Sjoerd van Eijck / OAK – Eight
CD-RECENSIE
Sjoerd van Eijck / OAK – Eight
bezetting: Koen Smits trompet; Sjoerd van Eijck piano; Nathan Wouters contrabas; Willem Romers drums
opgenomen: april 2023, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 24 november 2023
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 50’54
website: sjoerdvaneijck.nl - zennezrecords.com
door: Mathijs van den Berg
Hoewel ‘Eight’ pas het tweede album is met zijn kwartet Oak was pianist Sjoerd van Eijck alweer op zoek naar een nieuw geluid. Als inspiratiebronnen noemt hij ditmaal de muziek van Ennio Morricone bij Tarantino’s ‘The Hateful Eight’ en de compositietechnieken van Olivier Messiaen. Geen werelden die je snel met elkaar in verband zou brengen. Dat wekt in ieder geval de interesse op. En natuurlijk het gegeven dat debuut ‘Aurora’ een fijne plaat was. Andere bandleden zijn trompettist Koen Smits, drummer Willem Romers en bassist Nathan Wouters, die de plaats heeft ingenomen van Alessandro Fongaro.
De invloeden vertalen zich in zowel verhalende als meer introspectieve stukken. Bij de eerste weidse noten van openingsnummer ‘Eight’ zie je de cowboys op hun paarden door de stoffige prairie sjokken. De dramatiek wordt langzaam opgebouwd met zware pianoakkoorden en stevige drumaccenten. Ook ‘Discomposure’ is een filmisch stuk met mooi geladen spel. De composities zijn verder zeer verschillend van karakter. Soms zijn het meer klankbeelden, zoals de twee ‘Interludes’ of ‘Evenness’: een impressionistisch en intiem stuk. Smits blaast hierop met veel lucht, Romers zorgt met zijn drumstokken voor lichte ritmische accenten.
Hoe abstract de stukken soms ook zijn, het spel is altijd lyrisch en esthetisch. Van Eijck heeft een prachtige warme en ook heldere toon, die zijn klassieke invloed verraadt. De trompetlijnen van Koen Smits zijn kwetsbaar en vol gevoel. De ritmesectie voegt zich organisch naar dit tweetal, waarbij bassist Wouters ook af en toe op de voorgrond treedt. Oak is een echt kwartet. Van Eijcks composities zijn nergens voorspelbaar, al doet de muziek af en toe aan die van naamgenoot en held Mathias Eick denken.
Wat vooral opvalt is de open en ruimtelijke klank en de afwisseling van spanning en ontspanning. Elk stuk op ‘Eight’ ademt een enorme sfeer. Het is een prestatie dat Van Eijck met steeds andere klankwerelden weet te overtuigen. De mogelijkheden van de instrumenten – zoals het aanstrijken van de bas – worden rijkelijk benut. ‘Eight’ is opnieuw een prachtalbum, waarmee Sjoerd van Eijck en Oak de hooggespannen verwachtingen die na hun debuut waren ontstaan ruimschoots hebben ingelost.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Trailer.