Simone Honijk – A Touch of Cinema and Jazz
The Music of Johnny Mandel
CD-RECENSIE Simone Honijk – A Touch of Cinema and Jazz
The Music of Johnny Mandel
bezetting: Simone Honijk zang; Thomas Winther Andersen contrabas, arrangementen; Natalio Sued tenorsaxofoon, klarinet; Ellister van der Molen trompet, bugel; Durk Hijma gitaar; Joost Kesselaar drums
opgenomen: 2023, Sound Liaison Studio, Hilversum
uitgebracht: 4 oktober, 2024
label: eigen beheer
aantal stukken: 11
tijdsduur: 55’22
website: simonehonijk.com
door: Erno Elsinga
Na zeven jaar weer een album van Simone Honijk. De Alkmaarse zangeres die pas op haar 38ste haar zangcarrière startte en tot nu toe drie albums uitbracht, waaronder een duoalbum met pianist Bert van den Brink waarop ze composities van Bill Evans zingt. Op ‘A Touch of Cinema and Jazz’ richt ze haar focus op de Amerikaanse filmcomponist en arrangeur Johnny Mandel (1925 - 2020), die als een van de eersten de jazz naar het bioscoopscherm transporteerde.
Mandel schreef in de tweede helft van de vorige eeuw voor artiesten als Count Basie, Chet Baker, Frank Sinatra, Quincy Jones en Barbara Streisand. Ook is hij de componist van ‘Suicide Is Painless’, het themanummer van de in de jaren ’70 uiterst populaire oorlogskomedie M.A.S.H.. Succesvol van zijn hand zijn ook 'The Shadow of Your Smile', 'A Time For Love' en 'Cinnamon and Clove', titels die voor Honijks nieuwe album opnieuw gearrangeerd werden door de Noorse contrabassist Thomas Winther Andersen.
Intiem
Honijk geeft in een intieme setting de melancholische sfeer van de naoorlogse jazz perfect gestalte. Met verwijzingen naar crooners als Sinatra en heerlijk op en neer golvende arrangementen die normaal gesproken zijn weggelegd voor groot orkest. Hoofdrollen zijn er voor tenorsaxofonist en klarinettist Natalio Sued, die op enkele nummers vergezeld wordt door trompettist Ellister van der Molen met wie Honijk al eerder opnam. Sued krijgt de vrije hand en soleert met gloedvolle tonen uiterst creatief en onbevangen door de subtiele arrangementen van Andersen. Prachtig is het melodische samenspel tussen Sued en Van der Molen, zoals in het breekbare ‘You Are There’ en het hunkerende ‘Close Enough for Love’ waarin Van der Molens bugel fijnzinnige contrasten aanbrengt.
Warmhartig
Honijks stem is vastberaden en tegelijkertijd ingetogen, zo nu en dan voorzien van een uitdagende dissonant. Verhalend en beeldend brengt ze de composities voor het voetlicht. Innemend zijn de stukken in kleine bezetting, zoals ‘Emily’ en ‘Where Do You Start’ waar ze zich laat begeleiden door de uitstekende gitarist Durk Hijma. Of in ‘Solitary Moon’, waar Hijma en Van der Molen Honijks stem warm omarmen.
‘A Touch of Cinema and Jazz’ is een oprecht en warmhartig album waarop de muziek van Johnny Mandel luisterrijk onder hernieuwde aandacht wordt gebracht, fraai gearrangeerd door Thomas Winther Andersen en uitgevoerd door een hecht gezelschap.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
A Touch of Cinema and Jazz.