CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Peter Guidi, gepassioneerd muzikant en docent

IN MEMORIAM
door: Cyriel Pluimakers








Peter Guidi verkondigde met hartstocht de jazztraditie.
Foto © Ferry Knijn.


Afgelopen dinsdag overleed jazzmusicus Peter Guidi aan de gevolgen van de ziekte Creutzfeldt-Jacob. Hij werd 68 jaar. Guidi werd in Schotland geboren uit Italiaanse ouders en begon zijn carrière als autodidact in Italië.  Sinds het midden van de jaren tachtig woonde hij in Amsterdam en vormde hij een spil in de lokale jazzscene. Niet alleen was hij een formidabele altsaxofonist en fluitist, ook was hij een begenadigd docent. Hij stond aan de wieg van het inmiddels vermaarde Nationaal Jeugd Jazz Orkest. Inmiddels bekende muzikanten als Benjamin Herman en Joris Roelofs vonden er hun weg naar het podium.


Transition na drie edities volwassen

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 14 april 2018
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Het Utrechtse Transition staat inmiddels bekend als een van de interessantere Nederlandse jazzfestivals. Wat op het eerste oog lijkt op een lightversie van North Sea Jazz, blijkt in de praktijk een evenement dat ook veel aandacht geeft aan meer avontuurlijke vormen van geïmproviseerde muziek. Natuurlijk zijn er ook dit keer publiektrekkers als Sons Of Kemet, Lizz Wright en Cory Henry. Maar het programma bevat gelukkig ook voldoende verfijnde muzikale uitingen.

  
Lizz Wright, Phronesis met Rotterdam Jazz Orchestra en Pat Martino op de podia van Transition in Utrecht.


Contrastrijk dubbelconcert Sebastiaan van Bavel en Kika Sprangers

CONCERTRECENSIE. Young Vips Tour met Sebastiaan van Bavel Trio ft. Jasper Blom en Vera Naus en Kika Sprangers Quintet, Paradox Tilburg, 13 april 2018
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

De stilte die Sebastiaan van Bavel verwerkte in zijn op verlichting en meditatie geïnspireerde composities, stonden haaks op de meer hippe en groove-gerichte klanken die Kika Sprangers ontleende aan de hedendaagse Amerikaanse jazztraditie. Een contrastrijk dubbelconcert in het kader van de Young Vips Tour waarin jong talent zich jaarlijks in de kijker speelt voor een breed publiek.

  
Sebastiaan van Bavel Trio met Vera Naus en Jasper Blom (l) en Kika Sprangers Quintet in Tilburg.


Experimenteerdrift overheerst bij Colin Vallon Trio

CONCERTRECENSIE. Colin Vallon Trio, Bimhuis, Amsterdam, 5 april 2018
beeld: Nicolas Masson
door: Mathijs van den Berg

Het concert van het Zwitserse Colin Vallon Trio komt traag op gang. Het begint bijna als een soundcheck, waarbij Vallon en de zijnen voorzichtig klanken aan hun instrumenten ontlokken. Vallon door onder andere de pianosnaren in de vleugel te bespelen, iets wat hij gedurende het concert regelmatig zal doen. Het is het begin van een optreden dat een behoorlijk experimenteel karakter zal hebben.

  
Studiofoto's Colin Vallon Trio dat donderdag in Bimhuis speelde.


Knower maakt vooruitgesnelde reputatie volledig waar

CONCERTRECENSIE. Knower, Musik und Frieden, Berlijn, 25 maart 2018
beeld: Derrick K. Lee
door: David Cohen

De tweemansformatie Knower heeft een tweetal goede jaren achter zich. Het uit Los Angeles afkomstige duo van drummer en multi-instrumentalist Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi debuteerde al in 2009 met hun eerste album, maar pas sinds de samenwerking met Snarky Puppy op het album ‘Family Dinner vol. 2’ (2016) met het lied ‘I Remember’ heeft de band zich ook bij een breder publiek in de kijker gespeeld.

  
Knower bestaande uit drummer Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi, trad met band op in Berlijn.


