CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Mark Guiliana steekt flets af bij optreden Avishai Cohen

CONCERTRECENSIE. Mark Guiliana Quartet & Avishai Cohen Quartet, TivoliVredenburg Grote Zaal, Utrecht, 15 januari 2017
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Met veel tamtam en onder het motto ‘Transition Presents’ werd de afgelopen maanden in TivoliVredenburg een jazz dubbelconcert aangekondigd met de kwartetten van drummer Mark Guiliana en trompettist Avishai Cohen. Twee musici die aan de frontlinie staan van de actuele jazz.

 
De kwartetten van trompettist Avishai Cohen (l) en drummer Mark Guiliana gaven een dubbelconcert in Utrecht.


‘Rotterdam Suite’ bruisend feestelijk spektakel

CONCERTRECENSIE. New Rotterdam Jazz Orchestra, Paradox Tilburg, 13 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Na projecten met onder andere Anton Goudsmit en Ernst Reijseger staat het New Rotterdam Jazz Orchestra (NRJO) sinds enige tijd op eigen benen. Het orkest barst van het relatief jong talent en door jarenlang samenspel is er onderling een levendige dynamiek ontstaan. Menig lid – vaak ‘baas’ van een eigen ensemble - is een begenadigd componist waardoor het orkest bestookt wordt met uiteenlopende ideeën die naadloos in elkaar schuiven. Recent werk is nu gebundeld in de ‘Rotterdam Suite’, als tegenhanger van de ‘Zeeland Suite’.

 
Het twaalfkoppige New Rotterdam Jazz Orchestra speelde in Tilburg stukken uit de Rotterdam Suite.


Muzikale toverkunst bij Stefano Battaglia Trio

CONCERTRECENSIE. Stefano Battaglia Trio ‘Music of Alec Wilder’, TivoliVredenburg, Club Nine, 12 januari 2017
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaanse pianist Stefano Battaglia bracht in 2015 op ECM de schitterende cd ‘In the Morning, Music of Alec Wilder’ uit, een productie die enigszins ondersneeuwde tussen het overvloedige aanbod van dit label. Battaglia (1965) is een van de meest interessante jazzpianisten van dit moment, met een stijl die aansluit bij die andere grootheden als Bill Evans, Keith Jarrett en Brad Mehldau. Wat hem bijzonder maakt, is zijn ultieme gevoel voor lyriek waarin hij net iets verder gaat dan veel andere jazzpianisten.

 
Het trio van pianist Stefano Battaglia speelde in Utrecht werk van de Amerikaanse componist Alec Wilder.


Spiritueel concert Vijay Iyer en Wadada Leo Smith

CONCERTRECENSIE. Vijay Iyer & Wadada Leo Smith, LantarenVenster, Rotterdam, 8 januari
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers

Toetsenist Vijay Iyer en trompettist Wadada Leo Smith stonden garant voor een van de mooiste jazzproducties van 2016: ‘A Cosmic Rhythm with Each Stroke’, uitgebracht door ECM. Het album vormt een hommage aan de Indiase kunstenares Nasreen Mohamedi (1937-1990), bekend om haar tekeningen en foto’s. Op deze cd duiken de musici de diepte in en in een lange, bijna zeventig minuten durende sessie geven ze uiting aan hun diepste zielenroerselen. Spirituele muziek zoals die niet vaak gemaakt wordt.

  
Vijay Iyer en Wadada Leo Smith gaven in Rotterdam een eenmalig concert in Nederland. 


Ongrijpbaar Stranger Than Paranoia kan nog jaren mee

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, slotavond met Knalpot, LABtrio, Myles Sanko, Paradox Tilburg, 29 december 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Met een fenomenaal LABtrio, het experimentele duo Knalpot en de dansbare soul van Myles Sanko kwam er een einde aan het vijfdaagse festival Stranger Than Paranoia. Een meer dan geslaagde 24e editie die zich dit jaar afspeelde in Tilburg en Nijmegen en volgend jaar, tijdens de jubileumeditie, onder voorbehoud meerdere steden aandoet met als klapstuk een avondvullend programma in Theaters Tilburg.

 
Myles Sanko, Knalpot met Jozef Dumoulin en LABtrio op de slotavond van Stranger Than Paranoia. 


