CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

The Bad Plus schrikt nergens voor terug

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus - Ornette Coleman's Science Fiction. Bimhuis Amsterdam, 17 april 2015
door: Stefan de Graaf









The Bad Plus met Ron Miles, Sam Newsome en Tim Berne
tijdens een concert in New York.



Van Stravinski's 'Le sacre du printemps' tot covers van Nirvana en Pink Floyd. The Bad Plus schrikt nergens voor terug. Inspiratie laat zich niet indammen door stijlgrenzen. Nu is het een jazzplaat uit 1972 die het trio als uitgangspunt heeft genomen: ‘Ornette Coleman's Science Fiction’. Aangezien het originele album een aanzienlijk blazersaandeel heeft - naast Coleman onder andere Don Cherry op trompet - is het trio uitgebreid met zijn vroege inspirator altsaxofonist Tim Berne, sopraansaxofonist Sam Newsome en kornettist Ron Miles.


Musici vermaken zich tijdens unieke jazzdag DWDD

DWDD Jazzuitzending en fotoreportage, Westergasfabriek Amsterdam, 13 april 2015 
door: Erno Elsinga

Vooraf was er wat scepsis onder musici die niet waren uitgenodigd, maar na afloop waren vriend en vijand het erover eens dat de jazzuitzending van DWDD een geslaagde was en bovendien een fraaie remake opleverde van die oh zo beroemde foto uit 1958. Ook door musici werd achter de schermen volop gefotografeerd. Met name het fotografische oog van Ruben Hein leverde historische plaatjes op.

  
Mijke van Wijk en Shirma Rouse. Ruben Hein met o.a. Anton Goudsmit en Corrie van Binsbergen. Wouter Hamel, Ntjam Rosie en Fay Claassen. 


Dirigent John Clayton enerverend voor student en publiek

CONCERTRECENSIE. John Clayton & ensembles Conservatorium van Amsterdam: ‘The Music, The Heart BEAT’. Bimhuis Amsterdam, 11 april 2015
door: David Cohen









Contrabassist John Clayton dirigeerde in het Bimhuis verschil-
lende ensembles van het Conservatorium van Amsterdam.



Onder het overkoepelende thema van de ‘groove’ had contrabassist John Clayton een avond georganiseerd voor en met studenten aan het Conservatorium van Amsterdam. Vooraf werd Claytons werk door het hoofd van de jazzafdeling aangekondigd als ‘een hoogtepunt in het gastdocentenprogramma’. Inderdaad zorgde hij door dit kijkje binnen de muren van het conservatorium samen met de studenten voor een spetterende, enerverende en afwisselingrijke avond.


Nir Felder origineel, robuust en ingetogen

CONCERTRECENSIE. Nir Felder Quartet. Paradox, Tilburg, 3 april 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Aangekondigd als de ’nieuwe gitaarsensatie’ en met een debuutalbum op zak die zowel in Europa als in Amerika veel lof vergaard, trapte Nir Felder zijn driedaagse Nederlandse tournee af in de Tilburgse Paradox.

  
Gitarist Nir Felder met contrabassist Phil Donkin en pianist Kristjan Randalu. 


Larry Goldings' orgeltrio krijgt geest niet uit de fles

CONCERTRECENSIE. Trio Larry Goldings, Peter Bernstein, Bill Stewart. Bimhuis Amsterdam, 1 april 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door David Cohen

Na anderhalf jaar had het ‘killer organ trio’ (Downbeat) van organist Larry Goldings, gitarist Peter Bernstein en drummer Bill Stewart besloten zijn Europese tournee in het Bimhuis te laten beginnen. Voor een nagenoeg uitverkochte zaal nam Goldings plaats achter het plaatselijke Hammondorgel, waarop al vele artiesten letterlijk èn figuurlijk hun handtekening hadden gezet.

