Eddy & The Ethiopians schraal maar feestelijk
CONCERTRECENSIE. Eddy & The Ethiopians, Paradox Tilburg, 26 juni 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga
In Tilburg werd zaterdag en zondag Festival Mundial gehouden. De 29e editie van het wereldfestival verkocht volledig uit en voor de gelegenheid werd Muziekpodium Paradox omgedoopt tot Jazzamba Lounge, de beroemde jazzclub in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Op zondag beklom de Eindhovense band Eddy & The Ethiopians er het podium voor twee concerten.
Saxofonist Edward Capel (m) met onder andere Moussa Dembele, fluitiste Laurence Bilger en tenorsaxofonist Yimam Teddy.
The Ethiopians is een internationale club sessiemuzikanten rondom bandleider Edward ‘Eddy’ Capel. De veelkoppige band kwam tot stand tijdens sessies in het Eindhovense Ketelhuis en nam tot nu toe een live-EP en een titelloos studioalbum op dat eind 2014 verscheen. Een boeiende luistertrip veroorzaakt door een wervelende en strakke mix van Afro-beat, jazz en funk onder de bezielende leiding van de alt- en sopraansaxofonist, die herinneringen oproept aan Ornette Coleman en John Zorn’s Masada.
Inzet
Op het podium van de ‘Jazzamba Lounge’ bleek al snel dat Eddy & The Ethiopians het niveau van de cd-opnamen live niet kon waarmaken. Zonder de op de plaat wel aanwezige trompettist Bart Maris en toetsenist Bart van Dongen, stoelde de band vooral op inzet en niet al te ingewikkelde blaasarrangementen, er op gericht het publiek vlot in een feestelijke dansstemming te brengen. Met krachtige en striemende solo’s op sopraan- en altsaxofoon stak Capel met kop en schouders boven zijn bandleden uit. Enthousiast dirigerend trachtte de bandleider dynamiek in het swingende geheel te brengen, maar de inbreng van percussionisten Moussa Dembele en Kenrick Gunther als ook die van drummer Eric van de Lest en gitarist Thomas Martens waren te ondermaats om van een boeiend muziekspektakel te kunnen spreken.
Laurence Bilger, basgitarist Eric van de Lest en gitarist Thomas Martens met Yimam Teddy.
In rustiger vaarwater kwamen The Ethiopians wat beter uit de verf. Fraai waren de unisono geblazen thema’s van dwarsfluitiste Laurence Bilger en Capel op sopraansax, over de dromerige percussie van Gunther en Dembele’s balafon, een Afrikaans houten slaginstrument verwant aan de marimba, en de vervlogen gitaarakkoorden van Martens. Tenorsaxofonist Yimam Teddy trakteerde het publiek op een paar aardige intro’s gespeeld op de masenko, een eensnarig muziekinstrument dat zijn oorsprong heeft in Ethiopië. Maar eenmaal weer op stoom, verdwenen de nuances naar de achtergrond en werd met een huppende en klappende Capel en Bilger op de voorgrond vooral het feestelijke aspect van de funk en Afro-beat benadrukt, zonder veel aandacht te besteden aan detail en diepgang.
Jazzhart
In de muziek van Eddy & The Ethiopians mocht Ethiopië dan ver weg klinken, het ensemble stond garant voor een feestelijk uurtje in de Paradox, dat dit jaar en de komende jaren het kloppend jazzhart vormt van een steeds verder over de stad Tilburg uitdijend Festival Mundial.