CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Trombonist Andy Hunter geeft glans aan Millennium Jazz Orchestra

CONCERTRECENSIE. The Millennium Jazz Orchestra featuring Andy Hunter, Theater Bouwkunde, Deventer, 1 maart 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Millennium Jazz Orchestra (MJO) geeft al dertig jaar lang concerten in het knusse Theater Bouwkunde in Deventer. Volgend seizoen zal het orkest verhuizen naar de nieuwe locatie Mimik, een combinatie van bioscoop en theater. Joan Reinders is de bezielde leider van de bigband en met zijn ambitieuze projecten kan hij rekenen op enthousiaste reactie van pers en publiek. De afgelopen jaren timmerde hij aan de weg met projecten rond Bernstein en Gershwin. Grote namen hebben met de bigband opgetreden, zoals Charlie Mariano, Bobby Shew, Lew Tabackin, Dick Oatts, Kenny Wheeler, Philip Catherine en Ronnie Cuber.

  
Millenium Jazz Orchestra onder leding van Joan Reinders met trombonist Andy Hunter, saxofonist Gerlo Hesselink, pianist Dirk Balthuis en vocalist Herman Nijkamp in Deventer.


Voor haar publiek is Marokkaanse Oum een ware heldin

CONCERTRECENSIE. Oum, Bimhuis, Amsterdam, 27 februari 2020
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Toen de politiek een aantal jaren geleden besloot om het Tropeninstituut te ontmantelen en van zijn theater en bibliotheek te ontdoen, raakte de wereldmuziek in Amsterdam dakloos. Achteraf bekeken kan deze rigoureuze operatie alleen maar gedefinieerd worden als een culturele misdaad. Sindsdien kreeg dit genre huisvesting op diverse locaties, waarbij onder meer regelmatig gebruik gemaakt werd van het Bimhuis. Nota bene de locatie die ooit opgericht werd voor de jazz en improvisatiemuziek, maar sinds de verhuizing naar de IJ-oever worstelt met zijn identiteit en exploitatie. De programmering kent, sinds de wisseling van management, een zekere richtingloosheid en echte vernieuwende artistieke ontwikkelingen komen nog maar sporadisch voor. Je vraagt je af waar het Bimhuis tegenwoordig voor staat.

  
Oum speelde in een uitverkocht Bimhuis werk van haar laatste album 'Daba'.


Enrico Pieranunzi Trio allerminst op het scherpst van de snede

CONCERTRECENSIE. Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen & Jorge Rossy, Bimhuis, 21 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaan Enrico Pieranunzi (1949) is een van de belangrijkste jazzpianisten van de West-Europese scene. Als een goed bewaard geheim trad hij decennialang met name op in zijn geboorteland, maar tegenwoordig zien we hem ook regelmatig verschijnen in de rest van de wereld. Pieranunzi is iemand die de jazztraditie in zijn binnenzak heeft en met zijn enigszins op de legendarische Bill Evans geënte spel, weet hij de luisteraar in het hart te raken. Hij is een lyricus pur sang, maar ook ritmisch is hij erg sterk. Zijn gevoel voor swing is bijzonder natuurlijk en zijn melodische fantasie is bijna grenzeloos.

  
Enrico Pieranunzi, Jorge Rossy en Jasper Somsen speelden in Bimhuis werk van hun nieuwe cd ‘Common View’.


Twee jonge pianisten met durf

2 CD-RECENSIES
door: Mathijs van den Berg

Pablo Held featuring Nelson Veras – Ascent
bezetting: Pablo Held piano; Robert Landfermann  contrabas; Jonas Burgwinkel  drums; Nelson Veras  gitaar. Gastbijdragen: Veronika Morscher  zang; Jeremy Viner  klarinet
opgenomen: 25 – 27 juni 2019
uitgebracht: 7 februari 2020
label: Edition Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 46’53
website: pabloheld.com - editionrecords.com 


Het Britse Edition Records staat voor kwaliteit en weet de meest interessante artiesten aan zich te binden. Zowel van naam en faam, als relatief onbekend. Het Pablo Held Trio had al negen albums gemaakt voordat ze tekenden bij Edition, maar bestaat uit nog jonge musici. Pablo Held (1986) is een avontuurlijke pianist die graag samenwerkingsverbanden aangaat om nieuwe invalshoeken in zijn muziek te ontdekken. Zo treedt hij dit jaar op met het kwartet van saxofonist Jasper Blom in het kader van diens Polyphony-reeks.


