CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Estafest komt maar moeizaam tot leven

CONCERTRECENSIE. Estafest, Paradox Tilburg, 19 mei 2017
beeld: Liesbeth Keder

Gevuld met composities ontstaan vanuit een thema of improvisatie, bracht het onconventionele kwartet Estafest met ‘Bayachrimae’ recent zijn derde album uit. Opgenomen in Boedapest nam het drum- en basloze gezelschap vooraf ruim de tijd om de basis van de stukken van nuances en finesses te voorzien, als rijke voedingsbodem voor de live-uitvoeringen waarin de optelsom van de vier muzikale karakters moet leiden tot levendig collectief improvisatiespel.

Estafest met Jeroen van Vliet, Mete Erker, Anton Goudsmit en Oene van Geel in de Tilburgse Paradox.

Muziek Misha Mengelberg leeft voort in Berlijn

CONCERTRECENSIE. ‘MULLET+ spielt MENGELBERG’. Aufsturz, Berlijn, 19 mei 2017
beeld: Tristan Fuhrmann/Micha Knuth

Een ensemble onder leiding van saxofonist Tobias Delius speelde
in Berlijn muziek van Misha Mengelberg.

Sinds een paar dagen is de Berlijnse zomer in al zijn hevigheid losgebroken. De uitbaters van de jazzclub ‘Aufsturz’ (de omgekeerde r in het clublogo staat in het Russisch, dat velen in de tijd van de DDR nog verplicht op school moesten leren, voor de klank ‘ja’, zodat men in het logo letterlijk ‘Aufstu-jazz’ kan lezen) verwachten voor deze avond weinig publiek. Maar wijlen Misha Mengelberg, aan wie de avond gewijd is, staat ook van gene zijde garant voor onverwachte ontwikkelingen.

Chris Potter spiritueel en ademloos perfect

CONCERTRECENSIE. Chris Potter Quartet, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 14 mei

In 1991 stonden er drie tenorsaxofonisten in de finale van de prestigieuze Amerikaanse Thelonious Monk Award: Joshua Redman, Eric Alexander en Chris Pottter. Redman won de hoofdprijs en had de meest geslaagde carrière. Maar Potter, die toen derde werd, is een blazer die meer avontuurlijk is aangelegd.

Chris Potter Quartet gaf een weergaloos concert in TivoliVredenburg Utrecht.

Chick Corea weinig geïnspireerd

CONCERTRECENSIE. Chick Corea, Eddie Gomez, Brian Blade. Concertgebouw A’dam, 10 mei

De 75-jarige Chick Corea is dit jaar Artist in Residence op North Sea Jazz en zal er optreden met zijn Elektric Band, met banjospeler Béla Fleck en het Trondheim Jazz Orchestra. Aan de vooravond van de Europese festivals maakt hij ook nog eens een tournee met zijn akoestische trio, een formatie die al decennialang een vaste waarde vormt in de actuele jazz.

Chick Corea met contrabassist Eddie Gomez en drummer Brian Blade in het Concertgebouw.

Xavi Torres maakt Young VIP-belofte volledig waar

CONCERTRECENSIE. Young VIP Tour: Okabe Family & Xavi Torres Trio, Paradox, 28 april
beeld: Nicole Maas-Melis

VIP staat in dit geval niet voor very important person maar voor Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia. Een vereniging waarvan de programmeurs jaarlijks twee talenten kiezen die middels dubbelconcerten een seizoen lang Nederland doorkruisen. Niet per se Nederlanders, getuige de talenten van dit jaar: de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe en de Spaanse pianist Xavi Torres.

Pianist Xavi Torres en zijn trio en de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe traden onder de vlag van Young VIP in Tilburg op.

Waarom we een jazzclub als Persepolis nodig hebben

ODE AAN PERSEPOLIS. Culturele Zondag 50-75, In De Ruimte, Utrecht, 23 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Jaïr Tchong

Wonderlijk verhaal: Utrecht had tussen 1957 en 1967 een beroemde jazzclub. Hij was – inclusief eierdozen op het gewelf – opgericht door jazz-minnende tieners. Daar trad niet alleen de fine fleur van de Nederlandse jazz op, maar ook menige internationale grote naam. In het kader van de Utrechtse Culturele Zondagen werd afgelopen zondag in een werfkelder aan de Oude Gracht die bijzondere geschiedenis succesvol opgeroepen door drie Nederlandse jazz ensembles van faam.

