CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Ensemblegeluid met de kwaliteit van een verfijnd pijporgel

CONCERTRECENSIE. Artvark Saxophone Quartet & Leo van Oostrom, ZOHO, Rotterdam, 21 september 2021
beeld: Olga Beumer

Het Artvark Saxophone Quartet staat bekend om zijn avontuurlijke aanpak. Voor elk nieuw album kiezen ze een nieuwe invalshoek. De presentatie van de jongste loot aan de stam ‘Mother of Thousand’ vindt plaats in het industriële ZOHO-complex, een locatie die een belichaming is van de Rotterdamse ondernemersgeest. Hun nieuwe album is ontstaan in coronatijd, voor de musici een periode van zelfreflectie en artistieke verdieping.

Artvark Saxophone Quartet speelde werk van de nieuwe cd ‘Mother of Thousand’. Leo van Oostrom (r), op Slide-saxofoon, was te gast in Rotterdam.

Trio Happy Village en FarmStead Jazz Club maken liefhebber gelukkig

CONCERTRECENSIE. Happy Village, FarmStead Jazz Club, Westbroek, 19 september 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Ooit was het rijke Nederlandse jazzlandschap een voorbeeld voor de rest van de wereld. Meer dan 100 jazzclubs telde ons landje en de muziek werd flink door de overheid ondersteund, niet alleen de jazz maar ook klassieke kleine en middelgrote ensembles. Ronduit misdadig was het in de jaren negentig ingezette overheidsbeleid om een einde te maken aan deze veelvoud van sympathieke initiatieven. De jazz moest maar gerund worden door professionals en een plek vinden op de officiële concertpodia. Musici moesten maar de buikriem aanhalen, vond de toenmalige directie van de Stichting voor Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland.

Tenorsaxofonist Rolf Delfos, Hammond-organist Frank Montis en drummer Pim Dros op het podium van FarmStead Jazz Club in Westbroek.

Beauforthuis ideale plek improvisaties Van Geel, Rüttgers en Sola

CONCERTRECENSIE. Oene van Geel, Philipp Rüttgers, Pau Sola, Beauforthuis, 26 augustus
beeld: Ton van Leeuwen

Het idyllische Beauforthuis in Austerlitz is een volmaakte plek voor ongedwongen concerten. Omringd door de Zeister bossen ligt hier een podium met een ideale akoestiek en met precies die informaliteit waarbij jazz gedijt. Het nieuwe seizoen start met een concert van een drietal topimprovisatoren: de bekende altviolist Oene van Geel, de uit Duitsland afkomstige pianist Philipp Rüttgers en de Spaanse cellist Pau Sola.

Philipp Rüttgers, Oene van Geel en Pau Sola speelden in Beauforthuis nieuw repertoire.

Joe Lovano schrijft jazzgeschiedenis op Middelheim

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen, 15 en 16 augustus 2021
beeld: Olga Beumer

Het altijd sfeervolle Jazz Middelheim Festival in Antwerpen ging vorig jaar niet door vanwege de COVID-19-pandemie, maar dit jaar pakt de organisatie weer uit als vanouds. Het enige verschil is dat er dit keer maar gebruik wordt gemaakt van een podium. Dit betekent ook dat de compositieopdrachten aan de Belgische musici op het podium in de grote tent staan.

Op het podium van Jazz Middelheim stonden onder meer stemkunstenares Youn Sun Nah, Avishai Cohen Trio en Joe Lovano.

Kwaliteit en originaliteit drijfveren Gaume Jazz Festival

CONCERTRECENSIE. Gaume Jazz Festival, Rossignol, België, 6 t/m 8 augustus 2021
beeld: Hugo Lefèvre

Een week voor de volgende coronaversoepelingen in België waren de organisatoren in Rossignol klaar om de zevenendertigste editie van het Gaume Jazz Festival in te zetten. Gelukkig stond er geen rem op het muzikaal gebeuren, integendeel. Aka Moon gaf een set op wereldniveau, de Cubaanse Ana Carla Maza ontpopte zich als de revelatie van het weekend terwijl Tuur Florizoone zijn statuut van meesterverteller nog maar eens consolideerde.

De soloconcerten van celliste en zangeres Ana Carla Mazza en accordeonist Tuur Florizoone en het verrassende optreden van Aka Moon waren absolute hoogtepunten van Gaume Jazz.

