CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

De tragiek van Leo Cuypers

NECROLOGIE
door: Cyriel Pluimakers










Leo Cuypers: 1947 - 2017.


Afgelopen dinsdag overleed in Maastricht de legendarische pianist Leo Cuypers op 69-jarige leeftijd. Al geruime tijd kampte hij met een slechte gezondheid. In de jaren zeventig en tachtig was Cuypers een van de smaakmakers van de Nederlandse geïmproviseerde muziek.


5 x typical Philippe Lemm

Tekst en beeld: Karen van Gilst













De Nederlandse drummer Philippe Lemm (1985) woont in New York. Dit jaar verscheen van het Philippe Lemm Trio het goed ontvangen 'New Amsterdam', met pianist Angelo Di Loreto en contrabassist Jeff Koch. Op 7 juli speelt het trio op North Sea Jazz. Philippe Lemm is de eerste gast in 5xtypical, een nieuwe rubriek van fotografe en tekstschrijfster Karen van Gilst.


Melissa Aldana grote belofte voor de toekomst van de jazz

ACHTERGROND
door: Cyriel Pluimakers









Krachtige improvisaties met uitgewogen ideeën, wars van muzikale clichés.


Wie de jazzberichten op internet goed volgt, moet de afgelopen weken hebben gezien dat de Amerikaanse tenorsaxofoniste Melissa Aldana (1988) momenteel op tournee is door Europa. Ze treedt op in Frankrijk, Engeland, Italië, Oostenrijk en Spanje. Maar … Ons kleine landje slaat ze over. Gelukkig werd afgelopen dagen bekend dat ze op zaterdag 8 juli acte de précense geeft op het North Sea Jazz Festival, een optreden om nu al naar uit te zien.


Misha Mengelberg: groot vernieuwer en ontregelaar bij uitstek

NECROLOGIE
door: Cyriel Pluimakers









Misha Mengelberg grootmeester in de geïmproviseerde
muziek. 
Foto © Maarten Corbijn.


Menig jazzliefhebber heeft herinneringen aan Misha Mengelberg (1935-2017): zijn humor, zijn intelligentie, zijn pianospel en onorthodoxe methodes om de ego’s van de Instant Composers Pool in toom te houden. Ooit begonnen als componist, generatiegenoot van Louis Andriessen en Peter Schat, koos hij uiteindelijk voor de geïmproviseerde muziek. Legendarisch zijn de opnames - ‘Last Date’ - uit 1964 die hij met drummer Han Bennink en Jacques Schols maakte met de grote vernieuwer Eric Dolphy. Muziek die tot de laatste artistieke uitingen zou gaan behoren van de veel te vroeg overleden pionier.


Een goede buur. De kunsten in Duitsland en Nederland

OPINIE
door: David Cohen












Net zoals Finland voor de onderwijssector in ons land al sinds decennia een lichtend voorbeeld is, wijzen culturele ondernemers als theaterregisseur Johan Simons geregeld op de grote verschillen tussen Nederland en Duitsland. Die verschillen worden nadrukkelijk genoemd als het gaat om subsidiëring van kunsten en hun maatschappelijke waardering.


W.E.R.F. Labelnight fraaie staalkaart Belgische jazz

NIEUWS & ACHTERGROND
door: Mathilde Löffler








Tien bands spelen op 8 oktober tijdens de tweede W.E.R.F.
Labelnight in Concertgebouw Brugge. 



Het Brugse Concertgebouw en jazzlabel De Werf slaan aanstaande zaterdag 8 oktober de handen in elkaar voor de tweede W.E.R.F. Labelnight. Op het programma staat veel moois uit de Belgische jazzscene. Gevestigde waarden zoals het Kris Defoort Trio en het Bart Defoort Quintet, het jonge aanstormende duo SCHNTZL, een duo van saxofonist Ben Sluijs en pianist Erik Vermeulen en de grote Frans/Belgische hedendaagse formatie MikMâäk vormen maar enkele van de hoogtepunten die in vier zalen worden gepresenteerd.


Toots Thielemans muzikaal ambassadeur zonder weerga

NECROLOGIE
door: Cyriel Pluimakers









De muzikale impact van Toots Thielemans gaat de jazz ver te boven. Foto © Jos L. Knaepen.


Maandagmorgen overleed mondharmonicalegende Toots Thielemans op 94-jarige leeftijd. In België en in de rest van de wereld wordt gerouwd om deze legendarische muzikant. Zijn roem en bekendheid raakt alle niveaus, niet alleen die van de cultuur maar ook die van de politiek. Thielemans was een muzikaal ambassadeur zonder weerga.