Paolo Fresu laveert tussen jazz, klassiek, tango en boogiewoogie

CONCERTRECENSIE. Paolo Fresu, Mare Nostrum II, Nikolaisaal Potsdam, Duitsland, 11 maart
beeld: Wally Perusset
door: Marko van der Wal

Het sterrentrio Paolo Fresu, Richard Galliano en Jan Lundgren treedt sinds een jaar of tien op met hun programma Mare Nostrum. Deze steeds verder uitdijende ode aan de zee leverde inmiddels twee albums op en optredens in meer dan twintig landen. Mare Nostrum gaat niet, zoals Gianmaria Testa’s Da nostra parte del mare, over de Middellandse Zee en vluchtelingen die hun weg naar Europa proberen te vinden. Alle opgegroeid aan zee vonden ze hun inspiratie juist in dat oneindige water, maar dan vooral als concept: het is de verbindende factor tussen hen en hun composities, voor de wonderlijke maar des te sterkere combinatie van piano, accordeon en trompet.

  
Jan Lundgren, Paolo Fresu en Richard Galliano speelden in Potsdam hun programma Mare Nostrum.


Rein de Graaff, vaandeldrager van de Nederlandse bebop

CONCERTRECENSIE. Saxophone Summit, TivoliVredenburg, CloudNine, Utrecht, 4 maart 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De formule is al decennia oud: pianist Rein de Graaff nodigt een aantal musici uit om een aantal standards uit de rijke jazzperiode van de bebop nieuw leven in te blazen. Met zijn trio, met contrabassist Marius Beets en drummer Eric Ineke, vormt hij een bijna overslaanbare ritmesectie. Waar Ineke met forse klappen zorgt voor leven in de brouwerij, vormt Beets met zijn stabiele spel de ideale verbinder met de felle bebop-piano van De Graaff. Beets opereert als een rots in de branding die zich door niets en niemand van de wijs laat brengen.

  
Alan Skidmore, Benjamin Herman en Tineke Postma traden op met het Rein de Graaff Trio in Utrecht.


Gouden tijden herleven in Het Concertgebouw

CONCERTRECENSIE. Jazz at Lincoln Center Orchestra & Wynton Marsalis eren Benny Goodman, Concertgebouw Amsterdam, 21 februari 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Twee dagen lang treedt het prestigieuze Jazz at Lincoln Center Orchestra op in het Amsterdamse Concertgebouw: de eerste avond met een Duke Ellington programma en een tweede avond gewijd aan Benny Goodman, The King of Swing. Met name de hernieuwde aandacht voor de laatste is opvallend: tachtig jaar geleden trad de klarinettist op in Carnegie Hall, met een keur aan zwarte en witte musici. Een maatschappelijk en muzikaal evenement van de eerste orde in het gesegregeerde Amerika van toen.

  
Wynton Marsalis en Jazz at Lincoln Center Orchestra in Het Concertgebouw in Amsterdam.


Han Bennink en Joris Roelofs vormen onweerstaanbaar duo

CONCERTRECENSIE. Han Bennink en Joris Roelofs, TivoliVredenburg, Utrecht, 16 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Klarinettist en altsaxofonist Joris Roelofs (1984) vormt een van de meest avontuurlijke musici van de jonge generatie. Begonnen als een onvervalste bebopper heeft hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een veelzijdig rietblazer die ook de meest gewaagde experimenten niet uit de weg gaat. Regelmatig treedt hij op met de eeuwig jong lijkende slagwerker Han Bennink (1942), die de New Dutch Swing zo ongeveer uitgevonden heeft. Een stijl waarin avant-garde en jazztraditie elkaar omarmen en veel muzikaal risico genomen wordt.

  
Han Bennink en Joris Roelofs tijdens hun duoconcert in Club Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.


Ensemble Jasper Blom van on-Nederlands hoog niveau

CONCERTRECENSIE. Jasper Blom Quartet & Nils Wogram, TivoliVredenburg Utrecht, 8 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het kwartet van tenorsaxofonist Jasper Blom vormt een van de meest avontuurlijke ensembles van de actuele Nederlandse jazz. De band met gitarist Jesse van Ruller, contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink behoort zonder meer tot de top van de scene. Met deze bezetting bracht Blom inmiddels vier enthousiast ontvangen cd’s uit en als we hem moeten geloven gaan er nog vele volgen.

