CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Jubilerend Jazz Middelheim vindt elan in onverwachte hoek

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim, Antwerpen, 13 en 15 augustus 2016
beeld: Bruno Bollaert
door: Mischa Andriessen

Het moeilijkste en tevens meest wezenlijke in kunst en dus ook muziek is de uiterste consequenties durven trekken uit je keuzes en sowieso gericht keuzes maken, dingen niet doen, weglaten opdat de kern van wat je wilt zeggen naar buiten komt. Wat dat aangaat kreeg menig ensemble op Jazz Middelheim een pittige les van een regelrechte outsider: punkicoon Patti Smith. Bijna zeventig is de zangeres en nog altijd honderd procent geloofwaardig. Van haar energie, geestdrift, toewijding en vooral ook haar focus konden veel anderen die dit jaar op het affiche stonden het nodige opsteken. Bij Smith gebeurde alles met een duidelijke reden, terwijl bij sommige andere acts geregeld de vraag bovenkwam: waarom eigenlijk?

Punkicoon Patti Smith, Craig Taborn en Pharoah Sanders op het hoofdpodium van Jazz Middelheim.

Prikkelende verrassingen op openingsdag Jazz Middelheim

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen, vrijdag 12 augustus 2016
beeld: Bruno Bollaert
door: Mathilde Löffler

Jazz Middelheim viert dit jaar zijn vijfendertigste editie en pakt in de programmering flink uit met een gedurfde mix van vernieuwing plus grote publiekstrekkers voor een bredere doelgroep. In de feeërieke ambiance van het Antwerpse Park Den Brandt, inclusief oud kasteel en historische bomen, was een sfeervolle festivalsite gecreëerd die volop ruimte bood om ontspannen van de muziek te genieten.

Pianist Ludovico Einaudi, trompettist Avishai Cohen en vibrafonist Pascal Schumacher op de openingsdag van Jazz Middelheim.

Fonds Podiumkunsten brengt jazzsector definitief in vrije val

OPINIE

Artvark Saxophone Quartet krijgt voor het eerst meerjarige subsidie.

Veroorzaakte het Fonds Podiumkunsten bij de vorige toekenning van de vierjaarlijkse subsidies al een kaalslag in de jazzsector, nu lijkt deze trend zich in de nieuwe periode 2017-2020 voort te zetten. Ensembles die de vorige keer geen subsidie kregen, zijn ook deze ronde kansloos gebleken. Aan het rijtje verliezers kan nu Stichting Doek worden toegevoegd. De organisatie krijgt een gematigd positief advies maar het Fonds Podiumkunsten laat vervolgens weten dat het budget al is verdeeld.

David Murray en Saul Williams: unieke mix van jazz en slam poetry

CONCERTRECENSIE. David Murray Infinity Quartet & Saul Williams, De Doelen R'dam, 27 juli
beeld: Karen van Gilst

Van alle levende tenorsaxofonisten is David Murray (1955) een van de meest avontuurlijke. Niet alleen beschikt hij over een prachtig geluid met veel emotie, ook in zijn opvatting over improviseren is hij volstrekt uniek. Geen saaie akkoordenschema’s, maar een intuïtieve aanpak die nog het meest aan de beste freejazz doet herinneren, met uitstapjes naar de gospel en de soul.

David Murray, contrabassist Jaribu Shahid en slam poet Saul Williams in het kader van Rotterdam Unlimited Viert De Stad in de foyer van De Doelen.

Tijdloze Carla Bley van wereldklasse

CONCERTRECENSIE. Carla Bley, Andy Sheppard, Steve Swallow, Bimhuis Amsterdam, 15 juli

Naar aanleiding van haar pas verschenen cd ‘Andando el Tiempo’ (ECM) maakt Carla Bley een Europese tournee, waarbij ze ook het Bimhuis aandoet. Het juiste concert op de juiste plek. Je moet er niet aan denken dat haar trio met bassist Steve Swallow of Andy Sheppard een paar dagen tevoren in een van de slecht geïsoleerde zalen op North Sea Jazz had gestaan. Haar delicate muziek is voor de fijnproevers en niet voor het gemiddelde festivalpubliek.

