Rudresh Mahanthappa ft. Kadri Gopalnath & the Dakshina Ensemble - Kinsmen
CD-RECENSIE
Rudresh Mahanthappa ft. Kadri Gopalnath & the Dakshina Ensemble - Kinsmen
bezetting: Rudresh Mahanthappa; altsax, Kadri Gopalnath; altsax, A. Kanyakumari; viol, Rez Abassi; gitaar, Poolavur Sriji; mridangam, Carlo de Rosa; bas, royal hartigan; drums
opgenomen: 13-14 november 2007
release: 2008
label: Pi Recordings / Codaex
tracks: 10
tijd: 69:19
websites: www.rudreshm.com - www.pirecordings.com
myspace: www.myspace.com/rudreshm
door: Mischa Andriessen
Het gebeurt niet vaak dat het tijdschrift The New Yorker een artikel aan een (levende) jazzmusicus wijdt en het gebeurt nog minder vaak dat dit artikel een grote lofzang is. Het overkwam Rudresh Mahanthappa naar aanleiding van de release van zijn cd “Kinsmen” Dat is dan ook in meerdere opzichten een bijzondere cd.
Het belangrijkste criterium is natuurlijk de kwaliteit en voor wie de voorgaande cd’s van Mahanthappa, met name “Codebook” kent, komt het niet als een verrassing dat “Kinsmen” heel sterk is. Bruisend van energie en technisch hoogstaand.
Toch is ‘Kinsmen’ wel heel anders dan Mahanthappa’s voorgaande platen. De muziek van de Indisch-Amerikaanse Mahanthappa was vooral geïnspireerd op het werk van Steve Coleman, muziek met een mathematische grondslag. De invloed van Indiase muziek was alle behalve evident. Die muzikale erfenis was iets waar Mahanthappa opzettelijk van weg bleef. In een obligate flirt met Indiase muziek had hij weinig trek.
Aanleiding voor ‘Kinsmen’ was de toevallige kennismaking met het werk van de saxofonist Kadri Gopalnath, iemand die in plaats van clichématig de Zuid-Indiase Karnatische muziek authentiek benadert en een heel eigen speelstijl heeft – hij speelt bijvoorbeeld zittend.
‘Kinsmen’ is een zeer geslaagde poging om de stijlen van beide saxofonisten te vermengen en daarmee een enerverende mix van traditionele Indiase muziek en vooruitstrevende jazz te bewerkstelligen. Je kon Rudresh Mahanthappa moeilijk nog een geheimtip noemen, maar de pas achtendertigjarige saxofonist bewijst hier dat hij behalve over een geweldige techniek ook over een opmerkelijke muzikale visie beschikt, hij zou dus wel eens een hele grote kunnen worden.

