Jong en oud ontmoeten elkaar bij Amersfoort Jazz Festival
CONCERTRECENSIE. Amersfoort World Jazz Festival, 14, 15 en 16 augustus, 2024
beeld: Cees Wouda, Peter Putters, Paul Beijerling
door: Cyriel Pluimakers
Het Amersfoort Jazzfestival beleeft dit jaar zijn 45ste editie. Grote veranderingen komen eraan in 2025, vanwege verhuizing naar een nieuwe locatie en het wegvallen van de vierjaarlijkse subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Organisator Alexander Beets ziet in alles nieuwe kansen en mogelijkheden en laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. De toekomst ziet hij optimistisch in.
Tenorsaxofonist Miguel Ramírez, Goldstein & Silver met de Zuid-Afrikaanse trompettist Darren English, en Deborah Brown met Houston Person stonden op de podia van Amersfoort Jazz.
Met trots draagt het evenement de naam Amersfoort World Jazz Festival, want musici uit alle werelddelen zijn hier welkom. ‘Musicians Paradise’ is de subtitel van het evenement, want de uitvoerders staan hier centraal.
Weldadig
Het festival opent op woensdag met het Trio van Artist in Residence Peter Beets, met als gasten tenorsaxofonist Houston Person en zangeres Deborah Brown. De 89-jarige Person maakt een broze eerste indruk maar dat is meteen verdwenen wanneer de eerste noten klinken. Het onverwoestbare en weldadige Texas-tenorengeluid kruipt onder je huid en je beseft dat je een tijdperk induikt waarvan je eerder dacht dat het al lang vervlogen was. Met passie interpreteert Person zijn klassieke ‘Why Not’, gevolgd door de overbekende standard ‘Only Trust Your Heart’. Pianist Beets is in grootse vorm tijdens het ooit door Peggy Lee onsterfelijk gemaakte ‘Rock Me To Sleep’ en de langoureuze ballads ‘People’ en ‘I Hadn’t One Till You’. Zijn enthousiasme wordt gretig opgepikt door de hoogbejaarde Person.
Peter Beets Trio met Deborah Brown en Houston Person.
Herleven
Oud en jong ontmoeten elkaar in Amersfoort en wanneer ook zangeres Deborah Brown het podium betreedt, is het muzikale feest compleet. Met verve gaat ze van start met een stevige versie van ‘Falling In Love With Love’ om daarna driftig scattend leven te blazen in ‘Them There Eyes’, waarbij ze bebop-drummer Eric Ineke een uitgebreid feature geeft. Heerlijk is het om tenorsaxofonist Person zijn obligato-partijen te horen spelen in de blues ‘Since I Fell For You’ en het weldadige ‘My Romance’. En wat is er passender om dit generaties overstijgende optreden af te sluiten met het romantische ‘Weaver of Dreams’ gevolgd door een uptempo versie van ‘Just In Time’. Een concert vol nostalgie waarin drie generaties de tijden van toen laten herleven!
Jong Talent
De 21-jarige Femke Mooren won in 2023 het prestigieuze Prinses Christina Jazz Concours. Met flair presenteert ze in Theater De Lieve Vrouw haar kwartet met pianist Kasyfi Kalyasyena, contrabassiste Eva Serrano Alarcon en drummer Laurens Buijs. Allen musici die studeren aan Codarts Rotterdam. Mooren schrijft haar eigen composities en beschikt over een heldere toon op haar altsaxofoon. Haar frasering is uit de kunst en volkomen eigen. Er wordt buitengewoon doortastend gespeeld en naast de gedreven spelende Mooren vallen vooral de telkens verrassende bijdragen van de uit Jakarta afkomstige Kalyasyena op. Indrukwekkend is het vraag en antwoordspel tussen altsaxofoon en piano. Aan het slot van de set weet hij te verrassen door een solo waarin hij een diametraal tegengesteld karakter weet te geven aan de compositie. Geweldig zo’n onverwachte muzikale sprong!
Altsaxofoniste Femke Mooren. Vertigo Collective met citer spelende Helga Debreczeni-Kis. Hans Dulfer's Total Response.
