CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Prijswinnaar Jasper van ’t Hof bewijst internationale allure

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2018, Bimhuis, 6 december
beeld: Olga Beumer en Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zelden was de gunfactor voor de prestigieuze BUMA Boy Edgar Prijs groter dan bij de toekenning aan Jasper van ’t Hof (1947). De toetsenist en bandleider heeft zich tijdens zijn indrukwekkende carrière steeds ver buiten de Amsterdamse grachtengordel bewogen, maar nu – decennia later – is dan toch eindelijk het moment aangebroken om hem te huldigen.

  
Jasper van 't Hof ontving in Bimhuis de Buma Boy Edgar Prijs en vierde een muzikaal feestje. Onder andere met Tineke Postma en Paul van Kemenade (m) en Philip Catherine (r).


Nostalgisch concert I Compani in Roode Bioscoop

CONCERTRECENSIE. I Compani, dubbelprogramma ‘A Paris’ en ‘Felliniamo’, Roode Bioscoop, Amsterdam, 16 november 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Dit seizoen brengt het jazz- en filmmuziek ensemble I Compani een ode aan Fellini, een van de belangrijkste naoorlogse Italiaanse filmregisseurs. Federico Fellini overleed 25 jaar geleden en al ruim 33 jaar voert bandleider Bo van de Graaf met overtuiging muziek uit diens films uit. 

  
I Compani speelde in de Roode Bioscoop de werken 'A Paris' en ‘Felliniamo’. 


James Brandon Lewis verplettert Paradiso

CONCERTRECENSIE. James Brandon Lewis Trio +1 , Paradiso, Amsterdam, 14 november 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het meerdaagse Amsterdamse festival Super Sonic Jazz brengt een gevarieerd aanbod, dat gelijktijdig de mainstream en de randgebieden van de jazz verkent. Er zijn onder meer concerten van Archie Shepp, Tigran Hamasyan, Beverly Glenn-Copeland, Bill Laurance en Ryan Porter. Ook de Amerikaanse tenorsaxofonist James Brandon Lewis, een van de grootste beloftes van de actuele jazz, heeft een plek in het programma gekregen. Hij heeft zijn vaste trio – met bassist Luke Stewart en drummer Warren Crudup – uitgebreid met gitarist Anthony Pirog.

  
James Brandon Lewis Trio trad op in Paradiso met gitarist Anthony Pirog.


Sanne Rambags ‘Frieze Of Life’ mist heldere dramatische lijn

CONCERTRECENSIE. November Music. Sanne Rambags 'Frieze Of Life’, 9 november 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zangeres Sanne Rambags (1994) vormt een van de grootste talenten die de afgelopen jaren in de Nederlandse geïmproviseerde muziek voor het voetlicht zijn gekomen. Ze heeft een mooie, zuivere en wendbare stem en is niet benauwd voor artistieke experimenten. Ze werkte al met avontuurlijke musici als Martin Fondse, Bram Stadhouders en Joost Lijbaart.

  
Sanne Rambags presenteerde haar nieuwe project 'Frieze Of Life' in de Verkadefabriek in 's Hertogenbosch tijdens November Music.


John Zorn bewijst meesterschap op November Music

CONCERTRECENSIE. November Music 2018, John Zorn in ’s-Hertogenbosch, 5 november
door: Cyriel Pluimakers

Voor de tweede keer heeft November Music alleskunner John Zorn (1953) uitgenodigd om een dag in Den Bosch te programmeren. Net zoals in 2017 start hij ’s middags met een orgelconcert in de Sint-Janskathedraal. In zijn improvisatie staan de uitersten centraal, met veel geweld in de lage registers en agressief hoog aan de andere kant. Zo nu en dan zijn er subtielere vogelgeluiden te horen. Ook laat hij zich hier en daar op altsaxofoon horen. Het majestueuze orgel beeft en siddert onder de dissonante notenclusters.

  
Naast ensembles speelde John Zorn op het orgel van de Sint-Janskathedraal, trad op met Cobra en speelde solo altsaxofoon voor de Tuin der Lusten (© C.P.)


