Gitarist Julien Tassin zoekt evenwicht tussen onmacht en optimisme
2 CD-RECENSIES
door: Georges Tonla BriquetJulien Tassin – Wild Around
bezetting: Julien Tassin akoestische gitaren, Michel Seba percussie, Dré Pallemaerts drums
opgenomen: 25-26 oktober 2023, Sunny Side Inc.Jet Studio, Brussel en 15 mei 2024, kunstencentrum Nona, Mechelen
uitgebracht: 6 december 2024
label: Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 37’38
website: julien-tassin.com - challengerecords.com
Gitarist Julien Tassin eindigde 2024 op de valreep met twee releases, een soloalbum en de debuut-cd van een gloednieuw trio met saxofonist Manuel Hermia en drummer Chris Joris. Een gelukkig toeval volgens de gitarist aangezien voor hem beide nauw bij elkaar aansluiten.
‘Wild Around’ is inmiddels het vierde soloalbum van de Belgische gitarist Julien Tassin. De blues, zijn eerste muzikale liefde, staat volledig centraal. Toen hij zich op de muziek stortte, waren zijn grote idolen Robert Johnson, Lightnin’ Hopkins en Big Bill Brronzy die hoofdzakelijk solo hun boodschap verkondigden. Tassin is echter geen copycat. Hij assimileert de hele traditie, met de rauwe en directe kantjes voorop, om zo tot een eigen bluesstijl te komen en zijn leefwereld te illustreren. Vandaar dat op ‘Wild Around’ geen reverb of gekunstelde effecten voorkomen.
Levenservaring
Openingstrack ‘Ancestors’ is een raak gekozen titel. Pure porchblues gedrenkt in een welbepaalde akoestische folktraditie. De sfeer is gezet. Het is zowel een verwijzing naar de muziekgeschiedenis die voorafging als naar het DNA van zijn ouders en voorouders. Gedurende bijna drie kwartier vergast Tassin de luisteraar op een programma van rootsmuziek uit de rurale gebieden van de zuidelijke staten van Noord-Amerika zonder zich te ontpoppen als een vrijblijvende covermuzikant. In elk nummer voegt hij zijn levenservaringen toe, zelfs bij een titel als ‘Traditionnel’, een uiterst minimalistische passage en een andere referentie naar het verleden. ‘Les Chaines’, getekend door een meesterlijk gitaarspel, sluit daar thematisch bij aan. Opmerkelijk hoe hij in ‘Le Refuge’ de klank van een Japanse koto benadert. Een trucje door een potlood onder de snaren van de dobro met kleine klankkast te plaatsen. We horen dit nog eens in ‘Petit Pas’ waarin hij de eerste stappen van zijn dochtertje illustreert maar tevens zijn evolutie als muzikant.
Bescherming
‘L’orage’ is de passage waarbij hij zijn rock gerelateerde liefde laat uitschijnen met subtiele bijdragen van percussionist Michel Seba en drummer Dré Pallemaerts. Tassin vermijdt daarbij elke vorm van gewelddadigheid maar zoekt een evenwicht op tussen de strijd tegen onmacht en een graad van optimisme. Hier bereikt hij dat door zijn gitaarspel op de achtergrond te houden en beide gastmuzikanten vrij spel te geven. Ook zij doen dat extreem beheerst.
Tassin is een onvoorwaardelijke fan van Nina Simone. Haar vechtlust tegen onrecht inspireerde hem tot ‘Blues For Nina Simone’. Wederom geen extreme uitvallen maar een bewust onderdrukte uitwerking. Zijn engagement voor een betere bescherming van de natuur uit hij via ‘Our Trees’. Voor de gitaaraficionados vermelden we nog dat Tassin twee modellen gebruikte tijdens de opname, een Gibson L-00 en een Kalamazoo KG-11.Julian Tassin / Manuel Hermia / Chris Joris – Midnight Sun
bezetting: Julien Tassin akoestische gitaar; Manuel Hermia saxofoon; Chris Joris percussie, drums
opgenomen: november 2023, Sunny Side Inc., Brussel
uitgebracht: 6 december 2024l
abel: Igloo Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 43’06
website: julien-tassin.com - igloorecords.be
Het idee achter dit nieuwe trio van Julien Tassin ontstond heel natuurlijk na een sessie met saxofonist Manuel Hermia. De gitarist componeerde een eerste nummer, de titeltrack, en vond dat de stijl van drummer en percussionist Chris Joris een gepaste meerwaarde zou vormen.
Impressionisten
Vanaf de openingstrack, ‘Elephant’, horen we drie impressionisten die omzichtig grenzen aftasten en elkaar invallen toeschuiven met vooral saxofonist Hermia die meervoudige ideeën aanreikt. ‘Blow’ begint rustig, bucolisch bijna, tot film noir tinten opduiken gekoppeld aan bluesaccenten en alles haast onopgemerkt richting vrije improvisatie evolueert met wederom Hermia als gamechanger. Elk nummer kent onverwachte wendingen en verdraaiingen zij het nooit op bruuske wijze. In ‘Dissolution’ flirt het trio met een mengvorm van jazz en rock, weliswaar op getemperde wijze. ‘Midnight Sun’ valt onder de noemer van filmische americana evenals ‘Firefly’. ‘Rêverie’ is dan weer een gezamenlijke improvisatie met Chris Joris op berimbo. ‘Talinn’ is een van de meest complexe en gelaagde passages terwijl ‘Organic Soulfood’ gedrenkt is in een koortsachtige sfeerschepping. Afsluiten doet het trio met een walsje, ‘La Danse Des Larmes’.
Strijdvaardig
Een afwisselend somber en lichtkleurig album van drie muzikanten die ook in het leven deze twee aspecten verenigen. Strijdvaardig maar steeds sereen. Kenmerkend bij dit alles is de warme akoestische klank, de directe alchemie van drie muzikanten die zich kort bij elkaar in eenzelfde opnamekamer bevinden, de favoriete werkwijze van Tassin.
Concerten:
- De JazzLab Toer met dubbelconcerten van deze albums vinden plaats in januari en februari.
Beluister Wild Around via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Beluister Midnight Sun via Spotfy.
'Ancestors' van het album Wild Around.