Gerard Kleijn Group - Le Flirt de Satie
CD-RECENSIE
Gerard Kleijn Group - Le Flirt de Satie
bezetting: Gerard Kleijn, trompet en flugelhorn; Franck Amsallem, piano; Paul Berner, contrabas; Joost Kesselaar, slagwerk
opgenomen: 18 maart 2006 Bird’s Eye Jazzclub Bazel
release: 2006
label: Boomerang Music
tracks: 9
tijd: 65.55
website: www.gerardkleijn.com en www.boomerangmusicgroup.com
door: Rinus van der Heijden
Een lijn leggen tussen de laat-negentiende-eeuwse muziek van Erik Satie en jazz van nu. Dat is de achterliggende bedoeling van trompettist Gerard Kleijn, die met deze ‘Le Flirt de Satie’ zijn vierde cd in tien jaar tijd op de markt brengt. Was de muziek van Satie indertijd bepaald revolutionair te noemen, die van Kleijn c.s. uiteraard niet. Daarvoor is in een dikke eeuw teveel gebeurd. Maar het idee om twee zulke uiterste werelden in een concept te gieten, is natuurlijk interessant.
Kleijn nam de overbekende ‘Gnossiennes’ van Satie (plus één ‘Gymnopedie’, namelijk nr. 1) als basismateriaal voor de jazzmatige verwerking door zijn groep. De ‘Gnossiennes’ zijn fiere pianowerken, die Satie baseerde op onder meer Balkanmuziek en Indonesische gamelanklanken. Daar is op ‘Le Flirt de Satie’ nauwelijks iets van terug te horen. Van de ‘Gnossiennes’ overigens ook niet, maar dat is logisch omdat Gerard Kleijn ze als uitgangspunt nam voor zijn negen stukken. Die overigens titels kregen als ‘James Brown dans les Balkans’, ‘Voyage en Espagne’ en ‘Batterie et Basse’.
De poging van de Gerard Kleijn Group mag geslaagd worden genoemd, als je tenminste niet teveel op zoek bent naar vernieuwing. Want de Afro-Amerikaanse jazztraditie klinkt nogal eens door. Niet erg, maar ook niet bijster origineel. Concept en vakmanschap van dit kwartet maken echter veel goed.

