Pauline Leblond Double Quartet – L’oubli
CD-RECENSIE
Pauline Leblond Double Quartet – L’oubli
Bezetting: Pauline Leblond trompet en flugelhorn, Timothé le Maire trombone, Mathieu Najean rieten, Maritsa Ney viool, Julien Gillain viool, Marie Ghitta altviool, Pierre Sutra cello, Guillaune Gillain gitaar, Fil Caporali contrabas, Daniel Jonkers drums
opgenomen: 22 april 2022, Jet Studio, Brussel
uitgebracht: oktober 2025
label: eigen beheer
aantal stukken: 9
tijdsduur: 49’18
website: paulineleblond.com
door: Cyriel Pluimakers
De in het Franse Caen geboren en momenteel in België woonachtige trompettist Pauline Leblond (1991) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een kracht om rekening mee te houden. Je treft haar aan in spraakmakende ensembles als de Flat Earth Society, de Umlaut Big Band en The Jazz Station Big Band. In februari 2022 maakte ze op de Belgian Jazz Meeting in Namen furore met haar Double Quartet. Ze trad er op met genoemd dubbelkwartet, voorzien van een strijkerssectie die de solo’s van de blazers beurtelings begeleidde of van een tegenmelodie voorzag. Het concert vormde een van de hoogtepunten van dit event.
Pure vreugde
Twee maanden later nam ze in de Brusselse Jet Studio met dezelfde bezetting het album ‘L’oubli’ op, dat pas onlangs het licht zag. De in eigen beheer uitgegeven productie bevat negen compacte composities en arrangementen van Leblond’s hand. Vanaf de aanstekelijke opener ‘The Quick Brown Fox Jumps Over The Lazy Dog’ straalt de muziek pure vreugde uit. Het stuk start als een ouderwetse foxtrot, waarna er solo’s volgen voor trombone en trompet. Naadloos voegt de vierkoppige strijkerssectie zich bij het ensemble. Het erop volgende ‘Brassade’ wordt passend door het strijkkwartet ingeleid, waarna de fluwelen klarinet van Mathieu Najean, de warmbloedige trombone van Timothé le Maire en de tedere bugel van Leblond zorgen voor opvallend solowerk. Curieus is de mix van oude jazz en Franse dansmuziek in ‘Gavotte de la Nouvelle Orléans’.
Pablo Neruda
Ook de poëzie van de grote Chileense schrijver Pablo Neruda (1904-1973) krijgt een plek op dit album. Zo volgt er na de Spaanse voordracht een door Leblond uitgesproken vertaling van ‘Situ m’Oublies’ en ‘El Olvido’. Beide gedichten krijgen een aangrijpende instrumentale verklanking, die zeker net zo diep reikt als de teksten. Lichtvoetig is ‘Snowflakes On The Grass’, een stuk dat zo uit het repertoire van de Amerikaan Raymond Scott (1908-1994) afkomstig zou kunnen zijn. Zijn aansprekende muziek kreeg wereldbekendheid, nadat ze in een door Hollywood-componist Carl Stallig aangepaste versie gebruikt werd in de bekende cartoons van ‘Bugs Bunny’, ‘Porky Pig’ en ‘Daffy Duck’.
Origineel
De door Leblond geschreven melodieën blijven telkens in je gehoor hangen. Wars van modes componeert ze muziek die volstrekt eigen is en zich buiten de actuele conventies beweegt. Haar kleurenpalet is ook groter en veelzijdiger dan wat je links en rechts zoal aantreft. Leblond is een fantastische instrumentalist en een uitmuntende orkestleider. Haar muziek is buitengewoon warmbloedig en aanstekelijk. In het afsluitende ‘Sanbone’ komen al deze aspecten nog eenmaal naadloos bij elkaar. Leblond is misschien wel de meest getalenteerde en originele Belgische musicus van de jonge generatie.
Beluisteren via Spotify.
Brassade.

