Van Kemenade inspireert Zuid-Afrikaanse musici
CONCERTRECENSIE. Amersfoort Jazz, Theater De Lieve Vrouw, 27 mei 2016
beeld: Nico Brons
door: Cyriel Pluimakers
Tijdens het drie dagen durende Rabobank Amersfoort Jazz vond er een internationale uitwisseling plaats tussen Nederlandse en Zuid-Afrikaanse musici in Theater De Lieve Vrouw. Bijzondere gast op de vrijdag was altsaxofonist Paul van Kemenade, die al heel wat kilometers in het land van Nelson Mandela achter de rug heeft. Na een enthousiaste speech van de ambassadeur wordt een start gemaakt met de Dutch South African Jazz Meeting door de vers ingevlogen musici.
Onder meer trompettist Mandla Mhlangeni en de saxofonisten Karendra Devroop en McCoy Mrubata deelden in Amersfoort het podium met Paul van Kemenade.
Het concert heeft het karakter van een jamsessie, waarbij de musici elkaar op het podium afwisselen. De eerste set begint rommelig, zoals we dat van Zuid-Afrikaanse ensembles min of meer gewend zijn, maar vervolgens krijgen de musici voet aan de grond in een glanzende vertolking van Abdullah Ibrahim’s klassieker ‘The Wedding’. Fraai is het altsaxofoonspel van Karendra Devroop en de zang van Lindiwe Maxolo. Ietwat vreemd kijkt de zaal op als er door de musici aan het publiek gevraagd wordt om te participeren in het slotnummer.
Krachtig
De tweede set vangt aan met de mooie composities ‘African Sun’ en ‘Water from the Ancient Well’, beide afkomstig van Abdullah Ibrahim. Vervolgens komt Paul van Kemenade de gelederen versterken in een krachtige uitvoering van zijn ‘Soul Afrique’. Een energie die tot een climax komt in zijn improvisatie op ‘The Mountain’ ook zo’n evergreen van de grote Zuid-Afrikaanse pianist en componist. Bijzonder is dat Van Kemenade niet alleen fantastisch soleert, maar dat hij ook de juiste lijm tussen de bandleden aanbrengt. Door zijn aanwezigheid worden de arrangementen beter gespeeld en luisteren we naar een hechter ensemble. Er is duidelijk onder zijn leiding ‘s middags flink gerepeteerd en het respect dat de andere musici tijdens het concert naar hem uitstralen is groot.
De Zuid-Afrikaanse ambassadeur (l) woonde de Dutch South African Jazz Meeting bij, met gitarist Mageshen Naidoo.
Het initiatief ligt vanaf zijn opkomst duidelijk bij de Tilburgse altsaxofonist en hij weet zijn medemusici te inspireren tot stevige vertolkingen van zijn bekende stukken ‘Who’s in Charge’ en de prachtige ballad ‘Close Enough’, waarin ook de jonge trompettist Mandla Mhlangeni een hoofdrol krijgt.
De Dutch South African Jazz Meeting wordt afgesloten met een feestelijk ‘kwela’-achtig stuk, waarin niet alleen fantastisch samengespeeld wordt maar ook doortastend gesoleerd. Een mooi muzikaal initiatief dat wellicht met wat meer voorbereidingstijd nog succesvoller was geweest.