Manuel Hermia - Freetet
CD-RECENSIE
Manuel Hermia - Freetet
bezetting: Manuel Hermia tenor- en altsaxofoon; Samuel Blaser trombone; Jean-Paul Estiévenart trompet; Manolo Cabras contrabas; João Lobo drums
opgenomen: januari 2020, Studio Pyramide, België
uitgebracht: 28 januari 2022
label: Igloo
aantal stukken: 9
tijdsduur: 51’44
website: manuel-hermia.com - igloorecords.be
door: Georges Tonla Briquet
Manuel Hermia beschouwt jazz steevast als vector voor muzikale vrijheid en een niet aflatend engagement. Op ‘Freetet’ werkt hij dat opnieuw uit, zij het deze keer niet in trio maar met een kwintet.
Basis trio
Het basistrio is nog steeds hetzelfde als bij het in 2010 verschenen debuutalbum ‘Long Tales And Short Stories’ en de opvolger ‘Austerity…and what about rage’ uit 2015: Manolo Cabras op contrabas, João Lobo achter het drumstel en Hermia (1967) op tenor- en altsaxofoon. Voor ‘Freetet’ werden twee extra blazers uitgenodigd, trompettist Jean-Paul Estiévenart en trombonist Samuel Blaser. “Met mijn Frans trio, met drummer Sylvain Darrifourcq en cellist Valentin Ceccaldi, heb ik ondertussen alle vrijheid om mij in een dergelijke context uit te leven. Vandaar nu een ruimere bezetting om meer mogelijkheden te creëren maar nog steeds zonder harmonisch instrument.”
Alert
Ze behouden de grondbeginselen van het trio: de luisteraar traag maar zeker in de ban brengen van de noodzaak om alert te blijven op alle gebied en zelfs de nodige assertiviteit aan de dag te leggen. In de opener ‘Serial Joker’ etaleren ze deze techniek. Een discrete baslijn als rode draad, een licht fladderende saxofoon gevolgd door de blazers die al even omzichtig het duo vervoegen met de drummer op de achterhoede. Geleidelijk aan ontstaat zo een front terwijl elk individu zijn stempel zet onder de vorm van een thema met daartussen de improvisaties. De boodschap is ondubbelzinnig. Chaos en verrassing creëren maar tevens een gestructureerd alternatief aanbieden met vrijheid voor iedereen. Individualiteit en samenhorigheid mogen nooit elkaars tegengestelden vormen. “Een knipoog naar Mingus die lichte humor en brute jazz wist te verenigen. We willen vooral geen jazz brengen die de mensen afschrikt”, aldus Hermia.
Die contrasten en onverwachte wendingen maken deel uit van het hele pakket. Niet toevallig kreeg een van de nummers de titel ‘Schisms’ waarbij er parallellen opduiken met Mâäk, de Belgische groep die eenzelfde visie hanteert. “Het is een verwijzing naar economische en religieuze dogma’s waarin steeds hetzelfde herhaald wordt met slechts kleine variaties. Wij hanteren een identiek principe met muzieknoten.”
Hidden Codes
Als in een rollenspel zitten overal ‘Hidden Codes’ verstopt die elk groepslid op zijn manier aanbrengt. Dit is meteen het meest doorgecomponeerde nummer. Cabras geeft de richting aan en de anderen mogen om beurt hierop hun ideeën enten zonder af te wijken van de centrale leidraad. Een technisch hoogstandje met een enorm live potentieel.
Zoals hierboven aangehaald, blijft het trio de absolute basis. Vandaar ‘Scent Of A Trio’, een improvisatie met zijn drieën. In ‘Here And Now’ gaan ze dan met zijn vijven aan het freewheelen. De overige zes stukken zijn van Hermia maar telkens met de nodige ruimte voor eigen inbreng van elkeen.
Knipoog
Te beluisteren bij voorbaat: het naar alle richtingen uitwaaierende ‘Ze Theme’, een knipoog naar Miles Davis zijn ‘The Theme’ maar vooral ook naar Ornette Coleman die thema’s aanbracht waarna iedereen de volledige vrijheid kreeg. Afsluiter is de Franse klassieker ‘Le Temps Des Cerises’. Alhoewel het haast klinkt als een idyllische nabeschouwing is dit wel degelijk een protest- en strijdlied dat dateert uit 1866, de periode van de Parijse Commune. “Een lied dat door heel wat artiesten op een eerder luchtige manier gebracht werd, waaronder Charles Trenet, maar de achtergrond is wel wat gewichtiger. Wij zoeken de gulden middenweg”.
Niets is dus wat het lijkt bij dit kwintet. We konden reeds vaststellen dat dit live nog meer het geval is. Manuel Hermia zijn inzet is duidelijk onverminderd. Programmators weten hopelijk wat te doen.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Ze Theme.