Gitaarprofessor Wolfgang Muthspiel sprankelt allerminst

CONCERTRECENSIE. Wolfgang Muthspiel Quintet, TivoliVredenburg, 2 november 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De Oostenrijker Wolfgang Muthspiel (1965) vormt binnen de gitaarwereld een grote bekende. Hij bracht een vracht cd’s uit, speelde met veel bekende musici en pronkt op de line-up van menig jazzfestival. Muthspiel is een virtuoos die de hele jazztraditie in zijn binnenzak heeft en moeiteloos de meest ingewikkelde muziek kan spelen. 

  
Het kwintet van gitarist Wolfgang Muthspiel trad op in Club Nine van TivoliVredenburg, met onder meer Jeff Ballard en Larry Grenadier.


The Bad Plus vindt zichzelf opnieuw uit

CONCERTRECENSIE. The Bad Plus, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 oktober 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

The Bad Plus is misschien wel het meest succesvolle pianotrio van de actuele jazz. Ze hebben zich niet alleen ontwikkeld tot grootmeesters in het bewerken van popsongs, maar zorgden ook voor een geslaagde jazzvertaling van Strawinsky’s meesterwerk ‘Le Sacre du Printemps’. 

  
The Bad Plus met nieuwe pianist Orrin Evans in TivoliVredenburg.


Brussels Jazz Orchestra en Maria Schneider onverslaanbaar

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra & Maria Schneider, Celebrating 25 years!, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 14 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Afgelopen zomer was arrangeur en componiste Maria Schneider (1960) op het North Sea Jazz festival in Rotterdam te horen met het Noorse ensemble Denada. In haar werk klinkt de invloed van de grote arrangeur Gil Evans door, maar Schneider voegt daar haar eigen verhaal aan toe. De Amerikaanse ‘roots’ muziek en geluiden uit de natuur vormen vaak haar basismateriaal.

  
Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Maria Schneider, met saxofonist Kurt van Herck.


Ken Vandermark Made To Break verovert Nijmegen

CONCERTRECENSIE. Ken Vandermark ‘Made To Break’, Brebl Nijmegen, 8 oktober 2018
beeld: Olga Beumer 
door: Cyriel Pluimakers

Vorig najaar gaf Ken Vandermark met zijn ensemble ‘Made To Break’ een nogal luidruchtig concert in de Club Nine zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg, een plek waar deze extreme muziek eigenlijk niet tot zijn recht komt. Deze herfst sluiten ze hun Europese tournee af in het Nijmeegse Brebl, op initiatief van de Stichting Jazz In Nijmegen (JIN). Brebl heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uniek podium: een vrijplaats voor de kunsten. Precies in zo’n omgeving gedijt de experimentele muziek van een uitgesproken innovator als Ken Vandermark.

  
Ken Vandermark, Christof Kurzmann, Tim Daisy en Jasper Stadhouders op het podium van Brebl in Nijmegen.


James Farm kiest voor de bekende weg

CONCERTRECENSIE. James Farm, met Joshua Redman, Aaron Parks, Matt Penman en Eric Harland, TivoliVredenburg Utrecht, 6 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

James Farm is een van de meest geliefde ensembles van de actuele jazz. De all stars bezetting - met saxofonist Joshua Redman, toetsenist Aaron Parks, contrabassist Matt Penman en drummer Eric Harland - speelt wereldwijd op alle mogelijke festivals en in concertzalen van naam en faam. Het clubcircuit zijn ze al jarenlang ontgroeid. In Utrecht staat het kwartet in de Herz zaal van TivoliVredenburg, een plek bedoeld voor kamermuziek maar ook geschikt voor akoestische jazz.

  
Aaron Parks, Matt Penman, Eric Harland en Joshua Redman, alias James Farm, in Utrecht.


