Steven Kamperman – Maison Moderne
CD-RECENSIESteven Kamperman – Maison Moderne
bezetting: Steven Kamperman alt- & b flat clarinet, percussie; Oene van Geel altviool; Paul Jarret elektrische gitaar; Albert van Veenendaal piano, basgitaar
opgenomen: 24 & 25 januari 2023, Maison Van Doesburg, Meudon, Parijs
uitgebracht: 29 september 2023
label: Trytone Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 45’48
website: stevenkamperman.nl - trytone.org
door: Georges Tonla Briquet
‘Maison Moderne’ laat de architect in Steven Kamperman boven komen, althans zo lijkt het. De ondertitel verduidelijkt meteen veel, zo niet alles: ‘Music inspired by the house, life and passions of Theo van Doesburg’. In Kamperman zijn architectenbureau werken bovendien Oene van Geel, Paul Jarret en Albert van Veenendaal.
Theo van Doesburg (1883 – 1931) was niet alleen architect maar bovendien een veelzijdig kunstenaar die tevens schilderde en schreef. Naast een reeks andere activiteiten richtte hij het baanbrekende kunstmagazine De Stijl op en was hij een van de smaakmakers bij de Bauhaus-stroming in de eerste helft van vorige eeuw.
Het muzikale architectenbureau rond klarinettist Kamperman vangt aan met het scheppen van verwachtingen door spaarzaam de eerste lijnen uit te tekenen. Experimentele schetsen met alvast enkele accenten en kleurkeuzes als aanwijzing voor ‘La Façade & L’Entrée’. Het kwartet probeert bovendien wat extreme combinaties uit die zo typerend waren voor de architect.
In ‘La Bibliothèque’ is het vooral gitarist Jarret die vlakken introduceert die aanvankelijk lijken te botsen met de eerste blauwdruk maar uiteindelijk passen in het geheel. De heren durven trouwens nog verder te gaan en goochelen op minimalistische wijze met luchtledige ruimtes. De inspiratie hiervoor zit in de titel verwerkt, ‘AusBauH’.
Voor ‘La Pièce à Musique’ componeerden de vier barokke kamermuziek die ze naadloos laten overlopen in een kubistisch dansdeuntje gelardeerd met stijlelementen ontleend bij Steve Reich en Erik Satie (‘Mondrian Danse Le Charleston’). Waar je kunstige chaos zou verwachten in ‘Grand Atelier’, komen ze echter samen om meer bedaard hun aanpak te herbekijken en nieuwe rustgevende details toe te voegen.
Een dadaïstisch intermezzo inclusief wat door elkaar geroep alsof het allemaal misloopt in ‘Dada’, is de korte introductie voor ‘Les Récitals De Pétro’, een poëtische mijmering op piano en altviool en een eerbetoon aan Van Doesburgs echtgenote die pianiste was. In compleet contrast hiermee staat de chaos van ‘La Chaufferie’ waarbij het klinkt of de musici in de kelderverdieping een illegale party organiseren met gasten als Flat Earth Society. Om hun werk af te ronden trekken ze uiteindelijk allen naar de keuken in ‘La Cuisine’, waar ze een nagerecht bereiden op industriële wijze.
De opnamen vonden plaats in het historische Van Doesburghuis, een unieke ervaring zoals Kamperman vermeldt. In de bijlage lezen we uitgebreide achtergrondinformatie over het hele project met gegevens over elk nummer afzonderlijk en hoe de componist parallellen opbouwde met de architecturale visie van Van Doesburg.
De uitklapbare digipack hoes is geïllustreerd met de kleurvlakken die typerend zijn voor Van Doesburg, ontleend bij Mondriaan. Muziek om te bekijken en te beluisteren. Een uiterst verzorgde release tot in de puntjes.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
La Pièce à Musique.