The Eric Ineke JazzXpress feat. Tineke Postma - Swing Street
Plays The Music of Cannonball Adderley
CD-RECENSIE
The Eric Ineke JazzXpress feat. Tineke Postma - Swing Street
Plays The Music of Cannonball Adderley
bezetting: Nico Schepers trompet, Tineke Postma altsaxofoon, Sjoerd Dijkhuizen tenorsaxofoon, Rob van Bavel piano, Marius Beets contrabas, Eric Ineke drums
opgenomen: 26 juni 2024, Studio de Smederij, Zeist
uitgebracht: november 2024
label: Timeless Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 49’36
website: ericineke.com - tinekepostma.com - timeless-records.com
door: Cyriel Pluimakers
Drummer Eric Ineke (1947) is een vakman pur sang. Niet alleen is hij een slagwerker die authentiek swingt, ook als bandleider heeft hij zich de afgelopen jaren flink gemanifesteerd. Zijn JazzXpress behoort tot het beste wat de Nederlandse hardbop te bieden heeft. Werden op de afgelopen releases onder meer Ivie Anderson, Charlie Parker en Dexter Gordon geëerd, nu is het de beurt aan de legendarische Julian ‘Cannonball’ Adderley (1928-1975), de altsaxofonist die furore maakte bij Miles Davis om vervolgens zelf een dijk van een carrière neer te zetten.
De kwintetten en sextetten van Cannonball’ Adderley behoren tot de meest geboekte bands van het einde van de jaren vijftig tot de helft van de jaren zeventig. Overal waar ‘Cannonball’ optrad werd het feest. Met zijn geweldige dictie presenteerde hij met sonore stem zijn musici en de te spelen composities. Als geen ander wist hij zijn publiek mee te krijgen in die typerende mix van bop, blues en gospel. Zijn meedogenloze altsaxgeluid is nooit geëvenaard.
Arrangementen
Op passende wijze herdenkt Ineke de geniale Adderley. Trompettist Nico Schepers vertolkt de rol van Cannonball’s broer Nat en Tineke Postma mag in de schoenen van de grote leider stappen. Er zijn nieuwe arrangementen gemaakt van overbekende tunes als ‘Azule Serape’, ‘Domination’, ‘Gemini’, ‘Worksong’ en ‘The Chant’. De originelen zijn stevig onder de loep gelegd en de uitkomst is meer dan verrassend. Pianist Rob van Bavel tekent voor een viertal arrangementen en hetzelfde geldt voor contrabassist Marius Beets. Tenorsaxofonist Sjoerd Dijkhuizen zorgt voor een bewerking van ‘The Chant’, afkomstig van Adderley’s pianist Victor Feldman.
Aanstekelijk
Het sextet trapt gelukkig niet in de val om de muziek van Adderley letterlijk na te spelen. Ze geven echt een eigen draai aan dit aanstekelijke repertoire. De pittige opener ‘Azule Serape’, ooit door Feldman gecomponeerd zet meteen de toon, waarna een tweetal composities van Yusef Lateef volgen: ‘Planet Earth’ en ‘P. Bouk’. Stevige muziek die de luisteraar bij de les houdt en waarin altsaxofonist Postma een hoofdrol opeist. Trompettist Nico Schepers komt flink aan het woord in het van Quincy Jones afkomstige ‘Jessica’s Birthday’. Ronduit heerlijk is het arrangement dat Van Bavel heeft gemaakt voor ‘Gemini’, een stuk van Jimmy Heath.
Meesterstuk
Een zekere ontlading brengt het van Quincy Jones afkomstige ‘Dizzy Business’, met een gedreven solo van tenorsaxofonist Sjoerd Dijkhuizen. Pianist Van Bavel mag gloriëren in de fameuze ‘Worksong’, misschien wel de meest typerende Adderley compositie. Een meesterstuk afkomstig van Cannonballs broer Nat, dat opgevolgd wordt door het klassieke ‘The Chant’, met een glansrol voor contrabassist Beets. Sam Jones’ ‘Unit 7’ vormt een passend slotakkoord voor dit album dat een geslaagd hommage vormt aan een van de grootste bandleiders van de naoorlogse jazz. Een gepassioneerd musicus die bovendien een altsaxofonist zonder weerga was.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.