CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Moers Festival doolhof waarin het heerlijk dwalen is

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers, Duitsland, 3 t/m 6 juni 2022
beeld: zie onderaan
door: Georges Tonla Briquet en Leentje Arnouts

Voor de 51ste editie in het vijftigjarige bestaan van Moers Festival mocht het wat meer zijn in de gelijknamige Duitse plaats. Vier dagen concerten à gogo op ondenkbare plekken met als extra een unieke sfeer die enkel tijdens ‘Moers’ te beleven valt.

  
De band Artifacts, gitarist Kasper Agnas solo en drumband The Hidden Tune sierden onder vele anderen het affiche van Moers Festival.


Regen spelbreker Music Meeting, maar muziek overwint

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkenstein Nijmegen, 4 en 5 juni 2022
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Na twee jaar coronastilte is de Nijmeegse Music Meeting weer in volle glorie terug op het sfeervolle Park Brakkenstein. Inmiddels zijn er de nodige personele wisselingen geweest en is Sophie Blussé de nieuwe zakelijk leider. De bekende Maite Hontelé is verantwoordelijk voor de programmering, in samenwerking met oudgediende Wim Westerveld.

  
Tromboniste Rita Payés, zangeres Djely Tapa en Hawa Kassé Mady Diabaté van Trio Da Kali op de podia van Music Meeting.


Oded Tzur Quartet imponeert met poëtisch spel

CONCERTRECENSIE. Oded Tzur Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 26 mei 2022
beeld: Filip Mertens
door: Mathijs van den Berg

Tenorsaxofonist Oded Tzur deed met zijn kwartet één dag Nederland aan in het Bimhuis, dat de meest interessante artiesten weet te strikken. Aanleiding is zijn nieuwe album ‘Isabela’ dat net als de voorganger ‘Here Be Dragons’ bij ECM uitkwam. Tzur maakt al een tijd furore met een bijzondere mengeling van jazz en Indiase muziek. Het Bimhuis barstte daarom bijna uit zijn voegen. Tzurs kwartet bestaat op de laatste twee cd’s naast bassist Petros Klampanis uit pianist Nitai Hershkovits en drummer Johnathan Blake, allen uit de New Yorkse jazzscene.

  
Oded Tzur Quartet speelde in een afgeladen Bimhuis onder meer de vijfdelige suite Isabella.


Ruud Breuls en Simon Rigter laten hardbop herleven

CONCERTRECENSIE. Ruud Breuls-Simon Rigter Quintet, FarmStead Jazzclub Westbroek, 22 mei
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Door gebrek aan speelplekken voor jazz in ons kikkerlandje ontstaan er links en rechts privéinitiatieven die een uitnodigend podium geven aan deze kunstvorm. Ruim drie jaar geleden startte IT-manager Rene Frankena met de FarmStead Jazzclub in de voormalige deel van zijn woonboerderij in Westbroek, een geweldige en goed geoutilleerde locatie. Musici en publiek worden er warm ontvangen en de bijzondere ligging van dit jazzpodium vormt een echte meerwaarde.

  
Het kwintet van trompettist Ruud Breuls en tenorsaxofonist Simon Rigter trad op in FarmStead Jazzclub in Westbroek.


Tingvall Trio dansbaar en ontspannen

CONCERTRECENSIE. Tingvall Trio, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 15 mei 2022
beeld: Filip Mertens
door: Mathijs van den Berg

‘Dance’, het laatste album van het Tingvall Trio, verscheen in 2020. Nu de pandemie aan haar einde is gekomen kunnen pianist Martin Tingvall, bassist Omar Rodriguez Calvo en drummer Jürgen Spiegel eindelijk met hun nieuwe muziek toeren. Na de vorige avond in Rotterdam te hebben opgetreden, staat het trio de middag erna alweer in TivoliVredenburg geprogrammeerd in de Sunday Afternoon Jazz-reeks. Bij zeggen van pianist Martin Tingvall voor de band op zich een bijzondere ervaring.

  
Tingvall Trio speelde onder meer werk van hun laatste album 'Dance' dat aan het begin van de pandemie verscheen.


