Franz von Chossy – Pendulum
CD-RECENSIE
Franz von Chossy – Pendulum
bezetting: Franz von Chossy piano; Clemens van der Feen contrabas; Paul Wiltgen slagwerk
opgenomen: 22 t/m 24 juni Fattoria Studio, Osnabrück Duitsland
release: 2010
label: EtceteraNOWRecords
tracks: 11
tijd: 56.32
website: www.franzvonchossy.com - www.etcetera-records.com
myspace: www.myspace.com/franzvonchossy
door: Rinus van der Heijden
Na het binnenhalen van de Dutch Jazz Competition in 2006, de eretitel ‘beste solist’ tijdens dezelfde competitie en de tweede prijs in de Montreux Jazz Solo Piano Competition 2009, lijkt het kostje van de Duitse pianist Franz von Chossy gekocht. Hij wordt als een welkome gast op Nederlandse jazzpodia binnengehaald – hij studeerde in 2006 cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam, vandaar – waar hij met diverse groten aantrad. Tijd dus voor een album waarop alles waarvoor hij gelauwerd is, is terug te horen.
Dat gebeurt op ‘Pendulum’, een zogeheten pianotrioplaat, waarop Franz von Chossy zo verstandig is geweest om niet zelf de hoofdrol op te eisen. Zijn doordachte keuze voor Clemens van der Feen op contrabas en de Luxemburgse slagwerker Paul Wiltgen uit zich in het concept van het album. Er is voor alle drie evenveel ruimte en dus voor alle drie evenveel gelegenheid te laten horen wat er allemaal in huis is.
Clemens van der Feen is een bassist die keihard komt opstomen. In Michael Moore’s groep Fragile speelt hij een hoofdrol en dat doet hij ook in gezelschap van pianist Harmen Fraanje, met wie hij vaak optreedt. De geboren Zeeuw voelt zich als een vis in het water in de geïmproviseerde muziek, maar evenzeer in de klassieke hoek. Zijn strijktechniek is prachtig en waar hij die inzet op ‘Pendulum’ tilt hij Franz von Chossy’s pianoklanken naar een hoog niveau. Slagwerker Paul Wiltgen is geen wildebras, hij draagt liever het spel van Von Chossy en Van der Feen en zet via subtiele aanzetten de uitdaging van een pianotrio in een frisse hoek.
Franz von Chossy zelf is een exponent van de huidige generatie jazzpianisten. Zij eren de traditie, maar de vrijheid van nu is een andere dan die van toen. De invloed die andere stijlen op jazz hebben, spelen door in de spelopvatting van nu. De instinctieve zoektochten die dat oplevert, plaatsen een pianist in de onafzienbare ruimte van de improvisatiemuziek, waar eventueel in hoeken mag worden geschuild. Maar liever de wandelschoenen worden aangetrokken om baggerend door het zand nieuwe horizonten te ontdekken. Franz von Chossy is er zo een.