  
Gitarist Peter Bernstein, Hammondorganist Larry Goldings en slagwerker Bill Stewart in een nagenoeg uitverkocht Bimhuis. 


Jazz Maastricht Festival verrassend en veelzijdig

CONCERTRECENSIE. Jazz Maastricht Festival, Theater aan het Vrijthof, 21 maart 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler

Maastricht was afgelopen zaterdag voor even een Europese culturele hoofdstad met twee evenementen van wereldformaat: de internationale kunst- en antiekbeurs TEFAF en het Jazz Maastricht Festival. Laatstgenoemde bood diepte, ambachtelijkheid, durf en experiment. 

  
Hoofdrollen voor Graig Taborn, Mulatu Astatke en Cristina Branco op Jazz Maastricht Festival. 


Marius Neset maakt faam waar

CONCERTRECENSIE. Marius Neset Quartet, Paradox Tilburg, 20 maart 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Tenor- en sopraansaxofonist Marius Neset liet er in de Tilburgse Paradox geen gras over groeien betreffende het gegeven dat hij op dertigjarige leeftijd unaniem tot de toonaangevende saxofonisten van deze tijd wordt gerekend. In twee wervelende sets die bol stonden van variëteit etaleerde de Noor niet alleen zijn fenomenale spel, maar eveneens zijn opmerkelijk compositorisch talent.

  
Een wervelend concert van het Marius Neset Quartet in de Tilburgse Paradox. 


Acquaphonica keert zich buitenstebinnen

CONCERTRECENSIE. Acquaphonica, Bethany's Jazz Club, Amsterdam, 19 maart 2015 
beeld: Charlie Crooijmans
door: Stefan de Graaf

De bandnaam Acquaphonica is op zichzelf al een treffende definitie van muziek. Probeer muziek maar eens te grijpen. Het is als water: vluchtig en ongrijpbaar. Of geluid: trillende lucht. Je kunt het niet vastpakken. Wat ze gemeen hebben is beweging. Het vijfkoppige Acquaphonica, geleid door pianiste en componiste Federica Colangelo, beweegt zich ergens tussen modern-klassiek en jazz én tussen compositie en improvisatie.

   
Acquaphonica met pianiste Federica Colangelo en sopraansaxofonist Joao Driessen. 


Virtuoos Eli Degibri garant voor avontuur

CONCERTRECENSIE. Eli Degibri Quartet: Bimhuis Amsterdam, 20 maart 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door David Cohen

Het kwartet van de Israëlische saxofonist en componist Eli Degibri was goed gekleed voor zijn eerste en enige concert in Nederland. Vier mannen, twee oudere en twee jongere, namen plaats bij hun instrumenten, en het was Degibri die op sopraansaxofoon de aftrap gaf en het nummer ‘Cuba’ inzette. Een gedragen melodie weerklonk. De klank van Degibri, die eerder met Herbie Hancock samenwerkte, was warm, consistent en rijk aan valse lucht.

  
Tenor- en sopraansaxofonist Eli Degibri met de jonge musici Gadi Lehavi en Ofri Nehemya. 


Kaja Draksler overstijgt improvisatiekunst

CONCERTRECENSIE. Young VIPS Tournee. Kaja Draksler (met Matiss Cudars en Onno Govaert), Loran Witteveen & Kwintet. Porgy & Bess, Terneuzen, 14 maart 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

Dat pianiste Kaja Draksler de status van belofte reeds ontgroeid is, bewees de Sloveense tijdens een zinderende set in de Terneuzense Porgy & Bess. Uitgaande van uitgeschreven korte motieven oversteeg ze met haar trio de improvisatiekunst en gaf ze nieuwe richting aan het begrip instant composing.

  
Pianiste Kaja Draksler trad op met slagwerker Onno Govaert en gitarist Matiss Cudars. Pianist Loran Witteveen nam zijn Kwintet mee. 