Bijzondere krachtmeting tussen Tom Beek en Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Tom Beek ontmoet Jasper Blom, Theaterzaal Het Wilde Westen, Utrecht, 30 september 2018
beeld: Chiel Keersemaker
door: Cyriel Pluimakers

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium heeft Utrecht geen echte muzikale werkplaats meer: een podium waar je naar hartenlust kunt experimenteren. TivoliVredenburg boekt de grote en middelgrote acts, maar jonge ensembles komen nauwelijks aan bod. In het grote gebouw vinden veel interessante concerten plaats, maar een levende jazzcultuur is er niet. De innovatie in de Utrechtse jazzscene lijkt grotendeels tot stilstand gekomen. 

  Saxofonisten Tom Beek (l) en Jasper Blom met drummer Joost van Schaik en bassist Gaddum Jr. in Utrecht.


Make It Festival wacht een grote toekomst

CONCERTRECENSIE. Make It Festival, Concertzaal Tilburg, 22 september 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

In een periode waarin de programmering van heel wat jazzfestivals min of meer ingevuld wordt door een beperkt aantal boekingsbureaus, is het een verademing om in Nederland een nieuw initiatief tegen te komen dat zijn nek uitsteekt voor de ‘jonge’ muziek: het Tilburgse Make It Festival. Een evenement dat twee dagen duurt en georganiseerd wordt door een aantal toonzetters van de jonge garde: Koen Smits, David Romanello en Neil van der Drift. Op vrijdag 21 september was er een kroegentocht in de binnenstad en op zaterdag 22 september staat er een veelkleurige programmering in de Tilburgse Concertzaal. Een faciliteit die eigenlijk iets te formeel is voor een dergelijk vernieuwend gebeuren.

  
Octet van pianist S’yo Fang, Ian Cleaver Trio met Jasper Blom en het kwintet Clod! speelden onder meer op de eerste editie van festival Make It in Tilburg.


Weergaloos concert Cor Bakker en Bert van den Brink

CONCERTRECENSIE. Cor Bakker & Bert van den Brink , TivoliVredenburg, 21 september 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het duo Cor Bakker en Bert van den Brink is een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse jazz. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig waren ze op veel Nederlandse concertpodia te zien, maar daarna beleefden ze beiden carrières op een heel ander vlak. Bakker was wekelijks op tv te zien als begeleider van Paul de Leeuw en in diverse andere settings. Bert van den Brink timmerde internationaal aan de weg als solist en als begeleider van onder meer Denise Jannah, Toots Thielemans en Dee Dee Bridgewater. Zijn dagelijkse internetrubriek Bert’s Bytes kent vele volgers.

  
Cor Bakker en Bert van den Brink speelden in Cloud Nine van Tivoli Vredenburg.


Winne verbindt mensen, stijlen en culturen in Rotterdam

CONCERTRECENSIE. Winne Winti, Annabel, Rotterdam, 14 september 2018
beeld: Youtube
door: David Cohen

Winne (artiestennaam van Winston Bergwijn) wist Rotterdam in 2009 in één klap als hiphopstad op de kaart te zetten. Op liedjes als ‘Lotgenoot’, ‘Alles Wat Ik Wil’ en ‘Geef 8’ rapte Winne over het straatleven en bovenal de kracht van liefde, geloof en vriendschap. Hoewel de besprekingen van zijn debuutalbum ‘Winne Zonder Strijd’ niet direct lovend waren, vergaarde de cd door de jaren heen de status van een onvervalste klassieker. 

  
Winne in een uitverkocht Annabel in Rotterdam.


De ontmaskering van K.

COLUMN
door: Cyriel Pluimakers









K.



K. wordt in 1981 in Los Angeles in een muzikaal gezin geboren. Hij is een schattige baby en de oogappel van zijn ouders, die hem graag verwennen. Zijn vader Rickey ziet al vroeg talent in hem want K. trommelt op alles wat los en vast zit. Rickey is een saxofonist met een beperkt talent. Met de Wizzdom Band maakt hij een single met op de A-kant ‘After Lovin’ You’ en op de flipside ‘Dance All Night’. Nummers die het prima doen in het partycircuit maar verder weinig om het lijf hebben. Zoonlief wil al vroeg beroemd worden en besluit saxofoon te gaan spelen, net zoals zijn vader. Vooral met de tenorsaxofoon heeft K. succes bij de meisjes. Terwijl de rest van de band nog aan het opruimen is, zit K. al met zijn vrouwelijke fans aan de bar.


