Terkel Nørgaard – With Ralph Alessi
CD-RECENSIE
Terkel Nørgaard – With Ralph Alessi
bezetting: Terkel Nørgaard drums; Ralph Alessi trompet; Søren Gemmer piano; Jesper Thorn contrabas
opgenomen: 10 juni 2016
uitgebracht: 17 mei 2019
label: We Jazz Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 37’39
website: terkelnorgaard.com - wejazz.fi
door: Mathijs van den Berg
Vanaf het moment dat hij voor het eerst de muziek van Miles Davis hoorde, raakte de Deense drummer Terkel Nørgaard gefascineerd door trompettisten, vanwege de eigen stem die ze hun muziek konden geven. Een project met trompettist en Deense jazzlegende Palle Mikkelborg smaakte naar meer. Pianist Søren Gemmer en bassist Jesper Thorn, beiden oud-leerlingen van Ralph Alessi, konden een opname en korte tour regelen met deze Amerikaanse trompettist, van wie Nørgaard een groot fan is. Dat blijkt ook uit de titel die de cd kreeg, simpelweg: ‘With Ralph Alessi’.
In de maanden voorafgaand aan de opnamen schreef Nørgaard met ‘de stem’ van Alessi in zijn hoofd 21 schetsen die hij reduceerde tot de zeven die op de plaat terechtkwamen, waarbij hij muziek samenvoegde en wegliet. De composities hebben geen titels gekregen, maar zijn alleen aangegeven met nummers. Omdat opname en tour in totaal maar vier dagen in beslag namen moest er flink geïmproviseerd worden. Zeker omdat het vliegtuig van Alessi ook nog eens vertraging had en er voorbereidingstijd verloren ging. Gelukkig was het trio daarvoor al redelijk ingespeeld.
Toch is het geluid te weinig coherent. Dat komt aan de ene kant omdat de improvisaties van de trompet de boventoon voeren. Het trio lijkt zich ondergeschikt te hebben gemaakt aan de stertrompettist; piano, bas en drums vallen soms wat op de achtergrond weg. Alessi neemt af en toe ook wel erg veel ruimte, waardoor hij helemaal van het trio losgezongen raakt. Aan de andere kant maken de improvisaties van de bandleden weinig indruk. Ondanks de aardige thema’s en melodieën, klinkt de muziek daardoor soms rommelig en onsamenhangend.
Alessi laat horen waartoe hij technisch allemaal in staat is. Zijn spel is vrij abstract met veel dissonanten. Een soort praatstijl waarin hij zijn trompet te laten krijsen, neuriën of mompelen. Maar het was spannender geweest als hij meer weerwerk had gekregen van het trio. Dat krijgt hij wel op het stuk ‘Thirteen’, grotendeels een duet van trompet en drums, met fel en gevarieerd drumwerk van Nørgaard, die daarmee laat horen dat hij weet hoe hij de stokken moet hanteren.
Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)