The Dam Jawn featuring Dick Oatts – Forward!
CD-RECENSIE
The Dam Jawn featuring Dick Oatts – Forward!
bezetting: Dick Oatts sopraan- en altsaxofoon, Martin Diaz altsaxofoon, Frank Groenendijk tenorsaxofoon, Joan Fort gitaar, Philip Lewin contrabas, Nitin Parree drums
opgenomen: 15 mei 2023, Studio De Smederij, Zeist
uitgebracht: september 2024
label: Cellar Music
aantal stukken: 9
tijdsduur: 66’06
website: cellarlive.com - dickoattsmusic.com
door: Cyriel Pluimakers
Waar tegenwoordig in sommige kringen een zeker dedain heerst ten opzichte van de verworvenheden uit het jazzverleden, is het een verademing om weer een ensemble te horen dat de jazztraditie volledig omarmt. Liet The Dam Jawn zich bij hun debuutalbum versterken door de Amerikaanse altsaxofonist Dick Oatts, ook op hun nieuwe productie ‘Forward’ is hij weer van de partij. Hun eersteling namen ze op in Philadelphia, hun vervolg ‘Forward’ is vastgelegd in Studio De Smederij in Zeist. De musici leerden elkaar kennen op het Amsterdams Conservatorium, waar Oatts regelmatig gastdocent is. Tijdens een half jaar lang verblijf in Philadelphia kwam van het een het ander.
Verrassend
Hardbop vormt de leidraad, maar het accent ligt wel op zelfgeschreven materiaal. Gitarist Joan Fort tekent voor vier van de negen composities. Zijn ‘Wayne’s Mind Eye’ vormt de opener: een verwijzing naar ‘The All Seeing Eye’ van grootmeester Wayne Shorter (1933-2023). Oatts pakt op zijn sopraansaxofoon meteen de hoofdrol. Ook in de daaropvolgende ‘Song For Wong’ is hij prominent aanwezig, dit keer op altsaxofoon. De klassieker ‘After The Morning’, ooit gecomponeerd door pianist John Hicks, krijgt een prachtige lezing met tenorsaxofonist Frank Groenendijk op de voorgrond. Contrabassist Philip Lewin tekent voor het verrassende ‘Doors’, zo’n stuk waarin telkens een nieuw luikje met een muzikaal idee lijkt open te gaan.
Hoogtepunt
De Amerikaanse gastmuzikant mag glanzen in de door Fort gecomponeerde ‘Blues For Oatts’. Na zijn solo is Martin Diaz, eveneens op altsaxofoon, aan de beurt. Opvallend is de krachtige rol van het ritmetanden, met contrabassist Philip Lewin en drummer Nitin Paree. ‘Fairmount Park’ verwijst naar het park bij John Coltrane’s huis in Philadelphia. Componist Fort zorgt op gitaar voor een fraaie inleiding. Een hoogtepunt vormt de door Groenendijk gecomponeerde titeltrack ‘Forward’, dat zo van Art Blakey’s Jazz Messengers afkomstig zou kunnen zijn. Vanzelfsprekend neemt zijn tenorsaxofoon hierbij een forse rol in.
Grote belofte
Vol melancholie is ‘Maria’s Lament’, een stuk van altsaxofonist Diaz die kundig van repliek wordt gediend door de sopraansaxofoon van Oatts. Knap hoe de musici niet in neerslachtigheid blijven hangen, maar toewerken naar een positief vervolg. Wanneer ook tenorsaxofonist Groenendijk nog een duit in het zakje doet, is het muzikale verhaal compleet: eind goed al goed! Het aanstekelijk ‘Shifts’ van drummer Nitin Parree sluit het album af. Ook hier is het de ervaren Oatts die de toon zet, afgewisseld door die vijf jonge honden die met elkaar een grote belofte vormen voor de toekomst van de hardbop in Nederland.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Album Trailer.