All Ellington schippert tussen traditie en vrije bewerking

CONCERTRECENSIE. All Ellington, Bimhuis, Amsterdam, 29 december 2016
beeld: Karen van Gilst
door: David Cohen

De muziek van Edward ‘Duke’ Ellington (1899 – 1974) wordt met een zekere regelmaat gespeeld, bewerkt en opnieuw op de plaat gezet. Zowel beoefenaren van straight ahead jazz als vrij improviserende musici kunnen met de schatkist van de legendarische componist en bigbandleider uit de voeten: men vergelijke Deborah Carters ‘Diggin’ the Duke!’ met de Ellington-bewerkingen van het Instant Composers Pool Orchestra.


Het ensemble All Ellington met bandleider en cornettist Eric Boeren (l) en contrabassist Wilbert de Joode in het Bimhuis. 


Fantastische sfeer bij festival Stranger Than Paranoia

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, met Reeds & Deeds, Espen Eriksen Trio & Flat Earth Society, Paradox, Tilburg, 27 december 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Stranger Than Paranoia is een van de leukste muziekfestivals in Nederland. Dit jaar beleefde het evenement zijn 24ste editie. Geplaagd door subsidieperikelen was een nationale tournee niet aan de orde en werd er alleen opgetreden in Tilburg, met daarnaast een avond in Nijmegen. Altsaxofonist Paul van Kemenade is de artistiek leider van het festival en presenteert met veel verve muziek uit allerlei windrichtingen. Onverwachte samenwerkingen worden opgezet en sommige concerten hebben een ronduit dwars karakter.

 
De blazers van Reeds & Deeds, pianist Espen Eriksen, en Flat Earth Society op de derde dag van Stranger Than Paranoia. 


Stranger Than Paranoia opent kleurrijk

CONCERTRECENSIE. Stranger Than Paranoia, openingsavond, Paradox Tilburg, 23 december
beeld: Bartho van Straaten
door: Erno Elsinga

“Niets te gek”, vertaalde een bezoeker van Stranger Than Paranoia de naam van het festival aan een vriend. Met omgekeerde petjes op het hoofd, waren beiden in afwachting van het optreden van beatboxer Sniggy die op de openingsavond van de 24e editie van Paranoia als tweede geprogrammeerd stond tussen een ontmoeting van Jasper van ’t Hof en Paul van Kemenade en Hermine Deurloo met een trio van Rembrandt Frerichs.

 
Jasper van 't Hof met Paul van Kemenade, beatboxer Sniggy, en Hermine Deurloo met een trio van Rembrandt Frerichs openden de 24e editie van Stranger Than Paranoia in Tilburg. 


Dubbelconcert Fred Hersch en Robin Verheyen indrukwekkend

CONCERTRECENSIE. Fred Hersch solo, Robin Verheyen NY Quartet, CC Hasselt, 12 dec.
beeld: Tony Daenen
door: Mathilde Löffler

Met een solo-pianoconcert van Fred Hersch gevolgd door een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet, werden bezoekers van het Cultuurcentrum Hasselt rijkelijk getrakteerd op indrukwekkende jazz van de buitencategorie met de sfeer en het gevoel van New York. 

  
Een soloconcert van pianist Fred Hersch en een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet vormden de ingrediënten van een boeiende concertavond in Hasselt.


Paolo Fresu ontroert

CONCERTRECENSIE. Paolo Fresu & Rembrandt Frerichs Trio, TivoliVredenburg, 11 december
beeld: Maarten Mooijman
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaanse trompettist Paolo Fresu (1961) behoort al decennialang tot de top van de Europese jazzscene. Zijn spel doet denken aan Miles Davis in zijn beste tijd en - naast zijn eigen bands - werkt hij met grote namen als Carla Bley, Stefano Bollani, Ralph Towner, Richard Galliano en Omar Sosa. Niet alleen speelt hij buitengewoon zachtzinnig op zijn trompet, ook op bugel heeft hij een fluwelen toon.

 
Het trio van pianist Rembrandt Frerichs met trompettist Paolo Fresu op het podium van Cloud Nine in het Utrechtse TivoliVredenburg. 


