het album ‘Moments’ uit, gevolgd door een korte verbintenis met het ‘Okeh’ label die leidde tot een tweetal iets te brave cd’s. Zijn overweldigende optreden op het North Sea Jazz Festival 2016 betekende de definitieve doorbraak van de jonge tenorsaxofonist en zijn trio. Degenen die erbij waren, maakten een magisch concert mee dat uitbundig refereerde aan de spiritual jazz. Even leek het of er een nieuwe Coltrane was opgestaan, een messenger die de richting van de jazz voor de nabije toekomst zou gaan bepalen.

Een weergaloze show van Luke Stewart, James Brandon Lewis en Warren ‘Trae’ Crudup in Bimhuis.

Benjamin Herman vernieuwt muziek van Charlie Parker

CONCERTRECENSIE. Chasin’ The Bird: John Marshall, Benjamin Herman, Gary Smulyan & Rein de Graaff Trio, TivoliVredenburg, CloudNine, 5 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Pianist Rein de Graaff haalt al decennialang diverse bekende jazzmusici naar Nederland. Bebop en de muziek van altsaxofonist Charlie Parker (1920-1955) vormen een grote draad door zijn carrière. Zelf is hij ook, solo en met zijn trio, een eminent vertolker van deze naoorlogse jazzstijl. Onder het motto ‘Chasin’ The Bird’ heeft hij zich omringd met drie sterke blazers: onze nationale trots Benjamin Herman en de Amerikaanse blazers John Marshall en Gary Smulyan. De laatste won als baritonsaxofonist de afgelopen jaren regelmatig de Critics Poll in Downbeat.

Het trio van pianist Rein de Graaff met blazers Gary Smulyan, John Marshall en Benjamin Herman.

Misha Mengelberg: groot vernieuwer en ontregelaar bij uitstek

NECROLOGIE

Misha Mengelberg grootmeester in de geïmproviseerde
muziek.
Foto © Maarten Corbijn.

Menig jazzliefhebber heeft herinneringen aan Misha Mengelberg (1935-2017): zijn humor, zijn intelligentie, zijn pianospel en onorthodoxe methodes om de ego’s van de Instant Composers Pool in toom te houden. Ooit begonnen als componist, generatiegenoot van Louis Andriessen en Peter Schat, koos hij uiteindelijk voor de geïmproviseerde muziek. Legendarisch zijn de opnames - ‘Last Date’ - uit 1964 die hij met drummer Han Bennink en Jacques Schols maakte met de grote vernieuwer Eric Dolphy. Muziek die tot de laatste artistieke uitingen zou gaan behoren van de veel te vroeg overleden pionier.

Brussels Jazz Orchestra vertolkt Gil Evans briljant

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra o.l.v. Ryan Truesdell ‘The Music of Gil Evans’, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 22 februari 2017
beeld: Ton van Leeuwen

De jonge Amerikaanse componist, arrangeur en orkestleider Ryan Truesdell is een Gil Evans (1912-1988) specialist, met inmiddels twee albums voor ArtistShare met bekend en nieuw werk van deze jazzlegende: ‘Centennial: Newly Discovered Works Of Gil Evans’ uit 2012 en ‘Lines Of Color: Live At Jazz Standard’ uit 2014. Truesdell maakte een studie van de artistieke nalatenschap van Evans, waarbij hij zo’n vijfduizend pagina’s aan partituren doorwerkte. Tijdens dit onderzoek ontdekte hij onder meer vijftig nooit eerder uitgegeven composities.

Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Ryan Truesdell, met pianiste Nathalie Loriers en trompettist Jeroen van Malderen in TivoliVredenburg.

Pieter Bast E.S.P. Quartet opent nieuw Utrechts jazzpodium

CONCERTRECENSIE. JazzItUp! Pieter Bast E.S.P. Quartet, Winkel van Sinkel, Utrecht, 19 feb.
beeld: Ton van Leeuwen

Sinds het SJU Jazzpodium in 2011 zijn deuren sloot, springen in Utrecht links en rechts nieuwe lokale initiatieven in het ontstane gat. Een deel van de concertante programmering krijgt een plek in TivoliVredenburg, maar er blijft nog steeds behoefte aan meer informele plekken. Zo is de Winkel van Sinkel, een grand café aan de Oudegracht, samen met theaterkantoor.nl gestart met een serie diner-concerten onder de noemer JazzitUp! De serie wordt geprogrammeerd door de als vibrafonist bekende Vincent Houdijk en telkens is er een concert op de derde zondag van de maand. Houdijk is ook de gastheer en kondigt de bands aan.

