Black Flower – Kinetic
CD-RECENSIEBlack Flower – Kinetic
bezetting: Nathan Daems alt- en baritonsaxofoon, kaval, washint; Simon Segers drums; Filip Vandebril bas; Karel Cuelenaere orgel, toetsen; Jon Birdsong cornet
opgenomen: maart - april 2024, Boma Studio, Gent
uitgebracht: 30 januari 2025
label: Sdban
aantal stukken: 7
tijdsduur: 40’06
website: blackflower.be - sdbanrecords.com
door: Georges Tonla Briquet
Met ‘Kinetic’ staat de teller op zes in de discografie van Black Flower, de groep rond saxofonist Nathan Daems. Een logisch vervolg op wat voorafging maar dan toch weer net anders.
Beweging
In het verleden waren vooral natuur en ecologisch bewustzijn de centrale aandachtspunten. Op ‘Kinetic’ ligt de focus bij beweging. “We wilden nu eens het dansbare aspect van onze muziek in de verf zetten,” aldus Daems. Toch is dit geen heuse danceplaat geworden.
Nathan Daems bleef trouw aan zijn instrumentarium van alt- en baritonsaxofoon, de Bulgaarse kaval en de Ethiopische washint-fluit. Verder is de groepsbezetting eveneens identiek: Simon Segers achter het drumstel, Filip Vandebril als bassist, toetsenist Karel Cuelenaere en Jon Birdsong met zijn onafscheidelijk cornet. Gastbijdragen zijn er van de geheimzinnige banjospeler Avis Yugen en zangeres Meskerem Mees, die er ook al bij was op het vorige album ‘Magma’.
Van een revolutionaire omwenteling is zeker geen sprake. Vertrouwde ingrediënten en inspiratiebronnen zijn nog steeds in hoofdzaak Ethiopische ‘jazz’ gekoppeld aan trance ritmen ontleend aan de afro-beat. Dub-effecten worden weliswaar zo goed als helemaal achterwege gelaten. Wel ontdekten ze de rudimentaire maar hypersnelle bwiti-ritmen, typerend in religieuze ceremonies van Kameroen, Congo en Gabon.
Bwiti-ritmen
Zoals bij elke release duiken er net wat andere elementen op en hier zijn dat die bewuste bwiti-ritmen die het tien minutenlange openingsnummer, de titeltrack, een hele specifieke en haast psychedelische inkleuring verlenen. Drummer Simon Segers vergroot dit alles extra uit tot een tribal trance vibe waarbij Birdsong en Daems aangepaste bijdragen aanreiken met cornet en fluit.
‘Monkey System’, het enige niet instrumentale stuk, handelt over niet willen of durven loslaten en wordt aan elkaar gepraat en gezongen door Meskerem Mees in slam poetry stijl. Birdsong schreef hiervoor de tekst. Net wanneer het klinkt alsof dit kan overgaan in ‘You Can Call Me Al’ van Paul Simon groeit het al snel uit tot een typische Black Flower-compositie. ’Underwave’ is geen surfdeuntje maar een uiterst donkere sfeerschepping met quasi ‘industriële tinten’ waarin saxofoon en trompet de nodige stroomstoten opwekken. Met de juiste mix kan dit een hit worden in het milieu van de Electronic Body Music (EBM).
Samenvoeging
‘Synesthetic’, een van de singels, is gebaseerd op een huppelende en speelse (dance)beat die doet denken aan het surrealisme van het Belgische elektro-pop trio Telex. Er is een aangepaste kinetische clip. Een nummer waarin het hele idee achter Black Flower perfect geïllustreerd wordt door de samenvoeging van diverse sensoriële ervaringen.
De basis van ‘Violent Drift’ steunt op de sound van een bass VI, een basgitaar met zes snaren waarvan surfgroepen gretig gebruikmaken. Maar niets is wat het lijkt bij Black Flower, vandaar ook een titel als ‘Conundrums’, wat zoveel betekent als raadselachtig of verwarrend en niet of moeilijk te definiëren, net als waar Black Flower voor staat.
Uiteindelijk is ‘Kinetic’ een soort synthese van alle voorgaande albums met wederom andere toevoegingen. Black Flower werd genomineerd tijdens de Belgian Worldwide Music Awards in de categorie ‘Opmerkelijke Live Performance’.
Concert:
22 02: Ancienne Belgique, Brussel
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Synesthetic.