Trio Baldych, Courtois, Telderman balsem voor de ziel

CONCERTRECENSIE. Baldych-Courtois-Telderman, Parnassos, Utrecht, 14 februari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Exact een jaar geleden gaf het trio van Rogier Telderman, Adam Baldych en Vincent Courtois een spraakmakend optreden in de Club Nine zaal van TivoliVredenburg. Nu staan ze op het podium in de theaterzaal van het culturele centrum Parnassos: een uitermate sfeervolle locatie aan de rand van het Utrechtse centrum.

  
Adam Baldych, Rogier Telderman en Vincent Courtois blinken vooral uit in het schetsen van intimiteit.


U Jazz Fest heeft nationale potentie

FESTIVALRECENSIE. U Jazz Fest, Rotsoord, Utrecht, 1 februari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Sinds het wegvallen van het SJU Jazzpodium in 2011 is de Utrechtse jazz nog steeds op zoek naar een goede speelplek. Na een tijd onder de vleugels van TivoliVredenburg geprogrammeerd te hebben, lijkt het erop dat de organisatie tegenwoordig meer nestwarmte ontmoet op Rotsoord, een voormalige industriële locatie die onder meer huisvesting biedt aan podia als De Helling en LE:EN. In de 2020 lichting van het U Jazz Fest pakt de organisatie fors uit met een middagprogramma op diverse horecalocaties in dit gebied en een ambitieus avondprogramma.

  
Tineke Postma trad op met de HKU Big Band, trio Kapok en trombonist Bert Boeren uit het kwintet met Ilja Reijngoud.


Rembrandt Frerichs Trio versmelt invloeden tot vloeiende, originele jazz

CONCERTRECENSIE. Rembrandt Frerichs Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 30 januari 2020
beeld: Maarten Mooijman
door: Mathijs van den Berg

Het is bij het wat deftige uiterlijk van pianist Rembrandt Frerichs moeilijk voor te stellen dat hij als jongere de spuitbus hanteerde. ‘Graffiti’ wordt door hem nu gebruikt als metafoor voor de muziek op zijn nieuwste album ‘Graffiti Jazz’: grootsteeds, onconventioneel en opwindend. Het album wordt deze weken op meerdere jazzpodia gepresenteerd. Het Rembrandt Frerichs Trio bestaat verder al jarenlang uit contrabassist Tony Overwater en slagwerker Vinsent Planjer.

  
Vinsent Planjer, Tony Overwater en Rembrandt Frerichs speelden in Utrecht onder meer werk van hun nieuwe album 'Graffity Jazz'.


Weinig muzikale durf bij Joshua Redman

CONCERTRECENSIE. Joshua Redman met Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Concertzaal Tilburg, 22 januari 2020
beeld: Olga Beumer 
door: Cyriel Pluimakers

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw timmert al jarenlang aan de weg met interessante projecten, waarvoor regelmatig buitenlandse musici en arrangeurs worden uitgenodigd. Bijzonder is dat het orkest erin geslaagd is om de grote Joshua Redman voor een aantal dagen te strikken met de fameuze arrangeur en dirigent Jim McNeely. Een initiatief dat geleid heeft tot een drietal Nederlandse optredens in Heerlen, Arnhem en Tilburg. Een lijstje, waarop de Randstad nu eens een keer ontbreekt.

  
In Concertzaal Tilburg trad Joshua Redman op met Jazz Orchestra of the Concertgebouw onder leiding van Jim McNeely.


Michael Moore Fragile Quartet imponeert met subtiele aanpak

CONCERTRECENSIE. Michael Moore Fragile Quartet, TivoliVredenburg, Utrecht, 18 januari 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Altsaxofonist en klarinettist Michael Moore (1954) wordt wereldwijd geroemd om zijn bijzonder subtiele toon. Zijn muzikale oeuvre strekt zich uit van Amerikaanse roots muziek tot de impro van de Instant Composers Pool. De in Californië geboren blazer refereert niet alleen graag aan zijn muzikale wortels maar kan ook bij tijd en wijle behoorlijk dissonant uit de hoek komen.

  
Michael Moore Fragile Quartet met pianist Harmen Fraanje en slagwerker Gerry Hemingway, speelde in Utrecht werk van het recent verschenen album ‘Cretan Dialogues’.


