Marius Neset in uitverkocht Paradox ambassadeur van Europese jazz
CONCERTRECENSIE. Marius Neset Quartet, Paradox Tilburg, 22 november 2025
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
De in Noorwegen geboren en getogen saxofonist Marius Neset (1985) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de toonaangevende Europese musici van zijn generatie. Ook zijn opvallende bijdrage aan projecten van onder meer Human Chain, JazzKamikaze en Django Bates wordt internationaal geroemd. Zijn huidige kwartet met pianist Ivo Neame, bassist Conor Chaplin en drummer Anton Eger is een bijna onverslaanbaar ensemble waarin virtuositeit, inventiviteit en enthousiasme hand in hand gaan.
Marius Neset speelde in Tilburg zijn nieuwe album 'Cabaret' aangevuld met ouder werk.
Held
In het Tilburgse Paradox presenteert Neset zijn nieuwe album ‘Cabaret’, net zoals zijn vorige releases uitgegeven op het Duitse ACT label. Het is het enige concert in Nederland en de zaal is uiteraard uitverkocht. Neset bouwt zijn set traag op met eerst een onbegeleide solo op sopraansaxofoon als appetizer. Bijna abstracte muzikale motieven vormen een uitgebreide zoektocht naar een melodie. Dit alles in een spannende dialoog met de bijzonder inventieve Eger achter het slagwerk. Geleidelijk wordt de spanning opgebouwd terwijl het publiek op het puntje van zijn stoel zit. Uiteindelijk vindt er een ontlading plaats op tenorsaxofoon waarin een krachtige melodie het sluitstuk vormt. Het publiek reageert navenant, want Neset wordt na diverse Tilburgse optredens gezien als een echte held. Zijn stijl waarin jazz, fusion en Scandinavische volksmuziek hand in hand gaan is bijzonder aanstekelijk.
![]()
Neset gaf aan de muziek van Michael Brecker en Jan Garbarek een eigen draai.
Aanstekelijk
Ook in de tweede set handhaaft de leider min of meer hetzelfde stramien. Neset begint dit keer met het bespelen van de kleppen van zijn tenorsaxofoon: een handeling die meer geluid maakt dan je in eerste instantie zou denken. Een opmerkelijke vorm van percussie die we ook kennen van de legendarische Pharoah Sanders. Zijn riet blaast hij subtiel aan totdat er na seconden een toon volgt. Ironisch kondigt hij deze exploratie af met de titel ‘Music for tones and saxophone’. Ondertussen begint de avontuurlijke Eger zich achter zijn drumstel steeds meer te manifesteren als de grote smaakmaker van het concert. Zijn inventiviteit en creativiteit lijkt grenzeloos.
Eigenheid
Terloops geeft Neset aan de muziek van Michael Brecker en Jan Garbarek een eigen toets. Hier en daar kijkt Branford Marsalis even mee, maar steeds slaagt de Noor erin zijn eigenheid te bewaren. Fraai is het duet op sopraansaxofoon met pianist Neame, waarin een fijnzinnig volksliedje het hoofdelement vormt. Neset beperkt zich allerminst tot werk van zijn meest recente album maar geeft ook de ruimte aan ouder repertoire. Met het krachtige ‘Life goes on’ wordt het geslaagde optreden afgesloten. Een minutenlang applaus volgt waarna hij als toegift ‘Wedding in Geiranger’ speelt om zijn trouwdag te herdenken. Niet alleen een uitzonderlijk geslaagd maar ook een feestelijk concert. Hopelijk mogen we de enthousiaste Noor weer snel in Nederland verwelkomen want met zijn positieve instelling vormt hij een ambassadeur van de Europese jazz!

