Misha Mullov-Abbado – Cross-Platform Interchange
CD-RECENSIEMisha Mullov-Abbado – Cross-Platform Interchange|
bezetting: Misha Mullov-Abbado contrabas, basgitaar; James
Davison trompet, flugelhorn; Matthew Herd altsaxofoon, Sam
Rapley tenorsaxofoon, klarinet; Liam Dunachie piano, Fender
Rhodes; Scott Chapman drums; Elad Neeman percussie
opgenomen: 14 & 15 oktober 2016, Fieldgate Studio, Wales
uitgebracht: 19 mei 2017
label: Edition
aantal stukken: 8
tijdsduur: 56’28
website: mishamullovabbado.com - editionrecords.com
door: Georges Tonla Briquet
Met zijn debuut ‘New Ansonia’ (Edition, 2015) maakte Misha Mullov-Abbado een fel opgemerkte entree. De opvolger ‘Cross-Platform Interchange’ bevestigt de veelzijdige kwaliteiten van deze Londense bassist.
Een sterke zin voor melodie heeft Mullov-Abbado alleszins, dat is duidelijk vanaf het openingsnummer dat voortdrijft op een warme baslijn met haast sensuele ondertoon. Vervolgens is het trompettist James Davison die een koerswijziging oplegt richting latin bop. Onverwachte invalshoeken bij de vleet op deze ‘Cross-Platform Interchange’. Zoals in ‘Gromit’s Grand Outing’, pure retro bop die plots afgebroken wordt in Dixieland-stijl. Mostly Other People Do The Killing zou het niet beter kunnen.
‘Pure 100% Nunnery’ trekt langzaam op gang, gehuld in een fluwelen clubsfeer maar eindigt in complete experimentele chaos. De kaart van een big band sound en de blues wordt getrokken in het titelstuk. Alles mondt uiteindelijk uit in een heus New Orleans feestje gelardeerd met latin tinten.
Als dit alles ook live zo onstuimig en caleidoscopisch klinkt, heeft bassist Avishai Cohen er een sterke concurrent bij.
Album teaser #1
Album teaser #2
Wellicht toch ook het vermelden waard dat hij de zoon is van wijlen sterdirigent Claudio Abbado en stervioliste Viktoria Mullova.
Erik (E-mail ) - 19-05-’17 09:26