Fonds Podiumkunsten brengt jazzsector definitief in vrije val

OPINIE
door: Cyriel Pluimakers









Artvark Saxophone Quartet krijgt voor het eerst meerjarige subsidie.



Veroorzaakte het Fonds Podiumkunsten bij de vorige toekenning van de vierjaarlijkse subsidies al een kaalslag in de jazzsector, nu lijkt deze trend zich in de nieuwe periode 2017-2020 voort te zetten. Ensembles die de vorige keer geen subsidie kregen, zijn ook deze ronde kansloos gebleken. Aan het rijtje verliezers kan nu Stichting Doek worden toegevoegd. De organisatie krijgt een gematigd positief advies maar het Fonds Podiumkunsten laat vervolgens weten dat het budget al is verdeeld.


Ava Mendoza: grilligheid als essentie

VOORBESCHOUWING
door: Mischa Andriessen









Gitariste Ava Mendoza speelt 31 maart in Rasa Utrecht en
1 april in Bimhuis Amsterdam.



Na het Transition Festival in Utrecht afgelopen weekend is moeilijk een andere conclusie te trekken dan dat jazz in beweging is. Dat is niet alleen maar goed nieuws want ten minste een deel van de jazz beweegt zich in de richting van een op hoog niveau uitgevoerde herhalingsoefening. Bij de bar vertelde iemand enthousiast over het optreden van het Mark Guiliana Jazz Quartet. ‘Het was bijna exact gelijk aan hun optreden in het Bimhuis.’ Daar scheiden zich de geesten. Voor de een is jazz in de eerste plaats een vormbeginsel, voor de ander een mentaliteit. Voor de een komt het aan op vakmanschap en vernuft, voor de ander op ideeën en durf.


The Jazz Loft according to W. Eugene Smith

FILMBESPREKING

The Jazz Loft according to W. Eugene Smith
regisseur: Sara Fishko
productie: WNYC Studios / Lumiere Productions
producers: Calvin Skaggs, Sam Stephenson
lengte: 88 minuten
uitgebracht: 2015
website: www.wnyc.org/jazzloftthemovie
door: Erno Elsinga





In een onooglijk gebouw aan Sixth Avenue in Manhattan kwamen tussen 1957 en 1965 tientallen bekende jazzmusici bijeen om er te jammen en te discussiëren. Een van de bewoners van het pand was de gerenommeerde fotojournalist W. Eugene Smith (foto boven) die het gebeuren vastlegde op foto en bandrecorder, nu gebundeld in de historische documentaire ‘The Jazz Loft’ die op 2 februari te zien is tijdens het International Film Festival Rotterdam.


Vernieuwen of vasthouden aan tradities?

OPINIE
door: Martijn van Geffen










Conservatorium van Amsterdam.

Het Fonds van Cultuurparticipatie stelde recent de vraag: zijn de gebaande wegen die een muzikant normaal gesproken aflegt - van muziekschool tot conservatorium tot professional - niet ouderwets en zo ja, zou er geen vernieuwde blik op subsidiëring nodig zijn?


Jazz Museum Rotterdam hommage aan passie en creativiteit

ACHTERGROND
door: Sophie Conin

Het is aangenaam koel in het pop-up Jazz Museum in Rotterdam op deze superhete zaterdagmiddag. Wim van Zon, Creative Director bij Music Inspired Art en curator van dit pop-up museum ter gelegenheid van tien jaar North Sea Jazz Festival in Rotterdam, geniet nog na. Tijdens de tweede avond van de Jazz College Tour, nam Michael Varekamp een zeer aandachtig publiek mee op een theatrale jazzreis door de periode van 1945 tot 1970. “Door het enthousiasme van iedereen liep het uit gisteren, erg leuke avond. Zojuist is de vleugel weer opgehaald”.

  
Impressie Jazz Museum met onder meer schilderij Ella Fitzgerald op verbrand hout van Marco Goudriaan en foto's van Billie Holiday door William Gottlieb. 


Jazzdag 2015: muziek als handelswaar of eindproduct?

JAZZDAG. Lantaren Venster Rotterdam, 26 (en 27) juni 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Martijn van Geffen

De jaarlijkse Jazzdag in Rotterdam vormt traditiegetrouw de introductie voor North Sea Round Town gevolgd door het North Sea Jazz Festival. Het programma van de Jazzdag is tweeledig. ‘s Middags ontmoeten jazzprofessionals - muzikanten, boekingskantoren, journalisten et cetera - elkaar in het conferentieprogramma dat als platform dient voor discussies over problemen en vragen die de jazzwereld confronteren. In de avond vinden de showcases plaats waarin bekende en (nog) onbekende artiesten optreden om hun muziek te promoten in de hoop op een buitenlands avontuur. Muziek maken dus, daar waar jazz om draait.