  
Jasper Blom, Nils Wogram en Jesse van Ruller op het podium van Cloud Nine in Utrecht.


Ben van Gelder verzet met Amerikaans kwartet muzikale bakens

CONCERTRECENSIE. Ben van Gelder Quartet, TivoliVredenburg, ClubNine, Utrecht, 19 januari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Altsaxofonist Ben van Gelder (1988) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een musicus die niet alleen nationaal bekend is, maar ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan hoge ogen gooit. Lee Konitz (1927) mag dan zijn grote voorbeeld zijn, aan de stijl van deze grootmeester voegt hij een extra dimensie toe waarin hij regelmatig de grenzen van de tonaliteit opzoekt. Na drie spraakmakende cd-producties behoort hij tot de top van de internationale jazz.

  
Saxofonist Ben van Gelder met contrabassist Joe Sanders en slagwerker Craig Weinrib in Utrecht.


Schitterende jubileumeditie Stranger Than Paranoia

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Paradox en Theaters Tilburg, 27 en 28 december
beeld: Stef Mennens
door: Erno Elsinga

Uitblinken op je eigen festival. Het afscheidsconcert van Paul van Kemenade Classic Quintet, dat voor een laatste maal in de oorspronkelijke bezetting optrad, raakte de grenzen van het onweerstaanbare. Waarbij het de vraag opriep hoe het mogelijk is dat een kwintet van een dergelijk bizar hoog niveau, de lyriek snijdend door hart en ziel, ophoudt te bestaan.

  
Paul van Kemenade Classic Quintet, Metropole Orkest & Jameszoo en Jasper Høiby Fellow Creatures op de jubileumeditie van Stranger Than Paranoia.


Stranger Than Paranoia na 25 jaar nog springlevend

CONCERTRECENSIE. 25e Stranger Than Paranoia, openingsavond, Paradox Tilburg, 23 dec.
beeld: Karla Hoffman
door: Erno Elsinga

Het was Paul van Kemenade zelf die met een solostuk de 25e editie van Stranger Than Paranoia inluidde. De opmaat van de jubileumeditie van het van oorsprong Tilburgse jazz- en improvisatiefestival dat in meerdere steden grond onder de voeten heeft, kreeg met Van Kemenade’s Quintet 3.0, het Italiaanse kwartet OttoMani en het Brabants Jazz Orkest onder leiding van Jeroen Doomernik een buitengewoon en gevarieerd muzikaal vervolg.

  
Paul van Kemenade Quintet 3.0, OttoMani en Brabants Jazz Orkest op de openingsavond van festival Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Stemkunstenaar Jaap Blonk in grootse vorm

CONCERTRECENSIE. Carte Blanche voor Jaap Blonk, Bimhuis Amsterdam, 21 december 2017
beeld: Hans Tibben
door: Cyriel Pluimakers

Stemkunstenaar Jaap Blonk (1953) vormt een unieke figuur in de internationale improvisatiemuziek. In de jaren tachtig maakte hij furore met de ‘Ursonate’ van Kurt Schwitters, om vervolgens samenwerkingen aan te gaan met musici als John Tchicai, Tristan Honsinger en Mats Gustafsson. Succes had hij ook met zijn eigen ensembles Splinks en Braaxtaal. De laatste jaren heeft hij aanzienlijk meer werk in het buitenland dan in Nederland.

  
Stemkunstenaar Jaap Blonk vulde zijn carte blance in Bimhuis met de Duitse tubaïst Carl Ludwig Hübsch en een Nederlands blazerskwartet.


Utrecht weer toe aan muzikale werkplaats

CONCERTRECENSIE. U Jazz Festival 2017, TivoliVredenburg Utrecht, 16 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium, de smeltkroes van de Utrechtse jazz, doet de vereniging U-Jazz haar best om het vlammetje van dit genre in de Domstad brandend te houden. De organisatie initieert concerten, workshops en een jaarlijks festival. Verspreid door de stad ontstaan er links en rechts kleine broedplaatsen die drijven op vrijwilligers.