Pieter Bast E.S.P. Quartet op het podium van de Winkel van Sinkel in Utrecht.

Oded Tzur Quartet vertelt de naakte waarheid

CONCERTRECENSIE. Oded Tzur Quartet, Paradox Tilburg, 15 februari 2017
beeld: Bartho van Straaten

“Je kunt muziek nooit verstaan, maar het vertelt altijd de waarheid.” Met die conclusie kwam tenorsaxofonist Oded Tzur in Tilburg tot de kern van zijn muziek. De in Nederland nog weinig bekende Israëliër speelde werk van zijn zojuist verschenen album ‘Translater’s Note’ dat hij opnam met een tot de verbeelding sprekende ritmesectie.

Het Oded Tzur Quartet gaf in Paradox Tilburg een eenmalig concert in Nederland.

Marzio Scholten – We Never Left Town

Marzio Scholten – We Never Left Town
bezetting: Marzio Scholten gitaren
uitgebracht: 27 januari 2017
label: eigen beheer
tijdsduur: 37’07

Gitarist Marzio Scholten liet op zijn in 2008 uitgebrachte debuutalbum ‘Motherland’ al horen een origineel componist te zijn. Zonder zijn instrument op de voorgrond te plaatsen bouwde hij dat talent verder uit in zijn op jazz georiënteerde indie-rockband Identikit. Op zijn eerste gitaarsoloalbum ‘We Never Left Town’ prikkelt Scholten de verbeeldingskracht door weemoedige Americana te koppelen aan persoonlijke thema’s.

Craig Taborn geselt piano in abstracte improvisaties

CONCERTRECENSIE. Craig Taborn solo, Paradox Tilburg, 29 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder

De hoog aangeschreven Amerikaanse pianist Craig Taborn brengt sinds zo’n twintig jaar sporadisch werk onder eigen naam uit. Zijn laatste wapenfeit betreft ‘Flaga: Book of Angels Volume 27’ uit 2015, een trioalbum met werk van John Zorn. Daarnaast maakt Taborn furore in de groepen van Chris Potter en Dave Holland. Afgelopen weekeinde speelde de pianist twee soloconcerten in Nederland; vrijdag in het Bimhuis en twee dagen later in de Paradox in Tilburg.

Craig Taborn achter de Yamaha-vleugel tijdens zijn improvisatieconcert in Paradox.

Openhartig ‘Secrets’ melancholisch, dramatisch en grappig

CONCERTRECENSIE. ‘Secrets’ met Claron McFadden, Tuur Florizoone, Michel Massot, Marine Horbaczewski. Concertzaal Tilburg, 21 januari 2017

In de intieme voorstelling ‘Secrets’ waarin concert en theater een geheel vormen, ontrafelt sopraan Claron McFadden met een Belgisch jazztrio opgespaarde geheimen. De vanuit de werkelijkheid opgetekende verhalen leidde in Tilburg tot een indringend optreden waarin ontluikende emotie en muzikale verscheidenheid de boventoon voerden.

Claron McFadden te midden van Tuur Florizoone, Marine Horbaczewski en Michel Massot in het programma 'Secrets'.

Mark Guiliana steekt flets af bij optreden Avishai Cohen

CONCERTRECENSIE. Mark Guiliana Quartet & Avishai Cohen Quartet, TivoliVredenburg Grote Zaal, Utrecht, 15 januari 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Met veel tamtam en onder het motto ‘Transition Presents’ werd de afgelopen maanden in TivoliVredenburg een jazz dubbelconcert aangekondigd met de kwartetten van drummer Mark Guiliana en trompettist Avishai Cohen. Twee musici die aan de frontlinie staan van de actuele jazz.

De kwartetten van trompettist Avishai Cohen (l) en drummer Mark Guiliana gaven een dubbelconcert in Utrecht.

