Martin Fondse Martian Club – XLJazz 2010
CD-RECENSIE
Martin Fondse Martian Club – XLJazz 2010
bezetting: Martin Fondse orkestleider, componist, arrangeur; M.m.v. onder meer Jasper le Clercq viool; David Rothschild trombone; Trompet en flugelhorn: Wouter Hakhof, Arjen Leek, Leo Alleman, Jeroen Pouw, Roger Brito; Ron Vonk tenorsaxofoon en contrabas; Annemarie Plaizier en Annet Smits viool; Dorothee van Geffen altviool; Hidde Roorda basgitaar en klokkenspel; Paulinho Paes gitaar; Jasper van der Schaaf piano, Fender Rhodes
opgenomen: september/oktober 2010, Powersound Studio Amsterdam
release: 2011
label: BK Disk
tracks: 11
tijd: 71.58
website: www.xljazz.nl - www.buitenkunst.nl
door: Rinus van der Heijden
In elf stukken het oneindige veld van gecomponeerde en geïmproviseerde muziek tonen. Die kunst flikt Martien Fondse met zijn Martian Club. Die Martian Club bestaat uit gevorderde amateurs, nieuw talent en semiprofessionele musici. Zij zijn gekoppeld aan Jasper le Clercq, David Rothschild, Gerritjan Bronkhost, Dirk-Peter Kölsch en Martin Fondse zelf. Waardoor grote namen hun minder bekende broeders en zusters meesleuren in dit fantastische project dat Martin Fondse in de serie XLJazz heeft afgeleverd.
XLJazz bestaat sinds 2003 en is een initiatief van Buitenkunst. Elk jaar wordt een nieuw project in het leven geroepen, telkens in een andere samenstelling. Monk, Mingus, Gillespie, Pascoal, Davis, Zappa, Zawinul, Hancock, Pastorius en Dieho kwamen al voorbij, in 2009 en 2010 was het Martin Fondse die de scepter zwaaide.
Voor deze Martian Club liet Fondse zijn keuze vallen op grote orkestbezetting, met de nadruk op de lage registers ervan. Vandaar drie baritonsaxofoons, veel trombones, twee slagwerkers. Maar zoals altijd gaat het ook hier om de onbenoembare kwaliteiten van Martin Fondse als componist. Elk stuk heeft zijn eigen identiteit, refereert nergens aan wat eerder is gedaan en heeft in de diepte lagen, die je slechts kunt ontdekken bij meerdere malen intensief luisteren. Elektronica is op een effectieve en intrigerende wijze toegevoegd, wat de muziek uiteraard uiterst actueel maakt. Martin Fondse omschrijft zijn muziek dan ook terecht als ‘hedendaagse klassieke power groove jazz’!
De componist/arrangeur heeft kans gezien het beste uit zijn mensen naar boven te halen. De grens tussen geïmproviseerd en gecomponeerd is opgeheven, de muziek klinkt als een eenheid waarbij de individuele kwaliteiten prachtig opgaan in de totaalklank en de eventuele verschillen tussen amateurmusici en profs vakkundig zijn ‘weggemoffeld’.
In een werkelijk fantastische verpakking biedt de cd zicht op alle invloeden die Martin Fondse in zijn leven heeft ingedronken. Van de straten in New York, waar hij enige tijd woonde tot films, werk van Simon Vinkenoog en eerder uitgebrachte eigen composities. Een zingende zaag en een verkouden stem gaan hand in hand met klassiek-symfonisch werk of het de gewoonste zaak van de wereld is.
Voornoemde verpakking verdient nog extra aandacht. De cd is gestoken in een hardcover-boekje, dat grafisch fantastisch is vormgegeven en alleen al daarom aanschaf verdient. Maar de echte muziekliefhebber was al dik tevreden geweest met de inhoud van de cd!
Zie ook:
- 27-09-10 Starvinsky Orkestar kent zijn gelijke niet (concertrecensie)
- 05-02-10 Martin Fondse – Martian Art (cd-recensie)
- 15-09-09 Martin Fondse & Starvinsky Orkestar - Fragrant Moondrops (cd-recensie)
Mis de saxophone sectie in de omschrijving van de bezetting
Houk - 03-03-’11 20:31