Walk The Line inmiddels visitekaartje van TivoliVredenburg

CONCERTRECENSIE. Walk The Line, TivoliVredenburg, Utrecht, 25 juli 2021
beeld: Olga Beumer

De vanuit alle corona-issues ontwikkelde formule Walk The Line van het Utrechtse TivolVredenburg mag inmiddels een succes genoemd worden. Onder het motto ’Music sounds better with you’  krijgt het publiek een ouderwetse live-ervaring voorgeschoteld, met korte concerten in diverse zalen voor telkens dertig bezoekers. Bijzonder is ook dat medewerkers de gasten persoonlijk rondleiden door het gebouw. Walk The Line is inmiddels een echt visitekaartje geworden.

Trio Maria Portugal, Jasper van ’t Hof en Paul van Kemenade. Benjamin Herman speelde met Cas Jiskoot en John Engels.

Ian Cleaver en Gideon Tazelaar blazen jazztraditie nieuw leven in

CONCERTRECENSIE. Ian Cleaver / Gideon Tazelaar Sextet, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 juli
beeld: Ton van Leeuwen

Afgelopen mei brachten trompettist Ian Cleaver en tenorsaxofonist Gideon Tazelaar hun album ‘Volume 1’ (DOX records) uit, waarop ze spelen met de Deense contrabassist Felix Moseholm en de Catalaanse drummer Jorge Rossy. Muzikale gasten zijn altsaxofonist Benjamin Herman en basklarinettist Joris Roelofs. Op deze productie staat de jazztraditie centraal met muziek van onder meer Duke Ellington, Misha Mengelberg, Cole Porter, Oscar Pettiford en Hoagy Carmichael. De musici slagen erin om nieuw leven te blazen in de rijke jazztraditie.

Trompettist Ian Cleaver, bassist Felix Moseholm, tenorsaxofonist Gideon Tazelaar en basklarinettist Joris Roelofs op het podium van Cloud Nine in TivoliVredenburg.

Teus Nobel Liberty Group gaat gouden toekomst tegemoet

CONCERTRECENSIE. Teus Nobel Liberty Group, Muziekpodium Paradox, Tilburg, 22 juni 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Trompettist Teus Nobel heeft zich de afgelopen jaren flink in de kijker gespeeld en mag inmiddels gerekend worden tot de Nederlandse top. Hij heeft zich ontwikkeld tot een krachtige blazer die met volle overtuiging in de traditie staat van fenomenen als Lee Morgan, Freddie Hubbard en Woody Shaw. Met name de laatste is een blijvende invloed, die zijn spel enorm verrijkt heeft.

Teus Nobel Liberty Group nam in Paradox voor publiek een cd op die later dit jaar verschijnt.

De jaren beginnen te tellen voor Philip Catherine

CONCERTRECENSIE. Philip Catherine, Paulo Morello & Sven Faller, TivoliVredenburg, Grote Zaal, Utrecht, 13 juni 2021
beeld: Ton van Leeuwen

Het is onomstreden dat de inmiddels 78-jarige, uit België afkomstige, Philip Catherine tot de grootste West-Europese gitaristen gerekend mag worden. Sinds de jaren zestig staat hij in de frontline en speelde hij met uiteenlopende grootheden als Chet Baker, Toots Thielemans, Charles Mingus, Dexter Gordon, Stéphane Grappelli en Jasper van ’t Hof. Catherine beschikt over een unieke swingende en tegelijkertijd lyrische stijl. Zijn gitaartoon is buitengewoon zangerig, met steeds dat typerende tikkeltje vibrato: een geluid waar menige vakbroeder van kan dromen.

Philip Catherine met gitarist Paulo Morello en contrabassist Sven Faller op het podium van TivoliVredenburg.

Portico Quartet – Terrain

Portico Quartet – Terrain
bezetting: Duncan Bellamy drums, bas, hang drums, synthesizer, piano, stem, sampler, vibrafoon; Jack Wyllie saxofoon, piano, synthesizer, sampler + Francesca Ter-Berg cello; Simmy Singh viool; Pete Bennie contrabas
opgenomen: PQHQ en Fish Factory, Londen, 2020
uitgebracht: 28 mei 2021
label: Gondwana
aantal stukken: 3
tijdsduur: 38’50
website: porticoquartet.com

Het kwartet dat geen kwartet meer was maar nu terug (althans in naam), opteerde onder invloed van de pandemie voor een koerswijziging met als voornaamste ingrediënt improvisatie. Geen echt onbekend terrein en vooral wederom een slimme zet om niet te vervallen in een succesformule.

ZILT geeft toekomst aan Nederlandse jazz

CONCERTRECENSIE. ZILT (livestream), TivoliVredenburg, Utrecht, 16 mei 2021
beeld: schermafbeeldingen

Jasper Blom is niet alleen een fantastische saxofonist en bandleider, maar ook een geliefd docent. Samen met een aantal van zijn leerlingen vormt hij al geruime tijd het kwartet ZILT. Een ensemble dat zijn naam te danken heeft aan het bekende whiskycafé aan de Amsterdamse Zeedijk. Jarenlang trad hij hier op om zijn studenten podiumervaring op te laten doen. Op de lessenaar stonden vaak stukken van Misha Mengelberg en Duke Ellington. Componisten die diep in Bloms geheugen staan gegrift en die voor hem de essentie van de jazz vertegenwoordigen.

ZILT, met Ian Cleaver en Jasper Blom, start het concert met ‘Blues after Piet’ van Misha Mengelberg.

Sabrina Starke treedt met verve in voetsporen Nina Simone

CONCERTRECENSIE. Jazz Orchestra of the Concertgebouw & Sabrina Starke ‘The Story of Nina Simone’, de Doelen, Rotterdam, 20 april 2021
beeld: Fotowonders

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw timmert al heel wat jaren aan de weg met bijzondere projecten. Hun nieuwste initiatief is een themaprogramma rond Nina Simone (1933-2003), een van de iconen van de Black Music. Met haar geheel eigen stijl – een opwindende mix van blues, soul en jazz – wist ze wereldwijd velen aan zich te binden. Ze scoorde ongelooflijke hits en was een van de meest geliefde festivalartiesten, maar de glans van haar carrière verbleekte in haar latere jaren toen geestelijke problemen hun tol begonnen te eisen. Haar bipolaire stoornis en haar weigering om de juiste medicijnen te slikken, maakten dat ze te instabiel werd om nog concerten te kunnen geven.

Sabrina Starke met orkest en mét publiek speelt The Story of Nina Simone in de Rotterdamse Doelen.

Jasper Blom blaast leven in op safe spelend Bimhuis

CONCERTRECENSIE: Jasper Blom Polyphony 3, Livestream Bimhuis, 17 april 2021
beeld: schermafbeeldingen

Het coronavirus heeft de podiumkunsten een forse klap toegebracht. Veel zalen programmeren niet meer, andere podia focussen zich op livestreams of worden nog alleen maar gebruikt als repetitieruimtes. Ook het Amsterdamse Bimhuis valt nog alleen maar thuis vanaf een beeldscherm te bewonderen. Met een nogal op safe spelende programmering wordt er een aantal avonden per week een uitzending vanaf YouTube gestreamd onder het motto ‘Bimhuis TV’, een initiatief dat dankzij een externe geldschieter gestalte heeft gekregen.

Het ‘Polyphony’ project van Jasper Blom op de planken van Bimhuis, met onder meer Jesse van Ruller.

Transmission Festival mist stukje extra karakter

CONCERTRECENSIE. Transmission Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 26 t/m 28 maart 2021
beeld: schermafbeeldingen*

Het Utrechtse Transition Festival heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de belangrijkste Nederlandse jazzevenementen. Vorig jaar ging het niet door vanwege de corona-epidemie, maar dit jaar heeft de organisatie er een livestream editie van gemaakt. De naam is daarom voor een keer veranderd in Transmission. Drie avonden lang worden de jazzliefhebbers thuis ondergedompeld in een selectie van de nationale jazz, want buitenlandse optredens zitten er nog steeds niet in. Een deel van het aanbod betreft echter eerder gemaakte concertopnames, die een reprise krijgen.

Benjamin Herman Quintet met Ack van Rooijen, Brad Mehldau Quartet en Eric Vloeimans met Phion Koperblazers sierden onder meer het driedaagse festival Transmission.

Four Horns & Piano creëert nieuwe muzikale vergezichten

RECENSIE LIVESTREAM. Four Horns & Piano, TivoliVredenburg, 21 maart 2021
beeld: schermafbeeldingen

Een van de hoogtepunten tijdens de feestelijke Buma Boy Edgar Prijsuitreiking in december 2018 aan Jasper van ’t Hof was zijn optreden met Four Horns & Piano. Een kamermuziek-achtige formatie met trombonist Ilja Reijngoud en de saxofonisten Tineke Postma, Paul van Kemenade en Dick de Graaf.

