Aleph Quintet - Hiwar
CD-RECENSIE
Aleph Quintet - Hiwar
bezetting: Akram Ben Romdhane oud; Marvin Burlas viool; Wajdi Riahi piano; Théo Zipper bas; Diogo Alexandre drums
opgenomen: november 2024, Jet Studio, Brussel
uitgebracht: 18 april 2025
label: Igloo Recorda
aantal stukken: 9
tijdsduur: 72’38
website: theozippermusic.com - igloorecords.bandcamp.com/hiwar
door: Georges Tonla Briquet
Het internationaal Aleph Quintet met Brussel als uitvalsbasis had genoeg aan een studioalbum en een digitale-live uitgave om internationaal hoog te scoren. ‘Hiwar’ zal de fanbasis nog vergroten.
Uithangbord
Aleph Quintet vormt het gedroomde uithangbord voor de multiculturele smeltkroes die Brussel is. De groep doorbreekt moeiteloos alle clichés van kruisbestuivingen en heeft ondanks de uiteenlopende invloeden een totaal eigen stijl. ‘Hiwar’, het derde album, is daar een overtuigend bewijs van.
Verrijking
De vijf muzikanten hebben diverse origines maar samen als het Aleph Quintet komen de muzikale visies naadloos overeen. Hun verschillen gebruiken ze als verrijking. Dat ze ‘Hiwar’, wat dialoog betekent in het Arabisch, als cd-titel kozen is dan ook niet toevallig. Zo is bassist Théo Zipper de oprichter van het collectief thöz en de daarbij aansluitende improvisatieavonden in de Brusselse jazzclub Jazzstation. Pianist Wajdi Riahi zijn solocarrière kent een ongelooflijke vlucht en daarnaast duikt hij tegenwoordig overal op waaronder bij Stéphane Galland & The Rhythm Hunters en Lorenzo Di Maio. Oudspeler en hoofdcomponist Akram Ben Romdhane, violist Marvin Burlas en drummer en meesterpercussionist Diogo Alexandre zijn eveneens druk bezig met diverse nevenactiviteiten op verschillende gebieden.
Vreemdsoortige impulsen
Het repertoire van Aleph Quintet situeert zich hoofdzakelijk op de grens van moderne jazz en Maghrebijnse traditie. De groep ontleent maar vermijdt een voor de hand liggende typologie en houdt er een eigen dynamiek op na. Vertrouwde stijlelementen zijn herkenbaar maar ze laten deze op originele en onverwachte manier samenkomen. Hyperkinetische passages lijken uit de seventies fusion geplukt maar de vreemdsoortige impulsen, waaronder woordeloze zang, zorgen voor boeiende nuances en afwijkingen.
Bijgevoegd is een boekje met zes kleurrijke schilderijen van Mohammad Zaza, een meerwaarde op zich. Het kwintet is vooral ook live een sensatie. ‘Best of both worlds’, zoals dat dan heet.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Hiwar (Preludio).

