Edisons uitgereikt tijdens sfeervol gala
EDISONS JAZZ/WORLD. Uitreiking. Muziekgebouw Eindhoven, 28 november 2012
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga
In een uitverkocht Muziekgebouw zijn woensdagavond de Edisons Jazz/World uitgereikt. Het jaarlijkse muziekevenement waarbij de winnaars optreden met het Metropole Orkest, grossierde wederom in bijzondere concertfragmenten. Publiekslieveling Bart Wirtz, trompettist Christian Scott en zangeres Dee Dee Bridgewater die naar Eindhoven was gekomen om een oeuvreprijs in ontvangst te nemen, maakten de meeste indruk.
Bart Wirtz, Dee Dee Bridgewater en Christian Scott ontvangen hun Edisons in het Muziekgebouw Eindhoven.
Bart Wirtz was de enige deze avond die een Edison veroverde door middel van publieksstemmen. De saxofonist was er danig van onder de indruk, niet in de laatste plaats omdat de gewonnen Edison een optreden met het Metropole Orkest mogelijk maakte. Gespeeld werd ‘Camels’ van het prijswinnende album 'iDreamer'. Een vervreemdend hoekig stuk met dreigend kopergeschal onder aanvoering van Wirtz’ sax, uitmondend in een snerpend, vol overgave gespeelde solo van Wirtz.
Erkenning
Daarvoor mocht Martin Fondse al een Edison in ontvangst nemen in de categorie Jazz Nationaal voor zijn album ‘Testimoni’, dat hij opnam met Eric Vloeimans en het strijkkwartet Matangi. Fondse vond het vooral “erkenning voor de muziek die je maakt”.
Levon Eskenian die met zijn ensemble op de cd ‘Music of Georges I. Gurdjieff’ een ode brengt aan deze Armeense filosoof en componist, richtte zijn dankwoord voor de toegekende Edison World aan oprichter en producer van het ECM-label Manfred Eicher.
Spectaculair
Spectaculair werd het Edison Gala met de komst van Christian Scott op het podium. Na een kort ‘I love Holland’-dankwoord speelde Scott met het Metropole Orkest twee stukken van het prijswinnende album ‘Christian aTunde Adjuah’: een verwijzing naar zijn Afrikaanse afkomst zonder zijn westerse naam te verbloemen.
Martin Fondse met Edison. Alle Edisonwinnaars op een rij. Eerbetoon aan Rob Pronk met solist Marc Scholten.
In het gedreven, swingende ‘Jihad Joe’ ontrolde het Metropole Orkest op wervelende wijze laag na laag. Een dankbare voedingsbodem voor een ontketende Scott die met zijn zelfbenoemde ‘sirene’ – een combinatie van trompet, cornet en flügelhorn – op avontuurlijke wijze ontsnappingsroutes zocht uit het oorstrelende geweld van het orkest.
Daarna volgde nog het fraai kabbelende, ingetogen ‘Isadora’ en de bekentenis van Scott dat hij in 2013 een plaat gaat opnemen met het Metropole Orkest.
Pronk
Dat orkest verzorgde eveneens een indrukwekkend eerbetoon aan de dit jaar overleden pianist, componist en gedurende twintig jaar gastdirigent van het Metropole, Rob Pronk. Pronks compositie ‘At Dawn’ werd ten gehore gebracht. Een adembenemend melodramatisch, uitgebalanceerd stuk waarin de strijkers wegglijden onder de altsaxofoon van solist Marc Scholten.
Jazzschrijver Bert Vuijsje en projectleider Ditmer Weertman namen als betrokkenen in de categorie ‘Bijzondere Uitgave van Historische Aard’ een Edison in ontvangst voor de cd-serie ‘Jazz at the Concertgebouw’. In die serie verschenen tot nu toe zes cd’s, opgenomen door impresario Lou van Rees. Komend jaar, zo onthulde Vuijsje, verschijnt een dubbelalbum met opnamen van Miles Davis in Nederland, met medewerking van John Coltrane en Sonny Stitt.
Bridgewater
Na een strak geregisseerde eerste set, ging het na de pauze met het optreden van Dee Dee Bridgewater er heel wat luchtiger aan toe. De 61-jarige diva en allround zangeres pakte het publiek moeiteloos in met een variëteit aan stukken en frivole presentatie.
Ditmer Weertman, Bert Vuijsje in gesprek met presentator Co de Kloet. Christian Scott met Metropole Orkest en Dee Dee Bridgewater.
Het was ook het moment van het Metropole Orkest dat zijn onmisbaarheid ten volle onderstreepte in de veelal door Edsel Gomez en Cecil Bridgewater gearrangeerde stukken. Prachtige uitvoeringen waren er van ‘Lady sings the blues’ en ‘A foggy day’ afkomstig van het album 'Eleanora Fagan, To Billie With Love', een eerbetoon aan Billie Holiday. Maar ook ‘Blue Monk’, ‘Stiched up’ en ‘The Music is magic’ passeerden de revue.
In ‘Another time, Another place’ van componist Benny Carter liet het Metropole Orkest horen, van een grootschalig orkest moeiteloos te kunnen schakelen naar een intiem nachtcluborkest.
Oeuvreprijs
Nadat Dee Dee Bridgewater uit handen van de Eindhovense wethouder Joost Helms de Oeuvreprijs Internationaal had ontvangen, schitterde de zangeres nog eenmaal. Wederom werd ‘Stiched up’ opgevoerd, maar nu met Christian Scott aan haar zijde. Met Scott, Bridgewater én het Metropole Orkest op het podium een volwaardig einde van het Edison Gala Jazz/World 2012.