Spectaculair Kraftwerk kroon op Tourstart
CONCERTRECENSIE. Kraftwerk, Tivoli Vredenburg Utrecht, 4 juli 2015
door: Mathilde Löffler
Utrecht was gedurende het afgelopen weekeinde door wielerkoorts gegrepen rondom 'Le Grand Depart' van de Tour de France. Kraftwerk, sinds 1970 een van de meest vernieuwende groepen in de elektronische muziek en uitvinders van de Techno Pop, gaf in Vredenburg drie exclusieve concerten ter gelegenheid van de Tourstart met een integrale uitvoering van het album 'Tour de France' uit 2003, aangevuld met ander werk.
![]()
Een onvergetelijke show van Kraftwerk voor een uitzinnig TivoliVredenburg.
Ralf Hutter, samen met Florian Schneider-Esleben oprichter van Kraftwerk in 1970 en sinds 2009 het laatste bandlid van de oorspronkelijke bezetting, heeft een fascinatie voor het wielrennen en de Tour de France. Met minimalistische teksten, ademhalingsgeluiden en repetitieve ritmes worden op het album 'Tour de France' de intense lichamelijke en geestelijke ervaringen van een wielrenner in de wedstrijd muzikaal vertolkt. 3D-visuals en een diepe en kleurrijke 3D-surround geluid worden omgezet in een complete ervaring die de toeschouwer overdonderd, grijpt en meeneemt op het ritme van een coureur die een berg beklimt. Die op de grens van zijn adem een tijdrit rijdt, en die een lichamelijke symbiose met zijn hightech fiets aangaat als 'Mensch-Maschine'.
Gesamtkunstwerk
Het beloofde een bijzondere en feestelijke avond te worden met een gemêleerd en enthousiast publiek in een uitverkocht Vredenburg. De vier musici stonden in een statische setting voor een 3D-scherm achter lessenaars met een computer. Het rustige totaalbeeld droeg bij aan een verdieping van de muzikale ervaring omdat alle aandacht uitging naar verfijnde details, de muziek en de monumentale visuals. De makers stonden volledig in dienst van hun Gesamtkunstwerk.
Ralf Hutter nam de zang voor zijn rekening. Die klonk mechanisch en statisch terwijl de catchy zingbare melodielijnen van de synthesizers kwamen. De overdonderende 3D-visuals werden live bediend evenals het geluid en de 'basis tracks' afkomstig uit de deels zelf ontwikkelde apparatuur – gefabriceerd in Kraftwerks creatieve laboratorium Kling Klang Studio – en geïntegreerd in een eigen podium.
![]()
Visuals bij de stukken 'Vitamin', Mensch-Maschine' en 'Autobahn'.
Het 3D-surround geluid klonk dankzij dit perfectionisme subliem. Niet te hard, maar intens, warm en kleurrijk, vol diepte en met spectaculaire bassen. Geluid als een warm bad dat je overrompelt en meeneemt op de deining van intense beats die geenszins statisch aanvoelen. Groovend, soulvol, funky, catchy of zwaar als heavy metal. Samen met de visuals een intense ervaring die iedereen onderdompelt in een geheel eigen wereld.
Hedendaags
Kraftwerk klinkt modern en stoer. Het kenmerkende geluid van de band is coherent geëvolueerd naar een hedendaagse stijl. Hierbij klinken invloeden door van moderne House en Techno Pop die op hun beurt Kraftwerk – de pioniers van de Techno Pop en de elektronische muziek - beïnvloeden. De structuur van de nummers en de spanningsboog van het optreden zijn vol uitbundige energie en perfect in balans. Dansbaar bovendien, getuige het dansende publiek in Vredenburg.
Naast de stukken van 'Tour de France', het centrale werk van de avond, was er volop ruimte voor de grote hits uit het verleden. Zoals 'Das Model' met heerlijke jaren '60 retro visuals. Of een zwaar groovend, zich langzaam ontvouwend 'Autobahn' gezien vanuit het perspectief van een auto waarbij het landschap op je afkwam. Een intens 'Radio Activity' met de actuele toevoeging van Fukushima en 'Musik non Stop' - dat de noten vanuit het podium speels de zaal in liet dwarrelen - zorgde voor een duizelingwekkende ervaring.
Robots
Halverwege het optreden namen in 'Wir sind die Roboter' vier verbazingwekkende robots de show van de bandleden over wat in combinatie met de tekst voor een dubbele laag met een extra vervreemdend effect zorgde. Een 3D-visual liet een ruimteschip aanvliegen vanuit de ruimte richting aarde, vervolgens indalen richting Vredenburg met een levensecht 3D-beeld van het gebouw.
Kraftwerk sloot af met uitgebreide individuele solo's die niet onderdeden voor jazzsolo's. Zo kwam er een einde aan een indrukwekkend en feestelijk concert dat bol stond van superlatieven. Van een formatie die een monument is in de populaire muziek.
Fotografie © Simon Zirkunow tijdens show in Dusseldorf, behalve foto 1 © Mathilde Löffler in Tivoli Vredenburg ('Wir sind die Roboter') en foto 2 © Kraftwerk.