Flamboyant
Bijzonder getalenteerd ook is de later op de avond in De Observant optredende pianist Jochem Braat met het Amsterdam Jazz Trio. Samen met contrabassist Adrie Braat, zijn vader, en drummer Frits Landesbergen vormen ze de motor achter de flamboyante tenorsaxofonist Boris van der Lek, die met Haags lef de gouden tijden van de blowers laat herleven. Klassiekers als ‘There Is No Business Like Show Business’, ‘Broadway’ en ‘When I Fall In Love’ passeren de revue. Pianist Braat zorgt telkens naast de explosieve bijdrage van de tenorist voor bijzonder fantasierijke improvisaties. Onverwachte ontmoetingen vormen een van de charmes van het Amersfoort World Jazz Festival en wanneer de uit Thailand afkomstige altsaxofoniste Pang ten tonele wordt gevoerd, voel je de spanning in de zaal stijgen. ‘Take The A Train’ krijgt door het pittige spel van Peng nieuwe glans. Opmerkelijk ook is haar lichte vibrato dat een nostalgisch tintje geeft aan haar spel. Ook haar bijdrage in ‘On The Sunny Side Of The Street, waarin ze de tweede stem speelt, imponeert. Met een swingende ‘Boogaloo’ sluiten de vijf musici hun set af.
Ernesto Montenegro, Ellister van de Molen en Miguel Delgado uit het kwintet van Miguel Ramírez.
Onverwacht
De uit Gran Canaria afkomstige tenorsaxofonist Miguel Ramírez opent de derde avond in De Observant met zijn kwintet. Trompettist is Ernesto Montenegro, die in Den Haag samen met de welbekende Ellister van de Molen studeerde aan het Koninklijk Conservatorium. Imponerend zijn met name de bijdragen van pianist Miguel Delgado. Van der Molen, die ook te gast is, imponeert op flugelhorn met een kippenvel bezorgende versie van ‘I See Your Face Before Me’. Samen met trompettist Montenegro sluit ze af met een muzikaal duel in ‘There Will Never Be Another You’. Tot een bijzondere ontmoeting leidt ook het optreden van het Hongaarse Vertigo Collective, dat een nogal stugge mix van folk en jazz speelt met een hoofdrol voor saxofonist Gergely Pázmándi en de citer spelende Helga Debreczeni-Kis. Op het moment dat het publiek zijn aandacht dreigt te verliezen, betreden ineens de Australische sopraansaxofonist Adam Simmons en de Zuid-Afrikaanse tenorsaxofonist Karlah Nhlamulo Rametsi het podium. Hun krachtige spel laat een blijvende indruk achter.
Goldstein & Silver met onder meer Rob van Bavel en Mitchell Damen traden op met trompettist Darren English.
Horace Silver
Jazzicoon Horace Silver (1928-2014) wordt later op de avond in De Observant geëerd door een speciaal kwintet met de Zuid-Afrikaanse trompettist Darren English, tenorsaxofonist Ben van den Dungen, pianist Rob van Bavel, contrabassist Steven Willem Zwanink en drummer Mitchell Damen. De tijden van het fameuze Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Kwintet lijken te herleven in sprankelende uitvoeringen van ‘The African Queen’, ‘The Hippest Cat’, The Kicker’ en ‘The Mohican And The Great Spirit’. De tijdloze composities krijgen een nieuwe glans door het felle trompetspel van English en de stevige tenor van Van den Dungen. Drummer Mitchell Damen krijgt een feature in ‘The Cape Verdean Blues’, de zestiger jaren hit waarmee de bijzonder energieke set wordt afgesloten. Het einde van een geslaagde derde dag van Amersfoort World Jazz Festival. We zijn nu al benieuwd wat de 2025-editie gaat brengen!
Gezien: Trio Peter Beets ft. Houston Person en Deborah Brown (14/08); Femke Mooren Quartet, Amsterdam Jazz Trio ft. Boris van der Lek (15/08); Miguel Ramirez meets Ellister van der Molen & Ernesto Montenegro, Vertigo Collective, Goldstein & Silver meet Darren English (16/08).
Lees ook: