CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Jazzdag 2015: muziek als handelswaar of eindproduct?

JAZZDAG. Lantaren Venster Rotterdam, 26 (en 27) juni 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Martijn van Geffen

De jaarlijkse Jazzdag in Rotterdam vormt traditiegetrouw de introductie voor North Sea Round Town gevolgd door het North Sea Jazz Festival. Het programma van de Jazzdag is tweeledig. ‘s Middags ontmoeten jazzprofessionals - muzikanten, boekingskantoren, journalisten et cetera - elkaar in het conferentieprogramma dat als platform dient voor discussies over problemen en vragen die de jazzwereld confronteren. In de avond vinden de showcases plaats waarin bekende en (nog) onbekende artiesten optreden om hun muziek te promoten in de hoop op een buitenlands avontuur. Muziek maken dus, daar waar jazz om draait.

  
Dankwoord van Buma Boy Edgarprijswinnaar Tineke Postma. Flash Pig winnaar European Jazz Competition. Inkijkje bij panel Jazz in Beeld. 


Boy Edgarprijs 2015 voor Tineke Postma

NIEUWS











Bloemen voor Boy Edgarprijswinnaar Tineke Postma
tijdens de Jazzdag in Rotterdam. Foto © Mike Breeuwer.



De Buma Boy Edgarprijs 2015 gaat naar Tineke Postma. Daarmee is de saxofoniste de opvolgster van Jeroen van Vliet en is ze de derde vrouw die de prijs krijgt toegekend. Greetje Bijma en Corrie van Binsbergen gingen haar in respectievelijk 1990 en 1997 voor.


Experimenteerlust drijvende kracht Sylvie Courvoisier Trio

CONCERTRECENSIE. Sylvie Courvoisier Trio, Bimhuis Amsterdam, 7 juni 2015
door: Stefan de Graaf

Wie de eerste zelfverzekerde noten van de concertopener ‘The Charlier Cut’ van het Sylvie Courvoisier Trio hoort, krijgt een bondige vooruitblik op wat verwacht kan worden van dit onwankelbare, spannende, in de avant-garde gewortelde en uit New York afkomstige pianotrio. Zelfverzekerd spel, genuanceerd, groovy, compromisloos, eigen en herkenbaar, stevig en met een goed gevoel voor experiment. Geen avant-gardistische muziek die blijft steken in concepten, nieuwe ideeën of goedbedoelde grappen, maar die bezwangerd is met inhoud.

  
Sylvie Courvoisier, Drew Gress en Julian Sartorius op archiefbeeld.*


Inspirerende blik op kunstenaar Misha Mengelberg

SYMPOSIUM. Misha’s Middag, Bimhuis/Holland Festival, Amsterdam, 6 juni 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Martijn van Geffen

De kunsten van Misha Mengelberg zijn al decennia lang geliefd en gehaat, maar worden nog altijd besproken. Wordt zijn naam geassocieerd met de onconventionele wijze van musiceren, minder bekend is zijn onconventionele manier van dichten en (muziek)filosofie. In zijn filosofie en in zijn levenswerk klinkt de vraag waarom kunst is zoals het is en waarom het niet anders kan. Nu Mengelberg op zijn 80e als kunstenaar noodgedwongen niet meer actief is, organiseerde het Bimhuis samen met ICP en de Universiteit van Amsterdam in het kader van het Holland Festival een symposium over het leven en werk van Misha Mengelberg: ‘Misha’s Middag’. 

  
Onder andere Louis Andriessen en George Lewis spraken tijdens Misha's Middag. Muziek was er van onder meer Benjamin Herman.


Ginger Baker Jazz Confusion weinig inspirerend

CONCERTRECENSIE. Ginger Baker Jazz Confusion, Bimhuis 29 mei 2015
beeld: Thomas Huisman
door: David Cohen

Het Bimhuis was tot de nok toe gevuld met belangstellenden voor de legendarische Ginger Baker. Voor de 76-jarige drummer en zijn uitgebreide kit was een apart podium neergezet. Zijn berucht explosieve karakter kwam de hele avond goed tot uiting, en wel in sterk ritmisch georiënteerd spel samen met percussionist Abass Dodoo.