U Jazz Fest kan nog wel extra duwtje gebruiken

FESTIVALRECENSIE. U Jazz Fest, DUMS (De Utrechtse Muziekschool), Utrecht, 14 mei 2022 
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds het wegvallen van het SJU Jazzpodium in 2011 is de Utrechtse jazz min of meer dakloos. TivoliVredenburg had de nieuwe moeten worden, maar daar ontbrak het aan nestwarmte. In dit gebouw maken popmuziek en kaskrakers de dienst uit en sneeuwen kleinere initiatieven onder. Na diverse omzwervingen heeft de vereniging UJazz een vaste plek gevonden in DUMS, de Utrechse Muziekschool aan het Domplein. In de 2022 lichting van het U Jazz Fest pakt de organisatie, na twee jaar coronastilte, wederom uit met een evenement dat een maatje kleiner is dan de editie in voorjaar 2020.

  
HKU Bigband, Dick de Graaf Festive Quartet en Artvark & Drums United speelden op het U Jazz Fest.


Tilburg met #trumpetstuff spraakmakend festival rijker

CONCERTRECENSIE. Festival #trumpetstuff, Paradox, Tilburg, 26 en 27 april 2022
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Twee dagen lang presenteerde trompettist Teus Nobel zijn eigen festival #trumpetstuff in het Tilburgse Paradox, de meest succesvolle Nederlandse broedplaats van jazztalent. Nobel is niet alleen een fantastische trompettist, maar blijkt ook een begenadigd organisator. Iets wat hij duidelijk maakt met zijn scherpe visie op nieuw talent en een vlekkeloos draaiboek, dat lekker op tijd loopt.

  
Bram van de Glind, Rik van der Made en organisator Teus Nobel tijdens het
tweedaagse festival #trumpetstuff.


80-jarige Han Bennink viert kroonjaar in De Roode Bioscoop

CONCERTRECENSIE. De Han Bennink Passion, met Picatrix, Joris Roelofs & Han Bennink en ICP Orchestra. De Roode Bioscoop, Amsterdam. 15 april 2022 
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Op 17 april jl. werd drummer Han Bennink 80 jaar. Elke jazzliefhebber zou verwachten dat dit kroonjaar in het Amsterdamse Bimhuis gevierd zou worden, maar dit is allerminst het geval. De onderhandelingen met de huidige artistieke leiding mislukten jammerlijk en ons nationale drumicoon – nota bene een van de grondvesters van het Bimhuis – moest zijn toevlucht zoeken tot een andere plek. In De Roode Bioscoop wacht hem een warm onthaal en krijgt hij het hele paasweekend toebedeeld om zijn muzikale avonturen aan het publiek te presenteren. Waar anderen op hun tachtigste op hun lauweren rusten, vaart Bennink allerminst op routine. Onder het motto ‘De Han Bennink Passion’ zoekt hij drie avonden lang de grenzen op.

  
Han Bennink vierde zijn 80ste verjaardag in De Roode Bioscoop met Picatrix, in duo met Joris Roelofs en ICP Orchestra.


Eyolf Dale Trio brengt sterk nieuw materiaal

CONCERTRECENSIE. Eyolf Dale Trio, Bimhuis, Amsterdam, 31 maart 2022
beeld: Filip Mertens
door: Mathijs van den Berg

‘Being There’ van het Eyolf Dale Trio was een van de beste jazzplaten van het afgelopen jaar. Een album vol sterke composities die op fijnzinnige wijze werden vertolkt. Geheel nieuw was de combinatie niet, aangezien pianist Dale, bassist Per Zanussi en drummer Audun Kleive in het Wolf Valley Octet samenspelen. Het album deed uitkijken naar hun eerste Nederlandse optreden als trio. In het Amsterdamse Bimhuis kwamen ze met nieuw, sterk materiaal.

  
Pianist Eyolf Dale, bassist Per Zanussi en drummer Audun Kleive speelden voor het eerst als trio in Nederland.


Transition Festival zet deuren wijd open voor nieuwe generatie

CONCERTRECENSIE. Transition Festival, TivoliVredenburg Utrecht, 26 maart 2022 
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Tot twee keer toe moest de live-editie van het Utrechtse Transition Festival door de corona pandemie worden geannuleerd. In 2021 was er wel een digitale aflevering onder het motto ‘Transmission’, waarbij sommige ensembles minder uit de verf kwamen. Nu barst het festivalgeweld maar liefst weer twee dagen los in TivoliVredenburg. De programmering is breed met een uitnodigende kijk op de nieuwe jazzgeneratie. Van de tweede avond een verslag.

  
Transition met optredens van onder meer Rudresh Mahanthappa, Jeff Ballard Quartet en Han Bennink die in verschillende formaties aantrad.


