Pieter Bast ESP Quintet – Midnight Song
CD-RECENSIEPieter Bast ESP Quintet – Midnight Song
bezetting: Michael Rörby trombone en elektronica; Bert Lochs trompet, flugelhorn en elektronica; Paul Maassen Fender Rhodes, synthesizer en elektronica; Jasper Somsen contrabas; Pieter Bast slagwerk
opgenomen: 19 en 20 december, Tafelbergstudio, Tilburg
uitgebracht: 2014
label: Buzz Music Records
aanrtal stukken: 9
tijdsduur: 57.53
website: www.pieterbast.nl - www.lochs.nl
door: Rinus van der Heijden
De titel van het kwintet van slagwerker Pieter Bast intrigeert. Bij ESP denkt een liefhebber van jazzmuziek vrijwel direct aan de gelijknamige Wayne Shortercompositie. Dat mag, maar ESP heeft nog een andere betekenis. Het staat voor European Song Book, een project dat Pieter Bast zich eigen heeft gemaakt.
Hij speelde in zijn decennialange loopbaan met talloze Europese musici en componisten en realiseerde zich op zeker moment dat dat Europese Songbook best een spiegel mocht zijn van de verworvenheden die de Europese jazz heeft opgedaan. Muziek van dit werelddeel heeft zich immers al vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw een eigen gezicht toegeëigend. Weliswaar met Afro-Amerikaanse invloeden – je zou bijna zeggen, dat als dat niet zo was, er geen sprake zou zijn van jazz – maar toch altijd en absoluut gehuld in een improvisatievorm die alleen maar op dit continent kon groeien.
Schoonheid, zuiverheid, lyriek, ingetogenheid, het zijn elementen die je kunt loslaten op die Europese verworvenheden. Die worden door sommigen verafschuwd, maar hoe mooi ze tot een geheel kunnen worden gesmeed, bewijst Pieter Bast met het prachtige kwartet medemusici dat hij om zich heen heeft verzameld. En met de afwijkende bezetting, die hij hiervoor koos.
In de meeste gevallen immers bestaat een jazzkwintet uit een riet- en een koperblazer, met daarachter een ritmesectie. Hier zijn de frontmannen een trombonist en een trompettist/flugelhornspeler. Daarmee worden heel andere klankkleuren en sferen neergelegd. En daar komt nog iets bij. Wie naar de bezetting van dit kwintet kijkt, zou kunnen denken dat elektronica de pure, vroege vorm van Europese jazz hebben verdrongen. Maar niets is minder waar. De elektronica zijn bijzonder fraai in het geheel ingebed. Ze vragen nergens een hoofdrol, zijn vooral invullingen en zachte ondergronden voor de musici die een solo ondernemen. En weerleggen daarmee dat akoestische jazz alleen maar kan worden voortgebracht door akoestische instrumenten.
‘Midnight Song’ is een album vol puur vakmanschap. Gedeponeerd door musici die een eigen, bijzondere kijk op jazz hebben. Die technisch kunnen paren aan fantasie en laten horen hoe prachtig melodie en harmonie improvisatietechnieken kunnen omspannen. Pieter Bast heeft met ‘Midnight Song’ zijn eerste eigen album uitgebracht, met een aantal eigen stukken en verder vooral arrangementen van trompettist Bert Lochs. Een fraai staaltje van liefde voor jazz, die in alle negen stukken van de cd doorklinkt. Zoals in het laatste stuk, waar citaten uit de spiritual ‘Like A Motherless Child’ sluimeren. Met een dergelijke keuze omspan je het hele jazzoeuvre!