Oleg Prilutskiy – Autumn Colours
CD-RECENSIE Oleg Prilutskiy – Autumn Colours
bezetting: Oleg Prilutskiy trompet, Hristo Goleminov tenorsaxofoon, Julia Perminova piano, Josef Zeimetz contrabas, Magnus Austad drums
opgenomen: juli 2024, Studio Conservatorium Amsterdam
uitgebracht: oktober 2024
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 37’17
website: zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Trompettist Oleg Prilutskiy is afkomstig uit het Russische Rostov-un-Don en speelt al trompet vanaf zijn vijfde levensjaar. De lokale muziekschool beschikte over een bigband waarmee hij al vroeg op podia en festivals optrad. Hierdoor kwam hij in contact met grote namen als Conrad Herwig, Boris Kozlov, Wycliffe Gordon en Igor Butman. Hij vervolgde zijn muzikale opleiding aan het Instituut voor Cultuur in Sint-Petersburg, waar hij zich onderdompelde in de stedelijke jazzscene. In 2017 won hij de eerste prijs op een internationaal concours in Rostov, die hem overhandigd werd door juryvoorzitter Alex Sipiagin. Deze moedigde hem vervolgens aan om zich aan te melden voor het Jazz Master Programma aan het Conservatorium van Amsterdam. Hier richtte hij meteen een kwintet op om zijn eigen stukken te spelen waarin cool jazz, bebop en hedendaags worden gecombineerd met elementen uit de klassieke muziek.
Extatisch
De opener ‘Fantasy in A’ maakt meteen zijn compositorische talent duidelijk. De fraaie gedragen melodie zou zo afkomstig kunnen zijn uit het oeuvre van een klassieke Russische componist. In de daaropvolgende improvisatie wordt het tempo verdubbeld en krijgt met name pianist Julia Perminova uitgebreid de ruimte in een fantasievolle improvisatie waarin ze alle kanten van de studio lijkt te raken. Lekker soepel en aanstekelijk is het ritmetandem met contrabassist Josef Zeimetz en drummer Magnus Austad. Het tweedelige titelnummer ‘Autum Colours’ vormt een compacte suite met een impressionistisch eerste deel, waarin vooral het dynamische samenspel tussen de leider en tenorsaxofonist Hristo Goleminov opvalt. In het ballad-achtige tweede deel wordt de spanning opgevoerd en zorgt de tenorist voor een extatisch hoogtepunt.
Slavisch
Tweedelig is eveneens de compositie ‘Post Factum’ waarin we eerst een indrukwekkende onbegeleide solo van de leider horen en vervolgens een improvisatie vol Russische weemoed waarin Prilutskiy zich in een aangrijpende solo richt tot het hart van de luisteraar. Na al dit moois sluit dit veelbelovende talent zijn debuut af met het prachtige ‘Pre-Dreaming’, ook weer zo’n compositie met een fors Slavisch element. Zijn muzikale stijl roept het oeuvre van de grote Dusko Goykovich (1931-2023) in herinnering die als een van de eersten beide culturen tot een nieuwe en verrassende eenheid wist te smeden. Het is buitengewoon knap hoe de jonge Prilutskiy erin slaagt om zijn muzikale herkomst naadloos te combineren met actuele jazz. We zijn nu al benieuwd naar zijn volgende album!
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Autumn Colours.