Ack van Rooyen onderscheiden bij grandioos verjaardagsconcert

CONCERTRECENSIE. Ack van Rooyen 90 jaar, Bimhuis Amsterdam, 3 januari 2020
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer
door: David Cohen

Waaruit blijkt muzikaal meesterschap? Als het publiek na een virtuoze pianosolo van een topmusicus, in dit geval Juraj Stanik op het nummer ‘My Ideal’, losbarst in applaus en daar even gauw weer mee ophoudt om maar geen noot te missen van de solo die daarop volgt, adembenemend zacht en trefzeker gespeeld door de jubilaris van de avond, de 90-jarige Ack van Rooyen, dan wordt de speciale band tussen de nestor van de Nederlandse jazz en zijn publiek zichtbaar én hoorbaar.

  
Ack van Rooyen werd via de Amsterdamse locoburgemeester Simone Kukenheim benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Zangeres  Fay Claassen was een van de muzikale gasten.


Stranger Than Paranoia onmisbaar in Nederlands jazzlandschap

FESTIVALRECENSIE. Met: Duo Stevko Busch & Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en Peter Beets & Electric Band ‘Beets Bothers 25 Jaar’, Paradox, Tilburg, 27 december 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De tweede Tilburgse dag van Stranger Than Paranoia bevat net zoals de openingsavond de nodige muzikale verrassingen. Paul van Kemenade presenteert zijn nieuwe cd met pianist Stevko Busch, geven vier baritonsaxofonisten een concert en presenteren de Beets Brothers hun Electric Band.

  
Stevko Busch en Paul van Kemenade, Stranger Than Four Baritones en de Beets Brothers met trompettist Ruud Breuls vulden de derde dag van festival Stranger Than Paranoia.


Stranger Than Paranoia meer dan avontuurlijk

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia met: MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam ‘El XYZ de Son’, Paradox, Tilburg, 23 december 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Waar op andere Nederlandse jazzfestivals vaak dezelfde acts staan, zorgt Stranger Than Paranoia nog telkens voor avontuur en vernieuwing. Een evenement waar het niet gaat om de rinkelende kassa, maar waarin de artistieke kwaliteit leidend is. Vanaf het begin is de energieke Paul van Kemenade de programmeur en dit jaar beleeft het evenement zijn 27ste editie. Naast drie avonden in Paradox is er op kerstavond ook een editie in Brebl Nijmegen.

  
MixMonk, Picatrix en Bik Bent Braam openden de 27e editie van Stranger Than Paranoia in Tilburg.


Humor en emotie afwezig bij Vein en Andy Sheppard

CONCERTRECENSIE. Vein ft. Andy Sheppard, TivoliVredenburg, Utrecht, 20 december 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Zwitserse Vein, dat al sinds 2006 bestaat, is een van de meer avontuurlijke pianotrio’s van de West-Europese jazzscene. Pianist Michael Arbenz, contrabassist Thomas Lähns en drummer Florian Arbenz ondernemen dan ook graag ontmoetingen met andere internationale musici. Zo gingen ze onder meer samenwerkingen aan met trombonist Glenn Ferris en de saxofonisten Greg Osby en Dave Liebman. In hun laatste albums slaan ze nieuwe wegen in: zo brachten ze in 2017 een productie uit die gewijd is aan de klassieke muziek van Maurice Ravel en kreeg in 2018 een samenwerking met de Norbotten Big Band gestalte.

  
Pianotrio Vein trad op met saxofonist Andy Sheppard in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.


Jules was, Jules is, Jules blijft

IN MEMORIAM
door: Erno Elsinga









Jules Deelder 1944 - 2019.


Het onverwachte heengaan van Jules Deelder op 75-jarige leeftijd na een ziekbed van nog geen 24 uur, sloeg een gat in zowel sport- als jazzland. De markante Rotterdammer, nachtburgemeester en sinds zijn verjaardag afgelopen november uitgeroepen tot erfgoed van die stad, is dood.


C. Buddingh’ – West Coast Revisited

BOEKBESPREKING

C. Buddingh’ – West Coast Revisited
heruitgave geredigeerd door Wim Huijser en John Schoorl
fotografie: Eva Roefs
uitgebracht: november 2019
uitgever: Azul Press
omvang: 80 pagina’s
website: azulpress.com - wikipedia.org/c.buddingh'
door: Cyriel Pluimakers





Zestig jaar geleden publiceerde de dichter C. Buddingh’ (1918-1985) zijn bundel ‘West Coast’, parlando poëzie opgedragen aan de jazz van de bekende Amerikaanse kunst. In tegenstelling tot de ongemeen felle hardbop van de East Coast had zich in dit andere deel van de Verenigde Staten een meer sophisticated vorm van jazz ontwikkeld waarin het accent lag op melodie en arrangementen. C. Buddingh’ zijn bundel vormt ook een daad van verzet en wel tegen de luidruchtige Beweging Vijftig. De toon van zijn poëzie benadert de normale spreektaal en passie lijkt grotendeels afwezig. Het oorspronkelijke boekje is van bijzondere illustraties voorzien door Bouke Ylstra.


