Dr. Lonnie Smith: de hogepriester van de Hammond
CONCERTRECENSIE. Jazz Orchestra of the Concertgebouw ft. Dr. Lonnie Smith, TivoliVredenburg Utrecht, 14 april 2016
beeld: Karen van Gilst
door: Cyriel Pluimakers
De start van de presentatietournee van de nieuwe lp ‘I Didn’t Know What Time it Was’ van het Jazz Orchestra of Concertgebouw (J.O.C.) is in TivoliVredenburg. Een verlate release met Hammond-organist Dr. Lonnie Smith als gast, want het materiaal heeft maar liefst zes jaar op de plank gelegen. Naast de première in Utrecht zijn er ook concerten in Arnhem, Den Haag en Haarlem. Jammer dat er niet meer podia meedoen.
Dr. Lonnie Smith met vocaliste Sarah Jane en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in Cloud Nine in Utrecht.
Het spelen met een bigband was altijd al een hartenwens van Dr. Lonnie Smith. Ooit werd hij gevraagd voor een studio-opname met het fameuze Thad Jones Mel Lewis Orchestra, een initiatief dat voortijdig werd afgeblazen. Een droom die met het J.O.C. gelukkig wél in vervulling is gegaan.
Bij binnenkomst in de Cloud Nine-zaal wordt er een programma uitgedeeld met de complete speellijst. Van de lp zullen alle zes titels gespeeld worden, plus vier extra nummers. Een fors programma, zonder pauze. Muzikale gast is vocaliste Sarah Jane. Het orkest gaat meteen in de hoogste versnelling van start met het opwindende ‘Cookin’ for Jimmy’, een compositie van Carlo de Wijs. Het arrangement is van Rob Horsting, die ook nog vijf andere stukken bewerkte. De meeste overige arrangementen zijn afkomstig van Henk Meutgeert, voormalig artistiek leider van het J.O.C.. Het orkest staat tegenwoordig onder leiding van Dennis Mackrel.
Vet
Na de forse start schuift Dr. Lonnie Smith, met de onafscheidelijke tulband op zijn hoofd, achter de Hammond in een uitvoering van zijn klassieker ‘The Whip’. Meteen wordt duidelijk wat hem als solist en begeleider zo bijzonder maakt: vette soulakkoorden, een haarscherpe timing en een bijna instinctieve manier van improviseren. Dr. Lonnie Smith behoort tot het uitstervende ras dat letterlijk op straat en in de kroeg jazz heeft leren spelen. Musiceren op het gehoor en niet van het papier. Trompettist Jan van Duikeren vervult een glansrol in de ballad ‘Willow Weep For Me’. Een spoor dat door trompettist Ruud Breuls opgepakt wordt in zijn interpretatie van het meeslepende ‘Chelsea Bridge’.
Gitarist Martijn van Iterson. J.O.C. onder leiding van Dennis Mackrel.
Na de twee langzame nummers gaat het dak er bijna af met de knallende uitvoering van Harold Mabern’s ‘Beehive’, waarin gitarist Martijn van Iterson een uitgebreide feature krijgt. Ten opzichte van de lp doen orkest en Dr. Lonnie Smith er nog een schepje bovenop. De groove wordt vastgehouden in ‘Too Damn Hot’, ook weer zo’n funky stuk van Dr. Lonnie Smith. Terwijl hij soleert maakt hij ook oogcontact met het publiek en zijn glimlach legt een glans over de hele zaal. Een charisma, dat je eigenlijk alleen tegenkomt bij de grote jazzartiesten van weleer. Ook de uitvoering van ‘I Didn’t Know What Time it Was’ voegt een tandje toe aan de lp-versie: er wordt net wat scherper gespeeld.
Sarah Jane
De set sluit af met drie vocale nummers, waarbij Sarah Jane als gast meedoet. Op het repertoire staan de soulklassiekers: ‘I’ll Take You There’, ‘I’d Rather Go Blind’ en ‘Respect’. Helaas blijven de bijdragen van de zangeres onder de maat. Haar stem is geen match met de forse dynamiek van het orkest en haar timing is allerminst scherp. Ze dweilt door de nummers en haar uitvoering komt het niveau van een gezellige karaoke niet te boven. Gelukkig slagen altsaxofonist Joris Roelofs, tenorsaxofonist Simon Rigter en gitarist Martijn van Iterson er in hun solo’s in de aandacht van het publiek vast te houden.
Na twee uur en een lang applaus van de volle zaal, volgt de toegift ‘Play It Back’, eveneens afkomstig van de Hammond-organist. Rigter speelt een vette blues, waarna trompettist Jan van Duikeren en trombonist Ilja Reijngoud deze ingeslagen weg vervolgen. Dr. Lonnie Smith sluit de set af met een improvisatie, waarin hij nog een keer alle registers opentrekt en het publiek in vervoering brengt. Een concert als een spirituele sessie onder leiding van ‘de hogepriester van de Hammond’.
J.O.C. & Dr. Lonnie Smith spelen vanavond nog in Luxor Live in Arnhem, 16 april in Paard van Troje in Den Haag en 17 april in het Patronaat in Haarlem.
Lees ook:
- 14-04-2016 J.O.C. feat. Dr. Lonnie Smith – I Didn’t Know What Time It Was (LP)