Jim McNeely & Frankfurt Radio Big Band ft. Chris Potter - Rituals
CD-RECENSIE
Jim McNeely & Frankfurt Radio Big Band ft. Chris Potter - Rituals
bezetting: Frankfurt Radio Big Band onder leiding van Jim McNeely. Gast: Chris Potter tenor- en sopraansaxofoon
opgenomen: 10-13 februari 2015, Hessischer Rundfunk, Frankfurt am Main
uitgebracht: januari 2022
label: challengerecords.com
aantal stukken: 10
tijdsduur: 68’34
website: hr-bigband.de - jim-mcneely.com - chrispotter.com
door: Cyriel Pluimakers
‘Le Sacre du Printemps’ van Igor Strawinsky vormt een van de meest iconische composities van de vorige eeuw. Was de première een grote chaos, enige tijd later bleek dat het oorspronkelijk als ballet bedoelde werk de sleutel zou vormen voor veel muzikale ontwikkelingen daarna: het creëerde een heuse artistieke revolutie.
Weerbarstig
In de jazz wordt er bij tijd en wijle naar deze weerbarstige compositie verwezen. Zo gaf The Bad Plus in 2014 een indrukwekkende pianotrio bewerking uit, die helaas niet meer verkrijgbaar is vanwege onenigheid met de erven van de componist. In 2013 gaf de Alte Oper Frankfurt na afloop van hun Strawinsky Festival een opdracht aan pianist en arrangeur Jim McNeely om een nieuwe compositie te schrijven die geïnspireerd diende te zijn op ‘Le Sacre du Printemps’. Samen met de Frankfurt Radio Big Band en saxofonist Chris Potter brengt McNeely een hommage aan dit meesterwerk.
Visie
We horen hoe de arrangeur en de gastsolist in het begin de fameuze proloog en verwijzingen naar John Coltrane’s ‘Giant Steps’ ineenvlechten. In het tweede deel horen we hoe de oorspronkelijke strijkers worden vervangen door een subtiel klinkende blazerssectie, met wederom een hoofdrol voor Potter die in het derde stuk mag gloriëren met een virtuoze cadens. Ook in de overige delen krijgt de gastsolist fors de ruimte. Het knappe is dat McNeely met ‘Rituals’ echt een nieuw werk geschreven heeft, dat niet alleen refereert aan de fameuze ‘Sacre’ maar vooral getuigt van een eigen aanpak. Geen slaafs hercomponeren, maar een authentieke visie waarbij hij met beide benen in de traditie van de bigband jazz blijft staan.
Atletisch
Het tweede deel van het album bestaat uit stukken van Potter, die door McNeely van arrangementen zijn voorzien. ‘Dawn’ en ‘Wine Dark Sea’ stonden ook al op de ECM-release ‘The Sirens’ uit 2013. Het is weldadige muziek, die na de tumultueuze ‘Rituals’ suite een soort verademing is. Alle aanwezige tenorsaxofonisten voeren een muzikaal gesprek met elkaar dat nergens ontaardt in een krachtmeting. Het funky klinkende ‘The Wheel’ vormt weer een feature voor de atletisch spelende gastsolist.
Buitengewoon fraai is het afsluitende ‘Okinawa’ met lyrisch spel van Potter op sopraansaxofoon. ‘Rituals’ vormt een uitzonderlijke productie die niet alleen een hoogtepunt vormt voor de Frankfurt Radio Big Band, maar ook een prominente plek verdient binnen het oeuvre van McNeely en Potter.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Sacrafice I