Nate Wooley keert terug naar de roots

CONCERTRECENSIE. Nate Wooley Quintet, TivoliVredenburg/Club Nine, Utrecht, 9 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De in New York woonachtige trompettist Nate Wooley (1974) deed zich de afgelopen jaren gelden als een echte experimentator. Zijn toonvorming werd gekenmerkt door allerlei vervormingen en er werd gretig gebruik gemaakt van elektronica. Hij speelde met vernieuwers als John Zorn, Anthony Braxton en Fred Frith. De afgelopen jaren lijkt hij zijn focus voor een deel verlegd te hebben naar zijn muzikale wortels. Oude jazz wordt gepresenteerd in een eigentijds jasje, waarbij experimenten hand in hand gaan met de traditie.  Op zijn recente cd ‘(Dance To) The Early Music’, uitgegeven door Clean Feed, duikt hij diep in de jazzgeschiedenis.

 
Het Quintet van trompettist Nate Wooley met vibrafonist Matt Moran en drummer Harris Eisenstadt op het podium van Club Nine. 


Wilbert de Joode, grootmeester van de vrije improvisatie

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2016, Bimhuis, 7 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zelden is vriend en vijand het erover eens dat de Buma Boy Edgar Prijs aan een terechte winnaar wordt uitgedeeld, maar in het geval van contrabassist Wilbert de Joode (1955) viel nergens een wanklank. Als autodidact heeft hij zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een van de toonaangevende musici van de Europese improvisatiescene.

  
Wilbert de Joode krijgt de Boy Edgar Prijs uitgereikt door Jacques Waisvisz en trad op met o.a. Achim Kaufman en Frank Gratkowski, en het Ab Baars Trio met pianiste Marta Warelis. 


Mete Erker Trio overdondert met pure jazz

CONCERTRECENSIE. Mete Erker Trio, Paradox Tilburg, 3 december 2016
beeld: Nicole Maas-Melis
door: Erno Elsinga

Mete Erker roemde op het podium van de Paradox de vrije muziek in Tilburg. De stad waar hij muzikaal opgroeide tussen de kopstukken van de hedendaagse jazz voordat hij naar Arnhem vertrok. In die stad nam hij ook zijn nieuwe en tweede trio-album op, ‘Live’, in het café annex muziekpodium Stella by Starlight. Zonder overdubs en recht voor zijn raap; een bonte mengeling composities waarin vooral de vrijheid van de jazz wordt gevierd.

 
Mete Erker Trio speelde in Tilburg werk van het nieuwe album 'Live'.  


Richard Bona pakt publiek moeiteloos in

CONCERTRECENSIE. Richard Bona & Mandekan Cubano, Concertzaal Tilburg, 1 december
beeld: Nicole Maas-Melis
door: Erno Elsinga

Met invloeden uit de jazz en pop vermengd met ritmische invloeden uit West-Afrika, Brazilië en het Caribische gebied, begeeft de uit Kameroen afkomstige singer songwriter Richard Bona zich al zo’n twintig jaar op het pad van de wereldmuziek. Met zijn nieuwe band Mandekan Cubano koppelt de bassist muziek uit West-Afrika aan Cubaanse ritmen, zoals te horen op het album ‘Heritage’ dat dit jaar verscheen.

 
Richard Bona en Mandekan Cubano dompelen Tilburgse Concertzaal in Cubaanse sferen.


Limburgse bescheidenheid siert afgeladen EUJAZZ Night

CONCERTRECENSIE. EUJAZZ Night, AINSI Maastricht, 17 november 2016
beeld: Sid Clemens
door: Robert van der Padt

EUJAZZ Night is een nieuw tweejaarlijks minifestival geïnitieerd door Jazz Maastricht en Theater aan het Vrijthof. De partijen slaan hun handen ineen voor een vruchtbare leeromgeving voor de nieuwe generatie jazzmuzikanten in niet alleen Maastricht, maar de hele Euregio met een prominente rol voor kleurrijke muzikanten en bands uit dit gebied en het Conservatorium Maastricht. De eerste editie bestond uit drie onverwachte combinaties die optraden in de oude fabriekshal AINSI.

 
Efraim Trujilo dirigeert de Conservatorium Maastricht Big Band, trompettist Frederik Köster van Analog Smog, en contrabassist Jo Didderen temidden van l’Equipe de Reve. 


