Vakmanschap en eerlijkheid belangrijkste elementen in muziek
INTERVIEWdoor: Cyriel Pluimakers
Co de Kloet: 'In mijn hart wilde ik altijd producer worden'.
Foto © CP.
Als er iemand de afgelopen decennia in Nederland een cruciale rol vervuld heeft als producer en presentator van jazz en aanverwanten, dan is het wel Co de Kloet (1959). Geboren en getogen in Kortenhoef groeide hij op in een muzikaal nest. Zijn gelijknamige vader werkte voor de VARA Radio en brak er eind jaren vijftig het ijs voor de jonge generatie met het programma ‘Tijd voor Teenagers’. Ook was hij onder meer de ontdekker van Wim de Bie. Kortom Co junior was al gepokt en gemazeld voordat hij zijn eerste stappen binnen de Hilversumse studio’s zette.
VARAJAZZ
“Ik studeerde blokfluit en klassiek saxofoon aan het Hilversums Conservatorium, dat toentertijd nog Muziek Pedagogische Academie heette”, vertelt De Kloet. Ook verdiepte ik me daar in de elektronische muziek. In mijn hart wilde ik altijd producer worden en in 1981 kreeg ik een gouden kans met de productie van de legendarische VARAJAZZ platenserie. Een uniek initiatief met de top van de Nederlandse jazz, waaronder Leo Cuypers, Misha Mengelberg, Hans Dulfer, Pierre Courbois, Cees Slinger, Soesja Citroen, Gijs Hendriks, Fred Leeflang, Eef Albers, Ferdinand Povel en Theo Loevendie. Ondertussen leerde ik alles over de ins & outs van het complexe proces van het produceren van langspeelplaten.”
Het boek 'Frank & Co', waarin De Kloet zijn gesprekken met Zappa optekende.
Zappa
“In 1977 ontmoette ik Frank Zappa”, merkt hij enthousiast op. “Tussen ons ontwikkelde zich een jarenlange vriendschap. Ik bewonderde zijn muzikale veelzijdigheid en kon goed met zijn complexe karakter omgaan. Als jonge producer gaf hij me alle kansen en door hem ben ik veel uitdagende dingen gaan doen. Zo heb ik onder meer een grote show gemaakt toen hij 50 werd. Tragisch was dat hij in 1993 op 52-jarige leeftijd overleed, veel te vroeg dus. Via hem ben ik echt in het hart van de muziekindustrie terechtgekomen en ontwikkelde ik langdurige relaties met George Duke, Terry Bozzio, Steve Vai, Mike Keneally en Don van Vliet (Captain Beefheart). Over mijn periode met Zappa publiceerde ik enige tijd geleden het boek ‘Frank & Co, Conversations with Frank Zappa 1977-1993’, een publicatie die wereldwijd kon rekenen op enthousiaste reacties.”
NOS
“Een andere held van me is de veelzijdige Todd Rundgren en ook met hem heb ik te gekke dingen gedaan. En je zou nog bijna vergeten dat ik vanaf het begin van de jaren negentig een serieuze rol kreeg bij de muziekafdeling van de NOS”, stipt De Kloet lachend aan. “Als junior werd ik binnengehaald en maakte ik kennis met al de bekende namen die zich in die periode bezighielden met jazz: Paul van Schaik, Michiel de Ruyter, Jaap Lüdeke, Lex Lammen, Aad Bos, Piet Hein van de Poel, Han Reiziger en Dick de Winter. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar jazz was toen een factor van betekenis waar forse budgetten naar toe gingen. Ik werd eindredacteur van het NOS-programma ‘Supplement’, waarin allerlei soorten muziek aan de orde kwamen.
Enkele albums die De Kloet produceerde voor de legendarische VARAJAZZ platenserie.
Radio 6
“Alle omroepverenigingen hadden serieuze aandacht voor jazz, waarbij het genre deel uitmaakte van een uitermate divers totaalaanbod aan muziek. Eigenlijk ging het pas echt mis toen Radio 6 in het leven geroepen werd. De bedoeling was dat het een cultuurzender werd, waar ook jazz zijn plek zou krijgen. Radio 4 werd vervolgens een exclusieve zender voor klassiek. Zogenaamd omdat de luistercijfers tegenvielen, kreeg Radio 6 al snel geen eigen plek meer en werd de jazz in 1997 verbannen naar een themakanaal op de kabel. Dit was de dood in de pot. Deze ingreep heeft het genre in Hilversum de kop gekost, met als gevolg dat ik eind 2022 de publieke omroep heb verlaten.” Maar de veerkrachtige De Kloet ging niet bij de pakken neerzitten.
Zivasound
“Ik deed al veel met mijn productiebedrijf Zivasound dat vernoemd is naar mijn dochter”, merkt hij op. Ook heb ik al sinds 2016 anderhalve dag per week een baan aan het Amsterdams Conservatorium als coördinator van de afdeling Music Business & Career. Ik vind het superleuk om met jonge mensen om te gaan en dat leidt tot een mooie wisselwerking: zij leren van mij en omgekeerd leer ik weer van hen. Grensverleggende projecten doe ik onder meer met meestergitarist Steve Vai, die ik al ken vanaf 1982, en met Zappa’s zoon Dweezil. Tussendoor vind ik nog tijd voor het inspreken van leesboeken die je bijvoorbeeld hoort op Storytell en diverse presentatiewerkzaamheden. Jammer is het dat het tijdschrift Jazzism ondertussen is gestopt, waarvoor ik tweemaandelijks een column schreef. Gelukkig is er inmiddels sprake van een herstart als webzine.”
'Ten opzichte van de jazzscene heb ik me altijd onafhankelijk opgesteld.' Foto © CP.
InJazz
Dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, blijkt wel uit het feit dat de onvermoeibare De Kloet ook weer muziekprogramma’s maakt onder het motto InJazz Radio in samenwerking met Buma Cultuur. Hij is mede-eigenaar van zijn producties en distribueert deze ook via diverse digitale platforms. Ook is InJazz Radio maandelijks in het Engels te beluisteren via Onejazz en All About Jazz. “Ik werk met een ouderwetse sandwichformule, waarbij allerlei muzikale genres aan de orde komen. Ten opzichte van de jazzscene heb ik me altijd onafhankelijk opgesteld. Aan kliekjesvorming doe ik niet. Het huidige klimaat vind ik zorgelijk en het is een bittere noodzaak dat er weer meer speelplekken komen.”
Vakmanschap en eerlijkheid
“Een voorbeeld vormt voor mij de veelzijdige Willem Breuker (1944-2010)”, stelt De Kloet tot slot. Hij had een echte open mind en sprak altijd over “mooie mensen muziek”. Zijn veelzijdige BV Haast platenlabel vormt daar de ultieme weerspiegeling van. Eigenlijk zijn er in muziek twee factoren echt belangrijk: vakmanschap en eerlijkheid. Of om met Zappa af te sluiten: de keizer heeft geen kleren aan!”
- injazz.nl/injazz-radio
- concertzender.nl/co-de-kloet-zivasound
- 'Frank & Co. Conversations with Frank Zappa 1977 - 1993' is verkrijgbaar als ebook bij Bol of als paperback bij Amazon.nl