  
Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet, Martin Fondse Orchestra, en Archipel met saxofonist Ad Colen en Fondse op het U Jazz Festival in Utrecht.


Boy Edgar prijsuitreiking Martin Fondse vol muzikale verrassingen

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2017, Bimhuis, 6 december
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Het zal niet vaak voorkomen dat een winnaar van de BUMA Boy Edgar Prijs al een ovationeel applaus krijgt voordat hij een noot gespeeld heeft. Zelden was de gunfactor zo hoog als bij de sympathieke en humorvolle Martin Fondse (1967). De componist die zich de afgelopen jaren bewezen heeft als een buitengewoon vaardig arrangeur, origineel componist en muzikaal verbinder bij uitstek. Niemand in Nederland slaagt er beter in dan hij om klassiek, jazz en wereldmuziek met elkaar te verbinden. Virtuoos weet hij Oost en West aan elkaar te koppelen.

  
Martin Fondse krijgt de Buma Boy Edgarprijs uitgereikt door Wim Vos, geflankeerd door cellist Jörg Brinkmann en de Braziliaanse singer-songwriter Lenine.


Ken Vandermark Made To Break allesbehalve subtiel

CONCERTRECENSIE. Ken Vandermark ‘Made To Break’, TivoliVredenburg, Utrecht, 24 november
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Van alle musici die eind vorige eeuw als jong talent uit de Chicago-scene voortkwamen, is Ken Vandermark de meest opvallende. Op tenorsaxofoon is hij een van de spectaculairste blazers uit de actuele jazz en ook op klarinet is hij een kracht om rekening mee te houden.

  
Ken Vandermark Made To Break met drummer Tim Daisy en gitarist Jasper Stadhouders in Club Nine in TivoliVredenburg.


Marcus Miller vlamt als vanouds in 013

CONCERTRECENSIE. Marcus Miller Afrodeezia Tour, Poppodium 013, Tilburg, 14 november
beeld: Liesbeth Keder
door: Ron Holman

Basfenomeen Marcus Miller speelt regelmatig in Nederland. Is hij niet op North Sea Jazz te zien, dan nog worden tijdens Europese tournees verschillende steden in ons land aangedaan. Ook nu, met concerten in Utrecht, Nijmegen, Amsterdam, Den Haag en Tilburg. Een fiks aantal en waarschijnlijk de reden dat de goedgevulde zaal van poppodium 013 in Tilburg niet geheel uitverkocht.

  
Marcus Miller op het podium van 013 in Tilburg met trompettist Marquis Hill.


Avontuurlijk Rockit versmelt stijlen en generaties

CONCERTRECENSIE. Rockit Festival, De Oosterpoort Groningen, 11 november 2017
beeld: Niels Cornelis Meijer
door: Ron Holman

‘A Journey into Jazz and Beyond’, dat is de ondertitel van Rockit, een nieuw festival van North Sea Jazz in samenwerking met De Oosterpoort in Groningen waar gevestigde namen en rijzende sterren in de jazz- en cross-over muziek optraden.

  
Herbie Hancock, saxofonist Donny McCaslin, en vocaliste Merrill Garbus van de band tUnE-yArDs betraden onder meer het podium van festival Rockit in Groningen.


Pat Metheny niet te evenaren grootmeester

CONCERTRECENSIE. An Evening With Pat Metheny, TivoliVredenburg, Utrecht, 7 november
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Pat Metheny (1954) vormt al heel wat decennia een trendsetter binnen de gitaarwereld. Met zijn aanstekelijke mix van jazz, folk, fusion en latin is hij bijna onverslaanbaar. Zijn producties verkopen nog steeds opperbest en in het internationale prijzencircus was hij onder meer goed voor drie gouden albums en maar liefst twintig Grammy Awards.

  
Pat Metheny verzorgde een energieke set van twee uur in de Grote Zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg.