CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

The Bad Plus vindt zichzelf opnieuw uit

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 oktober 2018
beeld: Olga Beumer

The Bad Plus is misschien wel het meest succesvolle pianotrio van de actuele jazz. Ze hebben zich niet alleen ontwikkeld tot grootmeesters in het bewerken van popsongs, maar zorgden ook voor een geslaagde jazzvertaling van Strawinsky’s meesterwerk ‘Le Sacre du Printemps’.

The Bad Plus met nieuwe pianist Orrin Evans in TivoliVredenburg.

Brussels Jazz Orchestra en Maria Schneider onverslaanbaar

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra & Maria Schneider, Celebrating 25 years!, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 14 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Afgelopen zomer was arrangeur en componiste Maria Schneider (1960) op het North Sea Jazz festival in Rotterdam te horen met het Noorse ensemble Denada. In haar werk klinkt de invloed van de grote arrangeur Gil Evans door, maar Schneider voegt daar haar eigen verhaal aan toe. De Amerikaanse ‘roots’ muziek en geluiden uit de natuur vormen vaak haar basismateriaal.

Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Maria Schneider, met saxofonist Kurt van Herck.

Ken Vandermark Made To Break verovert Nijmegen

CONCERTRECENSIE. Ken Vandermark ‘Made To Break’, Brebl Nijmegen, 8 oktober 2018
beeld: Olga Beumer

Vorig najaar gaf Ken Vandermark met zijn ensemble ‘Made To Break’ een nogal luidruchtig concert in de Club Nine zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg, een plek waar deze extreme muziek eigenlijk niet tot zijn recht komt. Deze herfst sluiten ze hun Europese tournee af in het Nijmeegse Brebl, op initiatief van de Stichting Jazz In Nijmegen (JIN). Brebl heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uniek podium: een vrijplaats voor de kunsten. Precies in zo’n omgeving gedijt de experimentele muziek van een uitgesproken innovator als Ken Vandermark.

Ken Vandermark, Christof Kurzmann, Tim Daisy en Jasper Stadhouders op het podium van Brebl in Nijmegen.

James Farm kiest voor de bekende weg

CONCERTRECENSIE. James Farm, met Joshua Redman, Aaron Parks, Matt Penman en Eric Harland, TivoliVredenburg Utrecht, 6 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen

James Farm is een van de meest geliefde ensembles van de actuele jazz. De all stars bezetting - met saxofonist Joshua Redman, toetsenist Aaron Parks, contrabassist Matt Penman en drummer Eric Harland - speelt wereldwijd op alle mogelijke festivals en in concertzalen van naam en faam. Het clubcircuit zijn ze al jarenlang ontgroeid. In Utrecht staat het kwartet in de Herz zaal van TivoliVredenburg, een plek bedoeld voor kamermuziek maar ook geschikt voor akoestische jazz.

Aaron Parks, Matt Penman, Eric Harland en Joshua Redman, alias James Farm, in Utrecht.

Bijzondere krachtmeting tussen Tom Beek en Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Tom Beek ontmoet Jasper Blom, Theaterzaal Het Wilde Westen, Utrecht, 30 september 2018
beeld: Chiel Keersemaker

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium heeft Utrecht geen echte muzikale werkplaats meer: een podium waar je naar hartenlust kunt experimenteren. TivoliVredenburg boekt de grote en middelgrote acts, maar jonge ensembles komen nauwelijks aan bod. In het grote gebouw vinden veel interessante concerten plaats, maar een levende jazzcultuur is er niet. De innovatie in de Utrechtse jazzscene lijkt grotendeels tot stilstand gekomen.

Saxofonisten Tom Beek (l) en Jasper Blom met drummer Joost van Schaik en bassist Gaddum Jr. in Utrecht.

