CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Mark Schilders FABRIK verzuimt contact met publiek

CONCERTRECENSIE. Mark Schilders FABRIK, Paradox Tilburg, 15 september 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Geen instrument is nog vreemd in de muziek die we nog altijd relateren aan jazz. Zo ook elektronica die wordt ingezet om geluidswallen op te trekken, soundscapes te draperen of om slechts subtiele variaties aan te brengen zoals dat in minimal music gebeurt. Dat laatste is het geval in de muziek van Mark Schilders, de drummer die met zijn debuutband FABRIK al enige tijd door Nederland trekt.

  
Mark Schilders FABRIK presenteerde het in maart uitgebrachte gelijknamige album in Paradox Tilburg.


De tragiek van Leo Cuypers

NECROLOGIE
door: Cyriel Pluimakers










Leo Cuypers: 1947 - 2017.


Afgelopen dinsdag overleed in Maastricht de legendarische pianist Leo Cuypers op 69-jarige leeftijd. Al geruime tijd kampte hij met een slechte gezondheid. In de jaren zeventig en tachtig was Cuypers een van de smaakmakers van de Nederlandse geïmproviseerde muziek.


Belgian Jazz Meeting veelkleurig en avontuurlijk

CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, Marni en Flagey, Brussel, 1, 2 en 3 september
beeld: Hugo Lefèvre
door: Cyriel Pluimakers

Afgelopen weekend beleefde de tweejaarlijkse Belgian Jazz Meeting zijn vierde editie. Na geslaagde lichtingen in Luik en Brugge was de hoofdstad Brussel aan de beurt. Tijdens dit evenement geven telkens een fors aantal geselecteerde ensembles acte de présence. Een keuze die gemaakt wordt door een zorgvuldig samengestelde commissie die Vlaamse en Waalse leden bevat.

  
Laurent Dehors (Trio Grande), De Lorenzo Di Maio Group en drummer Lennert Jacobs van Mattias De Craene III op de Belgian Jazz Meeting in Brussel.


Gaume Jazz paradijs voor vrijdenkers

CONCERTRECENSIE. Gaume Jazz Festival, Rossignol, België, 11 en 12 augustus 2017
beeld: Hugo Lefevre
door: Georges Tonla Briquet

Gaume Jazz blijft Gaume Jazz. Vijfentwintig concerten verspreid over drie dagen plus nog een heus ‘OFF-festival’ en dat allemaal zonder grote Amerikaanse publiekstrekkers. Alles in het teken van de jazz maar met tientallen vertakkingen. Voor puristen een hel, voor vrijdenkers een paradijs. We bezochten de concerten van Dhafer Youssef, de Franse tenorsaxofonist Sylvain Rifflet, en het optreden van de Belgische sopraan Jody De Vos die optrad met een trio.

  
Dhafer Youssef, tenorsaxofonist Sylvain Rifflet met gitarist Philippe Giordani, en sopraan Jody De Vos met altsaxofonist Steve Houben op het podium van Gaume Jazz.


Jazz Middelheim weinig spraakmakend

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen België, 4 en 5 augustus 2017
beeld: Bruno Bollaert
door: Erno Elsinga

Het vierdaagse festival Jazz Middelheim opende op de donderdag met Charles Lloyd en sloot op de zondag af met Van Morrison. Daartussenin baande de elektronica op de vrijdag zich een weg door de jazz en stonden er op de zaterdag met de Mingus Big Band en Randy Weston’s African Rhythms twee toppers van formaat op het Antwerpse affiche.

  
Randy Weston, Mingus Big Band en Bill Frisell op het podium van Jazz Middelheim.


The Rosenbergs adembenemend virtuoos

CONCERTRECENSIE. The Rosenbergs, Openluchttheater Valkenburg, 30 juli 2017
beeld: Jos Göritzer
door: Mathilde Löffler

Op een zonnige zondagmiddag viel in het historische Openluchttheater van Valkenburg iets moois te beleven. Op een prachtlocatie met een bijzondere akoestiek - in een natuurlijke rotsformatie gebouwd door Pierre Cuypers, de architect van iconische gebouwen als het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam - bracht de jongste lichting topmuzikanten uit de Rosenberg familie een akoestisch concert van onvervalste gipsy jazz.

  
Johnny Rosenberg, Mozes Rosenberg en Sani van Mullem in de sprookjesachtige omgeving van Openluchttheater Valkenburg.


Toots Thielemans alom aanwezig op Dinant Jazz

CONCERTRECENSIE. Dinant Jazz Festival, Dinant, België, 28 en 29 juli 2017
beeld: Hugo Lefèvre
door: Georges Tonla Briquet

Twee begrippen die deze editie van Dinant Jazz tekenden: gezelligheid en jazz. Jazz? Organisator Jean-Claude Laloux en zijn ploeg, met mede-programmeur Patrick Bivort voorop, bewezen inderdaad dat het nog mogelijk is een jazzfestival te organiseren zonder hippe afwijkingen of commerciële cross-over projecten. Rode draad was een eerbetoon aan Toots Thielemans die hier in het verleden verschillende malen optrad.

