DASH! - Bangalore
CD-RECENSIE
DASH! - Bangalore
bezetting: Jeannine Valeriano, Monique de Adelhart Toorop, Marieke Snijders, Kiki Manders zang; Peter Bergman bas; Joshua Samson percussie; Eric Hoeke drums; Maarten Ornstein saxofoon/basklarinet/zang; alleen op # 9: Tadas Zukaukas viool; Anton Lukoszevieze cello
opgenomen: 2007 in Studio Wisseloord
release: 2009
label: EWM Records
tracks: 9
tijd: 53.02
website: www.dashmusic.net
myspace: www.myspace.com/maartenornstein
door: Rosa Groen
Er zijn veel bands die iets nieuws pretenderen te doen, en maar weinig die dat ook waarmaken. DASH! vormt daarin een uitzondering. De band, opgericht in 2004 door muzikaal omnivoor Maarten Ornstein, bestaat uit vier zangeressen, een bassist, percussionist en een drummer. En Ornstein zelf natuurlijk, die saxofoon speelt, basklarinet, zingt en daarnaast ook bekend is in de klassieke muziek als rietblazer, de theaterwereld als schrijver van muziek voor toneelgezelschappen en prijzenwinnaar op North Sea Jazz. De derde cd Bangalore van DASH! heeft nieuwe componenten in de vorm van gastmuzikanten Tadas Zukaukas (viool) en Anton Lukoszevieze (cello), die de muziek van het gezelschap zo mogelijk nog bonter maken.
De groep maakt een groovend geheel van jazz, soul, funk en Aziatische ritmes met eigenwijze uitstapjes van poëtische Engelse lijnen en onverstaanbare Franse teksten. Het gaat dan ook niet om de betekenis van de woorden, maar om het samenspel, de ritmiek en het hoorbare plezier van de muzikanten. De cd stemt vrolijk. Opvallend is het ontbreken van piano en gitaar, volgens Ornstein instrumenten die ‘een stuk kunnen dichtslibben’. De meerstemmige zang van Jeannine Valeriano, Monique de Adelhart Toorop, Marieke Snijders en Kiki Manders neemt de functie van piano en gitaar over. De sterke drumbeats en zware bas maken de basis breed en onomstotelijk, waarmee de opzet om de muziek licht te houden door het weglaten van harmonie-instrumenten, maar deels geslaagd is. De drumbeats zijn funky maar continu aanwezig, wat de muziek soms wat voorspelbaar maakt.
Ornsteins melodieën op tenorsax en basklarinet zijn daarentegen allerminst voorspelbaar. Virtuoos, soms in lijn met de meerstemmige zangpartijen en dan weer tegendraads. En juist de lijnen die recht tegen de stemmen ingaan, blijken te werken. Als een vogel zweeft de sax over een kleurrijk landschap van beats, meanderende damesstemmen en Oosterse percussie. Na de eerste cd, DASH! genaamd, en de tweede, ‘Zwaar Water’, is Bangalore een pareltje geworden. De Indiase invloeden, prachtige soul- en funkuitspattingen en onweerstaanbare melodieën van Ornstein maken het samen tot een uitdaging om naar te luisteren. DASH! is

