CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Showjazz en diepgang sieren Gent Jazz Festival

CONCERTRECENSIE. Gent Jazz Festival, Bijloke Gent, 11 en 12 juli 2015
beeld: Jos L. Knaepen, Bruno Bollaert
door: Mathilde Löffler

Het Gent Jazz Festival bracht afgelopen weekeinde een programmering met jazz van wereldformaat die schatplichtig is aan de jazztraditie. Sommige concerten waren van verstilde schoonheid, zoals die van de Zuid-Afrikaanse pianolegende Abdullah Ibrahim. Andere van pakkende Coltrane-achtige energie, gelijk het Charles Lloyd Quartet.

  
Abdullah Ibrahim, Tony Bennett & Lady Gaga en Charles Lloyd op het podium van Gent Jazz.


North Sea Jazz Festival schuwt avontuur niet

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival 3/3, Ahoy Rotterdam, 10 t/m 12 juli 2015
beeld: Eddy Westveer, Ron Beenen, Eric van Nieuwland
door: David Cohen

North Sea Jazz 2015 zag grote namen, waaronder vele beroemde vocalisten. Dee Dee Bridgewater bracht het publiek met het New Orleans Jazz Orchestra terug naar de vroege dagen van de jazz in ‘The Big Easy’. Nummers als ‘Big Chief’, Harry Konick Jr.’s ‘What A Fine Man’ en de klassieker ‘Do You Know What It Means To Miss New Orleans’ passeerden de revue. Trompettist en dirigent Irvin Mayfield Jr. viel wat tegen, maar zowel de zangeres als het orkest waren in topvorm.

  
Anouar Brahem, Dee Dee Bridgewater en Kurt Elling op Norh Sea Jazz 2015.


Bedwelmende experimenten op Gent Jazz Festival

CONCERTRECENSIE. Gent Jazz Festival, Bijloke Gent, vrijdag 10 juli 2015
beeld: Jos L. Knaepen, Bruno Bollaert
door: Mathilde Löffler

Het Gent Jazz Festival bracht op de openingsdag een flinke dosis avontuurlijk experiment voor fijnproevers. Dissonantie, energie en schurende geluiden waren de ingrediënten van een eigenzinnig gedurfd programma vol diepgang en visie. Er bleek veel spectaculairs en verrassends te beleven. Waar op andere jazzfestivals wordt ingezet op massaliteit, overkill en een gelijktijdige programmering van vele concerten in overvolle bedompte zalen, brengt Gent 'gewoon' muzikaal hoogstaande jazz zonder compromis. Vol vernieuwing met bijbehorende scherpe randjes. 

  
Bill Laswell, de Canadese pianiste Kris Davis en Jack de Johnette openden Gent Jazz Festival.


Eerbetoon en vernieuwingsdrang dwalen over North Sea Jazz

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival 2/3, Ahoy Rotterdam, 10 t/m 12 juli 2015
beeld: Eddy Westveer
door: David Cohen

Nederland is gebouwd op water. Net als het water dat altijd stroomt staan ook zijn kunstenaars nooit stil. North Sea stelde een fraaie keur aan nationale vernieuwers ten toon.Zo was daar gitarist Anton Goudsmit, die zondag optrad met het rebelse, nooit voorspelbare New Rotterdam Jazz Orchestra. Hun concert kwam door het te harde geluid niet zo goed uit de verf als de liveplaat van dezelfde bezetting deed verwachten, maar bood alsnog veel avontuur.

  
Jesse van Ruller met Amsterdamse Jazz Conservatoriumband. Reinier Baas presenteerde zijn compositieopdracht. New Rotterdam Jazz Orchestra met Anton Goudsmit.


40e editie North Sea Jazz feestelijk en veelzijdig

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival 1/3, Ahoy Rotterdam, 10 t/m 12 juli 2015
beeld: Eddy Westveer, Ron Beenen
door: David Cohen

De veertigste opening van Nederlands grootste jazzfestival werd verzorgd door de Marcus Miller Band, samen met enkele vaderlandse jazzleeuwen, waaronder Anton Goudsmit, Benjamin Herman en Shirma Rouse. Vele oudgedienden van de eerste editie maakten bovendien ook in dit jubileumjaar hun opwachting.

