CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Brussels Jazz Orchestra vertolkt Gil Evans briljant

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra o.l.v. Ryan Truesdell ‘The Music of Gil Evans’, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 22 februari 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De jonge Amerikaanse componist, arrangeur en orkestleider Ryan Truesdell is een Gil Evans (1912-1988) specialist, met inmiddels twee albums voor ArtistShare met bekend en nieuw werk van deze jazzlegende: ‘Centennial: Newly Discovered Works Of Gil Evans’ uit 2012 en ‘Lines Of Color: Live At Jazz Standard’ uit 2014. Truesdell maakte een studie van de artistieke nalatenschap van Evans, waarbij hij zo’n vijfduizend pagina’s aan partituren doorwerkte. Tijdens dit onderzoek ontdekte hij onder meer vijftig nooit eerder uitgegeven composities.

 
Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Ryan Truesdell, met pianiste Nathalie Loriers en trompettist Jeroen van Malderen in TivoliVredenburg. 


Pieter Bast E.S.P. Quartet opent nieuw Utrechts jazzpodium

CONCERTRECENSIE. JazzItUp! Pieter Bast E.S.P. Quartet, Winkel van Sinkel, Utrecht, 19 feb.
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds het SJU Jazzpodium in 2011 zijn deuren sloot, springen in Utrecht links en rechts nieuwe lokale initiatieven in het ontstane gat. Een deel van de concertante programmering krijgt een plek in TivoliVredenburg, maar er blijft nog steeds behoefte aan meer informele plekken. Zo is de Winkel van Sinkel, een grand café aan de Oudegracht, samen met theaterkantoor.nl gestart met een serie diner-concerten onder de noemer JazzitUp! De serie wordt geprogrammeerd door de als vibrafonist bekende Vincent Houdijk en telkens is er een concert op de derde zondag van de maand. Houdijk is ook de gastheer en kondigt de bands aan. 

  
Pieter Bast E.S.P. Quartet op het podium van de Winkel van Sinkel in Utrecht. 


Odet Tzur Quartet vertelt de naakte waarheid

CONCERTRECENSIE. Odet Tzur Quartet, Paradox Tilburg, 15 februari 2017
beeld: Bartho van Straaten
door: Erno Elsinga

“Je kunt muziek nooit verstaan, maar het vertelt altijd de waarheid.” Met die conclusie kwam tenorsaxofonist Odet Tzur in Tilburg tot de kern van zijn muziek. De in Nederland nog weinig bekende Israëliër speelde werk van zijn zojuist verschenen album ‘Translater’s Note’ dat hij opnam met een tot de verbeelding sprekende ritmesectie.

 
Het Odet Tzur Quartet gaf in Paradox Tilburg een eenmalig concert in Nederland. 


Marzio Scholten – We Never Left Town

CD-RECENSIE

Marzio Scholten – We Never Left Town
bezetting: Marzio Scholten gitaren
uitgebracht: 27 januari 2017
label: eigen beheer
aantal stukken: 9
tijdsduur: 37’07
website: www.marzioscholten.com
door: Erno Elsinga





Gitarist Marzio Scholten liet op zijn in 2008 uitgebrachte debuutalbum ‘Motherland’ al horen een origineel componist te zijn. Zonder zijn instrument op de voorgrond te plaatsen bouwde hij dat talent verder uit in zijn op jazz georiënteerde indie-rockband Identikit. Op zijn eerste gitaarsoloalbum ‘We Never Left Town’ prikkelt Scholten de verbeeldingskracht door weemoedige Americana te koppelen aan persoonlijke thema’s.


Craig Taborn geselt piano in abstracte improvisaties

CONCERTRECENSIE. Craig Taborn solo, Paradox Tilburg, 29 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

De hoog aangeschreven Amerikaanse pianist Craig Taborn brengt sinds zo’n twintig jaar sporadisch werk onder eigen naam uit. Zijn laatste wapenfeit betreft ‘Flaga: Book of Angels Volume 27’ uit 2015, een trioalbum met werk van John Zorn. Daarnaast maakt Taborn furore in de groepen van Chris Potter en Dave Holland. Afgelopen weekeinde speelde de pianist twee soloconcerten in Nederland; vrijdag in het Bimhuis en twee dagen later in de Paradox in Tilburg.

