Daniël van der Duim – Gilgameš
CD-RECENSIE Daniël van der Duim – Gilgameš
bezetting: Daniël van der Duim toetsen; Loek van den Berg saxofoon; Koen Smits trompet; Willem Romers drums; Prashant Samlal gitaar; Sahand Sahebdivani verteller
opgenomen: 15, 16 december 2022, LUX Nijmegen
uitgebracht: 22 december 2023
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 73’21
website: www.danielvanderduim.nl - studiohartebeest.com
door: Mathijs van den Berg
Het epos van Gilgameš is een van de oudste verhalen ter wereld. Dit ruim 4000 jaar oude epische gedicht vormde de inspiratiebron voor een bijzonder project van toetsenist Daniël van der Duim en Studio Hartebeest. Van der Duim schreef er muziek bij en grafisch ontwerper Gerco Hiddink van Studio Hartebeest zorgde voor afbeeldingen. Net als bij het origineel werd het verhaal op kleitabletten weergegeven, nu via 3D-printtechnieken.
Concert
Bij elk van de twaalf kleitabletten componeerde Van der Duim muziek die varieert van broeierige soundscapes tot swingende fusion. Zijn band bestaat uit geestverwanten uit de jonge Nederlandse jazzscene: saxofonist Loek van den Berg, trompettist Koen Smits, drummer Willem Romers en gitarist Prashant Samlal. Van der Duim speelde zelf synthesizer.
Het album betreft opnamen van optredens in december 2022 in LUX Nijmegen, waarbij ook een verteller optrad; de beelden van de tabletten werden achter de band geprojecteerd. De cd verscheen in een mooi vormgegeven boek met foto’s van het concert, de kleitabletten, het maakproces en beknopte tekstversies van het epos in het Nederlands en het Engels.
Universele thema’s
In het epos van Gilgameš staan de universele thema’s macht, vriendschap en de zoektocht naar het eeuwige leven centraal. Daarnaast gaat het over lust, jaloezie, wraak en rouw, heftige emoties die zich goed lenen om in muziek te worden vertaald. Dat doen Van der Duim en zijn band dan ook met overgave in sterk verhalende stukken. Er wordt vaak uitgebreid de tijd genomen met lange solo’s.
Kleur
De composities zinderen van kleur en roepen treffend de uiteenlopende stemmingen op. De blazers klinken snerpend of ingetogen. De drums zwepen de emoties op. De gitaar weeft fraaie patronen, maar kan af en toe ook knetteren. De ‘Familiar Fights’ worden verbeeld door een waar sax-trompetduel. De doedoek – een Armeens dubbelriet-blaasinstrument – verleent ‘The Dance of Ištar’ een oosterse sfeer. Prachtig ook is de combinatie van gitaar en trompet op het dromerige ‘The Misty Man’.
Van der Duim speelt uitwaaierende en gevoelvolle synthesizerpartijen. Bas-synth zorgt voor een diepe, duistere klank. De muziek wordt aangevuld met galm en elektronische effecten voor een nog ruimtelijker resultaat. Hoewel de stukken gelaagd zijn, klinken ze nergens te vol. Dit bijzondere project is een avontuur dat in alle opzichten tot de verbeelding spreekt.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Trailer.