Pianotrio VEIN klasse apart

CONCERTRECENSIE. VEIN & Greg Osby, Paradox Tilburg, 18 november 2016 
beeld: Stef Mennens
door: Erno Elsinga

Na eerdere schermutselingen en een album met rietblazer Dave Liebman, toert het Zwitserse pianotrio VEIN met tussenposen al geruime tijd met de Amerikaanse altsaxofonist Greg Osby. Bracht VEIN recentelijk het album ‘The Chamber Music Effect’ op de markt, ook ‘The Studioconcert’ waarop het trio te horen is met Osby, zag het licht.

  
Het Zwitsers pianotrio VEIN sloot een Europese tournee met saxofonist Greg Osby af in de Paradox in Tilburg. 


Lionel Loueke steelt de show in Bimhuis

CONCERTRECENSIE. Aziza: Dave Holland, Chris Potter, Lionel Loueke & Eric Harland, Bimhuis, Amsterdam, 18 november 2016
door: Cyriel Pluimakers

De in Engeland geboren bassist Dave Holland (1946) startte zijn carrière in de Britse scene rond gitarist John McLaughlin, saxofonist John Surman, toetsenist Chris McGregor en drummer John Stevens. In 1968 hoorde Miles Davis hem spelen in de Londense Ronnie Scott’s Jazz Club. Davis was op zoek naar een bassist die de nieuwe rockritmes kon spelen en Holland had hier al veel ervaring mee.

 
Lionel Loueke, Dave Holland, Chris Potter en Eric Harland eerder deze maand tijdens een concert in Tampere, Finland. Foto © Maikki Kantola. 


Ambrose Akinmusire laat muziek klinken als een mantra

CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, Bimhuis Amsterdam, 14 november 2016
beeld: Thomas Huisman
door: Jochem le Cointre

Het Bimhuis vult zich met talloze jazzfanaten en studenten van het Amsterdam Conservatorium om de Amerikaanse trompettist Ambrose Akinmusire aan het werk te zien. Zelfs de gangpaden zijn bezet, om vooral dicht op de band te zitten. Naast de trompettist bestaat het kwartet uit pianist Sam Harris, contrabassist Harish Raghavan, en slagwerker Justin Brown.

 
Sfeervol concert Ambrose Akinmusire Quartet in Bimhuis. 


November Music kroonjuweel van de Nederlandse muziekfestivals

CONCERTRECENSIE: November Music. Ensembles Steve Coleman en Rembrandt Frerichs. Verkadefabriek ’s Hertogenbosch, 12 & 13 november 2016 
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Maar liefst tien dagen duurde deze editie van November Music, met een programma dat als een staalkaart kon gelden voor de relevante internationale artistieke ontwikkelingen. Waar het Utrechtse Le Guess Who, dat zich in dezelfde periode afspeelt, mikt op overvloed, richt November Music zich op inhoud en kwaliteit. Nieuwe artistieke samenwerkingen worden geïnitieerd en verse composities zien er voor het eerst het daglicht. Dit alles met een kleine staf die alles zorgvuldig produceert en goed over alle stappen nadenkt. Veel concert spelen zich af in volle zalen en overal in het centrum van ’s Hertogenbosch klinkt actuele muziek.

 
Rembrandt Frerichs en Steve Coleman traden op met grote ensembles tijdens het slotweekeinde van November Music. 


Colours of Improvisation verraderlijk verrassend

CONCERTRECENSIE. November Music, Colours of Improvisation, ‘s Hertogenbosch, 11 nov.
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Vaste prik tijdens festival November Music, muziek van nu door de makers van nu, is het drieluik Colours of Improvisation. Tijdens deze concertavond in de Bossche Verkadefabriek gaan muzikanten uit de jazz en wereldmuziek een eerste en nauwelijks voorbereide samenwerking aan. Een zowel voor publiek als musici spanningsvol uitgangspunt. Op het programma stonden een duo-concert van de pianisten Jeroen van Vliet en de Zwitser Colin Vallon, het Yuri Honing Acoustic Quartet met de Noorse trompettist Mathias Eick, en een optreden van de Libanese ud-speler Rabih Abou-Khalil en zijn trio.

 
Jeroen van Vliet en Colin Vallon, Yuri Honing Acoustic Quartet met Mathias Eick, en Rabih Abou-Khalil Trio traden op tijdens Colours of Improvisation.