North Sea Jazz brengt fusion van hoog niveau

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 13, 14 en 15 juli 2018
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer
door: Ron Holman

We kiezen voor de fusion. Tijdens het gehele festival is een jongere generatie jazztalent geprogrammeerd die, zeg maar, ‘de oude rotten in het vak’ moeiteloos kunnen opvolgen en die in staat zijn om nieuwe wegen in te slaan in deze muziekstijl. Toetsenist Cameron Graves bijvoorbeeld mag op vrijdag de Congo openen met zijn eigen trio

  
Toetsenist Cameron Graves, Christian Scott, en artist in residence Michael League op North Sea Jazz.


North Sea Jazz kan nog jaren voort

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 14 en 15 juli 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Na een geslaagde eerste dag opent de tweede met een spectaculair concert van de Mingus Big Band. Dit orkest, dat al meer dan 25 jaar door zijn weduwe in stand wordt gehouden, weet de muziek van deze grensverlegger telkens weer leven in te blazen. Met kracht en passie brengt het grote ensemble de grillige en complexe composities van de jazzvernieuwer weer tot leven.

  
Fred Hersch Trio, Mingus Big Band en Oumou Sangaré speelden op North Sea Jazz.


North Sea Jazz opent voorbeeldig

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, vrijdag 13 juli 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De drie dagen van het North Sea Jazz Festival zijn dit jaar niet meteen uitverkocht. Voor de zondag zijn in ieder geval nog kaarten te krijgen. Aan het Ahoycomplex is het afgelopen jaar gesleuteld, zodat de interne logistiek iets soepeler lijkt te verlopen. Het programma bevat de nodige publiekstrekkers, zoals Ruthie Foster, Kurt Elling, Marcus Miller, Emeli Sandé en Snarky Puppy.  Nieuwe ontwikkelingen zijn er te bespeuren in optredens van Philipp Rúttgers, Kaja Draksler, Kika Sprangers, Vuma Levin en Gilad Hekselman. Maar ook de liefhebbers van de klassiekers worden ruimschoots bediend.

  
Bill Frisell en Charles Lloyd, Maria Schneider met Ensemble Denada, en Roy Hargrove op de opneningsdag van North Sea Jazz.


InJazz geeft podium aan jazz van de nabije toekomst

INJAZZ. Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla en Fenix Loods, Rotterdam, 28 en 29 juni 2018
beeld: Ton Van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

InJazz Rotterdam is ook dit jaar het belangrijkste netwerkevenement voor dit genre. Opvallend is dat er zowel de eerste als tweede dag minder bezoekers lijken te zijn dan in 2017. Een aantal bekende gezichten uit de scene laat duidelijk verstek gaan. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend, maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel bands uit eigen land, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit Frankrijk, België, Engeland en Oostenrijk.

  
Sun-Mi Hong Quintet, Ad Colen met A Bird’s Eye View, en Hermine Deurloo met Rembrandt Frerichs Quartet op InJazz 2018.


Kronos Quartet en Trio Da Kali ultieme verbinding culturen

CONCERTRECENSIE. Holland Festival, Trio Da Kali & Kronos Quartet, Muziekgebouw aan het IJ, 17 juni 2018
beeld: Holland Festival
door: Cyriel Pluimakers

Het Amerikaanse Kronos Quartet is een trendsetter in het samenwerken met andere culturen en genres. In het verleden werd hun muziek regelmatig voorzien van elementen uit de Afrikaanse en Aziatische muziek. Ook werden hun producties doordrenkt met elementen uit de pop en jazz.

   
Het Amerikaanse Kronos Quartet trad op het Holland Festival op met het Malinese Trio Da Kali.