Meeslepende dialogen Bennink en Hawkins

CONCERTRECENSIE: Han Bennink & Alexander Hawkins. Bimhuis Amsterdam, 13 maart
beeld: Charlie Crooijmans
door: Armand van Wijck

Dat jazzmuziek generatiekloven overbrugt, bewezen pianist Alexander Hawkins (1981) en drummer Han Bennink (1942) afgelopen vrijdag in het Bimhuis. Een dynamisch, onvoorbereid optreden van een duo dat niet eerder samenspeelde.

  
Pianist Alexander Hawkins en slagwerker Han Bennink verwikkeld in een avontuurlijke dialoog. 


Tilburgse gitaristen dompelen zich in improvisatieproces

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade Invites: gitaristen Jacq Palinckx, Frank Crijns, Bram Stadhouders, Aart Strootman, Maurice Leenaars. Paradox Tilburg, 11 maart 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Vier gitaristen uit de werelden van hedendaags gecomponeerd en de vrije improvisatie die gezamenlijk klinken als een vioolensemble? Tijdens de slotsessie van ‘Paul van Kemenade Invites’ kon het zomaar gebeuren dat Jacq Palinckx, Frank Crijns, Bram Stadhouders en Aart Strootman zich al improviserend in die positie manoeuvreerden.

  
Aart Strootman in duo met Bram Stadhouders. In kwartet aangevuld met Jacq Palinckx en Frank Crijns. Paul van Kemenade in duo met Jacq Palinckx. 


Plymouth weinig overtuigend

CONCERTRECENSIE: Plymouth, Bimhuis Amsterdam, 6 maart 2015 
beeld: Maarten Mooijman
door: David Cohen

In 2014 besloten improveteranen Jamie Saft - als toetsenist onder andere bekend van werk met John Zorn - en meestergitarist Joe Morris na hun eerdere album de krachten nogmaals te bundelen. De formatie die ze hiervoor samenstelden bestond uit Morris’ vroegere studente Mary Halvorson op de elektrische gitaar en een ijzeren ritmesectie bestaande uit basgitarist Chris Lightcap en drummer Gerald Cleaver. Beiden bekenden van Morris en van pianist Craig Taborn.

  
Plymouth met toetsenist Jamie Saft en gitariste Mary Halvorson op het podium van Bimhuis. 


Contrastrijk Thelonious 4 toont hedendaagse Monk

CONCERTRECENSIE. Thelonious 4 meets Tony Miceli, TivoliVredenburg Utrecht, Café Miles Amersfoort, 27 februari en 1 maart 2015
beeld: Ron Beenen
door: Armand van Wijck

Thelonious 4 heeft zich volledig toegewijd aan het repertoire van de gelijknamige jazzlegende. Afgelopen weekeinde was het 4+1, want vibrafonist Tony Miceli was te gast voor drie concerten in Nederland. De formatie bewees zonder meer dat Thelonious Monk ook nog van deze tijd is.

  
Thelonious 4 met saxofonist Iman Spaargaren, gitarist Guillermo Celano en gastspeler Tony Miceli in TivoliVredenburg. 


Publiek wil bloed zien van Bruut!

CONCERTRECENSIE: Bruut!, TivoliVredenburg Utrecht, 27 februari 2015
beeld: Ron Beenen
door: Max van Deurzen

Cloud Nine doet soms klinisch aan. De jazzzaal van TivoliVredenburg in Utrecht bevindt zich helemaal in de nok van het gebouw. Het is er ruim met een mooi groot schoon podium in het midden. Daardoor voelde het onwennig om juist daar een van de vuilste jazzbands van Nederland in actie te zien. Toch speelde Bruut! het dak eraf.

  
Het enerverende Bruut! trad op in Cloud Nine van TivoliVredenburg. 