De 80-jarige Carla Bley maakte in het Bimhuis grote indruk, met bassist Steve Swallow.

Groeit North Sea Jazz het succes boven het hoofd?

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 9 en 10 juli 2016
beeld: Eddy Westveer, Ron Beenen

De vooruitzichten voor de tweede en derde dag van North Sea Jazz 2016 zijn een stuk beter. Meer aandacht voor de echte jazz en meer innovatie in de totale programmering. Ook de traditie is zaterdag aardig vertegenwoordigd met toppers als Pat Metheny, Steps Ahead, Branford Marsalis en Enrico Pieranunzi.

Trio Scofield Mehldau Guilliana, contrabassist Henry Texier en zangeres Cécile McLorin Salvant op North Sea Jazz.

Maakt het North Sea Jazz Festival de juiste keuzes?

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival Rotterdam, 8 juli 2016
beeld: Eddy Westveer, Ron Beenen

Het North Sea Jazz Festival heeft zich sinds de verhuizing naar Rotterdam definitief ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende evenementen ter wereld. Was het festival in Den Haag al uit zijn jasje gegroeid, nu lijkt het erop dat de Ahoy zelfs te klein geworden is. De definitieve bezoekerscijfers (zo’n 70.000 in drie dagen) zijn nog niet binnen, maar het blijft een kunststuk om de diverse zalen tijdig te bereiken.

Arturo O`Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra, Kamasi Washington & Metropole Orkest en Ibrahim Maalouf tijdens de openingsdag van North Sea Jazz Festival 2016.

Superenergieke 80-jarige Hermeto Pascoal

CONCERTRECENSIE. Hermeto Pascoal 80th Anniversary Tour, LantarenVenster R'dam, 7 juli

De Braziliaanse multi-instrumentalist Hermeto Pascoal (1936) weet de wereld te verbazen sinds zijn doorbraak op ‘Live-Evil’ van Miles Davis. Daarvoor was hij al te horen op producties met Edu Lobo, Elis Regina en Cesar Camargo Mariano. Met Airto Moreira en Humberto Clayber vormde hij het bekende Sambrasa Trio. Ook zijn bijzondere ensembles Trio Novo en Quarteto Novo konden rekenen op internationale belangstelling.

Hermeto Pascoal gaf in Rotterdam een gedenkwaardig concert, met onder meer zangeres Aline Morena.

Eddy & The Ethiopians schraal maar feestelijk

CONCERTRECENSIE. Eddy & The Ethiopians, Paradox Tilburg, 26 juni 2016
beeld: Liesbeth Keder

In Tilburg werd zaterdag en zondag Festival Mundial gehouden. De 29e editie van het wereldfestival verkocht volledig uit en voor de gelegenheid werd Muziekpodium Paradox omgedoopt tot Jazzamba Lounge, de beroemde jazzclub in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Op zondag beklom de Eindhovense band Eddy & The Ethiopians er het podium voor twee concerten.

Saxofonist Edward Capel (m) met onder andere Moussa Dembele, fluitiste Laurence Bilger en tenorsaxofonist Yimam Teddy.

Heeft de Edison uitreiking zichzelf overleefd?

CONCERTRECENSIE. Edison uitreiking. Nieuwe Luxor Theater, 24 juni. Met Metropole Orkest, Yuri Honing Acoustic Quartet, Sabrina Starke, Karsu, Gare du Nord, Cecile McLorin Salvant
beeld: Ton van Leeuwen

De Edison is de oudste muziekprijs van Nederland. Al sinds 1960 wordt het bronzen beeldje, dat in de loop der tijd een stuk lichter geworden is, uitgereikt aan musici en ensembles die niet alleen door een vakjury maar ook door het publiek uitgekozen zijn.

Winnaars van een Edison Yuri Honing (jazz nationaal), Karsu (publieksprijs) en Cecile McLorin Salvant (jazz vocaal) traden op met het Metropole Orkest.

