Bert Joris – Vol. 3: The Octet Sessions
CD-RECENSIE
Bert Joris – Vol. 3: The Octet Sessions
bezetting: Bert Joris, Jean-Paul Estiévenart trompet; Stéphane Guillaume Rob Banken, Gideon Tazelaar rieten en fluit; Bart van Lier Trombone; Jos Machtel contrabas; Joost van Schaik drums
opgenomen: 22 en 23 februari 2023, Dada Studio, Brussel
uitgebracht: april 2023
label: Jazz Master Tracks
aantal stukken: 8
tijdsduur: 56’46
website: bertjoris.com - jazzmastertracks.com
door: Cyriel Pluimakers
De uit België afkomstige Bert Joris is een van de beste trompettisten van West-Europa. Maar ook als componist en arrangeur is hij een kracht om rekening mee te houden. Zijn albums met het Brussels Jazz Orchestra zijn ware klassiekers. Nu horen we hem in een meer intieme octet setting met verrassende arrangementen waarin een veelvoud van aspecten aan bod komt. Joris is een meester van het boetseren van de klankkleur, zoals meteen uit de opener ‘Triple’ blijkt. De zegevierende trompet van de leider juicht boven het fluwelen tapijt dat de andere blazers uitspreiden.
Oorstrelend
‘Struttin’ with Struttin’ lijkt zo afkomstig van een Blue Note of Prestige plaat uit de jaren vijftig. Iets wat ook geldt voor het spannende ‘Connections’ waarin we de meer melancholieke kant van Joris horen uitgelicht. ‘Magic Box’ zou een compositie kunnen zijn van de legendarische Tadd Dameron (1917-1965), een van de lost heroes van de jazz. Ook hier weer staat dat oorstrelende geluid van de trompettist centraal, afgewisseld met gretig spel van altsaxofonist Stéphane Guillaume. De dwarsfluit speelt een hoofdrol in het arrangement van ‘Anna’, een compositie waarin tenorsaxofonist Gideon Tazelaar een stevige hoofdrol wordt toebedeeld.
Fundering
‘Mr Dodo’ is een klassieker van Joris en staat op heel wat albums. Het octet zweept trompettist Jean-Paul Estiévenart tot grote hoogten, maar hij wordt nog overtroffen door de grandioos spelende Bart van Lier. Zijn trombonesolo tilt de muziek letterlijk op. Bijzonder dat hij onlangs liet weten te stoppen met zijn carrière, tenslotte behoort hij met de leider al decennialang tot de internationale top. De majestueuze contrabas van Jos Machtel leidt het lichtvoetige ‘Sundown’ in, met bijna tien minuten het langste stuk van deze sessie. Opmerkelijk is de rol van de basklarinet die een diepe fundering geeft aan het arrangement. Ook hier is het weer Van Lier die met de eer van de meest gedreven improvisatie gaat strijken. Onvoorstelbaar wat voor duivelse kracht de bejaarde Van Lier weet neer te zetten.
Geslaagd
Het opwekkende ‘King Combo’ sluit het meer dan geslaagde album af. Nog eenmaal horen we Joris uitpakken op de van hem bekende wijze. Muziek van een ongelooflijke kwaliteit en een ode aan de kunst van het arrangeren. Je zou ‘The Octet Sessions’ zo naast de ‘Birth of the Cool’ sessies van Miles Davis willen zetten. Het kan haast niet anders of ‘The Octet Sessions’ wordt ook een klassieker, maar dan gemaakt door het crème de la crème van de Belgische en Nederlandse jazz.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Triple.
beste Cyriel,
hartelijk dank voor de mooie woorden!
Echter, ere wie ere toekomt: de trompetsolo op mr Dodo werd niet door mijzelf maar door Jean-paul Estievenart gespeeld.
tot genoegen
bert
Redactie: bedankt Bert, de tekst is aangepast.
bert joris (E-mail ) - 05-05-’23 10:45
is dit album ook op cd verschenen?
arie - 08-05-’23 09:36