Een sessie met o.a. Rein de Graaff en Ack van Rooijen, het ICP Octet, en een tribute aan Wayne Shorter met saxofonist Ad Colen gaven de Ode aan Persepolis gestalte.

Transition Festival kiest te veel voor veilige weg

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 8 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Het Utrechtse Transition Festival is inmiddels toe aan de tweede editie. De vorige verkocht uit en voor deze lichting geldt hetzelfde. Met acts als GoGo Penguin, Christian Scott, Mulatu Astatke. Branford Marsalis en José James ben je verzekerd van een forse opkomst. Gelukkig wordt er in de programmering ook aandacht besteed aan de vernieuwende muziek van Kaja Draksler, Jasper Stadhouders, Mary Halverson en ALA.NI. Sympathiek is dat ook aan jonge ensembles van Kenzo Okabe, Joris Posthumus, Xavi Torres en Dominic J. Marshall een podium gegund wordt.

Transition Festival in Utrecht met onder meer Steve Coleman, Metropole Orkest en Branford Marsalis.

Eindeloos luisteren naar Carlos Bica & Azul

CONCERTRECENSIE. Carlos Bica & Azul ft. Jim Black en Frank Möbus, Paradox Tilburg, 7/4
beeld: Bartho van Straaten

De Portugese contrabassist Carlos Bica werd afgelopen jaar in eigen land uitgeroepen tot ‘muzikant van het jaar’. Naast verschillende projecten vormt zijn trio Azul met daarin de Amerikaanse drummer Jim Black en de Duitse gitarist Frank Möbus zijn voornaamste speeltje. Dit jaar verscheen ‘More Than This’, het vijfde album van het trio dat al zo’n twintig jaar samenspeelt.

Carlos Bica & Azul met Jim Black en Frank Möbus eindigden hun Europese 'More Than This' tournee in Paradox Tilburg.

Gedenkwaardige avond rond 70-jarige bopper Eric Ineke

CONCERTRECENSIE. Eric Ineke 70 Superjam, Bimhuis, Amsterdam, 1 april 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Eric Ineke (Haarlem, 1947) is misschien wel de meest degelijke drummer van de Nederlandse jazz. Hij maakte onder meer deel uit van het Rob Agerbeek Quintet, het Rein de Graaff/Dick Vennik Quartet, het Ben van de Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet en het Piet Noordijk Quartet. Ook speelde hij als begeleider van Amerikaanse musici als Dexter Gordon, Johnny Griffin, George Coleman, Al Cohn, Jimmy Raney, Barry Harris en Dave Liebman. Ineke is een echte bopper, die vanwege zijn authentieke spel inmiddels ook ver buiten onze grenzen beroemd is. Uit de hele wereld komen muziekstudenten bij hem de finesses van bebop-slagwerk leren.

Veel muzikale vrienden op 70e verjaardag van drummer Eric Ineke die ook de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau kreeg opgespeld.

Jan Akkerman is een icoon en iconen worden geëerd

CONCERTRECENSIE. Jan Akkerman 70 & friends, Paradox Tilburg, 24 maart 2017
beeld: Karen Lustenhouwer

“Nog eentje dan?” De klok kruipt richting middernacht als een stijf uitverkocht Paradox in Tilburg er dan al zo'n dik twee uur doortrapte blues, fusion en jazzrock op heeft zitten. Maar eentje kan nog wel. Jan Akkerman, geroemd en verguisd, is immers 70 geworden en dat vier je met familie en vrienden.

Jubileumconcert Jan Akkerman met Benjamin Herman, Bert Heerink en Laurie Akkerman in Paradox.

Chris Lightcap’s Bigmouth ongepolijst en hartstochtelijk

CONCERTRECENSIE. Chris Lightcap’s Bigmouth, Bimhuis Amsterdam, 19 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

De in New York woonachtige contrabassist Chris Lightcap vormt een van de meest actieve jazzmusici van dit moment. Hij speelt mee op meer dan zeventig albums en maakte deel uit van de bands van onder meer Marc Ribot, John Scofield, Thomasz Stanko, Mark Turner, Chris Potter en Tom Harrell. Sinds 2000 timmert hij stevig aan de weg met zijn formatie Bigmouth, met twee tenorsaxofonisten in de frontlinie, Craig Taborn aan de toetsen en Gerald Cleaver aan de drums.

