James Brandon Lewis Quartet – Abstraction Is Deliverance
CD-RECENSIE
James Brandon Lewis Quartet – Abstraction Is Deliverance
bezetting: James Brandon Lewis tenorsaxofoon, Aruán Ortiz piano, Brad Jones contrabas, Chad Taylor drums
opgenomen: 25 april 2024, Hardstudios Winterthur, Zwiserland
uitgebracht: mei 2025
label: Intakt Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 60’23
website: jblewis.com - intaktrec.ch
door: Cyriel Pluimakers
De stevig aan de weg timmerende tenorsaxofonist James Brandon Lewis keert terug met alweer zijn vijfde kwartetalbum ‘Abstraction Is Deliverance’. De productie bestaat uit acht eigen composities en een modale standard. Ook de bekende ritmesectie met pianist Aruán Ortiz, contrabassist Brad Jones en drummer Chad Taylor is weer van de partij. Hun muzikale verstandhouding is overtuigender dan ooit en hun gezamenlijk doorleefde spiritualiteit lijkt bijna grenzeloos.
Eerbetoon
Het album opent met het eerbetoon ‘Ware’ aan de gelijknamige saxofoongigant David S. Ware (1949-2012), een iconische blazer die tijdens zijn leven veel te weinig aandacht kreeg van pers en publiek. De improvisatie van Lewis zit vol Coltrane-achtige boventonen. Prachtig is de resonerende gestreken contrabas van Jones en het subtiele slagwerk van Taylor. Ortiz vult een en ander in met een bijna ademende pianobegeleiding. Een muzikale symbiose bereikt het kwartet in het erop volgende ‘Per 7’ met een in vrij tempo opererende ritmesectie.
Gezaghebbend
Beschouwend is ‘Even The Sparrow’, een compositie met een oosterse inslag die rechtstreeks uit het repertoire van Alice Coltrane zou kunnen komen. Opmerkelijk is de complexe maatsoort van ‘Remember Rosalind’, een stuk dat refereert aan de muziek van Charles Lloyd met die typerende oosterse invloeden. Een hoogtepunt vormt het titelnummer ‘Abstraction Is Deliverance’, een compositie die rijk is aan verwijzingen naar de zestiger jaren. Leider Lewis zorgt voor een ronduit gezaghebbende en vurige solo vol energie en spiritualiteit. In het ingetogen ‘Multicellular Beings’ neemt de leider duidelijk gas terug om weer neer te dalen op de aarde.
Meesterwerk
In ‘Mr. Click’ wordt de wereld van meestersaxofonist Sonny Rollins opgeroepen in afwisselende dialogen met drums, contrabas en piano. Ook de kenmerkende harmonische spelletjes ontbreken niet. En wat valt er nog te verzinnen na al dit moois? Een muzikale ontlading volgt in het onsterfelijke ‘Left Alone’, dat pianist Mal Waldron ooit schreef voor zangeres Billie Holiday. De solo van Lewis reikt letterlijk en figuurlijk naar de hemel. Geen enkele blazer in de actuele jazz bereikt dergelijke artistieke hoogten. Iets wat de leider nog onderstreept in het afsluitende ‘Polaris’, een compositie die klinkt als een gebed. ‘Abstraction Is Deliverance’ is een meesterwerk dat nu al bijgezet kan worden in het pantheon van de meest geslaagde jazzalbums.
Beluisteren via Spotify.
