Lorenzo De Finti Qrt – Mysterium Lunae
CD-RECENSIE Lorenzo De Finti Qrt – Mysterium Lunae
bezetting: Lorenzo De Finti piano; Stephano Dall’Ora contrabas; Alberto Mandarini trompet, flügelhorn; Marco Castiglioni drums
opgenomen: 1, 2, 3 juli 2021, Only Music Studio, Bruino, Turijn en RSC Recording Studio Canaa, Losone (live)
uitgebracht: 10 mei 2022
label: Losen Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 47’32
website: lorenzodefinti.com - losenrecords.no
door: Mathijs van den Berg
Het derde album van het Lorenzo De Finti Qrt heet ‘Mysterium Lunae’ (‘Het mysterie van de maan’). De maan wordt bezongen als symbool van licht en hoop gedurende de donkere dagen van de pandemie, die net als voor veel andere artiesten ook voor pianist Lorenzo De Finti en de zijnen ondanks alles een inspirerende periode was. Het album bevat vijf lange composities die alle zowel door De Finti als bassist Stephano Dall’Ora werden geschreven. Met de live reprise van het openingsnummer komt het totaal aantal nummers op zes.
De Italianen zijn stuk voor stuk gelouterde muzikanten die in diverse muziekgenres bedreven zijn. Dall’Ora begeleidde klassieke musici als Martha Argerich, Mischa Maisky en Gidon Kremer en trompettist Alberto Mandarini speelde bijvoorbeeld tien jaar in het begeleidingsorkest van Paolo Conte. De Finti is een alleskunner en schreef muziek voor zowel theater als televisiereclame (onder andere Reebok en Mercedes Benz).
Sfeer en expressie
Het album komt uit bij het Noorse Losen Records. Door de verhalende, cinematografische composities met invloeden uit rock en blues sluit dit kwartet aan bij de moderne Noord-Europese jazz. De hoes heeft dezelfde etherische en esthetische uitstraling als de coverart van ECM. Titels als ‘Mysterie Clock’, ‘Whispers from the End of the World’, ‘Tiny Candle in the Storm (Shining on Us)’ en het titelnummer roepen eenzelfde sfeer op. De muziek klinkt echter een stuk steviger en expressiever dan dit alles suggereert.
Het album opent weliswaar met dromerig uitwaaierende pianonoten en een tere basmelodie. Maar al snel barst een pakkend thema los met lange trompetlijnen boven zwaar aangestreken bas en stevige drums. Ook is er een vleug elektronica aan toegevoegd. Even plotseling neemt het kwartet gas terug om daarna opnieuw flink aan te zetten. Ook op de andere stukken is de dynamiek een essentieel onderdeel. De Finti ondersteunt zijn puntige melodieën met zware akkoorden. Bassist Dall’Ora laat af en toe machtig spel horen, ook in zijn soli. Drummer Marco Castiglioni zweept de nummers regelmatig op.
Raffinement
Tussen de energieke erupties is er ook raffinement. Heel mooi is de opening van ‘Whispers from the End of the World’ met piano en flugelhorn. Zeer origineel het subtiele strijkarrangement op contrabas op ‘Tiny Candle in the Storm’ dat bijna onhoorbaar samenvalt met minimalistische motieven van De Finti. De muziek zit sowieso harmonisch goed in elkaar met mooie klankkleuren. De diverse gestreken partijen van Dall’Ora vormen een extra dimensie. De live-versie van ‘Mysterium Lunae’ voegt weinig toe, behalve dat dit het beste, meest sprekende nummer is van dit vakkundig gemaakte album.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Mysterium Lunae.