  
Zangeres en pianiste Sarah McKenzie, de all star Toots Thielemans tribute band, en gitarist Lorenzo Di Maio stonden onder meer op het affiche van Dinant Jazz Festival.


Fusion op North Sea Jazz verguisd én bemind

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, 7, 8 en 9 juli 2017
beeld: Karen van Gilst, Ron Beenen, Eric van Nieuwland, Ronald Rijntjes
door: Ron Holman

Vaste prik op North Sea Jazz Festival is de komst van muzikanten die in de jaren zeventig en daarna grote naam hebben gemaakt in de fusion, een genre dat lange tijd vooral bij jazzpuristen een besmette muziekstijl is geweest. Die vonden, bij de opkomst daarvan eind jaren zestig, het gebruik van elektrische instrumenten maar niks en zeker de kruisbestuiving met de pop en de rock werd verfoeid.

  
Fusion van onder meer Cory Henry, Herbie Hancock en Lee Ritenour op North Sea Jazz.


North Sea Jazz worstelend op zoek naar vernieuwing

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 8 en 9 juli 2017
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De Rotterdamse trompettist Eric Vloeimans mag inmiddels hét visitekaartje van de Nederlandse jazz genoemd worden. Met zijn warmbloedige geluid en aansprekende composities weet hij vriend en vijand van dit genre te verleiden. Het is dan ook een meesterzet om hem op de tweede dag van het North Sea Jazz Festival 2017 te combineren met de Marinierskapel, een orkest dat veel meer in zijn mars heeft dan het spelen van marsen.


  
Cécile McLorin Salvant trad op met Woman To Woman, Eric Vloeimans met de Marinierskapel en Matthew Herbert met zijn Brexit Big Band.


North Sea Jazz 2017 eert de jazzklassiekers

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 7 juli 2017
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

Al maandenlang is de 2017-editie van het North Sea Jazz Festival uitverkocht. Met 70.000 bezoekers in drie dagen heeft het evenement in de Rotterdamse Ahoy zijn maximum bereikt, qua ruimte en organisatie. Een waar leger van beveiligers zorgt ervoor dat de bezoekers zich safe voelen, met de recente aanslagen in andere Europese steden in gedachten. Niemand heeft het erover, maar het is duidelijk dat het management niets aan het toeval overlaat.

  
Dhafer Youssef, Monk’Estra onder leiding van John Beasley en altsaxofonist Greg Ward op de openingsdag van North Sea Jazz 2017.


InJazz bijzonder kostbaar jazzfeest, maar wat levert het op?

INJAZZ. Conferentie & Festival, Lantaren Venster & Kantine Walhalla, R’dam, 22-23 juni
beeld: Ton van Leeuwen, Eric van Nieuwland, Melanie van Zweeden
door: Cyriel Pluimakers

Het twee dagen durende InJazz in Rotterdam heeft zich ontwikkeld tot een belangrijk netwerkevenement, met naast de Nederlanders ook veel buitenlandse gasten. Voor de lichting 2017 geven de tellers aan het einde zo’n 450 bezoekers aan.


  
Showcases van onder meer Molino en Kika Sprangers op netwerkevenement InJazz in Rotterdam.


Snarky Puppy onweerstaanbaar uitbundig

CONCERTRECENSIE. Snarky Puppy en Banda Magda, Muziekgebouw Eindhoven, 7 juni 2017
beeld: Dick Rennings
door: Mathilde Löffler

De wereldwijde triomftocht van het Amerikaanse collectief Snarky Puppy gaat ook in 2017 onverminderd door. Grammy’s voor het album ‘Sylva’ - een samenwerking met het Metropole Orkest - en voor het instrumentale album ‘Cucha Vulcha’ zijn recente wapenfeiten van de fusion-jazz- en funkformatie van basgitarist en bandleider Michael League. Een concert in het Muziekgebouw Eindhoven vormde de afsluiter van een tournee van tien weken door Japan en Europa.


  
Dubbelconcert Banda Magda (l) en Snarky Puppy met bandleider Michael League in Muziekgebouw Eindhoven.


Bij Houston Person is elke noot raak

CONCERTRECENSIE. Houston Person & Trio Peter Beets, Amersfoort Jazz, Theater De Lieve Vrouw, 8 juni 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Vier dagen lang is hij de Artist in Residence bij Amersfoort Jazz: tenorsaxofonist Houston Person (1934), een van de laatste overlevenden van de Texas Tenors. Een school die legendarische tenorsaxofonisten opleverde als Arnett Cobb, Illinois Jacquet, David ‘Fathead’ Newman en Buddy Tate. Musici die met bezieling spelen, beschikken over een imposant geluid en dito podiumpersoonlijkheid. Rauwe blazers die elke Texaanse storm of orkaan overleven.

  
Tenorsaxofonist Houston Person met Trio Peter Beets op Amersfoort Jazz Festival.


Moers Festival buitenbeentje onder jazzfestivals

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers Duitsland. Gezien: 3 en 4 juni 2017
beeld: Kurt Rade
door: Georges Tonla Briquet

Met een volledig nieuwe ploeg aan het roer stond Moers Festival voor een grootse uitdaging. De vernieuwde aanpak met zowel publiekstrekkers waaronder Anthony Braxton en The Bad Plus en een uiterst gevarieerd aanbod van randactiviteiten, maakte van deze zesenveertigste editie alleszins een succes.

