Philipp Rüttgers Trio – Etudes of Shapes and Forms
CD-RECENSIE
Philipp Rüttgers Trio – Etudes of Shapes and Forms
bezetting: Philipp Rüttgers piano, Thomas Pol contrabas, Sun-Mi Hong drums
opgenomen: 16 en 17 januari 2023, MCO Studio 2, Hilversum
uitgebracht: maart 2024
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 13
tijdsduur: 54’02
website: philippruettgers.com - zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Waar de jazz van veel voormalige conservatoriumstudenten soms gekenmerkt wordt door braafheid, zijn er ook altijd enkele talenten die het avontuur zoeken en artistiek risico nemen. Pianist en componist Philipp Rüttgers (1981) is zo iemand. Verrassend bijvoorbeeld was zijn album ‘Twists’, dat een registratie vormde van de compositieopdracht die hij in 2018 kreeg van het North Sea Jazz Festival. Voor zijn nieuwe productie ‘Etudes of Shapes and Forms’ is hij diep in de moderne klassieke muziek gedoken. Zo bestudeerde hij composities van György Ligeti, Arnold Schönberg en Claude Debussy. Dit leverde hem veel nieuwe kennis op aangaande harmonie, contrapunt, vorm en esthetiek. Zijn palet aan technische, harmonische en ritmische mogelijkheden werd hierdoor aanzienlijk uitgebreid.
Ritmes
Het album begint zoekend om al gauw concreter te worden met het ritmische ‘Rounds’ dat refereert aan de muziek van Ligeti. Atonaliteit treffen we aan in ‘Gibberish’ en het spel met ritmes wordt tot een zeker maximum opgevoerd in ’Escher’, een verwijzing naar de grafische grootmeester van de dimensionale illusie. Bijzonder is dat het resultaat allesbehalve hogere wiskunde is, maar herkenbare emoties als vreugde, opwinding en ontspanning genereert. Het ritmetandem dat hem bij zijn exploraties begeleidt, met de steady Thomas Pol aan de contrabas en de dynamische Sun Mi-Hong achter het drumstel, is uit de kunst.
Collega’s
Een geprepareerde piano treffen we aan in een tweetal improvisaties, waarin het instrument ontregeld wordt met magneten en papier. Suggestief klinken de wegstervende tonen van de vleugel in ‘Posthoven’, waar uitgestrekte nieuwe muzikale vergezichten lijken te worden geopend. ‘Bass’ vormt een uitgebreid feature voor Pol die steeds weet te verrassen met zijn prachtige ronde toon en ritmische vondsten. Ook muzikale collega’s worden door Rüttgers geëerd: pianiste Kris Davis horen we terug in ‘Krisscaped’ en de fabuleuze linkerhand van Craig Taborn in ‘Craigs Dance’.
Allure
Verrassend is dat Rüttgers wat hij aan spanning lijkt opgebouwd te hebben, vervolgens rigoreus uit zijn handen laat vallen in ‘Introspection’. Iets wat alleen de echte grote artiesten zich kunnen permitteren. Nergens wordt het resultaat voorspelbaar en in samenspel met Sun-Mi Hong laat hij de muziek schuren en rafelen in ‘Introspective Dialogue’ om uiteindelijk geleidelijk weg te sterven in ‘Outro’. ‘Etudes of Shapes and Forms’ is een ronduit meesterlijk album van internationale allure.
Concert:
13/07 Rotterdam, North Sea Jazz Festival (Jazzenzo niet welkom, zie brief (pdf))
Beluister dit album via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Craigs Dance.
Boycot
- Jazzenzo wordt geboycot vanwege een column door Bimhuis, LantarenVenster, TivoliVredenburg, Paradox, North Sea Jazz Festival, Music Meeting en November Music.
- Artikel over boycot in de Volkskrant (pdf), 3 mei.