CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

De kilte van de dood

COLUMN
door: Rinus van der Heijden












Zeshonderdvijftig dode Palestijnen, vierduizend gewonden. Tweehonderdachtennegentig dode vliegtuigpassagiers, onder wie honderdvierennegentig Nederlanders. Zomaar. De dood werpt een zwart laken over een jaargetijde waarin het leven zou moeten bruisen en kolken.


Gent Jazz brengt avontuurlijk programma voor gretig publiek

CONCERTRECENSIE. Gent Jazz, Bijloke Gent, zaterdag 12 en zondag 13 juli 2014
beeld: Jos L. Knaepen, Bruno Bollaert
door: Mathilde Löffler

Gent Jazz Festival heeft een gedegen reputatie als festival voor de liefhebbers van onopgesmukte en bijzondere jazzprojecten. Improvisatie en experiment als essentieel onderdeel van de jazz vormen de leidraad van de programmering die uitdaagt, vernieuwt, tot denken aanzet en die een grote bandbreedte van Belgische, Europese en Amerikaanse jazzprojecten presenteert.

  
Dave Holland trad op met Prism, Chick Corea speelde in duo met bassist Stanley Clarke en nodigde pianiste Hiromi uit voor een duet achter de piano.


North Sea Jazz op weg naar Great Music Festival

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival zondag 13 juli 2014, Ahoy Rotterdam
beeld: Thomas Huisman, Ron Beenen
door: David Cohen

Na de voetballers, die Nederland wekenlang in de ban hielden, stonden er dit weekeinde andere Nederlandse helden centraal en wel tijdens het North Sea Jazz Festival 2014 in Rotterdam. Na concerten van drumlegende Han Bennink en saxofonist Benjamin Herman was het zondag laat in de middag tijd voor het optreden van trompettist Eric Vloeimans met zijn project ‘Oliver’s Cinema’. 

  
Nile Rodgers (Chic), de Daptone Super Soul Revue met Sharon Jones en Charles
Bradley, en Benjamin Herman die op North Sea zijn nieuwe album presenteerde.


Nog genoeg 'echte' jazz te vinden op North Sea Jazz

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy, Rotterdam, 11 en 12 juli 2014
beeld: Thomas Huisman, Ron Beenen
door: Armand van Wijck

Met een programmering vol grote publiekstrekkers als Stevie Wonder, Robin Thicke en Pharrell Williams leek het er tijdens deze editie van North Sea Jazz even op dat de 'onvervalste' jazz volkomen ondergesneeuwd zou raken. Niets was minder waar, het moest alleen gezocht worden in de wat kleinere, vaak minder drukke zalen.

  
Martial Solal, John Scofield en Pharoah Sanders speelden op North Sea Jazz.


Op reis met Threadgill en Pérez

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy, Rotterdam, 11 en 12 juli 2014
beeld: Thomas Huisman, Ron Beenen
door: Mischa Beckers

Hoe kies je een route door een uitgebreid programma als dat van het North Sea Jazz Festival? Richten op vooral die ene of enkele artiesten geeft de meeste rust. Veel willen zien betekent van hot naar her rennen en vaak halverwege ergens binnenvallen of vertrekken. Of, je richt je op een bepaald podium waar doorgaans de optredens een enigszins overeenkomstig karakter hebben.

  
Ambrose Akinmusire met de Paul Acket Award, publiekstrekker Stevie Wonder en Henry Threadgill’s Zooid op North Sea Jazz.


Warm onthaal op North Sea Jazz

NIEUWS
beeld: Ron Beenen
door: Mischa Beckers








Pharoah Sanders op de openingsavond van
North Sea Jazz 2014.



De 39e editie van het volledig uitverkochte North Sea Jazz Festival is gestart. Natuurlijk met aanbod voor een breed publiek, zoals op bijna alle grote festivals. Dus was er op vrijdag al keuze tussen populaire popacts zoals Robin Thicke, toegankelijke liedjes van Paloma Faith en de soul georiënteerde nummers van Gregory Porter. En vanzelfsprekend jazz in al zijn verschijningsvormen, met grote namen zoals artist-in-residence Christian McBride en Joshua Redman en een keur aan artiesten uit de nationale geledingen.


TivoliVredenburg geopend met gelijknamig festival

NIEUWS
beeld: Ron Beenen
door: Erno Elsinga

Ruim tienduizend nieuwsgierigen bezochten dit weekeinde de opening van het immense muziekgebouw TivoliVredenburg in Utrecht. Het startschot bestond uit de eerste editie van het TivoliVredenburg Festival en stelde bezoekers in staat middels veertig concerten alle vijf de zalen van het unieke complex te bezoeken.

  
Het nieuwe TivoliVredenburg met Zaal Ronda waar The Opposites speelden. Een doorkijkje in het hart van het gebouw. Bezoekers in het jazzcafé van Cloud Nine.  