Make It Festival wacht een grote toekomst

CONCERTRECENSIE. Make It Festival, Concertzaal Tilburg, 22 september 2018
beeld: Olga Beumer

In een periode waarin de programmering van heel wat jazzfestivals min of meer ingevuld wordt door een beperkt aantal boekingsbureaus, is het een verademing om in Nederland een nieuw initiatief tegen te komen dat zijn nek uitsteekt voor de ‘jonge’ muziek: het Tilburgse Make It Festival. Een evenement dat twee dagen duurt en georganiseerd wordt door een aantal toonzetters van de jonge garde: Koen Smits, David Romanello en Neil van der Drift. Op vrijdag 21 september was er een kroegentocht in de binnenstad en op zaterdag 22 september staat er een veelkleurige programmering in de Tilburgse Concertzaal. Een faciliteit die eigenlijk iets te formeel is voor een dergelijk vernieuwend gebeuren.

Octet van pianist S’yo Fang, Ian Cleaver Trio met Jasper Blom en het kwintet Clod! speelden onder meer op de eerste editie van festival Make It in Tilburg.

Weergaloos concert Cor Bakker en Bert van den Brink

CONCERTRECENSIE. Cor Bakker & Bert van den Brink , TivoliVredenburg, 21 september 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Het duo Cor Bakker en Bert van den Brink is een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse jazz. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig waren ze op veel Nederlandse concertpodia te zien, maar daarna beleefden ze beiden carrières op een heel ander vlak. Bakker was wekelijks op tv te zien als begeleider van Paul de Leeuw en in diverse andere settings. Bert van den Brink timmerde internationaal aan de weg als solist en als begeleider van onder meer Denise Jannah, Toots Thielemans en Dee Dee Bridgewater. Zijn dagelijkse internetrubriek Bert’s Bytes kent vele volgers.

Cor Bakker en Bert van den Brink speelden in Cloud Nine van Tivoli Vredenburg.

Winne verbindt mensen, stijlen en culturen in Rotterdam

CONCERTRECENSIE. Winne Winti, Annabel, Rotterdam, 14 september 2018
beeld: Youtube

Winne (artiestennaam van Winston Bergwijn) wist Rotterdam in 2009 in één klap als hiphopstad op de kaart te zetten. Op liedjes als ‘Lotgenoot’, ‘Alles Wat Ik Wil’ en ‘Geef 8’ rapte Winne over het straatleven en bovenal de kracht van liefde, geloof en vriendschap. Hoewel de besprekingen van zijn debuutalbum ‘Winne Zonder Strijd’ niet direct lovend waren, vergaarde de cd door de jaren heen de status van een onvervalste klassieker.

Winne in een uitverkocht Annabel in Rotterdam.

De ontmaskering van K.

COLUMN

K.

K. wordt in 1981 in Los Angeles in een muzikaal gezin geboren. Hij is een schattige baby en de oogappel van zijn ouders, die hem graag verwennen. Zijn vader Rickey ziet al vroeg talent in hem want K. trommelt op alles wat los en vast zit. Rickey is een saxofonist met een beperkt talent. Met de Wizzdom Band maakt hij een single met op de A-kant ‘After Lovin’ You’ en op de flipside ‘Dance All Night’. Nummers die het prima doen in het partycircuit maar verder weinig om het lijf hebben. Zoonlief wil al vroeg beroemd worden en besluit saxofoon te gaan spelen, net zoals zijn vader. Vooral met de tenorsaxofoon heeft K. succes bij de meisjes. Terwijl de rest van de band nog aan het opruimen is, zit K. al met zijn vrouwelijke fans aan de bar.

North Sea Jazz brengt fusion van hoog niveau

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 13, 14 en 15 juli 2018
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer
door: Ron Holman

We kiezen voor de fusion. Tijdens het gehele festival is een jongere generatie jazztalent geprogrammeerd die, zeg maar, ‘de oude rotten in het vak’ moeiteloos kunnen opvolgen en die in staat zijn om nieuwe wegen in te slaan in deze muziekstijl. Toetsenist Cameron Graves bijvoorbeeld mag op vrijdag de Congo openen met zijn eigen trio

Toetsenist Cameron Graves, Christian Scott, en artist in residence Michael League op North Sea Jazz.