Virtuoos concert Fly Trio

CONCERTRECENSIE. Fly: Mark Turner, Larry Grenadier, Jeff Ballard, Bimhuis, 11 juni 2016
beeld: Ton van Leeuwen

In het Bimhuis staan drie grote namen uit de actuele jazz: tenorsaxofonist Mark Tuner, contrabassist Larry Grenadier en drummer Jeff Ballard. Leidt een dergelijk all star bezetting tot interessante muziek? Het antwoord is een volmondig ‘ja’. Klinkt het trio op hun ECM-producties al indrukwekkend, live komt daar nog een flink stukje bij. De composities zijn uitgebreid en complex, maar op het podium worden ze met een ogenschijnlijk gemak gepresenteerd.

Larry Grenadier, Mark Turner en Jeff Ballard op het podium van Bimhuis.

Gipsy Festival slaat met succes nieuwe wegen in

CONCERTRECENSIE. International Gipsy Festival, Veemarktkwartier Tilburg, 28 mei 2016
beeld: Jostijn Ligtvoet Fotografie

Virtuositeit opgesloten in de traditie en balkan beat gingen hand in hand op de twintigste editie van het International Gipsy Festival dat voor de eerste keer in het Tilburgse Veemarktkwartier gehouden werd. Begeleid door zomerse temperaturen zorgde de verjongingskuur mede voor een nagenoeg uitverkochte jubileumeditie, verspreid over een stenen kerktuin en poppodium 013.

Bohemian Betyars, de set van flamencogitarist Maurice Leenaars en het optreden van Amira Medunjanin werden luid bejubeld op de jubileumeditie van International Gipsy Festival.

Van Kemenade inspireert Zuid-Afrikaanse musici

CONCERTRECENSIE. Amersfoort Jazz, Theater De Lieve Vrouw, 27 mei 2016
beeld: Nico Brons

Tijdens het drie dagen durende Rabobank Amersfoort Jazz vond er een internationale uitwisseling plaats tussen Nederlandse en Zuid-Afrikaanse musici in Theater De Lieve Vrouw. Bijzondere gast op de vrijdag was altsaxofonist Paul van Kemenade, die al heel wat kilometers in het land van Nelson Mandela achter de rug heeft. Na een enthousiaste speech van de ambassadeur wordt een start gemaakt met de Dutch South African Jazz Meeting door de vers ingevlogen musici.

Onder meer trompettist Mandla Mhlangeni en de saxofonisten Karendra Devroop en McCoy Mrubata deelden in Amersfoort het podium met Paul van Kemenade.

Angles 9 maakt verpletterende indruk

CONCERTRECENSIE. Angles 9, Bimhuis, Amsterdam, 26 mei 2016
beeld: Eddy Westveer

Altsaxofonist Martin Küchen, leider van Angles 9, heeft zijn band inmiddels uitgebreid tot een groot ensemble waarin we een keur uit de Zweedse avant-garde aantreffen. Deze supersize formatie speelt muziek die refereert aan de glorietijd van de free jazz, eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Vergelijkingen met Charles Mingus, Carla Bley, Charles Mingus, Don Cherry en het Globe Unity Orchestra liggen voor de hand. Ook treffen we de nodige elementen uit de volksmuziek van de Balkan en West-Afrika aan. Een cocktail die flink opgeklopt wordt geserveerd met een bijna grenzeloze uitbundigheid.

Angles 9 met trompettist Goran Kajfes en saxofonist Eirik Hegdal overrompelde het Bimhuis.

Bart Defoort Quintet nog te braaf

CONCERTRECENSIE. Bart Defoort Quintet, De Werf, Brugge, 20 mei 2016
beeld: Guy van de Poel, Jean-Luc Goffinet
door: Bartel Debbaut

Bruggeling Bart Defoort draait als tenorsaxofonist al meer dan twintig jaar mee in de Belgische jazzscene. Zo maakt hij sinds het prille begin deel uit van het Brussels Jazz Orchestra. Als bandleider bracht hij recent met ‘Inner Waves’ zijn vierde album uit. “Zieleroerselen”, die hij in De Werf presenteerde met zijn trouwe sparringpartner Hans Van Oost op gitaar en drie nieuwelingen binnen het kwintet: pianist Ewout Pierreux, contrabassist Christophe Devisscher en percussionist Toni Vitacolonna.