Radicale vernieuwing doet Moers Festival goed

CONCERTRECENSIE. Moers Festival, Moers (D), 6-9 juni 2014
beeld: Elisa en Patrick Essex
door: Georges Tonla Briquet

De verhuizing van de vertrouwde circustent in het stadspark van Moers naar een heuse concertzaal even verderop, was natuurlijk hét evenement van deze editie. Terwijl vaste gasten in Moers zoals Fred Frith en Arto Lindsay, samen met een aantal jongere groepen en artiesten er voor zorgden dat Moers 2014 ook muzikaal uitgroeide tot een voltreffer. 

  
Onder meer Arto Lindsay & Paal Nilssen-Love, Fred Frith Gravity Band en Joey Baron met Robyn Schulkowsky stonden op het Duitse Moers Festival.


Larry Graham sluit Jazzfestival Middelburg snoeihard af

CONCERTRECENSIE. International Jazzfestival Middelburg, 7-9 juni 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers

Het International Jazzfestival Middelburg beleefde afgelopen Pinksterweekeinde de achtste editie. In afgeslankte vorm. Dit keer geen oude-stijljazz, streetparades en bands op het kleine podium. Bijna alle optredens waren dit keer op het grote podium van het Abdijplein.

  
Courtney Pine, Carla Bley en Larry Graham trokken veel publiek naar het Abdijplein tijdens het International Jazzfestival Middelburg.


Hèhè, eindelijk is Den Bosch zo ver

CONCERTRECENSIE. Jazz in Duketown, binnenstad ’s-Hertogenbosch, 7 en 8 juni 2014
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Na vele, vele pogingen heeft Den Bosch eindelijk gekregen waar het al jaren naar streefde: een jazzfestival dat de toets der kritiek van zowel jazzliefhebbers als ‘gewone’ gezelligheidszoekers kan doorstaan. Het heeft lang geduurd, omdat het festival er maar niet in slaagde beide groepen op een muzikaal verantwoorde manier te bedienen. Maar toen kwam Jazz in Duketown 2014. 135.000 bezoekers hebben gedurende vier dagen jazz in brede zin voorbij zien komen. En wie niet van jazz hield, kreeg andere muzikale gerechten voorgeschoteld.

  
Publiekstrekker José James op de Parade. Toetsenist Jozef Dumoulin trad op met zijn Red Hill Orchestra. Tineke Postma trad met het Belgische trio van Ivan Paduart op.


Pat Metheny maakt vernieuwd TivoliVredenburg tot ademloze vallei

CONCERTRECENSIE. Pat Metheny Unity Group, TivoliVredenburg, 8 juni 2014
door David Cohen










Pat Metheny trad met zijn Unity Group op in Utrecht.
Archiefbeeld © Ron Beenen.


De grote zaal van het verbouwde TivoliVredenburg is volledig intact gebleven. Voor deze ruimte was het optreden van de Pat Metheny Unity Group het eerste concert dat in de verkoop ging. Met tweeduizend mensen kon er niemand meer bij. Op het blauw-groen verlichte podium stond naast saxofoons, een contrabas en een drumkit, ook een bedekte vibrafoon.


James Carter Organ Trio baant zich wervelend een weg

CONCERTRECENSIE: James Carter Organ Trio, TivoliVredenburg/Cloud Nine, 29 mei 2014
beeld: Ron Beenen
door: Kees Schreuders 

Saxofoonreus James Carter is deze hemelvaart voorganger in de nog vrijwel  maagdelijke jazzclub Cloud Nine. Vergezeld door Gerard Gibbs op Hammond B3 en Leonard King op drums vormt hij een bijna naadloos op elkaar ingespeeld trio, waarvan de leden elkaar al kennen sinds ze als aankomende talenten in Detroit speelden. 

  
Het Organ Trio van saxofonist James Carter met Gerard Gibbs op Hammond B3 en Leonard King op drums.


Soul’Afrique zet meteen vaste voet aan wal

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade’s Soul’Afrique met eigen kwintet plus Afrikaanse musici. Paradox Tilburg, 30 mei ’14
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Een uitgebreide tournee door Nederland en – vermoedelijk, maar daarover verderop meer – Afrika, kende de start in Tilburg, de woonplaats van Paul van Kemenade; bandleider, altsaxofonist, componist en bedenker van het project Soul’Afrique. Een samenwerkingsverband met zijn eigen kwintet en de Zuid-Afrikaanse musici Louis Mhlanga (gitaar), Sydney Mnisi (tenorsaxofoon) en Feya Faku (trompet).

  
Louis Mhlanga, Fezile ‘Feya’ Faku en Paul van Kemenade tijdens de première van Soul 'Afrique in Paradox Tilburg.