Avishai Cohen en Yonathan Avishai bereiken hemels niveau

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen & Yonathan Avishai, Lantaren/Venster, R'dam, 11 december
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Net zoals in andere muzikale genres kent de jazz een aantal legendarische duo’s. De combinatie van trompettist Avishai Cohen en pianist Yonathan Avishai is er zo een. Van kindsbeen af maakten beide heren al muziek met elkaar en nu ze wereldbekende professionals zijn, zetten ze dit spoor - al meer dan dertig jaar lang - voort. Deze intieme configuratie zorgt ervoor dat het accent op de inhoud en de communicatie komt te liggen. De afwezigheid van andere instrumenten leidt tot een open karakter, waarin geïnspireerd spelen de boventoon voert.

  
Avishai Cohen en Yonathan Avishai speelden in een uitverkocht Lantaren Venster in Rotterdam.


Boy Edgar Prijs in goede handen bij Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2019, Bimhuis, 4 december
beeld: Olga Beumer  
door: Cyriel Pluimakers

Als er iemand in aanmerking komt voor de BUMA Boy Edgar Prijs, dan is het wel saxofonist, componist en bandleider Jasper Blom. Sinds het midden van de jaren ’80 timmert hij aan de weg met ensembles die zich bewegen tussen fusion, hardbop en avantgarde. Blom is niet binnen een stijl te vangen en is naast zijn carrière als jazzmuzikant ook een buitengewoon geliefd docent. Conservatoriumleerlingen hangen aan zijn lippen om het verhaal van de jazz in zich op te nemen. Iets wat ook blijkt uit het onconventionele programma dat hij voor zijn prijsuitreiking in het Bimhuis heeft bedacht.

  
Jasper Blom ontving in Bimhuis de Boy Edgar Prijs en trad op met zijn Quartet, Tentet met zangeres Anna Serierse en een gelegenheidsband met altsaxofonist Dick Oatts.


Atomic laat het oude Bimhuis herleven

CONCERTRECENSIE. Atomic, Bimhuis, Amsterdam, 23 november 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Scandinavische Atomic is een van die zeldzame ensembles die zich niets aantrekt van modes, marketingstrategieën en de verplichte aanwezigheid op de sociale media. Trompettist Magnus Broo, rietblazer Fredrik Ljungkvist, pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Hans Hulbækmo sluiten rechtstreeks aan bij de vrije muziek uit de jaren zestig en zeventig, met terloopse verwijzingen naar de verworvenheden van toenmalige nieuwlichters als Ornette Coleman, Don Cherry, Albert Ayler, Alexander von Schlippenbach en Misha Mengelberg.

  
De Scandinavische band Atomic met rietblazer Fredrik Ljungkvist en trompettist Magnus Broo op het podium van Bimhuis.


Magisch concert hogepriester Charles Lloyd

CONCERTRECENSIE. Charles Lloyd Kindred Spirits, TivoliVredenburg, Utrecht, 5 november
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Tenorsaxofonist en fluitist Charles Lloyd (1938) kreeg wereldwijde bekendheid doordat hij niet alleen op jazz- maar ook op grote popfestivals optrad. Zijn op Monterey opgenomen plaat ‘Forest Flower’ is een van de meest verkochte producties uit de jaren zestig en hetzelfde geldt voor het in The Fillmore Auditorium vastgelegde ‘Love-In’. Albums die het fameuze Atlantic label beslist geen windeieren hebben gelegd. Dit succes werd hem door veel jazzcritici bijzonder kwalijk genomen: ze zagen zijn stap richting poppubliek als een vorm van verraad.

  
Charles Lloyd trad op in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.


Gerry Teekens eigenwijs tot het einde toe

IN MEMORIAM
door: Cyriel Pluimakers









Gerry Teekens (1935 - 2019)




Afgelopen vrijdag overleed Gerry Teekens, een van de belangrijkste jazzproducenten die ons land gekend heeft. Op zijn Criss Cross Jazz label bracht hij sinds 1982 meer dan 400 producties uit. Artiesten als Kenny Garrett, Ralph Moore, Eric Alexander, John Swana en Mark Turner debuteerden er. Voor zijn vele verdiensten ontving hij in 2000 op het North Sea Jazz Festival de Bird Award.