Rob van Kreeveld, groot in zijn bescheidenheid
IN MEMORIAM
door: Cyriel Pluimakers
Als begeleider en gastpianist werd Rob van Kreeveld gevraagd
door de grootsten der aarde. Foto © Paul Beijerling.
Afgelopen zondag 17 december overleed in Den Haag pianist en componist Rob van Kreeveld (1941-2023), een van de meest geliefde musici van zijn generatie. Niet alleen was hij een fantastisch begeleider, maar ook solistisch kon hij je verbazen. Nationaal bekend werd hij door zijn werk voor cabaretier Paul van Vliet, voor wie hij de meesterlijke melodieën van succesnummers schreef als ‘Meisjes van dertien’, ‘Veilig achterop de fiets’ en ‘De zee’.
Rock
Jazzpianist Oscar Peterson was een belangrijke invloed, maar voor een geslaagde muzikale carrière moest er ook brood op de plank. Zo kon je hem begin zestiger jaren aantreffen bij de Indo rockgroep ‘The Black Dynamites’, waarmee hij zelfs een Duitse tournee maakte. Ook de klassieke muziek kon op zijn belangstelling rekenen en van 1963 tot 1967 studeerde hij hiervoor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Theo van der Pas. Ondertussen trad hij avond en avond op met Paul van Vliet, Liselore Gerritsen of Thérèse Steinmetz.
Wieg
Vanaf 1979 stond Van Kreeveld aan de wieg van de professionele jazzopleidingen aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam, waar hij door zijn studenten op handen gedragen werd. Niet alleen de technische vaardigheden, maar ook de liefde voor de jazz wist hij aan diverse generaties over te dragen. Ook door buitenlandse conservatoria werd hij regelmatig gevraagd als gastdocent. Het Berklee College of Music zag hem altijd graag komen en de studenten luisterden ademloos naar zijn lessen. Als begeleider en gastpianist werd hij gevraagd door de grootsten der aarde, zoals Stan Getz, Joe Lovano, Joe Pass, Woody Shaw, Philip Catherine, Toots Thielemans, Rita Reys, Ann Burton, Greetje Kauffeld, Denise Jannah en Gerrie van der Klei.
Kern
Toch is zijn carrière als uitvoerend musicus altijd onderbelicht gebleven. Veel albums heeft hij niet gemaakt. Fabelachtig mooi is de soloproductie die hij in mei 1999 maakte voor het Pinehill-label van Willem van Barneveld. Je hoort hem in alle intimiteit uitgebreid improviseren op onder meer ‘Gone with the wind’, ‘I’m old fashioned’ en ‘Yesterdays’. Diep doorvoeld is zijn eigen compositie 'Mara'. In 2002 neemt hij nog twee recitals op: ‘Alone together’ en Together alone'. Met trompettist Ben Janssen, gitarist Vincent Koning en contrabassist Koos van Hout maakt hij in 2003 ‘Pennies from heaven’ (Not On Label). Succesvol is ook een trio dat hij vormt met vibrafonist Frits Landesbergen en contrabassist Edwin Corzilius, waarmee hij ‘Born to be blue’ (Sound Liaison) en ‘Masterview’ (ESP) produceert. Zijn lyrische en gelijktijdig ritmische spel geeft de muziek extra glans: elke improvisatie heeft een kern en nooit dwaalt Van Kreeveld van het muzikale spoor af.
Grootmeester
Zelf heb ik als concertorganisator heel wat keren mogen genieten van zijn bijzondere spel. Er schieten mij een tweetal keren te binnen. Toen ik de programmering deed van het fameuze Jazzcentrum Thelonious aan de Rotterdamse Lijnbaan begeleidde hij de bekende Amerikaanse altsaxofonist Herb Geller (1928-2013). Het moment dat ik Geller bewonderend opzij zie kijken naar de verrichtingen van de Haagse grootmeester staat in mijn geheugen gegrift. Een vergelijkbaar moment deed zich voor toen saxofonist Dick de Graaf, bij een optreden in de voormalige Calypso bioscoop in de Maasstad, tijdens een ballad door de bescheiden maestro van een klanktapijt werd voorzien waar Debussy zijn vingers bij zou aflikken. Ik kan me voorstellen dat vele groten in het hemelse jazzorkest op die kleine man met zijn onafscheidelijke muts zitten te wachten!
Rob van Kreeveld - On Green Dolphin Street.