Omer Avital danst en overtuigt in het Bimhuis

CONCERTRECENSIE. Omer Avital Quintet, Bimhuis Amsterdam, 28 mei ’14
beeld: Thomas Huisman
door: Thomas Kok

Contrabassist Omer Avital presenteerde deze avond met zijn kwintet het onlangs uitgekomen album 'New Song'. In een goed gevulde zaal speelde de band ruim twee uur vol enthousiasme. Avital combineert jazz, klezmer en ook Noord-Afrikaanse muziek in zijn composities. 

  
Contrabassist Omer Avital met de blazers  Joel Frahm en Avishai Cohen in het Bimhuis.


Festival toont alle hoeken en gaten van gipsymuziek

CONCERTRECENSIE. International Gipsy Festival, Interpolistuin Tilburg, 24 en 25 mei 2014
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Voor wie nog niet dolgedraaid was op de ritmes, de snelheid, de virtuositeit en de stroom aan dansbare momenten, had de organisatie van het International Gipsy Festival als uitsmijter Fanfare Ciocarlia uitgenodigd. De Roemeense brassmachine walste elk nog eventueel greintje onzekerheid over de aard van het tweedaagse evenement weg. Daarbij de conclusie presenterend, dat de achttiende editie van het International Gipsy Festival een van de beste was van de afgelopen jaren. 

  
Violist Valiente van Trikosis, het Balkan Traffic Orchestra en Raromski-zangeres Sandra Tadic die veel indruk maakte op het Gipsy Festival in Tilburg.


Terence Blanchard krijgt ondanks alles staande ovatie

CONCERTRECENSIE. Terence Blanchard Quintet, Bimhuis Amsterdam, 22 mei 2014
beeld: Ron Beenen
door David Cohen

Het was goed dat trompettist en componist Terence Blanchard een tijd op zich liet wachten, want een groot deel van het massaal op hem afgekomen publiek zat in het Bimhuiscafé nog aan het nagerecht. Toen de trompettist met zijn kwintet opkwam, knikte hij de zaal kort toe, waarop pianist Fabian Almazan een lang, statig intro inzette. 

  
Trompettist Terence Blanchard werd begeleid door slagwerker Kendrick Scott, tenorsaxofonist Brice Winston, contrabassist Joshua Crumbly (en pianist Fabian Almazon).


Denderend eerbetoon aan grondlegger gipsyjazz in Nederland

CONCERTRECENSIE. International Gipsy Festival 2014: Hommage aan Waso Grünholz, 013 Tilburg, 20 mei ‘14
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden

Nederland kent een vooraanstaand gipsyjazz-milieu. Een milieu dat bloeit en vooral groeit. De jonge aanwas is groot, het enthousiasme om het erfgoed van vooral Django Reinhardt uit te bouwen, navenant. Voor die specifieke aandacht voor een bijzondere jazzvorm tekende in dit land één persoon: Waso Grünholz. 

  
Vele gitaristen brachten in 013 een hommage aan Waso Grünholz, waaronder Tcha Limberger en Mozes Rosenberg.


Snarky Puppy maakt zijn faam meer dan waar

CONCERTRECENSIE. Snarky Puppy, Paradox Tilburg, 17 mei 2014
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden 

Als je de omschrijvingen leest waarmee de muzikale belijdenis van de negenmansband Snarky Puppy wordt omschreven, kom je uit bij jazz, funk, soul, jazzrock, progressieve rock en nu-jazz. Maar de New Yorkers gaan veel verder; in feite kun je zeggen dat Snarky Puppy drager is van het gehele Amerikaanse erfgoed.

  
Snarky Puppy met basgitarist Michael League, saxofonist Chris Bullock en toetsenist Cory Henry in de Tilburgse jazzclub Paradox. 


Krupa & The Genes: partners in muzikale branie

CONCERTRECENSIE: Krupa & The Genes, Bimhuis Amsterdam, 9 mei 2014
door: Kees Schreuders 










De nieuwe, twee drummers tellende Nederlandse
formatie Krupa & The Genes trad op in het Bimhuis.



Een nieuwe formatie. Nog nooit een album gemaakt. Voor het eerst optreden. In het Bimhuis. Publicitair roer je de trom onder meer door je met posters en online te profileren als een wat belhamelachtige kameradenclub. En dan hopen dat de vooruitgesnelde verwachtingen door de combinatie van muzikale persoonlijkheden en bijbehorende reputaties, de rest doen.


Kenny Garrett zet Bimhuis op zijn kop

CONCERTRECENSIE. Kenny Garrett Quintet, Bimhuis Amsterdam, 8 mei '14
beeld: Ron Beenen 
door: Armand van Wijck

Het was een avond met wat tegenstrijdigheden. Kenny Garrett die bijna het gehele concert met zijn rug naar het publiek staat, sluit af met een dansende menigte om zich heen. En tussen alle prachtige notenstormen van zijn altsax door, ontbrak het soms aan wat subtiliteit.

  
Pianist Vernell Brown. Kenny Garrett besloot de avond in het Bimhuis met een dansende menigte om zich heen.