  
Craig Taborn achter de Yamaha-vleugel tijdens zijn improvisatieconcert in Paradox.


Openhartig ‘Secrets’ melancholisch, dramatisch en grappig

CONCERTRECENSIE. ‘Secrets’ met Claron McFadden, Tuur Florizoone, Michel Massot, Marine Horbaczewski. Concertzaal Tilburg, 21 januari 2017
door: Erno Elsinga

In de intieme voorstelling ‘Secrets’ waarin concert en theater een geheel vormen, ontrafelt sopraan Claron McFadden met een Belgisch jazztrio opgespaarde geheimen. De vanuit de werkelijkheid opgetekende verhalen leidde in Tilburg tot een indringend optreden waarin ontluikende emotie en muzikale verscheidenheid de boventoon voerden.

  
Claron McFadden te midden van Tuur Florizoone, Marine Horbaczewski en Michel Massot in het programma 'Secrets'. 


Mark Guiliana steekt flets af bij optreden Avishai Cohen

CONCERTRECENSIE. Mark Guiliana Quartet & Avishai Cohen Quartet, TivoliVredenburg Grote Zaal, Utrecht, 15 januari 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Met veel tamtam en onder het motto ‘Transition Presents’ werd de afgelopen maanden in TivoliVredenburg een jazz dubbelconcert aangekondigd met de kwartetten van drummer Mark Guiliana en trompettist Avishai Cohen. Twee musici die aan de frontlinie staan van de actuele jazz.

 
De kwartetten van trompettist Avishai Cohen (l) en drummer Mark Guiliana gaven een dubbelconcert in Utrecht.


‘Rotterdam Suite’ bruisend feestelijk spektakel

CONCERTRECENSIE. New Rotterdam Jazz Orchestra, Paradox Tilburg, 13 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Na projecten met onder andere Anton Goudsmit en Ernst Reijseger staat het New Rotterdam Jazz Orchestra (NRJO) sinds enige tijd op eigen benen. Het orkest barst van het relatief jong talent en door jarenlang samenspel is er onderling een levendige dynamiek ontstaan. Menig lid – vaak ‘baas’ van een eigen ensemble - is een begenadigd componist waardoor het orkest bestookt wordt met uiteenlopende ideeën die naadloos in elkaar schuiven. Recent werk is nu gebundeld in de ‘Rotterdam Suite’, als tegenhanger van de ‘Zeeland Suite’.

 
Het twaalfkoppige New Rotterdam Jazz Orchestra speelde in Tilburg stukken uit de Rotterdam Suite.


Muzikale toverkunst bij Stefano Battaglia Trio

CONCERTRECENSIE. Stefano Battaglia Trio ‘Music of Alec Wilder’, TivoliVredenburg, Club Nine, 12 januari 2017
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaanse pianist Stefano Battaglia bracht in 2015 op ECM de schitterende cd ‘In the Morning, Music of Alec Wilder’ uit, een productie die enigszins ondersneeuwde tussen het overvloedige aanbod van dit label. Battaglia (1965) is een van de meest interessante jazzpianisten van dit moment, met een stijl die aansluit bij die andere grootheden als Bill Evans, Keith Jarrett en Brad Mehldau. Wat hem bijzonder maakt, is zijn ultieme gevoel voor lyriek waarin hij net iets verder gaat dan veel andere jazzpianisten.

 
Het trio van pianist Stefano Battaglia speelde in Utrecht werk van de Amerikaanse componist Alec Wilder.


Spiritueel concert Vijay Iyer en Wadada Leo Smith

CONCERTRECENSIE. Vijay Iyer & Wadada Leo Smith, LantarenVenster, Rotterdam, 8 januari
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

Toetsenist Vijay Iyer en trompettist Wadada Leo Smith stonden garant voor een van de mooiste jazzproducties van 2016: ‘A Cosmic Rhythm with Each Stroke’, uitgebracht door ECM. Het album vormt een hommage aan de Indiase kunstenares Nasreen Mohamedi (1937-1990), bekend om haar tekeningen en foto’s. Op deze cd duiken de musici de diepte in en in een lange, bijna zeventig minuten durende sessie geven ze uiting aan hun diepste zielenroerselen. Spirituele muziek zoals die niet vaak gemaakt wordt.

  
Vijay Iyer en Wadada Leo Smith gaven in Rotterdam een eenmalig concert in Nederland. 


Ongrijpbaar Stranger Than Paranoia kan nog jaren mee

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, slotavond met Knalpot, LABtrio, Myles Sanko, Paradox Tilburg, 29 december 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Met een fenomenaal LABtrio, het experimentele duo Knalpot en de dansbare soul van Myles Sanko kwam er een einde aan het vijfdaagse festival Stranger Than Paranoia. Een meer dan geslaagde 24e editie die zich dit jaar afspeelde in Tilburg en Nijmegen en volgend jaar, tijdens de jubileumeditie, onder voorbehoud meerdere steden aandoet met als klapstuk een avondvullend programma in Theaters Tilburg.

 
Myles Sanko, Knalpot met Jozef Dumoulin en LABtrio op de slotavond van Stranger Than Paranoia. 


All Ellington schippert tussen traditie en vrije bewerking

CONCERTRECENSIE. All Ellington, Bimhuis, Amsterdam, 29 december 2016
beeld: Karen van Gilst
door: David Cohen

De muziek van Edward ‘Duke’ Ellington (1899 – 1974) wordt met een zekere regelmaat gespeeld, bewerkt en opnieuw op de plaat gezet. Zowel beoefenaren van straight ahead jazz als vrij improviserende musici kunnen met de schatkist van de legendarische componist en bigbandleider uit de voeten: men vergelijke Deborah Carters ‘Diggin’ the Duke!’ met de Ellington-bewerkingen van het Instant Composers Pool Orchestra.


Het ensemble All Ellington met bandleider en cornettist Eric Boeren (l) en contrabassist Wilbert de Joode in het Bimhuis. 


Fantastische sfeer bij festival Stranger Than Paranoia

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, met Reeds & Deeds, Espen Eriksen Trio & Flat Earth Society, Paradox, Tilburg, 27 december 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Stranger Than Paranoia is een van de leukste muziekfestivals in Nederland. Dit jaar beleefde het evenement zijn 24ste editie. Geplaagd door subsidieperikelen was een nationale tournee niet aan de orde en werd er alleen opgetreden in Tilburg, met daarnaast een avond in Nijmegen. Altsaxofonist Paul van Kemenade is de artistiek leider van het festival en presenteert met veel verve muziek uit allerlei windrichtingen. Onverwachte samenwerkingen worden opgezet en sommige concerten hebben een ronduit dwars karakter.

 
De blazers van Reeds & Deeds, pianist Espen Eriksen, en Flat Earth Society op de derde dag van Stranger Than Paranoia. 


Stranger Than Paranoia opent kleurrijk

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, openingsavond, Paradox Tilburg, 23 december
beeld: Bartho van Straaten
door: Erno Elsinga

“Niets te gek”, vertaalde een bezoeker van Stranger Than Paranoia de naam van het festival aan een vriend. Met omgekeerde petjes op het hoofd, waren beiden in afwachting van het optreden van beatboxer Sniggy die op de openingsavond van de 24e editie van Paranoia als tweede geprogrammeerd stond tussen een ontmoeting van Jasper van ’t Hof en Paul van Kemenade en Hermine Deurloo met een trio van Rembrandt Frerichs.

 
Jasper van 't Hof met Paul van Kemenade, beatboxer Sniggy, en Hermine Deurloo met een trio van Rembrandt Frerichs openden de 24e editie van Stranger Than Paranoia in Tilburg. 


Dubbelconcert Fred Hersch en Robin Verheyen indrukwekkend

CONCERTRECENSIE. Fred Hersch solo, Robin Verheyen NY Quartet, CC Hasselt, 12 dec.
beeld: Tony Daenen
door: Mathilde Löffler

Met een solo-pianoconcert van Fred Hersch gevolgd door een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet, werden bezoekers van het Cultuurcentrum Hasselt rijkelijk getrakteerd op indrukwekkende jazz van de buitencategorie met de sfeer en het gevoel van New York. 

  
Een soloconcert van pianist Fred Hersch en een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet vormden de ingrediënten van een boeiende concertavond in Hasselt.


