MoonJune Records houdt erfenis Soft Machine in ere
3 CD-RECENSIESdoor: Georges Tonla Briquet
Soft Machine in de jaren '70 met gitarist Allan Holdsworth.
MoonJune Records is nog steeds een van de meest toonaangevende labels op het gebied van progrock dankzij de inzet van eigenaar Leonardo Pavkovic. Vooral de erfenis van Soft Machine en de verschillende vertakkingen van de band worden nauwgezet opgevolgd. Gezien de blijvende impact van deze legendarische groep vermelden we drie oudere live-opnamen die heruitgebracht werden na volledige re-mastering door MoonJune-gitarist Mark Wingfield. Zet je koptelefoon op en laat je meeslepen.
Soft Machine – Drop
bezetting: Mike Ratledge, Elton Dean, Hugh Hopper, Phil Howard
opgenomen: live in Duitsland, 1971
uitgebracht: 8 januari 2025
website: softmachine.org - moonjune.com
Een concert opgenomen tijdens het Duitse luik van de Europese tournee in de herfst van 1971. De eerste cd-release hiervan dateert uit 2009. In de rangen bevonden zich Mike Ratledge (orgel, elektrische piano), Elton Dean (altsaxofoon, saxello, elektrische piano), Hugh Hopper (gitaar) en de Australische drummer Phil Howard die als invaller fungeerde vlak na het vertrek van Robert Wyatt die Matching Mole oprichtte. Tien nummers in totaal gespreid over net iets meer dan een uur. Een belangrijk document omdat Howard slechts een korte tijdspanne bleef en al snel opgevolgd werd door John Marshall maar wel zijn stempel drukte tijdens zijn passage.
Miles Davis zette indertijd de toon met ‘Bitches Brew’, deze versie van Soft Machine vergrootte alles extreem uit en liet het geheel gevaarlijk overhellen richting free verrijkt met elementen uit jazz, rock en prog gekoppeld aan de nodige improvisatie. Een toen revolutionaire wending in de geschiedenis van Soft Machine. De vier paginalange eclectische en uiterst informatieve tekst van Steve Lake werd vervangen door een veel kortere introductie van Sid Smith. Beide zijn gelukkig terug te vinden op Bandcamp. Essentieel!
Soft Machine – Floating World Live
bezetting: Mike Ratledge, Karl Jenkins, John Marshall, Allan Holdsworth, Roy Babbington
opgenomen: 29 januari 1975, Duitsland
uitgebracht: 8 januari 2025
website: softmachine.org - moonjune.com
´Floating World Live´ dateert van 29 januari 1975 en werd eveneens ingeblikt in Duitsland, het land waar Soft Machine enorm populair was. Het betreft een opname voor Radio Bremen. Het nog enige originele groepslid Mike Ratledge (orgel, elektrische piano, synthesizer) had aan zijn zijde Karl Jenkins (hobo, sopraansaxofoon, elektrische piano), John Marshall (drums, percussie), Allan Holdsworth (elektrische gitaar, viool) en Roy Babbington (zessnarige bas). Kortom, de line-up van het album ‘Bundles’ dat later dat jaar officieel uitkwam.
Wederom een ander aspect en een nieuwe dynamiek van een groep die steeds wisselde van bezetting maar wel innovatief bleef. Ze manipuleerden de stijlelementen van prog en fusion, voegden daar de nodige kosmische impulsen aan toe en transformeerden dit tot een vernieuwd Soft Machine-idioom. Trance en een vleugje mystiek vormden complementaire accenten. Een opvallende rol van Holdsworth, zowel als gitarist maar tevens als violist, terwijl fans van Black Sabbath zullen kicken op ‘Hazard Profile, Part One’. Apart waren het gepingel met (synthesizer)effecten in ‘North Point’ en een tien minutenlange drumsolo (‘J.S.M.’). Zo bleef Soft Machine verrassend en vooral ook toonaangevend.
De eerste cd-release kwam uit in 2006. Voor uitgebreide achtergrondinformatie verwijzen we naar Bandcamp; op de hoes staat enkel technische info. Eveneens verkrijgbaar als dubbel-lp.
Soft Works – Abracadabra
bezetting: Elton Dean, Allan Holdsworth, Hugh Hopper, John Marshall
opgenomen: Eastcote Studio, London, 6 en 7 juni 2002
uitgebracht: 2003 / 2025
website: softmachine.org - moonjune.com
‘Abracadabra’ betreft een studio-album uit 2003 met toevoeging van twee bonustracks opgenomen in Tokyo op 10 augustus van dat jaar en dus niet overlappend met de dubbel-cd ‘Abracadabra In Osaka’, het concert van de dag nadien. Een nieuwe groepsnaam, Soft Works, terwijl de vier leden in vorige edities zaten van Soft Machine maar nooit samen. Het gaat hier namelijk om Elton Dean (saxello, altsaxofoon, Fender Rhodes), Allan Holdsworth (gitaar, synthaxe), Hugh Hopper (bas) en John Marshall. De vier musiceren in een Sun Ra-verwante kosmos en connecteren tevens met de erfenis van John Coltrane. Met ‘Willie’s Knee’ voegen ze daar wat funk aan toe. Uiteindelijk een heel jazz-getint geheel met toch wel Holdsworth en Dean die de route bepalen. Materiaal waar Immanuel Wilkins en zeker Kamasi Washington naar geluisterd hebben.