Jasper van ’t Hof 1/4tet – No Hard Shoulder
CD-RECENSIEJasper van ’t Hof 1/4tet – No Hard Shoulder
bezetting: Dick de Graaf tenorsaxofoon, Jasper van ’t Hof piano, Stefan Lievestro contrabas, Jamie Peet drums
opgenomen: 2015, Bouwkunde, Deventer
uitgebracht: maart 2016
label: Very Open Jazz Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 43’18
website: www.jaspervanthof.com
door: Cyriel Pluimakers
Toetsenist Jasper van ’t Hof (Enschede, 1947) behoort al jarenlang tot de eredivisie van de Nederlandse jazz. Ironisch is dat hij in de rest van Europa bekender is dan hier. Met name in Duitsland beleefde hij de afgelopen decennia een mooie carrière en werd hij een veel gevraagde festivalartiest. Na een jarenlang verblijf in het buitenland, is Van ’t Hof tegenwoordig weer regelmatig op de nationale jazzpodia te zien.
Het is inmiddels twintig jaar geleden dat Jasper van ’t Hof een cd maakte met Nederlandse musici. Voor zijn nieuwste productie heeft hij een prachtig kwartet samengesteld met oudere en jongere toppers uit de Nederlandse jazzscene. Tenorsaxofonist Dick de Graaf (1954) vormt al lang een van de vaste waarden in de nationale jazz, met zijn mooie toon en degelijke spel. Contrabassist Stefan Lievestro (1964) beschikt over een fantastische beat en een ouderwets vette toon. Twintiger Jamie Peet is een van de avontuurlijkste slagwerkers van dit moment, een borrelend vat vol muzikale ideeën.
‘No Hard Shoulder’, het titelnummer, maakt meteen duidelijk waar deze productie over gaat: aangename, ritmische jazz in de post-Coltrane-sfeer. Gaandeweg komt de band steeds meer op gang en spat het speelplezier ervan af. In het derde stuk ‘Tacon de Aguja Rose’ vertoont het spel van Dick de Graaf een ruigheid, die we zelden van hem horen. De ritmesectie is echt geweldig, met het percussieve spel van pianist Van ’t Hof, de ‘steady beat’ van bassist Lievestro en het inventieve slagwerk van Peet, met al zijn roffels, ritsels en wendingen.
Hoogtepunt vormt de prachtige ballad ‘The Moment for Wat it Was’, waar het kwartet een suggestieve sfeer neerzet, vol verwachting. Met een post-romantische pianosolo die nergens sentimenteel wordt. Als geen ander weet Van ‘t Hof deze valkuil te vermijden. Jamie Peet krijgt een hoofdrol in ‘Fugawe’, een fuga-achtig stuk met een Afrikaanse swingbeat. Een nummer dat ritmisch zo sterk is, dat het als luisteraar onmogelijk is om stil te blijven zitten. ‘Sunday Morning Breakfast’ vormt een mooie afsluiter van deze cd: aangename modale jazz, als een soepel lopende zescilinder.
Minpunten zijn er ook. De lengte van het album is met zijn 43 minuten wel erg minimaal. De kwaliteit van de opname had beter moeten zijn, getuige de vele uitstekend klinkende Duitse producties van Jasper van ’t Hof. Het geluid van de instrumenten blijft enigszins ‘onder water’ en de ruimte van Bouwkunde Deventer komt op geen enkele manier uit de audiofiele set. Het lijkt alsof er een dikke wollen deken over de luidsprekers is gedrapeerd. Erg jammer. Zeker ook omdat het de eerste productie betreft van het nieuwe label Painted Dog Records, een cd die een visitekaartje had moeten zijn. Vast staat wel dat het Jasper van ’t Hof 1/4tet een van de meest spectaculaire live-acts gaat vormen van de actuele Nederlandse jazz. Hopelijk blijft deze prachtige band nog een paar jaar bij elkaar. Zeker gaan bekijken en beluisteren als de musici een keer in de buurt zijn!
Jasper van ’t Hof 1/4tet – No Hard Shoulder
VPRO Vrije Geluiden, 13 maart 2016
Jasper van ’t Hof 1/4tet - Tomorrow is not from Yesterday
VPRO Vrije Geluiden, 13 maart 2016