  
Wayne Shorter, Herbie Hancock met Chick Corea en Artist in Recidense Han Bennink met Oscar Jan Hoogland en Peter Evans op North Sea Jazz.


Branford Marsalis krijgt Laurenskerk muisstil

CONCERTRECENSIE. Branford Marsalis solo, North Sea Round Town, Laurenskerk, 11 juli
beeld: Eric van Nieuwland
door: Martijn van Geffen

North Sea Round Town bestaat tien jaar. Voor die gelegenheid werd Branford Marsalis uitgenodigd te spelen op een bijzondere plek. De Amerikaan die zich zowel de sopraan-, alt- als tenorsaxofoon eigen heeft gemaakt, verzorgde solo een middagoptreden in de Laurenskerk in Rotterdam. 

  
Branford Marsalis imponeerde in de Rotterdamse Laurenskerk.


Herbie Hancock en Chick Corea dollende grootmeesters

CONCERTRECENSIE. Herbie Hancock en Chick Corea, Bozar, Brussel, 5 juli 2015
door: Mathilde Löffler

Herbie Hancock en Chick Corea, de twee grote jazzpianolegendes en elektronische vernieuwers gaven op zondagavond een duoconcert in Bozar, het centrum voor moderne kunst in Brussel. Sinds hun vroege jeugd in de jaren '60 van de vorige eeuw zijn beiden actief in de hoofdklasse van de jazz met tal van spraakmakende albums. Sindsdien zijn deze idolen voor generaties jazzmusici constant blijven vernieuwen.

 
Chick Corea en Herbie Hancock speelden als jonge, speelse honden.


Spectaculair Kraftwerk kroon op Tourstart

CONCERTRECENSIE. Kraftwerk, Tivoli Vredenburg Utrecht, 4 juli 2015
door: Mathilde Löffler

Utrecht was gedurende het afgelopen weekeinde door wielerkoorts gegrepen rondom 'Le Grand Depart' van de Tour de France. Kraftwerk, sinds 1970 een van de meest vernieuwende groepen in de elektronische muziek en uitvinders van de Techno Pop, gaf in Vredenburg drie exclusieve concerten ter gelegenheid van de Tourstart met een integrale uitvoering van het album 'Tour de France' uit 2003, aangevuld met ander werk.

  
Een onvergetelijke show van Kraftwerk voor een uitzinnig TivoliVredenburg.


Jazz Museum Rotterdam hommage aan passie en creativiteit

ACHTERGROND
door: Sophie Conin

Het is aangenaam koel in het pop-up Jazz Museum in Rotterdam op deze superhete zaterdagmiddag. Wim van Zon, Creative Director bij Music Inspired Art en curator van dit pop-up museum ter gelegenheid van tien jaar North Sea Jazz Festival in Rotterdam, geniet nog na. Tijdens de tweede avond van de Jazz College Tour, nam Michael Varekamp een zeer aandachtig publiek mee op een theatrale jazzreis door de periode van 1945 tot 1970. “Door het enthousiasme van iedereen liep het uit gisteren, erg leuke avond. Zojuist is de vleugel weer opgehaald”.

  
Impressie Jazz Museum met onder meer schilderij Ella Fitzgerald op verbrand hout van Marco Goudriaan en foto's van Billie Holiday door William Gottlieb. 


Experimenteerlust drijvende kracht Sylvie Courvoisier Trio

CONCERTRECENSIE. Sylvie Courvoisier Trio, Bimhuis Amsterdam, 7 juni 2015
door: Stefan de Graaf

Wie de eerste zelfverzekerde noten van de concertopener ‘The Charlier Cut’ van het Sylvie Courvoisier Trio hoort, krijgt een bondige vooruitblik op wat verwacht kan worden van dit onwankelbare, spannende, in de avant-garde gewortelde en uit New York afkomstige pianotrio. Zelfverzekerd spel, genuanceerd, groovy, compromisloos, eigen en herkenbaar, stevig en met een goed gevoel voor experiment. Geen avant-gardistische muziek die blijft steken in concepten, nieuwe ideeën of goedbedoelde grappen, maar die bezwangerd is met inhoud.

  
Sylvie Courvoisier, Drew Gress en Julian Sartorius op archiefbeeld.*


Inspirerende blik op kunstenaar Misha Mengelberg

SYMPOSIUM. Misha’s Middag, Bimhuis/Holland Festival, Amsterdam, 6 juni 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Martijn van Geffen

De kunsten van Misha Mengelberg zijn al decennia lang geliefd en gehaat, maar worden nog altijd besproken. Wordt zijn naam geassocieerd met de onconventionele wijze van musiceren, minder bekend is zijn onconventionele manier van dichten en (muziek)filosofie. In zijn filosofie en in zijn levenswerk klinkt de vraag waarom kunst is zoals het is en waarom het niet anders kan. Nu Mengelberg op zijn 80e als kunstenaar noodgedwongen niet meer actief is, organiseerde het Bimhuis samen met ICP en de Universiteit van Amsterdam in het kader van het Holland Festival een symposium over het leven en werk van Misha Mengelberg: ‘Misha’s Middag’. 

  
Onder andere Louis Andriessen en George Lewis spraken tijdens Misha's Middag. Muziek was er van onder meer Benjamin Herman.


Ginger Baker Jazz Confusion weinig inspirerend

CONCERTRECENSIE. Ginger Baker Jazz Confusion, Bimhuis 29 mei 2015
beeld: Thomas Huisman
door: David Cohen

Het Bimhuis was tot de nok toe gevuld met belangstellenden voor de legendarische Ginger Baker. Voor de 76-jarige drummer en zijn uitgebreide kit was een apart podium neergezet. Zijn berucht explosieve karakter kwam de hele avond goed tot uiting, en wel in sterk ritmisch georiënteerd spel samen met percussionist Abass Dodoo.

  
Ginger Baker Jazz Confusion met percussionist Abass Dodoo en tenorsaxofonist Pee Wee Ellis. 


Marc Ribot genreoverschrijdend impressionist

CONCERTRECENSIE. Marc Ribot’s Ceramic Dog, Paradox Tilburg, 27 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Marc Ribot kijkt niet op een genre meer of minder. De gitarist die menig album van Tom Waits kleurde en naadloos invoegt bij de avant-gardistische muziek van John Zorn, hanteert een eclectische muziekstijl die varieert van merengue tot rock waarbij een ding zeker is: Marc Ribot maakt muziek waarbij je niet onverschillig over kunt blijven.

  
Marc Ribot's Ceramic Dog op het podium van Paradox.


Buitensporig Moers festival van extremen

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Festivalhalle Moers Duitsland, 22, 23, 24 mei 2015
beeld: Elisa Essex
door: Georges Tonla Briquet

Vorig jaar verhuisde Festival Moers van een circustent naar een heuse concertzaal. Een revolutie, of evolutie, maar muzikaal bleef alles bij het oude: vier dagen genieten van hedendaagse improvisatie met zo nu en dan een blik achteruit. Dit jaar ontving het festival uit handen van Europe Jazz Network de 'Award for Adventurous Programming'. Het bewijs dat artistieke integriteit gewaardeerd wordt.

  
Artist in Residence Colin Stetson, Miko Innanen 10+ en Michael Mantler die optrad met The Jazz Composer's Orchestra Update.


Vijay Iyer dynamisch en veelzijdig

CONCERTRECENSIE: Vijay Iyer Trio, Bimhuis Amsterdam, 22 mei 2015
beeld: Charlie Crooijmans
door: Martijn van Geffen

Tijdens zijn tiendaagse Europese tournee presenteert Vijay Iyer zijn in januari verschenen tweede ECM-album 'Breakstuf'. Iyer nam het op met contrabassist Stephan Crump en slagwerker Marcus Gilmor, een trio waarmee de pianist al jaren samenwerkt. In het Bimhuis, dat drie jaar moest wachten op een hernieuwde kennismaking met Iyer, speelde het trio werk van het album, alsmede oud en niet eerder uitgebracht materiaal.

