Jazz Maastricht Festival eindigt in feestje
CONCERTRECENSIE. Jazz Maastricht Festival, Theater aan het Vrijthof, 19 maart 2016
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler
Maastricht was zaterdag voor even een hotspot van internationale allure. De antiekbeurs TEFAF zorgde voor een bijzonder decor en een polowedstrijd op het Vrijthof zette bij de entree van het Jazz Maastricht Festival een wereldse sfeer neer voor een gemêleerd publiek van alle leeftijden.
Shai Maestro, Laura Mvula en Joe Lovano vormden de hoofdmoot van Jazz Maastricht Festival.
Waar de festivalconcerten in voorgaande jaren in twee zalen en in de foyer van het Theater aan het Vrijthof waren geprogrammeerd, had de organisatie nu ingezet op één hoofdpodium met de zwaargewichten Shai Maestro, Joe Lovano en Laura Mvula. Dit bleek een gelukkige keuze die leidde tot muzikale diepgang en focus bij musici en publiek.
Shai Maestro Trio
Het Shai Maestro Trio beet in de grote zaal het spits af. Muzikaal schatplichtig aan de beginjaren van de pianist bij het trio van bassist Avishai Cohen, maar met een geheel eigen bezwerende signatuur. Maestro etaleerde een grote bandbreedte van fijnzinnig gecomponeerde stukken met een delicaat toucher. Voor de gelegenheid ondersteund door contrabassist Jasper Hoiby van Phronesis die met zijn elegante baslijnen Maestro’s harmonieën spannend optilde en inkleurde. Drummer Ziv Ravitz gaf zich volledig in het samenspel en voegde fijnzinnige ritmes en spanning toe. De grenzen van traditioneel triospel werden spelenderwijs opgeheven door het vervlechten van de improvisaties van de musici, opgaand in een vrijzinnig muzikaal universum. Een bijzonder modern trio met een geheel eigen karakter.
Shai Maestro Trio. Pianist Lawrence Fields trad op met Joe Lovano.
Joe Lovano
Grootmeester Joe Lovano en zijn kwartet maakten grote indruk met stomende postbop die zich aan clichés niets gelegen liet liggen. Met zijn brede warme toon, feilloze melodielijnen en uitdagend vrij spel wist de saxofonist de leden van zijn kwartet tot grote hoogten te stuwen in een warm en intens post-Coltrane-achtig bandgeluid. Lovano betoverde en vervoerde, daagde uit, speelde lyrisch, virtuoos en met innemend gastheerschap. Waarbij hij iedereen deelgenoot maakte van de opzwepende vrijheid die ontstaat wanneer een groot musicus onbevreesd risico’s neemt, vrijelijk de ruimte opeist en zijn medemusici uitdaagt om hem te volgen in het spannende gebied buiten hun comfort zone.
De jonge pianist Lawrence Fields maakte grote indruk met zijn dienende spel en vlammende solo’s. De ritmesectie van Peter Slavov op contrabas en Lamy Estrefi op drums legde een zwaar groovende basis voor een geïnspireerd concert dat diepe indruk maakte.
Het ensemble van Laura Mvula met gitariste Dionne Douglas en achtergrondzangeressen.
Laura Mvula
Voor Laura Mvula en haar achtkoppige elektronische band waren de verwachtingen hooggespannen. Dankzij haar bijzondere stem en opvallende composities heeft de 29-jarige Britse zangeres en componiste internationale bekendheid opgebouwd met haar onconventionele mix van jazz, soul en orkestrale pop. Het nummer ‘Sing to the Moon’ werd een hit in 2013 en verscheen recent ook in een gezamenlijke versie met Snarky Puppy op het album 'Family Dinner Volume Two'.
Een gretig jong publiek stond klaar om van haar optreden een flink feest te maken. Helaas bleek al snel dat de zangeres volgens eigen zeggen moe was en stemproblemen had. Desondanks wist Mvula nog veel van de magie die haar zang kenmerkt over te brengen, vol compassie ondersteund door haar drie uitmuntende achtergrondzangeressen. Mvula liet zich optillen door de energie van het publiek waardoor het ontbreken van de extra glans op haar stemgeluid werd gecompenseerd door uitbundigheid en de cerebrale intensiteit van haar eigenzinnige composities. Zo eindigde Jazz Maastricht Festival in een feestelijke sfeer met een dansend publiek tussen de stoelen van de theaterzaal.