Archiefbeeld van pianist Ewout Pierreux, saxofonist Bart Defoort en gitarist Hans van Oost.

Dick de Graaf New Quartet wacht grootse toekomst

CONCERTRECENSIE. Dick de Graaf New Quartet, Vredenburg, Club Nine, Utrecht, 20 mei
beeld: Ton van Leeuwen

Saxofonist Dick de Graaf (1954) behoort al heel wat jaren tot de top van de Nederlandse jazzscene. Naast aan de bebop gerelateerde muziek, speelt hij ook graag cross-overs met tango, Afrikaanse muziek, klassieke muziek en rock. In zijn nieuwe kwartet integreert hij diverse muzikale invloeden. De presentatie vindt plaats in de gezellige Club Nine, in de nok van het gigantische TivoliVredenburg.

Saxofonist Dick de Graaf met de Italiaanse gitarist Federico Castelli en contrabassist Stefan Lievestro.

Moers Festival koestert pure improvisatie

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers, Duitsland, 13 - 16 mei 2016
beeld: Elisa Essex

Opvallend wederom hoe rijk en gevarieerd improvisatie en vrije muziek kunnen klinken op het Duitse Moers Festival, mede door de vertakkingen van Keulen tot Afrika en van Scandinavië tot Cuba. Absoluut hoogtepunt van deze festivaleditie was het concert van de Belgisch-Noorse groep Warped Dreamer.

Duo Kaja Draksler en Susana Santos Silva, de band Warped Dreamer en Cassandra Wilson die optrad met het trio Harriet Tubman op de podia van Moers Festival.

Geslaagde Music Meeting, ondanks matig weer

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkestein Nijmegen, 14 en 15 mei 2016
beeld: Gerard Verschooten, Ron Beenen (zw/w)

De Nijmeegse Music Meeting is al jarenlang internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek.  In het verleden werden ook de nodige compositieopdrachten verstrekt, maar dat was bij deze editie niet het geval. Het evenement speelt zich af in het sfeervolle Park Brakkenstein, een plek die zich uitstekend leent voor rollende keukens, stands, looporkesten en andere vormen van gezelligheid.

Toetsenist Cory Henry, Konono No. 1 & Batida en de Griekse zangeres Savina Yannatou op de podia van Music Meeting.

MATAK verkent onbevreesd muzikale grenzen

CONCERTRECENSIE. MATAK, Intro in Situ, Maastricht, 3 mei 2016
beeld: Erwin Penners
door: Mathilde Löffler

Zich openstellen, clichés uit het hoofd zetten en samen ruim baan geven aan de inspiratie van het moment door in vrije improvisaties elkaars grenzen te verkennen. Dat is de leidraad van MATAK, een ensemble waar niets te gek is en waar zonder voorbehoud wordt gemusiceerd.

Zangeres Isabel Bermejo, trombonist Tim Daemen en bassist Mateusz Malcharek.

Enrico Rava begint twijfelend en eindigt grandioos

CONCERTRECENSIE. Enrico Rava New 4tet, Bimhuis, 5 mei 2016

Wanneer de 76-jarige Italiaanse peetvader van de jazz opkomt, is zijn uitstraling zo jeugdig en energiek, dat pas later tot je doordringt dat zijn gitarist, contrabassist en drummer samen waarschijnlijk jonger zijn dan hij. Hij kijkt om zich heen en besluit zonder aankondiging het eerste nummer in te zetten. De lange grijze haren vallen naar achteren en schudden wanneer hij met verwaarloosbare moeite zijn bugel aan zijn lippen zet.

Archiefbeeld Enrico Rava New 4tet tijdens een concert in Italië. Foto © Dan Codazzi.