Enrico Rava & Fred Hersch – The Song is You
CD-RECENSIE
Enrico Rava & Fred Hersch – The Song is You
bezetting: Enrico Rava flugelhorn, Fred Hersch piano
opgenomen: november 2021, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: 9 september 2022
label: ECM
aantal stukken: 9
tijdsduur: 42’51
website: ecmrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Italiaanse trompettist Enrico Rava en de Amerikaanse pianist Fred Hersch zijn afzonderlijk van elkaar al meer dan vijftig jaar actief in de jazz. Beiden speelden met vele musici in allerlei settings, maar nog nooit kwam het tot een duo-productie met elkaar.
Warmbloedig
Het getuigt van visie om als label een album te smeden met deze grootheden, die ogenschijnlijk qua temperament van elkaar verschillen maar in feite meer met elkaar gemeen hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. De expressieve Rava en de ingetogen Hersch beschikken over een grenzeloze muzikaliteit die wel moet leiden tot een boeiend muzikaal resultaat. Hun productie beweegt zich dan ook over alle uithoeken van de jazz. Zo start het album met het Braziliaanse ‘Retrato em Branco en Preto’ van Antônio Carlos Jobim en Chico Barque, een heerlijke melodie die nog minutenlang in het gehoor blijft hangen. Bijzonder is dat Rava op het hele album de warmbloedige flugelhorn bespeelt.
Hommage
Aftastend is de erna volgende titelloze improvisatie, waarin beide musici elkaars nieren lijken te proeven. Een muzikaal onderzoek dat bijna naadloos overgaat in de overbekende ballad ‘I’m Getting Sentimental Over You’, gevolgd door de klassieker ‘The Song Is You’. Rava en Hersch fileren telkens de overbekende melodieën en slagen erin uit de brokstukken een nieuw bouwwerk te construeren. Ontroerend is ‘Child’s Song’ van Hersch, een compositie die de pianist schreef als een hommage aan bassist Charlie Haden, die in 2014 overleed. Vederlicht is de uitvoering van ‘The Trial’, een soort gemankeerde tango: een stuk van Rava dat ook op zijn albums ‘Noir’ (1996) en ‘Happiness Is’ (2003) staat.
Monk
Wat is een betere keuze om de kroon te zetten op een dergelijke ontmoeting dan het repertoire van Thelonious Monk, misschien wel de meest uitgevoerde componist van de naoorlogse jazz. Met veel speelplezier nemen de musici ‘Misterioso’ ter hand: Rava en Hersch lijken steeds gelijk op te trekken en nemen in hun improvisaties allerlei onverwachte omwegen en sprongen. Bijna voor de hand ligt het om een dergelijke productie te eindigen met het grootse ‘Round Midnight’, waarin we nog eenmaal mogen genieten van het weldadige solospel van Hersch, een pianist die als geen ander de luisteraar weet te emotioneren.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Retrato em Branco en Preto (live).

