Bert van Erk – Spelen met Werkman
CD-RECENSIEBert van Erk – Spelen met Werkman
bezetting: Michael Moore klarinet en basklarinet, Bert van Erk contrabas, Sebastian Demydcuk drums en percussie
opgenomen: 17 en 18 januari 2025
uitgebracht: juni 2025
label: BEP
aantal stukken: 8
tijdsduur: 42’26
website: bertvanerk.nl
door: Cyriel Pluimakers
Contrabassist Bert van Erk (Amsterdam, 1948) heeft na geruime tijd in Utrecht actief te zijn geweest een bijzonder succesvolle tweede carrière opgebouwd in Groningen. Vorig jaar verscheen het sterke album ‘Quartology’ en nu ligt er de schitterende uitgave ‘Spelen met Werkman’: een hommage aan de bekende in 1945 door de Duitse bezetters op lafhartige wijze vermoorde schilder, met zeven afdrukken en een cd. De werken zijn afkomstig uit zijn bekende serie ‘Chassidische legenden I en II’. Van Erk kreeg in het Werkmanjaar 2015 een compositieopdracht in het kader van de laatste ZomerJazzFietsTour en deze met liefde gemaakte editie vormt daar de vastlegging van, in beeld en geluid.
Expressionistisch
De titels van de composities zijn gelijk aan de gekozen afdrukken: ‘De taal der vogelen’ (1943), ‘De rit naar Berlijn’ (1942), ‘Kust van een warm land’ (1942), ‘Violist en publiek’ (1942), ‘The next call’ (1924), ‘Vrouweneiland’ (1942) en ‘Hot printing’ (1935-1936). De expressionistische prenten van Werkman worden door klarinettist Michael Moore, slagwerker Sebastian Demydcuk en de leider voorzien van muziek die balanceert tussen melodisch en atonaal. Eenvoudige motieven vormen het uitgangspunt voor improvisaties waarin de tedere rietinstrumenten van Moore en de contrabas van Van Erk centraal staan. Demydcuk vult een en ander passend aan met subtiele percussie.
Lieflijk
Opener vormt het fraaie ‘De Taal der Vogelen’, gevolgd door het contrasterende ‘De Rit naar Berlijn’, met een stevige en soms explosieve improvisaties op basklarinet door Moore. Aansprekend is de gedragen melodie van ‘Kust van een Warm Land’ en folkloristisch klinkt ‘Violist en publiek’ waarin de uit de Balkan afkomstige slagwerker uitermate voor het voetlicht komt. Verwachtingsvol is het begin van ‘Next Call’ met een glansrol voor de sonore basklarinet en de gestreken contrabas. Lieflijk klinkt daarna het romantische ‘Vrouweneiland’ waarin de musici letterlijk en figuurlijk op eierschalen wandelen.
Juweel
Bijzonder swingend is ‘Hot printing’, een ronduit feestelijke en dansbare compositie waarin de fluwelen klarinet van Moore vrij als een vogel danst in de atmosfeer. Een lichtvoetig moment dat de luisteraar vervolgens weer met beide benen op de grond zet in ‘De rit naar Berlijn bis’, een expressionistische afsluiter die deze meer dan bijzondere productie passend uitluidt. Een juweel van een uitgave, qua vormgeving en muziek. Een absolute aanrader.