  
Ginger Baker Jazz Confusion met percussionist Abass Dodoo en tenorsaxofonist Pee Wee Ellis. 


Marc Ribot genreoverschrijdend impressionist

CONCERTRECENSIE. Marc Ribot’s Ceramic Dog, Paradox Tilburg, 27 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Marc Ribot kijkt niet op een genre meer of minder. De gitarist die menig album van Tom Waits kleurde en naadloos invoegt bij de avant-gardistische muziek van John Zorn, hanteert een eclectische muziekstijl die varieert van merengue tot rock waarbij een ding zeker is: Marc Ribot maakt muziek waarbij je niet onverschillig over kunt blijven.

  
Marc Ribot's Ceramic Dog op het podium van Paradox.


Buitensporig Moers festival van extremen

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Festivalhalle Moers Duitsland, 22, 23, 24 mei 2015
beeld: Elisa Essex
door: Georges Tonla Briquet

Vorig jaar verhuisde Festival Moers van een circustent naar een heuse concertzaal. Een revolutie, of evolutie, maar muzikaal bleef alles bij het oude: vier dagen genieten van hedendaagse improvisatie met zo nu en dan een blik achteruit. Dit jaar ontving het festival uit handen van Europe Jazz Network de 'Award for Adventurous Programming'. Het bewijs dat artistieke integriteit gewaardeerd wordt.

  
Artist in Residence Colin Stetson, Miko Innanen 10+ en Michael Mantler die optrad met The Jazz Composer's Orchestra Update.


Vijay Iyer dynamisch en veelzijdig

CONCERTRECENSIE: Vijay Iyer Trio, Bimhuis Amsterdam, 22 mei 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Martijn van Geffen

Tijdens zijn tiendaagse Europese tournee presenteert Vijay Iyer zijn in januari verschenen tweede ECM-album 'Breakstuf'. Iyer nam het op met contrabassist Stephan Crump en slagwerker Marcus Gilmor, een trio waarmee de pianist al jaren samenwerkt. In het Bimhuis, dat drie jaar moest wachten op een hernieuwde kennismaking met Iyer, speelde het trio werk van het album, alsmede oud en niet eerder uitgebracht materiaal.

  
Vijay Iyer, Marcus Gilmor en Stephan Crump in het Bimhuis.


‘Oefenen, oefenen, oefenen’

DRUMCLINIC. Robert ‘Sput’ Searight, Q-Factory, Amsterdam, 12 mei 2015
door: Sophie Conin

Vanwege concerten met het Metropole Orkest en het Bill Laurance Project, maakte Snarky Puppy-drummer Robert ‘Sput’ Searight nogal wat kilometers in Nederland de afgelopen maand. Veel tijd om te socialiseren met de gemeenschap heeft de slagwerker dan ook niet. “Een echt gesprek aangaan met andere drummers zoals jullie, daar heb ik niet zoveel kansen voor.” Een paar uur voor het eerste concert van de ‘Swift Tour’ met Bill Laurance - en ondanks een aanhoudende verkoudheid - geeft hij een drumclinic in Amsterdam.

  
Snarky Puppy-drummer Robert 'Sput' Searight gaf tussen de concertbedrijven door een drumclinic in Amsterdam. Foto's © Sophie Conin.


Snarky Puppy kent vele vervoegingen

CONCERTRECENSIE. Bill Laurance Project, Paradox Tilburg, 13 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Snarky Puppy is hip. Evenzo makkelijk als het New Yorkse collectief zalen uitverkoopt, zijn het de vele paden die de band als geheel en de bandleden afzonderlijk bewandelen. Toetsenist Bill Laurance is inmiddels aan zijn tweede album toe, ‘Swift’, dat hij tussen de Snarky Puppy-bedrijven middels drie concerten in Nederland presenteerde.