Jasper van ’t Hof op het podium van TivoliVredenburg met trombonist Ilja Reijngoud en saxofonisten Paul van Kemenade, Tineke Postma en Dick de Graaf.

Chick Corea grenzeloos veelzijdig

IN MEMORIAM

Chick Corea koos al vroeg zijn eigen weg.
Foto © Ron Beenen.

Op 79-jarige leeftijd overleed pianovirtuoos Chick Corea (1941-2021), volstrekt onverwacht, aan een zeldzame vorm van kanker. Tot voor kort verbaasde hij de wereld met zijn dagelijkse livestreams, zijn opgewektheid en zijn grenzeloze energie. Net zoals zijn generatiegenoot Herbie Hancock beleefde hij een bijzonder veelzijdige carrière waarin artistieke vernieuwing en schaamteloze commercialiteit hand in hand leken te gaan.

Brussels Jazz Festival op alle fronten van hoog niveau

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Festival, Flagey, Brussel, 16 januari 2020
beeld: Olivier Lestoquoit

Waar in Nederland de livestream jazzfestivals sporadisch van de grond komen, gaan onze zuiderburen vol op het orgel. Het Flagey gebouw in het centrum van de Belgische hoofdstad blijkt een ideale locatie hiervoor te zijn. De zevende editie van het Brussels Jazz Festival kent een aantrekkelijke programmering met de top van de Belgische jazz en de nodige aandacht voor jong talent.

Toetsenist Alex Koo, de gitaristen Philip Catherine en Lionel Loueke, en zangeres en saxofonist Naima Joris speelden tijdens de online-editie van Brussels Jazz Festival.

Duo-optredens zorgen voor avontuurlijk Walk The Line

CONCERTRECENSIE. Sanne Rambags & Rogier Telderman, Kika Spangers & Joost Lijbaart, Reinier Baas & Ben van Gelder, Eric Vloeimans & Jörg Brinkmann, TivoliVredenburg, 6 december 2020
beeld: Ton van Leeuwen

Het corona-virus heeft een forse schaduw geworpen over de podiumkunsten. Nadat er een langdurige periode helemaal niks mocht en daarna de deuren deels opengingen, worden er momenteel maximaal dertig bezoekers in een ruimte toegelaten. Veel zalen houden het helaas voor gezien en voor artiesten is het beslist geen verdienmodel. Streaming en online-concerten zouden een oplossing moeten bieden, maar missen de live ervaring. Onder het duidelijke motto ’Music sounds better with you’ heeft het Utrechtse TivoliVredenburg Walk The Line ontwikkeld: een concept waarbij achter elkaar korte concerten in het hele gebouw plaatsvinden in diverse zalen voor telkens dertig bezoekers.

Onder meer Kika Sprangers, Sanne Rambags en Eric Vloeimans traden in duovorm op tijdens Utrechtse Walk The Line.

Bel Jazz Fest overtreft alle verwachtingen

CONCERTRECENSIE. Bel Jazz Fest, Flagey Brussel, 29 en 30 mei 2020
beeld: Shamrockraver en Michel van Rhijn

Het corona-virus dwingt culturele organisaties en festivals wereldwijd om radicaal het roer om te gooien. In Nederland wordt er veel gezucht en geklaagd, terwijl de meeste horeca en middenstand al voortvarend nieuwe scenario’s hebben ontwikkeld. Sommige podia zetten inmiddels de deur voorzichtig op een kier, anderen proberen de grenzen van de mogelijkheden binnen de nieuwe werkelijkheid op te zoeken.

An Pierlé, Mâäk Quintet, De Beren Gieren en vele anderen traden op tijdens het eerste Bel Jazz Fest dat live werd gestreamd.

Paul van Kemenade raakt met overweldigende oerkreet

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade: Three Horns And A Bass en Budha Building, Livestream vanuit Paradox Tilburg, 22 mei 2020
beeld: livestream

In coronatijden zoeken vele musici naar oplossingen om hun creativiteit te laten horen. Een aantal podia faciliteren deze artistieke behoefte zoals De Doelen in Rotterdam, het Amsterdamse Concertgebouw en Paradox in Tilburg. Maar bij veel gerenommeerde podia is een akelige radiostilte ingetreden of ze vertonen op internet ingeblikt materiaal dat al enige tijd op de plank ligt.

Paul van Kemenade gaf een concert met Three Horns And A Bass en presenteerde met elektronica specialist Hans Timmermans (alias Budha Building) de nieuwe cd Russian Roads.