Chris Lightcap’s Bigmouth met Craig Taborn, Chris Cheek en Tony Malaby in Bimhuis.

James Brandon Lewis geeft de jazz toekomst

CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Trio, Bimhuis, Amsterdam, 9 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

James Brandon Lewis (Buffalo, 1983) maakt al een aantal jaren de tongen los onder jazzcritici en liefhebbers. In eigen beheer bracht hij in 2010 het album ‘Moments’ uit, gevolgd door een korte verbintenis met het ‘Okeh’ label die leidde tot een tweetal iets te brave cd’s. Zijn overweldigende optreden op het North Sea Jazz Festival 2016 betekende de definitieve doorbraak van de jonge tenorsaxofonist en zijn trio. Degenen die erbij waren, maakten een magisch concert mee dat uitbundig refereerde aan de spiritual jazz. Even leek het of er een nieuwe Coltrane was opgestaan, een messenger die de richting van de jazz voor de nabije toekomst zou gaan bepalen.

Een weergaloze show van Luke Stewart, James Brandon Lewis en Warren ‘Trae’ Crudup in Bimhuis.

Benjamin Herman vernieuwt muziek van Charlie Parker

CONCERTRECENSIE. Chasin’ The Bird: John Marshall, Benjamin Herman, Gary Smulyan & Rein de Graaff Trio, TivoliVredenburg, CloudNine, 5 maart 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Pianist Rein de Graaff haalt al decennialang diverse bekende jazzmusici naar Nederland. Bebop en de muziek van altsaxofonist Charlie Parker (1920-1955) vormen een grote draad door zijn carrière. Zelf is hij ook, solo en met zijn trio, een eminent vertolker van deze naoorlogse jazzstijl. Onder het motto ‘Chasin’ The Bird’ heeft hij zich omringd met drie sterke blazers: onze nationale trots Benjamin Herman en de Amerikaanse blazers John Marshall en Gary Smulyan. De laatste won als baritonsaxofonist de afgelopen jaren regelmatig de Critics Poll in Downbeat.

Het trio van pianist Rein de Graaff met blazers Gary Smulyan, John Marshall en Benjamin Herman.

Misha Mengelberg: groot vernieuwer en ontregelaar bij uitstek

NECROLOGIE

Misha Mengelberg grootmeester in de geïmproviseerde
muziek.
Foto © Maarten Corbijn.

Menig jazzliefhebber heeft herinneringen aan Misha Mengelberg (1935-2017): zijn humor, zijn intelligentie, zijn pianospel en onorthodoxe methodes om de ego’s van de Instant Composers Pool in toom te houden. Ooit begonnen als componist, generatiegenoot van Louis Andriessen en Peter Schat, koos hij uiteindelijk voor de geïmproviseerde muziek. Legendarisch zijn de opnames - ‘Last Date’ - uit 1964 die hij met drummer Han Bennink en Jacques Schols maakte met de grote vernieuwer Eric Dolphy. Muziek die tot de laatste artistieke uitingen zou gaan behoren van de veel te vroeg overleden pionier.

Brussels Jazz Orchestra vertolkt Gil Evans briljant

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra o.l.v. Ryan Truesdell ‘The Music of Gil Evans’, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 22 februari 2017
beeld: Ton van Leeuwen

De jonge Amerikaanse componist, arrangeur en orkestleider Ryan Truesdell is een Gil Evans (1912-1988) specialist, met inmiddels twee albums voor ArtistShare met bekend en nieuw werk van deze jazzlegende: ‘Centennial: Newly Discovered Works Of Gil Evans’ uit 2012 en ‘Lines Of Color: Live At Jazz Standard’ uit 2014. Truesdell maakte een studie van de artistieke nalatenschap van Evans, waarbij hij zo’n vijfduizend pagina’s aan partituren doorwerkte. Tijdens dit onderzoek ontdekte hij onder meer vijftig nooit eerder uitgegeven composities.

Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Ryan Truesdell, met pianiste Nathalie Loriers en trompettist Jeroen van Malderen in TivoliVredenburg.

Pieter Bast E.S.P. Quartet opent nieuw Utrechts jazzpodium

CONCERTRECENSIE. JazzItUp! Pieter Bast E.S.P. Quartet, Winkel van Sinkel, Utrecht, 19 feb.
beeld: Ton van Leeuwen

Sinds het SJU Jazzpodium in 2011 zijn deuren sloot, springen in Utrecht links en rechts nieuwe lokale initiatieven in het ontstane gat. Een deel van de concertante programmering krijgt een plek in TivoliVredenburg, maar er blijft nog steeds behoefte aan meer informele plekken. Zo is de Winkel van Sinkel, een grand café aan de Oudegracht, samen met theaterkantoor.nl gestart met een serie diner-concerten onder de noemer JazzitUp! De serie wordt geprogrammeerd door de als vibrafonist bekende Vincent Houdijk en telkens is er een concert op de derde zondag van de maand. Houdijk is ook de gastheer en kondigt de bands aan.

Pieter Bast E.S.P. Quartet op het podium van de Winkel van Sinkel in Utrecht.

Oded Tzur Quartet vertelt de naakte waarheid

CONCERTRECENSIE. Oded Tzur Quartet, Paradox Tilburg, 15 februari 2017
beeld: Bartho van Straaten

“Je kunt muziek nooit verstaan, maar het vertelt altijd de waarheid.” Met die conclusie kwam tenorsaxofonist Oded Tzur in Tilburg tot de kern van zijn muziek. De in Nederland nog weinig bekende Israëliër speelde werk van zijn zojuist verschenen album ‘Translater’s Note’ dat hij opnam met een tot de verbeelding sprekende ritmesectie.

Het Oded Tzur Quartet gaf in Paradox Tilburg een eenmalig concert in Nederland.

Marzio Scholten – We Never Left Town

Marzio Scholten – We Never Left Town
bezetting: Marzio Scholten gitaren
uitgebracht: 27 januari 2017
label: eigen beheer
tijdsduur: 37’07

Gitarist Marzio Scholten liet op zijn in 2008 uitgebrachte debuutalbum ‘Motherland’ al horen een origineel componist te zijn. Zonder zijn instrument op de voorgrond te plaatsen bouwde hij dat talent verder uit in zijn op jazz georiënteerde indie-rockband Identikit. Op zijn eerste gitaarsoloalbum ‘We Never Left Town’ prikkelt Scholten de verbeeldingskracht door weemoedige Americana te koppelen aan persoonlijke thema’s.

Craig Taborn geselt piano in abstracte improvisaties

CONCERTRECENSIE. Craig Taborn solo, Paradox Tilburg, 29 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder

De hoog aangeschreven Amerikaanse pianist Craig Taborn brengt sinds zo’n twintig jaar sporadisch werk onder eigen naam uit. Zijn laatste wapenfeit betreft ‘Flaga: Book of Angels Volume 27’ uit 2015, een trioalbum met werk van John Zorn. Daarnaast maakt Taborn furore in de groepen van Chris Potter en Dave Holland. Afgelopen weekeinde speelde de pianist twee soloconcerten in Nederland; vrijdag in het Bimhuis en twee dagen later in de Paradox in Tilburg.

Craig Taborn achter de Yamaha-vleugel tijdens zijn improvisatieconcert in Paradox.

Openhartig ‘Secrets’ melancholisch, dramatisch en grappig

CONCERTRECENSIE. ‘Secrets’ met Claron McFadden, Tuur Florizoone, Michel Massot, Marine Horbaczewski. Concertzaal Tilburg, 21 januari 2017

In de intieme voorstelling ‘Secrets’ waarin concert en theater een geheel vormen, ontrafelt sopraan Claron McFadden met een Belgisch jazztrio opgespaarde geheimen. De vanuit de werkelijkheid opgetekende verhalen leidde in Tilburg tot een indringend optreden waarin ontluikende emotie en muzikale verscheidenheid de boventoon voerden.

Claron McFadden te midden van Tuur Florizoone, Marine Horbaczewski en Michel Massot in het programma 'Secrets'.