  
Bill Laurance, Michael League en Robert 'Sput' Searight met het West Side Trio en hoornist Katie Christie in de Paradox in Tilburg.


De kleurrijke rijkdom van Jazz Luik

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz Luik, Palais des Congrès, Luik, België, 8 en 9 mei
beeld: Robert Hansenne
door: Georges Tonla Briquet

Vijfentwintig concerten in twee dagen, verspreid over vijf zalen, dat betekent kiezen maar niet noodzakelijk verliezen. De rode draad in Luik: de kleurrijke rijkdom van jazz met plaats voor zowel jongeren als coryfeeën.

  
Omar Sosa, Orchestra Vivo! en Enrico Rava waren de publiekstrekkers van Festival Jazz Luik. 


Het verbond van Kenny Werner en Bert van den Brink

CONCERTRECENSIE. Kenny Werner & Bert van den Brink, Bimhuis Amsterdam, 10 mei
beeld: Onno Beukenhorst
door: Stefan de Graaf

Wie een duoconcert bezoekt van toppianisten kan nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Twee elkaar innig omhelzende vleugels op het podium staan niet per definitie garant voor meer muzikaal genot. Het kan een voorbode zijn van een stortvloed aan noten, een muzikale slapstick of een illustratie van het minieme onderscheid tussen duet en duel. Je moet ervan houden en het is een kwestie van smaak, maar wie de internationaal gelauwerde Amerikaanse pianist Kenny Werner en de Nederlandse (blinde) pianist Bert van den Brink kent, maakt zich geen zorgen.

  
Bert van den Brink en Kenny Werner brachten onder meer werk van Toots Thielemans. 


Een kwartet met de energie van een orkest

CONCERTRECENSIE. Omar Sosa Cuarteto Afro-Cubano, LantarenVenster Rotterdam, 8 mei
beeld: Eric van Nieuwland
door: David Cohen

Met een kaars betrad de Cubaanse pianist Omar Sosa de donkere, halfvolle zaal in LantarenVenster. Later op de avond zou Sosa blijk geven van uitbundig showmanschap, maar nu verkoos hij een mysterieuze opening en zette hij zich kalm, geheel in het wit gekleed, achter de vleugel en synthesizers voor een nummer van het album ‘Calma’.

  
Omar Sosa en zijn Afro-Cubaans kwartet beleefden veel vreugde aan het optreden in Lantaren Venster. 


Snarky Puppy en Metropole Orkest fenomenaal geheel

CONCERTRECENSIE. Snarky Puppy & Metropole Orkest, Rotterdamse Schouwburg, 1 mei
beeld: Joke Schot
door: David Cohen

Nog vóór de vierenzestig muzikanten van het Metropole Orkest en de New Yorkse fusionformatie Snarky Puppy het podium hadden betreden, werd de Rotterdamse Schouwburg al gevuld door enthousiast gejoel en gefluit. Aangezien de musici de dag tevoren al een spectaculair concert hadden verzorgd, waren de verwachtingen hooggespannen. De avond zou in het teken staan van ‘Sylva’, een album dat een jaar geleden door beide collectieven was opgenomen in Dordrecht en tijdens dit concert voor het eerst live werd vertolkt.

  
Snarky Puppy en Metropole Orkest vierden een weergaloos feest in Rotterdam. 


The Whammies blazen Steve Lacy nieuw leven in

CONCERTRECENSIE. The Whammies play the music of Steve Lacy feat. Jaap Blonk. Bimhuis Amsterdam, 29 april 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Armand van Wijck

Het Bimhuis stond woensdagavond in het teken van Steve Lacy. Repertoireband The Whammies bracht anderhalf uur lang composities ten gehore van de sopraansaxlegende. Een bijzondere beleving, die nog eens versterkt werd door een prachtig gastoptreden van stemkunstenaar Jaap Blonk.

  
The Whammies met contrabsassist Jason Roebke, stemkunstenaar Jaap Blonk, trombonist Jeb Bishop en saxofonist Jorrit Dijkstra in het Bimhuis.


Bruisend verjaardagsconcert Pierre Courbois in Bimhuis

CONCERTRECENSIE. Pierre Courbois 75 jaar, Bimhuis 23 april 2015
beeld: Onno Beukenhorst
door: David Cohen

Pierre Courbois, geboren op 23 april 1940 en volgens wijlen Willem Breuker de eerste Europeaan die systematisch experimenteerde met free jazz, nam solo plaats achter zijn eigenhandig gebouwde drumstel. Eén klap op de bekkens was voldoende om de zaal ervan te overtuigen dat Courbois in onverminderd goede conditie verkeerde en dat de onofficiële prijs die hem in de pauze werd uitgereikt meer dan gerechtvaardigd was. Na een inleidende solo trad de rest van het voor de gelegenheid tot zes man uitgebreide kwintet naar voren.

  
Pierre Courbois vierde zijn 75e verjaardag met een concert in het Bimhuis. 


Scott Henderson nog niets aan kracht verloren

CONCERTRECENSIE. Scott Henderson Trio, Paradox Tilburg, 22 april 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Met Mike Stern en Terje Rypdal nog in het achterhoofd, presenteerde Paradox woensdagavond opnieuw een grootheid op gitaargebied. Fusionspecialist Scott Henderson presenteerde voor een volle bak zijn nieuwe album ‘Vibe Station’.

  
Imponerende improvisaties van gitarist Scott Henderson in Paradox. 


The Bad Plus schrikt nergens voor terug

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus - Ornette Coleman's Science Fiction. Bimhuis Amsterdam, 17 april 2015
beeld: Thomas Huisman
door: Stefan de Graaf

Van Stravinski's 'Le sacre du printemps' tot covers van Nirvana en Pink Floyd. The Bad Plus schrikt nergens voor terug. Inspiratie laat zich niet indammen door stijlgrenzen. Nu is het een jazzplaat uit 1972 die het trio als uitgangspunt heeft genomen: ‘Ornette Coleman's Science Fiction’. Aangezien het originele album een aanzienlijk blazersaandeel heeft - naast Coleman onder andere Don Cherry op trompet - is het trio uitgebreid met zijn vroege inspirator altsaxofonist Tim Berne, sopraansaxofonist Sam Newsome en kornettist Ron Miles.

  
The Bad Plus trad in Bimhuis op met blazerstrio Ron Miles, Sam Newsome en Tim Berne.


Dirigent John Clayton enerverend voor student en publiek

CONCERTRECENSIE. John Clayton & ensembles Conservatorium van Amsterdam: ‘The Music, The Heart BEAT’. Bimhuis Amsterdam, 11 april 2015
door: David Cohen









Contrabassist John Clayton dirigeerde in het Bimhuis verschil-
lende ensembles van het Conservatorium van Amsterdam.



Onder het overkoepelende thema van de ‘groove’ had contrabassist John Clayton een avond georganiseerd voor en met studenten aan het Conservatorium van Amsterdam. Vooraf werd Claytons werk door het hoofd van de jazzafdeling aangekondigd als ‘een hoogtepunt in het gastdocentenprogramma’. Inderdaad zorgde hij door dit kijkje binnen de muren van het conservatorium samen met de studenten voor een spetterende, enerverende en afwisselingrijke avond.


Nir Felder origineel, robuust en ingetogen

CONCERTRECENSIE. Nir Felder Quartet. Paradox, Tilburg, 3 april 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Aangekondigd als de ’nieuwe gitaarsensatie’ en met een debuutalbum op zak die zowel in Europa als in Amerika veel lof vergaard, trapte Nir Felder zijn driedaagse Nederlandse tournee af in de Tilburgse Paradox.

  
Gitarist Nir Felder met contrabassist Phil Donkin en pianist Kristjan Randalu.