Clifford Jordan – Beyond Paradiso 1969 - 1970
CD-RECENSIE
Clifford Jordan – Beyond Paradiso 1969 - 1970
bezetting: Clifford Jordan tenorsaxofoon, Cees Slinger piano, Ruud Jacobs contrabas, Han Bennink drums, Steve Boston conga’s (1-4)
Clifford Jordan tenorsaxofoon, Cees Slinger piano, Jacques Schols contrabas, Martin van Duynhoven drums (5-7)
opgenomen: VARA Studio 7, Hilversum, 10 september 1969 (1-4), Paradiso, Amsterdam, 3 juni 1970
uitgebracht: mei 2024
label: NJA
aantal stukken: 7
tijdsduur: 67’56
website: jazzarchief.nl
door: Cyriel Pluimakers
Wederom komt het Nederlands Jazz Archief met een belangwekkende release. Dit keer is tenorsaxofonist Clifford Jordan (1931-1993) het onderwerp. Met zijn licht korzelige geluid maakte hij eind jaren vijftig en begin jaren zestig indruk in de bands van Horace Silver, J.J. Johnson en Max Roach.
Wereldfaam
Wereldfaam kreeg hij met de fameuze band van contrabassist Charles Mingus, waarmee hij toerde door de Verenigde Staten en Europa. Een formatie waarvan ook jazzicoon Eric Dolphy, pianovirtuoos Jaki Byard en drumfenomeen Dannie Richmond deel uitmaakten. Ook de subtiele trompettist Johnny Coles was, tot hij ziek werd, bij heel wat spraakmakende concerten aanwezig. De muziek van dit ensemble mag gerekend worden tot het beste wat de naoorlogse jazz heeft voortgebracht. Velen vinden zelfs dat Jordan nooit beter gespeeld heeft dan met Mingus.
Vonken
Op 10 september 1969 zou Jordan eigenlijk in Paradiso optreden, maar het podium kampt dan met problemen en is dicht. De tenorsaxofonist wijkt uit naar de in Hilversum gelegen VARA Studio 7 en geeft een geïnspireerd recital met een Nederlandse droombezetting: pianist Cees Slinger, contrabassist Ruud Jacobs, drummer Han Bennink en percussionist Steve Boston. Drie van de vier stukken heeft hij in de lente van hetzelfde jaar opgenomen voor zijn album ‘Clifford Jordan In The World’, dat op zijn eigen label Strata-East verscheen. Het gaat om ‘Vienna’, ‘Doug’s Prelude’ en ‘Ouagoudougou’. Jordan zet bij de sessie in de VARA-studio duidelijk nog een extra tandje bij. Prachtig ook is ‘Impressions of Scandinavia’, waarin hij zijn lyrische capaciteiten kan etaleren. De samenwerking met de Nederlanders geeft de tenorsaxofonist extra energie en de vonken spatten bijna letterlijk van de muziek af.
Omgekeerde volgorde
Bijna tien maanden later treffen we Jordan wel in Paradiso aan, wederom begeleid door Slinger maar met contrabassist Jacques Schols en drummer Martin van Duynhoven. De sessie start met het van baritonsaxofonist Cecil Payne afkomstige ‘Girl You’ve Got A Home’, zo’n verhalende compositie waarin de tenorist met zijn licht zangerige toon kan excelleren.
De laatste twee tracks op de CD, staan in omgekeerde volgorde genoemd op de hoestekst. Eerst horen we op de geluidsdrager een interpretatie van de standard ‘I Can’t Get Started’ en daarna als afsluiter de megahit ‘The Girl From Ipanema’. Een onzorgvuldigheid, die hopelijk bij een volgende oplage rechtgezet wordt. Vermeld kan worden dat ook de vinyl liefhebbers aan hun trekken komen, want de vier tracks uit de VARA-studio verschijnen ook op LP. Een pluim verdient ook de uitgebreide door Tom Beek geschreven hoestekst, die veel interessante informatie bevat. Een meer dan waardevolle uitgave, die de legendarische Clifford Jordan op zijn best laat horen!