  
Anthony Braxton, The Bad Plus en de IJslandse band ADHD met saxofonist Óskar Guðjónsson bevolkten onder meer de podia van Moers Festival.


Music Meeting brengt experimentele wereld samen

CONCERTRECENSIE. Festival Music Meeting, Nijmegen. Gezien: 4 en 5 juni 2017
beeld: Rijno Boon, Steven Trooster, Gerard Verschooten
door: Ron Holman

‘Bram Stadhouders schuwt het experiment niet’. Zo wordt de gitarist met gevoel voor understatement op de laatste dag van festival Music Meeting aangekondigd. Stadhouders treedt op met een immens vooroorlogs dansorgel dat werd gebruikt als een soort voorloper van de jukebox en nu door de Tilburger middels zijn gitaar midi wordt aangestuurd. Een bijzonder concert dat prima binnen het thema van Music Meeting 2017 past: experimentele muziek uit alle delen van de wereld en dus ook gewoon uit Nederland.


  
Ben Williams, Brian Blade en Bram Stadhouders met orgel traden in Nijmegen op tijdens Music Meeting.


Nationaal Jeugd Jazz Orkest volwassen bigband

CONCERTRECENSIE. Nationaal Jeugd Jazz Orkest o.l.v. Anton Goudsmit, Bimhuis 26 mei
beeld: Ruud Zinzen
door: Robert van der Padt

De vierde editie van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) onder leiding van Martin Fondse vorig jaar, heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe samenwerkingen en bekendheid. Orkest en Fondse wonnen de Zilveren Notekraker 2016, maakten deel uit van de Three Nations Under One Groove en speelden onder andere bij DWDD en op het North Sea Jazz Festival. Afgelopen vrijdag trad een nieuwe lichting aan tijdens de première van de vijfde editie, nu met artistiek leider Anton Goudsmit.

  
Première Nationaal Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Anton Goudsmit in Bimhuis.


Estafest komt maar moeizaam tot leven

CONCERTRECENSIE. Estafest, Paradox Tilburg, 19 mei 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Gevuld met composities ontstaan vanuit een thema of improvisatie, bracht het onconventionele kwartet Estafest met ‘Bayachrimae’ recent zijn derde album uit. Opgenomen in Boedapest nam het drum- en basloze gezelschap vooraf ruim de tijd om de basis van de stukken van nuances en finesses te voorzien, als rijke voedingsbodem voor de live-uitvoeringen waarin de optelsom van de vier muzikale karakters moet leiden tot levendig collectief improvisatiespel.

  
Estafest met Jeroen van Vliet, Mete Erker, Anton Goudsmit en Oene van Geel in de Tilburgse Paradox.


Muziek Misha Mengelberg leeft voort in Berlijn

CONCERTRECENSIE. ‘MULLET+ spielt MENGELBERG’. Aufsturz, Berlijn, 19 mei 2017 
beeld: Tristan Fuhrmann/Micha Knuth
door: David Cohen









Een ensemble onder leiding van saxofonist Tobias Delius speelde
in Berlijn muziek van Misha Mengelberg.



Sinds een paar dagen is de Berlijnse zomer in al zijn hevigheid losgebroken. De uitbaters van de jazzclub ‘Aufsturz’ (de omgekeerde r in het clublogo staat in het Russisch, dat velen in de tijd van de DDR nog verplicht op school moesten leren, voor de klank ‘ja’, zodat men in het logo letterlijk ‘Aufstu-jazz’ kan lezen) verwachten voor deze avond weinig publiek. Maar wijlen Misha Mengelberg, aan wie de avond gewijd is, staat ook van gene zijde garant voor onverwachte ontwikkelingen.


Chris Potter spiritueel en ademloos perfect

CONCERTRECENSIE. Chris Potter Quartet, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 14 mei
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

In 1991 stonden er drie tenorsaxofonisten in de finale van de prestigieuze Amerikaanse Thelonious Monk Award: Joshua Redman, Eric Alexander en Chris Pottter. Redman won de hoofdprijs en had de meest geslaagde carrière. Maar Potter, die toen derde werd, is een blazer die meer avontuurlijk is aangelegd. 

  
Chris Potter Quartet gaf een weergaloos concert in TivoliVredenburg Utrecht. 


Chick Corea weinig geïnspireerd

CONCERTRECENSIE. Chick Corea, Eddie Gomez, Brian Blade. Concertgebouw A’dam, 10 mei
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

De 75-jarige Chick Corea is dit jaar Artist in Residence op North Sea Jazz en zal er optreden met zijn Elektric Band, met banjospeler Béla Fleck en het Trondheim Jazz Orchestra. Aan de vooravond van de Europese festivals maakt hij ook nog eens een tournee met zijn akoestische trio, een formatie die al decennialang een vaste waarde vormt in de actuele jazz.

 
Chick Corea met contrabassist Eddie Gomez en drummer Brian Blade in het Concertgebouw.