Max Roach & Archie Shepp - The Long March
CD-RECENSIE
Max Roach & Archie Shepp - The Long March
bezetting: Max Roach; drums, Archie Shepp; tenorsax
opgenomen: 30 augustus 1979
release: 2009
label: Hathut
tracks: 8
tijd: 50:29, 42:51 (2cd)
website: www.archieshepp.com - www.hathut.com
door: Mischa Andriessen
Door het overlijden van de legendarische Max Roach, inmiddels al weer bijna drie jaar terug, is deze heruitgave alleen nog maar waardevoller geworden. ‘The Long March’ bevat opnamen van een concert dat de drummer gaf tezamen met een musicus die weliswaar van een jongere generatie was, maar ook in menig opzicht aan hem verwant: Archie Shepp. Roach en Shepp deelden behalve een grote drang tot vernieuwing, een sterk sociaal, cultureel en politiek bewustzijn die zij beide in hun muziek lieten doorklinken. Alleen op deze dubbel-cd zijn daar al de nodige voorbeelden van te vinden, waaronder het titelnummer en het eveneens door Roach gecomponeerde ‘South Africa Goddamn’.
Opvallend is dat beide musici veel soloruimte nemen. Shepp speelt het beroemde Ellingtonstuk ‘Sophisticated Lady’ in zijn eentje, en Roach opent beide cd’s met lange drumsolo’s, waarin hij de term ‘talking drums’ op zeldzame wijze munt; maar weinigen doen het hem na: een onderhoudende, communicatieve drumsolo afleveren. En dat delen daarvan blijkbaar vast op zijn repertoire stonden zoals op de meesterlijke cd met Cecil Taylor uit hetzelfde jaar te horen valt, doet niets aan die prestatie af.
Voor Shepp waren de jaren zeventig een breekpunt in zijn carrière. Na naam gemaakt te hebben als protegé van John Coltrane in de jaren zestig, ontwikkelde hij zich gaandeweg van voorvechter van de vrije jazz naar schatbewaarder van de jazztraditie. Hij kreeg bovendien ernstige embouchureproblemen waardoor zijn spel dikwijls niet om aan te horen was. Hier is hij echter in grootse vorm, minder ruig dan zijn onvergetelijke vroege werk, maar rauw en gepassioneerd. Hier is hij echter in grootse vorm, minder ruig dan zijn onvergetelijke vroege werk, maar rauw en gepassioneerd. Daar waar de twee samen spelen, zoals in het lange en vurige nummer waaraan de plaat terecht zijn titel dankt, is Shepp in fenomenale tweespraak met Roach, die dwingend klinkt zonder ooit te domineren of de dynamiek uit het oog te verliezen. Het is daarom heel goed te begrijpen dat Hathut deze plaat telkens weer opnieuw uitbrengt.
Archie Shepp speelt op 21 februari in Bimhuis Amsterdam.