  
Dankwoord van Buma Boy Edgarprijswinnaar Tineke Postma. Flash Pig winnaar European Jazz Competition. Inkijkje bij panel Jazz in Beeld. 


Boy Edgarprijs 2015 voor Tineke Postma

NIEUWS











Bloemen voor Boy Edgarprijswinnaar Tineke Postma
tijdens de Jazzdag in Rotterdam. Foto © Mike Breeuwer.



De Buma Boy Edgarprijs 2015 gaat naar Tineke Postma. Daarmee is de saxofoniste de opvolgster van Jeroen van Vliet en is ze de derde vrouw die de prijs krijgt toegekend. Greetje Bijma en Corrie van Binsbergen gingen haar in respectievelijk 1990 en 1997 voor.


Jazzicoon Ornette Coleman (85) overleden

IN MEMORIAM
door: Erno Elsinga










Ornette Coleman op North Sea Jazz in 2010.
Foto © Eddy Westveer.



Ornette Coleman, een van de invloedrijkste jazzmuzikanten én vernieuwer, is op 85-jarige leeftijd overleden. De saxofonist en componist, een van de grondleggers  van de free jazz, stierf aan een hartstilstand in zijn woonplaats New York.


Musici vermaken zich tijdens unieke jazzdag DWDD

DWDD Jazzuitzending en fotoreportage, Westergasfabriek Amsterdam, 13 april 2015 
door: Erno Elsinga

Vooraf was er wat scepsis onder musici die niet waren uitgenodigd, maar na afloop waren vriend en vijand het erover eens dat de jazzuitzending van DWDD een geslaagde was en bovendien een fraaie remake opleverde van die oh zo beroemde foto uit 1958. Ook door musici werd achter de schermen volop gefotografeerd. Met name het fotografische oog van Ruben Hein leverde historische plaatjes op.

  
Mijke van Wijk en Shirma Rouse. Ruben Hein met o.a. Anton Goudsmit en Corrie van Binsbergen. Wouter Hamel, Ntjam Rosie en Fay Claassen. 


Critici kijken liever niet in de spiegel

ANALYSE. Muziekkritiekdebat van De Vuurlinie - Kunstkritiek Nu. Met Yuri Honing, Matthijs de Ridder en Mischa Andriessen. Debatleider Elmer Schönberger. Bimhuis Amsterdam, 7 november 2014.
door: Stefan de Graaf









Yuri Honing: ‘Definieer eerst wat jazz is voordat je er over spreekt.’ Archiefbeeld © Eric van Nieuwland.


Als we de muziekwereld opdelen in vier gelijke taartpunten - makers en producenten, publiek, schrijvers en critici, beleidsmakers en culturele instituties - dan kunnen we voor het gemak stellen dat tijdens dit debat de gehele muziekwereld was vertegenwoordigd.


De kilte van de dood

COLUMN
door: Rinus van der Heijden












Zeshonderdvijftig dode Palestijnen, vierduizend gewonden. Tweehonderdachtennegentig dode vliegtuigpassagiers, onder wie honderdvierennegentig Nederlanders. Zomaar. De dood werpt een zwart laken over een jaargetijde waarin het leven zou moeten bruisen en kolken.


Charlie Haden verloste contrabas uit zijn begeleidende rol

NECROLOGIE
door: Rinus van der Heijden










Charlie Haden, een van de grondleggers van de free jazz.



Contrabassist Charlie Haden, die op 11 juli thuis in Los Angeles overleed, is de verpersoonlijking van waar jazz voor staat: een openheid naar alle muziekvormen toe, het opheffen van grenzen, het muzikaal-kritisch vertolken van hoe de maatschappij zich ontwikkelt en het aanhangen van vrijheid, in welke gedaante dan ook. Haden had het allemaal in zich, hij beleed het waar en wanneer hij daar de kans voor kreeg. Die kans was er overigens altijd, want deze uitzonderlijke jazzmusicus greep hem zonder dralen. Er was niemand die zijn intellectuele en muzikale ideeënrijkdom kon dwarsbomen.


Buma Boy Edgarprijs voor Jeroen van Vliet

NIEUWS
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden









'Ik ben blij verrast, deze prijs heb ik niet zien aankomen.'



Pianist Jeroen van Vliet is de winnaar van de Buma Boy Edgarprijs 2014. Dat is zojuist bekend gemaakt tijdens de Jazzdag in Rotterdam. De jury kende de prijs toe, omdat Jeroen van Vliet ‘behoort tot de paar grote dichters van de Nederlandse geïmproviseerde muziek.’ Bovendien is hij ‘een warm persoon die zich nooit laat verleiden om in onnodig gecompliceerde vormen te musiceren, maar altijd trouw is aan de mooie klank.’