Exotische ritmen met de flexibiliteit van rubber
CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen Trio, Concertzaal Tilburg, 30 maart 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga
Exotische ritmen geplukt uit de wereldmuziek met invloeden uit de jazz en klassieke muziek vormen sinds begin jaren negentig de basis van het succes van Avishai Cohen, de Israëlische contrabassist die zijn optredens graag van een showelement voorziet.
Avishai Cohen Trio met pianist Omri Mor en slagwerker Daniel Dor in Tilburg.
Een bewezen succesformule die in zo’n twintig jaar op het muzikale vlak weinig ontwikkeling kende al legde Cohen zich wel toe op het componeren voor grotere bezettingen en strijkers, en ontwikkelde hij niet onverdienstelijk zijn zangkunsten. Maar zijn handelsmerk, composities gebaseerd op ritmen met de flexibiliteit van rubber, veranderde nauwelijks.
Vlechtwerk
In de Tilburgse Concertzaal trad Cohen aan met slagwerker Daniel Dor en pianist Omri Mor. Beiden virtuozen die moeiteloos hun weg vonden in het vlechtwerk aan lichtvoetige ritmische thema’s die zich ogenschijnlijk speels maar vaker statig en bedachtzaam ontrolden. Het spannendst waren de improvisaties van Dor, Mor of Cohen die vanuit een climax oplosten in fijn in het gehoor liggende thema’s waardoor opluchting in enthousiasme werd omgezet. Interessant waren de stukken waarin Cohen de strijkstok hanteerde met als hoogtepunt diens duet met pianist Mor, die gedurende het concert al opviel dankzij creatieve akkoordentapijten en intrigerend solospel.
De vocale, melodieuze stukken in de toegift vormden een welkome aanvulling op de vlakke stroom aan ritmen die de een in trance bracht en de ander tot verveling dreef. De dansbare latin 'Para El Monte Me Voy Porque en Monte No Estoy' met een ontketende Cohen op percussie, zorgde toch voor een feestelijke afsluiter waar eenieder zich in kon vinden.
Verstikkend
De moderne, aan een uniek geluid herkenbare jazz van Cohen, onder handen genomen door een virtuoos spelend trio, kent explosies van uitbundigheid maar klinkt evenzo vaak, door het ontbreken van rauwe randjes, glad en verstikkend. Het is jammer dat Cohen en de zijnen niet vaker de comfort zone verlaten, op zoek naar experiment.