Paolo Fresu ontroert

CONCERTRECENSIE. Paolo Fresu & Rembrandt Frerichs Trio, TivoliVredenburg, 11 december
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaanse trompettist Paolo Fresu (1961) behoort al decennialang tot de top van de Europese jazzscene. Zijn spel doet denken aan Miles Davis in zijn beste tijd en - naast zijn eigen bands - werkt hij met grote namen als Carla Bley, Stefano Bollani, Ralph Towner, Richard Galliano en Omar Sosa. Niet alleen speelt hij buitengewoon zachtzinnig op zijn trompet, ook op bugel heeft hij een fluwelen toon.

 
Het trio van pianist Rembrandt Frerichs met trompettist Paolo Fresu op het podium van Cloud Nine in het Utrechtse TivoliVredenburg. 


Nate Wooley keert terug naar de roots

CONCERTRECENSIE. Nate Wooley Quintet, TivoliVredenburg/Club Nine, Utrecht, 9 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De in New York woonachtige trompettist Nate Wooley (1974) deed zich de afgelopen jaren gelden als een echte experimentator. Zijn toonvorming werd gekenmerkt door allerlei vervormingen en er werd gretig gebruik gemaakt van elektronica. Hij speelde met vernieuwers als John Zorn, Anthony Braxton en Fred Frith. De afgelopen jaren lijkt hij zijn focus voor een deel verlegd te hebben naar zijn muzikale wortels. Oude jazz wordt gepresenteerd in een eigentijds jasje, waarbij experimenten hand in hand gaan met de traditie.  Op zijn recente cd ‘(Dance To) The Early Music’, uitgegeven door Clean Feed, duikt hij diep in de jazzgeschiedenis.

 
Het Quintet van trompettist Nate Wooley met vibrafonist Matt Moran en drummer Harris Eisenstadt op het podium van Club Nine. 


Wilbert de Joode, grootmeester van de vrije improvisatie

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2016, Bimhuis, 7 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zelden is vriend en vijand het erover eens dat de Buma Boy Edgar Prijs aan een terechte winnaar wordt uitgedeeld, maar in het geval van contrabassist Wilbert de Joode (1955) viel nergens een wanklank. Als autodidact heeft hij zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een van de toonaangevende musici van de Europese improvisatiescene.

  
Wilbert de Joode krijgt de Boy Edgar Prijs uitgereikt door Jacques Waisvisz en trad op met o.a. Achim Kaufman en Frank Gratkowski, en het Ab Baars Trio met pianiste Marta Warelis. 


Mete Erker Trio overdondert met pure jazz

CONCERTRECENSIE. Mete Erker Trio, Paradox Tilburg, 3 december 2016
beeld: Nicole Maas-Melis
door: Erno Elsinga

Mete Erker roemde op het podium van de Paradox de vrije muziek in Tilburg. De stad waar hij muzikaal opgroeide tussen de kopstukken van de hedendaagse jazz voordat hij naar Arnhem vertrok. In die stad nam hij ook zijn nieuwe en tweede trio-album op, ‘Live’, in het café annex muziekpodium Stella by Starlight. Zonder overdubs en recht voor zijn raap; een bonte mengeling composities waarin vooral de vrijheid van de jazz wordt gevierd.

 
Mete Erker Trio speelde in Tilburg werk van het nieuwe album 'Live'.  


Richard Bona pakt publiek moeiteloos in

CONCERTRECENSIE. Richard Bona & Mandekan Cubano, Concertzaal Tilburg, 1 december
beeld: Nicole Maas-Melis
door: Erno Elsinga

Met invloeden uit de jazz en pop vermengd met ritmische invloeden uit West-Afrika, Brazilië en het Caribische gebied, begeeft de uit Kameroen afkomstige singer songwriter Richard Bona zich al zo’n twintig jaar op het pad van de wereldmuziek. Met zijn nieuwe band Mandekan Cubano koppelt de bassist muziek uit West-Afrika aan Cubaanse ritmen, zoals te horen op het album ‘Heritage’ dat dit jaar verscheen.

 
Richard Bona en Mandekan Cubano dompelen Tilburgse Concertzaal in Cubaanse sferen.