Het Wilde Westen geeft een podium aan de Utrechtse jazz

CONCERTRECENSIE. IGOR, Theaterzaal Het Wilde Westen, Utrecht, 27 februari 2022
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

Sinds het tragische teloorgaan van de SJU in het vorige decennium zwerven de lokale jazzmusici min of meer dakloos door Utrecht. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het genre een warme plek zou krijgen in TivoliVredenburg, maar de werkelijkheid is weerbarstig. 

  
IGOR, met blazers Gerben Klein Willink en Ad Colen, speelde in het Utrechtse podium Het Wilde Westen.


Trompettisten spelen hoofdrol op Belgian Jazz Meeting 2022

CONCERTRECENSIE: Belgian Jazz Meeting, Le Delta, Namen, 11 en 12 februari 2022
beeld: Bernard Rie
door: Cyriel Pluimakers

Afgelopen weekend beleefde de Belgian Jazz Meeting zijn zesde editie in Namen. Door de coronapandemie was het initiatief, zoals zovele andere, een jaar opgeschoven. Alle concerten vonden plaats in het fraaie cultuurcentrum Le Delta, een uitstekende plek met diverse mooie zalen.

  
Annemarie Osbourne van Toine Thys Overseas, Pauline Leblond Double Quartet (©CP) en tromboniste Nabou Claerhout.


Jelle Van Giel Group – Third Story

CD-RECENSIE & CONCERT

Jelle Van Giel Group – Third Story
bezetting: Jelle Van Giel drums; Thomas Mayade trompet, flugelhorn; Tom Bourgeois altsaxofoon, basklarinet; Egor Doubay tenorsaxofoon; Tim Finoulst gitaar, pedal steel; Bram Weijters piano, toetsen; Janos Bruneel contrabas
opgenomen: 14 & 15 april 2021, Jet Studio, Brussel
uitgebracht: 6 november 2021
label: Hevhetia
aantal stukken: 14
tijdsduur: 65’13
website: jellevangiel.be
door: Georges Tonla Briquet


‘Third Story’ is het derde album van de Jelle Van Giel Group met wederom enkele verrassende elementen, maar het is bovenal de ijzersterke bezetting die van zowel de opname als van de concerten een flinke aanrader maakt.


Aruán Ortiz Ensemble laat Muziekgebouw aan ’t IJ swingen

FESTIVALRECENSIE FLAMENCO BIËNNALE. Met: Aruán Ortiz Ensemble, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam, 14 november 2021
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De in Cuba geboren en in New York woonachtige pianist Aruán Ortiz (1973) stelde op verzoek van de Flamenco Biënnale een speciale formatie samen om de wortels van de flamenco te onderzoeken. Ortiz is een bijzonder veelzijdig musicus die moeiteloos pendelt tussen wereldmuziek en vrije improvisatie. In ‘Flamenco Criollo’ laten musici uit Marokko, Palestina, Cuba, Spanje en de Verenigde Staten horen hoe de Moorse melodieën via Spanje in de zeventiende en achttiende eeuw naar Cuba reisden en daar een belangrijk element gingen vormen in de culturele smeltkroes. Muziek die bovendien gonst van de Afrikaanse ritmes en de melancholieke klanken uit Andalusië. ‘Flamenco Criollo’ vormt een zoektocht naar de wortels van de flamenco.

  
Pianist Aruán Ortiz en zijn ensemble gingen tijdens de Flamenco Biënnale op zoek naar de wortels van de flamenco.


Vijay Iyer geeft nieuwe impuls aan fenomeen pianotrio

FESTIVALRECENSIE NOVEMBER MUSIC. Vijay Iyer Trio, ‘s-Hertogenbosch, 10 november 2021
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Festival November Music in Den Bosch nodigt elk jaar ook de nodige trendsettende jazzmusici uit. Dit jaar zijn er onder meer optredens van Vijay Iyer, Brad Mehldau en Aruán Ortiz. Iyer treedt met zijn trio op in een nieuwe locatie: de Azijnfabriek, gelegen nabij De Parade. Een uitstekende plek, met een verse Yamaha vleugel. Het is jammer dat de zichtlijnen beperkt zijn, omdat de vrij diepe zaal geen verhoging heeft. Een punt dat echt om verbetering vraagt.

  
Bassiste Linda May Han Oh, slagwerker Tyshawn Sorey en pianist Vijay Iyer traden tijdens November Music op in de Azijnfabriek in 's-Hertogenbosch.


