CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Mimi op VOOR EN ACHTERLAND: Wauw, mooi, traantje gelaten. Wanneer verschijnt je eerste boek? Je schrijft echt heel goed!????
Arno Snoep op VOOR EN ACHTERLAND: Het kan niet beter opgeschreven worden!
Sonja Kalding op VOOR EN ACHTERLAND: Uit het hart gegrepen. Prachtig verwoord!
Francine Ririassa op Producer Fred Dubiez (86) al vroeg door jazzvirus b…: Meneer Dubiez, zo noemde ik u altijd bij Fokker. Daar heb ik met u gewerkt op Spares. Ik heb mij alti…
Bo van de Graaf op "Een bloeiende kritiek is van vitaal belang voor de…: Ik neem aan dat de de andere podia nu ook volgen. Ik vond de 'maatregel' om de accreditatie tijdelijk…
Mimi op INTRO: Mooi geschreven vriend! KM blues
Gerard Haneveer op INTRO: Bijzonder mooi verhaal. Uit je hart geschreven!
Marga Schmits op INTRO: Wat een mooi verhaal en precies hoe het is.
 

« Aruán Ortiz Ensemble … | Home | Ack van Rooyen op 91-… »

Teis Semey – Mean Mean Machine


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
17 November 2021

Als dit punkjazz is wat moet de muziek van The Mahavishnu Orchestra uit hun beginperiode dan wel niet zijn geweest. Punk was toch de antithese van alles wat technisch hoogstaand en virtuoos was en keerde zich dus ook tegen de furieuze jazzrock van John McLaughlin en consorten destijds. Althans, zo werd het geframed in de pers (New Musical Express begon daarmee). En dan zou uitgerekend deze - vergeleken bij Mahavishnu - behoorlijk tamme brave muziek (die best wel kwaliteit heeft overigens) weer iets van een punkattitude bevatten? Teis Semey speelde afgelopen zomer ook in Zuidhorn op het eendaagse festival Jazz te Gast. Ook daar werd hij in het programmaboekje geafficheerd als zijnde een punkjazzer. Zijn muziek was behoorlijk goed maar had veel meer met progrock en jazzrock te maken. Blijkbaar is er dus een jongere generatie musici die niet helemaal op de hoogte blijken te zijn van de richtingenstrijd die destijds woedde (of zou woeden - nogmaals het vuurtje werd flink opgestookt door de proleterige journalisten van de NME) tussen hen die hun instrument beheersten en hen die uit pure rancune daar op afgaven, en associëren ze nu de hardere jazzrock- en progrockuitspattingen met wat zij als punk ervaren. En natuurlijk is dat feitelijk ook zo als je punk definieert als zijnde rebels, non-conformistisch en compromisloos. Met de Sex Pistols jaag je zelfs mensen uit een bejaardentehuis niet meer de stuipen op het lijf maar met de muziek van Mahavishnu of Yes (uit de tijd van Relayer) lukt dat nog steeds zeer gemakkelijk, ook bij twitingers en dertigers. Zij (en gelijksoortige andere bands) waren dan ook de echte rebellen en non-conformisten in de jaren zeventig.

Bert Dobben (E-mail ) - 27-11-’24 17:46






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: