Openthebox Trio feat. Kit Downes – Unperfect Buildings
CD-RECENSIE
Openthebox Trio feat. Kit Downes – Unperfect Buildings
bezetting: Andreas Dombert elektrische gitaar; Axel Kühn contrabas; Christian Krischkowsky drums; Kit Downes hammondorgel
opgenomen: 27-29 juni 2022, Maarwegstudio2, Keulen
uitgebracht: 22 september 2023
label: Double Moon Records / Challenge
aantal stukken: 9
tijdsduur: 53’30
website: krischkowsky.de - kitdownesmusic.com - challenge.com
door: Mathijs van den Berg
Anders dan de naam Openthebox Trio zou vermoeden komt het trio uit Duitsland. Drijvende kracht is drummer Christian Krischkowsky, die alle composities schreef. Zijn bandgenoten zijn niet de minsten. Bassist Alex Kühn heeft met zijn eigen trio meerdere albums uitgebracht en is een veel gevraagde sidekick. Gitarist Andreas Dombert is in zijn thuisland een grootheid. De bekendste naam op de hoes is echter ongetwijfeld die van toetsenist Kit Downes, die op vier nummers bijdragen levert op hammondorgel. Zowel solo als met zijn trio Enemy en in diverse samenwerkingsverbanden, zoals met Ben van Gelder en Reinier Baas, trekt deze actieve Brit voortdurend de aandacht.
Dat Krischkowsky (1970) flink beïnvloed is door rock en pop – hij was een groot fan van de bands van de Neue Deutsche Welle – is op ‘Unperfect Buildings’ goed te horen. Enkele nummers kennen rockelementen. Krischkowsky komt meerdere malen stevig en tegendraads uit de hoek. Ook de bas knalt soms uit de speakers. Maar natuurlijk voert jazz de boventoon. Kühns basspel is lenig en melodieus met virtuoze solo’s. Dombert speelt op elektrische gitaar verfijnde en complexe partijen met af en toe razendsnelle improvisaties. Ook Downes demonstreert zijn vingervlugheid. Het album bevat daarnaast een aantal ingetogen nummers.
De muziek is verhalend en sfeervol, zoals het openingsnummer ‘Dolphins Near Venice’, waar golvende gitaarpatronen het beeld van kabbelend water oproepen en de dolfijnen een stem krijgen in de vervormde bas. Spectaculair. Het titelnummer bevat razendsnelle gitaar- en orgelsolo’s en is prettig anarchistisch. Downes gebruikt zijn instrument ook om de compositie extra kleur te geven, bijvoorbeeld op het dromerige ‘Bird On A Cherry Tree’ met langgerekte noten. De sfeer op ‘Strange Night In Paris’ is donker, met logge drums en een diepe bas. De ingetogen stukken kennen een lieflijke sfeer met mooie gitaarmelodieën.
Krischkowsky’s pittige drumwerk vormt een goed tegenwicht tegen Domberts ronde gitaarspel. Kühns bas verbindt, maar legt ook sprekende accenten. Downes zorgt voor extra avontuur. Bij elkaar levert dat een interessant muzikaal spectrum op. De muziek is toegankelijk, maar ook experimenteel en af en toe een tikje vervreemdend. Zoals niet perfecte gebouwen dus. ‘Unperfect buildings’ is een in alle opzichten geslaagd project.
Unperfect Buildings.
Opname uit 2020 zonder Kit Downes.