Melissa Aldana maakt verpletterende indruk

FESTIVALRECENSIE JAZZ INTERNATIONAL NIJMEGEN: met Joel Ross ‘Good Vibes’ en Melissa Aldana, Lux, 31 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Festival Jazz International Nijmegen wordt al jarenlang in samenwerking met de Rotterdamse evenknie georganiseerd. Het evenement biedt een mooie mix van jong talent, Nederlandse jazz en de internationale top. Het festival sluit af met concerten van vibrafonist Joel Ross en tenorsaxofoniste Melissa Aldana, een veelbelovende apotheose. 

  
Vibrafonist Joel Ross speelde voorafgaand aan het concert van Melissa Aldana.


Tenorsaxofonist Noah Preminger zoekt voortdurend het avontuur

CONCERTRECENSIE. Noah Preminger Quartet, Bimhuis, 24 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen  
door: Cyriel Pluimakers

De Amerikaanse tenorsaxofonist Noah Preminger (1986) bracht al zo’n veertien albums uit onder eigen naam. Toch is hij in Europa nog relatief onbekend. Voor het Nederlandse Criss Cross label maakte hij inmiddels een tweetal zeer goed ontvangen albums: ‘Genuinity’ en ‘After Life’. Op het Deense Steeplechase verscheen vorig jaar de avontuurlijke productie ‘Contemptment’. Preminger is een intelligente blazer die het nooit zoekt in effectbejag, maar in zijn solo’s echte verhalen vertelt met een zorgvuldig afgewogen vorm en inhoud.

  
Noah Preminger op de planken van Bimhuis, met onder meer gitarist Max Light.


Maciej Obara Quartet belichaming van muzikale vrijheid

CONCERTRECENSIE. Maciej Obara Quartet, Muziekpodium Paradox, Tilburg, 8 oktober 2021
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Poolse saxofonist Maciej Obara (1981) kreeg de afgelopen jaren grote bekendheid door twee formidabele producties voor het Duitse ECM: ‘Unloved’ (2017) en ‘Three Crowns’ (2019). Met zijn vaste kwartet - met pianist Dominik Wania, contrabassist Ole Morten Vagan en drummer Gard Nilssen – heeft hij een geheel eigen improvisatietaal ontwikkeld waarin elementen uit de Amerikaanse jazz hand in hand gaan met muzikale invloeden uit de Scandinavische en Poolse traditie.

  
Amerikaanse jazz gaat hand in hand met muzikale invloeden uit de Scandinavische en Poolse traditie.


Ensemblegeluid met de kwaliteit van een verfijnd pijporgel

CONCERTRECENSIE. Artvark Saxophone Quartet & Leo van Oostrom, ZOHO, Rotterdam, 21 september 2021
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het Artvark Saxophone Quartet staat bekend om zijn avontuurlijke aanpak. Voor elk nieuw album kiezen ze een nieuwe invalshoek. De presentatie van de jongste loot aan de stam ‘Mother of Thousand’ vindt plaats in het industriële ZOHO-complex, een locatie die een belichaming is van de Rotterdamse ondernemersgeest. Hun nieuwe album is ontstaan in coronatijd, voor de musici een periode van zelfreflectie en artistieke verdieping.

  
Artvark Saxophone Quartet speelde werk van de nieuwe cd ‘Mother of Thousand’. Leo van Oostrom (r), op Slide-saxofoon, was te gast in Rotterdam.


Trio Happy Village en FarmStead Jazz Club maken liefhebber gelukkig

CONCERTRECENSIE. Happy Village, FarmStead Jazz Club, Westbroek, 19 september 2021
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Ooit was het rijke Nederlandse jazzlandschap een voorbeeld voor de rest van de wereld. Meer dan 100 jazzclubs telde ons landje en de muziek werd flink door de overheid ondersteund, niet alleen de jazz maar ook klassieke kleine en middelgrote ensembles. Ronduit misdadig was het in de jaren negentig ingezette overheidsbeleid om een einde te maken aan deze veelvoud van sympathieke initiatieven. De jazz moest maar gerund worden door professionals en een plek vinden op de officiële concertpodia. Musici moesten maar de buikriem aanhalen, vond de toenmalige directie van de Stichting voor Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland.

  
Tenorsaxofonist Rolf Delfos, Hammond-organist Frank Montis en drummer Pim Dros op het podium van FarmStead Jazz Club in Westbroek.