North Sea Jazz kan nog jaren voort

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 14 en 15 juli 2018
beeld: Olga Beumer

Na een geslaagde eerste dag opent de tweede met een spectaculair concert van de Mingus Big Band. Dit orkest, dat al meer dan 25 jaar door zijn weduwe in stand wordt gehouden, weet de muziek van deze grensverlegger telkens weer leven in te blazen. Met kracht en passie brengt het grote ensemble de grillige en complexe composities van de jazzvernieuwer weer tot leven.

Fred Hersch Trio, Mingus Big Band en Oumou Sangaré speelden op North Sea Jazz.

North Sea Jazz opent voorbeeldig

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, vrijdag 13 juli 2018
beeld: Olga Beumer

De drie dagen van het North Sea Jazz Festival zijn dit jaar niet meteen uitverkocht. Voor de zondag zijn in ieder geval nog kaarten te krijgen. Aan het Ahoycomplex is het afgelopen jaar gesleuteld, zodat de interne logistiek iets soepeler lijkt te verlopen. Het programma bevat de nodige publiekstrekkers, zoals Ruthie Foster, Kurt Elling, Marcus Miller, Emeli Sandé en Snarky Puppy.  Nieuwe ontwikkelingen zijn er te bespeuren in optredens van Philipp Rúttgers, Kaja Draksler, Kika Sprangers, Vuma Levin en Gilad Hekselman. Maar ook de liefhebbers van de klassiekers worden ruimschoots bediend.

Bill Frisell en Charles Lloyd, Maria Schneider met Ensemble Denada, en Roy Hargrove op de opneningsdag van North Sea Jazz.

InJazz geeft podium aan jazz van de nabije toekomst

INJAZZ. Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla en Fenix Loods, Rotterdam, 28 en 29 juni 2018
beeld: Ton Van Leeuwen

InJazz Rotterdam is ook dit jaar het belangrijkste netwerkevenement voor dit genre. Opvallend is dat er zowel de eerste als tweede dag minder bezoekers lijken te zijn dan in 2017. Een aantal bekende gezichten uit de scene laat duidelijk verstek gaan. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend, maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel bands uit eigen land, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit Frankrijk, België, Engeland en Oostenrijk.

Sun-Mi Hong Quintet, Ad Colen met A Bird’s Eye View, en Hermine Deurloo met Rembrandt Frerichs Quartet op InJazz 2018.

Kronos Quartet en Trio Da Kali ultieme verbinding culturen

CONCERTRECENSIE. Holland Festival, Trio Da Kali & Kronos Quartet, Muziekgebouw aan het IJ, 17 juni 2018
beeld: Holland Festival

Het Amerikaanse Kronos Quartet is een trendsetter in het samenwerken met andere culturen en genres. In het verleden werd hun muziek regelmatig voorzien van elementen uit de Afrikaanse en Aziatische muziek. Ook werden hun producties doordrenkt met elementen uit de pop en jazz.

Het Amerikaanse Kronos Quartet trad op het Holland Festival op met het Malinese Trio Da Kali.

Trommel van alle nieuwe jazzfestivals het meest sympathieke

CONCERTRECENSIE. Trommel festival, Jazzkerk, Aartswoud, 2 juni 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Sinds 2017 organiseert drummer Joost Patocka in zijn woonplaats Aartswoud het jaarlijkse Trommel festival. Ook de tweede editie vindt plaats in de Jazzkerk, een locatie die prachtig is verbouwd en qua ligging en sfeer een unieke plek in de kop van Noord-Holland vormt. Waar in sommige andere steden de jazz met moeite het hoofd boven water houdt, is hier een uitermate vitaal initiatief ontstaan dat bezoekers van heinde en verre trekt.

Jorge Rossy op vibrafoon. Drummer Tim Hennekes krijgt het Gouden Slifje uitgereikt. Jim Black en saxofonist Sebastian Gille.

Jarige Hans Dulfer brengt Melkweg tot kookpunt

CONCERTRECENSIE. Dulfer 78!, Melkweg, Amsterdam, 28 mei 2018
beeld: Ton van Leeuwen

Als er iemand een bekende jazzmusicus is dan is het wel tenorsaxofonist Hans Dulfer. Bovendien is hij bijzonder veelzijdig, met een carrière die zich meer dan eens beweegt binnen de popmuziek, zowel vintage als actueel. Zijn bands De Perikels, Tough Tenors, Reflud en Big Boy vormen belangrijke momenten in de Nederlandse muziek. Zowel in Nederland als in Japan wist hij gouden platen te behalen. Met zijn lekker rauwe geluid maakt hij letterlijk van elk concert een feest. Zo ook op zijn 78ste verjaardag die hij uitbundig viert in de Amsterdamse Melkweg met zijn muzikale vrienden.

Hans Dulfer vierde zijn 78ste verjaardag in de Melkweg met onder meer trombonist Joe Bowie.

Toekomst Nederlands Jazz Archief rooskleurig

VRIENDENDAG NEDERLANDS JAZZ ARCHIEF, Beauforthuis, Austerlitz, 26 mei 2018
beeld: Ton van Leeuwen

De jaarlijkse Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief werd dit keer georganiseerd in het idyllische Beauforthuis in Austerlitz. Midden in de bossen gelegen vormt dit podium al jarenlang de ultieme geheimtip van de Nederlandse jazzpodia. Een romantische plek waar de concerten altijd tot hun recht komen. Voor de Vriendendag betekent deze keuze ook een echte upgrade. Het prachtige zomerse weer doet de rest. Al vroeg hebben jazzliefhebbers van heinde en verre zich naar de Zeister bossen gespoed om zich niets te laten ontgaan van de diverse presentaties en de jazzmarkt.

Ditmer Weertman (l) in gesprek met Rudie Kagie. Paul Gompes (l) met Joan Reinders, Rob Horsting en Willem Friede. Bert Vuijsje (l) en Theo Loevendie.

Music Meeting op zoek naar vernieuwing

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkestein Nijmegen, 20 en 21 mei 2018
beeld: Olga Beumer

De Nijmeegse Music Meeting is al decennia internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek. Onder de nieuwe zakelijk directeur Sanne Grijsen heeft er ook een reorganisatie plaatsgevonden op diverse fronten: de organisatie is efficiënter gemaakt, het festivalterrein is ruimer opgezet en de programmering is verbreed. Andere nieuwe initiatieven zijn sinds vorig jaar de benoeming van een Artist In Focus en een romantische wandeling door het park. Verder zijn er minder winkeltjes, zitplekken en eetgelegenheden te bespeuren.

Artist In Focus zangeres Becca Stevens, Seun Kuti & Egypt 80 met Soweto Kinch, en trio Paul van Kemenade, Jasper van 't Hof, Mariá Portugal op Music Meeting in Nijmegen.

Moers Festival vierdaags parcours van genieten en ontdekken

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Duitsland, 18 t/m 21 mei 2018
beeld: Kurt Rade en André Symann
door: Georges Tonla Briquet en Marleen Arnouts

Het affiche met een wirwar aan namen was al een voorteken. Moers Festival barstte dit jaar volledig uit zijn voegen. De gehele stad werd betrokken bij het gebeuren door een brede waaier van (gratis) concerten en randevenementen op de meest verrassende locaties. Op het hoofdpodium in zaal Halle moesten subtoppers als Efterklang, Ethan Iverson, Peter Brötzmann, Rob Mazurek en Talibam! het betalende kennerspubliek aantrekken.

Peter Erskine trad op met de WDR Big Band, de band Efterklang met B.O.X. en Ravi Coltrane op Moers Festival.

Uitzonderlijke emotionele diepgang bij Brad Mehldau

CONCERTRECENSIE. Brad Mehldau Trio, Bimhuis, Amsterdam, 9 mei 2018
beeld: Liesbeth Keder

Van alle jazzpianisten is de uit de Verenigde Staten afkomstige Brad Mehldau een van de meest geliefde. Begon zijn carrière met de nodige persoonlijke problematiek, inmiddels heeft hij zich opgewerkt tot een onverslaanbare toetsentijger. In de huidige scene valt er niemand aan te wijzen met zo een indrukwekkende linkerhand, haarscherpe timing en feilloos ritmegevoel.

Brad Mehldau Trio met contrabassist Larry Grenadier en drummer Jeff Ballard.