Chris Potter boeit maar beklijft met mate

CONCERTRECENSIE. Chris Potter Underground, Bimhuis Amsterdam, 26 februari 2015
beeld: Maurits van Hout
door: Stefan de Graaf

Alsof in één frase de encyclopedie van de jazz zich ontvouwt, zo klinkt het geluid van tenorsaxofonist Chris Potter. Of vergelijk het met een kristal dat helder wit licht divergeert tot het spectrum aan kleuren waar wit licht uit opgebouwd is. In zijn beheerste en gearticuleerde spel hoor je namelijk alle gradaties, kleuringen en intonaties. Variërend van een free jazzachtige rauwheid van een Pharoah Sanders tot een rond, beheerst en ingetogen geluid zoals bij zijn vroege inspirator Paul Desmond.

  
Chris Potter Underground met gitarist Adam Rogers in het Bimhuis.


Mathias Eick geboren vertolker van beeldrijke melodieën

CONCERTRECENSIE. Mathias Eick Sextet, North Sea Jazz Club Amsterdam, 21 februari 2015
beeld: Ron Beenen
door: David Cohen

“Enorm leuk om hier te zijn! Ik ben blij om te zien dat u genoeg gegeten hebt, dat voelt altijd goed.” Inderdaad waren de toeschouwers in de North Sea Jazz Club net klaar met dineren, toen het sextet van Mathias Eick het openingsnummer inzette. De trompettist zou de hele avond een vriendelijke en humoristische gastheer blijken voor zijn Amsterdamse publiek.

  
Het sextet van trompettist Mathias Eick op het podium van de North Sea Jazz Club. 


Yuri Honings verlangen groots en meeslepend

CONCERTRECENSIE, Yuri Honing Acoustic Quartet, cd-presentatie ‘Desire’, Paradox Tilburg, 20 februari 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga 

‘Een instrumentale opera in acht delen’. Zo typeert Yuri Honing zijn nieuwe album ‘Desire’ die hij met zijn akoestisch kwartet opnam. Net terug uit Iran en aan de vooravond van de officiële cd-presentatie in het Bimhuis, viel het Tilburgse jazzpodium Paradox de Nederlandse primeur ten deel.

  
Yuri Honing Acoustic Quartet presenteerde in Paradox Tilburg het nieuwe album 'Desire'. 


Avishai Cohen's ‘Dark Nights’ bezielend en sfeervol

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen’s Triveni, Bimhuis Amsterdam, 19 februari ‘15
beeld: Ron Beenen
door: David Cohen

Het Bimhuis was uitverkocht op de tweede avond van Avishai Cohens ‘Dark Nights’-tournee. Na een luid welkomstapplaus zette het trio er direct vaart achter en trapte af met Don Cherry’s snelle ‘Art Deco’. Pas na het derde stuk, ‘You In All Directions’, volgde een welkomstwoord van de bandleider. Die bleek de hartelijkheid zelve: ‘zonder u allemaal zou dit maar een repetitie zijn,’ lachte Cohen. ‘Bij dit soort geïmproviseerde muziek krijg je als publiek ook datgene te horen wat je zelf geeft. Daarom bent U een belangrijk deel van deze uitvoering.’

  
Avishai Cohen's Triveni presenteerde in het Bimhuis het album 'Dark Nights'. 


Miguel Zenón versmelt muziek en identiteit tot levenssymfonie

CONCERTRECENSIE. Miguel Zenón Quartet, Bimhuis Amsterdam, 12 februari 2015
beeld: Stef Mennens
door: Stefan de Graaf

Zijn geluid alleen al. Een geluid waar je je helemaal aan kunt overgeven; een toon die je strelend losweekt en optilt uit de sleur, drukte of het getob van alledag. De muziek van het Miquel Zenón Quartet is een constante beweging van eb en vloed, van melodieus en lyrisch tot emotioneel en energiek spel. Wie het hoort, hoort een hartslag en ademhaling. Zo natuurlijk.

  
Altsaxofonist Miquel Zenón met contrabassist Jorge Roeder en slagwerker Henry Cole.