Peter Beets – Portrait of Peterson
CD-RECENSIE
Peter Beets – Portrait of Peterson
bezetting: Peter Beets piano; Reuben Rogers contrabas; Greg Hutchinson drums
opgenomen: begin 2013
release: juni 2013
label: Sony
tracks: 10
tijd: 60:20
websites: www.peterbeets.com
door: David Cohen
Met ‘Portrait of Peterson’ bewijst de Nederlandse pianoleeuw Peter Beets eer aan één van zijn grootste helden op de piano. De woorden waarmee hijzelf zijn in 2007 overleden idool Oscar Peterson beschrijft, slaan net zo goed op Beets' eigen spel: ,,Technisch onnavolgbaar, een timing die flexibel en vastberaden tegelijk is en een sound die warmte, emotie, sfeer en een verhaal herbergt.''
Op deze cd wordt Beets begeleid door Greg Hutchinson, jarenlang de vaste drummer van Peterson en Reuben Rogers op de contrabas. Samen zijn deze twee musici de vaste ritmesectie van saxofonist Joshua Redman.
Het in New York opgenomen album is niet alleen een hommage aan pianist Peterson, maar ook aan de grootmeester als componist. De tien opgenomen stukken zijn behalve Beets' eigen ‘Blues for Oscar’ en de standard ‘Younger Than Springtime’ allemaal van de hand van Peterson en laten verschillende kanten van diens werk horen. Het Peter Beets Trio speelt ‘You Look Good To Me’ in het oorspronkelijke arrangement uit 1964 van de cd ‘We Get Requests’, de ‘Reunion Blues’ van het ook zo genoemde album van Peterson uit 1971 en van het live-album ‘Nigerian Marketplace’ (1981) naast het melancholische titelnummer ook het snellere, opgewekte ‘Cakewalk’.
Op ‘Portrait of Peterson’ spelen als het ware twee pianisten: we horen Peterson op zijn mooist in de langzaam swingende ‘Hymn to Freedom’ en Beets op zijn best in het atmosferische ‘Wheatland’. Het nummer ‘Nightingale’ vormt echter van dit album het hoogtepunt: het langzame intro ontroert tot tranens toe en mondt op fantastische wijze uit in een ingehouden, adembenemende swing.
Hoewel het werk van een pianolegende centraal staat, zijn er nauwelijks momenten te vinden waarop het spel van Beets te overheersend wordt. Zijn beide medespelers krijgen de ruimte: Rogers speelt onder kalme begeleiding van Beets een aantal mooie bassolo's in geheel eigen stijl. En een spectaculaire serie four-on-fours tussen Beets en Hutchinson is te horen op het snelle ‘Sushi’.
Na ‘Portrait of Peterson’ wil een luisteraar niet alleen meer horen van Peter Beets, maar zich ook in de nalatenschap van Oscar Peterson verdiepen. Beide pianohelden excelleren op deze plaat: dat Beets dit ideale effect met zijn eerbetoon heeft weten te bewerkstelligen mag een magnifieke muzikale prestatie heten waar hij, mèt zijn trio, alle lof voor verdient.