‘Rotterdam Suite’ bruisend feestelijk spektakel

CONCERTRECENSIE. New Rotterdam Jazz Orchestra, Paradox Tilburg, 13 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder

Na projecten met onder andere Anton Goudsmit en Ernst Reijseger staat het New Rotterdam Jazz Orchestra (NRJO) sinds enige tijd op eigen benen. Het orkest barst van het relatief jong talent en door jarenlang samenspel is er onderling een levendige dynamiek ontstaan. Menig lid – vaak ‘baas’ van een eigen ensemble - is een begenadigd componist waardoor het orkest bestookt wordt met uiteenlopende ideeën die naadloos in elkaar schuiven. Recent werk is nu gebundeld in de ‘Rotterdam Suite’, als tegenhanger van de ‘Zeeland Suite’.

Het twaalfkoppige New Rotterdam Jazz Orchestra speelde in Tilburg stukken uit de Rotterdam Suite.

Muzikale toverkunst bij Stefano Battaglia Trio

CONCERTRECENSIE. Stefano Battaglia Trio ‘Music of Alec Wilder’, TivoliVredenburg, Club Nine, 12 januari 2017
beeld: Karen van Gilst

De Italiaanse pianist Stefano Battaglia bracht in 2015 op ECM de schitterende cd ‘In the Morning, Music of Alec Wilder’ uit, een productie die enigszins ondersneeuwde tussen het overvloedige aanbod van dit label. Battaglia (1965) is een van de meest interessante jazzpianisten van dit moment, met een stijl die aansluit bij die andere grootheden als Bill Evans, Keith Jarrett en Brad Mehldau. Wat hem bijzonder maakt, is zijn ultieme gevoel voor lyriek waarin hij net iets verder gaat dan veel andere jazzpianisten.

Het trio van pianist Stefano Battaglia speelde in Utrecht werk van de Amerikaanse componist Alec Wilder.

Spiritueel concert Vijay Iyer en Wadada Leo Smith

CONCERTRECENSIE. Vijay Iyer & Wadada Leo Smith, LantarenVenster, Rotterdam, 8 januari
beeld: Karen van Gilst

Toetsenist Vijay Iyer en trompettist Wadada Leo Smith stonden garant voor een van de mooiste jazzproducties van 2016: ‘A Cosmic Rhythm with Each Stroke’, uitgebracht door ECM. Het album vormt een hommage aan de Indiase kunstenares Nasreen Mohamedi (1937-1990), bekend om haar tekeningen en foto’s. Op deze cd duiken de musici de diepte in en in een lange, bijna zeventig minuten durende sessie geven ze uiting aan hun diepste zielenroerselen. Spirituele muziek zoals die niet vaak gemaakt wordt.

Vijay Iyer en Wadada Leo Smith gaven in Rotterdam een eenmalig concert in Nederland.

Ongrijpbaar Stranger Than Paranoia kan nog jaren mee

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, slotavond met Knalpot, LABtrio, Myles Sanko, Paradox Tilburg, 29 december 2016
beeld: Liesbeth Keder

Met een fenomenaal LABtrio, het experimentele duo Knalpot en de dansbare soul van Myles Sanko kwam er een einde aan het vijfdaagse festival Stranger Than Paranoia. Een meer dan geslaagde 24e editie die zich dit jaar afspeelde in Tilburg en Nijmegen en volgend jaar, tijdens de jubileumeditie, onder voorbehoud meerdere steden aandoet met als klapstuk een avondvullend programma in Theaters Tilburg.

Myles Sanko, Knalpot met Jozef Dumoulin en LABtrio op de slotavond van Stranger Than Paranoia.

All Ellington schippert tussen traditie en vrije bewerking

CONCERTRECENSIE. All Ellington, Bimhuis, Amsterdam, 29 december 2016
beeld: Karen van Gilst

De muziek van Edward ‘Duke’ Ellington (1899 – 1974) wordt met een zekere regelmaat gespeeld, bewerkt en opnieuw op de plaat gezet. Zowel beoefenaren van straight ahead jazz als vrij improviserende musici kunnen met de schatkist van de legendarische componist en bigbandleider uit de voeten: men vergelijke Deborah Carters ‘Diggin’ the Duke!’ met de Ellington-bewerkingen van het Instant Composers Pool Orchestra.

Het ensemble All Ellington met bandleider en cornettist Eric Boeren (l) en contrabassist Wilbert de Joode in het Bimhuis.