  
Vijay Iyer, Marcus Gilmor en Stephan Crump in het Bimhuis.


‘Oefenen, oefenen, oefenen’

DRUMCLINIC. Robert ‘Sput’ Searight, Q-Factory, Amsterdam, 12 mei 2015
door: Sophie Conin

Vanwege concerten met het Metropole Orkest en het Bill Laurance Project, maakte Snarky Puppy-drummer Robert ‘Sput’ Searight nogal wat kilometers in Nederland de afgelopen maand. Veel tijd om te socialiseren met de gemeenschap heeft de slagwerker dan ook niet. “Een echt gesprek aangaan met andere drummers zoals jullie, daar heb ik niet zoveel kansen voor.” Een paar uur voor het eerste concert van de ‘Swift Tour’ met Bill Laurance - en ondanks een aanhoudende verkoudheid - geeft hij een drumclinic in Amsterdam.

  
Snarky Puppy-drummer Robert 'Sput' Searight gaf tussen de concertbedrijven door een drumclinic in Amsterdam. Foto's © Sophie Conin.


Snarky Puppy kent vele vervoegingen

CONCERTRECENSIE. Bill Laurance Project, Paradox Tilburg, 13 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Snarky Puppy is hip. Evenzo makkelijk als het New Yorkse collectief zalen uitverkoopt, zijn het de vele paden die de band als geheel en de bandleden afzonderlijk bewandelen. Toetsenist Bill Laurance is inmiddels aan zijn tweede album toe, ‘Swift’, dat hij tussen de Snarky Puppy-bedrijven middels drie concerten in Nederland presenteerde.

  
Bill Laurance, Michael League en Robert 'Sput' Searight met het West Side Trio en hoornist Katie Christie in de Paradox in Tilburg.


De kleurrijke rijkdom van Jazz Luik

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz Luik, Palais des Congrès, Luik, België, 8 en 9 mei
beeld: Robert Hansenne
door: Georges Tonla Briquet

Vijfentwintig concerten in twee dagen, verspreid over vijf zalen, dat betekent kiezen maar niet noodzakelijk verliezen. De rode draad in Luik: de kleurrijke rijkdom van jazz met plaats voor zowel jongeren als coryfeeën.

  
Omar Sosa, Orchestra Vivo! en Enrico Rava waren de publiekstrekkers van Festival Jazz Luik. 


Het verbond van Kenny Werner en Bert van den Brink

CONCERTRECENSIE. Kenny Werner & Bert van den Brink, Bimhuis Amsterdam, 10 mei
beeld: Onno Beukenhorst
door: Stefan de Graaf

Wie een duoconcert bezoekt van toppianisten kan nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Twee elkaar innig omhelzende vleugels op het podium staan niet per definitie garant voor meer muzikaal genot. Het kan een voorbode zijn van een stortvloed aan noten, een muzikale slapstick of een illustratie van het minieme onderscheid tussen duet en duel. Je moet ervan houden en het is een kwestie van smaak, maar wie de internationaal gelauwerde Amerikaanse pianist Kenny Werner en de Nederlandse (blinde) pianist Bert van den Brink kent, maakt zich geen zorgen.

  
Bert van den Brink en Kenny Werner brachten onder meer werk van Toots Thielemans. 


Een kwartet met de energie van een orkest

CONCERTRECENSIE. Omar Sosa Cuarteto Afro-Cubano, LantarenVenster Rotterdam, 8 mei
beeld: Eric van Nieuwland
door: David Cohen

Met een kaars betrad de Cubaanse pianist Omar Sosa de donkere, halfvolle zaal in LantarenVenster. Later op de avond zou Sosa blijk geven van uitbundig showmanschap, maar nu verkoos hij een mysterieuze opening en zette hij zich kalm, geheel in het wit gekleed, achter de vleugel en synthesizers voor een nummer van het album ‘Calma’.

  
Omar Sosa en zijn Afro-Cubaans kwartet beleefden veel vreugde aan het optreden in Lantaren Venster.